DECIZIE Nr. 191 din 27 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din
Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati
comerciale ilicite, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 503 din 4 iunie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei
impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Opnic" - S.R.L. Babeni in Dosarul nr. 2.953/CAF/2003 al Tribunalului
Valcea - Sectia contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, intrucat prin numeroase decizii Curtea Constitutionala a
statuat ca textul atacat nu aduce atingere dreptului de proprietate privata, ci
reprezinta tocmai o aplicare legala a dispozitiilor art. 44 alin. (9) din
Constitutie, republicata, potrivit carora "bunurile destinate, folosite
sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in
conditiile legii".
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 ianuarie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
2.953/CAF/2003, Tribunalul Valcea - Sectia contencios administrativ si fiscal a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6 din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populatiei
impotriva unor activitati comerciale ilicite, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Opnic" -
S.R.L. Babeni in dosarul cu numarul de mai sus, avand drept obiect solutionarea
unei plangeri formulate impotriva unui proces-verbal de contraventie intocmit
de Garda Financiara - Sectia Valcea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prin textul incriminat se prezuma dobandirea ilicita a bunurilor neinsotite de
documente legale de provenienta si implicit a veniturilor obtinute din
comercializarea lor. Or, printr-o lege ordinara nu se poate stabili o prezumtie
contrara celei instituite prin Constitutie la art. 44 alin. (8). In opinia
autorului, veniturile obtinute din vanzarea bunurilor supuse confiscarii (a
caror provenienta nu poate fi dovedita) nu se incadreaza in categoria bunurilor
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni sau contraventii, deoarece
produsele astfel comercializate au fost platite, iar sumele rezultate din
vanzarea lor sunt grevate de taxele si impozitele legale corespunzatoare.
Tribunalul Valcea - Sectia contencios administrativ si fiscal opineaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat dispozitiile art.
44 alin. (8) si (9) din Legea fundamentala reglementeaza o prezumtie a
caracterului licit al dobandirii averii, prezumtie care poate fi rasturnata
prin administrarea probei contrare sau ori de cate ori legea care sanctioneaza
infractiuni sau contraventii reglementeaza expres confiscarea anumitor bunuri.
Prevederile art. 6 din Legea nr. 12/1990 nu contravin in nici un mod textelor
constitutionale invocate, ci reprezinta tocmai o materializare a acestora.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul Romaniei considera ca dispozitiile legale atacate nu incalca
prevederile constitutionale invocate, intrucat reglementeaza conditiile in care
se poate realiza confiscarea bunurilor sau veniturilor al caror caracter ilicit
a fost deja dovedit.
De altfel, din sustinerile autorului exceptiei rezulta ca, de fapt, acesta
invoca neincadrarea veniturilor obtinute din vanzarea produselor supuse
confiscarii in vreuna dintre categoriile de bunuri la care se refera art. 44
alin. (9) din Constitutie, republicata. Or, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra
modului de interpretare si de aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau
contrar Constitutiei. Sub acest aspect, Guvernul considera ca exceptia este
inadmisibila.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata, deoarece dispozitiile legale criticate nu au legatura cu interdictia
confiscarii averii dobandite in mod licit, caz in care caracterul licit al
dobandirii bunului se prezuma. Interdictia confiscarii averii dobandite in mod
licit nu trebuie confundata cu confiscarea speciala a bunurilor destinate,
folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii, care, potrivit art. 44
alin. (9) din Constitutie, republicata, are loc in conditiile legii. In cazul
de fata, confiscarea nu este urmarea faptului ca averea ar fi fost dobandita
ilicit, ci urmarea faptului ca o serie de bunuri au rezultat din savarsirea
unei contraventii, care consta in imprejurarea ca societatea comerciala nu
poate dovedi provenienta licita a marfurilor vandute.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6 din Legea nr. 12/1990, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 133 din 20 iunie 1991, cu modificarile si completarile ulterioare, si
are urmatorul continut:
- Art. 6: "Marfurile sau produsele care au servit sau au fost
destinate sa serveasca la savarsirea vreuneia dintre faptele prevazute la art.
1 lit. a), b), d), e), g) si j), daca sunt ale contravenientului sau ale
agentului economic, precum si sumele de bani si lucrurile dobandite prin
savarsirea contraventiei se confisca si se valorifica in conditiile legii,
contravaloarea lor facandu-se venit la bugetul administratiei publice centrale.
Veniturile obtinute ilicit de persoanele fizice sau juridice din
activitatile prevazute la art. 1, precum si incasarile in intregime din
vanzarea marfurilor a caror provenienta nu este dovedita se confisca si se fac
venit la bugetul administratiei publice centrale."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prevederile legale
mentionate incalca dispozitiile art. 44 alin. (8) si (9) din Constitutia
Romaniei, republicata, al caror continut este urmatorul:
- Art. 44 alin. (8) si (9): "(8) Averea dobandita licit nu poate fi
confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca masura
confiscarii dispusa prin art. 6 din Legea nr. 12/1990 nu contravine
dispozitiilor art. 44 alin. (8) din Constitutie, republicata, intrucat se
intemeiaza tocmai pe prevederile textului constitutional invocat care, in alin.
(9), prevede ca bunurile destinate, folosite sau rezultate din contraventii pot
fi confiscate in conditiile legii. Textul atacat nu instituie o prezumtie de
dobandire ilicita a bunurilor a caror provenienta nu poate fi justificata,
deoarece presupune existenta dovedirii caracterului ilicit al dobandirii, iar
masura confiscarii beneficiilor si incasarilor rezultate din vanzarea unor
asemenea marfuri apare ca o masura subsidiara dobandirii ilegale si se impune tocmai
pentru ca acestea au servit la savarsirea contraventiei.
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 12/1990, republicata si modificata,
respingand exceptii de neconstitutionalitate avand acelasi obiect, prin
deciziile nr. 429 din 18 noiembrie 2003 (publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 868 din 5 decembrie 2003) si nr. 76 din 26 februarie
2004 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 206 din 9 martie
2004).
Deoarece in speta nu au fost invocate elemente noi care sa determine
schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutiile si considerentele
deciziilor mentionate mai sus isi pastreaza valabilitatea si in acest caz,
astfel incat prezenta exceptie de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al. art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea
nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale
ilicite, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Opnic" - S.R.L. Babeni in Dosarul
nr. 2.953/CAF/2003 al Tribunalului Valcea - Sectia contencios administrativ si
fiscal.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 aprilie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru