ORDIN Nr. 133
din 26 martie 2009
pentru modificarea si
completarea Regulamentului de organizare si functionare a birourilor de
cadastru si publicitate imobiliara, aprobat prin Ordinul directorului general
al Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara nr. 633/2006
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE CADASTRU SI PUBLICITATE IMOBILIARA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 245 din 13 aprilie 2009
Având în vedere prevederile art. 4 lit. a) şi c) şi ale
art. 63 alin. (1) din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.
7/1996, republicată,
în temeiul art. 3 alin. (8) din Legea nr. 7/1996,
republicată, coroborat cu prevederile art. 9 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 1.210/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Cadastru
şi Publicitate Imobiliară, republicată,
directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru
si Publicitate Imobiliară emite prezentul ordin.
Art. I. - Regulamentul de
organizare şi funcţionare a birourilor de cadastru şi publicitate imobiliară,
aprobat prin Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară nr. 633/2006, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 1.049 din 29
decembrie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. La articolul 1,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) In subordinea oficiilor de cadastru şi
publicitate imobiliară, denumite în continuare oficii
teritoriale, funcţionează unul sau mai multe birouri
de cadastru şi publicitate imobiliară, fără personalitate juridică, denumite în
continuare birouri teritoriale, înfiinţate conform prevederilor legale."
2. La articolul 3,
alineatul (1) se abrogă.
3. La articolul 4, alineatul (2) se abrogă.
4. La articolul 11 se abrogă.
5. La articolul 18,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Se interzice scoaterea cărţilor
funciare, a actelor care stau la baza înscrierilor, a planurilor de
identificare a imobilelor şi a registrelor specifice din incinta biroului
teritorial, cu excepţia situaţiilor în care se solicită efectuarea unei
expertize grafologice, în condiţiile legii. In această situaţie se întocmeşte
un proces-verbal în care se menţionează cartea funciară şi actele juridice
predate în original şi termenul de restituire. In arhivă, în locul cărţii
funciare şi a actului ridicat, se va lăsa o copie a acestora şi un exemplar al
adresei de ridicare şi al procesului-verbal încheiat."
6. La articolul 18,
după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alineatele (11)-(14), cu următorul cuprins:
„(11)
Procesul-verbal se înregistrează în registrul de corespondenţă şi conţine:
denumirea oficiului teritorial, numele registratorului coordonator sau şef,
după caz, denumirea instituţiei care ridică originalele, numele şi calitatea
persoanei care le-a ridicat, datele din adresa de solicitare a predării actelor
juridice, data ridicării şi data la care se preconizează să fie înapoiate,
numele şi semnătura celui care predă, respectiv primeşte.
(12) Registratorul coordonator sau, după caz, registratorul-şef va ţine evidenţa cărţilor
funciare şi a actelor transmise în original altor instituţii, într-un registru
de evidenţă separat. Dacă la împlinirea termenului de restituire acestea nu au
fost înapoiate, se vor solicita instituţiilor care le-au ridicat informaţii
referitoare la termenul de restituire.
(13) Actul prin
care se solicită punerea la dispoziţie a originalului cărţii funciare se
notează din oficiu în cartea funciară.
Cererile înregistrate după ridicarea originalului
cărţii funciare se vor soluţiona după restituirea acestuia.
(14) Agenţia
Naţională poate dispune scoaterea originalelor din arhiva biroului teritorial
în cadrul proiectelor de conversie în format electronic."
7. La articolul 19, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Referentul, la cerere, va putea elibera copii
certificate ale actelor din arhiva biroului teritorial, cu plata tarifelor în
vigoare, care vor avea menţiunea «conform cu exemplarul aflat în arhivă». In
cuprinsul copiilor se vor masca datele cu caracter personal, potrivit Legii nr.
677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările
ulterioare. Datele cu caracter personal nu vor fi mascate în situaţia în care
copiile sunt solicitate de persoanele interesate, potrivit menţiunilor din
cartea funciară, sau de instituţiile abilitate să solicite aceste copii,
potrivit legii."
8. La articolul 31,
alineatul (2) se abrogă.
9. La articolul 39, alineatul (1) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 39. - (1) Cartea funciară este alcătuită din
titlu şi 3 părţi: A, B, C."
10. La articolul 42,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In această categorie pot
fi enumerate:
a) incapacităţile totale sau parţiale de exerciţiu ale
titularului dreptului real înscris;
b) instituirea curatelei;
c) modalităţile juridice care afectează dreptul înscris
în cartea funciară;
d) arătarea de raporturi juridice cu o altă persoană,
de natură să afecteze regimul juridic al bunului imobil;
e) arătarea oricărei acţiuni care dă caracterul de
drept litigios unui drept real înscris în cartea funciară, a acţiunii de
predare a înscrisului translativ sau constitutiv al dreptului ce urmează a se
înscrie, a acţiunii de ieşire din indiviziune, a plângerii sau a acţiunii
penale în legătură cu o infracţiune care a stat la baza înscrierilor din cartea
funciară;
f) arătarea acţiunii pentru anularea hotărârii
declarative de moarte a titularului de drept real înscris în cartea funciară;
g) arătarea situaţiilor când se face urmărirea silită
a imobilelor;
h) interdicţiile de înstrăinare, grevare, închiriere,
dezmembrare, comasare, construire, demolare, restructurare şi amenajare;
i) contractul de locaţiune sau
cesiunea de venituri mai mari de 3 ani;
j) dreptul de preempţiune;
k) promisiunea stabilită prin convenţie de a încheia un
contract de înstrăinare cu privire la bunul imobil;
l) intenţia de înstrăinare sau
ipotecare a bunului imobil;
m) revocarea procurii date în vederea încheierii unui
act translativ de proprietate având ca obiect un imobil;
n) sechestrul asigurător şi judiciar;
o) schimbarea rangului unei ipoteci;
p) plângerea împotriva încheierii
de carte funciară;
q) respingerea cererii de înscriere;
r) deschiderea procedurii insolvenţei şi sentinţa
declarativă de faliment;
s) lucrările de expropriere a imobilului;
t) orice alte fapte, drepturi personale sau acţiuni a
căror notare este permisă de lege şi au legătură cu imobilul."
11. La articolul 48,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Efectul de opozabilitate a înscrierii se produce
din momentul înregistrării cererii de înscriere a actului respectiv în
registrul general de intrare în cartea funciară."
12. La articolul 56,
după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) Cererea de
înscriere în cartea funciară depusă personal de către parte va avea ataşată
obligatoriu copia actului de identitate a
deponentului."
13. La articolul 58,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Pe perioada blocării se vor putea elibera numai
copii certificate ale cărţii funciare şi extrase de carte funciară pentru
informare, cu menţiunea numărului şi a datei de înregistrare a cererii de
eliberare a extrasului de carte funciară pentru autentificare şi a notarului
public care a solicitat extrasul."
14. La articolul 63,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 63. - (1) Dreptul de proprietate şi celelalte
drepturi reale asupra unui imobil se vor înscrie în cartea funciară pe baza
actului prin care s-au constituit ori s-au transmis în mod valabil din punct de
vedere al formei cerute pentru validitatea actului, potrivit art. 20 şi 48 din
lege."
15. La articolul 63,
după alineatul (1)se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Registratorul
va respinge cererea de înscriere a actului juridic a cărui nulitate absolută este
prevăzută în mod expres de lege sau pentru neîndeplinirea unor condiţii
speciale prevăzute de reglementările în vigoare."
16. La articolul 76, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate,
alineatele (11)-(13), cu următorul
cuprins:
„(11) Radierea
notării antecontractului din cartea funciară se va realiza din oficiu la
înscrierea contractului încheiat între aceleaşi părţi. In situaţia în care
contractul nu se încheie, radierea notării antecontractului din cartea funciară
se face cu acordul părţilor, iar în lipsa acestuia, în baza unei hotărâri
judecătoreşti irevocabile sau în baza încheierii de certificare fapte, potrivit art. 91 din Legea nr.
36/1995, cu modificările şi completările ulterioare, care atestă că, deşi
somată, una dintre părţi a refuzat să se prezinte la notarul public în vederea
autentificării contractului.
(12) Antecontractul
se va putea radia şi după trecerea unui termen de 3 ani de la împlinirea
termenului stabilit pentru încheierea contractului, dacă cel în drept n-a cerut
notarea litigiului privitor la executarea acestuia.
(13) Radierea
litigiului se va dispune în baza dovezii stingerii irevocabile a litigiului
constatată, prin hotărâre judecătorească sau certificat de grefă."
17. La articolul 83,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 83. - (1) Alipirea imobilelor se poate realiza
dacă sunt situate în aceeaşi unitate administrativ-teritorială şi nu sunt
grevate de sarcini. In cazul în care imobilele ce urmează a fi alipite sunt
grevate cu sarcini, operaţia de alipire nu se poate face decât cu acordul
titularilor acestor sarcini, cu excepţia situaţiei în care imobilul provine
dintr-o dezmembrare. Proprietarii unor imobile alăturate pot solicita
înscrierea comasării în cartea funciară în baza actului de comasare, a unei
convenţii privind stabilirea cotelor-părţi deţinute din imobilul rezultat în
urma comasării, încheiată în formă autentică, şi a unei documentaţii
cadastrale."
18. La articolul 83,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Notarea
plângerii împotriva încheierii de carte funciară şi a litigiilor având ca
obiect imobilul înscris în cartea funciară constituie piedică la comasarea sau
dezmembrarea imobilului, până la radierea acestora".
19. La articolul 89, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) In acest ultim caz, rectificarea de carte funciară
se dispune prin încheiere, în baza hotărârii judecătoreşti definitive şi
irevocabile prin care s-a admis acţiunea de fond. Acţiunea de fond poate fi,
după caz, o acţiune în nulitate, rezoluţiune, reducţiune sau orice altă acţiune
întemeiată pe o cauză de ineficacitate a actului."
20. Articolul 91 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 91. - Hotărârea
judecătorească definitivă şi irevocabilă referitoare la un bun imobil se va nota în cartea funciară, la
cerere sau din oficiu."
21. La articolul 93,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 93. - (1) Notarea existenţei unui litigiu cu
privire la drepturile ce fac obiectul înscrierii în cartea funciară se va putea
face fie la cererea părţii interesate, fie din oficiu la sesizarea instanţei de
judecată. Notarea se va face în baza copiei acţiunii având ştampila şi numărul
de înregistrare ale instanţei sau a certificatului de grefă care identifică
obiectul procesului, părţile şi imobilul."
22. La articolul 93,
alineatul (2) se abrogă.
23. La articolul 103, alineatul (2) se abrogă.
Art. II. - Prezentul ordin
intră în vigoare la 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi
Publicitate Imobiliară,
Mihai Busuioc