HOTARARE Nr.
30 din 12 noiembrie 2009
privind contestatia
formulata de domnul Eduard Manole, candidat la alegerile pentru Presedintele
Romaniei din anul 2009, cu privire la împiedicarea sa de a-si desfasura
campania electorala în conditiile legii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 781 din 16 noiembrie 2009
Augustin Zegrean -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu -
procuror
Mihaela Senia Costinescu -
magistrat-asistent
La data de 11 noiembrie 2009 a fost înregistrată la
Curtea Constituţională contestaţia formulată de domnul Eduard Manole prin care
solicită constatarea discriminării, pe cale de consecinţă, obligarea Birourilor
permanente ale celor două Camere ale Parlamentului şi Societăţii Naţionale de
Televiziune de a acorda aceiaşi timpi de antena şi aceeaşi grilă de programe
precum cele acordate celorlalţi candidaţi la alegerile pentru Preşedintele
României din anul 2009.
Contestaţia formează obiectul Dosarului Curtii
Constituţionale nr. 8.048F/2009.
In temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 30 alin.
(1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României,
contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea
reprezentantului Ministerului Public,' pe baza sesizării şi a celorlalte
documente aflate la dosar.
In motivarea contestaţiei formulate de domnul Eduard
Manole se arată că, prin Hotărârea nr. 25 din 4 noiembrie 2009, Curtea
Constituţională a obligat Birourile permanente reunite ale celor două Camere
ale Parlamentului şi reprezentanţii serviciilor publice de radio şi televiziune
să stabilească orarul pentru campania electorală şi repartizarea timpilor de
antenă, fără să facă nicio menţiune care sa îngrădească, să limiteze sau să
cenzureze orarul şi repartizarea timpilor de antenă. Motivarea soluţiei
pronunţate' de Curte se întemeiază în mod explicit pe caracterul
nediscriminatoriu al dispoziţiilor privind acordarea timpilor de antenă pentru
candidaţii la preşedinţie, numai acest fapt asigurând accesul egal şi gratuit
al acestora, prin prezentarea platformelor, programelor politice şi ofertelor
electorale. Hotărârea Curţii reglementează caracterul unitar al timpilor de
antenă ce trebuie acordaţi, astfel că drepturile conferite prin legea
electorală nu pot fi limitate printr-o interpretare abuzivă a S.N.TV., potrivit
căreia un candidat poate beneficia de timpi de antenă parţiali.
Prin urmare, timpii de antenă pierduţi printr-un abuz
de autoritate şi printr-o greşită aplicare a legii de către S.N.TV. trebuie
completaţi cu timpii de antenă rămaşi, pentru că numai aşa vocaţia dreptului
câştigat şi esenţa sa pot fi corect valorificate şi respectate. In mod evident,
acordarea timpilor de antenă diminuat cu perioada scursă până la data
pronunţării hotărârii Curţii prin care este recunoscut dreptul candidatului
este în mod flagrant d încălcare a dispoziţiilor Deciziei Consiliului Naţional
al Audiovizualului nr. 853 din 29 septembrie 2009, care consacră principiile
desfăşurării campaniei electorale: echitate, echilibru şi imparţialitate.
In motivarea contestaţiei, autorul invocă şi
dispoziţiile art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, precum şi dispoziţiile Protocolului nr. 12 la
Convenţie referitoare la interzicerea discriminării.
In concluzie, contestatorul solicită Curţii
Constituţionale să constate discriminarea al cărei subiect este, prin aplicarea
Deciziei Birourilor permanente ale celor două Camere ale Parlamentului din 9
noiembrie 2009, precum şi a grilei de alocare a spaţiilor de emisie comunicate
de S.N.TV. în aceeaşi dată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a contestaţiei ca nefondată, criticile aduse de autorul acesteia
referitoare atât la intervalele orare repartizate, cât şi la durata timpilor de
antenă nefiind susţinute de documentele aflate' la dosarul cauzei. Hotărârea
Curţii Constituţionale nr. 25 din 4 noiembrie 2009 nu are caracter retroactiv,
ea este obligatorie şi produce efecte numai pentru viitor de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CURTEA,
examinând contestaţia în raport cu prevederile Legii
nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile
reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar,
reţine următoarele:
Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din
Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 643 din 16 iulie 2004, precum şi celor ale
art. 193 alin. (7) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea
Preşedintelui României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare,
Curtea Constituţională este competentă să' soluţioneze contestaţia privind
împiedicarea unui candidat la alegerile pentru Preşedintele României din anul
2009 de a-şi desfăşura campania electorală în condiţiile legii. ' Examinând
contestaţia, Curtea constată următoarele:
Campania electorala şi desfăşurarea alegerilor pentru
funcţia de Preşedinte al României sunt reglementate prin Legea nr. 370/2004.
