HOTARARE Nr.
592 din 10 mai 2006
privind modificarea si
completarea Normelor metodologice pentru punerea in aplicare a prevederilor
Legii nr. 152/1998 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte,
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 962/2001
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 464 din 29 mai 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor
Legii nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 962/2001, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 626
din 4 octombrie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 va
avea următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Agenţia Naţională pentru Locuinţe este
instituţie de interes public, cu atribuţii în implementarea unor programe
guvernamentale şi în dezvoltarea de proiecte prin programe proprii, pentru
construcţia de locuinţe şi intervenţii la construcţiile existente.
(2) In realizarea obiectivelor sale, Agenţia
Naţională pentru Locuinţe coordonează constituirea şi atragerea de resurse de
finanţare pe care le administrează în cadrul unor montaje financiare pentru:
a) realizarea investiţiilor
privind construcţia de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii,
construcţia de locuinţe sociale şi de necesitate, construcţia şi/sau
reabilitarea locuinţelor distruse ori grav avariate, situate în zonele afectate
de calamităţi naturale, construcţia altor locuinţe proprietate publică a
statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi intervenţii la construcţiile
existente, în aplicarea măsurilor stabilite prin programe guvernamentale;
b) dezvoltarea prin programe
proprii a unor proiecte imobiliare pentru construirea de locuinţe proprietate
privată prin credit ipotecar.
(3) Agenţia Naţională pentru Locuinţe poate dobândi
terenuri destinate construirii de locuinţe, în condiţiile legii, prin:
a) preluarea în administrare
şi/sau în folosinţă gratuită a unor terenuri aflate în proprietatea publică sau
privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale;
b) achiziţia de terenuri din surse proprii sau
intermedierea achiziţiei acestora din sursele beneficiarilor de locuinţe;
c) preluarea în folosinţă gratuită a terenurilor
proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice, beneficiare ale
locuinţelor;
d) donaţii ale unor persoane fizice sau juridice.
(4) Agenţia Naţională pentru Locuinţe monitorizează
sau, după caz, dezvoltă proiecte pentru viabilizarea terenurilor destinate
construcţiilor de locuinţe, prin programe proprii sau prin programe
guvernamentale.
(5) Pentru dezvoltarea programelor proprii şi pentru
implementarea programelor guvernamentale de construcţii de locuinţe, Agenţia
Naţională pentru Locuinţe iniţiază şi asigură realizarea unor studii de
specialitate privind piaţa imobiliară - cererea şi oferta de locuinţe, terenuri
de construcţii, soluţii
arhitecturale, tehnologii, surse de finanţare şi costuri în construcţii de
locuinţe şi altele asemenea."
2. După articolul 1 se
introduce un nou articol, articolul 11 cu următorul cuprins:
„Art. 11. - (1)
Pentru dezvoltarea construcţiei de locuinţe, în valorificarea studiilor
efectuate potrivit art. 1 alin. (5) se vor avea în vedere promovarea unor
soluţii arhitecturale moderne, utilizarea tehnologiilor avansate de execuţie şi
a unor materiale şi produse noi, calitativ superioare. In situaţia
repetitivităţii soluţiilor alese se va avea în vedere individualizarea
ansamblurilor de locuinţe prin planuri urbanistice zonale şi prin adaptarea
respectivelor soluţii la condiţiile pedoclimatice existente în amplasament.
Pentru locuinţele care se construiesc prin investiţii din fonduri publice se
vor adopta soluţii de suprafaţă şi de confort minim prevăzute în Legea
locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
cu încadrarea în preţul minim al pieţei.
(2) Finanţarea studiilor prevăzute la alin. (1) se
realizează din surse proprii ale Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe şi din
veniturile proprii prevăzute cu această destinaţie în bugetul Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.
(3) Rezultatele studiilor prevăzute la alin. (1) se
pun gratuit la dispoziţie Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului şi pot fi valorificate pe piaţă pentru alţi solicitanţi. Sumele
provenite din valorificarea studiilor de piaţă se fac venit pentru Agenţia
Naţională pentru Locuinţe."
3. Articolul 2 va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Terenurile destinate construcţiei de
locuinţe se pot prelua de Agenţia Naţională pentru Locuinţe potrivit
prevederilor art. 21 alin. (1) din Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea Agenţiei
Naţionale pentru Locuinţe, cu modificările şi completările ulterioare, numai în
condiţiile în care sunt lipsite de orice sarcină şi sunt cuprinse cu această
destinaţie în planurile urbanistice aprobate.
(2) Terenurile prevăzute la alin. (1), care sunt în
proprietatea publică ori privată a statului, se transmit fără plată în
proprietatea publică sau, după caz, în proprietatea privată a unităţilor administrativ-teritoriale
în care sunt amplasate şi în administrarea consiliilor locale ale comunelor,
oraşelor, municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, sau,
după caz, în administrarea consiliilor judeţene, în conformitate cu legislaţia
în vigoare. Agenţia Naţională pentru Locuinţe îşi păstrează folosinţa gratuită
a terenurilor pe perioada realizării investiţiilor.
(3) Stabilirea şi/sau
clarificarea regimului juridic al terenurilor potrivit alin. (2) se realizează
în baza planurilor urbanistice şi a studiilor de fezabilitate aprobate, odată
cu promovarea programelor de
construcţii de locuinţe prin investiţii publice şi/sau odată cu dezvoltarea
proiectelor imobiliare privind construirea de locuinţe prin credit ipotecar.
(4) Promovarea investiţiilor publice în construcţia
de locuinţe şi dezvoltarea proiectelor imobiliare privind construirea de
locuinţe prin credit ipotecar se fac pe terenuri viabilizate sau a căror
viabilizare se realizează, corelat cu termenele de recepţie şi punere în
funcţiune a locuinţelor.
(5) Pentru asigurarea corelării prevăzute la alin.
(4) Agenţia Naţională pentru Locuinţe va încheia contracte cu autorităţile
administraţiei publice locale, prin bugetul cărora se aprobă programul de
investiţii publice pentru realizarea de utilităţi şi dotări tehnico-edilitare,
după modelul prevăzut în anexa nr. 13.
(6) Lucrările tehnico-edilitare necesare asigurării
condiţiilor de locuit în interiorul ansamblurilor de locuinţe care se
realizează pe terenuri proprietate privată a unor persoane fizice sau juridice
se includ în devizul general al obiectivului de investiţii. In aceste cazuri,
contractele prevăzute la alin. (5) vor avea în vedere numai lucrările
tehnico-edilitare necesar a fi realizate până la limitele exterioare ale
ansamblurilor de locuinţe."
4. Articolul 3 va avea
următorul cuprins:
„Art. 3. - Tinerii, în sensul prevederilor art. 62
alin. (1) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi
completările ulterioare, sunt persoane majore în vârstă de până la 35 de ani la
data depunerii cererii pentru repartizarea unei locuinţe construite prin
programele Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, destinată închirierii, şi care
pot primi repartiţie pentru locuinţă în cel mult 12 luni de la împlinirea
acestei vârste."
5. Titlul capitolului I1 „Operaţiuni imobiliare efectuate de către Agenţia Naţională pentru
Locuinţe pentru construirea locuinţelor prin programe proprii" se abrogă.
6. După alineatul (1) al
articolului 32 se introduc două noi alineate, alineatele (2) şi (3), cu următorul
cuprins:
„(2) Pentru construcţia de locuinţe realizată prin
investiţii publice, valoarea contractelor de antrepriză generală încheiate de
Agenţia Naţională pentru Locuinţe cu antreprenorii generali se va actualiza
potrivit legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice.
(3) Actualizarea valorii contractelor de antrepriză
generală prevăzute la alin. (1) se poate face numai pentru perioada cuprinsă
între data începerii lucrărilor şi cea a recepţiei la terminarea lucrărilor
prevăzute în contract."
7. Articolele 4, 6, 7, 8 şi
9 se abrogă.
8. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Agenţia Naţională pentru Locuinţe va
încheia convenţii cu autorităţile administraţiei publice locale pentru
sprijinirea programelor de construcţie a locuinţelor.
(2) Pentru terenurile care sunt sau trec în condiţiile
legii în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale, destinate
realizării de locuinţe cu finanţare prin credite ipotecare, se vor stabili în
cadrul convenţiilor încheiate, în baza unor hotărâri ale consiliilor locale,
modalitatea de atribuire a acestora către titularii dreptului de proprietate
asupra locuinţelor, precum şi cuantumul redevenţei sau al taxei stabilite
potrivit legii. Concesionarea sau, după caz, darea în folosinţă a terenurilor
se face pentru toată durata de existenţă a construcţiilor."
9. Articolul 11 se abrogă.
10. Articolul 12 va avea
următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Resursele de finanţare în construcţia
de locuinţe cu credit ipotecar care se realizează prin programele Agenţiei
Naţionale pentru Locuinţe se constituie din sursele proprii ale beneficiarilor
şi/sau din credite ipotecare acordate acestora de către instituţii financiare autorizate potrivit legii.
(2) Finanţarea construcţiei de locuinţe cu credit
ipotecar se realizează integral prin instituţiile financiare creditoare.
(3) Pentru construcţiile de locuinţe a căror
finanţare se asigură în condiţiile alin. (2) se vor stabili, prin contractele
încheiate de Agenţia Naţională pentru Locuinţe cu beneficiarii de credite:
a) structura preţului locuinţelor;
b) modalitatea de reactualizare a valorii
contractelor de antrepriză generală.
(4) Agenţia Naţională pentru Locuinţe va încheia
convenţii cu instituţiile financiare creditoare pentru realizarea montajului
financiar necesar în finanţarea construcţiei de locuinţe contractate de
beneficiarii de credite."
11. Articolul 13 se abrogă.
12. Titlul
secţiunii a doua a capitolului II va avea următorul cuprins:
„SECŢIUNEA a 2-a
Promovarea proiectelor imobiliare pentru
construirea de locuinţe prin programe proprii"
13. Articolul 131 va avea următorul cuprins:
„Art. 131. - (1) In aplicarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 152/1998, cu modificările
şi completările ulterioare, Agenţia Naţională pentru Locuinţe va întocmi anual
un program de construcţii de locuinţe proprietate privată prin credit ipotecar,
în baza cererilor înregistrate, pe terenuri dobândite în acest scop potrivit
legii. Cererile formulate de persoane evacuate sau de chiriaşi din locuinţele
preluate în mod abuziv de către stat şi care s-au retrocedat în natură foştilor
proprietari, precum şi cererile formulate de tineri vor fi rezolvate cu
prioritate; în acest scop, Consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale
pentru Locuinţe va adopta criterii şi reglementări specifice.
(2) Pentru promovarea programului prevăzut la alin.
(1) Agenţia Naţională pentru Locuinţe va întocmi studii de prefezabilitate şi
studii de fezabilitate pentru fiecare obiectiv de investiţii, studii care vor
avea conţinutul prevăzut în anexa nr. 14.
(3) Programul va fi transmis pentru avizare
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi va fi însoţit de
studiile de prefezabilitate."
14. Articolul 132 va avea următorul cuprins:
„Art. 132. - (1)
Pentru dezvoltarea programului de construcţii de locuinţe proprietate privată
prin credit ipotecar pot participa ca parteneri, alături de Agenţia Naţională
pentru Locuinţe, persoane juridice cu activităţi în construirea de locuinţe, de
drumuri, în domeniul investiţiilor imobiliare, în domeniul serviciilor de
gospodărie comunală, precum şi al celor de alimentare cu gaze şi energie
electrică, pe bază de contracte de asociere încheiate potrivit legii.
(2) Conţinutul-cadru al contractelor de asociere şi
condiţiile de eligibilitate a partenerilor Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe
în dezvoltarea programului de construcţii de locuinţe proprietate privată prin
credit ipotecar sunt prevăzute în anexa nr. 15.
(3) Agenţia Naţională pentru Locuinţe şi partenerii
acesteia în dezvoltarea programelor de construcţii de locuinţe prin credit
ipotecar pot avansa din surse proprii sumele necesare pentru realizarea
montajului financiar, inclusiv a operaţiunilor imobiliare conexe, contractarea
şi realizarea serviciilor de proiectare, contractarea, urmărirea şi realizarea lucrărilor de execuţie,
urmând ca acestea să fie reconstituite din sursele beneficiarilor de locuinţe.
(4) Dezvoltarea programului de construcţii de locuinţe
proprietate privată prin credit ipotecar se poate realiza de Agenţia Naţională
pentru Locuinţe şi pe terenuri proprietate privată a unor persoane fizice sau
juridice, pe baza unor contracte de parteneriat, prevederile alin. (2) şi ale
art. 2 aplicându-se în mod corespunzător."
15. La articolul 14,
alineatele (3), (4), (5) şi (7) vor avea următorul cuprins:
„(3) Solicitările/cererile privind repartizarea de
locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, vor fi înregistrate în ordinea
primirii acestora şi vor fi analizate de comisii sociale care se vor constitui
în acest scop prin dispoziţie a primarilor comunelor, oraşelor, municipiilor,
respectiv ai sectoarelor municipiului Bucureşti sau, după caz, prin dispoziţie
a preşedinţilor consiliilor judeţene. Comisia socială nu este o comisie de
specialitate a consiliului local, în sensul prevederilor Ordonanţei Guvernului
nr. 35/2002 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare
a consiliilor locale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 673/2002.
(4) Stabilirea solicitanţilor care au acces la
locuinţe şi a ordinii de prioritate în soluţionarea cererilor înregistrate în
condiţiile alin. (1), (2) şi (3), precum şi repartizarea locuinţelor pentru
tineri, destinate închirierii, se vor realiza în mod obligatoriu după criterii
care vor respecta criteriile-cadru cuprinse în anexa nr. 11 şi care vor fi
adoptate, cu avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
de autorităţile administraţiei publice locale şi/sau centrale care preiau în
administrare aceste locuinţe.
(5) Structura pe specialităţi a membrilor comisiilor
sociale se aprobă de consiliile locale, la propunerea primarilor localităţilor,
respectiv ai sectoarelor municipiului Bucureşti, şi de consiliile judeţene, la
propunerea preşedintelui consiliului judeţean, cu respectarea prevederilor
prezentelor norme metodologice. Pentru analizarea cererilor de locuinţe
destinate închirierii, efectuate de tineri specialişti din învăţământ şi
sănătate, comisiile sociale se vor structura majoritar pe specialităţi
specifice domeniului respectiv şi vor cuprinde specialişti desemnaţi la
propunerea autorităţilor publice centrale interesate şi/sau a serviciilor descentralizate în teritoriu ale acestora.
(7) Locuinţele pentru tineri, destinate închirierii,
repartizate după criterii care nu sunt avizate şi aprobate în condiţiile
prevederilor alin. (4) şi (41), intră sub incidenţa prevederilor art. 62 alin. (4) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare."
16. După alineatul (4) al
articolului 14 se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
„(41) In adoptarea
criteriilor prevăzute la alin. (4) se vor avea în vedere următoarele:
a) criteriile-cadru de acces la locuinţă vor fi
adaptate la situaţiile concrete existente pe plan local, numai din punct de
vedere al cuprinderii teritoriale. Pentru accesul la locuinţele destinate
închirierii unor tineri specialişti din învăţământ şi sănătate se pot propune
şi criterii specifice, în suplimentarea celor stabilite prin criteriile-cadru;
b) pentru criteriile-cadru de ierarhizare prin
punctaj nu se admit modificări şi/sau completări, acestea urmând a fi preluate
sub forma şi cu punctajul stabilite în anexa nr. 11;
c) criteriile se adoptă sub formă de propuneri care se
transmit pentru avizare Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, însoţite de o copie a actului prin care au fost adoptate. Forma
finală a criteriilor se adoptă
după primirea avizului favorabil al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor
şi Turismului şi efectuarea eventualelor corecturi solicitate prin avizul
respectiv;
d) solicitarea avizului Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, prevăzut la lit. c), se efectuează, de regulă,
odată cu transmiterea inventarului locuinţelor pentru tineri, destinate
închirierii, propuse a fi finanţate în cadrul programului aprobat conform art.
18 şi ori de câte ori este necesară modificarea criteriilor în vederea
adaptării acestora la situaţii care diferă de cele stabilite iniţial.
Solicitarea va fi însoţită de o notă de fundamentare a criteriilor
propuse."
17. La articolul 14,
alineatele (6) şi (8) se abrogă.
18. La articolul 15, alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) In urma analizării cererilor de
locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, comisiile sociale vor prezenta
consiliilor locale sau, după caz, consiliilor judeţene lista solicitanţilor
care au acces la locuinţele pentru tineri, destinate închirierii, precum şi
propuneri privind ordinea şi modul de soluţionare a cererilor, luându-se în
considerare folosirea spaţiului locativ existent, precum şi construirea de
locuinţe noi în condiţiile prezentelor norme metodologice. Analizarea cererilor
şi stabilirea priorităţilor în soluţionarea acestora se fac anual, până la
sfârşitul lunii februarie a anului respectiv, luându-se în considerare cererile
depuse până la sfârşitul anului precedent; lista de priorităţi se întocmeşte
sau se reface anual numai în cazul când în unitatea administrativ-teritorială
urmează să se finalizeze în anul respectiv şi să se repartizeze locuinţe noi
pentru tineri, destinate închirierii.
(2) Listele privind solicitanţii care au acces la
locuinţe şi cele cu privire la stabilirea ordinii de prioritate în soluţionarea
cererilor, criteriile care au stat la baza stabilirii respectivelor liste,
precum şi hotărârile consiliilor locale sau, după caz, hotărârile consiliilor
judeţene prin care au fost aprobate vor fi date publicităţii prin afişare
într-un loc accesibil publicului."
19. După alineatul (7) al
articolului 15 se introduce un nou alineat, alineatul (71), cu următorul cuprins:
„(71) Locuinţele
rămase vacante pe perioada exploatării acestora se repartizează solicitanţilor
care au înregistrate cereri în condiţiile prevederilor art. 14 alin. (1) şi (3)
şi care îndeplinesc criteriile de acces adoptate în condiţiile prevederilor
art. 14 alin. (4). Repartizarea acestor locuinţe se face în următoarea ordine de prioritate:
a) în ordinea stabilită prin lista anuală de
priorităţi întocmită sau refăcută în condiţiile prevederilor alin. (1);
b) în ordinea crescătoare a datei de înregistrare a
cererilor de locuinţă, în cazul când nu se pot aplica prevederile
lit. a)."
20. Alineatul (8) al
articolului 15 va avea următorul cuprins:
„(8) Administrarea locuinţelor pentru tineri, destinate
închirierii, se face în condiţiile prevăzute de lege pentru locuinţele din
fondul locativ de stat. Pentru încheierea şi/sau prelungirea contractului de
închiriere a locuinţei se aplică şi prevederile art. 62 alin. (31) şi (32) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare. Contractul iniţial se încheie fără restricţii referitoare la vârsta
beneficiarului/beneficiarilor, dar va cuprinde clauze
referitoare la revizuirea cuantumului de chirie, aplicabile la data prelungirii
acestuia, conform legii."
21. Alineatul (11) al articolului 16 va avea următorul cuprins:
„(11) In aplicarea prevederilor art. 61 alin. (4) din Legea nr. 152/1998, cu modificările şi completările
ulterioare, construcţiile de
locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, se amplasează pe terenuri
proprietate publică primite în folosinţă gratuită pe perioada realizării
investiţiilor de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe conform prevederilor
alin. (1), precum şi pe terenuri proprietate publică sau privată a statului,
transmise în administrarea agenţiei conform prevederilor Legii nr. 213/1998
privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi
completările ulterioare, ori prin legi speciale. Terenurile care sunt în
proprietatea publică ori privată a statului se transmit fără plată în
proprietatea publică a unităţilor administrativ-teritoriale, cu respectarea prevederilor art. 2 din prezentele norme metodologice."
22. După alineatul (12) al articolului 17 se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Studiile de fezabilitate supuse aprobării conform
alin. (11) şi (12) vor fi însoţite
de câte un exemplar al contractelor încheiate potrivit prevederilor art. 2
alin. (5)."
23. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
„Art. 18. - In vederea cuprinderii obiectivelor de
investiţii prevăzute la art. 17 în programul de realizare a locuinţelor pentru
tineri, destinate închirierii, consiliile locale sau, după caz, consiliile
judeţene vor întocmi, vor actualiza şi vor transmite anual inventarul, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 1, cel mai târziu până în data de 15 mai a
fiecărui an."
24. Alineatul (2) al
articolului 19 va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru obiectivele noi de investiţii propuse în
condiţiile art. 17, Agenţia Naţională pentru Locuinţe va prelua prin protocol,
de la consiliile locale şi, după caz, de la consiliile judeţene, studiile de
fezabilitate şi terenurile aferente construcţiilor. Terenurile aferente
construcţiilor de locuinţe rămân sau sunt preluate în folosinţa gratuită a
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe pe durata de realizare a
investiţiilor."
25. La articolul
19, litera b) a alineatului (3) şi alineatul (31) vor avea următorul cuprins:
,,b) obligativitatea consiliilor locale de a asigura
utilităţile şi dotările edilitare aferente construcţiilor de locuinţe,
coroborat cu programul de recepţie şi punere în funcţiune a locuinţelor,
conform contractelor încheiate potrivit prevederilor art. 2 alin. (5);
(31) Pentru
obiectivele de investiţii promovate direct de Agenţia Naţională pentru
Locuinţe, conform prevederilor art. 17 alin. (11), amplasate pe terenuri care nu fac parte
din domeniul public sau privat al unităţilor administrativ-teritoriale,
precizările alin. (3) lit. a)-e) vor face obiectul unor convenţii încheiate de
agenţie cu consiliile locale sau cu consiliile judeţene, după caz."
26. Alineatul (2) al articolului 191 se abrogă.
27. La articolul 191, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Predarea-preluarea locuinţelor prevăzute la alin.
(1) şi, după caz, a terenurilor aferente se face odată cu recepţia la
terminarea lucrărilor, prin protocol încheiat între Agenţia Naţională pentru
Locuinţe şi cei interesaţi, în condiţiile stabilite la art. 19 alin. (3) lit.
d), respectiv la art. 19 alin. (31). La această dată folosinţa gratuită acordată Agenţiei Naţionale
pentru Locuinţe asupra terenurilor aferente locuinţelor încetează de
drept."
28. Articolul 211 se abrogă.
29. La articolul 22,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) După aprobarea bugetului de stat,
direcţia coordonatoare a activităţii de investiţii din cadrul Ministerului Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului transmite Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe
fişele obiectivelor de investiţii finanţate de la bugetul de stat privind
construcţia de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii."
30. La articolul 25, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Inaintea încheierii contractului de
antrepriză pentru executarea lucrărilor de construcţii-montaj, Agenţia
Naţională pentru Locuinţe transmite direcţiei coordonatoare din cadrul
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului devizul general al
investiţiei privind realizarea de locuinţe pentru tineri, destinate
închirierii, însoţit de devize financiare estimative pentru categoriile de
cheltuieli care nu intră în valoarea contractului de antrepriză, în vederea
urmăririi alocării fondurilor necesare pe categorii de cheltuieli. Decontarea
cheltuielilor necesare realizării obiectivelor de investiţii cuprinse în
devizul general se asigură, pe surse de finanţare, conform prevederilor anexei
nr. 2a)."
31. Titlul capitolului IV „Obligaţiuni şi emisiunea de obligaţiuni" va avea următorul
cuprins:
„CAPITOLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale"
32. Articolele 28-31 se
abrogă.
33. După articolul 31 se
introduc cinci noi articole, articolele 311 - 315, cu următorul
cuprins:
„Art. 311. - (1)
Creditele ipotecare acordate din sursele Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe
până la data de 17 iulie 2005 se derulează conform prevederilor cuprinse în
contractele încheiate cu beneficiarii acestora şi celor din convenţiile
speciale încheiate de agenţie în acest scop cu instituţii bancare, până la data
rambursării integrale a împrumuturilor.
(2) Aprobarea ratei dobânzii aferente creditelor
prevăzute la alin. (1) este în atribuţia Consiliului de administraţie al
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe.
(3) Resursele Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe se
reîntregesc cu ratele rambursate şi cu dobânzile plătite de beneficiarii
creditelor acordate în condiţiile alin. (1) şi (2).
Art. 312. - (1)
Contractanţii de credite ipotecare, care au încheiate contracte de mandat cu
Agenţia Naţională pentru Locuinţe sau contracte de construire a unei locuinţe
prin programele agenţiei până la data de 17 iulie 2005, pot beneficia în
continuare de o subvenţie de la bugetul de stat în cuantum de 20% din valoarea
locuinţei, dacă întrunesc, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
a) titularul contractului, respectiv membrii familiei
acestuia (soţ/soţie şi/sau copii în întreţinere), nu a primit sprijin de la
bugetul de stat sub formă de subvenţii pentru o altă locuinţă;
b) este prima locuinţă pe care o construiesc cu
finanţare prin credit ipotecar.
(2) Subvenţia prevăzută la alin. (1) se asigură de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului.
(3) Fundamentarea necesarului anual de subvenţii se
face de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe, pe baza programului de
construcţii de locuinţe cu credit ipotecar pentru anul următor şi al resurselor
estimate a fi utilizate în acest scop, prin aplicarea procentului de 20% la valoarea
estimată a locuinţelor care se construiesc pentru beneficiarii prevăzuţi la
alin. (1).
(4) Fundamentarea necesarului de subvenţii se
transmite Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, odată cu fundamentarea necesarului de
resurse prevăzută la art. 20.
(5) Persoanele care pot beneficia de subvenţii pentru
prima locuinţă construită cu credit ipotecar, în condiţiile prevăzute la alin.
(1), vor depune la Agenţia Naţională pentru Locuinţe solicitarea acordării
subvenţiei la care au dreptul potrivit legii, la care va fi anexată, sub formă
autentică, o declaraţie pe propria răspundere a solicitantului din care să
rezulte că acesta, respectiv familia sa (soţ, soţie şi copii în întreţinere),
nu a primit sprijin de la bugetul de stat sub formă de subvenţii pentru
construirea sau cumpărarea unei alte locuinţe.
(6) Solicitările depuse vor fi analizate şi aprobate,
după caz, de Comitetul de credite al Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe.
(7) După aprobarea solicitărilor de acordare a
subvenţiei odată cu încheierea contractelor de construire a locuinţelor se
stabileşte cuantumul subvenţiei aprobate pentru fiecare beneficiar, prin
aplicarea unui procent de 20% la valoarea locuinţei care se înscrie în
contractul de construire.
(8) Agenţia Naţională pentru Locuinţe va solicita
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului acordarea
subvenţiilor în baza unei situaţii întocmite conform modelului prevăzut în
anexa nr. 10.
(9) Solicitările de subvenţii, prezentate conform
modelului din anexa nr. 10, se vor reactualiza la data primirii în contul
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe a sumei reprezentând subvenţii, în funcţie
de evoluţia cursului de schimb leu -euro pe perioada dintre momentul
consolidării valorii locuinţei prevăzute în contractul de construire şi
momentul primirii sumei. Solicitările de subvenţii reactualizate se transmit
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului în vederea
regularizării sumelor alocate de la bugetul de stat cu această destinaţie.
Art. 313. - (1)
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului va aloca Agenţiei
Naţionale pentru Locuinţe subvenţiile stabilite în conformitate cu prevederile
art. 312, din
creditele bugetare deschise în acest scop, în limita alocaţiilor
stabilite prin legea bugetului de stat.
(2) Subvenţia primită conform alin. (1) se constituie
ca sursă pentru finanţarea parţială a locuinţei pentru care a fost acordată.
Art. 314. - (1) In aplicarea prevederilor
art. 61 alin. (4) din Legea nr. 152/1998,
cu modificările şi completările ulterioare, promovarea şi dezvoltarea la nivel
sectorial şi naţional a unor programe privind construcţia de locuinţe sociale şi de necesitate, construcţia
altor locuinţe proprietate publică a statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale, precum şi intervenţii la construcţii existente se
realizează de Agenţia Naţională pentru Locuinţe în condiţii similare celor
stabilite prin prezentele norme metodologice pentru programul de construcţii de
locuinţe pentru tineri, destinate închirierii, cu respectarea prevederilor
legislativ-normative prin care se reglementează regimul juridic şi cadrul
general de realizare, exploatare şi administrare a respectivelor locuinţe.
(2) Promovarea, implementarea şi derularea la nivel
sectorial şi naţional a unor programe privind construirea şi/sau reabilitarea
locuinţelor distruse ori grav avariate, situate în zonele afectate de
calamităţi naturale, se realizează de Agenţia Naţională pentru Locuinţe în
parteneriat cu autorităţile administraţiei publice locale, în condiţiile
prevăzute prin actele legislativ-normative ce vor fi adoptate în acest scop.
Stabilirea obiectului şi a condiţiilor de desfăşurare a parteneriatului se face
prin convenţii încheiate de Agenţia Naţională pentru Locuinţe cu autorităţile
administraţiei publice locale implicate.
Art. 315. -
Materialele provenite din donaţii şi/sau sponsorizări, prevăzute la art. 241 alin. (2) din Legea nr. 152/1998,
cu modificările şi completările ulterioare, se pot utiliza numai în cadrul
programelor prevăzute la art. 314 alin. (2) din prezentele norme metodologice."
34. Articolul 32 va avea
următorul cuprins:
„Art. 32. - Anexele nr. 1, 2, 2a) şi 3 - 15 fac parte
integrantă din prezentele norme metodologice."
35. Anexa nr. 1 se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.
36. Anexa nr. 1a) se
abrogă.
37. Anexa nr. 11 se
înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezenta hotărâre.
38. După anexa nr. 12 se
introduc trei noi anexe, anexele nr. 13, 14 şi 15, care vor avea cuprinsul din
anexele nr. 3, 4 şi 5 la prezenta hotărâre.
Art. II. - Normele
metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998
privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 962/2001, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 626 din 4 octombrie 2001,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi
completările aduse prin prezenta hotărâre, se vor republica în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor numerotarea corespunzătoare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Gheorghe Dobre
Ministru delegat pentru lucrări publice
şi amenajarea teritoriului,
Laszlo Borbely
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
(Anexa nr. 1 la normele metodologice)
CONSILIUL LOCAL........................................
(Consiliul Judeţean ......................................)
(Consiliul General al Municipiului Bucureşti)
INVENTARUL locuinţelor pentru tineri, propuse a fi
finanţate în cadrul Programului aprobat conform Legii nr. 152/1998
Denumirea localităţii,
blocul
|
Numărul de locuinţe
|
Numărul
De cereri
|
Regimul
de înălţime
|
Stadiul fizic
|
Termenul PIF
|
Amplasamentul*)
|
Sumele
necesare în
vederea
finalizării
(milioane lei)
|
Suma
solicitată
de la bugetul de stat (milioane lei)
|
Surse
proprii**)
(milioane
lei)
|
Suprafaţa (ha)
|
Planul urbanistic
|
Stadiul viabilizării
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
Localitatea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Obiectivul
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Total localitate:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL GENERAL:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Primar,
(Preşedintele Consiliului judeţean)
(Primarul general)
*) Se completează: suprafaţa, planurile urbanistice
aprobate şi lucrările de viabilizare realizate.
**) La coloana 11 se completează totalul sumelor
înscrise în listele investiţiilor de la bugetul local, fără alocaţii de la
bugetul de stat. Anexa se centralizează la nivelul Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului pe baza datelor transmise de
consiliile locale.
ANEXA Nr. 2
(Anexa nr. 11 la normele metodologice)
CRITERII-CADRU
pentru stabilirea ordinii de prioritate în
soluţionarea cererilor de locuinţe
şi în repartizarea locuinţelor pentru tineri,
destinate închirierii
A. Criterii de acces la locuinţă:
1. Titularul cererii de repartizare a unei locuinţe
pentru tineri, destinată închirierii, trebuie să fie major, în vârstă de până
la 35 de ani la data depunerii cererii, şi să poată primi repartiţie pentru
locuinţă în cel mult 12 luni de la împlinirea acestei vârste.
Cererea de locuinţă se efectuează numai individual şi
în nume propriu.
2. Titularul cererii de locuinţă şi ceilalţi membrii
ai familiei acestuia - soţ/soţie, copii şi/sau alte persoane aflate în
întreţinerea acestuia - trebuie să nu deţină şi să nu fi deţinut o altă
locuinţă în proprietate şi/sau să nu fie beneficiarul unei alte locuinţe cu
chirie, proprietate de stat, proprietate a unităţii administrativ-teritoriale
sau a unităţii în care îşi desfăşoară activitatea, în localitatea în care a
solicitat locuinţă. Pentru sectoarele municipiului Bucureşti această restricţie
se referă la locuinţe care au fost sau sunt deţinute în municipiu, indiferent
în care sector al acestuia. Cuprinderea teritorială la care se referă această
cerinţă se va stabili de către consiliile locale, cu avizul Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în sensul şi în corelare cu cele precizate la criteriul de acces de la pct. 3.
Acte doveditoare: declaraţii autentificate ale
titularului cererii şi, după caz, ale soţiei/soţului şi ale celorlalţi membri
majori din familia acestuia.
NOTĂ:
Restricţia referitoare la nedeţinerea unei locuinţe în
proprietate nu are în vedere locuinţele înstrăinate în
urma unei acţiuni de partaj sau locuinţele trecute în
proprietatea statului în mod abuziv şi care nu au fost retrocedate în natură.
De asemenea, restricţia nu se aplică în cazul deţinerii cu chirie a unui spaţiu
locativ în cămine de familişti sau nefamilisti, precum şi chiriaşilor din
locuinţele preluate abuziv de stat şi care fac obiectul unor solicitări de
retrocedare sau care sunt retrocedate către foştii proprietari. Prin cămine
de familişti sau nefamilisti se înţelege clădirile dotate cu camere de
locuit individuale şi cu dependinţele, dotările şi utilităţile comune.
3. Titularul cererii de locuinţă trebuie să îşi
desfăşoare activitatea în localitatea în care sunt amplasate locuinţele.
Cuprinderea teritorială la care se referă această cerinţă se va stabili de
consiliile locale, cu avizul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului. Se va avea în vedere posibilitatea extinderii acestei cuprinderi
teritoriale şi în afara localităţii în care s-a solicitat locuinţa, în cazuri
motivate de existenţa unor platforme industriale, puncte de lucru ale unor
unităţi economice din localitate, aşezăminte de ocrotire socială, aeroporturi,
nave maritime sau fluviale, unităţi turistice, cultural-sportive şi de agrement
sau alte asemenea cazuri, în care îşi desfăşoară activitatea solicitanţii de
locuinţe.
NOTĂ:
Prin excepţie, în cazul când se extinde cuprinderea
teritorială a criterului, solicitanţii care îşi desfăşoară activitatea în afara
localităţii în care sunt amplasate locuinţele trebuie să facă dovada că au domiciliul stabil de cel
puţin un an în această localitate.
4. Repartizarea locuinţelor se face în limita fondului
disponibil, luându-se în considerare atât locuinţele libere din fondul
existent, cât şi locuinţele ce urmează a fi finalizate în cadrul unor obiective
de investiţii aprobate şi cuprinse în programul de construcţii de locuinţe
pentru tineri, destinate închirierii.
NOTĂ:
- Lista de priorităţi se
stabileşte anual.
- Solicitanţii înscrişi în lista de priorităţi, cu
respectarea criteriilor de la pct. 1, 2 şi 3, care nu pot beneficia de
repartizarea unei locuinţe în limita fondului disponibil în anul respectiv, pot
primi repartiţii în anii următori, în limita fondului disponibil în fiecare an
şi în noua ordine de prioritate stabilită.
B. Criterii de ierarhizare stabilite prin punctaj:
1. Situaţia locativă
actuală
1.1. Chiriaş în spaţiu
din fond locativ privat..........................................................
10 puncte
1.2. Tolerat în
spaţiu................................................................................................
7 puncte
1.3. Suprafaţa locuibilă deţinută (cu chirie, tolerat
în spaţiu): - m2/locatar
-
a) mai mare de 15 m2 şi până la 18 m2 inclusiv................................................ 5
puncte
b) mai mare de 12 m2 şi până la 15 m2 inclusiv................................................ 7
puncte
c) 8 m2 şi până la
12 m2
inclusiv.........................................................................
9 puncte
d) mai mică de 8 m2...............................................................................................
10 puncte
NOTĂ:
In cazul celor toleraţi în
spaţiu, toată suprafaţa locativă a imobilului se împarte la numărul total al
locatarilor, în care sunt incluşi şi cei care nu fac parte din familia
solicitantului de locuinţă, dar care locuiesc în acelaşi imobil. In cazul
spaţiilor locative închiriate, suprafaţa locativă deţinută conform contractului
de închiriere se împarte numai la numărul membrilor familiei solicitantului de
locuinţă. La stabilirea numărului de membri ai familiei solicitantului de locuinţă
se va avea în vedere componenţa familiei definită la cap. A pct. 2.
2. Starea civilă actuală
2.1. Starea civilă:
a) căsătorit................................................................................................................
10 puncte
b) necăsătorit............................................................................................................
8 puncte
2.2. Nr. de persoane în întreţinere:
a) Copii
- 1
copil.....................................................................................................................
2 puncte
- 2 copii.....................................................................................................................
3 puncte
- 3
copii.....................................................................................................................
4 puncte
- 4 copii.....................................................................................................................
5 puncte
- > 4
copii................................................................ 5
puncte + 1 punct pentru fiecare copil
b) alte persoane, indiferent de numărul
acestora.................................................. 2 puncte
3. Starea de sănătate
actuală
Boala de care suferă solicitantul sau un alt membru al familiei ori aflat în
întreţinere necesită, potrivit legii, însoţitor sau o cameră în
plus................... 2 puncte
4. Vechimea cererii solicitantului
4.1. până la 1
an..................................................................................................... 1 punct
4.2. între 1 şi 2 ani.................................................................................................
3 puncte
4.3. între 2 şi 3
ani................................................................................................
6 puncte
4.4. între 3 şi 4
ani................................................................................................
9 puncte
4.5. pentru fiecare an peste 4
ani..........................................................................
4 puncte
5. Nivelul de studii şi/sau
pregătire profesională
5.1. fără studii şi fără pregătire
profesională......................................................... 5
puncte
5.2. cu şcoală generală, fără pregătire profesională
şi/sau cu specializare la
locul de
muncă.............................................................................................puncte
5.3. cu studii medii, fără pregătire profesională
şi/sau cu specializare la locul de muncă...........................................................................................................
10 puncte
5.4. cu pregătire profesională, prin studii medii sau
profesionale de specialitate şi/sau
prin studii superioare de scurtă
durată................................................ 13 puncte
5.5. cu studii
superioare..........................................................................................
15 puncte
NOTĂ:
Se va puncta ultimul nivel de
studii încheiat şi atestat conform legii.
6. Situaţii locative sau
sociale deosebite
6.1. tineri proveniţi din case de ocrotire socială şi
care au împlinit 18 ani....... 15 puncte
6.2. tineri care au adoptat sau adoptă
copii.........................................................
10 puncte
6.3. tineri evacuaţi din case
naţionalizate..............................................................
5 puncte
NOTĂ:
Criteriile de ierarhizare stabilite prin punctaj se
aplică numai solicitanţilor de locuinţă care au îndeplinit în totalitate criteriile
specificate la lit. A de mai sus.
In cazul înregistrării unor punctaje egale,
solicitanţii vor fi departajaţi în funcţie de situaţia locativă constatată la
data efectivă a repartizării locuinţelor, având prioritate, numai în acest caz,
solicitanţii a căror situaţie locativă este sau poate deveni, în mod iminent,
gravă. Dacă nici acest criteriu nu este suficient, departajarea se poate face
în funcţie de vechimea cererii solicitantului, luându-se în considerare data
efectivă a înregistrării cererii (ziua/luna/anul), având prioritate în acest
caz solicitantul a cărui cerere are vechime mai mare. In cazul când
departajarea nu se poate efectua nici în baza acestor criterii, au prioritate
solicitanţii care au punctajul cel mai mare acordat pe baza criteriilor cu
caracter de protecţie socială (starea civilă + starea de sănătate actuală).
ANEXA Nr. 3
(Anexa nr. 13 la normele metodologice)
CONTRACT-CADRU
Intre:
AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU LOCUINŢE (A.N.L), cu sediul în
...................................., reprezentată de director general
.............................................. şi director general adjunct
economic .................................................,
si
CONSILIUL LOCAL/JUDEŢEAN ............................, cu sediul în ..........................,
reprezentat prin ................................, în
conformitate cu prevederile art. 2 alin. 7 şi ale art. 21 alin. (5) din Legea nr. 152/1998
privind înfiinţarea Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, cu modificările şi
completările ulterioare, s-a încheiat prezentul contract:
CAPITOLUL
I
Obiectul
contractului
Art. 1. - (1) Obiectul prezentului contract îl
constituie transmiterea terenului, în suprafaţă de
..................... m2, situat în ..............., aflat în
proprietatea .............................. şi în
administrarea Consiliului .........................,
în folosinţa gratuită a
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe (împreună cu construcţia existentă pe teren,
dacă este cazul) pe durata execuţiei investiţiei.
(2) Pe terenul prevăzut la alin. (1) Agenţia
Naţională pentru Locuinţe va realiza locuinţe pentru tineri, destinate
închirierii.
(3) Pe terenul prevăzut la alin. (1) Consiliul
..................... va
realiza lucrări de drumuri, lucrări necesare asigurării cu utilităţi şi dotări
tehnico-edilitare a construcţiilor de locuinţe, potrivit planurilor de urbanism
aprobate în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 2. - Preluarea terenului (şi a construcţiei
existente pe teren, dacă este cazul) prevăzut la art. 1 se va face pe bază de
proces-verbal de predare-primire între Consiliul .................... şi Agenţia Naţională pentru Locuinţe, după transmiterea deschiderii de
finanţare pentru începerea lucrărilor de construcţie.
Până la data întocmirii procesului-verbal de
predare-primire terenul şi construcţia existentă pe teren rămân în administrarea Consiliului ........................
CAPITOLUL II
Documentele contractului
Art. 3. - (1) Identificarea terenului prevăzut la art.
1 se realizează pe baza documentaţiei care face parte integrantă din prezentul
contract.
(2) Documentaţia prevăzută la alin. (1) cuprinde:
a) schiţele cu amplasamentul terenului, suprafaţa
acestuia, precum şi categoriile de folosinţă (anexa nr. 1 la contract);
b) numărul de unităţi locative propuse a se realiza
pe amplasamentul identificat (anexa nr. 2 la contract);
c) hotărârea Consiliului ................ de
transmitere către Agenţia
Naţională pentru Locuinţe a terenului, pentru construirea de locuinţe ............., cu asigurarea din bugetul local a costului utilităţilor aferente
construcţiilor, şi încheierea contractelor de execuţie a lucrărilor cu
societăţile furnizoare de utilităţi (apă, canalizare, energie termică şi
electrică, gaze, telefonie, căi de acces, alei pietonale, spaţii verzi);
d) documentaţiile de urbanism (P.U.G., P.U.Z.,P.U.D.),
aprobate conform legii;
e) extras de carte funciară.
CAPITOLUL III
Durata contractului
Art. 4. - Contractul se încheie pe perioada
construcţiei locuinţelor şi încetează la semnarea protocolului de
predare-primire încheiat între Agenţia Naţională pentru Locuinţe şi Consiliul
..................
CAPITOLUL IV
Obligaţiile părţilor
Art. 5. - Consiliul ..................................
se obligă:
a) să transmită Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe în
folosinţă gratuită terenul pentru construirea de locuinţe pentru tineri,
destinate închirierii/locuinţe sociale/de necesitate, în suprafaţă de ........... m2, situat în ................., identificat conform prevederilor art. 3 (precum şi construcţia existentă pe teren ................) pe
toată durata executării construcţiei;
b) să pună la dispoziţie Agenţiei Naţionale pentru
Locuinţe terenul liber de orice sarcini (şi construcţia existentă);
c) să elaboreze documentaţiile de urbanism (P.U.G.,
P.U.Z., P.U.D.) şi să suporte cheltuielile legate de acestea;
d) să asigure de la bugetul local şi finalizarea
execuţiei utilităţilor aferente construcţiei (apă, canalizare, energie termică
şi electrică, gaze, telefonie, căi de acces, alei pietonale, spaţii verzi) până
la recepţia la terminarea locuinţelor;
e) să obţină extras de carte
funciară;
f) să elaboreze studiul de fezabilitate şi să obţină
toate avizele conform cu certificatul de urbanism, inclusiv acordul unic şi
studiul geotehnic verificat de un geotehnician atestat;
g) să respecte termenele de execuţie şi de punere în
funcţiune a lucrărilor şi a utilităţilor, corelate cu graficele de execuţie
stabilite de Agenţia Naţională pentru Locuinţe împreună cu antreprenorul
general, la încheierea contractului de execuţie de locuinţe (inclusiv
eventualele decalări ale termenelor din motive independente de voinţa celor
două părţi) şi să informeze în scris Agenţia Naţională pentru Locuinţe cu
privire la finalizarea utilităţilor;
h) să informeze în scris Agenţia Naţională pentru
Locuinţe cu privire la intenţia de renunţare la lucrările de construire şi
scoaterea obiectivului de investiţie din „Programul privind construcţia de
locuinţe pentru tineri, destinate închirierii/locuinţe sociale/de
necesitate", cu suportarea tuturor cheltuielilor efectuate de Agenţia
Naţională pentru Locuinţe;
i) să defalce suprafaţa de .......... m2, situată în ............., pe fiecare obiectiv recepţionat, în
vederea întocmirii de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe a protocolului de
predare-primire a obiectivului de investiţie recepţionat şi a terenului
aferent.
Art. 6. - Agenţia Naţională pentru Locuinţe se obligă:
a) să primească în folosinţă gratuită, pe durata
executării construcţiilor de locuinţe, terenul în suprafaţă de ............ m2, situat în ...............,
identificat potrivit prevederilor art. 3, liber de
orice sarcini (precum şi construcţia existentă pe teren ..............);
b) să asigure execuţia construcţiilor de locuinţe, în
limita fondurilor alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pentru Programul guvernamental
................;
c) să aducă la cunoştinţă, în scris, Consiliului
................ termenele de
finalizare a locuinţelor, în conformitate cu graficele de execuţie;
d) să aducă la cunoştinţă, în scris, Consiliului
................ locuinţele
recepţionate, în conformitate cu procesul-verbal de recepţie la terminarea
lucrărilor;
e) să transmită Consiliului ................
terenul şi construcţiile de
locuinţe, după caz, pe bază de protocol de predare-primire, odată cu recepţia
la terminarea lucrărilor de construcţie.
CAPITOLUL V
Răspunderea contractuală
Art. 7. - Nerespectarea obligaţiilor contractuale de
către una dintre părţi dă dreptul părţii lezate de a pretinde daune-interese pentru repararea prejudiciului cauzat, conform normelor legale în
vigoare.
CAPITOLUL VI
Forţa majoră
Art. 8. - (1) Prin forţă
majoră se înţelege o împrejurare externă cu
caracter excepţional, fără relaţie cu lucrul care a provocat dauna sau cu
însuşirile sale naturale, absolut invincibilă şi absolut imprevizibilă.
(2) Forţa majoră exonerează părţile de îndeplinirea
obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care
acţionează aceasta.
(3) Indeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia
drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
(4) Partea care invocă forţa majoră are obligaţia de
a notifica celeilalte părţi, în 24 de ore şi în mod complet, producerea acesteia
şi de a lua orice măsuri care îi stau la dispoziţie, în vederea limitării
consecinţelor.
(5) Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că
va acţiona o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte va avea dreptul să
notifice celeilalte părţi încetarea de plin drept a prezentului contract, fără ca vreuna dintre părţi să poată
pretinde celeilalte daune-interese.
CAPITOLUL VII
Incetarea contractului
Art. 9. - Prezentul contract încetează în una dintre
următoarele situaţii:
a) expirarea duratei contractului;
b) înainte de termen, cu acordul ambelor părţi.
Art. 10. - Indiferent de cauza încetării înainte de
termen a contractului, obligaţiile părţilor vor fi îndeplinite până la data la
care va înceta contractul.
Art. 11. - Incetarea contractului prin ajungerea la termen (expirarea duratei de valabilitate)
impune stingerea obligaţiilor părţilor.
Art. 12. - Fiecare parte are obligaţia de a notifica
celeilalte părţi încetarea contractului, în unul dintre modurile prevăzute la
art. 9, în termen de 5 zile lucrătoare, arătând şi motivele acestei solicitări.
CAPITOLUL VIII
Litigii
Art. 13. - Litigiile apărute între părţi în timpul
derulării contractului se vor soluţiona pe cale amiabilă.
Art. 14. - Dacă părţile nu ajung la o înţelegere pe
cale amiabilă, litigiile vor fi soluţionate de instanţele competente, conform
legislaţiei în vigoare.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale
Art. 15. - Prezentul contract intră în vigoare la data
semnării de către ambele părţi.
Art. 16. - Completările sau modificările ce se vor
aduce prezentului contract, după semnarea lui, se vor efectua prin act
adiţional, semnat şi ştampilat de cele două părţi.
Incheiat azi, ........., în 4 (patru) exemplare, câte 2
(două) pentru fiecare parte.
Agenţia Naţională pentru Locuinţe
Consiliul Local/Judetean ..............................
ANEXA Nr. 4
(Anexa nr. 14 la normele metodologice)
CONŢINUTUL-CADRU
al studiilor de prefezabilitate şi de fezabilitate
pentru obiective de investiţii în construcţia de locuinţe cu credit ipotecar
prin Agenţia Naţională pentru Locuinţe
I. CONŢINUTUL-CADRU AL
STUDIULUI DE PREFEZABILITATE
Studiul de prefezabilitate reprezintă documentaţia care cuprinde datele tehnice şi economice prin care autoritatea contractantă fundamentează necesitatea şi
oportunitatea realizării unei
investiţii.
A. Părţile scrise
1. Date generale:
1.1. Denumirea investiţiei
1.2. Elaboratorul studiului de prefezabilitate
1.3. Ordonatorul principal de credite
1.4. Autoritatea contractantă
1.5. Amplasamentul (judeţul, localitatea, strada,
numărul)
1.6. Tema, cu fundamentarea necesităţii şi
oportunităţii investiţiei
2. Evaluări pentru proiectarea studiului de
prefezabilitate şi a studiului de fezabilitate
2.1. Valoarea totală estimată a investiţiei
2.2. Cheltuieli pentru proiectarea studiului de
prefezabilitate
2.3. Cheltuieli pentru proiectarea studiului de
fezabilitate
2.4. Cheltuieli pentru obţinerea avizelor legale
necesare elaborării studiilor de prefezabilitate şi fezabilitate
2.5. Cheltuieli pentru pregătirea documentelor
privind aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de lucrări şi a
contractului de servicii de proiectare, urbanism, inginerie, alte servicii
tehnice, conform prevederilor legale (instrucţiuni pentru ofertanţi, publicitate,
onorarii şi cheltuieli de deplasare etc.)
3. Date tehnice ale lucrării
3.1. Suprafaţa şi situaţia juridică a terenului care
urmează să fie ocupat de lucrare
3.2. Caracteristicile geofizice ale terenului din
amplasament (zona seismică de calcul şi perioada de colţ; natura terenului de
fundare şi presiunea convenţională; nivelul maxim al apelor freatice)
3.3. Caracteristicile principale ale construcţiilor
3.3.1. Pentru clădiri: aria construită; aria
desfăşurată şi numărul de niveluri
3.3.2. Pentru reţele: lungimi şi diametre
3.4. Principalele utilaje de dotare a construcţiilor
(cazane de abur sau apă fierbinte, hidrofoare, ascensoare etc.)
3.5. Utilităţi (modul de asigurare a acestora şi
soluţia avută în vedere)
4. Finanţarea investiţiei:
Din valoarea totală estimativă a investiţiei, .......%
din surse proprii, ......% din credite bancare, ......%
din fondurile bugetului de stat sau ale bugetului local, ......% din
fondurile speciale constituite prin lege în afara acestor bugete, ......% din
credite externe garantate sau contractate direct de stat etc.
La stabilirea valorii pe obiecte se vor utiliza indici
specifici pe categorii de lucrări - justificaţi prin resurse materiale, mână de
lucru, utilaje şi transporturi -, precum şi preţuri rezultate din cataloage şi
oferte de la furnizorii de materiale, utilaje, echipamente şi dotări.
B. Părţile desenate
1. Plan de amplasare în zonă (1:25.000-1:5.000)
2. Plan general (1:5.000-1:1.000)
II. CONŢINUTUL-CADRU AL
STUDIULUI DE FEZABILITATE
Studiul de fezabilitate reprezintă documentaţia care cuprinde caracteristicile principale şi
indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, prin care se asigură utilizarea
raţională şi eficientă a cheltuielilor de capital şi a cheltuielilor materiale,
pentru satisfacerea cerinţelor economice şi sociale în domeniul respectiv.
A. Părţile scrise
1. Date generale
1.1. Denumirea investiţiei
1.2. Elaborator
1.3. Ordonatorul principal de credite
1.4. Autoritatea contractantă
1.5. Amplasamentul (judeţul, localitatea, strada,
numărul)
1.6. Tema, cu fundamentarea
necesităţii şi oportunităţii avute în vedere la aprobarea studiului de
prefezabilitate
1.7. Descrierea funcţională, inclusiv memorii
tehnice, pe specialităţi
2. Date tehnice ale lucrării
2.1. Suprafaţa şi situaţia juridică ale terenului
care urmează să fie ocupat definitiv şi/sau temporar de lucrare
2.2. Caracteristicile geofizice ale terenului din
amplasament (zona seismică de calcul şi perioada de colţ; natura terenului de
fundare şi presiunea convenţională, nivelul maxim al
apelor freatice)
2.3. Caracteristicile principale ale construcţiilor
2.3.1. Pentru clădiri: deschideri, travee, aria
construită, aria desfăşurată, numărul de niveluri şi înălţimea acestora,
volumul construit
2.3.2. Pentru reţele: lungimi, lăţimi, diametre,
materiale, condiţii de pozare etc.
2.4. Structura constructivă
Pentru clădiri şi reţele se va face o descriere a
soluţiilor tehnice avute în vedere, cu recomandări privind tehnologia de
realizare şi condiţiile de exploatare ale fiecărui obiect.
2.5. Principalele utilaje de
dotare a construcţiilor (cazane de abur sau apă fierbinte, hidrofoare,
ascensoare etc.)
2.6. Instalaţii aferente construcţiilor
Se vor descrie soluţiile adoptate pentru instalaţiile
de iluminat, forţă, curenţi slabi, apă, canalizare etc.
2.7. Utilităţi
Se vor descrie modul de asigurare a acestora şi
soluţiile tehnice adoptate.
3. Devizul general estimativ al investiţiei
Valoarea totală a investiţiei, cu detalierea pe
structura devizului general, conform prevederilor legale
4. Principalii indicatori
tehnico-economici ai investiţiei
4.1. Valoarea totală
(în preţuri - luna, anul), din care:
- constructii-montaj
4.2. Eşalonarea (INV/C + M)
- Anul I
- Anul II
4.3. Durata de realizare (luni)
4.4. Capacităţi (număr unităţi de locuit)
5. Finanţarea investiţiei
Din valoarea totală a investiţiei:
...... mii lei din surse proprii, ...... mii lei din
credite bancare, ...... mii lei din fondurile bugetului de stat sau ale
bugetului local, ...... mii lei din fondurile speciale constituite prin lege în
afara acestor bugete, ...... mii lei din credite externe garantate sau
contractate direct de stat etc.
6. Avize şi acorduri
Avizele şi acordurile emise de organele în drept,
potrivit legislaţiei în vigoare, privind:
- avizul ordonatorului
principal de credite privind necesitatea şi oportunitatea realizării
investiţiei:
- certificatul de urbanism, cu încadrarea
amplasamentului în planul urbanistic, avizat şi aprobat potrivit legii;
- avizele privind asigurarea utilităţilor (energie
termică şi electrică, gaz metan, apă, canal, telecomunicaţii etc);
- acordurile şi avizele pentru protecţia mediului şi
a apelor;
- alte avize de specialitate, stabilite potrivit
dispoziţiilor legale.
B. Părţile desenate
1. Plan de amplasare în zonă
(1:25.000 - 1:5.000)
2. Plan general (1:5.000-1:500)
3. Planuri de arhitectură - planurile nivelurilor,
faţade, vederi, secţiuni pentru principalele obiecte de construcţii.
ANEXA Nr. 5
(Anexa nr. 15 la normele metodologice)
CONTRACT-CADRU DE ASOCIERE
I. Părţile
contractante
1.1. Agenţia Naţională pentru Locuinţe, denumită în continuare ANL, cu sediul în ......, cod fiscal ......,
având cont IBAN RO ......, deschis la ......,
reprezentată prin director general
...... şi director general adjunct economic
............., şi 1.2.......,
cu sediul în ......, cod fiscal ......, având cont IBAN
RO ......, deschis la ......, reprezentată prin ......, au convenit să încheie prezentul contract de
asociere, cu respectarea următoarelor clauze:
II. Dispoziţii
generale
2.1. Asociaţia creată prin prezentul contract, în
baza Hotărârii Consiliului de
administraţie al ANL nr....... din data de ...... şi a Hotărârii ...... din data de ......, este o asociaţie fără personalitate juridică şi
are ca temei legal prevederile art. 251-256 din Codul
comercial.
2.2. Asociaţia îşi desfăşoară activitatea după
următoarele principii:
a) asistenţă comercială financiară, managerială şi
juridică a fiecărui asociat;
b) prioritate în prestare de servicii în vederea realizării scopului asociaţiei.
III. Obiectul contractului
3. Asociaţii au convenit să realizeze în comun
proiectul de dezvoltare imobiliară „Construcţii de locuinţe în ansamblul ......, situat în ......", din cadrul programului de
construcţii de locuinţe cu credit ipotecar promovat de
ANL.
IV. Durata asocierii
4. Durata asocierii constituite în baza prezentului
contract este până la încheierea procesului-verbal de predare-primire a
locuinţelor către beneficiari.
V. Drepturile şi
obligaţiile părţilor
5.1. ANL contribuie cu asigurarea montajului
tehnico-financiar în vederea realizării şi predării către beneficiari a
ansamblului de locuinţe. Ansamblul de locuinţe se va executa conform
contractului de antrepriză generală pe care ANL îl va încheia cu o societate de
construcţii pe care o va alege conform exigenţelor proprii.
5.2....... contribuie cu un aport social constând în
.......
Acest aport social va fi vărsat până la data de .......
5.3. Obţinerea actelor necesare realizării
investiţiei (avize, acorduri, autorizaţii etc), asigurarea viabilizării
terenului (lucrările de alimentare cu apă, energie electrică, gaze, canalizare,
sistematizare pe verticală) şi suportarea costurilor acestora se vor stabili de
către părţi şi se vor menţiona în anexa nr. 1 la
prezentul contract.
5.4. In relaţiile cu terţii, răspunderea pentru
obligaţiile contractuale revine părţii care a dat naştere obligaţiei
respective.
VI. Conducerea şi
administrarea asociaţiei
6.1. Asocierea va fi condusă şi administrată de un
consiliu de conducere format din minimum 3 membri care vor fi desemnaţi astfel:
2 membri numiţi prin hotărâre a Consiliului de administraţie al ANL şi câte un
membru numit de fiecare dintre coasociaţi.
6.2. In caz de revocare a unui membru al consiliului de conducere al asociaţiei sau în cazul în care unul dintre
aceştia se află în incapacitate de exercitare a atribuţiilor ce îi revin pe o
perioadă de cel puţin 60 de zile, membrii asociaţiei vor lua măsuri de numire a
unui alt membru.
6.3. Consiliul de conducere al
asociaţiei se întruneşte în şedinţe o dată pe lună sau ori de câte ori este
necesar, din iniţiativa uneia dintre părţi. Convocarea se face în scris şi va
conţine locul, data şi ora unde are loc adunarea, precum şi ordinea de zi
propusă şi se comunică reprezentanţilor celeilalte părţi, pe bază de semnătură.
6.4. Hotărârile consiliului de conducere al
asociaţiei se iau prin consens.
6.5. Hotărârile consiliului de conducere al asociaţiei
sunt consemnate într-un registru numerotat, datat, semnat şi ştampilat pe
fiecare pagină de către părţi.
6.6. In afară de alte probleme înscrise pe ordinea de
zi, consiliul de conducere al asociaţiei hotărăşte în ceea ce priveşte:
a) modul de folosire a contribuţiei (aporturilor)
coasociaţilor în cadrul activităţii asociaţiei;
b) prospectarea pieţei, identificarea clienţilor;
c) prelungirea duratei asociaţiei;
d) majorarea aporturilor coasociaţilor;
e) cooptarea de alţi asociaţi;
f) modificarea obiectului de activitate al
contractului;
g) încetarea contractului de asociere;
h) orice altă modificare a clauzelor contractului sau
oricare altă hotărâre necesară bunului mers al asociaţiei;
i) orice alte probleme care apar în legătură cu
funcţionarea asociaţiei.
VII. Repartizarea beneficiilor
7.1. Repartizarea beneficiilor
rezultate din activităţile comune desfăşurate în cadrul asociaţiei se va
efectua, după încheierea procesului-verbal de predare-primire a locuinţelor
între ANL şi antreprenorul general, astfel:
- pentru ANL - o cotă procentuală din valoarea
investiţiei realizate;
- pentru coasociat ...... (se va stabili prin
negociere pentru fiecare proiect de dezvoltare
imobiliară, în funcţie de aportul acestuia la realizarea amplasamentului.
VIII. Incetarea contractului
8.1. Asocierea îşi încetează activitatea ca urmare a
următoarelor cauze:
a) hotărârea comună a membrilor asociaţi;
b) încheierea procesului-verbal de predare-primire a
locuinţelor către beneficiari;
c) neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare
a obiectului de activitate şi a altor clauze ale contractului de asociere;
d) lichidarea unei persoane juridice coasociate, care
va fi notificată în scris, în termen de 5 zile de la data declarării stării
respective de către instanţa judecătorească;
e) hotărârea definitivă şi irevocabilă a unei
instanţe judecătoreşti;
f) alte cauze prevăzute de lege.
8.2. Prezentul contract de asociere nu se poate
denunţa în mod unilateral, în caz contrar partea care îl denunţă fiind obligată
la daune-interese.
8.3. In caz de încetare a asocierii,
lichidarea asociaţiei se face de 4 lichidatori, câte 2 numiţi de fiecare parte,
în termen de 30 de zile lucrătoare de la data apariţiei cauzei de încetare a
asociaţiei.
8.4. In cadrul lichidării, fiecare parte reintră în
posesia exclusivă a bunurilor şi valorilor asupra cărora şi-a păstrat dreptul
de proprietate, iar dacă ele nu se pot restitui în natură, cel păgubit are
dreptul la repararea daunelor suferite. Rezultatele lichidării se vor repartiza
între coasociaţi proporţional cu cota de participare a fiecăruia.
IX. Forţa majoră
9.1. Prin forţă majoră se înţelege o împrejurare externă cu caracter excepţional, fără
relaţie cu lucrul care a provocat dauna sau cu însuşirile sale naturale,
absolut invincibilă şi absolut imprevizibilă.
9.2. Nici una dintre părţile
contractante nu răspunde de neexecutarea la termen sau/şi de executarea în mod
necorespunzător - total ori parţial - a oricărei obligaţii care îi revine în
baza prezentului contract, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a
obligaţiei respective a fost cauzată de forţa majoră.
9.3. Partea care invocă forţa majoră este obligată să
notifice celeilalte părţi în termen de 5 zile lucrătoare producerea evenimentului
şi să ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecinţelor lui.
9.4. Dacă în termen de 6 luni de la producere
evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să îşi notifice
încetarea de plin drept a prezentului contract fără ca vreuna dintre ele să
pretindă daune-interese.
X. Notificări
10.1. In accepţiunea părţilor
asociate, orice notificare adresată de una dintre acestea celeilalte este
valabil îndeplinită dacă va fi transmisă la adresa/sediul prevăzută/prevăzut în
partea introductivă a prezentului contract.
10.2. In cazul în care notificarea se face pe cale poştală, ea va fi transmisă, prin scrisoare
recomandată, cu confirmare de primire (A.R.) şi se consideră primită de
destinatar la data menţionată pe această confirmare de oficiul poştal primitor.
10.3. Dacă notificarea se trimite prin fax sau poştă
electronică, ea se consideră primită în prima zi lucrătoare după cea care a
fost expediată.
10.4. Notificările verbale nu se iau în considerare de
nici una dintre părţi, dacă nu sunt confirmate prin intermediul uneia dintre
modalităţile prevăzute la alineatele precedente.
XI. Soluţionarea litigiilor
11.1. Toate litigiile care ar apărea între părţile
prezentului contract vor fi soluţionate pe cale amiabilă.
11.2. In cazul în care nu este posibilă rezolvarea
litigiilor pe cale amiabilă, părţile se vor adresa instanţelor judecătoreşti
competente.
XII. Clauze finale
12.1. Asocierea altor persoane juridice sau fizice la
realizarea obiectului prezentului contract se face numai cu acordul
coasociaţilor fondatori ai asociaţiei.
12.2. Ţinerea evidenţei contabile şi întocmirea
bilanţurilor contabile sunt în sarcina ..........
12.3. Controlul financiar poate fi exercitat de
oricare dintre coasociaţi.
12.4. Prezentul contract, împreună cu anexele sale,
care fac parte integrantă din cuprinsul acestuia, reprezintă voinţa părţilor şi
înlătură orice altă înţelegere verbală dintre acestea, anterioară sau
ulterioară încheierii lui.
12.5. Modificările şi/sau completările aduse la
prezentul contract nu sunt valabile şi opozabile între părţi decât dacă sunt
făcute prin act adiţional semnat şi ştampilat de părţile contractante.
12.6. Prezentul contract a fost încheiat într-un număr
de ...... exemplare, dintre
care două exemplare pentru ANL şi câte două exemplare pentru .........., astăzi ........., data semnării lui.
Agenţia Naţionala pentru
Locuinţe .................................................
(coasociaţi)
Semnătura,
Semnătura, Semnătura,
L.S.
L.S. L.S.
Condiţii de eligibilitate a ofertanţilor în vederea
asocierii
Eligibilitatea reprezintă condiţiile care trebuie să
fie îndeplinite pentru ca ofertantul să poată fi ales:
a) să nu se afle în stare de faliment şi lichidare;
b) să nu facă obiectul unei proceduri legale pentru
declararea sa în una dintre situaţiile prevăzute la lit. a);
c) să îşi fi îndeplinit la zi obligaţiile de plată
exigibile a impozitelor şi taxelor către stat, precum şi a contribuţiei pentru asigurările
sociale de stat;
d) să nu furnizeze informaţii false în documentele
prezentate;
e) să prezinte documente edificatoare care să
dovedească o formă de înregistrare ca persoană juridică sau de
înregistrare/atestare ori apartenenţă din punct de vedere profesional în
conformitate cu prevederile legale;
f) să prezinte documente edificatoare privind
capacitatea tehnică şi cea economico-financiară.