Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.613 din 09.05.2013

privind aprobarea Normelor de organizare şi desfăşurare a programelor de pregătire pentru obţinerea specializărilor în domenii complementare specialităţii de bază de către asistenţii medicali generalişti şi asistenţii medicali de pediatrie
ACT EMIS DE: Ministerul Sanatatii
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 285 din 21 mai 2013




Având în vedere Referatul de aprobare al Direcţiei generale resurse umane şi certificare nr. E.N. 4.680/2013,în conformitate cu prevederile art. 40 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşă şi a profesiei de asistent medical, precum şi organizarea şi funcţionarea Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România,în temeiul dispoziţiilor Hotărârii Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul sănătăţii emite prezentul ordin. Articolul 1Se aprobă Normele de organizare şi desfăşurare a programelor de pregătire pentru obţinerea specializărilor în domenii complementare specialităţii de bază de către asistenţii medicali generalişti şi asistenţii medicali de pediatrie, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.303/2008 pentru aprobarea Normelor privind obţinerea specializărilor de către asistenţii medicali generalişti şi asistenţii medicali de pediatrie, a Listei specializărilor pentru care se organizează programe de formare pentru asistenţii medicali generalişti şi a asistenţilor medicali de pediatrie, precum şi a modelului certificatului de absolvire a programelor de pregătire în vederea obţinerii de specializări, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 562 din 25 iulie 2008. Articolul 3(1) Programele de specializare aflate în derulare se desfăşoară până la finalizare pe baza documentelor administrative şi de învăţământ în vigoare la data aprobării prezentelor norme.(2) Examenul pentru obţinerea specializării se desfăşoară pentru toate seriile de absolvenţi, precum şi pentru cei aflaţi în pregătire conform prevederilor prezentelor norme. Articolul 4Direcţia generală resurse umane şi certificare, Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti şi celelalte instituţii implicate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Articolul 5Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sănătăţii, Gheorghe-Eugen Nicolăescu
ANEXĂNORME de organizare şi desfăşurare a programelor de pregătire pentru obţinerea specializărilor în domenii complementare specialităţii de bază de către asistenţii medicali generalişti şi asistenţii medicali de pediatrie Capitolul IDispoziţii generale Articolul 1(1) Prezentele norme reglementează organizarea şi desfăşurarea programelor de pregătire pentru obţinerea specializărilor în domenii complementare specialităţii de bază, denumite în continuare programe de specializare, de către asistenţii medicali generalişti şi asistenţii medicali de pediatrie.(2) Lista specialităţilor pentru care se organizează programe de specializare a asistenţilor medicali generalişti şi asistenţilor medicali de pediatrie este prevăzută în anexa nr. 1 la norme. Articolul 2(1) Programele de specializare se organizează la nivel naţional de Ministerul Sănătăţii, prin Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti (SNSPMPDSB), şi se desfăşoară numai în centrele universitare care au instituţii de învăţământ superior în domeniul medical, folosindu-se în procesul de învăţământ logistica didactică a acestora.(2) Programele de specializare se finalizează prin examen pentru obţinerea specializării, denumit în continuare examen de specializare, organizat de Ministerul Sănătăţii în sesiuni anuale sau, după caz, la solicitarea SNSPMPDSB.(3) Programele de specializare sunt creditate de Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România (OAMGMAMR), potrivit legii. Articolul 3(1) Ministerul Sănătăţii, prin SNSPMPDSB, eliberează absolvenţilor examenului de specializare „Certificat de absolvire“, întocmit conform prevederilor anexei nr. 2.(2) Certificatul de absolvire se eliberează în termen de maximum 3 luni de la data finalizării examenului de specializare. Pentru această perioadă, SNSPMPDSB eliberează absolvenţilor adeverinţe din care să rezulte că au promovat examenul de specializare, sesiunea, specializarea şi perioada de valabilitate a adeverinţei.(3) În baza certificatului de absolvire şi respectiv a adeverinţei, absolvenţii examenului de specializare dobândesc dreptul de liberă practică în specializarea pentru care au urmat programul de formare şi pot fi încadraţi pe posturi specifice specializării respective. Articolul 4Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti întocmesc evidenţa specializărilor obţinute în conformitate cu prevederile prezentelor norme, separat într-un registru special, în cadrul compartimentului de specialitate din cadrul direcţiei. Capitolul IIOrganizarea şi desfăşurarea programelor de specializare Articolul 5(1) Specializările constituie modalităţi de pregătire a asistenţilor medicali în domenii complementare specialităţii de bază.(2) Programele de specializare organizate pentru asistenţii medicali generalişti şi asistenţii medicali de pediatrie asigură:a)însuşirea cunoştinţelor teoretice şi metodologice necesare exercitării atribuţiilor specifice noii specializări; b)formarea deprinderilor şi competenţelor necesare aplicării în practică a procedurilor şi/sau tehnicilor specifice noii specializări; c)formarea abilităţilor de lucru şi comunicare cu pacientul, aparţinătorii şi membrii echipei, specifice noii specializări. Articolul 6Programele de specializare se organizează şi se desfăşoară, pentru specializările prevăzute în anexa nr. 1, în baza curriculumului de pregătire şi a planului de învăţământ unitare la nivel naţional. Articolul 7(1) Curriculumul de pregătire se elaborează de către SNSPMPDSB, se avizează de OAMGMAMR şi se aprobă de Ministerul Sănătăţii.(2) Curriculumul de pregătire cuprinde obligatoriu următoarele elemente:a)denumirea specializării; b)rezumatul programului de specializare; c)durata programului; d)centrele universitare unde se desfăşoară pregătirea; e)lectorii din fiecare centru universitar de pregătire, dintre care unul este numit responsabil al programului respectiv. Articolul 8(1) Planul de învăţământ al programului pentru obţinerea specializării se întocmeşte de structura de specialitate din cadrul SNSPMPDSB în forma prevăzută la anexa nr. 3, se avizează de OAMGMAMR şi se aprobă de Ministerul Sănătăţii.(2) Planul de învăţământ se elaborează, pentru fiecare specializare în parte, în baza curriculumului de pregătire aprobat de Ministerul Sănătăţii.(3) Orice modificare a planului de învăţământ se aplică, în baza modificării corespunzătoare a curriculumului de pregătire, începând cu seria următoare de cursanţi.(4) Planurile de învăţământ se proiectează în sistem modular, pe parcursul a minimum un an de învăţământ/academic. Articolul 9(1) În cadrul programelor de specializare participanţii sunt organizaţi în grupe de 20-30 de cursanţi.(2) Se pot organiza grupe cu un număr mai mic de cursanţi, cu aprobarea directorului general al SNSPMPDSB. Articolul 10Au prioritate la efectuarea specializărilor prevăzute în anexa nr. 1 asistenţii medicali generalişti şi asistenţii medicali de pediatrie încadraţi în unităţile sanitare publice şi private, pe posturi în specialităţile respective. Articolul 11(1) Unităţile sanitare publice şi private au obligaţia să asigure participarea la programele de specializare a asistenţilor medicali generalişti şi asistenţilor medicali de pediatrie încadraţi pe postul corespunzător specializărilor prevăzute în anexa nr. 1.(2) În baza propunerilor înaintate de unităţile sanitare şi a posibilităţilor de pregătire pentru fiecare specializare, în termen de 30 de zile, SNSPMPDSB stabileşte nominal participanţii la programele de specializare, pe centre universitare, serii de pregătire şi specializări şi comunică unităţilor sanitare respective şi responsabililor de programe din centrele universitare de pregătire situaţia nominală a participanţilor. Articolul 12Pentru participarea la programele de specializare se stabilesc taxe de instruire, conform legii. Articolul 13(1) Desfăşurarea programelor de specializare se realizează în baza unei convenţii încheiate între SNSPMPDSB şi responsabilul de program din centrul universitar de pregătire.(2) Bugetul aferent programului de specializare se întocmeşte de SNSPMPDSB, pe baza propunerilor responsabilului de program din centrul universitar de pregătire, şi este parte integrantă a convenţiei.(3) Taxa de instruire pentru participanţi se stabileşte în concordanţă cu bugetul aferent programului de specializare, iar plata acesteia se face în contul SNSPMPDSB.(4) Taxa de instruire, pentru personalul nominalizat să participe la programele de specializare în condiţiile art. 11 alin. (2), se suportă de angajator. Articolul 14(1) Pentru managementul programelor de specializare la nivel naţional, SNSPMPDSB îi revine o cotă de 20% din sumele încasate. Acoperirea cheltuielilor privind prestaţia didactică, precum şi a cheltuielilor materiale, în care se include, de regulă, închirierea unor spaţii de învăţământ, a mijloacelor şi/sau a obiectelor de inventar din centrele universitare de pregătire, se face în limita a 80% din totalul taxelor de instruire.(2) Personalul care desfăşoară activitate didactică încheie cu SNSPMPDSB contract individual de muncă pe durată determinată. Articolul 15(1) Responsabilul de program din centrul universitar de pregătire eliberează cursanţilor, la finele programului, o adeverinţă de absolvire necesară înscrierii la examenul de specializare.(2) Adeverinţa de absolvire se întocmeşte în două exemplare, unul se eliberează titularului iar celălalt se înaintează SNSPMPDSB împreună cu documentele de învăţământ ale grupei/seriei respective. Capitolul IIIOrganizarea şi desfăşurarea examenului pentru obţinerea specializării Articolul 16(1) Examenul pentru obţinerea specializării se organizează şi se desfăşoară în sesiune naţională cu o comisie centrală şi comisii locale de examen desemnate pe fiecare centru de pregătire şi specializare în parte.(2) Componenţa comisiilor prevăzute la alin. (1) se stabileşte de SNSPMPDSB şi se aprobă de Ministerul Sănătăţii, cu cel puţin 30 de zile înainte de începerea examenului. Articolul 17(1) Examenul de specializare cuprinde:a)probă practică; b)probă scrisă. (2) Pentru a fi declaraţi „Promovat“ candidaţii trebuie să obţină la fiecare probă de evaluare minimum nota 6,00.(3) Candidaţii nepromovaţi au dreptul să se prezinte la un nou examen în sesiunile organizate în termen de 2 ani de la finalizarea programului de specializare. Articolul 18(1) În vederea organizării şi desfăşurării examenului de specializare, Ministerul Sănătăţii publică în ziarul „Viaţa Medicală“ anunţul de examen cu cel puţin 30 de zile înainte de data începerii acestuia. Anunţul va fi postat şi pe siteul OAMGMAMR, www.oamr.ro(2) Anunţul examenului de specializare cuprinde:a)locul şi perioada de desfăşurare; b)locul şi perioada de înscriere; c)conţinutul dosarului de înscriere; d)cuantumul taxei de participare la examen. (3) Tematica şi bibliografia pentru examenul de specializare sunt stabilite de responsabilul naţional al programului de specializare. După ce sunt avizate de Ministerul Sănătăţii şi de OAMGMAMR, tematica şi bibliografia sunt publicate, cu cel puţin 60 de zile înainte de data începerii examenului de specializare, pe site-urile Ministerului Sănătăţii, SNSPMPDSB şi al OAMGMAMR. (4) Cuantumul taxei de participare la examen se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii. Articolul 19Comisia centrală de examen are următoarea componenţă: a)preşedinte:

un director general din Ministerul Sănătăţii sau directorul general al SNSPMPDSB; b)membri:

responsabilul naţional al programului de specializare;

1-2 reprezentanţi ai comisiei de specialitate a Ministerului Sănătăţii;

un reprezentant al Ministerului Sănătăţii;

un reprezentant al SNSPMPDSB;

un reprezentant al OAMGMAMR; c)secretar: un reprezentant al SNSPMPDSB; d)observator: un reprezentant al Federaţiei Sanitas din România. Articolul 20Comisia locală de examen are următoarea componenţă: a)preşedinte:

responsabilul local al programului pentru fiecare specializare pentru care se organizează examenul; b)membri:

2-3 cadre didactice universitare sau medici specialişti în specialitatea de examen;

preşedintele filialei locale a OAMGMAMR; c)secretar: un membru al comisiei, numit de preşedinte, îndeplineşte şi atribuţiile de secretar; d)observator: un reprezentant al filialei judeţene/municipiului Bucureşti a Federaţiei Sanitas din România. Articolul 21Nu pot face parte din comisia centrală de examen şi din comisia locală de examen cei care declară ori despre care sunt informaţii certe că au rude sau afini până la gradul IV inclusiv în rândul candidaţilor. Articolul 22Preşedintele comisiei centrale de examen şi preşedintele comisiei locale de examen poartă întreaga răspundere pentru buna organizare şi desfăşurare a examenului de specializare, asigurarea legalităţii în ceea ce priveşte evaluarea candidaţilor, asigurarea şanselor egale pentru aceştia, securitatea conţinutului probelor de evaluare şi a documentelor elaborate de comisie şi candidaţi în vederea evaluării acestora. Articolul 23Atribuţiile comisiei centrale de examen sunt: a)instruirea preşedinţilor comisiilor locale de examen pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de specializare; b)elaborarea testului-grilă de verificare a cunoştinţelor pentru proba scrisă; c)înregistrarea contestaţiilor primite de la comisiile locale de examen; d)comunicarea deciziei de soluţionare a contestaţiilor; e)validarea rezultatelor obţinute la examenul de specializare în baza procesului-verbal înaintat de comisiile locale de examen; f)comunicarea rezultatelor finale ale examenului de specializare SNSPMPDSB pentru eliberarea certificatelor de absolvire. Articolul 24Atribuţiile comisiei locale de examen sunt: a)preluarea şi studierea dosarelor de înscriere ale candidaţilor; b)organizarea şi desfăşurarea probelor de evaluare şi notarea testului-grilă; c)asigurarea păstrării în condiţii de securitate a testului-grilă primit de la comisia centrală de examen; d)instruirea candidaţilor înainte de începerea probelor de evaluare privind regulile ce trebuie respectate pe timpul desfăşurării examenului; e)elaborarea documentelor necesare pentru derularea operativă a probelor de evaluare şi pentru finalizarea examenului; f)înaintarea procesului-verbal cu rezultatele finale ale examenului la comisia centrală de examen pentru validare; g)înaintarea catalogului definitiv cu semnăturile membrilor comisiei şi a cataloagelor pentru fiecare probă la SNSPMPDSB; h)înaintarea contestaţiilor depuse la secretarul comisiei locale de examen la comisia centrală de examen pentru soluţionare. Articolul 25(1) La examenul de specializare se pot înscrie candidaţii care îndeplinesc, cumulativ, următoarele criterii:a)sunt absolvenţi ai programului de specializare organizat de Ministerul Sănătăţii; b)sunt încadraţi în condiţiile art. 10; c)au achitat taxa de participare la examen. (2) Taxa de participare la examen, pentru personalul nominalizat să participe la cursurile de specializare în condiţiile art. 13 alin. (3), se suportă, o singură dată, de angajator. Articolul 26Dosarul de înscriere trebuie să conţină următoarele documente: a)cererea de înscriere; b)copia actului de identitate; c)adeverinţa de absolvire a programului de pregătire pentru obţinerea specializării, conform anexei nr. 4; d)chitanţa de plată a taxei de participare la examen. Articolul 27(1) Dosarele de înscriere se depun la secretarul comisiei locale de examen, până la termenul stabilit pentru finalizarea înscrierilor.(2) Comisia locală de examen, în termen de 24 de ore de la data finalizării înscrierilor, studiază dosarele depuse şi stabileşte pentru fiecare rezultatul prin înscrierea menţiunii „Admis“ sau „Respins“.(3) Rezultatul studierii dosarelor de înscriere se afişează la sediul comisiei locale de examen.(4) Candidaţii au dreptul să conteste rezultatul studierii dosarelor, în termen de 24 de ore de la data afişării. Contestaţia se rezolvă de comisia locală de examen în timp de 48 de ore de la data expirării termenului de depunere a acestora.(5) Examenul de specializare este continuat numai de candidaţii al căror dosar a fost declarat „Admis“.(6) Candidaţilor al căror dosar a fost declarat „Respins“ li se returnează 75% din taxa de participare la examen, în termen de 60 de zile de la data la care a fost declarat „Respins“. Articolul 28(1) Proba practică se desfăşoară potrivit celor menţionate în tematica şi bibliografia de examen şi criteriilor stabilite de fiecare comisie locală de examen în funcţie de specialitate (număr de subiecte, timp de executare, expunere etc.).(2) Rezultatele obţinute se anunţă prin afişare la sediul comisiei locale de examen.(3) Proba practică nu se contestă.(4) Secretarul comisiei locale de examen întocmeşte catalogul probei practice. Nota finală a fiecărui candidat se calculează, cu două zecimale, ca medie aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiei. Articolul 29(1) Proba scrisă se desfăşoară sub forma unui test-grilă de verificare a cunoştinţelor elaborat de comisia centrală de examen.(2) Testul-grilă conţine 50 de întrebări şi se desfăşoară pe durata a două ore.(3) Fiecare întrebare are 3 variante de răspuns (a, b, c), din care:a)20 din totalul întrebărilor au un singur răspuns corect din 3 şi se notează fiecare răspuns corect cu 0,2 puncte; răspunsul corect se marchează prin umplerea cercului corespunzător literei respective, iar la umplerea a două sau 3 cercuri şi/sau în cazul tăierii cu X a unui cerc umplut, întrebarea respectivă se notează cu 0 puncte. b)30 din totalul întrebărilor au două răspunsuri corecte din 3 şi se notează fiecare răspuns corect cu 0,1 puncte; răspunsurile corecte se marchează prin umplerea cercurilor corespunzătoare literelor respective, iar la umplerea a 3 cercuri şi/sau în cazul tăierii cu X a unui cerc umplut, întrebarea respectivă se notează cu 0 puncte. Articolul 30(1) Comisia centrală de examen se întruneşte pentru elaborarea testului-grilă şi a grilei de corectură cu cel mult 3 zile lucrătoare înaintea susţinerii probei, în spaţii special destinate care să asigure secretizarea activităţii şi condiţii optime de lucru.(2) Responsabilul naţional al programului de specializare, membru în comisia centrală, elaborează testul-grilă şi grila de răspuns pentru specialitatea respectivă. (3) Testul-grilă elaborat şi grila de răspuns se multiplică, în prezenţa preşedintelui comisiei centrale de examen, într-un număr de exemplare egal cu numărul candidaţilor înscrişi în examen în toate centrele universitare de pregătire pe specialitatea respectivă. După multiplicare testele-grilă şi grilele de răspuns se introduc în plicuri, câte unul pentru fiecare centru universitar de pregătire, şi se sigilează. Fiecare plic va conţine o rezervă de 10% la testele-grilă şi 50% la grilele de răspuns, faţă de numărul candidaţilor din centrul universitar respectiv.(4) În plicuri separate, câte unul pentru fiecare centru universitar, se introduc grilele de corectură, câte o grilă la 10 candidaţi, şi se sigilează.(5) Plicurile sigilate cu testul-grilă şi grilele de răspuns, precum şi plicurile cu grila de corectură se păstrează încuiate în fişet metalic în condiţii de securitate. La acestea au acces numai membrii comisiei centrale de examen în componenţă completă.(6) Plicurile se predau, pentru fiecare centru universitar, cu cel mult 48 de ore înaintea susţinerii probei scrise, persoanei împuternicite în scris de preşedintele comisiei locale de examen din centrul universitar de pregătire. Articolul 31(1) Pentru fiecare sală de examen în care se desfăşoară proba scrisă preşedintele comisiei locale de examen stabileşte din rândul membrilor comisiei responsabilul de sală. De asemenea, stabileşte supraveghetorii, asigurându-se un supraveghetor la 20 de candidaţi, dar nu mai puţin de 2 pentru o sală.(2) Responsabilul de sală are următoarele atribuţii:a)verifică sala de examen, îndepărtând toate materialele care îi pot influenţa pe candidaţi în rezolvarea testului-grilă; b)afişează la intrare tabelul nominal cu candidaţii, în ordine alfabetică, repartizaţi să susţină proba scrisă în sala respectivă; c)stabileşte locul fiecărui candidat, în funcţie de numărul curent din tabelul nominal; d)verifică prezenţa şi identitatea candidaţilor şi o consemnează în documentele de evidenţă; e)distribuie candidaţilor, la ora stabilită pentru începerea probei, câte un test-grilă şi o grilă de răspuns; f)precizează, până la începerea probei, modul de completare de către candidaţi, în spaţiul special destinat pe grila de răspuns, a datelor de identificare ale acestora; g)verifică existenţa unor semne distinctive pe testele-grilă şi grilele de răspuns, luând măsuri de anulare a celor descoperite cu asemenea semne prin înscrierea pe lucrare „ANULAT“, cu semnătura proprie, şi asigură un nou test-grilă sau grilă de răspuns candidatului în cauză, cu respectarea transparenţei acestei activităţi. La fel se procedează şi în cazul în care unii candidaţi doresc să-şi transcrie grila de răspuns, fără să depăşească timpul afectat probei; h)preia de la candidaţi, pe bază de semnătură, testele-grilă şi grilele de răspuns; i)notează grilele de răspuns în prezenţa candidatului; j)predă secretarului comisiei locale de examen, pe bază de semnătură, în prezenţa a cel puţin unui supraveghetor şi a 2 candidaţi, testele-grilă şi grilele de răspuns ale candidaţilor. (3) Supraveghetorii se subordonează responsabilului de sală şi îndeplinesc sarcinile stabilite de acesta. Articolul 32Pe timpul desfăşurării probei, responsabilul de sală şi supraveghetorii nu rezolvă întrebări, nu dau indicaţii privind rezolvarea întrebărilor, nu permit intrarea în sală a altor persoane, cu excepţia preşedintelui comisiei locale de examen. Articolul 33(1) Candidaţii au acces în sălile de susţinere a testului-grilă înainte cu 30 de minute de deschiderea plicurilor cu teste, dar nu cu mai puţin de 15 minute, pe baza tabelelor aflate la responsabilul de sală şi afişate la intrare şi a actului de identitate.(2) Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu testele-grilă pierd dreptul de participare la examen.(3) În sălile de examen este interzisă utilizarea telefoanelor mobile. Articolul 34(1) La ora înscrisă pe plic responsabilul de sală deschide plicul cu teste-grilă în faţa tuturor candidaţilor, le distribuie fiecărui candidat şi stabileşte ora de începere şi de finalizare a probei. De asemenea, distribuie fiecărui candidat câte o grilă de răspuns.(2) Din momentul deschiderii plicului cu teste-grilă, candidaţii nu pot părăsi sala de examen decât după 30 de minute şi numai după predarea lucrării. Pentru necesităţi fiziologice candidaţii pot părăsi sala de examen numai însoţiţi de un supraveghetor, iar timpul absenţei din sală nu prelungeşte durata probei pentru candidaţii respectivi.(3) Pentru rezolvarea testului-grilă candidaţii folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră. Orice altă culoare decât cea albastră este interzisă, fiind considerată semn distinctiv. Articolul 35(1) După expirarea timpului de lucru, testele-grilă şi grilele de răspuns ale candidaţilor se preiau de responsabilul de sală, sub semnătură.(2) După predarea tuturor testelor-grilă şi a grilelor de răspuns de către candidaţi, responsabilul de sală desigilează plicul cu grila de corectură şi începe evaluarea fiecărei grile de răspuns.(3) Fiecare grilă de răspuns este evaluată de responsabilul de sală, în prezenţa titularului, conform grilei de corectură. Punctajul maxim este de 10 puncte, corespunzător notei 10. După trecerea notei, responsabilul de sală şi candidatul respectiv semnează pe grila de răspuns. Articolul 36După finalizarea evaluării, responsabilul de sală predă secretarului comisiei locale de examen, pe bază de proces verbal, în prezenţa a cel puţin unui supraveghetor şi a 2 candidaţi, testele-grilă, grilele de răspuns şi grilele de corectură. Articolul 37(1) Candidaţii pot să conteste rezultatul testului- grilă în termen de două ore de la data afişării rezultatelor. Contestaţia se soluţionează de comisia centrală de examen, în timp de 24 de ore de la data expirării termenului de depunere a acestora.(2) După soluţionarea eventualelor contestaţii, secretarul comisiei locale de examen întocmeşte catalogul probei scrise. Articolul 38(1) Media finală a fiecărui candidat se calculează, cu două zecimale, ca medie aritmetică a notelor obţinute la proba practică şi proba scrisă.(2) Secretarul comisiei locale de examen, în baza mediilor finale şi a cataloagelor pentru fiecare probă, întocmeşte catalogul examenului de specializare. Articolul 39(1) În termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea examenului de specializare, preşedintele comisiei locale de examen înaintează comisiei centrale de examen procesul-verbal referitor la modul de desfăşurare a examenului de specializare pentru validarea rezultatelor obţinute de candidaţi.(2) Dosarele de înscriere, testele-grilă, grilele de răspuns ale candidaţilor, precum şi cataloagele cu note şi documentele pentru plată a membrilor comisiei se înaintează SNSPMPDSB, în termen de 10 zile lucrătoare de la data finalizării examenului. Capitolul IVDispoziţii finale Articolul 40(1) Programele de specializare aflate în derulare îşi desfăşoară activitatea până la finalizare în baza documentelor administrative şi de învăţământ în vigoare la data aprobării prezentelor norme.
(2) Examenul pentru obţinerea specializării se desfăşoară pentru toate seriile aflate în pregătire conform prevederilor prezentelor norme.
Articolul 41Curriculumul de pregătire şi planul de învăţământ pentru un program de specializare se aprobă, conform prezentelor norme, cu cel puţin 30 de zile înainte de începerea acestuia. Articolul 42(1) Formularele certificatelor de absolvire sunt procurate de SNSPMPDSB.(2) Întocmirea, eliberarea, evidenţa şi gestiunea certificatelor de absolvire se fac în conformitate cu prevederile metodologiei SNSPMPDSB. Articolul 43Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1la norme LISTA SPECIALITĂŢILOR pentru care se organizează programe de specializare a asistenţilor medicali generalişti şi asistenţilor medicali de pediatrie

Nr. crt. Specialitatea Specializarea
1. Asistent medical generalist - Radiologie, imagistică medicală; - Laborator; - Nutriţie şi dietetică; - Balneo-fizioterapie; - Igienă şi sănătate publică.
2. Asistent medical de pediatrie - Radiologie, imagistică medicală; - Laborator; - Nutriţie şi dietetică; - Balneo-fizioterapie; - Igienă şi sănătate publică.

verso SITUAŢIA LA EXAMENUL DE SPECIALIZARE Sesiunea ........ ................ ................ ........ ........... Centrul universitar de pregătire ........ ................ ................ ................ ..........., seria ........ ................ ................ ........ ........ Probele de examen probă practică ........ ................ ................ .............

probă scrisă ........ ................ ................ ................Nota ........ ................ ................ ................ ................ ............... ........ ................ ................ ................ ................ ................ Media examenului de specializare ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............ Competenţe profesionale certificate în specializarea ........ ................ ................ ................ ................ ................ ............... 1. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ 2. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ etc. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............. ANEXA Nr. 3la norme ROMÂNIA MINISTERUL SĂNĂTĂŢII Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti Nr. ........ ......../........ ........ ........ APROB. MINISTERUL SĂNĂTĂŢII ........ ................ ........... AVIZAT Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti ........ ................ ................ ........ ............. AVIZAT Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România ........ ................ ................ ........ ........ PLANUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT al programului de pregătire pentru obţinerea specializării ........ ................ ................ ................ ......... Valabil începând cu anul de învăţământ ............./............ Durata: ........ ................ ........ ............. (se trece durata în săptămâni) Forma de învăţământ: cursuri de zi I. Obiective didactice 1. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ......... 2. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ .......... 3. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ......... etc. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............... II. Baza de calcul a timpului de învăţământ

Timp la dispoziţie Se scad din zilele calendaristice Timp rămas pentru învăţământ
Săptămâni Zile calendaristice Sâmbătă, duminică Sărbători legale Rezervă TOTAL (3 + 4 + 5) Zile lucrătoare (2 – 6) Ore de curs Ore pentru activităţi practice Ore de muncă independentă/ Studiu individual TOTAL ORE (8 + 9 + 10)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

III. Repartiţia orelor pe discipline şi forme de pregătire

Nr. crt. Disciplina de învăţământ Total ore Din care pentru: Nr. credite
Curs Seminar Activităţi practice Muncă independentă/ Studiu individual

IV. Precizări organizatorice şi metodice

1. Modul de desfăşurare al activităţii practice ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ............... ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............ 2. Organizarea şi desfăşurarea muncii independente/studiului individual: ........ ................ ................ ................ ................ ........... ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ........ ............. 3. Ritmul mediu zilnic = ..... de ore. etc. ........ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................ ................

Centrul naţional de dezvoltare profesională a asistenţilor medicali generalişti, a asistenţilor medicali, a moaşelor şi a celorlalte categorii de personal asimilate acestora ........ ................ ............. Responsabilul naţional al programului de specializare ........ ................ ........ ............ ANEXA Nr. 4 la norme MINISTERUL SĂNĂTĂŢII Centrul universitar de pregătire ........ ................ ................ ........ ADEVERINŢĂ Se adevereşte prin prezenta că domnul/doamna ........ ................ ................ ........ .............., asistent medical generalist/de pediatrie, născut/născută în anul ..........., luna ........ ..........., ziua ........., în localitatea ........ ........ .............., judeţul ........ ........ ..........., a urmat programul de pregătire pentru obţinerea specializării ........ ................ ................ ................ ................ ................ ............., .seria ........ ........ .............., organizat în perioada ........ ........ ........ . Adeverinţa se eliberează în două exemplare, un exemplar la titular şi unul la Şcoala Naţională de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, şi serveşte domnului/doamnei ........ ................ ................ ........ ......... pentru înscrierea la examenul organizat în scopul obţinerii specializării ........ ................ ................ ................ ................ ............. . Responsabilul programului de specializare ........ ................ ................ ........ ......... INIŢIATIVE LEGISLATIVE ALE CETĂŢENILOR POTRIVIT LEGII Nr. 189/1999 Expunere de motive privind iniţiativa legislativă a cetăţenilor pentru promovarea proiectului de lege-cadru privind statutul cetăţenilor Republicii Moldova pe teritoriul României Aderarea României la Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord şi la Uniunea Europeană a permis îmbunătăţirea condiţiilor de securitate şi, respectiv, de dezvoltare şi integrare europeană, iar apropierea de Republica Moldova este continuarea firească în procesul de dezvoltare şi afirmare a naţiunii române. Proiectul de lege, dincolo de implicaţiile sale politice, priveşte dezvoltarea comună culturală, educaţională, socială şi economică a cetăţenilor din cele două state, precum şi alte aspecte. Republica Moldova reprezintă, sub aspectul structurii etnice, cel de-al doilea stat românesc, cu o suprafaţă de 33.843 de kmp şi o populaţie de 3.938.679 de locuitori, dintre care 72,20% s-au declarat români şi moldoveni, potrivit datelor recensământului din 2004. Termenul „moldoveni“ prin care se mai desemnează aceştia în mod tradiţional nu indică în realitate nicio conotaţie etnică, ci doar una regională, şi este proprie tuturor locuitorilor nativi ai fostului Voievodat (Principat) al Moldovei, aşadar şi rezidenţilor din judeţele de est ale României. De-a lungul timpului, teritoriul şi populaţia Republicii Moldova au avut o evoluţie convergentă cu restul spaţiului etnic şi cultural românesc. România şi Republica Moldova sunt două state care au în comun limba, istoria şi cultura; ele nu deţin o individualitate naţională separată, ci constituie două fragmente ale aceleiaşi ţări. Până în acest moment, statul român a inclus Republica Moldova în cadrul politicilor sale privind românii din jurul graniţelor. Aceste politici se adresează minorităţilor româneşti de pe teritoriul altor state şi promovării drepturilor şi culturii acestora între graniţele statelor pe teritoriul cărora trăiesc. În Republica Moldova însă românii nu sunt o minoritate, ci baza populaţiei, locuitorii unui al doilea stat românesc. Prin urmare, este necesar ca România să adopte măsuri specifice direcţionate către cetăţenii Republicii Moldova şi problematica legată de aceştia, indiferent de rasă, etnie şi orice alte criterii. Punerea în aplicare a prezentului proiect de lege presupune existenţa şi funcţionarea instituţiilor având competenţele şi capacitatea necesare. Înfiinţarea şi continua funcţionare a Oficiului pentru Gestionarea Relaţiilor cu Republica Moldova sunt o componentă a acestui demers instituţional. Situarea acestuia în structura autorităţilor puterii executive, în subordinea directă a prim-ministrului României, îi creează prestigiul şi pârghiile instituţionale necesare îndeplinirii scopului său. Ţinând cont de prevederile Legii nr. 189/1999 privind exercitarea iniţiativei legislative de către cetăţeni, republicată, am întocmit prezentul proiect de lege a cărui avizare o solicităm. Membrii Comitetului de iniţiativă: Alexandru Cristian Surcel George Nicolae Simion Mircea Druc Marius Dorin Lulea Oriana Costandache Iulia Rodica Modiga Alexandru Mihail Cîrstea Nicoleta Profir Cristian David Alexei Paluţă


COMENTARII la Ordinul 613/2013

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 613 din 2013
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 241 2013
    Buna ziua, Acest lucru este de a informa publicul în general că suntem în prezent sa dea împrumut la o rată scăzută a dobânzii de 3%. Daca sunteti interesati in aplicarea pentru un împrumut, să completați cererea de mai jos. Pentru mai multe detalii contactati-ne acum prin: +2348073676763 sau email: anitaloanfirm@hotmail.com INFORMAȚII IMPRUMUTAT NECESARE Nume: Țară: sex: Varsta: Telefon: Suma necesară: Ocupația: Durata de împrumut: Cu respect. Mrs.Isa Anita
ANONIM a comentat Hotărârea 416 2014
    ce preturi naspa
ANONIM a comentat Ordin 117 2010
    -nu face diferenta clara intre deseuri metalice si materiale metalice pentru care ANPM stabileste autorizatii de mediu diferite.Astfel fiind,operatorii care gestioneaza deseuri metalice sunt asimilati cu operatorii care recupereaza deseuri metalice din aceste materiale metalice ori nemetalice cum sunt,deseurile radiologice:filme radiologice si solutii din care se recupereaza argintul- activitati ce nu sunt cautate de functionarii cu atributii de control in puncte de lucru autorizate cu autorizatie integrata de APM CI SUNT CAUTATE IN PUNCTE DE LUCRU NEAUTORIZATE UNDE NU EXISTA.MOTIV PENTRU CARE,RESTURILE DIN PROCESELE DE RECUPERARE A ARGINTULUI DIN FILME ORI SOLUTII SUNT DEVERSATE IN CANALIZARE.
ANONIM a comentat Decretul 111 1951
    Decretul 111 din 1951 este considerat abuziv sau nu?
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Aici este o oportunitate pentru oricine care este în probleme financiare și cei care sunt în nevoie de un împrumut pentru orice motiv, vom oferi împrumuturi la o rată foarte rezonabil de 2%, oferim toate tipurile de credite pentru persoane fizice și companii, angajat sau șomer, toți cei care sunt în nevoie de asistență financiară sunt binevenite. Mulți suferă și au nevoie de ajutor pentru a îmbunătăți standardul lor de viață, mulți sunt șomeri și au nevoie de ajutor financiar pentru a începe o afacere, mulți au nevoie de asistență financiară pentru a șterge facturile și datoriile lor. Nu conteaza ce tip de împrumut care aveți nevoie și pentru orice motiv contactati-ne astăzi, aceasta este o oportunitate de aur la ușa ta pas, contactati-ne astăzi, prin e-mail ca davidpetersonloanfirm@outlook.com și de a lua împrumut de azi. Daca sunteti interesati intr-o împrumut, atunci pur și simplu să ne contactați prin e-mail nostru de mai jos. Nume: David Peterson E-mail: davidpetersonloanfirm@outlook.com
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Aici este o oportunitate pentru oricine care este în probleme financiare și cei care sunt în nevoie de un împrumut pentru orice motiv, vom oferi împrumuturi la o rată foarte rezonabil de 2%, oferim toate tipurile de credite pentru persoane fizice și companii, angajat sau șomer, toți cei care sunt în nevoie de asistență financiară sunt binevenite. Mulți suferă și au nevoie de ajutor pentru a îmbunătăți standardul lor de viață, mulți sunt șomeri și au nevoie de ajutor financiar pentru a începe o afacere, mulți au nevoie de asistență financiară pentru a șterge facturile și datoriile lor. Nu conteaza ce tip de împrumut care aveți nevoie și pentru orice motiv contactati-ne astăzi, aceasta este o oportunitate de aur la ușa ta pas, contactati-ne astăzi, prin e-mail ca davidpetersonloanfirm@outlook.com și de a lua împrumut de azi. Daca sunteti interesati intr-o împrumut, atunci pur și simplu să ne contactați prin e-mail nostru de mai jos. Nume: David Peterson E-mail: davidpetersonloanfirm@outlook.com
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Bună ziua, Sunteți în căutarea pentru un împrumut de afaceri, credit de nevoi personale, împrumut acasă, etc ..? Va oferim personale și de afaceri de împrumut la orice individ interesat la dobândă 2% de la 1 la 30 de ani. Nume: Data nașterii: Sex: Stare civilă: Adresa: Oraș: Țară: telefon: Suma de împrumut: Durata de împrumut: Venitul lunar net. Contactati-ne: creditsolutionhome@outlook.com
ANONIM a comentat Legea 3 1977
    legea a fost f.buna,dar dupa 1989 pensionandu-ma in anul 1991, s-au repectat prevederile de calcul,dar din martie 1991 prin trecerea la milioane nu s-au respectat prevederile art.7 din lege privin IMPRESCRIPTIA si prin legi neconstitutionale si aplicate retroactiv,legea 19/2000, s-au diminuat sumele din decizia de pensionare cu 1 la 100000 rezultand o pensie de 0,26 roni(tot lei) din 2619 lei in decizie, in prezent,aug.2014,primesc numai 50%,adic a 1335 lei,..Milu Bajenaru Valentin,Brasov
ANONIM a comentat Ordin 73 2014
    As dori un raspuns competent la urmatoarea situatie cu care ne confruntam de luni de zile fara nici un rezultat in afara debransarii de la electrica si ramanerii astfel si fara apa de consum curent . Fiica mea a divortat si a facut partaj imobiliar din mai 2009, drept pentru care s-a prezentat la sediul enel oras Pantelimon pentru schimbare titular contract, vechiul contract fiind pe numele fostului sot. Deoarece acesta nu a fost de acord si beneficiaza de ,,cunostinte ''la Enel si primarie, nu s-a putut face aceasta modificare. Precizez ca in urma partajului, din cele 2 proprietati vecine, una i-a revenit mie, iar una lui , ambele imobile fiind bransate inca de la constructia lor prin plata costurilor ca sot si sotie la vremea respectiva. Fiind primii care am facut bransamentul,ulterior pe acest bransament s-au mai bransat alte 5 imobile. Fostul sot nu a fost de acord ca ea sa ramana bransata pe vechiul bransament, iar Enel Pantelimon a facut un proiect de bransare din capatul celalalt al strazii, cu costuri exorbitante , depeste 125 milioanelei. Cum pot rezolva legal acest lucru ,deoarece el intre timp a reziliat contractul pentru imobilul meu si am fost debransata chiar a doua zi de la contorul meu . Enel refuza rebransarea decat in conditiile puse de el , cand eu am facut cerere doar de schimbare titular contract cum se face de regula in situatii de divort si partaj. Precizez ca ea a platit mereu consumul prin banca chiar daca nu e titular de contract, in baza contorului detinut la imobil . Datorita abuzurilor fostului sot care uzeaza de relatii la primaria Pantelimon si la toti furnizorii de utilitati din localitate, au fost taiate toate utilitatile si cu mari costuri mi-am facut contractele si bransamente gaze , chiar daca imobilul avea utilitati inca din 2006. Cum pot demonstra ca astfel se face o discriminare ,iar lipsa de curent electric produce pagube imense, fiind singura casa unde poate locui ? De o alta rebransare nici nu poate fi vorba deoarece nu detin banii necesari si nici nu-i vad rostul atata timp cat bransarea s-a facut cu banii nostri in 1996 ca sot si sotie ,iar pentru rebransare la gaze am imprumutat banii sa platesc cca 60 milioane lei , deoarece aici nu aveam contor separat, si s-a facut in mai bine de 5luni . Astept sa-mi dati un sfat pe mail deoarece suntem disperati ca nu se poate rezolva decat cu aceste costuri propuse prin proiect. Putem demonstra cu acte si raspunsurile primite de la toate forurile,ENEL inclusiv de la ANRE , care a gasit ca solutia data de Enel Pantelimon jud Ilfov aste singura legala si ca trebuie sa platesc peste 125 milioane lei pentru a avea current electric si apa de consum . Datorita acestei situatii, in casa si curte nu mai poate locui nici macar un caine , iar cei care fac legea doar pentru ei jubileaza. Ne punem mari sperante in rezolvarea legala a acestei situatii, am citit toate legile in acest domeniu , nu am gasit o explicatie anume ,si nici chiar debransarea nu s-a facut dupa 21 zile cum este legal, ci doar dupa o zi , ca sa ne arate cine este mai puternic. Asteptam cu mare nerabdare o solutie in aceste abuzuri facute doar pentru capriciile fostului sot care ne-a demonstrat ca pana acum el face ce doreste doar ca sa ne hartuiasca si sa ne ameninte cu diverse , inclusiv cu arme. Cu multumiri pentru raspunsul care speram sa-l primim cat mai curand,
ANONIM a comentat Decretul 153 1970
    pai cum sa nu existe comentariu??? -Unde e atitudinea cetateneasca???Cand umbla in tara fel si fel de gasti de "infractori",interlopi !!!!!cum ar fi in P.Neamt niste jigodii de cica minori care fura,ataca si-n plina zi pe bietii oameni,femei neajutorate etc,iar interlopii isi fac de cap;degeaba exista atatea "politii":politie locala,jandarmerie,politie judet,SRI,etc Luati atitudine fratilor!!!!!!!!!!Faceti odata ceva!!!!!!!!!!!Sa se vada ceva !!!!Nu asteptati numai recompense.Ca nici cetateanu nu poate lua atitudine daca aceste structuri nu ia initiativa!!!Nici primaria nu misca nimic!!!
Business Directory Directories Codul fiscal actualizat 2012 Coduri postale Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu