ORDIN
Nr. 1042 din 12 noiembrie 2003
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a directiilor de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 842 din 26 noiembrie 2003
Avand in vedere:
- prevederile Legii nr. 100/1998 privind asistenta de sanatate publica, cu
modificarile si completarile ulterioare;
- Referatul de aprobare al Directiei generale de sanatate publica si
inspectie sanitara de stat nr. IB 5.319/2003,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii,
ministrul interimar al sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a directiilor de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, prevazut in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directorul directiei de sanatate publica coordoneaza si raspunde direct de
intreaga activitate de sanatate publica din teritoriul arondat.
Art. 3
(1) Activitatea financiara a directiei de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti se desfasoara pe baza bugetului de venituri si cheltuieli
aprobat de Ministerul Sanatatii, in conditiile legii.
(2) Directorul directiei de sanatate publica judetene si a municipiului
Bucuresti indeplineste functia de ordonator secundar de credite pentru sumele
primite de la bugetul de stat si alte surse de finantare, in conditiile legii.
Art. 4
Statul de functii al directiilor de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti se aproba de catre Ministerul Sanatatii.
Art. 5
(1) Ministrul sanatatii numeste si elibereaza din functie, cu avizul
prefectului, directorul executiv al directiei de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti.
(2) Ministrul sanatatii numeste si elibereaza din functie directorii
executivi adjuncti cu avizul prefectului si la propunerea directorului executiv
al directiei de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti in
subordinea caruia acestia functioneaza.
(3) Numirea, transferul si eliberarea din functie a directorului executiv
adjunct financiar-contabilitate la directia de sanatate publica judeteana si a
municipiului Bucuresti se fac de catre ministrul sanatatii.
Art. 6
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului sanatatii si familiei nr. 120/2001 pentru aprobarea Regulamentului
de organizare si functionare a directiei de sanatate publica, precum si orice
alte dispozitii contrare.
Art. 7
Directiile din Ministerul Sanatatii, directiile de sanatate publica
judetene si a municipiului Bucuresti vor duce la indeplinire dispozitiile prezentului
ordin.
Art. 8
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul interimar al sanatatii,
Ionel Blanculescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a directiilor de sanatate publica si a
municipiului Bucuresti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti sunt
unitati descentralizate ale Ministerului Sanatatii, cu personalitate juridica,
reprezentand autoritatea de sanatate publica la nivel local, care realizeaza
politicile si programele nationale de sanatate, elaboreaza si implementeaza
programe locale de sanatate publica, organizeaza si coordoneaza structurile
sanitare, elaboreaza evidentele statistice in probleme de sanatate publica si
asigura planificarea si derularea investitiilor finantate de la bugetul de stat
pentru sistemul de sanatate.
Art. 2
In exercitarea atributiilor generale prevazute la alin. (1) directiile de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti indeplinesc urmatoarele
activitati:
a) coordoneaza si evalueaza realizarea indicatorilor programelor nationale
de sanatate care se deruleaza in teritoriul arondat si organizeaza actiuni de
inspectie sanitara de stat prin personalul imputernicit in conditiile legii;
programele de sanatate privind femeile si copiii, precum si toate aspectele
legate de starea de sanatate a acestui grup populational sunt coordonate si
monitorizate de catre personalul nominalizat in acest scop;
b) elaboreaza in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare programe
comune de sanatate publica in colaborare cu autoritatile administratiei publice
locale, cu alte institutii publice, cu organizatii neguvernamentale de profil
si cu alte persoane juridice care au in obiectul lor de activitate furnizarea
unor servicii de sanatate publica;
c) coordoneaza si organizeaza activitatile privind asigurarea asistentei
medicale in caz de dezastre, epidemii si alte situatii speciale;
d) organizeaza preluarea de la toti furnizorii de servicii medicale a
datelor statistice, prelucrarea si raportarea acestora, in conformitate cu
reglementarile in vigoare.
Art. 3
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, in
colaborare cu autoritatile locale, cu institutii de invatamant si organizatii
guvernamentale si neguvernamentale, organizeaza activitati in domeniul
sanatatii publice.
Art. 4
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti
coordoneaza serviciile medicale din teritoriu, organizeaza si coordoneaza
asistenta medicala in caz de calamitati, catastrofe si alte situatii deosebite,
stabilite de Ministerul Sanatatii, organizeaza, coordoneaza si raspund de
pregatirea retelei sanitare pentru aparare si asistenta medicala in caz de
dezastre, epidemii si alte situatii deosebite, sub coordonarea Ministerului
Sanatatii.
Art. 5
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti
organizeaza culegerea si prelucrarea datelor statistice de la toti furnizorii
de servicii medicale din teritoriul arondat, indiferent de forma de organizare,
si intocmesc rapoarte pe care au obligatia de a le pune la dispozitie
Ministerului Sanatatii si institutiilor desemnate de acesta, potrivit
reglementarilor legale in vigoare. Furnizeaza date statistice catre alte
autoritati, activitate ce se va face la solicitare si cu respectarea
confidentialitatii referitoare la persoane.
Art. 6
La cererea unor persoane fizice sau juridice, directiile de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti efectueaza, potrivit dispozitiilor
legale, servicii de sanatate publica, pentru care se percep tarife potrivit
actelor normative in vigoare.
Art. 7
Veniturile realizate de directiile de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti constituie venituri proprii, care se folosesc in
conditiile legii.
CAP. 2
Atributii
Art. 8
Directorul executiv al directiilor de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) evalueaza starea de sanatate a populatiei din teritoriul arondat,
identifica principalele probleme de sanatate publica si aloca prioritar
resursele spre interventiile cu cea mai mare eficienta in ameliorarea starii de
sanatate;
b) evalueaza anual strategiile aplicate prin prisma progresului realizat in
ameliorarea starii de sanatate a populatiei din teritoriu si propune aplicarea
de noi strategii;
c) informeaza autoritatile teritorial-administrative asupra starii de
sanatate a populatiei si a concluziilor care rezulta din evaluare, periodic si
ori de cate ori considera necesar;
d) coordoneaza elaborarea Raportului starii de sanatate a comunitatii;
e) elaboreaza planul de interventie in caz de dezastre si epidemii;
f) organizeaza si coordoneaza activitatea de audit public intern;
g) acorda imputerniciri temporare, cu avizul directiei coordonatoare din
Ministerul Sanatatii, personalului mediu in vederea desfasurarii activitatii de
inspectie sanitara de stat in obiectivele cu risc minor.
Art. 9
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti au
urmatoarele atributii in domeniul resurse umane, normare, organizare,
salarizare si informatica, respectiv in domeniul resurse umane, normare,
organizare si salarizare:
a) propun angajarea si eliberarea din functie, in conformitate cu
prevederile legale in vigoare, a echipei manageriale de la nivelul unitatilor
sanitare cu paturi subordonate, precum si a medicului director, a adjunctului
acestuia si a contabilului-sef din celelalte unitati sanitare subordonate;
b) participa la evaluarea activitatii persoanelor care fac parte din echipa
manageriala a unitatilor sanitare cu paturi, precum si a medicului director, a
adjunctului acestuia si a contabilului-sef din celelalte unitati subordonate;
c) aplica normele Ministerului Sanatatii privind formarea, incadrarea,
transferul si detasarea medicilor, farmacistilor, biologilor, chimistilor si
biochimistilor la nivelul directiei de sanatate publica; coordoneaza si
verifica aplicarea acestor norme la nivelul unitatilor sanitare cu
personalitate juridica subordonate;
d) aplica normele Ministerului Sanatatii in ceea ce priveste selectionarea
medicilor de familie si a medicilor de specialitate care isi desfasoara
activitatea in cabinete medicale organizate in baza Ordonantei Guvernului nr.
124/1998 privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale, republicata;
e) aplica normele Ministerului Sanatatii in ceea ce priveste verificarea
profesionala, in situatia in care se impune, a medicilor de familie si a
medicilor de specialitate din unitatile ambulatorii care isi desfasoara
activitatea in spatii private;
f) participa, dupa caz, la controlul practicii profesionale impreuna cu
Colegiul Medicilor din Romania, Ordinul Asistentilor Medicali din Romania si
Compartimentul managementul ingrijirilor de sanatate si comunitare si participa
la luarea de masuri pentru asigurarea ordinii, promovarea normelor morale si a
deontologiei profesionale a personalului din unitatile sanitare subordonate
lor;
g) urmaresc si indruma formarea si perfectionarea pregatirii profesionale a
personalului din unitatile sanitare subordonate lor;
h) verifica si supun aprobarii conducerii statele de functii ale unitatilor
sanitare cu personalitate juridica din subordine, in limita numarului maxim de
posturi, a normativelor de personal si a bugetului de venituri si cheltuieli
aprobat;
i) indruma, urmaresc si verifica in unitatile sanitare subordonate
aplicarea legislatiei in vigoare referitoare la incadrarea, salarizarea,
promovarea si acordarea tuturor celorlalte drepturi salariale privind salariul
de merit, indemnizatia de conducere, sporul de vechime, sporul pentru conditii
deosebite de munca, incadrarea personalului care isi desfasoara activitatea in
locuri de munca cu conditii speciale si deosebite, salarizarea garzilor etc.;
j) coordoneaza si verifica modul de organizare si desfasurare a concursurilor
la nivelul unitatilor sanitare cu personalitate juridica din subordine pentru
toate categoriile de personal;
k) aproba pentru unitatile sanitare din subordine, la propunerea acestora,
modificarea organigramei pentru sectorul tehnic, economic si administrativ, cu
consultarea sindicatelor reprezentative;
l) elaboreaza statul de personal pentru posturile finantate integral de la
bugetul de stat si il inainteaza Ministerului Sanatatii; aproba modificarea
statelor de functii pentru unitatile sanitare cu personalitate juridica din
subordine;
m) intocmesc rapoarte statistice privind numarul si drepturile de personal
pentru Institutul National de Statistica, Ministerul Sanatatii, Centrul de
Statistica Sanitara si Documentare Medicala Bucuresti;
n) intocmesc statul de functii pentru aparatul propriu in vederea aprobarii
de catre Ministerul Sanatatii, precum si lucrarile privind modificarea si
completarea acestuia;
o) solicita Ministerului Sanatatii publicarea posturilor vacante de medici,
farmacisti, biologi, chimisti si biochimisti din aparatul propriu, in vederea
organizarii concursului, conform reglementarilor legale in vigoare;
p) participa la organizarea concursurilor si examenelor pentru obtinerea de
grade si trepte profesionale, precum si de intrare in rezidentiat; participa la
organizarea concursurilor si examenelor pentru unitatile sanitare cu
personalitate juridica din subordine, potrivit legii;
r) transmit informari operative (in timp real) persoanelor cu atributii de
decizie;
s) centralizeaza, verifica si transmit la Centrul de Statistica Sanitara si
Documentare Medicala Bucuresti darile de seama de stat ale Institutului
National de Statistica (unitati, paturi, personal, activitati) la datele
fixate;
t) tin evidenta si raporteaza miscarea personalului medical pe unitati,
specialitati medicale, sexe si varsta, actualizeaza permanent registrul
national;
u) participa concret la toate anchetele medicale de sanatate organizate de
Centrul de Statistica Sanitara si Documentare Medicala Bucuresti pentru aflarea
opiniei populatiei privind calitatea si necesarul de asistenta medicala, opinia
specialistilor privind structurarea retelei sanitare, necesarul de medicamente,
necesarul de personal medico-sanitar etc.;
v) participa la aplicarea sistemului informational la nivel judetean, al
spitalelor si al altor unitati sanitare, in conformitate cu aprobarea
Ministerului Sanatatii si a Bancii Mondiale privind informatizarea sectorului
de sanatate din Romania;
w) sunt responsabile pentru organizarea bazei de date judetene, verificarea
si codificarea informatiilor la intrarea si iesirea din aceasta baza de date a
ocrotirii sanatatii;
x) pun la dispozitie tuturor compartimentelor interesate toate datele
solicitate;
y) colaboreaza cu celelalte compartimente si servicii din cadrul lor pe
probleme legate de informatica medicala;
z) alte atributii specifice stabilite de directorul executiv.
Art. 10
Compartimentul legislatie si contencios din cadrul directiilor de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) avizeaza, la cererea conducerii, actele care pot angaja raspunderea
patrimoniala a persoanei juridice, precum si orice alte acte care produc efecte
juridice;
b) participa la negocierea si incheierea contractelor;
c) redacteaza cererile de chemare in judecata, de exercitare a cailor de
atac, modifica, renunta la pretentii si cai de atac, cu aprobarea conducerii
directiei de sanatate publica;
d) reprezinta si apara interesele persoanei juridice in fata organelor
administratiei de stat, a instantelor judecatoresti, a altor organe cu caracter
jurisdictional, precum si in cadrul oricarei proceduri prevazute de lege, in
baza delegatiei date de conducerea persoanei juridice;
e) participa la negocierea de intelegeri internationale privind domeniul de
activitate in care functioneaza sau, dupa caz, avizeaza asemenea intelegeri;
f) se preocupa de obtinerea titlurilor executorii si sesizeaza directorul
financiar contabil in vederea luarii masurilor necesare pentru realizarea
executarii silite a drepturilor de creanta, iar pentru realizarea altor
drepturi sesizeaza organul de executare silita competent;
g) urmareste aparitia actelor normative si semnaleaza organelor de
conducere si serviciilor interesate atributiile ce le revin din acestea;
h) contribuie prin intreaga activitate la asigurarea respectarii legii,
apararea proprietatii publice si private a statului aflate in administrarea
directiei de sanatate publica, a unitatilor din subordine, precum si la buna
gospodarire a mijloacelor materiale si financiare din patrimoniu;
i) semnaleaza organelor competente cazurile de aplicare neuniforma a
actelor normative si, cand este cazul, face propuneri corespunzatoare;
j) analizeaza, impreuna cu compartimentul financiar-contabil si cu alte
compartimente interesate, modul in care sunt respectate dispozitiile legale in
desfasurarea activitatii unitatilor si cauzele care genereaza prejudicii aduse
avutului public sau infractiuni. Intocmeste constatari si propune luarea
masurilor necesare in vederea intaririi ordinii si disciplinei, prevenirea
incalcarii legilor si a oricaror alte abateri;
k) asigura transmiterea catre unitatile sanitare din subordine a tuturor
ordinelor ministrului sanatatii, circularelor si instructiunilor tehnice
elaborate de Ministerul Sanatatii;
l) realizeaza evidenta actelor normative cu aplicare in sistemul sanitar,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si a celor cu caracter
general sau privind probleme financiar-contabile ce se regasesc in activitatea
directiei de sanatate publica ori a unitatilor subordonate;
m) indeplineste orice alte lucrari cu caracter juridic.
Art. 11
Biroul avize si autorizatii sanitare din cadrul directiilor de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) realizeaza activitatea de primire si inregistrare a documentatiilor in
vederea avizarii/autorizarii si repartizarea acestora catre compartimentele/birourile
de specialitate;
b) realizeaza activitatea de eliberare de avize, autorizatii si notificari
conform legislatiei sanitare in vigoare;
c) realizeaza managementul informatiilor privind avizele/autorizatiile si
notificarile eliberate, conform reglementarilor in vigoare;
d) inregistreaza declaratiile pe propria raspundere;
e) gestioneaza baza de date pentru avizele/autorizatiile eliberate;
f) comunica departamentului de medicina preventiva avizele, autorizatiile
si reautorizarile eliberate;
g) asigura informarea solicitantilor asupra procedurii de avizare si
autorizare sanitara;
h) alte atributii specifice stabilite de directorul executiv al directiei
de sanatate publica.
Art. 12
Biroul (compartimentul) audit din cadrul directiilor de sanatate publica
judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza proiectul planului de audit public intern;
b) efectueaza activitati de audit intern pentru a evalua daca sistemele de
management financiar si control ale unitatii publice sunt transparente si sunt
conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienta si
eficacitate;
c) informeaza structura de audit public intern din Ministerul Sanatatii
despre recomandarile neinsusite de conducatorul unitatii publice auditate,
precum si despre consecintele acestora;
d) raporteaza periodic asupra constatarilor, concluziilor si recomandarilor
rezultate din activitatile sale de audit;
e) elaboreaza raportul anual al activitatilor de audit public intern;
f) raporteaza imediat conducatorului unitatii publice si structurii de
control intern abilitate, in cazul identificarii unor neregularitati sau
posibile prejudicii.
Biroul (compartimentul) nu poate fi implicat in elaborarea procedurilor de
control intern si in desfasurarea activitatilor supuse auditului public intern.
Art. 13
Compartimentul de statistica, pentru domeniul statisticii si informaticii
din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti
are urmatoarele atributii:
a) transmite informari operative (in timp real) persoanelor cu atributii de
decizie;
b) colaboreaza cu compartimentele de epidemiologie in realizarea
rapoartelor periodice, precum si a prognozelor;
c) organizeaza sistemul de evidenta primara si raportarea statistica
sanitara la nivelul cabinetelor medicale, indiferent de forma de organizare, si
al unitatilor sanitare;
d) verifica datele raportate cu evidentele primare si centralizatoare;
e) centralizeaza darile de seama de la nivelul judetului si
centralizatoarele de activitate si morbiditate, trimestriale, anuale;
f) verifica si centralizeaza darile de seama privind morbiditatea cu
incapacitate temporara de munca, calcularea indicatorilor de gravitate si
durata medie pe ramuri de productie, calcularea indicatorilor incapacitatii si
compararea lor cu perioadele anterioare similare (date comparabile);
g) codifica cauzele de deces, in conformitate cu obligatiile Ministerului
Sanatatii, in buletinele de deces si de nascut mort, conform legislatiei de
stare civila a populatiei;
h) verifica si codifica fisele de decese sub un an, decese perinatale,
fisele cu decese materne si le compara ca numar si cauza de deces cu cele care
circula prin sistemul informational al Institutului National de Statistica;
i) verifica si tine la zi registrul judetean de cancer;
j) organizeaza cursurile de perfectionare a personalului de statistica si
instruirea cu privire la codificarea morbiditatii, a incapacitatii temporare de
munca si buna completare a evidentelor si darilor de seama, precum si arhivarea
formularelor statistice in conformitate cu indicatorul termenelor de pastrare a
documentelor;
k) organizeaza tiparirea pe plan local a imprimatelor necesare tuturor
unitatilor sanitare;
l) centralizeaza, verifica si transmite la Centrul de Statistica Sanitara
si Documentare Medicala Bucuresti darile de seama de stat ale Institutului
National de Statistica (unitati, paturi, personal, activitati) la datele
fixate;
m) tine evidenta si raporteaza miscarea personalului medical pe unitati,
specialitati medicale, sexe si varsta si actualizeaza permanent registrul
national;
n) participa concret la toate anchetele medicale de sanatate organizate de
Centrul de Statistica Sanitara si Documentare Medicala Bucuresti pentru aflarea
opiniei populatiei privind calitatea si necesarul de asistenta medicala, opinia
specialistilor privind structura retelei sanitare, necesarul de medicamente,
necesarul de personal medico-sanitar etc.;
o) participa la aplicarea sistemului informational al spitalelor si al
altor unitati sanitare, in conformitate cu aprobarea Ministerului Sanatatii si
a Bancii Mondiale privind informatizarea sectorului de sanatate din Romania;
p) este responsabil pentru organizarea bazei de date judetene, verificarea
si codificarea informatiilor la intrarea si iesirea din aceasta baza de date a
ocrotirii sanatatii;
r) pune la dispozitie tuturor compartimentelor interesate toate datele
solicitate;
s) colaboreaza cu celelalte compartimente si servicii ale directiei de
sanatate publica pe probleme legate de statistica medicala;
t) alte atributii specifice stabilite de directorul executiv al directiei
de sanatate publica.
Art. 14
Serviciul relatii publice din cadrul Directiei de sanatate publica a
municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
1. a) realizeaza obiectivele de comunicare prin mass-media sau prin
mijloace proprii directiei de sanatate publica dupa informarea prealabila a
Ministerului Sanatatii - Directia generala de sanatate publica si inspectie
sanitara de stat;
b) evalueaza imaginea directiei de sanatate publica si a unitatilor
sanitare si stabileste masurile pentru imbunatatirea acesteia;
c) asigura desfasurarea optima a activitatilor de relatii publice;
d) asigura informarea permanenta referitoare la principalele activitati ale
directiei de sanatate publica, privind in mod deosebit derularea reformei in
sistemul sanitar;
e) asigura o legatura permanenta intre comunitate si directia de sanatate
publica, organizand dupa un program stabilit activitatea de audiente pentru
populatie; pe baza datelor comunicate de Directia relatii cu publicul,
mass-media si administrativ din Ministerul Sanatatii, asigura informarea
populatiei (prin intermediul spitalelor, al unitatilor sanitare ambulatorii si
al mass-media) privind programul saptamanal de audienta al Ministerului
Sanatatii;
f) desfasoara activitatea de analiza a cererilor cetatenilor si disponibilizeaza
toate informatiile necesare pentru solutionarea problemelor prezentate sau
solicitate; urmareste si sprijina totodata solutionarea legala si in termen a
cererilor, petitiilor etc. primite de la Ministerul Sanatatii si transmise la
directia de sanatate publica, precum si comunicarea catre minister a modului de
solutionare a scrisorilor respective;
g) realizeaza legatura dintre cetatean si unitatile sanitare din subordine
pentru clarificarea tuturor problemelor in vederea rezolvarii cererii
solicitantului;
h) realizeaza legatura intre persoanele defavorizate si institutii
specializate in asistenta acestora;
i) realizeaza legatura intre persoanele defavorizate care necesita
efectuarea tratamentului in strainatate si conducerea directiilor de sanatate
publica in vederea elaborarii documentatiilor necesare;
2. relatiile cu prefectura, consiliul judetean, alte organe ale
administratiei publice, organizatii politice, sindicate si organisme
nonguvernamentale se asigura astfel:
a) organizeaza legatura dintre directia de sanatate publica si prefectura,
consiliul judetean, primariile locale, partidele politice si organizatiile
nonguvernamentale;
b) asigura legatura intre conducerea directiei de sanatate publica si
sindicate in vederea analizei si solutionarii, conform legislatiei in vigoare,
a revendicarilor sindicale;
c) comunica directiei de specialitate din Ministerul Sanatatii date
privind:
- adresa directiei, numele si prenumele persoanelor din conducerea
directiei de sanatate publica, numarul de telefon si fax (inclusiv e-mail);
pentru directori, inclusiv mobilul si numarul de telefon de la domiciliul
acestora;
- denumirea si adresa spitalelor din teritoriu, numele si prenumele
directorilor, numarul de telefon si fax (inclusiv mobil);
- denumirea si adresa altor unitati importante din teritoriu, numele si
prenumele conducatorilor, numarul de telefon (inclusiv mobil);
- modificarile ce intervin in datele comunicate.
Art. 15
Directorul executiv adjunct de medicina preventiva al directiilor de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele
atributii:
a) participa la adaptarea si implementarea la nivel local a strategiilor de
sanatate aprobate de Ministerul Sanatatii;
b) coordoneaza elaborarea Raportului starii de sanatate in relatie cu
factorii de risc din mediul de viata si de munca;
c) participa, cu date specifice, la evaluarea starii de sanatate a
populatiei din teritoriul arondat;
d) identifica prioritatile locale in domeniul sanatatii publice;
e) coordoneaza activitatile de medicina preventiva la nivel teritorial;
f) coordoneaza implementarea, evaluarea si raportarea programului comunitar
de sanatate publica la nivel local;
g) fundamenteaza finantarea subprogramelor nationale de sanatate publica
din cadrul programului comunitar de sanatate publica;
h) coordoneaza indeplinirea si raportarea planurilor de actiuni privind
implementarea in plan judetean a acquisului comunitar;
i) coordoneaza activitatile de avizare/autorizare/reautorizare sanitara si
le prezinta spre aprobare directorului executiv;
j) coordoneaza integrarea activitatilor de supraveghere, control si
inspectie desfasurate in scopul asigurarii complementaritatii, convergentei si
economisirii resurselor;
k) defineste si stabileste unitatile cu risc minor la propunerea sefilor
structurilor de specialitate (epidemiologie, igiena, medicina muncii etc.);
l) asigura coordonarea implementarii programului de acreditare a
laboratoarelor;
m) colaboreaza cu alte departamente si parteneri locali in elaborarea si
implementarea actiunilor din domeniul prevenirii imbolnavirilor si promovarii
sanatatii;
n) participa la elaborarea planului de interventie in caz de dezastre si
epidemii;
o) asigura evaluarea periodica a activitatilor de supraveghere a starii de
sanatate si de inspectie sanitara de stat;
p) aproba planul anual al actiunilor de inspectie tematica;
r) propune directorului executiv imputernicirea personalului mediu in
vederea desfasurarii activitatii de inspectie sanitara de stat in obiectivele
cu risc minor;
s) elaboreaza lista de investitii in domeniul medicinei preventive.
Art. 16
Serviciul inspectie sanitara de stat judeteana din cadrul directiilor de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele
atributii:
a) realizeaza prin personalul imputernicit inspectia de specialitate pe
domeniile: igiena alimentatiei, mediului, scolara, a unitatilor sanitare si
medicinei muncii;
b) verifica, prin personalul mediu, conformitatea cu declaratia pe propria
raspundere a obiectivelor/activitatilor si autorizatiilor sanitare, respectarea
termenelor acordate pentru remedierea deficientelor constatate;
c) poate aplica in unitatile cu risc minor stabilite, prin personalul mediu
imputernicit, sanctiuni contraventionale, in conditiile legii;
d) realizeaza, prin personalul de specialitate si mediu abilitat, actiuni
de indrumare si constatare in domeniile anterior mentionate, participa la
actiuni de inspectie tematica;
e) programeaza activitati de inspectie tematice in unitatile cu risc si
pentru supravegherea pietei principalelor produse, activitati, servicii cu
implicatii asupra starii de sanatate;
f) participa in echipele de inspectie initiate de Ministerul Sanatatii si
de alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale;
g) realizeaza, prin personalul superior abilitat, actiuni de inspectie si
sanctionare a contraventiilor la normele de igiena;
h) solutioneaza sesizarile si reclamatiile primite, potrivit competentelor;
i) elaboreaza planul anual al actiunilor de inspectie tematica si il
inainteaza spre aprobare directorului executiv adjunct de medicina preventiva.
Art. 17
Serviciul supravegherea starii de sanatate din cadrul directiilor de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele
atributii:
a) coordoneaza si participa la identificarea prioritatilor locale in
domeniul sanatatii publice;
b) participa la coordonarea activitatilor de supraveghere a starii de
sanatate la nivel teritorial;
c) realizeaza implementarea, evaluarea si raportarea programului comunitar
de sanatate publica la nivel local;
d) contribuie la fundamentarea finantarii subprogramelor nationale de
sanatate publica din cadrul programului comunitar de sanatate publica;
e) participa la organizarea, in colaborare cu alte institutii ale
administratiei centrale si locale si cu institutii din sectorul
nonguvernamental, a activitatilor de sanatate publica;
f) participa la indeplinirea planurilor de actiuni privind implementarea in
plan judetean a acquisului comunitar;
g) asigura coordonarea activitatilor de epidemiologie, igiena, medicina
muncii si promovarea starii de sanatate la nivel teritorial;
h) elaboreaza/aproba, dupa caz, referatele de evaluare a
unitatilor/activitatilor supuse avizarii/autorizarii sanitare;
i) efectueaza la cererea tertilor consultanta de specialitate;
j) participa la elaborarea Raportului starii de sanatate a comunitatii si a
Raportului starii de sanatate in relatie cu factorii de risc din mediul de
viata si munca;
k) participa la elaborarea planului de interventie in caz de dezastre si
epidemii.
Art. 18
Biroul (compartimentul) igiena alimentatiei din cadrul directiilor de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele
atributii:
a) implementeaza activitatile cuprinse in cadrul obiectivului privind
protejarea sanatatii si prevenirea imbolnavirilor asociate factorilor de risc
alimentari din cadrul subprogramului privind evaluarea starii de sanatate si a
factorilor de risc;
b) asigura monitorizarea si raportarea activitatilor specifice
subprogramului;
c) asigura organizarea activitatilor de colectare si raportare a datelor
necesare elaborarii sintezelor nationale privind sanatatea in relatie cu
alimentul;
d) efectueaza, la cererea tertilor, consultanta de specialitate;
e) desfasoara, prin personalul imputernicit, activitati de inspectie in specialitate
in cadrul subprogramului de sanatate privind: calitatea alimentului,
respectarea normelor de igiena pe lantul de la productie pana la
comercializarea produselor alimentare, starea de sanatate a personalului,
insusirea notiunilor fundamentale de igiena;
f) elaboreaza concluziile buletinului de analiza privind riscurile pentru
sanatate in relatie cu calitatea alimentului;
g) participa la actiuni de inspectie tematica in domeniul igienei
alimentului;
h) elaboreaza referatele de evaluare a unitatilor/activitatilor supuse
avizarii/autorizarii sanitare;
i) participa la elaborarea si executia planurilor de actiuni privind
implementarea in plan judetean a acquisului comunitar;
j) pune la dispozitie structurii de statistica datele solicitate;
k) participa la efectuarea anchetelor epidemiologice a toxiinfectiilor
alimentare, in colaborare cu celelalte structuri cu atributii specifice;
l) alte atributii specifice stabilite de seful Serviciului supravegherea
starii de sanatate.
Art. 19
Biroul (compartimentul) igiena mediului din cadrul directiilor de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) implementeaza activitatile cuprinse in cadrul obiectivului privind
protejarea sanatatii in relatie cu mediul din cadrul subprogramului privind
evaluarea starii de sanatate si a factorilor de risc;
b) asigura monitorizarea si raportarea activitatilor specifice
subprogramului;
c) asigura organizarea activitatilor de colectare si raportare a datelor
necesare elaborarii sintezelor nationale privind sanatatea in relatie cu
factorii de mediu;
d) deruleaza, prin personalul imputernicit, activitati de inspectie in
specialitate in cadrul subprogramului privind: calitatea apei de baut si de imbaiere,
calitatea aerului, habitatul, starea de sanatate a personalului, insusirea
notiunilor fundamentale de igiena;
e) elaboreaza concluziile buletinului de analiza privind riscurile pentru
sanatate in relatie cu calitatea apei, aerului si habitatului;
f) elaboreaza referatele de evaluare a unitatilor/activitatilor supuse
avizarii/autorizarii sanitare/reautorizarii;
g) efectueaza, la cererea tertilor, consultanta de specialitate;
h) participa la elaborarea si executia planurilor de actiuni privind
implementarea in plan judetean a acquisului comunitar;
i) pune la dispozitie structurii de statistica datele solicitate;
j) participa la efectuarea anchetelor epidemiologice in cazul epidemiilor
hidrice in colaborare cu celelalte structuri cu atributii specifice;
k) participa la actiuni de inspectie tematica in domeniul igienei mediului;
l) alte atributii specifice stabilite de seful Serviciului supravegherea
starii de sanatate.
Art. 20
Biroul (compartimentul) igiena scolara din cadrul directiilor de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) implementeaza activitatile cuprinse in cadrul obiectivului privind
protejarea sanatatii copiilor si tinerilor din cadrul subprogramului privind
evaluarea starii de sanatate si a factorilor de risc; asigura monitorizarea si
raportarea activitatilor specifice subprogramului;
b) asigura organizarea activitatilor de colectare si raportare a datelor
necesare elaborarii sintezelor nationale privind sanatatea in relatie cu
factorii de mediu;
c) deruleaza, prin personalul imputernicit, activitati de inspectie in
specialitate in cadrul subprogramului privind: normele de igiena in
colectivitatile de copii si tineri, starea de sanatate a personalului,
insusirea notiunilor fundamentale de igiena;
d) elaboreaza, prin personalul de specialitate cu studii superioare,
referatele de evaluare a unitatilor/activitatilor supuse avizarii/autorizarii
sanitare/reautorizarii;
e) participa la elaborarea si executia planurilor de actiuni privind
implementarea in plan judetean a acquisului comunitar;
f) pune la dispozitie structurii de statistica datele solicitate;
g) participa la actiuni de inspectie tematica in domeniul igienei scolare;
h) alte atributii specifice stabilite de seful Serviciului supravegherea
starii de sanatate.
Art. 21
Biroul (compartimentul) medicina muncii din cadrul directiilor de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) implementeaza activitatile cuprinse in cadrul obiectivului privind
protejarea sanatatii si prevenirea imbolnavirilor asociate factorilor de risc
ocupationali din cadrul subprogramului privind evaluarea starii de sanatate si
a factorilor de risc;
b) asigura monitorizarea si raportarea indicatorilor subprogramului;
c) asigura organizarea activitatilor de colectare si raportare a datelor
necesare elaborarii sintezelor nationale privind sanatatea in relatie cu mediul
ocupational;
d) coordoneaza si monitorizeaza activitatea structurilor medicale din
medicina muncii;
e) stocheaza datele medicale de la angajatorii aflati in procedura de
faliment;
f) realizeaza registrul de evidenta a bolilor profesionale la nivel
teritorial;
g) realizeaza ancheta cazurilor suspecte de boala si declararea bolilor
profesionale;
h) participa la aplicarea legislatiei privind incadrarea locurilor de munca
in conditii deosebite si speciale;
i) colaboreaza cu compartimentele de specialitate (igiena mediului,
epidemiologie etc.) si cu angajatorii in aplicarea principiilor bunei practici
de sanatate - securitate in munca si sanatatea mediului la locul de munca;
j) efectueaza, la cererea tertilor, determinari de noxe in mediul de munca;
k) controleaza, prin personal imputernicit, aplicarea normelor privind
asigurarea supravegherii medicale a expusului profesional;
l) pune la dispozitie structurii de statistica datele solicitate;
m) elaboreaza referatele de evaluare a unitatilor/activitatilor supuse
avizarii/autorizarii sanitare;
n) participa la elaborarea si executia planurilor de actiuni privind
implementarea in plan judetean a acquisului comunitar;
o) deruleaza, prin personalul imputernicit, activitati de inspectie privind
respectarea normelor de medicina muncii;
p) alte atributii specifice stabilite de seful Serviciului supravegherea
starii de sanatate.
Art. 22
Biroul (compartimentul) epidemiologie din cadrul directiilor de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatile specifice din cadrul Programului comunitar de
sanatate publica: subprogramele de supraveghere si control al bolilor
transmisibile, supravegherea si controlul infectiei HIV/SIDA si supravegherea si
controlul tuberculozei;
b) colecteaza datele privind bolile transmisibile de la toate sursele
existente in teritoriu;
c) analizeaza periodic datele privind bolile transmisibile dupa
caracteristicile de timp, loc si persoana, precum si tendintele de evolutie a
acestora;
d) asigura, prin responsabilul desemnat, functionarea retelei nationale de
supraveghere a bolilor transmisibile;
e) organizeaza si gestioneaza bazele de date privind bolile transmisibile
prin personal specializat (biostatistica);
f) efectueaza anchetele epidemiologice si adopta masurile necesare pentru
limitarea focarelor de boala transmisibila in colectivitati, in colaborare cu
celelalte structuri cu atributii specifice (igiena, microbiologie, inspectie
sanitara);
g) verifica, in colaborare cu personalul compartimentului de statistica,
datele legate de bolile transmisibile;
h) asigura diseminarea periodica a datelor privind bolile transmisibile
rezultate din analiza si interpretarea acestora catre sursele de la care au
provenit;
i) coordoneaza activitatea de supraveghere a bolilor transmisibile in
compartimentele teritoriale;
j) acorda consultanta unitatilor sanitare arondate, la solicitare, in
probleme de infectii nosocomiale;
k) efectueaza, la cererea tertilor, consultanta de specialitate;
l) elaboreaza, prin personalul de specialitate cu studii superioare,
referatele de evaluare a unitatilor sanitare;
m) aplica masurile de protectie sanitara a frontierelor de stat privind
bolile transmisibile;
n) pune la dispozitie structurii de statistica datele solicitate;
o) deruleaza, prin personalul imputernicit, activitati de inspectie in
specialitate privind activitatile cuprinse in cadrul subprogramelor de
supraveghere si control al bolilor transmisibile, infectiei HIV/SIDA si
tuberculozei.
p) alte atributii specifice stabilite de seful Serviciului supravegherea
starii de sanatate.
Art. 23
Biroul (compartimentul) promovarea sanatatii din cadrul directiilor de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza si implementeaza proiectele locale ce deriva din Programul
national de promovare a sanatatii si educatie pentru sanatate, precum si
componentele de promovare a sanatatii si educatie pentru sanatate din cadrul
altor programe nationale;
b) furnizeaza informatii catre populatie referitoare la prevenirea bolilor
si promovarea sanatatii;
c) asigura dezvoltarea la nivel local a programelor prioritare de promovare
a sanatatii si educatie pentru sanatate;
d) implica comunitatea in toate activitatile de promovare a sanatatii;
e) colaboreaza cu autoritatile locale si reprezentantii in teritoriu ai
altor ministere, organizatii neguvernamentale nationale si internationale si cu
alte organizatii din comunitate;
f) furnizeaza servicii de formare in educatia pentru sanatate, adresate
formatorilor din cadrul si din afara sistemului de sanatate;
g) elaboreaza, editeaza si asigura multiplicarea de materiale publicitare
specifice;
h) monitorizeaza si supravegheaza realizarea eventualelor contracte cu
furnizori de servicii in cadrul domeniilor specifice de activitate, din punct
de vedere profesional si tehnic, la nivelul judetului;
i) alte atributii specifice stabilite de seful Serviciului supravegherea
starii de sanatate.
Art. 24
Compartimentul microbiologie din cadrul directiilor de sanatate publica
judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) participa la efectuarea anchetelor epidemiologice prin recoltarea si
prelucrarea de probe bacteriologice, virusologice, serologice, imunologice si
parazitologice din produse biologice (patologice), pentru supravegherea si
controlul bolilor transmisibile;
b) asigura, prin responsabilul desemnat, functionarea retelei nationale de
supraveghere a bolilor transmisibile;
c) efectueaza analize microbiologice din probe de apa, aer, alimente si
factori de mediu;
d) inainteaza buletinul de analiza intocmit pentru interpretarea si
redactarea concluziilor sefului biroului/compartimentului de specialitate;
e) efectueaza analize microbiologice la cererea unor beneficiari, pentru
care se percep taxe;
f) colaboreaza cu celelalte compartimente si servicii din cadrul directiei
de sanatate publica pe probleme legate de microbiologie;
g) pune la dispozitie compartimentelor de specialitate informatiile
necesare evaluarii starii de sanatate si a strategiilor de control;
h) organizeaza activitatea de supraveghere si combatere a vectorilor de
importanta medicala;
i) asigura aplicarea procedurilor in vederea acreditarii laboratorului;
j) alte atributii specifice stabilite de medicul sef de laborator.
Art. 25
Compartimentul chimie sanitara si toxicologie din cadrul directiilor de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele
atributii:
a) efectueaza analize fizico-chimice si toxicologice din probe biologice,
apa, aer, aliment si alti factori de mediu pentru evaluarea obiectiva a
conformitatii produselor si a riscurilor pentru sanatate in vederea realizarii
activitatilor din cadrul programului comunitar de sanatate publica;
b) efectueaza analize fizico-chimice si toxicologice la cererea unor
beneficiari din afara sistemului sanitar bugetar, pentru care se percep taxe;
c) intocmeste buletinul de analiza si il inainteaza pentru interpretare si
redactarea concluziilor sefului biroului/compartimentului de specialitate
(igiena alimentului, mediului, muncii);
d) colaboreaza cu celelalte compartimente si servicii din directia de
sanatate publica pe probleme legate de chimie si toxicologie sanitara;
e) pune la dispozitie structurii de statistica informatiile necesare
evaluarii starii de sanatate si a strategiilor de control;
f) asigura aplicarea procedurilor in vederea acreditarii laboratorului;
g) alte atributii specifice stabilite de medicul sef de laborator.
Art. 26
Compartimentul de produse antiepidemice din cadrul directiilor de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) asigura aprovizionarea, depozitarea si distribuirea in teritoriul
arondat a vaccinurilor, a celorlalte produse biologice si materiale necesare
derularii programelor de medicina preventiva;
b) asigura aprovizionarea, depozitarea si livrarea produselor DDD, necesare
interventiei in focarele de boli transmisibile;
c) asigura aprovizionarea laboratoarelor cu medii de cultura, seruri de
diagnostic, sticlarie, reactivi, truse de reactivi si alte materiale
consumabile, in vederea realizarii activitatilor cuprinse in programele de
medicina preventiva;
d) colaboreaza cu celelalte compartimente si servicii din cadrul directiei
de sanatate publica pe probleme legate de produsele antiepidemice;
e) alte atributii specifice stabilite de medicul sef de laborator.
Art. 27
Laboratorul igiena radiatiilor din cadrul directiilor de sanatate publica
judetene si a municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza implementarea activitatilor cuprinse in cadrul obiectivului
privind protejarea sanatatii si prevenirea efectelor asociate radiatiilor
ionizante din cadrul subprogramului privind evaluarea starii de sanatate si a
factorilor de risc;
b) asigura monitorizarea si raportarea activitatilor specifice subprogramului;
c) asigura organizarea activitatilor de colectare si raportare a datelor
necesare elaborarii sintezelor nationale privind sanatatea in relatie cu
radiatiile ionizante;
d) participa la elaborarea Raportului starii de sanatate a comunitatii;
e) efectueaza, din initiativa proprie sau la cererea tertilor, determinari
ale nivelurilor de radiatii, consultanta de specialitate;
f) controleaza, prin personalul imputernicit, aplicarea normelor de
securitate nucleara si igiena radiatiilor;
g) elaboreaza, prin personalul de specialitate cu studii superioare,
referatele de evaluare a unitatilor supuse avizarii/autorizarii sanitare;
h) asigura inspectia respectarii normelor de igiena radiatiilor ionizante
in unitatile autorizate si in laboratoarele de profil;
i) participa la elaborarea planurilor de actiuni privind implementarea in
plan judetean a acquisului comunitar;
j) participa la elaborarea planului de actiune in caz de catastrofa;
k) intervine in caz de accident nuclear sau urgenta radiologica;
l) evalueaza nivelul expunerii medicale la radiatii ionizante a populatiei
prin programe de asigurare si control al calitatii;
m) pune la dispozitie structurii de statistica datele solicitate;
n) alte atributii specifice stabilite de directorul executiv adjunct de
medicina preventiva, coordonator al activitatilor de supraveghere, control si
inspectie sanitara.
Art. 28
Directorul executiv adjunct de managementul asistentei medicale al
directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti are
urmatoarele atributii:
a) participa la adaptarea si implementarea la nivel local a strategiilor de
sanatate elaborate de Ministerul Sanatatii;
b) participa cu date specifice la elaborarea Raportului starii de sanatate
a comunitatii si a nevoilor de servicii de sanatate ale populatiei din
teritoriul arondat;
c) elaboreaza strategia de dezvoltare a serviciilor de sanatate la nivel
local, pe baza nevoilor de sanatate ale populatiei si in conformitate cu strategiile
de sanatate stabilite de Ministerul Sanatatii;
d) organizeaza reteaua unitatilor sanitare publice din teritoriu in vederea
asigurarii eficientei si calitatii actului medical, cu aprobarea Ministerului
Sanatatii;
e) organizeaza si controleaza activitatea medicala a cabinetelor medicale,
indiferent de forma de organizare, si a unitatilor sanitare din subordine;
propune sanctionarea abaterilor in conformitate cu reglementarile in vigoare;
f) asigura implementarea la nivel local a programelor nationale ale
Ministerului Sanatatii; programul de prevenire si control al bolilor
netransmisibile si programul de sanatate a copilului si familiei si realizeaza
monitorizarea, evaluarea si raportarea acestora;
g) dezvolta programe de sanatate in domeniul asistentei medicale care sa
corespunda nevoilor locale specifice, in colaborare cu autoritatile locale;
h) coordoneaza si integreaza serviciile de ingrijiri la domiciliu si cele
furnizate la nivel comunitar;
i) colaboreaza cu autoritatile administratiei locale la activitatile legate
de organizarea si functionarea unitatilor de asistenta medico-sociala si
asigura indrumarea metodologica si controlul modului de acordare a serviciilor
medicale in aceste unitati;
j) monitorizeaza si controleaza calitatea serviciilor medicale furnizate in
cadrul asistentei medicale primare, ambulatorii de specialitate, asistentei de
urgenta si al celei spitalicesti;
k) analizeaza si rezolva sesizarile si reclamatiile aparute in domeniul
asistentei medicale;
l) participa la elaborarea planului de interventie in caz de dezastre si
epidemii.
Art. 29
Biroul (compartimentul) managementul serviciilor de sanatate: inregistrare,
acreditare si control din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti are urmatoarele atributii:
a) organizeaza si actualizeaza permanent evidenta unitatilor sanitare
publice si private din teritoriu, pe care o pune la dispozitie Ministerului
Sanatatii, autoritatilor publice locale si Casei de Asigurari de Sanatate;
b) analizeaza nevoile de servicii ale populatiei si propune spre aprobare
Ministerului Sanatatii modificarea structurii unitatilor sanitare din
subordine;
c) elaboreaza propuneri pentru infiintarea, desfiintarea, reorganizarea,
precum si schimbarea denumirii, profilului si a sediului unitatilor sanitare,
pe care le supune spre aprobare Ministerului Sanatatii;
d) intocmeste si pastreaza actul de infiintare (certificatul de
inregistrare in registrul unic) a cabinetelor medicale;
e) organizeaza si actualizeaza evidenta medicilor din teritoriu;
f) este responsabil pentru implementarea la nivel local a programelor
nationale de acreditare si imbunatatire continua a calitatii serviciilor
medicale;
g) monitorizeaza si controleaza calitatea serviciilor medicale furnizate in
unitatile sanitare publice si private, in cadrul asistentei medicale primare,
ambulatorii de specialitate, asistentei de urgenta si al celei spitalicesti;
h) asigura informarea personalului medical in legatura cu normele de etica
si deontologie medicala si informarea pacientilor cu privire la drepturile si
indatoririle acestora;
i) elibereaza avizele de libera practica pentru medici, alt personal
sanitar superior si personal sanitar mediu din unitatile sanitare publice si
private;
j) organizeaza evidenta parteneriatelor public-privat si asigura sprijin
local in implementarea strategiei Ministerului Sanatatii de participare a
sectorului privat la imbunatatirea performantei sectorului sanitar;
k) asigura participarea directiei de sanatate publica prin reprezentantii
sai in comisiile paritare organizate la nivel judetean;
l) analizeaza si rezolva sesizarile si reclamatiile aparute in domeniul
asistentei medicale.
Art. 30
Biroul (compartimentul) asistenta medicala si programe din cadrul
directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti are
urmatoarele atributii:
a) coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza la nivel local aplicarea
programelor Ministerului Sanatatii in domeniul asistentei materno-infantile;
b) asigura asistenta gravidei, lauzei si nou-nascutului (urmarirea si
depistarea gravidei, identificarea gravidei cu risc crescut, ingrijirea si
supravegherea lauzei si nou-nascutului);
c) asigura asistenta medicala a copilului;
d) asigura serviciile de planificare familiala si sanatatea reproducerii;
e) coordoneaza, monitorizeaza si controleaza asistenta medicala de
specialitate in reteaua ambulatorie si spitaliceasca in domeniile: obstetrica-ginecologie,
pediatrie, planificare familiala, sanatatea reproducerii si servicii specifice
pentru adolescenti si tineri;
f) colaboreaza cu agentii internationale si organizatii neguvernamentale,
precum si cu alte autoritati publice nationale sau locale in elaborarea si
derularea unor programe speciale in domeniu;
g) coordoneaza, monitorizeaza si evalueaza modul in care unitatile sanitare
cu atributii in realizarea programelor de sanatate asigura derularea acestora;
h) coordoneaza, prin coordonatorii locali de programe de asistenta
medicala, organizarea si monitorizarea activitatilor specifice, acestia
urmarind utilizarea fondurilor alocate si realizarea indicatorilor stabiliti,
in conformitate cu reglementarile in vigoare;
i) coordoneaza, monitorizeaza si controleaza modul in care unitatile
sanitare implicate indeplinesc atributiile care le revin in derularea
programului de sanatate.
Art. 31
Compartimentul managementul ingrijirilor de sanatate si comunitare din
cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti are
urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea si pregatirea profesionala a asistentilor
medicali si comunitari, personalului cu pregatire sanitara medie si a
personalului auxiliar sanitar;
b) coordoneaza, monitorizeaza si controleaza serviciile de ingrijiri
furnizate de unitatile sanitare, organizatii neguvernamentale si alte
organizatii;
c) colaboreaza si dezvolta programe de ingrijiri de sanatate cu
autoritatile locale si cu organizatiile neguvernamentale din teritoriu;
d) organizeaza si actualizeaza evidenta asistentilor medicali din teritoriu
(in registrul unic);
e) elaboreaza metodologii, tematici si bibliografii pentru examene si
concursuri adresate asistentilor medicali si comunitari, personalului cu
pregatire sanitara medie, personalului auxiliar sanitar;
f) evalueaza periodic nivelul de cunostinte, nevoile de formare
profesionala si organizeaza programe de educatie continua pentru asistenti
medicali, personal cu pregatire sanitara medie, ingrijitori la domiciliu;
g) monitorizeaza programele de ingrijire comunitara si de ingrijiri la
domiciliu;
h) asigura informarea asistentilor medicali si comunitari, precum si a
personalului cu pregatire sanitara medie asupra normelor de etica si
deontologie profesionala;
i) controleaza respectarea Codului de etica si a masurilor de securitate a
muncii de catre asistentii medicali si personalul cu pregatire sanitara medie
din sectorul public judetean;
j) colaboreaza cu organizatiile profesionale si sindicale pentru asigurarea
calitatii serviciilor de ingrijiri si dezvoltarea profesionala a personalului;
k) controleaza respectarea programelor de instruire practica a elevilor si
studentilor din scolile postliceale sanitare si colegii;
l) participa la comisia de examinare pentru examenul de absolvire a scolii
postliceale;
m) participa la selectarea asistentilor medicali, infirmierelor si a
ingrijitorilor la domiciliu, precum si la organizarea examenelor si concursurilor
pentru acestia;
n) analizeaza si rezolva sesizarile si reclamatiile privind examenele si
concursurile, activitatea de ingrijire medicala din teritoriu.
Art. 32
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti au
urmatoarele atributii in domeniul buget, financiar si contabilitate:
a) finanteaza si/sau executa, dupa caz, indicatorii aprobati in bugetul de
venituri si cheltuieli al directiei de sanatate publica si al unitatilor din
subordine;
b) intocmesc darile de seama periodice ale directiei; verifica, analizeaza
si centralizeaza darile de seama ale unitatilor din subordine potrivit normelor
legale, asigurand realitatea si exactitatea datelor cuprinse; prezinta la
Ministerul Sanatatii darea de seama centralizata, avizand in prealabil platile
si disponibilitatile din conturi la trezorerii si banci, dupa caz;
c) controleaza efectuarea inventarierilor la unitatile subordonate si modul
de asigurare a integritatii patrimoniului;
d) asigura, in conditiile legii, controlul unitatilor din subordine,
raportand la Ministerul Sanatatii rezultatele obtinute;
e) propun Ministerului Sanatatii indicatorii financiari ce urmeaza a fi
inclusi in legea anuala a bugetului de stat;
f) avizeaza si repartizeaza, dupa caz, bugetul de venituri si cheltuieli al
unitatilor sanitare subordonate si urmaresc utilizarea eficienta a fondurilor
alocate;
g) elaboreaza propuneri de casare si transfer de bunuri materiale, pe care
le inainteaza Ministerului Sanatatii;
h) executa indicatorii economico-financiari din bugetul propriu si urmaresc
executarea acestora la unitatile finantate in baza bugetului aprobat;
i) finanteaza programele de sanatate publica si alte activitati, conform
actelor normative in vigoare, pe baza solicitarii deschiderii de credite lunare
transmise de Ministerul Sanatatii;
j) aproba casarile pentru unitatile subordonate din teritoriu si urmaresc
modul de utilizare a acestora, conform normelor specifice;
k) intocmesc lunar situatia monitorizarii cheltuielilor de personal, pe
care o transmit Ministerului Sanatatii;
l) indruma metodologic din punct de vedere financiar-contabil unitatile
teritoriale subordonate;
m) intocmesc lunar executia bugetului de stat, pe care o inainteaza
Ministerului Sanatatii;
n) intocmesc lunar situatia necesarului de credite bugetare pentru luna
urmatoare, pe titlul de cheltuieli si programe de sanatate publica, pe care le
inainteaza Ministerului Sanatatii;
o) stabilesc, pe baza evaluarii bazei tehnico-materiale existente in
teritoriu, prioritatile de dezvoltare si intretinere a acesteia, propunand
lucrari de investitii, consolidare de cladiri si reparatii capitale;
p) stabilesc necesarul de credite bugetare anuale pentru lucrari de
investitii, consolidari de cladiri si reparatii capitale pentru unitatile
subordonate;
r) efectueaza repartizarea creditelor bugetare anuale, asigurand
transmiterea listei obiectivelor de investitii nominalizate in anexa la bugetul
de stat anual al unitatilor subordonate beneficiare de investitii la termenele
prevazute de lege;
s) asigura, in limita alocatiilor bugetare, finantarea lucrarilor de
investitii, conform actelor normative in vigoare, pe baza deschiderii de
credite lunare;
t) urmaresc modul de executare a bugetului aprobat la titlul
"Cheltuieli de capital" pe unitati subordonate, luand masurile
necesare pentru respectarea dispozitiilor legale privind disciplina in
constructii si financiara;
u) analizeaza periodic modul de derulare a procesului investitional si
solicita ordonatorului principal de credite modificari valorice ale creditelor
repartizate anual pe obiective de investitii, acolo unde este cazul;
v) indruma din punct de vedere metodologic beneficiarii lucrarilor de
investitii si reparatii capitale cu privire la proiectarea, avizarea, executia
si finantarea acestora in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
w) indruma si verifica unitatile din subordine in activitatea de stabilire
a tarifelor prestatiilor efectuate de acestea in conformitate cu legislatia in
vigoare.
Art. 33
Directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti au
urmatoarele atributii in domeniul administrativ, aprovizionare, intretinere si
investitii:
a) stabilesc necesarul de aprovizionare, organizeaza desfasurarea
licitatiilor conform reglementarilor legale in vigoare, receptia bunurilor
achizitionate, precum si repartitia acestora;
b) organizeaza activitatea de transport, achizitionarea autovehiculelor,
inscrierea acestora la organele de politie, efectuarea rodajului si raspund de
controlul zilnic, reviziile tehnice, reparatiile curente si capitale la
autovehicule;
c) asigura executarea la timp si in bune conditii a transporturilor
necesare unitatii;
d) raspund de depozitarea corespunzatoare a carburantilor si
lubrifiantilor, precum si de utilizarea bonurilor de benzina;
e) raspund de elaborarea de catre unitati a documentatiei tehnice pentru
investitii, potrivit reglementarilor legale;
f) participa la stabilirea necesarului de investitii: constructii,
consolidari de cladiri, pentru unitatile din subordine;
g) stabilesc necesarul de aparatura de inalta performanta pentru unitatile
din subordine;
h) verifica si urmaresc eficienta aprovizionarii unitatilor din subordine
cu medicamente, materiale consumabile etc., in vederea asigurarii functionarii
acestora;
i) organizeaza si raspund de asigurarea pazei, aplicarea normelor de
protectia muncii si de prevenire a incendiilor potrivit legii;
j) participa la aprovizionarea si distribuirea vaccinurilor, medicamentelor
si materialelor sanitare.