ORDONANTA DE URGENTA Nr. 31 din 28 aprilie 2005
pentru aprobarea Contractului de finantare dintre Romania si Banca Europeana de
Investitii - Programul de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si
mijlocii din Romania (SAMTID), faza I, semnat la Bucuresti la 28 februarie 2005
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 399 din 11 mai 2005
In vederea asigurarii surselor complementare necesare finantarii
Programului de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si mijlocii din
Romania si neafectarii utilizarii la timp a fondurilor nerambursabile puse la
dispozitie Ministerului Integrarii Europene pentru acest program - faza I, din
PHARE 2002,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Se aproba Contractul de finantare dintre Romania si Banca Europeana de
Investitii - Programul de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si
mijlocii din Romania (SAMTID), faza I, semnat la Bucuresti la 28 februarie
2005, in valoare de 12,566 milioane euro, denumit in continuare Contract de
finantare.
Art. 2
(1) Finantarea Programului SAMTID, faza I, se va asigura din imprumutul Bancii
Europene de Investitii, din fonduri PHARE si din bugetul de stat de la pozitia
"Transferuri aferente Fondului National de Preaderare". Sumele
necesare achitarii impozitelor, taxelor platibile in Romania si a oricaror alte
costuri aferente Programului SAMTID, faza I, se vor asigura din sume alocate
din bugetele proprii ale localitatilor din judetele Alba, Botosani, Calarasi si
Hunedoara, prevazute in anexa A 1 la Contractul de finantare.
(2) Beneficiarii finali ai Programului SAMTID, faza I, prevazuti in
Contractul de finantare, sunt societatile comerciale pe actiuni din judetele
Alba, Botosani, Calarasi si Hunedoara, prestatoare de servicii publice, care
vor incheia contracte de delegare a gestiunii activitatii de alimentare cu apa
cu localitatile prevazute la alin. (1).
(3) Ministerul Finantelor Publice va incheia acorduri de imprumut subsidiar
cu Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Integrarii Europene si
cu localitatile prevazute la alin. (1), reprezentate de presedintii consiliilor
judetene ale judetelor Alba, Botosani, Calarasi si Hunedoara, in baza
imputernicirilor acordate de autoritatile administratiei publice locale ale
localitatilor respective, in care vor fi stipulate drepturile si obligatiile
partilor, precum si sursele de finantare ale Programului SAMTID, faza I.
(4) Ministerul Administratiei si Internelor este unitatea de coordonare
desemnata a programului si, in aceasta calitate, este responsabil cu urmarirea
implementarii Programului SAMTID si efectuarea raportarilor potrivit
prevederilor Contractului de finantare.
(5) Ministerul Integrarii Europene este responsabil cu asigurarea
managementului finantarii Programului SAMTID din toate sursele legal
constituite, prevazute la alin. (1), inclusiv cu urmarirea, raportarea si
efectuarea tragerilor aferente imprumutului Bancii Europene de Investitii
potrivit prevederilor Contractului de finantare.
Art. 3
(1) Plata serviciului datoriei publice externe, respectiv rate de capital,
dobanzi si orice alte costuri, va fi asigurata anual din bugetele proprii ale
localitatilor prevazute la art. 2 alin. (1), din sume prevazute anual cu
aceasta destinatie in bugetele locale.
(2) Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
45/2003 privind finantele publice locale, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 108/2004, cu modificarile ulterioare, sumele constituite
potrivit alin. (1) se colecteaza intr-un cont distinct deschis pe seama
fiecarui consiliu judetean, acesta avand obligatia ca, la scadenta, sa le
vireze Ministerului Finantelor Publice, la termenele si in conditiile stipulate
in acordurile de imprumut subsidiar, incheiate de Ministerul Finantelor Publice
cu localitatile prevazute la art. 2 alin. (1) si reprezentate de presedintii
consiliilor judetene, imputerniciti in acest sens de localitatile respective.
Art. 4
Pentru scopurile Programului SAMTID, Ministerul Integrarii Europene poate
efectua, din sumele si in limita imprumutului, si plati in valuta aferente
contractelor atribuite persoanelor juridice romane, precum si contractelor
individuale de consultanta atribuite persoanelor fizice romane.
Art. 5
(1) Se autorizeaza Guvernul Romaniei ca, prin Ministerul Finantelor
Publice, de comun acord cu Banca Europeana de Investitii, sa introduca, pe
parcursul utilizarii imprumutului, in raport cu conditiile concrete de derulare
a Contractului de finantare, amendamente la continutul acestuia, care privesc
modificari in descrierea tehnica, modificari de termene, precum si orice alte
modificari care nu sunt de natura sa majoreze obligatiile financiare ale
Romaniei fata de Banca Europeana de Investitii sau sa determine noi
conditionari economice fata de cele convenite initial intre parti.
(2) Amendamentele la Contractul de finantare convenite cu Banca Europeana
de Investitii, potrivit alin. (1), se vor aproba prin hotarare a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
Ministrul integrarii europene,
Ene Dinga
FI No 22.942 (RO)
Serapis No 2002 0292
BANCA EUROPEANA DE INVESTITII
Romania - Program de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si
mijlocii
(SAMTID)
CONTRACT DE FINANTARE*)
intre Romania si Banca Europeana de Investitii
Bucuresti, 28 februarie 2005
*) Contractul de finantare este reprodus in facsimil. (Traducere)
Prezentul contract de finantare este incheiat intre Romania, reprezentata
de Ministerul Finantelor Publice (MFP), avand sediul in str. Apolodor nr. 17,
sector 5, Bucuresti RO-70060, Romania, reprezentat de Ionel Popescu (denumita
in continuare Imprumutatul), ca prima parte, si Banca Europeana de Investitii,
avand sediul central in bd. Konrad Adenauer nr. 100, Luxemburg, L-2950
Luxembourg, reprezentata de Wolfgang Roth, vicepresedinte, (denumita in
continuare Banca), ca a doua parte.
AVAND IN VEDERE CA:
1. La data de 1 februarie 1993, Comunitatile Europene si Imprumutatul au
incheiat un Acord european de asociere intre Comunitatile Europene si Statele
membre ale acestora, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte.
2. In cadrul unui asemenea Acord european, Consiliul Guvernatorilor Bancii
a autorizat continuarea acordarii de credite pentru proiecte de investitii in
Romania;
3. La data de 4/5 iunie 1997 a fost semnat un acord cadru de catre
Imprumutat si Banca (denumit in continuare "Acordul-cadru") privind
cooperarea financiara, care este aplicabil acestui contract (denumit in
continuare "Contractul").
4. Imprumutatul a declarat ca realizeaza un proiect in doua faze (denumit
in continuare: "Proiectul") pentru a incuraja localitatile din acelasi
judet sa se uneasca cu Consiliul Judetean respectiv in asociatii (denumite,
fiecare in parte, in continuare "Asociatie de Localitati" si impreuna
"Asociatii de Localitati") si sa delege functionarea si managementul
serviciilor lor de alimentare cu apa pe baza de contracte de concesiune pe
termen lung unor operatori regionali (denumiti, fiecare in parte, in continuare
"Beneficiar final" sau "Operator regional - ROC" si
impreuna "Beneficiarii finali" sau "Operatorii regionali -
ROC-uri"). Proiectul se va axa in special pe imbunatatirea serviciului de
alimentare cu apa, reducerea pierderilor si a costurilor prin inlocuirea
conductelor retelei, a pompelor vechi si inter alia prin instalarea de apometre
(denumite in continuare, fiecare in parte, "Subproiect" si impreuna
"Subproiectele") dupa cum se specifica mai detaliat in descrierea
tehnica (denumita in continuare "Descrierea tehnica") prezentata in
anexa A 1 la prezentul contract.
5. Ministerul Integrarii Europene (numit in continuare MEI) se asteapta sa
fie responsabil cu monitorizarea, raportarea si tragerea sumelor pentru
Proiect. Imprumutatul a stabilit un Comitet director pentru supravegherea
pregatirii si implementarii de ansamblu a Proiectului, prezidat de Ministerul
Administratiei si Internelor.
6. Costul total al Proiectului este de 96 mil. EUR (nouazeci si sase
milioane euro).
7. Imprumutatul a declarat ca intentioneaza sa finanteze intregul proiect
dupa cum urmeaza:
_________________________________________________________
| | Milioane euro |
|_________________________________________|_______________|
| Fonduri proprii ale Imprumutatului | 12,0 |
|_________________________________________|_______________|
| Creditul de la Banca | 40,8 |
|_________________________________________|_______________|
| Grant PHARE | 36 |
|_________________________________________|_______________|
| Alte fonduri (inclusiv imprumutul BERD) | 7,2 |
|_________________________________________|_______________|
| Total | 96,0 |
|_________________________________________|_______________|
8. Imprumutatul a declarat ca intentioneaza sa finanteze prima faza a
Proiectului, dupa cum urmeaza:
_________________________________________________________
| | Milioane euro |
|_________________________________________|_______________|
| Fonduri proprii ale Imprumutatului | 4,91 |
|_________________________________________|_______________|
| Imprumutul de la Banca | 12,56 |
|_________________________________________|_______________|
| Grant PHARE | 14,43 |
|_________________________________________|_______________|
| Alte fonduri (inclusiv imprumutul BERD) | 7,2 |
|_________________________________________|_______________|
| Total | 39,1 |
|_________________________________________|_______________|
9. In vederea acoperirii planului de finantare prevazut in Preambul (8),
Imprumutatul a solicitat Bancii un credit in valoare de 12.566.000 EUR
(douasprezece milioane cinci sute saizeci si sase de mii Euro) sau echivalentul
acestuia.
10. In baza articolului 3 din Acordul-cadru, Imprumutatul a fost de acord
ca dobanda si toate celelalte plati datorate Bancii si care apar ca urmare a
activitatilor avute in vedere prin Acordul-cadru, precum si activele si
veniturile Bancii legate de astfel de activitati sa fie scutite de impozite.
11. Prin articolul 4 din Acordul-cadru, Imprumutatul a fost de acord ca, pe
intreaga perioada de existenta a oricarei operatiuni financiare, incheiata in
conformitate cu Acordul-cadru,
Imprumutatul:
(a) se va asigura
(i) ca beneficiarii pot schimba in orice moneda pe deplin convertibila, la
cursul de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului
necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Bancii in legatura cu
imprumuturile si garantiile referitoare la orice proiect; si
(ii) ca aceste sume vor fi transferabile liber, imediat si efectiv; si
(b) se va asigura
(i) ca Banca poate schimba liber orice moneda liber convertibila, la cursul
de schimb care prevaleaza, sumele in moneda nationala a Imprumutatului primite
de Banca cu titlu de plati aferente unor imprumuturi si garantii sau oricarei
alte activitati si ca Banca sa poata transfera liber, imediat si efectiv sumele
astfel schimbate; sau, la optiunea Bancii; si
(ii) ca aceasta poate dispune liber de astfel de sume pe teritoriul
Imprumutatului
12. Convinsa fiind ca finantarea Proiectului corespunde domeniului sau de
activitate si este conforma cu scopurile Acordului-cadru si bazandu-se, inter
alia, pe situatiile si faptele mentionate in acest Preambul, Banca a decis sa
dea curs solicitarii Imprumutatului, acordandu-i, intr-o prima etapa, un
imprumut in valoare de 12.566.000 EUR (douasprezece milioane cinci sute saizeci
si sase de mii euro) sau echivalent, in cadrul acestui contract (denumit in
continuare "Contract") pentru cofinantarea Fazei I a Proiectului si,
in functie de indeplinirea anumitor conditii, isi afirma disponibilitatea de a
lua in considerare o a doua solicitare pentru asigurarea finantarii necesare.
13. Statutul Bancii prevede ca Banca trebuie sa se asigure ca fondurile
sale sunt folosite cat mai rational posibil in interesul Comunitatii Europene
si, ca urmare, ca termenii si conditiile operatiunilor sale de imprumutare sunt
conforme cu politica Comunitatii Europene.
14. Imprumutatul a autorizat semnarea acestui Contract si imprumutarea
sumei de 12.566.000 EUR (douasprezece milioane cinci sute saizeci si sase de
mii Euro) sau echivalentul acestuia, reprezentat de creditul mentionat, in
termenii si conditiile stabilite prin prezentul.
15. Referirile din prezentul Contract la "Articole",
"Preambul", "Anexe" si "Documente atasate"
reprezinta trimiteri la articole, preambul, anexe si documente atasate la acest
Contract; urmatorii termeni au intelesurile atribuite acestora in Preambul si
articolele specificate in continuare:
_________________________________________________________________________
| Termenii definiti in textul Contractului | Articol sau Preambul |
|__________________________________________________|______________________|
| Data limita de acceptare | 4.02C |
|__________________________________________________|______________________|
| Subproiect afectat | 4.03A (4) |
|__________________________________________________|______________________|
| Asociatii de Localitati | Preambul (4) |
|__________________________________________________|______________________|
| Contract | Preambul (12) |
|__________________________________________________|______________________|
| Instanta | 11.02 |
|__________________________________________________|______________________|
| Curtea de conturi | 6.07 |
|__________________________________________________|______________________|
| Credit | 1.01 |
|__________________________________________________|______________________|
| Aviz de Tragere | 1.02C |
|__________________________________________________|______________________|
| Cerere de Tragere | 1.02B |
|__________________________________________________|______________________|
| Imprumut BERD | Preambul (7) |
|__________________________________________________|______________________|
| Grantul Phare | Preambul (7) |
|__________________________________________________|______________________|
| Rata de Referinta a BEI | 4.02B |
|__________________________________________________|______________________|
| Mediul inconjurator | 6.05 |
|__________________________________________________|______________________|
| Instrument de Datorie Publica Externa | 7.01 |
|__________________________________________________|______________________|
| Beneficiar final | Preambul (4) |
|__________________________________________________|______________________|
| Rata fixa | 3.01 |
|__________________________________________________|______________________|
| Acordul-cadru | Preambul (3) |
|__________________________________________________|______________________|
| Eveniment de Rambursare Anticipata Compensatorie | 4.03C |
|__________________________________________________|______________________|
| Imprumut | 2.01 |
|__________________________________________________|______________________|
| Ziua lucratoare in Luxemburg | 1.02C |
|__________________________________________________|______________________|
| Data scadentei | 4.01B |
|__________________________________________________|______________________|
| Ministerul Integrarii Europene | Preambul (5) |
|__________________________________________________|______________________|
| Transa notificata | 1.05B |
|__________________________________________________|______________________|
| Data platii | 5.01 |
|__________________________________________________|______________________|
| Suma rambursata anticipat | 4.02A |
|__________________________________________________|______________________|
| Data anticipata de rambursare | 4.02A |
|__________________________________________________|______________________|
| Notificare de rambursare anticipata | 4.02A |
|__________________________________________________|______________________|
| Proiect | Preambul (4) |
|__________________________________________________|______________________|
| Zi lucratoare relevanta | 5.01 |
|__________________________________________________|______________________|
| Rata interbancara relevanta | 1.02B |
|__________________________________________________|______________________|
| ROC | Preambul (4) |
|__________________________________________________|______________________|
| Data de Disponibilizare Planificata | 1.02C |
|__________________________________________________|______________________|
| Subproiect | Preambul (4) |
|__________________________________________________|______________________|
| Descrierea tehnica | Preambul (4) |
|__________________________________________________|______________________|
| Imprumut la termen | 4.03A(2) |
|__________________________________________________|______________________|
| Transa | 1.02A |
|__________________________________________________|______________________|
_________________________________________________________________________
| Termeni definiti in anexe | Anexa |
|__________________________________________________|______________________|
| EURIBOR | Anexa B |
|__________________________________________________|______________________|
| LIBOR | Anexa B |
|__________________________________________________|______________________|
| Zi lucratoare in Londra | Anexa B |
|__________________________________________________|______________________|
| Zi lucratoare in New York | Anexa B |
|__________________________________________________|______________________|
| Faza 1 | Anexa A |
|__________________________________________________|______________________|
| Faza 2 | Anexa A |
|__________________________________________________|______________________|
| Banci de referinta | Anexa B |
|__________________________________________________|______________________|
| Perioada reprezentativa | Anexa B |
|__________________________________________________|______________________|
| Data de stabilire | Anexa B |
|__________________________________________________|______________________|
Ca urmare, prin prezentul s-a convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Credit si trageri
1.01. Suma Creditului
Prin acest contract, Banca acorda Imprumutatului, iar Imprumutatul accepta,
un Credit (denumit in continuare "Creditul"), in suma echivalenta cu
12.566.000 EUR (douasprezece milioane cincisute sasezeci si sase de mii euro)
pentru a fi utilizat exclusiv pentru finantarea costurilor Fazei I a
Proiectului.
1.02. Proceduri de tragere
1.02A Transele si alocarile
Banca va disponibiliza Creditul in 4 transe. Suma fiecarei transe, daca nu
este soldul netras al Creditului, va avea o valoare minima de 3 milioane EUR
sau echivalentul acesteia. O transa solicitata de Imprumutat in conformitate cu
articolul 1.02B este numita in continuare "Transa".
1.02B Cerere de tragere
Periodic, pana la data de 30 iunie 2007, Imprumutatul poate prezenta Bancii
o cerere scrisa, (denumita in continuare "Cerere de Tragere"), in mod
substantial in forma precizata in anexa C, pentru disponibilizarea unei Transe.
Cererea de Tragere va specifica:
(i) suma si valuta de disponibilizare a Transei si la care Subproiect sau
Subproiecte se refera;
(ii) data preferata pentru efectuarea tragerii, care va fi o zi lucratoare
relevanta (dupa cum este definita in articolul 5.01), intelegandu-se ca Banca
poate disponibiliza Transa in termen de pana la patru luni calendaristice de la
data Cererii de Tragere; si
(iii) in mod unilateral, rata fixa a dobanzii, daca este cazul, indicata de
Banca fara nici un angajament, care va fi aplicabila Transei pe intreaga ei
perioada.
In intelesul acestui Contract, in general "Rata interbancara
relevanta" inseamna:
1. EURIBOR, in cazul unei Transe denominata in euro;
2. LIBOR, in cazul unei Transe denominata in lire sterline sau USD; si
3. Rata de piata si definitia acesteia aleasa de Banca si comunicata
separat Imprumutatului, in cazul unei Transe denominata in orice alta valuta.
Sub rezerva prevederilor penultimului paragraf al articolului 1.02C,
fiecare Cerere de Tragere este irevocabila.
1.02C Avizul de Tragere
Cu 10 - 15 zile inainte de data disponibilizarii unei Transe, in cazul in
care Cererea de Tragere este conforma cu articolul 1.02B, Banca va remite
Imprumutatului o notificare (denumita in continuare "Aviz de
Tragere") prin care va specifica:
(i) valoarea si moneda de disponibilizare;
(ii) data la care este planificat sa fie disponibilizata Transa (denumita
in continuare "Data de Disponibilizare Planificata"),
disponibilizarea fiind in orice caz sub rezerva conditiilor de la articolul
1.04; si
(iii) rata fixa a dobanzii, aplicabila Transei conform art. 3.01.
In cazul in care unul sau mai multe elemente specificate in Avizul de
Tragere nu sunt conforme cu elementele corespunzatoare din Cererea de Tragere,
daca este cazul, Imprumutatul poate revoca Cererea de Tragere printr-o
notificare adresata Bancii intr-un interval de trei Zile lucratoare in
Luxemburg de la primirea Avizului de Tragere, si, drept urmare, Cererea si
Avizul de Tragere vor ramane fara efect.
In intelesul acestui Contract, in general, "Zi lucratoare in
Luxemburg" inseamna o zi in care bancile comerciale sunt deschise in
Luxemburg.
1.02D Contul de disponibilizare
Disponibilizarea va fi efectuata in acel cont bancar pe care Imprumutatul,
prin Ministerul Integrarii Europene, il va notifica in scris Bancii cu cel
putin 15 zile inainte de Data de Disponibilizare Planificata.
1.03. Moneda tragerii
Sub rezerva disponibilitatilor, Banca va disponibiliza fiecare Transa in
moneda pentru care Imprumutatul si-a exprimat preferinta. Moneda fiecarei
trageri va fi euro sau orice alta moneda care este tranzactionata pe scara
larga pe principalele piete valutare.
Pentru calculul sumelor ce urmeaza a fi trase intr-o alta moneda decat
euro, si pentru a stabili echivalentul euro, Banca va aplica cursul de schimb
de referinta calculat si publicat de Banca Central Europeana din Frankfurt, la
acea data care cade cu 15 zile inainte de data efectuarii tragerii, dupa cum va
decide Banca.
1.04. Conditii de tragere
1.04.A Prima Transa
Disponibilizarea primei Transe este conditionata de primirea de catre
Banca, la data sau inainte de data care cade cu 5 Zile lucratoare in Luxembourg
inainte de Data de Disponibilizare Planificata, a urmatoarelor documente sau
dovezi in forma si continut satisfacator pentru aceasta:
(i) un aviz juridic in limba engleza privind semnarea corespunzatoare a
acestui Contract de catre Imprumutat si privind documentatia relevanta, in
forma si continut acceptabile pentru Banca, sub toate aspectele;
(ii) o imputernicire pentru semnarea acestui Contract, in numele
Imprumutatului, in limba engleza;
(iii) dovada, in limba engleza, a faptului ca Imprumutatul a autorizat si
imputernicit pe deplin MEI sa solicite si sa primeasca trageri, prin prezentul,
in numele si in contul Imprumutatului;
(iv) dovada autorizarii persoanei sau persoanelor care semneaza Cererile de
Tragere si specimenul de semnatura autentic al/ale acestei persoane/acestor
persoane;
(v) dovada ca cel putin un model de Contract de concesiune, acceptat de
Banca, a fost semnat intre o Asociatie a localitatilor si un Beneficiar final;
(vi) dovada ca toate aprobarile necesare privind controlul schimbului
valutar specificate de Banca sau indicate in avizul juridic dat conform
alineatului (i) de mai sus, daca este cazul, au fost obtinute, pentru a permite
Imprumutatului sa primeasca transe dupa cum este prevazut in acest Contract, sa
ramburseze Imprumutul si sa plateasca dobanda si toate celelalte sume datorate
conform prezentului Contract.
1.04B Toate Transele
Disponibilizarea fiecarei Transe conform articolului 1.02, inclusiv prima,
este conditionata de primirea de catre Banca, cu 5 Zile lucratoare in
Luxembourg inainte de Data de Disponibilizare Planificata, in forma si continut
satisfacator pentru Banca a:
(i) dovezii ca dupa tragerea Transei relevante, suma totala din Creditul
tras nu va depasi cheltuielile totale aparute sau angajate de Imprumutat in
cadrul Proiectului pana la data Cererii de Disponibilizare relevante;
(ii) unui certificat de la Imprumutat in forma prevazuta in anexa D; si
(iii) dovezii ca in orice moment exista fonduri disponibile suficiente, in conformitate
cu articolul 6.01.
1.05. Amanarea Tragerilor
1.05A Motive pentru amanare
La solicitarea Imprumutatului, Banca va amana disponibilizarea oricarei
Transe, in totalitate sau partial, pana la o data specificata de Imprumutat,
care sa fie la o data care cade nu mai tarziu de sase luni de la Data de
Disponibilizare Planificata. Intr-un astfel de caz, Imprumutatul va plati un
comision de amanare, dupa cum se specifica in articolul 1.05B de mai jos. Orice
solicitare de amanare va fi valabila pentru o Transa, numai daca aceasta este
solicitata cu cel putin cinci Zile lucratoare in Luxembourg inainte de Data de
Disponibilizare Planificata.
Daca oricare din conditiile la care se face referire in articolul 1.04 nu
este indeplinita pana la data specificata si la Data de Disponibilizare
Planificata, tragerea va fi amanata pentru o data agreata intre Banca si
Imprumutat, care cade cu nu mai mult de 5 Zile lucratoare in Luxembourg, dupa
indeplinirea tuturor conditiilor de disponibilizare.
1.05B Comisionul de amanare
Daca disponibilizarea oricarei Transe Notificate (dupa cum este definita in
articolul 1.05B de mai jos) este amanata, fie la solicitarea Imprumutatului,
fie din cauza neindeplinirii conditiilor de tragere, Imprumutatul, la cererea
Bancii, va plati un comision pentru suma pentru care este amanata
disponibilizarea. Acest comision va fi aplicat de la Data de Disponibilizare
Planificata pana la data actuala de disponibilizare, sau dupa caz, pana la data
de anulare a Transei, la o rata egala cu R1 minus R2, unde:
R1 inseamna rata dobanzii care s-ar fi aplicat ocazional in conformitate cu
Paragraful 3.01, daca Transa ar fi fost trasa la Data de Disponibilizare
Planificata,
si
R2 inseamna Rata Relevanta Interbancara minus 0,125% (12,5 puncte de baza);
cu conditia ca in scopul determinarii Ratei Relevante Interbancare, in legatura
cu acest articol 1.05, perioadele relevante prevazute in anexa B sa fie
perioade succesive de cate o luna, incepand cu Data de Disponibilizare Planificata.
In plus, comisionul mentionat mai sus:
(i) daca amanarea depaseste, ca durata, o luna, se va acumula la sfarsitul
fiecarei luni;
(ii) se va calcula utilizand numarul de zile convenit aplicabil la R1; si
(iii) in cazul in care R2 depaseste R1, va fi fixat la zero; si
(iv) va fi platibil conform articolului 1.07.
In acest Contract, "Transa Notificata" inseamna o Transa pentru
care Banca a emis un Aviz de Disponibilizare.
1.05C Anularea tragerii amanate cu 6 luni
Banca poate, prin notificarea Imprumutatului, anula o tragere care a fost
amanata conform articolului 1.05B cu mai mult de 6 luni in total. Suma anulata
va ramane disponibila pentru tragere conform articolului 1.02.
1.06. Anularea si suspendarea si alocarea
1.06A Dreptul de anulare al Imprumutatului
Imprumutatul poate, in orice moment, prin notificare catre Banca, sa
anuleze, in totalitate sau partial, si cu aplicabilitate imediata, partea
netrasa din Credit. Cu toate acestea, notificarea nu va avea efect asupra
Transei a carei Data de Disponibilizare Planificata cade in urmatoarele 7 Zile
lucratoare in Luxembourg, dupa data acestei notificari.
1.06B Dreptul Bancii de suspendare si anulare
Banca poate, prin notificarea Imprumutatului, anula sau suspenda in
totalitate sau partial partea netrasa din Credit, in orice moment si cu efect
imediat:
(i) dupa un eveniment mentionat in articolul 10.01; si
(ii) in cazuri exceptionale care afecteaza negativ accesul Bancii la piata
de capital, cu exceptie in ceea ce priveste o Transa Notificata.
In plus, in masura in care Banca poate anula Creditul conform articolului
4.03A, Banca poate, de asemenea, sa-l si suspende. Orice suspendare va continua
pana cand Banca incheie suspendarea sau anuleaza suma suspendata.
1.06C Comision pentru suspendarea sau anularea Transei
1.06C(1) Suspendarea
Daca Banca suspenda o Transa Notificata, fie datorita unui Caz de
Rambursare Anticipata Compensatorie (dupa cum este definit in articolul 4.03C),
fie datorita unui eveniment mentionat in articolul 10.01, dar nu altfel,
Imprumutatul va despagubi Banca conform articolului 1.05B.
1.06C(2) Anularea
Daca Imprumutatul anuleaza o Transa Notificata, acesta va despagubi Banca
conform articolului 4.02B. Daca Imprumutatul anuleaza orice parte a Creditului,
alta decat o Transa Notificata, nu se plateste nici un comision.
Daca Banca anuleaza o Transa Notificata ca urmare a unui Eveniment de
Rambursare Anticipata Compensatorie sau anuleaza o tragere conform articolului
1.05C, Imprumutatul va despagubi Banca conform articolului 4.02B. Daca Banca
anuleaza o Transa Notificata datorita unui eveniment mentionat in articolul
10.01, Imprumutatul va compensa Banca conform articolului 10.03. Cu exceptia
acestor cazuri, nici un comision nu se plateste ca urmare a anularii de catre
Banca.
Orice comision de anulare va fi calculat considerandu-se ca suma anulata a
fost trasa si rambursata la Data de Disponibilizare Planificata, sau, in masura
in care Transa este in momentul respectiv amanata sau suspendata, la data
avizului de anulare.
1.06D Anularea dupa expirarea Creditului
In orice moment dupa termenul limita pentru prezentarea de catre Imprumutat
a unei Cereri de Tragere, conform articolului 1.02B, Banca poate anula orice
parte a Creditului, alta decat o Transa Notificata, prin notificarea
Imprumutatului si fara nici o obligatie pentru nici una dintre parti.
1.07 Sume datorate conform articolului 1
Sumele datorate conform articolelor 1.05 si 1.06 vor fi platibile in moneda
Transei in cauza. Acestea vor fi platibile in termen de 7 zile de la primirea
de catre Imprumutat a cererii Bancii sau pe durata oricarei perioade mai mari,
specificata in avizul de solicitare al Bancii.
Art. 2
Imprumutul
2.01. Valoarea Imprumutului
Imprumutul acordat in cadrul acestui Credit (numit in continuare
"Imprumut") va cuprinde totalul sumelor disponibilizate de Banca in
monedele disponibilizarii, dupa cum sunt notificate de Banca cu ocazia disponibilizarii
fiecarei transe.
2.02. Moneda rambursarii
Fiecare rambursare a unei Transe conform articolului 4 sau, dupa caz, a
articolului 10, va fi efectuata in moneda Transei respective.
2.03. Moneda dobanzii si a altor obligatii de plata
Dobanda si celelalte costuri platibile de Imprumutat conform articolului 3,
articolului 4 si acolo unde este aplicabil, articolului 10, vor fi calculate si
platibile, in ceea ce priveste fiecare transa, in moneda transei respective.
Orice alta plata in Cadrul articolului 9.02 va fi efectuata in moneda
specificata de Banca, avandu-se in vedere moneda in care s-au efectuat
cheltuielile ce urmeaza sa fie rambursate prin acea plata.
2.04. Confirmarea de catre Banca
Dupa disponibilizarea unei Transe, Banca va transmite Imprumutatului un
centralizator care cuprinde data disponibilizarii, moneda si suma, termenii de
rambursare si rata dobanzii respectivei Transe si pentru acea Transa. Aceasta
confirmare va cuprinde si un grafic de amortizare.
Art. 3
Dobanda
3.01. Rata dobanzii
Imprumutatul va plati dobanda la soldul nerambursat al fiecarei Transe,
semianual, in jurul Datelor de Plata Relevante, conform celor mentionate in
Avizul de Disponibilizare, incepand cu prima Data de Plata care urmeaza Datei
de Disponibilizare a Transei.
Dobanda va fi calculata pe baza articolului 5.02 (i) la Rata fixa. In acest
contract, "Rata fixa" inseamna o rata a dobanzii anuale stabilita de
Banca in conformitate cu principiile aplicabile stabilite ocazional de organele
de conducere ale Bancii pentru imprumuturi efectuate la o rata fixa a dobanzii,
denominata in moneda Transei si fiind purtatoare de termeni echivalenti pentru
rambursarea capitalului si plata dobanzii.
3.02. Dobanda la sumele cu scadenta depasita
Fara a contraveni prevederilor articolului 10 si prin derogare de la
articolul 3.01, pentru orice suma platibila restanta conform termenilor acestui
Contract, dobanda se va calcula de la data scadentei, pana la data platii, la o
rata anuala egala cu Rata Interbancara Relevanta plus 2% (200 de puncte de
baza) pe an si va fi platibila conform cu solicitarea Bancii. In scopul
stabilirii Ratei Interbancare Relevante pentru acest articol 3.02, perioadele
relevante in intelesul anexei B vor fi perioade succesive de o luna incepand cu
data scadentei.
Cu toate acestea, dobanda pentru o Transa va fi stabilita la rata anuala
definita conform articolului 3.01A plus 0,25% (25 puncte de baza), daca acea
rata anuala depaseste, pentru oricare perioada relevanta, rata specificata in
aliniatul precedent.
Daca suma neachitata la scadenta este intr-o moneda, alta decat moneda
Transei relevante, atunci se va utiliza urmatoarea rata anuala, si anume Rata
Interbancara Relevanta care este retinuta de Banca pentru tranzactii in moneda
respectiva plus 2% (200 puncte de baza) pe an, calculata in conformitate cu
practica pietei pentru rata in cauza.
Art. 4
Rambursarea
4.01. Rambursarea uzuala
4.01A Graficul de rambursare
Imprumutatul va rambursa Imprumutul conform graficului de rambursare
prezentat in anexa E.
4.01B Definitia Datei Scadentei
Ultima data de rambursare a Imprumutului se numeste in continuare
"Data scadentei".
4.02. Rambursarea anticipata voluntara
4.02A Optiuni de rambursare anticipata
Conform prevederilor articolelor 4.02B si 4, Imprumutatul poate rambursa
anticipat toata sau o parte a oricarei Transe, impreuna cu dobanda acumulata la
aceasta, in baza unei comunicari scrise transmise cu o luna inainte (denumita
in continuare "Notificare de Rambursare Anticipata") care specifica
suma care urmeaza a fi rambursata anticipat ("Suma Rambursata
Anticipat") si data la care Imprumutatul propune rambursarea anticipata
("Data Rambursarii Anticipate"), data care va fi Data de Plata pentru
Transa in cauza.
4.02B Compensatie pentru rambursare anticipata
Cu privire la fiecare Suma Rambursata Anticipat a unei Transe, Imprumutatul
va plati Bancii la Data Rambursarii Anticipate o compensatie egala cu valoarea
actuala (la Data de Rambursare Anticipata) a ceea ce depaseste, daca este
cazul:
(i) dobanda care s-ar fi acumulat ulterior la Suma Rambursata Anticipat, pe
perioada dintre Data de rambursare anticipata si data scadentei, daca aceasta
nu s-ar fi platit anticipat; fata de
(ii) dobanda care astfel s-ar fi acumulat pentru perioada respectiva, daca
aceasta ar fi fost calculata la Rata de Referinta a BEI (dupa cum este definita
mai jos) in vigoare cu o luna inainte de Data Rambursarii Anticipate, minus 15 puncte
de baza.
Valoarea prezenta mentionata va fi calculata la o rata de scont egala cu
Rata de Referinta BEI, aplicata incepand cu fiecare Data de Plata relevanta.
In acest Contract, "Rata de Referinta a BEI" inseamna Rata Fixa
aplicabila cu o luna anterior Datei de Rambursare Anticipata si avand aceiasi
termeni pentru plata dobanzii si acelasi profil de rambursare la Data scadentei
ca si Suma Rambursata Anticipat.
4.02C Mecanismul de Rambursare Anticipata
Banca va notifica Imprumutatul, cu cel putin 15 zile inainte de Data
Rambursarii Anticipate, Suma Rambursata Anticipat, dobanda acumulata la aceasta
si compensatia platibila conform articolului 4.02B sau, dupa caz, ca nu se
datoreaza nici o compensatie.
Cel tarziu la Data limita de Acceptare (dupa cum este definita mai jos)
Imprumutatul va notifica Bancii:
(i) fie privind confirmarea Notificarii de Rambursare Anticipata in
termenii specificati de Banca;
(ii) fie privind retragerea Avizului de Rambursare Anticipata.
Daca Imprumutatul confirma, potrivit alin. (i), acesta va efectua
rambursare anticipata. Daca Imprumutatul retrage Notificarea de Rambursare
Anticipata sau nu o confirma in timp util, acesta poate sa nu efectueze
rambursarea anticipata. In caz contrar, Notificarea de Rambursare Anticipata va
fi obligatorie si irevocabila.
Imprumutatul va insoti rambursarea anticipata cu plata dobanzii acumulate
si a compensatiei, daca este cazul, datorata cu privire la Suma Rambursata
Anticipat.
In intelesul acestui articol 4.02C, "Data limita de acceptare"
pentru o notificare este:
(i) ora 16:00 la Luxembourg in ziua de transmitere, daca notificarea este
transmisa intr-o Zi lucratoare in Luxembourg; sau
(ii) ora 11:00 a zilei imediat urmatoare care este o Zi lucratoare la
Luxembourg, daca notificarea este transmisa dupa ora 12:00 la Luxembourg in
oricare astfel de zi sau este transmisa intr-o zi care nu este Zi lucratoare in
Luxembourg.
4.03. Rambursarea anticipata obligatorie
4.03A Motive de rambursare anticipata
4.03A(1) Reducerea Costului Proiectului
Daca costul total al Proiectului va trebui redus de la cifra specificata in
Preambul (8), pana la un nivel la care suma Creditului depaseste 50% din acel
cost, Banca poate anula portiunea corespunzatoare din Credit sau cere
rambursarea anticipata a respectivei portiuni din Imprumut, proportional cu
reducerea acestuia, prin notificarea Imprumutatului.
4.03A(2) Principiul Pari-passu fata de alt Imprumut la termen
Daca Imprumutatul ramburseaza anticipat, in mod voluntar, o parte sau in
intregime oricare imprumut, sau oricare alta datorie financiara sau credit,
contractat initial pe o perioada mai mare de cinci ani (denumit in continuare
"Imprumut la termen") altfel decat din sumele imprumutului care are
un termen cel putin egal cu termenul neexpirat al imprumutului rambursat
anticipat, Banca poate anula Creditul sau solicita rambursarea anticipata a
unei parti din suma Imprumutului nerambursata in acel moment, in aceeasi
proportie cu aceea dintre suma rambursata din Imprumutul la termen si suma
totala nerambursata a tuturor celorlalte imprumuturi la termen, prin
notificarea Imprumutatului.
Banca va transmite Imprumutatului notificarea sa, in termen de 30 de zile
de la primirea notificarii, conform articolului 8.02 (ii).
4.03A(3) Cazuri de schimbare a controlului
Daca Banca a fost informata, conform art. 8.02 (iii), sau are temeiuri
rezonabile sa creada ca o terta parte (alta decat o Asociatie de Localitati)
actionand singura sau impreuna cu alte parti, a obtinut sau intentioneaza sa
obtina controlul financiar asupra unui Beneficiar Final sau a obtinut sau
intentioneaza sa obtina controlul asupra managementului Beneficiarului Final,
Banca poate solicita plata anticipata a Imprumutului, in proportia in care
Imprumutatul a disponibilizat Imprumutul respectivului Beneficiar Final.
4.03A(4) Subproiectele afectate
Daca Bancii i se aduce la cunostinta ca Imprumutatul a incalcat obligatiile
asumate in ceea ce priveste un Subproiect (denumit in continuare
"Subproiect Afectat"), aceasta poate notifica Imprumutatul in mod
corespunzator. Daca, in termen de 30 de zile de la data transmiterii
respectivei notificari, Imprumutatul nu ia masuri pentru remedierea acelei
incalcari intr-o maniera acceptabila pentru Banca, atunci Banca poate solicita
prin notificare ulterioara ca in urmatoarea perioada de 30 de zile,
Imprumutatul trebuie sa ramburseze anticipat o parte a Imprumutului
corespunzand cu raportul dintre valoarea declarata a Subproiectului afectat si
valoarea declarata totala a Proiectului, impreuna cu dobanda acumulata suma
rambursata anticipat, precum si o compensatie calculata corespunzator
paragrafului 4.02B, daca este cazul.
4.03B Mecanismul de rambursare anticipata
Orice suma solicitata de Banca conform articolului 4.03A, impreuna cu
oricare dobanda acumulata si orice compensatie datorata conform articolului
4.02B, va fi platita la data indicata de Banca, data care va cadea intr-un
interval de cel mult 30 de zile de la data notificarii solicitarii Bancii.
4.03C Compensatie pentru rambursare anticipata
In cazul rambursarii anticipate ca urmare unui eveniment mentionat la
articolul 4.03A, altul decat paragrafele 4.03A(1) si 4.03A(2) (fiecare astfel
de eveniment numit in continuare "Eveniment de Rambursare Anticipata
Compensatorie"), compensatia, daca este cazul, va fi stabilita in
conformitate cu articolul 4.02B.
Daca, in plus, conform oricarei prevederi ale articolului 4.03B
Imprumutatul ramburseaza anticipat o Transa la o data, alta decat o Data de
Plata relevanta, Imprumutatul va despagubi Banca cu acea suma pe care Banca o
va certifica ca fiind necesara pentru a compensa primirea fondurilor altfel
decat la o Data de Plata relevanta.
4.04. Aplicarea rambursarii anticipate partiale
Daca Imprumutatul ramburseaza partial anticipat o Transa, atunci Suma
Rambursata Anticipat va fi considerata ca ramburseaza pro rata sau, la alegerea
sa, in ordinea inversa a scadentei, fiecare rata scadenta.
Daca Banca solicita rambursarea partiala anticipata a Imprumutului, atunci
Imprumutatul, conformandu-se cererii, poate ca, prin notificare trimisa Bancii
in termen de cinci Zile lucratoare in Luxembourg de la primirea solicitarii
Bancii, sa aleaga Transele care vor fi rambursate anticipat si sa-si exercite
optiunea privind utilizarea sumelor rambursate anticipat.
Art. 5
Platile
5.01. Definitia Datei de Plata
In acest Contract:
"Data de Plata" inseamna:
25 Martie si 25 Septembrie ale fiecarui an, cu exceptia ca, in cazul in
care oricare astfel de data nu este o Zi lucratoare relevanta, aceasta va
insemna Ziua Lucratoare Relevanta care urmeaza, fara ajustarea la nici un
calcul al dobanzii.
si
"Zi Lucratoare Relevanta" inseamna
(i) pentru euro, o zi in care sistemul de plata TARGET opereaza; si
(ii) pentru orice alta moneda, o zi in care bancile functioneaza in regim
normal in principalul centru financiar national al monedei respective.
5.02. Conventia Numarului de Zile
Orice suma datorata sub forma de dobanda, comision sau taxa de catre
Imprumutat, in cadrul acestui Contract si calculata pentru orice fractiune din
an, va fi calculata pe baza unui an de trei sute saizeci de zile si a unei luni
de treizeci de zile.
5.03. Data si locul platii
Toate sumele, altele decat dobanda, compensatiile si ratele de capital,
sunt platibile in termen de sapte zile de la primirea de catre Imprumutat a
solicitarii Bancii.
Fiecare suma platibila de catre Imprumutat in cadrul acestui Contract va fi
platita in acel cont, care a fost comunicat Imprumutatului de catre Banca.
Banca va indica contul cu cel putin cincisprezece zile inainte de data
scadentei, pentru prima plata pe care o va face Imprumutatul si va notifica
orice schimbare a contului cu cel putin cincisprezece zile inainte de data
primei plati la care se aplica modificarea. Aceasta perioada de notificare nu
se aplica in cazul platilor efectuate in temeiul art. 10.
Orice suma platibila de catre Imprumutat va fi considerata ca fiind platita
la data primirii acesteia de catre Banca.
Art. 6
Angajamente speciale
6.01. Utilizarea Imprumutului si a altor fonduri disponibile
Imprumutatul va utiliza sumele Imprumutului exclusiv pentru realizarea
Fazei 1 a Proiectului.
Imprumutatul se va asigura ca ii sunt disponibile celelalte fonduri
precizate in Preambul (7) si ca aceste fonduri sunt utilizate, la nivelul
necesitatilor, pentru finantarea proiectului pentru a permite finalizarea la
timp a acestuia in conformitate cu Descrierea Tehnica.
6.02. Finalizarea Proiectului
Imprumutatul va determina Asociatiile de Localitati sa deruleze
Subproiectele in conformitate cu Descrierea Tehnica, care poate fi modificata
periodic cu aprobarea Bancii si sa finalizeze Subproiectele pana la data finala
specificata in aceasta.
6.03. Costul majorat al Proiectului
In cazul in care costul Proiectului depaseste cifra estimata, prevazuta in
Preambul (8), Imprumutatul va obtine finantare pentru a acoperi cresterea
costului fara a apela la Banca, astfel incat sa permita finalizarea Proiectului
in conformitate cu Descrierea Tehnica.
6.04. Procedura de licitatie
Imprumutatul va determina Asociatiile de Localitati si Beneficiarii Finali
sa achizitioneze echipamente, sa asigure serviciile si sa comande lucrarile
pentru Subproiecte: (i) in masura in care acestea sunt adecvate pentru
respectivul Subproiect, conform Directivelor UE relevante si (ii) in masura in
care Directivele UE nu se aplica, prin proceduri de achizitie care, spre
satisfactia Bancii, respecta criteriile de economie si eficienta.
6.05. Angajamentele de continuare a Proiectului
6.05A Proprietatea si functionarea Subproiectului
Atat timp cat Imprumutul este nerambursat, Imprumutatul se va asigura ca
Beneficiarii Finali:
(i) Intretinere: vor intretine, repara, sau renova toate proprietatile care
fac parte din Subproiecte, in masura necesara pentru a fi mentinute in stare
buna de functionare;
(ii) Asigurare: vor asigura toate lucrarile si proprietatile care fac parte
din Subproiecte, in conformitate cu practicile normale pentru lucrari similare
in Romania (inclusiv asigurare personala);
(iii) Drepturi si Avize: vor mentine in vigoare toate drepturile de acces
sau de folosinta si toate avizele necesare pentru executia si functionarea
Subproiectelor;
(iv) Mediul Inconjurator si legislatia Uniunii Europene:
a) vor implementa si exploata Subproiectele in conformitate cu acele legi
ale Uniunii Europene, cu exceptia acelor derogari facute de Banca in scopurile
acestui Contract, in masura in care acestea sunt implementate in legislatia
romana sau specificata de catre Banca anterior datei incheierii acestui
Contract, precum si cu tratatele internationale aplicabile, al caror obiectiv
principal il reprezinta conservarea, protejarea si imbunatatirea Mediului
inconjurator; in intelesul acestui paragraf, "Mediu inconjurator"
inseamna, in masura in care acestea afecteaza calitatea vietii, urmatoarele:
aa) fauna si flora; bb) solul, apa, aerul, climatul si peisajul; si cc)
patrimonial cultural si mediul inconjurator creat; si
b) in general, vor implementa si exploata Subproiectele in conformitate cu
principiile legislatiei Uniunii Europene aplicabile Imprumutatului si/sau
Beneficiarilor Finali si Subproiectelor, in masura in care principiile
legislatiei Uniunii Europene sunt implementate in legislatia sau practica din
Romania.
6.05B Activele Subproiectului
Atat timp cat Imprumutul este nerambursat, Imprumutatul isi va mentine, sau
se va asigura, dupa caz, ca Asociatia de Localitati, daca banca nu si-a dat
anterior consimtamantul in scris, isi mentine denumirea si proprietatea asupra
tuturor sau a majoritatii activelor cuprinse in Subproiecte, sau corespunzator,
inlocuiesc si renoveaza aceste active si mentin Subproiectele in stare de
functionare continua, conform scopurilor lor initiale; cu precizarea ca Banca
poate sa nu-si dea consimtamantul numai atunci cand actiunea propusa ar
prejudicia interesele Bancii ca imprumutator al Imprumutatului sau ar face
Subproiectul respectiv neeligibil pentru finantarea de catre Banca conform
Statutului sau art. 267 al Tratatului de la Roma.
6.06. Contractele de concesiune
Imprumutatul se va asigura ca vor fi incheiate contracte de concesiune intre
fiecare Asociatie de Localitati si Beneficiarii Finali, asa cum au fost
definiti in Preambul (4), care:
(i) sa prevada o crestere initiala a tarifului la apa in vederea asigurarii
in mod colectiv a unui flux de numerar pozitiv pentru primii trei ani de
functionare ai fiecarui Beneficiar Final;
(ii) sa prevada o redeventa platita de Beneficiarul Final catre Asociatia
de Localitati suficient de mare pentru a acoperi serviciul datoriei in legatura
cu finantarea Subproiectului relevant;
(iii) sa stabileasca o baza pentru armonizarea tarifelor la apa, intr-o
anumita perioada de timp, pentru localitatile beneficiare ale Subproiectului si
deservite de fiecare Beneficiar Final;
(iv) sa delege managementul activelor si planificarea investitiilor
fiecarui Beneficiar Final;
(v) sa solicite fiecarui Beneficiar Final sa realizeze un management
proactiv bazat pe cerinte, pe baza unor indicatori de performanta adecvati, in
conformitate cu anexa A 3; si
(vi) sa contina un mecanism de ajustare a tarifului care va fi introdus
conform procedurilor care guverneaza Acordul-cadru de reglementare pentru
serviciile municipale din Romania:
(a) sa acopere riscurile de concesiune aflate in afara controlului
Beneficiarilor Finali (incluzand, printre altele, inflatia generala, scaderea
consumului si impactul cursului de schimb valutar asupra costurilor serviciului
datoriei); si
(b) sa asigure mentinerea de catre Beneficiarii Finali a unei Rate de
Acoperire a Serviciului Datoriei de 1,2 la 1.
In intelesul acestui aliniat (vi) (b):
(aa) termenul "Datorie" inseamna orice datorie a Beneficiarului
Final cu scadenta mai mare de un an de la data la care este initial creata;
(bb) termenul "Serviciul Datoriei" inseamna cerintele estimate
ale serviciului datoriei a Beneficiarului Final intr-un an dat;
(cc) termenul "Venituri Nete" inseamna diferenta dintre suma
veniturilor Beneficiarului Final din toate sursele si toate cheltuielile sale,
incluzand administrarea, intretinerea, impozitele si platile efectuate cu titlu
de impozite, dar excluzand provizioanele de depreciere, alte costuri
operationale care nu se platesc in numerar si dobanda si alte costuri cu
Datoria; si
(dd) termenul "Rata de Acoperire a Serviciului Datoriei" inseamna
raportul dintre Veniturile Nete estimate ale Beneficiarului Final pentru un
anumit an si Serviciul Datoriei pentru acel an.
6.07 Vizite
Imprumutatul intelege ca Banca poate fi obligata sa divulge Curtii de
Conturi a Comunitatilor Europene (denumita in continuare "Curtea de
Conturi") acele documente referitoare la Imprumutat si la Proiect, care
sunt necesare pentru indeplinirea sarcinilor Curtii de Conturi, in conformitate
cu legislatia Uniunii Europene.
Imprumutatul va permite si va determina Beneficiarii Finali sa permita
persoanelor desemnate de Banca, care pot fi insotite de reprezentati ai Curtii
de Conturi, sa viziteze amplasamentele, instalatiile si lucrarile cuprinse in
Subproiecte si sa efectueze acele verificari pe care acestia le doresc. In acest
scop, Imprumutatul si/sau Beneficiarii Finali vor acorda sau se vor asigura ca
le este acordata toata asistenta necesara. Cu ocazia unei astfel de vizite,
reprezentantii Curtii de Conturi pot solicita Imprumutatului si/sau
Beneficiarilor Finali sa prezinte documentele care cad sub incidenta acestui
articol.
6.08 Angajament de Integritate
Imprumutatul garanteaza si se angajeaza si va determina Asociatiile de
Localitati sa garanteze si sa se angajeze ca nu au fost implicate si ca dupa
cunostinta lor nici o persoana nu a comis si nu va comite nici unul din actele
urmatoare si ca nici o persoana, cu consimtamantul sau instiintarea sa
anterioara, nu va comite nici unul dintre urmatoarele acte:
(i) acordarea, oferirea, primirea sau solicitarea oricarui avantaj incorect
pentru influentarea actiunii unei persoane care detine un birou sau o functie
publica sau un director sau un angajat al unei autoritati publice sau
intreprinderi publice sau un director sau un functionar al unei organizatii
publice internationale, in legatura cu orice proces de achizitie sau de
executie a oricarui contract, cu privire la acele elemente ale Proiectului,
descrise in Descrierea Tehnica; sau
(ii) oricare act care influenteaza in mod incorect sau are scopuri
incorecte de influentare a procesului de achizitie sau de implementare a
Proiectului, in detrimentul Imprumutatului, inclusiv intelegeri intre
ofertanti;
Imprumutatul se angajeaza si va determina Asociatiile de Localitati sa
garanteze si sa se angajeze sa informeze Banca daca au cunostinta de orice fapt
sau informatie care sa sugereze comiterea oricarui asemenea act.
Art. 7
Garantii
7.01. Pari-passu
Atat timp cat o parte din Imprumut este nerambursata, Imprumutatul se va
asigura ca, acestui Credit i se acorda sau i se va acorda cel putin parri-passu
in ceea ce priveste dreptul de plata, ca pentru toate celelalte obligatii
prezente si viitoare negarantate in cadrul oricarui Instrument de Datorie
Externa al Imprumutatului.
In special daca Banca face o solicitare conform conditiilor mentionate in
articolul 10.01 sau daca un eveniment sau un potential eveniment de
neindeplinire a unei obligatii negarantate sau nesubordonate in cadrul unui
Instrument de Datorie Externa al Imprumutatului sau al oricareia dintre
agentiile sau organismele sale, a avut loc si continua, Imprumutatul nu va
efectua (sau nu va autoriza) nici o plata in ceea ce priveste orice alt
Instrument de Datorie Externa (fie planificata in mod regulat, fie altfel) fara
a plati simultan, sau fara a depune intr-un cont destinat pentru plata la
urmatoarea Data de Plata, o suma egala cu suma care reprezinta aceeasi
proportie din datoria nerambursata asumata prin acest contract cu cea pe care o
reprezinta plata efectuata pentru respectivul Instrument de Datorie Externa in
totalul datoriei nerambursabile asumate prin acel instrument. In acest scop,
orice plata a unui Instrument de Datorie Externa care este efectuata din sumele
emisiunii unui alt instrument, la care au subscris in majoritate aceleasi
persoane cu acelea care detin obligatii in cadrul Instrumentului de Datorie
Externa, nu va fi luata in considerare.
In acest Contract, "Instrument de Datorie Externa" inseamna: (i)
un instrument, inclusiv orice plata sau extras de cont, care dovedeste sau
constituie o obligatie de rambursare a unui imprumut, depozit, avans sau
extinderi similare a creditului (incluzand, fara a se limita la orice
prelungire a creditului in cadrul unui acord de refinantare sau reesalonare),
(ii) o obligatie dovedita printr-o garantie, bon de tezaur sau alte dovezi
scrise de indatorare si (iii) o garantie a unei obligatii decurgand dintr-un
Instrument de Datorie Externa al unui alt subiect; cu conditia ca, in fiecare
caz, aceasta obligatie sa fie guvernata de un sistem legislativ, altul decat
cel al Imprumutatului.
7.02. Garantii
Daca Imprumutatul acorda unei terte parti orice garantie pentru onorarea
oricarui Instrument de Datorie Externa sau orice preferinta sau prioritate in
ceea ce priveste acesta, atunci Imprumutatul, daca Banca solicita astfel, va
transmite Bancii garantii echivalente pentru indeplinirea obligatiilor sale
asumate in cadrul acestui Contract sau va acorda Bancii o preferinta sau
prioritate echivalenta.
Imprumutatul certifica faptul ca nici o astfel de garantie, preferinta sau
prioritate nu exista in prezent.
Art. 8
Informatii si vizite
8.01. Informatii privind Proiectul:
Imprumutatul, prin Ministerul Administratiei si Internelor:
(i) va transmite Bancii in limba engleza: (a) informatiile, in continutul
si forma si la datele specificate in anexa A 2 sau dupa cum sunt convenite
ocazional de partile acestui Contract; si (b) orice alta informatie sau
document privind finantarea, achizitia, implementarea, functionarea si impactul
Proiectului asupra mediului, pe care Banca le poate solicita in mod rezonabil;
(ii) la cerere, va transmite prompt sau va obtine pentru Banca toate
documentele si informatiile, in limba engleza, necesare Bancii pentru a-i
permite sa urmareasca stadiul fizic si financiar al Proiectului;
(iii) va transmite Bancii pentru aprobare, fara intarziere, orice
modificare importanta privind pretul, proiectul, planurile, calendarul sau
cheltuielile in cadrul Proiectului, in legatura cu publicitatea efectuata de
Banca anterior semnarii acestui Contract; si
(iv) va informa prompt Banca despre:
(a) orice litigiu important care este initiat sau iminent cu privire la
mediul inconjurator ori alte aspecte care afecteaza Proiectul; si
(b) orice situatie sau eveniment cunoscut de catre Imprumutat, care poate
prejudicia sau afecta in mod substantial conditiile executarii sau functionarii
Proiectului.
8.02 Informatii privind Imprumutatul
Imprumutatul va informa imediat Banca despre:
(i) orice eveniment care il obliga sa ramburseze anticipat orice datorie
financiara;
(ii) orice decizie luata de aceasta de a efectua o rambursare anticipata a
unui Imprumut la Termen la care s-a facut referire la articolul 4.03A (2);
(iii) orice preluare sau intentie de preluare a controlului asupra oricarui
Beneficiar Final;
(iv) orice intentie din partea sa de a oferi orice garantie, prioritate sau
preferinta asupra oricaruia din activele sale in favoarea unei terte parti;
(v) oricare fapt sau eveniment care ar putea impiedica indeplinirea
oricarei obligatii a Imprumutatului, asumata in cadrul acestui Contract sau
care ar putea prejudicia sau afecta substantial conditiile de executare sau
functionare a Proiectului.
8.03. Verificare si informare
Imprumutatul:
(i) va intreprinde acele actiuni pe care Banca le va solicita in mod
rezonabil pentru verificarea si/sau terminarea oricarui act posibil sau suspect
a fi de natura celor descrise in paragraful 6.08;
(ii) va informa Banca despre masurile pentru recuperarea pagubelor de la
persoanele responsabile pentru orice pierdere rezultata din oricare astfel de
act; si
(iii) va facilita orice verificare pe care Banca o poate face cu privire la
oricare asemenea act.
8.04. Vizite ale Bancii
Imprumutatul va permite si va determina Asociatiile de Localitati si
Beneficiarii Finali sa permita reprezentantilor desemnati de Banca sa viziteze
amplasamentele, instalatiile si lucrarile cuprinse in Proiect si sa efectueze
acele verificari pe care ei le-ar putea dori si sa le asigure acestora, sau sa
se asigure ca li se pune la dispozitie, toata asistenta necesara in acest scop.
Art. 9
Speze si cheltuieli
9.01. Impozite, taxe si comisioane
Imprumutatul va plati toate impozitele, taxele, comisioanele si alte
impuneri de orice natura, inclusiv taxele de timbru si taxele de inregistrare,
aferente executarii sau implementarii prezentului Contract, sau oricarui
document legat de acesta si aferent crearii oricarei garantii pentru Imprumut.
Imprumutatul va plati integral imprumutul, dobanda, compensarile si alte
sume datorate in baza prezentului Contract, in suma bruta, fara deducerea
vreunei impuneri nationale sau locale de orice fel, cu conditia ca, daca
Imprumutatul este obligat sa faca orice astfel de deducere, sa majoreze suma de
plata catre Banca astfel incat, dupa deducere, suma neta primita de Banca sa
fie echivalenta cu suma datorata.
9.02. Alte speze
Imprumutatul va suporta toate costurile si cheltuielile, incluzand pe cele
profesionale, bancare, de schimb valutar, ocazionate de pregatirea si
implementarea acestui Contract sau a oricaror documente legate de acesta,
inclusiv orice amendamente la acesta si in crearea, administrarea si
indeplinirea oricarei garantii pentru Imprumut.
Art. 10
Rambursarea anticipata ca urmare a unui caz de neindeplinire a obligatiilor
10.01. Dreptul de a solicita rambursarea
Imprumutatul va rambursa imprumutul sau orice parte a acestuia, impreuna cu
dobanda aferenta acestuia, pe baza solicitarii in scris facuta in acest sens de
Banca, in conformitate cu urmatoarele prevederi:
10.01(1) Solicitare imediata
Banca poate face o astfel de solicitare, imediat:
(i) daca vreo informatie sau document remise Bancii de catre, sau in numele
Imprumutatului, de catre Asociatiile de Localitati in legatura cu negocierea
acestui Contract sau pe perioada in care acesta este in vigoare, se dovedesc a
fi fost incorecte in orice aspect important;
(ii) daca Imprumutatul nu ramburseaza la termen orice parte a imprumutului,
nu plateste dobanda aferenta acestuia, sau nu efectueaza orice alta plata catre
Banca, dupa cum se precizeaza prin prezentul;
(iii) daca, urmare a neindeplinirii oricarei obligatii in legatura cu acest
imprumut, Imprumutatului sau unei Asociatii de Localitati li se cere sa
ramburseze anticipat orice imprumut acordat initial pe termen mai mare de cinci
ani;
(iv) daca survine vreun eveniment sau situatie care ar putea periclita
derularea imprumutului sau care poate afecta negativ orice garantie acordata
pentru acesta;
(v) daca vreo obligatie asumata de Imprumutat si la care se face referire
in Preambul (10) si (11), inceteaza a fi indeplinita, cu privire la orice
imprumut acordat oricarui imprumutat din Romania din resursele Bancii sau ale
Uniunii Europene;
(vi) daca Imprumutatul nu isi indeplineste orice obligatie cu privire la
orice alt imprumut acordat de Banca din resursele Bancii ori ale Uniunii
Europene; sau
(vii) (a) daca vreun datornic intra in posesia, sau daca vreun primitor,
lichidator sau administrator este numit, in legatura cu oricare parte a
activelor unei Asociatii de Localitati; sau
(b) daca asupra proprietatii unei Asociatii de Localitati se impune sau se
aplica orice proces de insolvabilitate, executare, sechestru sau alt proces;
sau
(viii) daca Imprumutatul nu isi indeplineste orice obligatie in ceea ce
priveste grantul CE-Phare sau imprumutul de la BERD.
10.01(2) Solicitare dupa notificarea solutionarii problemei
De asemenea, Banca poate face o astfel de solicitare intr-o problema care
nu a fost solutionata intr-o perioada de timp rezonabila, specificata intr-o
notificare transmisa de Banca Imprumutatului;
(i) daca Impumutatul nu indeplineste orice obligatie semnificativa care
rezulta din prezentul Contract, alta decat cea mentionata la subparagraful
10.01(1) (i); sau
(ii) daca vreun fapt precizat in Preambul modifica substantial si nu este
rezolvat substantial si daca aceasta modificare, fie prejudiciaza interesul
Bancii, in calitate de creditor al Imprumutatului, fie afecteaza negativ
implementarea sau functionarea Proiectului.
10.02. Alte drepturi legale
Articolul 10.01 nu va limita nici un alt drept legal al Bancii de a
solicita rambursarea anticipata a imprumutului.
10.03. Despagubiri
10.03(1) Despagubiri
In cazul solicitarii conform Articolului 10.01, Imprumutatul va plati
Bancii o suma calculata conform prevederilor articolului 4.02B, la oricare suma
care a devenit scadenta si platibila. Aceasta suma se va calcula de la data
scadentei platii specificate in solicitarea in scris a Bancii si se va calcula
considerandu-se ca rambursarea anticipata este efectuata la acea data
specificata.
10.03(2) Generalitati
Sumele datorate de Imprumutat conform articolului 10.03 vor fi platibile la
data rambursarii anticipate specificata in solicitarea Bancii.
10.04. Nerenuntare
Nici o nerespectare sau intarziere din partea Bancii in exercitarea
oricaruia dintre drepturile sale conform acestui art. 10, nu va fi considerata
ca o renuntare la acel drept.
10.05. Utilizarea sumelor primite
Sumele primite de Banca, urmare unei solicitari conform art. 10 vor fi
utilizate, in primul rand, pentru plata cheltuielilor, dobanzilor si
despagubirilor si in al doilea rand pentru reducerea ratelor nerambursate in
ordinea inversa a scadentelor. Banca poate utiliza sumele primite intre transe,
la discretia sa.
Art. 11
Legislatia si jurisdictia
11.01. Legislatia aplicabila
Prezentul contract, precum si alcatuirea, modul de intelegere si
validitatea acestuia vor fi guvernate de legile Marelui Ducat al Luxemburgului.
Locul executarii acestui Contract este sediul central al Bancii.
11.02. Jurisdictia
Toate disputele privind acest Contract vor fi supuse Curtii de Justitie a
Comunitatilor Europene ("Curtea").
Partile acestui contract renunta, prin prezentul, la orice imunitate, sau
drept de a obiecta fata de jurisdictia Curtii.
O decizie a Curtii, emisa conform acestui articol 11.02, va fi definitiva
si obligatorie pentru parti, fara restrictie sau rezerva.
11.03. Dovada sumelor datorate
In orice actiune juridica ce decurge din acest Contract, certificarea de
catre Banca cu privire la oricare suma datorata Bancii in cadrul acestui
Contract, va constitui dovada "prima facie" a unei astfel de sume.
Art. 12
Clauze Finale
12.01. Notificari catre parti
Notificarile si alte comunicari transmise in cadrul prezentului Contract vor
fi trimise la adresele mentionate la aliniatul (1) de mai jos, cu exceptia
notificarilor catre Imprumutat cu privire la un litigiu initiat sau iminent,
care vor fi transmise la adresa mentionata la aliniatul (2) de mai jos, unde
Imprumutatul isi alege domiciliul:
- pentru Imprumutat (1) Str. Apolodor nr. 17, Sector 5
RO-70060, Bucuresti Romania; si
(2) Misiunea Romaniei pe langa Comunitatile Europene
12, Str. Montoyer
B-1000 Bruxelles;
- pentru Banca In atentia: Departamentul Risc Credit
100 Bulevardul Konrad Adenauer
L-2950 Luxemburg
Fiecare parte poate, prin notificarea celeilalte parti, sa-si schimbe
adresa (adresele) specificata mai sus, cu mentionarea faptului ca adresa de la
nr. (2) poate fi schimbata numai cu o alta adresa din cadrul Uniunii Europene.
Daca Imprumutatul nu specifica altfel in scris Bancii, Imprumutatul il va
numi pe coordonatorul UCMP SAMTID responsabil pentru contactele cu Banca in
intelesul articolelor 6.08 si 8.03.
12.02. Forma notificarii
Notificarile si alte comunicari, pentru care sunt prevazute in acest Contract
perioade fixe sau care fixeaza ele insele perioade obligatorii pentru
destinatar, vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandata, facsimil sau
alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada primirii de catre
destinatar. Data inregistrarii sau, dupa caz, data declarata a primirii
documentului transmis, va fi concludenta pentru determinarea unei perioade.
Notificarile emise de Imprumutat in temeiul oricarei prevederi ale acestui
Contract, daca Banca le-a solicitat, vor fi transmise Bancii impreuna cu dovada
satisfacatoare privind autoritatea persoanei sau a persoanelor autorizate sa
semneze astfel de notificari in numele Imprumutatului, precum si specimenul
autentificat de semnatura al persoanei sau persoanelor respective.
12.03. Preambul, Anexe si Documente atasate
Preambulul si urmatoarele Anexe fac parte integranta din acest contract:
- Anexa A Descrierea tehnica si Obligatiile privind informarea;
- Anexa B Definitiile EURIBOR si LIBOR;
- Anexa C Forma Cererii de Tragere (art. 1.02B);
- Anexa D Forma Certificatului din partea Imprumutatului (art. 1.04B(ii))
si
- Anexa E Graficul de rambursare
Urmatoarele Documente atasate sunt anexate la prezentul Contract:
- Document atasat I Imputernicirea de semnatura in numele Imprumutatului
CA URMARE, partile prezentului au convenit ca acest Contract sa fie semnat
in trei exemplare originale in limba engleza, si respectiv au imputernicit pe
dl. Stefan PETRESCU, Director General si pe dl. Gian Domenico SPOTA, Consilier
principal, sa initializeze fiecare pagina a acestui Contract in numele lor.
Bucuresti, 28 februarie 2005
Semnat pentru si in numele Semnat pentru si in numele
ROMANIEI BANCII EUROPENE DE INVESTITII
Ionel POPESCU Wolfgang ROTH
ANEXA A 1
ROMANIA - program de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si
mijlocii (SAMTID)
Descriere Tehnica
1. Obiectiv
Obiectivul Programului de Dezvoltare a Infrastructurii in Orasele Mici si
Mijlocii (SAMTID) este de a imbunatati managementul si furnizarea serviciilor
de apa in orasele romanesti mici si mijlocii, prin comercializarea serviciilor
intr-un mod eficient din punct de vedere economic, recuperarea costurilor si a
investitiilor pentru a reduce costurile si a imbunatati serviciile de baza
privind alimentarea cu apa.
2. Componentele Proiectului
Proiectul cuprinde proiectarea; licitarea, supervizarea lucrarilor si
managementul investitiilor destinate imbunatatirii calitatii, sigurantei si
eficientei serviciilor de alimentare cu apa in orase mici si mijlocii in cauza.
Componentele generale cuprind:
- inlocuirea retelei de conducte de diferite diametre
- contoare de bloc si la consumatori
- inlocuirea pompelor
- reabilitarea si modernizarea statiilor de tratare a apei
- echipament nou de clorurare
- puturi noi sau reabilitarea acestora sau a altor facilitati de producere
a apei
- reabilitarea rezervoarelor de stocare
- vehicule speciale
- diverse echipamente de laborator si tehnice.
3. Subproiectele din Faza 1
__________________________________________________________________
| Judetul | Localitatea |
|______________|___________________________________________________|
| Alba | Alba Iulia, Aiud, Blaj, Ocna Mures, Teius, Cugir, |
| | Zlatna, Abrud, Baia de Aries si Campeni |
|______________|___________________________________________________|
| Botosani | Dorohoi, Darabani si Saveni |
|______________|___________________________________________________|
| Calarasi | Calarasi, Oltenita, Budesti, Lehliu-Gara |
|______________|___________________________________________________|
| Hunedoara | Simeria, Brad, Orastie, Geoagiu, Hateg si Calan |
|______________|___________________________________________________|
| Salaj - Cluj | Zalau, Simleul Silvaniei, Jibou, Cehu Silvaniei, |
| | Dej, Gherla si Huedin |
|______________|___________________________________________________|
Domeniul tehnic exact al fiecarui Subproiect va fi specificat in studiile
de fezabilitate pregatite de Consultantul pentru Asistenta Tehnica.
Numarul, marimea, capacitatea si specificatia componentelor individuale pot
fi modificate pentru a se atinge aceleasi obiective, cu conditia obtinerii
aprobarii prealabile a Bancii.
4. Subproiectele din Faza 2
Vor fi selectate cele mai bine pregatite proiecte din urmatoarele judete:
Mures, Prahova, Suceava, Harghita, Maramures, Ialomita, Arad, Teleorman si
Dambovita.
5. Calendar
Subproiectele individuale vor fi implementate pe parcursul perioadei 2005 -
sfarsitul anului 2008.
ANEXA A 2
ROMANIA - program de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si
mijlocii (SAMTID)
Informatii legate de Proiect care vor fi transmise Bancii si metode de
transmitere
1. Transmiterea informatiilor: desemnarea persoanelor responsabile
Directorul Unitatii de Coordonare a Proiectului SAMTID
Ministerul Administratiei si Internelor
Piata Victoriei nr. 1
Sector 1
Bucuresti
2. Informatii despre subiecte specifice
Urmatoarele informatii trebuie trimise Bancii:
(a) Minutele tuturor intalnirilor Comitetului director SAMTID; si
(b) Rapoarte privind stadiul lucrarilor transmise de Consultantii
Asistentei Tehnice a SAMTID si de Inginerul Supervizor al contractelor de
lucrari.
3. Informatii despre Implementarea Proiectului
Forma raportului comun catre CE, BERD si Banca trebuie sa fie propusa de
Consultantul SAMTID pentru asistenta tehnica si sa fie agreata de toate
partile. Banca solicita ca rapoartele privind stadiul lucrarilor sa cuprinda
cel putin:
(a) Stadiul lucrarilor fizice si al cheltuielilor, defalcate pe
Subproiecte, cu comentarii privind motivele oricarei modificari semnificative;
si
(b) Rezumatul statutului juridic si realizarilor fiecarui ROC, incluzand
principalii indicatori de performanta in conformitate cu Anexa A 3 si progresul
inregistrat in indeplinirea conditiilor Bancii privind conditiile de tarifare.
4. Informatii la sfarsitul lucrarilor si pe parcursul derularii
Un raport de finalizare pentru intregul proiect va fi transmis Bancii pana
la data de 30 aprilie 2010.
Raportul de finalizare va trebui sa cuprinda:
(a) Sumarul implementarii fizice al fiecarui contract de lucrari
(randamentul, calendarul si obiectul, fata de buget);
(b) Evaluarea transformarii, performantelor si problemelor curente cu care
se confrunta fiecare ROC; si
(c) Concluzii trase ca urmare a procesului de reforma a sectorului.
ANEXA A 3
ROMANIA - program de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si
mijlocii (SAMTID)
Indicatori de performanta
Ca parte a obligatiilor asumate prin Contract, fiecare ROC trebuie sa
evalueze anual urmatorii indicatori. Majoritatea indicatorilor propusi pentru
domeniul alimentarii cu apa sunt luati din publicatia IWA "Indicatorii de
performanta pentru serviciile de alimentare cu apa"*1). Indicatorii
propusi trebuie sa faca parte din raportul anual privind stadiul Proiectului.
*1) "Indicatorii de performanta pentru serviciile privind alimentarea
cu apa", Manual privind cea mai buna practica de Elena Alegre, Wolfram
Himer, Jaime Melo Baptista si Renato Parena, IWA Publishing, martie 2005 Vezi:
http://www.iwapublishing.com/template cfm?name=isbn1843390515
______________________________________________________________________________
| Parametru | Unitatea de | Trimitere
|
| | masura |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Serviciul de alimentare cu apa | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| INDICATORII SERVICIULUI | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Acoperirea populatiei | % | QSO3
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Continuitatea alimentarii cu apa | % | QS10
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Populatia al carei consum de apa este | |
|
| restrictionat | % | QS13
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Consum urban | l/c/d | N.A.
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Consum in afara orasului |mc/consum/luna| N.A.
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Clienti contorizati | % | Ph11
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Tariful mediu de apa pentru consumul direct | EUR/mc | Fi21
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Calitatea microbiologica a apei furnizate | % | QS17
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Calitatea fizico-chimica a apei furnizate | % | QS18
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| INDICATORI FIZICI DE EFICIENTA | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Volumul apei netarifate | % | Fi36
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Pierderi de apa |mc/consum/an | Op22
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Indexul pierderilor din retea | (-) | Op25
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| ROC | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| SOCIETATE - EFICIENTA PERSONALULUI | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Nr. angajati pe conexiune | Nr./1000 |
|
| | conexiune | Pe01
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| SOCIETATEA - INDICATORI FINANCIARI | |
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Venit unitar anual | EUR/mc | Fi15
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Cost unitar total | EUR/mc | Fi01
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Rata de acoperire a costului total | % | Fi23
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Rata de acoperire a costului de exploatare | % | Fi24
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Rata de colectare (suma anuala facturata/suma | |
|
| incasata) | % | N.A.
|
|___________________________________________________|______________|___________|
| Rata de acoperire a serviciului datoriei | (-) | Fi31
|
|___________________________________________________|______________|___________|
ANEXA B
ROMANIA - program de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si
mijlocii (SAMTID)
Definitiile EURIBOR si LIBOR
1. EURIBOR inseamna:
(i) in ceea ce priveste orice perioada relevanta, sau oricare alta perioada
de timp de o luna sau mai mult, rata dobanzii pentru depozitele in EUR pentru
un termen care este egal cu numarul tuturor lunilor integrale, care corespund
cel mai strans cu durata perioadei respective; si
(ii) cu privire la o perioada relevanta de mai putin de o luna, rata
dobanzii pentru depozitele in EUR pentru o perioada de o luna.
(perioada pentru care rata este luata in considerare, numita in continuare
"Perioada Reprezentativa" dupa cum este publicata la ora 11:00 am,
ora Bruxelles sau mai tarziu, la un moment acceptabil pentru Banca in ziua
"Data de Stabilire" care cade cu doua Zile Lucratoare Relevante
inainte de prima zi a perioadei relevante, pe pagina EURIBOR 01 Reuters sau
pagina urmatoare, sau daca nu, pe orice alt mijloc de publicare ales in acest
scop de catre Banca.
Daca aceasta rata nu este publicata astfel, Banca va solicita birourilor
principale din zona euro din 4 banci mari din zona euro, selectate de Banca, sa
coteze rata care este oferita pentru depozitele in EURO intr-o suma comparabila
de catre fiecare dintre ele, la ora 11:00 aproximativ, ora Bruxeles, la Data de
Stabilire, pentru bancile mai mici de pe piata interbancara in zona euro pentru
pentru o perioada egala cu Perioada Reprezentativa. Daca sunt transmise cel
putin 2 cotatii, atunci rata pentru Data de Stabilire respectiva va fi media
aritmetica a acestor cotatii.
Daca in urma solicitarii sunt transmise mai putin de 2 cotatii, atunci rata
pentru acea Data de Stabilire va fi media aritmetica a ratelor cotate de
bancile mari din zona-euro, selectate de catre Banca, la ora 11:00 aproximativ,
ora Brusseles, in ziua care cade cu doua Zile Lucratoare Relevante dupa Data de
Stabilire, pentru imprumuturile in EURO intr-o suma comparabila facute la
bancile europene importante pentru o perioada egala cu Perioada Reprezentativa.
2. LIBOR inseamna, pentru USD:
(i) in ceea ce priveste orice perioada relevanta, de o luna sau mai mult,
rata dobanzii pentru depozitele pe o perioada care este numarul tuturor lunilor
intregi care corespund cel mai strans cu durata perioadei, si
(ii) in ceea ce priveste o perioada relevanta mai mica de o luna, rata
dobanzii pentru depozitele in USD pentru o perioada de o luna.
(perioada pentru care rata este luata in considerare, numita in continuare
"Perioada Reprezentativa") dupa cum este stabilit de Asociati
Bancherilor Britanici, si facute publice de furnizorii de stiri financiare la
ora 11:00 ora Londrei sau la un moment ulterior acceptabil pentru Banca in ziua
("Data de Stabilire") care cade cu doua Zile Lucratoare in Londra
inainte de prima zi a perioadei relevante.
Daca aceasta rata nu este facuta public de oricare din furnizorii de stiri
financiare acceptabil pentru Banca, atunci Banca va cere birourilor principale
din Londra a 4 mari banci de pe piata interbanca londoneza selectate de catre
Banca sa coteze rata care este oferita pentru depozitele in USD, intr-o suma
comparabila, de catre fiecare dintre acestea, la ora 11:00 ora Londrei, la Data
de Stabilire, pentru bancile mai mici de pe piata interbancara din Londra
pentru o perioada egala cu Perioada Reprezentativa. Daca sunt transmise cel
putin 2 astfel de cotatii, rata in cauza va fi media aritmetica a cotatiilor
transmise.
Daca in urma solicitarii sunt transmise mai putin de 2 cotatii, atunci
Banca va solicita birourilor principale din New York a 4 banci principale de pe
piata interbanca din New York, selectate de Banca, sa coteze rata care este
oferita pentru depozitele in USD, intr-o suma comparabila, de catre fiecare
dintre aceste banci, la ora 11:00 ora New York, in ziua care cade cu doua zile
lucratoare la New York dupa Data de stabilire, pentru bancile mai mici de pe
piata europeana, pentru o perioada egala cu Perioada Reprezentativa. Daca sunt
transmise cel putin 2 astfel de cotatii, rata va fi media aritmetica a
cotatiilor transmise.
3. LIBOR inseamna, pentru Lire sterline:
(i) in ceea ce priveste orice perioada relevanta, Perioada de Referinta sau
oricare alta perioada, de o luna sau mai mult, rata dobanzii pentru depozitele
pe o perioada care reprezinta numarul tuturor lunilor intregi care corespund
cel mai strans cu durata perioadei, si
(ii) in ceea ce priveste o perioada relevanta mai mica de o luna, rata
dobanzii pentru depozitele in Lire sterline pentru o perioada de o luna.
(perioada pentru care rata este luata in considerare, numita in continuare
"Perioada Reprezentativa" dupa cum este stabilita de Asociata
Bancherilor Britanici, si facuta public de furnizorii de stiri financiare la
ora 11:00 ora Londrei sau la un alt moment acceptabil pentru Banca in ziua
("Data de Stabilire") de la care incepe perioada relevanta sau, daca
aceasta nu este o Zi lucratoare la Londra, in ziua imediat urmatoare care este
o Zi Lucratoare.
Daca aceasta rata nu este facuta public de oricare din furnizorii de stiri
financiare acceptabil pentru Banca, atunci Banca va cere birourilor principale
de la Londra din 4 banci principale de pe piata interbanca de la Londra
selectate de catre Banca ("Bancile de referinta") sa coteze rata care
este oferita pentru depozitele in Lire sterline intr-o suma comparabila de
fiecare dintre acestea la ora 11:00 ora Londrei, la Data de Stabilire, pentru
bancile mai mici de pe piata interbancara din Londra, pentru o perioada egala
cu" Perioada Reprezentativa. Daca sunt transmise cel putin 2 astfel de
cotatii, rata va fi media aritmetica a cotatiilor transmise.
Daca in urma solicitarii sunt transmise mai putin de 2 cotatii, rata va fi
media aritmetica a ratelor cotate la ora 11:00, ora Londrei la Data de
Stabilire de bancile principale de la Londra (selectate de Banca) pentru
imprumuturile in Lire sterline, in sume comparabile cu principalele banci
europene pentru o perioada egala cu Perioada Reprezentativa.
4. In intelesul definitiilor de mai sus:
(i) "Zi lucratoare la Londra" inseamna o zi in care bancile sunt
deschise pentru functionare normala in Londra iar "Zi Lucratoare la New
York" inseamna o zi in care bancile sunt deschise pentru functionare
normala in New York.
(ii) Toate procentele care rezulta din orice calcule la care s-a facut
referire in acest Program vor fi rotunjite, daca este fi cazul, la cea mai
apropiata suta de mii a unui punct procentual, cu jumatatile aproximate in
plus.
(iii) Banca va informa Imprumutatul fara intarziere de cotatiile primite de
la Banca.
(iv) Daca oricare din prevederile de mai sus sunt in contradictie cu
prevederile adoptate in cadrul regulamentelor Federatiei Bancare Europene, al
Asociatiei Internationale a Dealerilor de Schimb Valutar, Banca poate notifica
Imprumutatului amendarea prevederii in cauza, pentru a le adapta la celelalte
prevederi.
ANEXA C
ROMANIA - program de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si
mijlocii (SAMTID)
Forma Cererii de Tragere
Cerere de Tragere Transa nr. Data:
Va rugam sa efectuati urmatoarea disponibilizare
______________________________________________________________________________
| Denumire imprumut | Romania - program | Rezervat pentru BEI
|
| | de dezvoltare a |
|
| | infrastructurii in|
|
| | orasele mici si |
|
| | mijlocii (SAMTID) | |
|________________________|___________________|_________________________________|
| Data semnarii | 28 februarie 2005 | Suma | EUR 12.566.000
|
|________________________|___________________| imprumutului | |
| Nr. de referinta | 2002 0292 | |
|
|________________________|___________________| |
|
| Nr. tragere | | |
|
|________________________|___________________| |
|
| Data de Disponibilizare| | Disponibilizat |
|
| Propusa | | pana la data |
|
|________________________|___________________| |
|
| Total solicitare | | |
|
| (moneda contractului) | | Soldul pentru |
|
|________________________|___________________| disponibilizare|
|
| Subproiect | | |
|
|________________________|___________________| |
|
| Va fi disponibilizat dupa cum urmeaza | | 31/10/2007
|
|____________________________________________| Data de |
|
| Moneda (art. 1.03) | | disponibilizare|
|
|________________________|___________________| |
|
| Suma | | |
|
|________________________|___________________| |
|
| Baza Ratei dobanzii | | Nr. max. de | 4
|
| Rata dobanzii | | transe |
|
| (art. 3.01) | | |
|
|________________________|___________________| | |
| Perioada dobanzii | Bianual | Val. minima a | EUR 3.000.000
|
| (art. 3.01) | | transei |
|
|________________________|___________________|________________|________________|
| Datele platii | | Alocatii totale|
|
| (art. 5.01) | | la data |
|
|________________________|___________________| |
|
| Prima data de | | |
|
| rambursare | | |
|
|________________________|___________________| |
|
| Ultima data de | | Conditii |
|
| rambursare | | precedente |
|
|________________________|___________________|________________|________________|
Contul Imprumutatului care va fi creditat:
Nr. Cont:
Numele si adresa bancii:
Va rugam sa transmiteti informatii relevante solicitarii catre:
Numele si semnatura (semnaturile) autorizate ale Imprumutatului:
ANEXA D
ROMANIA - program de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si
mijlocii (SAMTID)
C.1. Forma Certificarii din partea Imprumutatului (articolul 1.04B (ii))
Catre: Banca Europeana de Investitii
De la: Ministerul Finantelor Publice
Str. Apolodor 17, sector 5
RO-70060, Bucuresti, Romania
(Data)
Stimati domni,
Subiect: ROMANIA - program de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici
si mijlocii (SAMTID)
Contract de Finantare intre Romania si Banca Europeana de Investitii din
data de 28 februarie 2005 (numit in continuare "Contract de
Finantare", Nr. Ref ...)
Termenii definiti in Contractul de Finantare au aceleasi intelesuri cand
sunt utilizati in aceasta scrisoare.
In intelesul articolului 1.04 al Contractului de Finantare, prin prezentul
va certificam urmatoarele:
(i) nu a existat nici o modificare substantiala in ceea ce priveste orice
aspect al Proiectului pe care Imprumutatul sa fie obligat sa-l raporteze
conform articolului 8.01, cu exceptia acelora pe care Imprumutatul le-a
comunicat anterior;
(ii) exista suficiente fonduri disponibile pentru a asigura finalizarea la
timp si implementarea Proiectului in conformitate cu anexa A; si
(iii) nici un eveniment mentionat in articolul 10.01 nu a avut loc.
Cu stima,
Pentru si in numele,
Romaniei
ANEXA E
ROMANIA - program de dezvoltare a infrastructurii in orasele mici si
mijlocii (SAMTID)
Grafic de rambursare
______________________________________________________
| Data scadentei rambursarii | Sumele care vor fi |
| transelor | rambursate exprimate |
| | ca procent din imprumut |
|____________________________|_________________________|
| 1. 25 martie 2011 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 2. 25 septembrie 2011 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 3. 25 martie 2012 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 4. 25 septembrie 2012 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 5. 25 martie 2013 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 6. 25 septembrie 2013 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 7. 25 martie 2014 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 8. 25 septembrie 2014 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 9. 25 martie 2015 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 10. 25 septembrie 2015 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 11. 25 martie 2016 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 12. 25 septembrie 2016 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 13. 25 martie 2017 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 14. 25 septembrie 2017 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 15. 25 martie 2018 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 16. 25 septembrie 2018 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 17. 25 martie 2019 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 18. 25 septembrie 2019 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 19. 25 martie 2020 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 20. 25 septembrie 2020 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 21. 25 martie 2021 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 22. 25 septembrie 2021 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 23. 25 martie 2022 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 24. 25 septembrie 2022 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 25. 25 martie 2023 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 26. 25 septembrie 2023 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 27. 25 martie 2024 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 28. 25 septembrie 2024 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 29. 25 martie 2025 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 30. 25 septembrie 2025 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 31. 25 martie 2026 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 32. 25 septembrie 2026 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 33. 25 martie 2027 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 34. 25 septembrie 2027 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 35. 25 martie 2028 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 36. 25 septembrie 2028 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 37. 25 martie 2029 | 2,63% |
|____________________________|_________________________|
| 38. 25 septembrie 2029 | 2,69% |
|____________________________|_________________________|
| | 100% |
|____________________________|_________________________|
DOCUMENT ATASAT I
[stema Romaniei]
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE AL ROMANIEI
Certifica prin prezenta ca Presedintele Romaniei a acordat puteri depline
E.S. domnului Ionel POPESCU, Ministrul Finantelor Publice, pentru a semna,
Contractul de Finantare intre Romania si Banca Europeana de Investitii
(ROMANIA - Program de Dezvoltare a Infrastructurii in Orasele Mici si
Mijlocii - SAMTID)
[sigiliu oficial] MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
Mihai - Razvan UNGUREANU
Bucuresti, 24 februarie 2005
Nr. 67