Conform art. 16 alin. (1) din lege, „Pentru candidaţii la alegerea
Preşedintelui României, accesul la serviciile publice de radio şi televiziune
este egal şi gratuit". In acest sens, legea prevede că „Orarul
pentru campania electorală şi repartizarea timpilor de antenă [...] se fac,
după încheierea perioadei de depunere a candidaturilor, de birourile permanente
reunite ale celor două Camere ale Parlamentului, împreună cu reprezentanţii
serviciilor publice de radio şi televiziune şi cu participarea
candidaţilor".
In temeiul art. 17 alin. (1) lit. d) pct. 11 din Legea
audiovizualului nr. 504/2002, Consiliul Naţional al Audiovizualului a emis
Decizia nr. 853 din 29 septembrie 2009 privind regulile de desfăşurare în
audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 5 octombrie
2009. Acest act normativ, emis în exercitarea atribuţiilor Consiliului Naţional
al Audiovizualului, concretizează o serie de dispoziţii legale cu privire la
campania electorală şi, în plus, reglementează şi modalităţile de acces al
candidaţilor la posturile publice de radio şi televiziune.
Astfel, în temeiul art. 12 alin. (2) din Decizia CN.A.,
„După 29 octombrie 2009, data rămânerii definitive a candidaturilor, şi până
la data de 31 octombrie 2009, posturile de radio şi de televiziune, în funcţie
de solicitările primite, vor stabili în grila de program intervalele de timp de
difuzare a emisiunilor prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) şi b) şi le vor
comunica în scris Consiliului Naţional al Audiovizualului [...]". Aşa
fiind, la data de 31 octombrie 2009, grila de program a postului public de
televiziune cuprindea intervalele de timp de difuzare a emisiunilor de
promovare a candidaţilor şi de dezbateri cu participarea acestora şi/sau a
reprezentanţilor lor.
La data de 9 noiembrie 2009, în temeiul Hotărârii
Curţii Constituţionale nr. 25 din 4 noiembrie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 760 din 9 noiembrie 2009, Birourile
permanente reunite ale celor două Camere ale Parlamentului au examinat
propunerile Societăţii Române de Televiziune privind completarea orarului
pentru desfăşurarea campaniei electorale şi repartizarea timpilor de antenă în
ceea ce îl priveşte pe candidatul independent Eduard Manole la alegerile pentru
Preşedintele României, acceptând prin vot aceste propuneri.
In ceea ce priveşte criticile aduse postului public de
televiziune TVR, Curtea constată că autorul contestaţiei se plânge, pe de o
parte, de modul de repartizare a timpilor de antenă, şi anume de durata
acestora, şi, pe de altă parte, de intervalele orare în care a fost repartizat
în vederea apariţiilor în emisiunile televizate.
Curtea reţine că, prin Hotărârea nr. 25 din 4 noiembrie
2009, a statuat că „acordarea timpilor de antenă constituie expresia
recunoaşterii dreptului candidaţilor de a accede egal şi gratuit la serviciile
publice de radio şi televiziune în scopul de a se face cunoscuţi şi de a-şi
prezenta platformele, programele politice şi ofertele electorale, astfel că
invocarea a însuşi dreptului de către candidatul la alegeri în conţinutul
cererii adresate conducerii serviciilor publice de radio şi televiziune,
coroborată cu îndeplinirea cumulată a celorlalte condiţii impuse de lege,
îndreptăţeşte persoana în cauză de a-şi exercita dreptul câştigat în mod
legitim". Accesul egal la serviciul public de televiziune al candidaţilor
se manifestă inclusiv printr-o durată egală şi pe intervale orare similare a
timpilor de antenă, deci a spaţiilor de emisie de care candidaţii la alegerile
pentru Preşedintele României beneficiază în virtutea legii. Potrivit
dispoziţiile art. 11 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale, hotărârile Curţii Constituţionale se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, sunt general obligatorii şi
au putere numai pentru viitor.
Pe de altă parte, Curtea reţine că, potrivit
dispoziţiilor art. 261 lit. m) din Legea nr. 370/2004, nerespectarea
hotărârilor instanţei constituţionale constituie contravenţie, care, în temeiul
art. 262 lit. f) din lege, poate fi constatată de împuterniciţii
preşedintelui Autorităţii Electorale Permanente, în cazul în care fapta este
săvârşită de autorităţi ale administraţiei publice centrale.
Prin urmare, aspectele privind aplicarea în concret a
hotărârilor Curţii Constituţionale şi constatarea unor eventuale fapte care pot
fi calificate drept contravenţii excedează competenţei acestei instanţe,
critica cu un astfel de obiect fiind inadmisibilă.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit.
f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 şi 38 din Legea
nr. 47/1992, precum şi al art. 193 alin. (7) din Legea nr. 370/2004,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
HOTĂRĂŞTE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, contestaţia formulată
de domnul Eduard Manole, candidat la alegerile pentru Preşedintele României din
anul 2009, cu privire la împiedicarea sa de a-şi desfăşura campania electorală
în condiţiile legii.
Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului
Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu