ORDONANTA DE URGENTA Nr. 13 din 26 ianuarie 2001
privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de
control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 62 din 6 februarie 2001
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
(1) Contestatiile formulate in conditiile prezentei ordonante de urgenta
sunt cai administrative de atac prin care se solicita diminuarea sau anularea,
dupa caz, a impozitelor, taxelor, datoriei vamale, contributiilor la fondurile
speciale, a majorarilor de intarziere sau a penalitatilor ori a altor sume
constatate si aplicate, precum si a altor masuri dispuse de organele
Ministerului Finantelor Publice abilitate, potrivit legii, sa efectueze acte de
control sau de impunere.
(2) Se solutioneaza potrivit dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta
si contestatiile impotriva modului de stabilire a taxei judiciare de timbru,
precum si cele formulate impotriva actelor de constatare in cazul rambursarii
taxei pe valoarea adaugata.
(3) Caile de atac privind amenzile, confiscarile si alte masuri
complementare aplicate prin acte ale organelor Ministerului Finantelor Publice
se supun dispozitiilor dreptului comun.
Art. 2
Contestatiile formulate in temeiul prezentei ordonante de urgenta sunt
scutite de taxe de timbru.
Art. 3
(1) Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde in mod obligatoriu
urmatoarele:
a) numele sau denumirea contestatorului, domiciliul sau sediul acestuia;
b) obiectul contestatiei si suma contestata;
c) aratarea motivelor de fapt si de drept pe care se intemeiaza
contestatia.
(2) Contestatia trebuie semnata de contestator sau de reprezentantul legal
al acestuia, iar in cazul persoanelor juridice trebuie sa poarte si stampila.
Dovedirea calitatii de reprezentant al contestatorilor, persoane fizice sau
juridice, se face prin imputernicire avocatiala, in cazul avocatilor, sau prin
procura autentificata, in cazul altor persoane.
(3) Contestatorul poate depune in dovedirea contestatiei formulate acte
care nu au fost avute in vedere de organul de control.
(4) Contestatia nu poate avea ca obiect alte sume si masuri decat cele
stabilite prin actul atacat.
Art. 4
(1) Contestatia se depune, sub sanctiunea decaderii, in termen de 15 zile
de la comunicarea actului atacat, la organul emitent al acestuia.
(2) Contestatiile trimise prin posta se socotesc formulate in termen, daca
au fost predate cu scrisoare recomandata la oficiul postal inainte de
implinirea acestuia.
Art. 5
(1) Contestatiile care au ca obiect sume al caror cuantum este de pana la
500 milioane lei se solutioneaza de organele specializate din cadrul
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz, in a caror raza
teritoriala isi are domiciliul sau sediul contestatorul.
(2) Contestatiile care au ca obiect sume al caror cuantum este de 500
milioane lei sau mai mare, cele formulate impotriva actelor intocmite de organe
de control din cadrul aparatului central al Ministerului Finantelor Publice,
indiferent de suma, precum si cele formulate impotriva modului de stabilire a
taxei judiciare de timbru se solutioneaza de organele specializate din cadrul
Ministerului Finantelor Publice.
(3) Guvernul este autorizat sa actualizeze cuantumul sumelor prevazute la
alin. (1) si (2).
Art. 6
(1) Organele care au incheiat actul atacat inainteaza dosarul contestatiei
organului de solutionare competent, prevazut la art. 5, in termen de 5 zile de
la inregistrarea contestatiei.
(2) Dosarul contestatiei contine copii de pe actul atacat si de pe
celelalte documente care au stat la baza intocmirii acestuia, contestatia in
original si documentele depuse de contestator, precum si referatul motivat cu
propunerile de solutionare, semnat de conducatorul organului care a incheiat
actul atacat.
Art. 7
(1) Contestatiile se solutioneaza prin decizie motivata, in termen de 30 de
zile de la inregistrare.
(2) Decizia se semneaza de directorul general al directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, sau de directorul general al directiei specializate din
cadrul Ministerului Finantelor Publice, dupa caz, sau de inlocuitorii acestora.
Art. 8
(1) Decizia prin care se solutioneaza contestatia cuprinde trei parti:
preambulul, considerentele sau motivarea si dispozitivul.
(2) Preambulul cuprinde denumirea organului investit cu solutionarea,
numele sau denumirea, domiciliul sau sediul contestatorului, numarul de
inregistrare a contestatiei la organul de solutionare, obiectul cauzei si
sinteza sustinerilor partilor.
(3) Considerentele sau motivarea cuprind motivele de fapt si de drept care
au format convingerea organului de solutionare in emiterea deciziei.
(4) Dispozitivul cuprinde solutia pronuntata, calea de atac, termenul in
care aceasta poate fi exercitata si instanta competenta.
Art. 9
(1) Prin decizie contestatia va putea fi admisa, in totalitate sau in
parte, ori respinsa.
(2) In cazul admiterii contestatiei se decide, dupa caz, anularea totala
sau partiala a actului atacat.
(3) Prin decizie se poate desfiinta total sau partial actul atacat, atunci
cand din analiza documentelor existente la dosarul contestatiei nu se poate
determina cu claritate baza impozabila.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3) urmeaza sa se incheie un nou act de
control sau de impunere, care va viza strict aceeasi perioada si aceeasi baza
impozabila care au facut obiectul contestatiei, act impotriva caruia se poate
exercita calea administrativa de atac prevazuta de prezenta ordonanta de
urgenta.
Art. 10
(1) Organul de solutionare a contestatiei prevazut la art. 5 poate
suspenda, prin decizie motivata, solutionarea cauzei atunci cand exista
indiciile savarsirii unei infractiuni a carei constatare ar avea o inraurire
hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in procedura administrativa
reglementata de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Procedura administrativa este reluata la incetarea motivului care a
determinat suspendarea, in conditiile legii.
Art. 11
(1) Decizia se comunica prin posta la domiciliul sau la sediul
contestatorului, declarat prin contestatia formulata, cu scrisoare recomandata
cu confirmare de primire, precum si la organul al carui act se ataca.
(2) In situatia in care contestatorul si-a schimbat domiciliul sau sediul
fara a aduce la cunostinta organului de solutionare acest lucru, decizia se
comunica organului fiscal al carui act se ataca.
(3) Decizia emisa ca urmare a solutionarii contestatiei este definitiva.
Art. 12
(1) Deciziile directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, precum si
deciziile Ministerului Finantelor Publice pot fi atacate, potrivit legii, la
instanta judecatoreasca competenta in a carei raza teritoriala isi are
domiciliul sau sediul, dupa caz, contestatorul.
(2) Hotararea data de instantele judecatoresti prevazute la alin. (1) poate
fi atacata cu recurs, potrivit legii.
Art. 13
(1) Obiectiunile, contestatiile si plangerile formulate in temeiul Legii
nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a plangerilor
asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de impunere
ale organelor Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare, si
nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta
se solutioneaza dupa cum urmeaza:
a) obiectiunile se transmit, in termen de 5 zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta, organului competent potrivit
dispozitiilor art. 5;
b) contestatiile se solutioneaza de directiile generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, sau, dupa caz, se transmit, in termen de 5 zile de la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, spre solutionare Ministerului
Finantelor Publice, potrivit dispozitiilor art. 5;
c) plangerile pentru care competenta de solutionare apartine Ministerului
Finantelor Publice se solutioneaza de acesta, potrivit prevederilor prezentei
ordonante de urgenta;
d) in cazul plangerilor pentru care competenta de solutionare apartine
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, Ministerul Finantelor Publice se
dezinvesteste prin decizie.
(2) Asupra masurilor tranzitorii prevazute la alin. (1) lit. a) si b)
contribuabilii contestatori vor fi instiintati de indata de catre organele
financiare printr-o comunicare scrisa.
(3) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. d) contestatorul poate ataca
dispozitia emisa anterior de directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, la
instanta competenta potrivit art. 12, in termen de 15 zile de la data
comunicarii deciziei de dezinvestire a Ministerului Finantelor Publice.
Art. 14
Taxele de timbru platite pentru contestatiile si plangerile formulate in
temeiul Legii nr. 105/1997, care sunt inregistrate incepand cu data de 27
decembrie 2000 si nesolutionate, se restituie la cerere.
Art. 15
(1) Plangerile si contestatiile vamale formulate in temeiul Legii nr.
141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, nesolutionate pana la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se solutioneaza dupa cum urmeaza:
a) plangerile se transmit, in termen de 5 zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta, organului competent potrivit
dispozitiilor art. 5;
b) in cazul contestatiilor din competenta directiei regionale vamale,
aceasta se dezinvesteste prin decizie si transmite dosarul contestatiei, in
termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, organului competent conform art. 5;
c) in cazul contestatiilor din competenta Directiei Generale a Vamilor,
aceasta se dezinvesteste prin decizie si transmite dosarul contestatiei, in
termen de 5 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, organului competent conform art. 5.
(2) Dispozitiile art. 13 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
(3) Contestatorul poate ataca decizia emisa de directia generala a
finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti, ori de Ministerul Finantelor Publice, dupa caz, conform
dispozitiilor art. 12.
Art. 16
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
Legea nr. 105/1997 pentru solutionarea obiectiunilor, contestatiilor si a
plangerilor asupra sumelor constatate si aplicate prin actele de control sau de
impunere ale organelor Ministerului Finantelor, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 136 din 30 iunie 1997, cu modificarile ulterioare;
capitolul 10 (art. 166 - 174) din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al
Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 180 din 1
august 1997, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare prezentei ordonante de urgenta.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu