ORDIN Nr. 1186
din 11 iulie 2006
privind deschiderea
procedurii de reorganizare judiciara si faliment de catre organele fiscale
competente si propunerile de numire a lichidatorilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 632 din 21 iulie 2006
In temeiul art. 11 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 208/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor
Publice şi a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi
completările ulterioare,
având în vedere dispoziţiile Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - In vederea deschiderii procedurii de faliment, organele fiscale competente vor respecta termenele şi
condiţiile reglementate de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv de Legea nr.
85/2006 privind procedura insolvenţei.
Art. 2. - Organele fiscale formulează cereri de
deschidere a procedurii insolvenţei pentru debitorii care înregistrează
obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat administrat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
şi în condiţiile în care nu s-a realizat recuperarea acestor datorii prin
aplicarea tuturor modalităţilor de executare silită prevăzute de lege.
Art. 3. - Inainte de formularea cererii de deschidere a
procedurii insolvenţei, organele fiscale vor parcurge următoarele etape în
vederea recuperării creanţelor fiscale restante:
A. aplicarea modalităţilor de executare silită, prin
aplicarea succesivă sau concomitentă a următoarelor modalităţi de recuperare a
obligaţiilor fiscale restante prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003:
a) executarea silită prin poprire asupra oricărei
sume urmăribile reprezentând venituri şi disponibilităţi băneşti în lei şi în
valută, titluri de valoare sau alte bunuri mobile necorporale, deţinute şi/sau
datorate, cu orice titlu, debitorului de către terţe persoane sau pe care
aceştia le vor datora şi/sau le vor deţine în viitor în temeiul unor raporturi juridice existente;
b) aplicarea de sechestre asupra bunurilor mobile şi
imobile ale debitorului şi valorificarea acestora prin modalităţile prevăzute
de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003;
B. constatarea stării de insolvabilitate, în
condiţiile stabilite prin Codul de procedură fiscală;
C. angajarea răspunderii solidare, în condiţiile
stabilite de art. 27 şi 28 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată,
şi de instrucţiunile date în aplicarea acestor prevederi legale.
Art. 4. - In condiţiile în care
nu s-a reuşit recuperarea creanţelor fiscale restante în totalitate sau s-a
realizat doar o recuperare parţială, organele fiscale vor formula cereri de
deschidere a procedurii insolvenţei, dacă sunt îndeplinite cumulativ condiţiile
specifice prevăzute de Legea nr. 64/1995, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, respectiv de Legea nr. 85/2006.
Art. 5. - In vederea recuperării creanţelor fiscale de
la debitorii care se află în stare de insolvenţă, organele fiscale se vor
înscrie la tabelul creditorilor cu creanţele existente în evidenţa fiscală pe
plătitor, fără a fi necesară efectuarea unei noi inspecţii fiscale.
Art. 6. - (1) Până la intrarea în vigoare a Legii nr.
85/2006 privind procedura insolvenţei, potrivit art. 118 alin. (4) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru obligaţiile fiscale neplătite la termen, atât înainte, cât
şi după deschiderea procedurii de reorganizare judiciară, se datorează majorări
de întârziere până la data deschiderii procedurii de faliment. Pentru
obligaţiile fiscale născute după data deschiderii procedurii de faliment şi
neplătite la termen nu se datorează majorări de întârziere.
(2) Incepând cu data intrării în vigoare a Legii nr.
85/2006 se aplică prevederile art. 41 din acest act normativ referitoare la
calculul obligaţiilor accesorii.
Art. 7. - (1) Organele fiscale nu vor accepta ca în
cadrul procedurii insolvenţei onorariul lunar al administratorului sau al
lichidatorului să fie mai mare de 2.000 lei pe lună.
(2) Organele fiscale nu vor accepta ca în cadrul
procedurii insolvenţei onorariul de succes al administratorului sau al
lichidatorului să fie mai mare de 7% din valoarea bunurilor valorificate.
Onorariul de succes poate fi acordat numai în situaţia în care creanţa fiscală
este acoperită în integralitate.
Art. 8. - (1) Organele fiscale care au calitatea de
creditori fiscali în dosarele care au ca obiect procedura insolvenţei vor
propune judecătorului-sindic şi vor vota desemnarea de administratori sau de
lichidatori din Lista practicienilor agreaţi.
(2) Organele fiscale care au calitatea de creditori
fiscali în dosarele care au ca obiect procedura insolvenţei pentru contribuabilii care au creanţe fiscale
mai mari de 3.000.000 lei vor propune judecătorului-sindic desemnarea
administratorului sau a lichidatorului selectat de Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală din Lista practicienilor agreaţi.
(3) In situaţia în care propunerile de desemnare a
administratorului sau a lichidatorului se formulează de către un alt creditor
sau de debitor, în dosare care au ca obiect insolvenţă unor contribuabili care
au creanţe fiscale mai mari de 3.000.000 lei, organele fiscale care au
calitatea de creditori fiscali pot fi de acord numai cu desemnarea
administratorului sau a lichidatorului selectat de Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală din Lista practicienilor agreaţi.
Art. 9. - (1) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
va elabora o listă a practicienilor în insolvenţă agreaţi, pe zone geografice,
după cum urmează:
a) zona I, care cuprinde
judeţele Alba, Sibiu şi Hunedoara;
b) zona II, care cuprinde
judeţele Argeş şi Vâlcea;
c) zona III, care cuprinde judeţele Bacău şi Neamţ;
d) zona IV, care cuprinde
judeţele Bihor şi Satu Mare;
e) zona V, care cuprinde
judeţele Suceava şi Botoşani;
f) zona VI, care cuprinde
judeţele Braşov şi Covasna;
g) zona VII, care cuprinde municipiul Bucureşti,
judeţele Călăraşi, Giurgiu, Ialomiţa, Ilfov şi Teleorman;
h) zona VIII, care cuprinde judeţele Cluj, Bistriţa-Năsăud, Maramureş şi Sălaj;
i) zona IX, care cuprinde
judeţele Constanţa şi Tulcea;
j) zona X, care cuprinde
judeţele Dolj, Gorj, Mehedinţi şi Olt;
k) zona XI, care cuprinde
judeţele Galaţi, Brăila şi Vrancea;
l) zona XII, care cuprinde
judeţele laşi şi Vaslui;
m) zona XIII, care cuprinde judeţele Mureş şi Harghita;
n) zona XIV, care cuprinde judeţele Prahova, Buzău şi
Dâmboviţa;
o) zona XV, care cuprinde
judeţele Timiş, Arad şi Caraş-Severin.
(2) Lista practicienilor în insolvenţă agreaţi de
Ministerul Finanţelor Publice - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va fi
alcătuită de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală pe baza următoarelor
criterii:
a) dovada calităţii de practician în insolvenţă
compatibil;
b) poliţa de asigurare de răspundere profesională, în
vigoare;
c) dovada, eliberată de Uniunea Naţională a
Practicienilor în Reorganizare şi Lichidare, care să ateste faptul că
ofertantul sau reprezentanţii săi nu au fost supuşi niciunei sancţiuni
profesionale sau disciplinare în ultimii 3 ani anteriori declanşării procedurii
de selecţie;
d) numărul de societăţi reorganizate sau lichidate
din portofoliul ofertantului;
e) declaraţia pe propria răspundere în ceea ce
priveşte numărul de personal calificat afectat procedurii, inclusiv practicieni
în insolvenţă compatibili;
f) asigurarea de către practicianul în insolvenţă a
accesului la informaţiile din dosarul cauzei, cum ar fi:rapoartele de
activitate, tabelul creditorilor, planurile de distribuţie etc;
g) experienţa în colaborarea cu
organele fiscale;
h) declaraţie pe propria răspundere privind gradul de
acoperire a masei credale, la modul general, pentru toate cazurile din
portofoliu;
i) declaraţie pe propria răspundere privind gradul de
acoperire a creanţelor fiscale cuprinse în masa credală, la modul general,
pentru toate cazurile din portofoliu.
(3) Lista practicienilor în insolvenţă agreaţi de
Ministerul Finanţelor Publice - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va fi
alcătuită pe baza unei selecţii organizate de o comisie coordonată de
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, care va fi constituită
prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(4) Pentru contribuabilii care au creanţe fiscale mai
mari de 3.000.000 lei, comisia prevăzută la alin. (3) va efectua o selecţie
pentru desemnarea practicianului care va fi propus de organul fiscal, pe bază
de cerere de ofertă adresată practicienilor înscrişi în Lista practicienilor
agreaţi, având în vedere următoarele criterii:
a) onorariul lunar solicitat de practician;
b) onorariul solicitat de practician în situaţia în
care se acoperă întreaga creanţă fiscală;
c) durata de timp în care apreciază că vor fi stinse
creanţele fiscale;
d) numărul de persoane care va fi alocat pentru
realizarea activităţilor legate de procedura insolvenţei la respectiva
societate.
(5) Punctajele pentru criteriile prevăzute la alin.
(2) şi (4) şi documentaţia ce trebuie să fie depusă de practicieni pentru cele
două selecţii vor fi aprobate prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
(6) Pentru contribuabilii care au creanţe fiscale mai
mici de 3.000.000 lei, o comisie constituită la nivelul organului fiscal va
efectua o selecţie pentru desemnarea practicianului care va fi propus de
organul fiscal, pe bază de cerere de ofertă adresată practicienilor înscrişi în
Lista practicienilor agreaţi, pe baza unor criterii stabilite la nivelul
organului fiscal, prin decizie a directorului executiv.
Art. 10. - In termen de 30 de zile de la semnarea prezentului ordin, Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală va demara activităţile în vederea selectării Listei practicienilor în
insolvenţă agreaţi de Ministerul Finanţelor Publice - Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală, prin publicarea unui anunţ în două cotidiene de
răspândire naţională.
Art. 11. - Lista practicienilor în insolvenţă agreaţi
de Ministerul Finanţelor Publice - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală se
aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
se actualizează semestrial, se publică pe pagina de internet a Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală şi va fi transmisă organelor fiscale.
Art. 12. - Organele fiscale care au calitatea de
creditori fiscali în dosarele care au ca obiect
procedura lichidării reglementată de Legea nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau de
Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în
registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi
persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la
autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările
ulterioare, vor propune judecătorului delegat de pe lângă oficiul registrului
comerţului desemnarea de administratori sau de lichidatori din Lista
practicienilor agreaţi.
Art. 13. - (1) Incepând cu data prezentului ordin
organele fiscale îşi vor crea o bază de date referitoare la contribuabilii
aflaţi în insolvenţă, reorganizare judiciară, faliment sau lichidare, care va
cuprinde următoarele informaţii:
a) data la care s-a deschis procedura;
b) administratorul sau lichidatorul desemnat în dosar;
c) istoricul dosarului, de la data deschiderii
procedurii.
(2) Organele fiscale vor
raporta trimestrial Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscală situaţii privind contribuabilii aflaţi în stare de
insolvenţă sau de lichidare, după caz.
Art.14.- Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României,ParteaI.
p. Ministrul finanţelor
publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat