ORDONANTA
URGENTA Nr. 129 din 21 decembrie 2006
privind regimul de control
al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1045 din 28 decembrie 2006
Incepând cu data de 1 ianuarie 2007, România trebuie să
dispună de o legislaţie naţională compatibilă în totalitate cu legislaţia
comunitară în domeniul controlului exporturilor de produse şi tehnologii cu
dublă utilizare, recomandare consemnată şi în ultimul raport al misiunii „Peer
Review", al Comisiei Europene.
Actuala legislaţie nu respectă prevederile Acordului
european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunităţile
Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la Bruxelles
la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993, şi defavorizează
operatorii economici din România, întrucât conţine prevederi contrare
Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.334/2000, de instituire a unui regim
comunitar pentru controlul exporturilor de produse şi tehnologii cu dublă
utilizare, obligatoriu pentru toate statele membre ale
Uniunii Europene.
Având în vedere cele prezentate, se impune adoptarea în
regim de urgenţă a unui act normativ care să reglementeze controlul
exporturilor de produse şi tehnologii cu dublă utilizare, în concordanţă cu
legislaţia europeană.
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte
regimul de control al exporturilor de produse şi tehnologii cu dublă utilizare,
precum şi măsurile necesare în vederea aplicării directe, de la data aderării
României la Uniunea Europeană, a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.334/2000
din 22 iunie 2000 de instituire a unui regim comunitar pentru controlul
exporturilor de bunuri şi tehnologii cu dublă utilizare, cu modificările şi
completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul
Consiliului, precum şi respectarea Acţiunii Comune
a Consiliului nr. 401/2000/PESC privind controlul asistenţei tehnice ce vizează
anumite produse cu utilizare finală militară, publicate în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 159 din 30 iunie 2000.
Art. 2. - Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează:
a) drepturile şi obligaţiile persoanelor fizice sau
juridice române ori rezidente în România, care derulează operaţiuni cu produse
şi tehnologii cu dublă utilizare, inclusiv software, tehnologie şi asistenţă
tehnică, denumite în continuare produse cu dublă utilizare;
b) componentele sistemului
naţional de control al operaţiunilor de export realizate cu produse cu dublă
utilizare;
c) măsurile necesare aplicării prevederilor
legislaţiei în domeniu, inclusiv sancţiunile, în conformitate cu prevederile
Regulamentului Consiliului.
Art. 3. - In sensul prezentei
ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) acţiune comună - Acţiunea Comună a Consiliului nr. 401/2000/PESC (Politică Externă
şi de Securitate Comună), publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor
Europene (JOCE) nr. L 159/2000, privind controlul asistenţei tehnice ce vizează
anumite produse cu utilizare finală militară;
b) produse şi tehnologii cu
dublă utilizare, operaţiune de export, exportator, declaraţie de export,
utilizare finală militară,declaraţia destinatarului final, transfer - definite conform prevederilor Regulamentului Consiliului;
c) destinatar - orice
persoană care pune în liberă circulaţie produsele cu dublă utilizare în
conformitate cu procesul de licenţiere la export şi care are dreptul să
transfere drepturile de proprietate;
d) destinatar final - orice
persoană care utilizează în fapt produsele exportate conform prezentei
ordonanţe de urgenţă;
e) teritoriul vamal al
Comunităţii - teritoriu, aşa cum este definit în
art. 3 al Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913 din 12 octombrie 1992
privind instituirea Codului Vamal Comunitar, publicat în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JO) nr. L 302 din 19 octombrie 1992, cu modificările şi
completările ulterioare;
f) ţară terţă - orice ţară din afara teritoriului vamal al Comunităţii;
g) asistenţă tehnică - operaţiune, astfel cum este definită în art. 1 lit. (a) şi (b) din
acţiunea comună;
h) operaţiuni de
intermediere - orice activitate desfăşurată de
persoane fizice sau juridice privind:
1. negocierea sau organizarea tranzacţiilor care
presupun transferul dintr-o ţară terţă către o altă ţară terţă de produse cu
dublă utilizare cuprinse în liste;
2. cumpărarea, vânzarea ori transferul de produse cu
dublă utilizare dintr-o ţară terţă către o altă ţară terţă;
i) regimuri internaţionale
de control al exporturilor, organisme şi tratate - conform definiţiei din art. 1 lit. (c) din acţiunea comună.
Art. 4. - (1) Agenţia Naţională de Control al
Exporturilor, denumită în continuare Agenţia, este autoritatea naţională în
domeniul controlului exporturilor de produse cu dublă utilizare şi răspunde,
împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, de aplicarea politicii Guvernului în
acest domeniu.
(2) Agenţia funcţionează în subordinea Ministerului
Afacerilor Externe, ca organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, cu personalitate juridică. Organizarea, funcţionarea, precum şi sediul agenţiei se stabilesc prin hotărâre
a Guvernului.
(3) Agenţia este condusă de un preşedinte cu rang de
secretar de stat, numit prin decizie a primului-ministru, iar finanţarea
activităţii Agenţiei este asigurată de la bugetul de stat.
(4) Agenţia are următoarele atribuţii principale:
a) iniţiază proiecte de acte normative, elaborează
reglementări proprii şi comune cu alte autorităţi abilitate în domeniu,
potrivit prevederilor legislaţiei naţionale şi în acord deplin cu legislaţia
comunitară în domeniu, şi colaborează cu acestea pentru aplicarea prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă;
b) verifică scriptic sau faptic, atunci când este necesar,
aspectele relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea operaţiunilor
prevăzute la art. 7 alin. (1) având ca obiect produse cu dublă utilizare,
precum şi respectarea destinaţiei şi utilizării finale ale acestora;
c) verifică conformitatea şi exactitatea
declaraţiilor exportatorilor care desfăşoară operaţiunile prevăzute la art. 7
alin. (1);
d) evaluează şi acceptă, după caz, certificatul
internaţional de import ori documentele echivalente, emise sau certificate de
autorităţile competente din ţările partenerilor comerciali, în vederea
eliberării licenţelor de export de produse cu dublă utilizare;
e) eliberează certificatul internaţional de import
sau alt document echivalent, precum şi certificatul de control al livrării
pentru punerea în liberă circulaţie ori al transferurilor de produse cu dublă
utilizare;
f) examinează şi aprobă cererile de licenţă privind
exportul de produse cu dublă utilizare, cu avizul Consiliului pentru avizarea
autorizării prin licenţă a operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare, denumit
în continuare Consiliul pentru avizare;
g) eliberează licenţele de export pentru produse cu
dublă utilizare;
h) dispune, în cazul încălcării prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă şi a regulamentelor Consiliului Uniunii Europene, oprirea
ori interzicerea derulării operaţiunilor de export sau a altor transferuri de
produse cu dublă utilizare, precum şi sancţionarea exportatorilor care se fac
vinovaţi de aceste încălcări;
i) organizează, cu sprijinul ministerelor şi instituţiilor
implicate, programe de informare pentru operatorii economici autohtoni în
legătură cu principiile, obiectivele, normele şi procedurile privind regimul
exporturilor de produse cu dublă utilizare;
j) realizează programe naţionale de avertizare pentru
producătorii interni de produse cu dublă utilizare şi pentru toate persoanele
fizice sau juridice care sunt implicate în activităţile de export al unor
asemenea produse;
k) acordă, la cerere, consultanţă de specialitate
operatorilor economici şi altor persoane interesate în efectuarea de operaţiuni
cu produse cu dublă utilizare, supuse regimului de control reglementat prin
prezenta ordonanţă de urgenţă;
l) controlează modul de
îndeplinire a obligaţiilor şi angajamentelor asumate de România prin tratatele,
acordurile şi aranjamentele internaţionale în domeniu şi în conformitate cu
legislaţia şi tratatele Uniunii Europene;
m) reprezintă, împreună cu Ministerul Afacerilor
Externe, România în cadrul activităţilor desfăşurate de organizaţiile şi
organismele internaţionale cu responsabilităţi în domeniul controlului
exporturilor de produse cu dublă utilizare;
n) cooperează, prin canale diplomatice, cu autorităţile
similare din alte state şi cu organismele Uniunii
Europene în scopul:
1. informării reciproce şi consultării în cazul
cererilor de licenţă pentru produse cu dublă utilizare, dacă există indicii
temeinice privind posibilitatea utilizării acestora în alte scopuri decât cele
declarate;
2. actualizării şi aplicării uniforme a
reglementărilor în materie;
3. sesizării încălcărilor regimului de control, în
vederea sancţionării acestora de către organele competente din fiecare ţară;
o) iniţiază, în colaborare cu Ministerul Afacerilor
Externe şi cu alte instituţii interesate, acţiuni de promovare a intereselor
specifice României în relaţiile cu organizaţiile şi organismele internaţionale
de control al exporturilor de produse cu dublă utilizare;
p) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de
ordonanţe de urgenţă în domeniul reglementării, autorizării prin licenţă,
controlului exporturilor de produse cu dublă utilizare şi de acquis-ul
comunitar în materie.
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare
Art. 5. - Listele cuprinzând produsele cu dublă
utilizare supuse regimului de control la export sunt cele prevăzute în anexele
la Regulamentul Consiliului.
Art. 6. - Se supun regimului de control, în
conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, şi exporturile
altor produse care nu figurează pe liste, în situaţiile prevăzute în
Regulamentul Consiliului. Aceste produse se supun regimului de control al
exporturilor prin ordin al preşedintelui Agenţiei, care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 7. - (1) Se supun regimului de control prevăzut de
prezenta ordonanţă de urgenţă şi în conformitate cu Regulamentul Consiliului
următoarele operaţiuni cu produse cu dublă utilizare:
a) exportul şi orice alte operaţiuni de transfer, în
regim vamal definitiv sau suspensiv, inclusiv transmiterea de software sau tehnologie prin mijloace electronice, prin fax sau
telefon;
b) operaţiuni de intermediere;
c) asistenţa tehnică.
(2) Se supun regimului de control destinaţia şi
utilizarea finală ale produselor cu dublă utilizare care fac obiectul
operaţiunilor prevăzute la alin. (1).
(3) Se supun regimului de control sursele potenţiale
de export al produselor cu dublă utilizare create ca urmare a unor activităţi
de cercetare, dezvoltare, producere.
CAPITOLUL III
Autorizarea prin licenţă
Art. 8. - Operaţiunile prevăzute la art. 7 alin. (1) şi
(3) se supun regimului de control al exporturilor dacă:
a) produsele cu dublă utilizare sunt prevăzute în
anexa I la Regulamentul Consiliului;
b) există una dintre situaţiile prevăzute la art. 4
din Regulamentul Consiliului; Agenţia este informată de către exportator asupra
circumstanţelor prevăzute la art. 7 şi decide dacă exportul în cauză urmează să
se realizeze în baza unei licenţe, precum şi tipul formularului de licenţă; sau
c) operaţiunea este de tipul asistenţă tehnică,
conform prevederilor acţiunii comune.
SECŢIUNEA 1
Autorizarea prin licenţă a exportului produselor
cu dublă utilizare şi controlul asistenţei tehnice referitoare la anumite utilizări finale militare
Art. 9. - (1) Exportul de produse cu dublă utilizare
este supus autorizării prin eliberarea licenţelor de export. In sensul
prezentei ordonanţe de urgenţă, termenul licenţă este identic, ca
definiţie, cu termenul autorizaţie, utilizat în
Regulamentul Consiliului.
(2) Tipurile de licenţe de export care se emit de
către Agenţie pentru operaţiuni cu produse cu dublă utilizare sunt:
a) licenţă individuală;
b) licenţă globală;
c) licenţă naţională generală.
(3) Cererile pentru licenţele de export prevăzute la
alin. (2) lit. a) şi b) se transmit Agenţiei pe formularul comunitar, publicat
în anexa III la
Regulamentul Consiliului, completat în totalitate şi semnat de reprezentantul
oficial al companiei exportatoare. Solicitantul este răspunzător pentru
corectitudinea tuturor datelor şi informaţiilor conţinute în cerere şi în documentele
anexate.
(4) Cererile pentru licenţele generale de export
conţin, în mod obligatoriu, toate elementele comune prevăzute în anexa III b la Regulamentul Consiliului.
(5) Agenţia soluţionează cererile de licenţă în termen
de 45 de zile de la data depunerii documentaţiei complete necesare.
(6) Cererile pentru licenţe individuale şi globale se
aprobă sau se resping prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(7) Licenţele generale se acordă de către Agenţie în
situaţii determinate, prin ordin al preşedintelui Agenţiei, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 10. - (1) Exportatorii care pot face dovada
existenţei unui control şi a unei administrări a transferurilor pentru o
perioadă de cel puţin 3 ani pot beneficia de licenţe globale şi generale.
Titularii acestora trebuie să prezinte Agenţiei o declaraţie de începere a
comerţului internaţional cu produse cu dublă utilizare, prin care să dea
asigurări că:
a) utilizatorul final nu intenţionează să folosească
produsele pentru desfăşurarea unor activităţi de natură să încalce drepturile
omului sau libertăţile fundamentale;
b) livrarea produselor nu aduce ameninţări păcii şi
nu poate periclita stabilitatea regiunii;
c) ţara de destinaţie nu susţine, nu facilitează sau
nu încurajează terorismul ori crima internaţională.
(2) Pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin.
(1), solicitantul trebuie să implementeze un sistem de administrare şi de
control intern pentru transferul produselor,
denumit generic programul intern de control, care
va fi certificat de Agenţie.
Art. 11. - (1) Operaţiunile de export cu produsele cu
dublă utilizare prevăzute în anexele I şi IV la
Regulamentul Consiliului se pot realiza în baza licenţelor individuale de
export, valabile pentru tipurile şi categoriile specificate. Acest tip de
licenţă se acordă pentru un singur exportator şi pentru un singur partener
extern, până când acest tip de licenţă va fi definit altfel printr-un
amendament la Regulamentul Consiliului.
(2) Valabilitatea licenţei individuale de export este
de maximum un an de la data emiterii. Termenul de valabilitate a licenţei poate
fi prelungit de Agenţie pentru o perioadă de maximum un an, în baza unei
solicitări justificate a exportatorului, înaintată Agenţiei cu minimum 30 de
zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate.
(3) Declaraţia destinatarului final, denumită în
continuare declaraţie, se anexează la cererea de eliberare a licenţei.
(4) Agenţia solicită certificatul internaţional de
import sau un document echivalent, eliberat ori certificat de autoritatea
competentă din ţara de destinaţie, prin care partenerul extern din această ţară
se angajează să respecte destinaţia şi utilizarea finală declarate şi să nu
reexporte produsele decât cu aprobarea prealabilă, scrisă, a autorităţilor
române abilitate potrivit legii sau a autorităţii competente din ţara de
destinaţie finală. Certificatul internaţional de import sau documentul
echivalent, în original, se anexează la cererea de licenţă de export.
(5) Exportatorul este obligat să obţină de la
partenerul extern certificatul de control al livrării sau un alt document
echivalent, eliberat ori certificat de autoritatea competentă din ţara de
destinaţie, atestând că marfa a ajuns la destinaţie, după ce a avut loc
livrarea produselor cu dublă utilizare, dar nu mai târziu de 4 luni de la acest
moment. Certificatul de control al livrării sau documentul echivalent se
prezintă Agenţiei în original. Prevederile prezentului alineat se aplică numai
pentru exporturile autorizate de Agenţie.
(6) In plus faţă de cele prevăzute la alin. (3) şi
(4), Agenţia poate solicita orice alte documente pe care le consideră necesare
în luarea deciziei privind eliberarea licenţei.
(7) Licenţa individuală de export sau exportatorul
poate face obiectul unor condiţii speciale, impuse de Agenţie, specificate în
licenţa emisă.
(8) Prevederile alin. (4) nu se aplică în relaţiile
cu statele părţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltării, producerii,
stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, în cazul
exporturilor de produse cu dublă utilizare prevăzute în listele nr. 2 şi 3 din
anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Convenţiei
privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor chimice
şi distrugerea acestora, republicată, cu modificările ulterioare. Pentru
clarificarea unor aspecte specifice, Agenţia poate solicita exportatorului alte
documente justificative, care să fie anexate la cererea de licenţă de export.
Art. 12. - (1) Pentru exportul produselor cu dublă
utilizare prevăzute în anexa I şi anexa IV partea I la Regulamentul Consiliului, se pot elibera licenţe globale de
export, valabile pentru tipurile şi categoriile de produse cu dublă utilizare specificate, pentru un
singur exportator, pentru unul sau mai multe produse, către una ori mai multe
ţări determinate. Aceste licenţe se eliberează atunci când relaţiile dintre
exportator şi destinatar sunt de categoria:
a) compania de bază către una sau mai multe sucursale
ale aceleiaşi companii;
b) între un producător şi un distribuitor exclusiv;
c) în cadrul unui contract comercial care implică un
flux comercial regulat între exportator şi utilizatorul final al produselor cu
dublă utilizare.
(2) Valabilitatea licenţei
globale de export este de 3 ani de la data emiterii. Termenul de valabilitate a
licenţei poate fi prelungit de Agenţie pentru o perioadă de maximum un an, în
baza unei solicitări justificate a titularului, înaintată Agenţiei cu 30 de
zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate.
(3) Licenţa globală de export poate fi eliberată
numai solicitanţilor cu experienţă suficientă în domeniul controlului
exporturilor, de minimum 3 ani, şi care au implementat un program intern de
control certificat.
(4) Intr-un interval de 30 de zile de la încheierea
anului calendaristic, exportatorul este obligat să prezinte Agenţiei un raport
privind operaţiunile de export efectuate conform licenţei globale de export.
Art. 13. - (1) Licenţele generale de export sunt:
a) licenţă generală naţională de export;
b) licenţă generală comunitară de export.
(2) Licenţa generală de export se poate acorda
tuturor exportatorilor pentru unul sau mai multe produse cu dublă utilizare
către una ori mai multe ţări determinate şi poate fi folosită numai în
conformitate cu termenii şi condiţiile specificate.
(3) Exportatorul care intenţionează să exporte
produse cu dublă utilizare de pe teritoriul României, folosind licenţele
generale de export, este obligat să se înregistreze la Agenţie înainte de prima
utilizare a unei astfel de licenţe.
(4) Agenţia va înregistra exportatorul în 20 de zile
de la data prezentării solicitării în scris.
(5) Exportatorul va notifica Agenţiei în legătură cu
orice schimbări ale informaţiilor din cererea de înregistrare, într-o perioadă
de 15 zile.
(6) Exportatorul va depune la Agenţie cererea de
anulare a înregistrării dacă, pentru o perioadă de un an, nu exportă produse cu
dublă utilizare prevăzute în licenţa generală de export aferentă pentru care este înregistrat.
(7) In situaţia utilizării licenţei generale de
export, exportatorul trebuie să specifice numărul licenţei aferente în
declaraţia vamală.
(8) La cererea Agenţiei, exportatorul va transmite
informaţii privind exporturile desfăşurate în conformitate cu licenţele
generale de export.
Art. 14. - (1) Pentru exportul produselor cu dublă
utilizare prevăzute în anexa I şi pentru transferul produselor prevăzute în anexa IV partea I la Regulamentul Consiliului în interiorul Uniunii Europene, poate fi solicitată o licenţă generală naţională de export.
(2) Licenţa generală naţională de export este valabilă
până la anularea valabilităţii ei prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(3) Documentele de transport care însoţesc produsele
cu dublă utilizare exportate în conformitate cu licenţa naţională generală de
export trebuie să fie însoţite de o declaraţie al cărei model este prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
(4) Intr-un interval de 30 de zile de la încheierea anului calendaristic, exportatorul este obligat să
prezinte Agenţiei un raport al operaţiunilor de export efectuate conform
licenţei generale naţionale de export.
Art. 15. - (1) Agenţia aprobă sau respinge cererile de
licenţă după examinarea şi avizarea lor de către Consiliul pentru avizare.
(2) Emiterea licenţei privind exportul sau transferul
intracomunitar de produse cu dublă utilizare din domeniul nuclear este
condiţionată de prezentarea de către solicitantul de licenţă a unei autorizaţii
eliberate de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare.
Art. 16. - (1) Este interzisă orice asistenţă tehnică
legată de dezvoltarea, fabricarea, vânzarea, întreţinerea, identificarea sau
proliferarea de arme chimice, biologice ori nucleare sau de dispozitive
explozive nucleare şi rachete capabile să le transporte, conform art. 2 şi 5
din acţiunea comună.
(2) Asistenţa tehnică este interzisă, chiar dacă nu
este legată de o anumită utilizare finală militară prevăzută la alin. (1), însă
are drept destinaţie o ţară pentru care se pot aplica prevederile art. 3 din
acţiunea comună.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplică dacă:
a) asistenţa tehnică se efectuează în oricare dintre
ţările menţionate în anexa II la Regulamentul
Consiliului;
b) asistenţa tehnică este
folosită în domeniul public sau în cercetarea ştiinţifică fundamentală
specificată de regimurile internaţionale de control al exporturilor,
organizaţii şi acorduri;
c) asistenţa tehnică este transmisă verbal şi nu se
referă la produsul controlat de unul sau mai multe regimuri internaţionale de
control al exporturilor.
SECŢIUNEA a 2-a
Eliberarea certificatului internaţional de import
şi a certificatului de control al livrării
Art. 17. - (1) Agenţia eliberează certificatul
internaţional de import, certificatul de control al livrării sau alte documente
echivalente, emise ori certificate în condiţiile cerute de autoritatea
competentă din ţara exportatorului.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în relaţiile cu
statele părţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltării, producerii,
stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, în cazul
importurilor de produse cu dublă utilizare prevăzute în listele nr. 2 şi 3 din
anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997, republicată, cu modificările ulterioare.
Pentru clarificarea unor aspecte specifice, Agenţia poate solicita
declarantului alte documente justificative.
Art. 18. - (1) Certificatul internaţional de import se
emite de Agenţie în termen de 10 zile de la depunerea de către solicitant a
documentaţiei complete, poate fi utilizat de autorităţile ţării exportatoare în
procedurile premergătoare exportului, în folosul persoanei specificate, şi nu
poate fi transferat altei persoane.
(2) Solicitantul va notifica Agenţiei cu privire la
orice modificări privind datele cuprinse în certificatul internaţional de import, declaraţia utilizatorului
final şi certificatul de control al livrării, într-un interval de 10 zile de la
data la care au intervenit acele modificări. Dacă datele conţinute în documente
sunt în curs de a fi schimbate sau au fost schimbate, Agenţia este îndreptăţită
să retragă certificatul.
Art. 19. - In cazul în care controlul vamal al
produselor pentru care Agenţia a eliberat un certificat internaţional de import
se face în unul dintre birourile vamale ale statelor membre ale Uniunii
Europene, persoana în favoarea căreia s-a eliberat certificatul internaţional
de import va notifica Agenţiei sosirea produselor pe teritoriul României, în
termen de 20 de zile de la data declaraţiei de punere în liberă circulaţie.
Art. 20. - (1) Emiterea certificatului internaţional de
import poate fi refuzată sau certificatul internaţional de import poate fi
retras în situaţiile în care:
a) solicitantul, partenerul extern sau destinatarul
final local acţionează împotriva prevederilor
Regulamentului Consiliului;
b) emiterea certificatului ar încălca obligaţiile
internaţionale ale României şi ar pune în pericol îndeplinirea unor astfel de
obligaţii;
c) comercializarea produselor ar încălca interesele
de securitate naţională ale României;
d) solicitantul a prezentat date şi informaţii
incorecte;
e) solicitantul nu respectă condiţiile iniţiale
înscrise în certificat.
(2) Eliberarea certificatului internaţional de import
pentru produse cu dublă utilizare din domeniul nuclear este condiţionată de
prezentarea de către solicitantul certificatului internaţional de import a unei
autorizaţii eliberate de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor
Nucleare.
(3) Eliberarea certificatului de control al livrării poate fi refuzată în situaţia în care verificările
efectuate de Agenţie dovedesc neconcordanţa cu datele furnizate pentru
eliberarea documentului.
(4) Agenţia emite certificatul de control al livrării
în termen de 30 de zile de la depunerea documentaţiei complete.
SECŢIUNEA a 3-a
Dispoziţii comune
Art. 21. - (1) Agenţia înfiinţează şi gestionează
registrul care cuprinde date privind licenţele emise şi companiile beneficiare.
(2) Agenţia stabileşte prin ordin al preşedintelui
modul de înregistrare a licenţelor emise.
Art. 22. - (1) Titularii licenţelor sunt obligaţi să
declare Agenţiei orice modificări sau diferenţe faţă de datele înscrise în
licenţe, constatate în documente, precum şi la predarea sau preluarea
produselor cu dublă utilizare respective.
(2) In cazul în care asemenea modificări sau diferenţe
schimbă condiţiile în temeiul cărora a fost eliberată licenţa, aceasta este
anulată prin ordin al preşedintelui Agenţiei. Declararea acestor modificări sau
diferenţe se efectuează în scris şi este însoţită, după caz, de o nouă cerere
de licenţă.
(3) In documentele comerciale relevante referitoare la
produsele cu dublă utilizare, exportatorul român are obligaţia să înscrie
următorul text: „Aceste produse se supun regimului de control al exporturilor
de produse şi tehnologii cu dublă utilizare". In acest sens, documentele
comerciale relevante includ, în special, contracte, facturi, confirmări ale
comenzilor, precum şi note de expediţie.
Art. 23. - Licenţele pot fi utilizate numai de
titularii acestora, în scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea
condiţiilor prevăzute în acestea, şi nu pot fi cesionate.
Art. 24. - Formularele pentru certificate, licenţe şi
alte documente, pe care Agenţia le eliberează în vederea aprobării
operaţiunilor desfăşurate cu produse cu dublă utilizare, se aprobă prin ordin
al preşedintelui Agenţiei şi se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 25. - (1) Formalităţile vamale pe care le presupun
operaţiunile prevăzute la art. 7 alin. (1) pot fi efectuate numai la birourile
vamale stabilite în acest sens prin ordin al preşedintelui Autorităţii
Naţionale a Vămilor. Lista birourilor vamale abilitate din statele membre ale
Uniunii Europene este publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene,
Seria C, conform art. 13 din Regulamentul Consiliului. Autoritatea Naţională a
Vămilor va comunica Comisiei Europene lista cu birourile vamale abilitate, prin
intermediul Agenţiei.
(2) Exportatorii au obligaţia de a declara şi de a
prezenta produsele cu dublă utilizare pentru controlul vamal numai la birourile
vamale abilitate.
Art. 26. - Respingerea cererii de eliberare a licenţei,
prin ordin al preşedintelui Agenţiei, precum şi neeliberarea licenţei în
termenul prevăzut la art. 9 alin. (5) se pot contesta în condiţiile Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Sistemul naţional de control al exporturilor
Art. 27. - In aplicarea regimului de control al
operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare, Agenţia coordonează activitatea
sistemului naţional de control al exporturilor, ca parte a sistemului de
control comunitar, alcătuit din:
a) Agenţie;
b) Consiliul pentru avizare.
Art. 28. - (1) Organizarea şi funcţionarea Consiliului
pentru avizare, precum şi remunerarea membrilor acestuia pentru participarea la
şedinţele de lucru se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(2) In componenţa Consiliului pentru avizare intră
reprezentanţi ai următoarelor instituţii:
a) Ministerul Apărării, Ministerul Administraţiei şi
Internelor, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Integrării Europene,
Autoritatea Naţională a Vămilor şi Ministerul Economiei şi Comerţului, prin
structurile specializate;
b) Serviciul Român de Informaţii şi Serviciul de
Informaţii Externe;
c) Comisia Naţională pentru
Controlul Activităţilor Nucleare.
(3) Consiliul pentru avizare examinează şi avizează
cererile de licenţă pentru operaţiunile cu produse cu dublă utilizare prevăzute
la art. 7 alin. (1).
Art. 29. - (1) Agenţia îşi exercită atribuţiile de
control prin corpul de control sau specialişti atestaţi de aceasta.
(2) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile corpului
de control al Agenţiei se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
(3) Cheltuielile de expertiză tehnică a produselor,
efectuată în laboratoare, institute de cercetare sau în alte instituţii
specializate în domeniu, în vederea clasificării ca produse cu dublă utilizare,
se suportă financiar de către persoana fizică sau juridică în beneficiul căreia
se desfăşoară activitatea de clasificare. In situaţii deosebite, legate de
fapte care pot aduce atingere securităţii naţionale, cheltuielile de expertiză
tehnică se suportă din bugetul Agenţiei.
(4) In exercitarea atribuţiilor sale de control,
corpul de control al Agenţiei are acces neîngrădit, în condiţiile legii, la
documente, date şi informaţii necesare.
(5) Exportatorii sunt obligaţi să transmită, la
cererea Agenţiei, la termenele stabilite, documentele, datele şi informaţiile
solicitate şi să asigure, în condiţiile legii, accesul neîngrădit al corpului
de control al acesteia în sediile lor şi în orice spaţii care le aparţin, în
vederea verificării aspectelor relevante privind încheierea, derularea sau
finalizarea operaţiunilor supuse controlului prin prezenta ordonanţă de
urgenţă, a celor privind destinaţia şi utilizarea finală ale produselor cu
dublă utilizare, precum şi pentru a stabili dacă produsele care fac obiectul
exporturilor se supun regimului de control prevăzut de prezenta ordonanţă de
urgenţă.
(6) Producătorii de produse
cu dublă utilizare sunt obligaţi să se înregistreze la Agenţie.
(7) Corpul de control poate analiza evidenţele
privind transferurile externe definitive de produse şi tehnologii, altele decât
cele cu dublă utilizare, efectuate de persoana fizică sau juridică controlată
în zone aflate sub regimuri de embargo sau zone limitrofe acestora.
Art. 30. - (1) Exportatorii şi autorităţile publice cu
atribuţii în domeniu au obligaţia de a păstra documentele privind derularea
operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare supuse regimului de control timp de
5 ani, începând cu anul calendaristic următor celui în care s-au efectuat.
(2) Deţinătorii de licenţe trebuie să ţină registre sau
liste detaliate care să cuprindă în special documente comerciale şi informaţii
suficiente, conform prevederilor Regulamentului Consiliului.
Art. 31. - (1) In aplicarea prevederilor prezentei
ordonanţe de urgenţă, Agenţia este beneficiar autorizat şi valorificator de
informaţii specifice, inclusiv pentru cele deţinute de instituţiile de stat
abilitate, potrivit legii, să desfăşoare activităţi informative.
(2) Agenţia are acces neîngrădit, în condiţiile
legii, la toate informaţiile care privesc operaţiuni cu produse cu dublă
utilizare, precum şi la informaţiile necesare evaluării oricăror forme de
activităţi cu asemenea produse.
(3) Autorităţile publice abilitate, potrivit legii,
să desfăşoare activităţi informative sunt obligate să transmită Agenţiei datele
obţinute referitoare la încălcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) La solicitarea Agenţiei, autorităţile publice
abilitate prevăzute la alin. (3) efectuează verificări specifice şi o
informează în vederea luării măsurilor legale.
(5) La solicitarea Agenţiei, Autoritatea Naţională a
Vămilor furnizează datele şi informaţiile pe care le deţine referitoare la
operaţiunile vamale cu produse cu dublă utilizare.
(6) Agenţia participă la schimbul general şi schimbul
specific de informaţii din domeniu, comunică direct sau prin canale diplomatice
cu organizaţiile internaţionale de neproliferare a armelor de distrugere în
masă şi de control al exporturilor de produse cu dublă utilizare, precum şi cu
instituţii ale Uniunii Europene.
(7) Conform prevederilor legale, Agenţia este
abilitată să furnizeze şi să solicite informaţii organizaţiilor şi
instituţiilor prevăzute la alin. (6), prin intermediul Ministerului Afacerilor
Externe.
CAPITOLUL V
Sancţiuni
Art. 32. - (1) Următoarele fapte constituie
contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor
privind furnizarea de informaţii false, incorecte sau incomplete ori tăinuirea
de informaţii importante necesare evaluării corecte a unei cereri pentru
acordarea unei licenţe sau a unui certificat internaţional de import, precum şi
prezentarea de documente false ori corectate fraudulos, pentru obţinerea unei
licenţe sau a unui certificat internaţional de import, în măsura în care nu
întrunesc elementele unei infracţiuni, constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (5)
constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 15.000
lei;
c) lipsa registrelor sau a documentelor comerciale şi
a datelor referitoare la transferurile intracomunitare de produse cu dublă
utilizare constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la
10.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 18 alin. (2) şi
ale art. 19 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000
lei la 10.000 iei;
e) nerespectarea prevederilor art. 22 alin. (1) şi
(3) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la
10.000 lei;
f) nerespectarea prevederilor art. 23 şi ale art. 25
alin. (2) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la
10.000 lei;
g) nerespectarea prevederilor art. 29 alin. (5) şi
(6) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la
15.000 lei;
h) nerespectarea prevederilor art. 30 constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei;
i) lipsa registrelor sau a documentelor comerciale şi a
datelor referitoare la transferul ori la punerea în liberă circulaţie de
produse cu dublă utilizare pentru care declarantul a primit certificat
internaţional de import constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de
la 500 lei la 10.000 lei;
j) nerespectarea obligaţiilor exportatorilor care deţin
licenţă generală de export sau licenţă globală de export privind înregistrarea
şi raportările ulterioare constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă
de la 1.000 lei la 25.000 lei.
(2) Produsele cu dublă utilizare destinate, folosite
sau rezultate din contravenţii pot fi confiscate în condiţiile legii.
(3) Constatarea şi aplicarea contravenţiilor se fac
de către personalul împuternicit din cadrul Agenţiei.
Art. 33. - Contravenţiilor prevăzute la art. 32 le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 34. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 13 alin.
(3) şi (6) şi ale art. 16 alin. (1) şi (2), în măsura în care nu este
considerată infracţiune, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă
de la 1.000 lei la 25.000 lei, precum şi cu anularea, suspendarea sau
retragerea licenţelor eliberate, după caz.
(2) Condiţiile de anulare, suspendare sau retragere a
licenţelor se stabilesc prin norme metodologice aprobate conform art. 37 alin. (1).
CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 35. - Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Art. 36. - Licenţele eliberate de Agenţie anterior
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă rămân valabile până la
data expirării sau anulării valabilităţii acestora.
Art. 37. - (1) In termen de 15 zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Agenţia va elabora norme
metodologice de aplicare a acesteia.
(2) Normele metodologice
prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 38. - La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, se abrogă Legea nr. 387/2003 privind regimul de control
al exporturilor de produse şi tehnologii cu dublă utilizare, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 698 din 6 octombrie 2003, cu modificările ulterioare, şi
Hotărârea Guvernului nr. 983/2005 pentru aprobarea listelor produselor şi
tehnologiilor cu dublă utilizare supuse regimului de control la export şi la
import, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 835 din 15 septembrie 2005.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
Preşedintele Agenţiei Naţionale
de Control al Exporturilor,
Cristian Irinel Munteanu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
Ministrul economiei şi comerţului,
Varujan Vosganian
p. Ministrul apărării,
Ioan Ion,
secretar de stat
p. Ministrul administraţiei şi internelor,
Mircea Nicu Toader,
secretar de stat
ANEXĂ
Declaraţia care trebuie să apară pe documentele de
transport care însoţesc produsele cu dublă utilizare care au fost exportate în
baza licenţei naţionale generale de export [art. 14
alin. (3)]:
„Exportul acestor produse se bazează pe licenţa
naţională generală de export, care va fi folosită exclusiv pentru următoarele
operaţiuni desemnate: ........................................................................................................................................................................ .............................................................
Aceste produse nu vor fi expediate în baza altor
operaţiuni specificate, fără a avea aprobarea prealabilă a autorităţii
competente române, şi pot fi reexportate în conformitate cu regulamentele
naţionale ale ţării de destinaţie."
Data ........................... ........................................