ORDIN
Nr. 2186 din 6 noiembrie 2001
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitara a procedurii de
solutionare a contestatiilor formulate impotriva masurilor dispuse prin actele
de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor
Publice
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 718 din 12 noiembrie 2001
Ministrul finantelor publice,
in baza art. 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind
solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control
sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 506/2001, si a art. 14 din Hotararea Guvernului
nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare unitara a procedurii de
solutionare a contestatiilor formulate impotriva masurilor dispuse prin actele
de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor
Publice, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala de solutionare a contestatiilor, Directia generala de
indrumare si control fiscal, Garda financiara, Directia Generala a Vamilor,
directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, si unitatile subordonate acestora vor lua masuri pentru aducerea la
indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare unitara a procedurii de solutionare a contestatiilor formulate
impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de
organele Ministerului Finantelor Publice
1. Referitor la art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001:
1.1. Fac obiectul cailor administrative de atac, prevazute la art. 1 alin.
(1), masurile luate prin acte de control sau de impunere de catre organele
Ministerului Finantelor Publice, privind impozitele, taxele, datoria vamala,
contributiile la fondurile speciale, majorarile de intarziere, penalitatile,
precum si alte sume si masuri dispuse, in cadrul competentelor legale.
1.2. Contestatiile privind amenzile, confiscarile si alte masuri
complementare acestora, aplicate prin acte ale organelor Ministerului
Finantelor Publice, urmeaza procedura prevazuta de Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
1.3. Contestatiile sunt valabile chiar daca poarta o denumire gresita,
organele de solutionare urmand sa procedeze conform competentelor legale.
1.4. In cazul in care contestatiile sunt astfel formulate incat au si alt
caracter pe langa cel de cale administrativa de atac, pentru aceste aspecte
cererea se va inainta organelor competente de catre organul investit cu
solutionarea contestatiei, dupa solutionarea acesteia.
2. Referitor la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001,
astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 506/2001
2.1. In contestatie se va specifica cuantumul sumei totale reprezentand
impozite, taxe, datorie vamala, contributii la fondurile speciale, majorari de
intarziere, penalitati, precum si alte sume si masuri dispuse, pentru care s-a
declansat procedura administrativa de atac, cu indicarea sumelor din care se
compune aceasta.
La primirea contestatiilor organele competente vor verifica respectarea
acestei obligatii de catre contestatori, iar in cazul in care se constata
nerespectarea ei vor solicita, prin adresa, contestatorilor sa precizeze
cuantumul sumei contestate, acordandu-se in acest scop un termen de 5 zile. La
dosarul cauzei se anexeaza confirmarea de primire de catre contestator a
instiintarii.
2.2. De asemenea, organul de solutionare va verifica, in cazul in care
contestatiile sunt formulate si introduse de un reprezentant al
contestatorului, depunerea in original a imputernicirii avocatiale, respectiv a
procurii autentificate.
In situatia in care contestatia nu indeplineste aceasta cerinta se va pune
in vedere contestatorului sa completeze dosarul, acordandu-se in acest scop un
termen de 5 zile. La dosarul cauzei se anexeaza confirmarea de primire de catre
contestator a instiintarii.
3. Referitor la art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001:
3.1. Contestatia se depune, sub sanctiunea decaderii, la organul emitent al
actului atacat, in termenul legal.
3.2. Contestatia formulata impotriva modului de stabilire a taxei judiciare
de timbru se depune la instanta judecatoreasca care a dispus incadrarea in
tariful taxelor judiciare de timbru, in termen de 15 zile de la data
comunicarii cuantumului sumei datorate.
Instanta judecatoreasca care a primit contestatia va remite organului
competent prevazut la art. 5, in termen de 5 zile, dosarul contestatiei, care
va contine in mod obligatoriu, pe langa contestatie, copia certificata de pe
actul care face obiectul taxarii, precum si actul instantei judecatoresti care
a efectuat incadrarea, din care sa rezulte considerentele legale si de fapt
care au condus la incadrarea care face obiectul cauzei.
Contestatia se solutioneaza de organul competent prevazut la art. 5, in
functie de cuantumul sumei contestate, prin decizie motivata.
Dupa emiterea deciziei, un exemplar al acesteia se va comunica instantei
judecatoresti care a efectuat incadrarea in cuantumul taxelor de timbru.
3.3. Termenul prevazut la art. 4 se calculeaza pe zile libere, neintrand in
calcul nici ziua in care el a inceput si nici ziua in care se sfarseste.
Termenul care se sfarseste intr-o zi de sarbatoare legala sau cand
serviciul este suspendat se va prelungi pana la sfarsitul primei zile de lucru
urmatoare.
4. Referitor la art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001,
astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 506/2001:
4.1. Organele specializate prevazute la art. 5 alin. (1) sunt serviciile de
solutionare a contestatiilor din cadrul directiilor generale ale finantelor
publice judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz.
Prin organele specializate din cadrul Ministerului Finantelor Publice se
intelege Directia generala de solutionare a contestatiilor.
4.2. In cazul in care contestatorul, in conditiile prevazute la art. 4, isi
retrage sau isi majoreaza pretentiile formulate initial sub sau peste cuantumul
prevazut la art. 5, organul de solutionare investit initial isi va declina
competenta in favoarea organului de solutionare competent.
5. Referitor la art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001:
5.1. Referatul cu propunerile de solutionare a contestatiei va fi semnat de
conducatorul organului care a incheiat actul atacat, respectiv: directorul
general adjunct al directiei generale a finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti, care coordoneaza activitatea de control, comisarul
general, comisarul-sef, directorul directiei de control.
5.2. Referatul va cuprinde atat aspecte privind indeplinirea conditiilor de
procedura, cat si aspecte referitoare la fondul cauzei supuse solutionarii si
trebuie insotit de dovada comunicarii actului de control sau de impunere catre
contestator, precum si de toate documentele depuse de contestator in sustinerea
contestatiei.
In ceea ce priveste fondul cauzei propunerile de solutionare trebuie sa
tina seama de motivatiile contestatorului cuprinse in contestatie, de toate
documentele depuse in sustinerea acesteia si sa fie fundamentate din punct de
vedere legal.
De asemenea, in referat se va preciza, in mod obligatoriu, daca actul
atacat a fost transmis organelor de urmarire si cercetare penala, atunci cand
organul de control a constatat existenta unor indicii privind savarsirea unor
fapte penale.
In situatia in care din referatul cu propuneri de solutionare a
contestatiei sau din documentele dosarului nu rezulta daca actul de control a
fost inaintat organelor de urmarire si cercetare penala, organele de
solutionare vor analiza fondul cauzei, urmand ca de nerespectarea alineatului
precedent sa fie tinute raspunzatoare persoanele care au intocmit si
contrasemnat referatul.
Organele care au incheiat actul atacat vor pastra, in copie, dosarul
contestatiei, la care vor anexa si solutiile date de organele de solutionare
competente, potrivit legii.
6. Referitor la art. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001:
6.1. In cazul desfiintarii totale sau partiale a actului atacat noul act de
control sau de impunere, care va viza strict aceeasi perioada si aceleasi sume
si masuri contestate, va fi intocmit de o alta echipa de control decat cea care
a incheiat actul contestat.
7. Referitor la art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001,
astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 506/2001:
7.1. Schimbarea domiciliului sau a sediului contestatorului trebuie sa fie
adusa la cunostinta, in scris, de catre contestator, organului de solutionare
competent.
8. Dispozitii comune:
8.1. In cazul in care se constata ca fundamentarea sumelor care fac
obiectul contestatiei aflate in curs de solutionare nu a fost clarificata prin
actul de control atacat, organul de solutionare poate dispune efectuarea de
controale incrucisate pentru lamurirea aspectelor.
Organul de solutionare poate dispune si intocmirea de catre organul emitent
al actului atacat a unei note de constatare pentru lamurirea unor aspecte. Prin
aceasta nota de constatare nu se pot stabili debite noi si impotriva ei nu se
pot exercita caile administrative de atac prevazute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 13/2001, aceasta urmand sa fie conexata la dosarul contestatiei
aflate in curs de solutionare.
Organele de solutionare a contestatiilor vor analiza strict constatarile
din actele de control sau de impunere in raport cu sustinerile si argumentele
contestatorilor, neputand extinde sfera de solutionare si nici sa creeze
contestatorilor o situatie mai grea decat cea constatata prin actul atacat.
8.2. In situatia in care, ulterior formularii si depunerii contestatiei,
dar pana la emiterea deciziei, contestatorul renunta la cererea sa, retragerea
acesteia se face in scris, printr-o adresa din care sa rezulte fara echivoc
aceasta solicitare.
8.3. Pentru evitarea pronuntarii unor solutii contradictorii, in situatiile
in care organele competente au de solutionat doua sau mai multe contestatii,
formulate de aceeasi persoana fizica sau juridica impotriva unor masuri dispuse
prin acte de control sau de impunere, incheiate de aceleasi organe sau de
organe diferite de control din sistemul Ministerului Finantelor Publice, vizand
aceeasi categorie de obligatii fiscale sau tipuri diferite, dar care sub
aspectul stabilirii cuantumului se influenteaza reciproc, se va proceda la
conexarea dosarelor, daca prin aceasta se asigura o mai buna administrare si
valorificare a probelor in rezolvarea cauzei.
8.4. In situatia in care organul care a incheiat actul de control ori de
impunere dispune de acte si de documente din care rezulta ca organul de
solutionare a contestatiei din cadrul directiilor generale ale finantelor
publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, nu ar fi obiectiv in
solutionarea cauzei (datorita legaturii de rudenie sau de afinitate, functiei
detinute in cadrul activitatii desfasurate la contestator, precum si din alte
asemenea motive), acesta va solicita, pe baza de documente, Ministerului
Finantelor Publice transmiterea dosarului cauzei si solutionarea contestatiei
de catre un alt organ de solutionare decat cel in a carui raza teritoriala isi
are contestatorul domiciliul sau sediul, dupa caz.
In situatia in care sesizarea este intemeiata, Ministerul Finantelor
Publice va dispune transmiterea dosarului cauzei spre solutionare altui organ
de solutionare decat cel in a carui raza teritoriala isi are contestatorul
domiciliul sau sediul, dupa caz, comunicand aceasta contestatorului.
Daca sesizarea nu este intemeiata, Ministerul Finantelor Publice va dispune
solutionarea contestatiei de catre organul competent in a carui raza
teritoriala isi are contestatorul domiciliul sau sediul, dupa caz.
8.5. Organele de solutionare a contestatiei vor avea un rol activ pe
parcursul instrumentarii cauzei, sens in care, pentru clarificarea unor stari
de fapt sau de drept, de care depind temeinicia si legalitatea solutiei, vor
solicita, din oficiu, atat contestatorului cat si organelor de control care au
incheiat actul atacat, prezenta la sediul organelor de solutionare, in vederea
clarificarii tuturor aspectelor, precum si documentele necesare.
8.6. Organele care au inregistrat contestatiile au obligatia sa comunice
contestatorului organul caruia i s-au transmis spre solutionare, respectiv
solutia data.
8.7. Decizia emisa in solutionarea contestatiei se intocmeste in 4
exemplare, egal valabile, dintre care:
- un exemplar se comunica contestatorului;
- un exemplar se comunica organului care a intocmit actul atacat, care are
obligatia sa transmita o copie organului care gestioneaza dosarul fiscal al
contestatorului;
- un exemplar ramane la dosarul contestatiei;
- un exemplar se pastreaza la dosarul deciziilor, care se tine la organul
de solutionare a contestatiilor emitent.
8.8. Organele care solutioneaza contestatiile sunt obligate sa tina
evidenta acestora intr-un registru de evidenta, din care sa rezulte identitatea
contestatorului, obiectul cauzei, suma care face obiectul cauzei, modul de
solutionare si de comunicare a solutiei si calea de atac.
8.9. Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti vor inainta Ministerului Finantelor Publice - Directia generala de
solutionare a contestatiilor situatia privind contestatiile inregistrate,
precum si modul de solutionare, la data de 25 iulie pentru semestrul I si,
respectiv, la data de 25 ianuarie pentru intregul an expirat, conform anexei la
prezentele norme metodologice. Aceeasi situatie se va intocmi si la nivelul
Ministerului Finantelor Publice pentru contestatiile inregistrate si
solutionate de acesta, in conditiile legii.
Situatia va fi insotita de un raport privind activitatea de solutionare a
contestatiilor, motivele care au determinat admiterea contestatiilor sau
desfiintarea totala ori partiala a actelor atacate, precum si propuneri de
imbunatatire a cadrului legislativ.
ANEXA 1
la normele metodologice
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
A JUDETULUI .........../MUNICIPIULUI BUCURESTI
SITUATIA
privind contestatiile primite si solutionate in perioada ....................
__________________
Contestatii
__________________
Numarul Suma
de cazuri (lei)
__________________
1. Sold la inceputul perioadei
2. Primite in cursul perioadei
3. Total contestatii (3 = 1 + 2)
4. Solutionate in perioada .............
Modul de solutionare, din care:
4.1. Admise
4.2. Respinse
4.3. Trimise altor organe
4.4. Desfiintari procese-verbale
5. Sold la sfarsitul perioadei (5 = 3 - 4)
Scaderi de impozite si taxe, din care:
- impozit pe profit si majorarile de intarziere aferente;
- taxa pe valoarea adaugata si majorarile de intarziere
aferente;
- accize si majorarile de intarziere aferente;
- impozit pe dividende si majorarile de intarziere
aferente;
- impozit pe veniturile persoanelor fizice si ale
asociatiilor familiale, precum si majorarile de
intarziere aferente;
- taxe vamale si majorarile de intarziere aferente;
- comision vamal si majorarile de intarziere aferente;
- impozite si taxe locale si majorarile de intarziere
aferente;
- impozit pe veniturile din salarii si majorarile de
intarziere aferente;
- alte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor
locale sau bugetelor fondurilor speciale si majorarile
de intarziere aferente;
- o suma egala sau dublul diferentelor de impozite, taxe
si contributii stabilite de organul de control;
amenzi contraventionale.