LEGE
Nr. 70 din 26 noiembrie 1991 * Republicata
Legea privind alegerile locale
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 18 aprilie 1996
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 25 din 12 aprilie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 13 aprilie
1996, dandu-se capitolelor, articolelor si alineatelor numerotarea
corespunzatoare.
Legea nr. 70 din 26 noiembrie 1991 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 239 din 28 noiembrie 1991.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Consiliile locale, consiliile judetene, primarii si Consiliul General
al Municipiului Bucuresti se aleg prin vot universal, egal, direct, secret si
liber exprimat. Viceprimarii se aleg prin vot indirect de catre consiliile
locale.
(2) Consiliile locale si judetene se aleg pe circumscriptii electorale prin
vot exprimat pe baza scrutinului de lista.
(3) Primarii comunelor si oraselor se aleg pe circumscriptii electorale
prin vot exprimat pe baza scrutinului uninominal.
Art. 2
Cetatenii romani, fara deosebire de nationalitate, rasa, limba, religie,
sex, convingeri politice sau profesie, exercita, in mod egal, drepturile
electorale.
Art. 3
(1) Au dreptul de a alege cetatenii romani care au implinit 18 ani,
inclusiv cei care implinesc aceasta varsta in ziua alegerilor.
(2) Pentru alegerea consiliului local, a primarului, a consiliului judetean
si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, fiecare alegator are
dreptul la cate un singur vot.
(3) Dreptul de vot se exercita numai in comuna, orasul, municipiul sau
subdiviziunea administrativ-teritoriala a municipiului in care alegatorul isi
are domiciliul.
(4) Cetatenii cu drept de vot, care si-au stabilit resedinta intr-o alta
unitate administrativ-teritoriala cu cel putin 6 luni inaintea alegerilor, isi
vor exercita dreptul de vot in unitatea administrativ-teritoriala respectiva.
Art. 4
(1) Au dreptul de a fi alesi consilieri sau primari cetatenii cu drept de
vot care au implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel putin 23
de ani, daca nu le este interzisa asocierea in partide politice, potrivit art.
37 alin. (3) din Constitutie.
(2) Pot candida numai persoanele care au domiciliul pe teritoriul unitatii
administrativ-teritoriale in care urmeaza sa fie alese.
(3) La sectoarele municipiului Bucuresti pot candida persoanele care au
domiciliul in municipiul Bucuresti, indiferent de sector.
Art. 5
(1) Nu pot alege:
a) alienatii sau debilii mintal pusi sub interdictie;
b) persoanele lipsite de drepturile electorale pe durata stabilita prin
hotarare judecatoreasca.
(2) Nu pot fi alesi:
a) cetatenii care fac parte din categoriile prevazute la art. 37 alin. (3)
din Constitutie;
b) persoanele care fac parte din categoriile prevazute la lit. a) si b) ale
alin. (1).
Art. 6
(1) Candidaturile pentru consiliile locale si judetene, cat si cele pentru
primari se propun de partide politice sau aliante politice constituite potrivit
legii partidelor politice. Se pot depune si candidaturi independente sau de
catre aliante electorale, in conditiile prezentei legi.
(2) Aliantele electorale se pot constitui intre partide politice sau
aliante politice la nivel judetean sau local. Partidele politice din aliantele
politice sau din aliantele electorale pot participa la alegeri numai pe listele
aliantelor. Un partid politic nu poate face parte, la acelasi nivel, decat
dintr-o singura alianta. Aliantele electorale se inregistreaza la biroul
electoral al circumscriptiei electorale in care depun candidaturi.
(3) O persoana poate candida pentru un singur consiliu local si pentru o
singura functie de primar.
(4) O persoana poate candida atat pentru functia de consilier, cat si
pentru cea de primar.
(5) Numarul de candidati de pe fiecare lista poate fi mai mare decat
numarul de consilieri stabilit potrivit Legii administratiei publice locale, cu
pana la un sfert din numarul mandatelor.
(6) Candidaturile pe mai multe liste de candidati sau atat pe liste cat si
ca independenti sunt nule de drept.
Art. 7
(1) Data alegerilor se stabileste prin hotarare a Guvernului, cu cel putin
45 de zile inaintea votarii.
(2) Alegerile au loc intr-o singura zi, care poate fi numai duminica.
(3) In cazul alegerilor partiale organizate potrivit Legii administratiei
publice locale, campania electorala se reduce la jumatate. In mod corespunzator
se reduc si termenele prevazute de prezenta lege, cu exceptia celor de 24 de
ore. Daca din operatiunile de reducere la jumatate a termenelor rezulta
fractiuni de zile, rotunjirile se fac in plus.
CAP. 2
Organizarea alegerilor pentru consiliile locale, consiliile judetene si
pentru primari
Sectiunea 1
Circumscriptiile electorale
Art. 8
(1) Pentru alegerea consiliilor locale si a primarilor, fiecare comuna,
oras, municipiu si subdiviziune administrativ-teritoriala a municipiului
constituie o circumscriptie electorala.
(2) Pentru alegerea consiliilor judetene, fiecare judet constituie o
circumscriptie electorala. Numerotarea circumscriptiilor electorale judetene se
face prin hotarare a Guvernului.
Art. 9
Numerotarea circumscriptiilor electorale din fiecare judet si din
municipiul Bucuresti se face de catre prefecti, in termen de 5 zile de la
stabilirea datei alegerilor.
Art. 10
Numarul fiecarei circumscriptii electorale se aduce la cunostinta
alegatorilor de catre primar, in termen de 10 zile de la stabilirea datei
alegerilor.
Sectiunea a 2-a
Sectiile de votare
Art. 11
(1) In localitati se organizeaza sectii de votare, dupa cum urmeaza:
a) in localitatile cu populatie de peste 2.000 de locuitori, cate o sectie
de votare la 1.000 - 2.000 de locuitori;
b) in comunele cu populatie sub 2.000 de locuitori, o singura sectie de
votare.
(2) Se pot organiza sectii de votare si in satele sau grupurile de sate cu
populatie pana la 1.000 de locuitori, situate la o distanta mai mare de 5 km
fata de sediul sectiei de votare din resedinta comunei.
(3) Pentru militarii in termen se vor organiza sectii de votare pe langa
unitatile militare, daca au cel putin 50 de alegatori.
Art. 12
La aceeasi sectie de votare, alegatorii voteaza atat pentru consiliul
local, consiliul judetean cat si pentru primar.
Art. 13
(1) Delimitarea si numerotarea sectiilor de votare se fac de catre primari,
prin dispozitie, in termen de 20 de zile de la stabilirea datei alegerilor.
(2) Primarul aduce la cunostinta alegatorilor delimitarea si numerotarea
sectiilor de votare, in termenul prevazut la alin. (1), indicand si sediul
sectiei de votare.
Sectiunea a 3-a
Listele electorale
Art. 14
(1) Listele electorale permanente cuprind pe toti cetatenii cu drept de vot
care au domiciliul in circumscriptia electorala in care se organizeaza alegeri.
(2) Cetatenii au dreptul sa verifice inscrierile facute in listele
electorale. Impotriva omisiunilor, inscrierilor gresite sau oricaror erori se
poate face intampinare la primarul care a intocmit lista.
(3) Primarul este obligat sa solutioneze intampinarea, in termen de 3 zile
de la inregistrarea acesteia, prin dispozitie.
(4) Impotriva dispozitiei se poate face contestatie in termen de 24 de ore
de la comunicare. Contestatia se solutioneaza in cel mult 3 zile de catre
judecatoria in a carei raza teritoriala se afla sectia de votare. Hotararea
judecatoreasca este definitiva, executorie si se comunica celor interesati in termen
de 24 de ore de la pronuntare.
(5) Primarii comunelor, oraselor, municipiilor si ai subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiilor vor face copii de pe listele
electorale permanente, intocmite potrivit prevederilor Legii nr. 68/1992 pentru
alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, pe care le vor inainta in doua
exemplare birourilor electorale ale sectiilor de votare, in termen de 24 de ore
de la constituirea acestora. Unul dintre exemplare va fi pus la dispozitia
alegatorilor pentru consultare, iar celalalt va fi utilizat in ziua alegerilor.
(6) Orice modificare intervenita dupa trimiterea copiilor de pe listele
electorale se comunica biroului electoral al sectiei de votare in termen de 24
de ore.
(7) Listele electorale se semneaza de primar si de secretar.
(8) Militarii in termen cu drept de vot vor fi inscrisi in liste speciale,
intocmite pe unitati militare si semnate de comandantii acestora. Militarii in
termen nu vor fi trecuti in copiile intocmite de primari de pe listele
electorale permanente ale localitatilor in care acestia isi au domiciliul.
Art. 15
Copiile de pe listele electorale permanente se intocmesc separat pentru
fiecare sectie de votare. Ele vor cuprinde pe toti cetatenii cu drept de vot
care au domiciliul in circumscriptia electorala in care se organizeaza
alegerile si care, potrivit delimitarii efectuate in conformitate cu
dispozitiile art. 13, isi vor exercita dreptul de vot la sectia respectiva.
Aceste copii vor cuprinde: numele, prenumele, data nasterii, domiciliul,
numarul circumscriptiei electorale, precum si o rubrica destinata semnaturii
alegatorului.
Art. 16
(1) Primarii vor asigura conditiile necesare consultarii de catre alegatori
a copiilor de pe listele electorale permanente atat la primarii, cat si la
sediul sectiei de votare. In acest scop, cu 10 zile inaintea alegerilor, vor
afisa listele electorale in locuri publice, in mod vizibil, si vor asigura
personalul necesar la sectiile de votare. Locurile de afisare vor fi aduse la cunostinta
populatiei de catre primar, care va lua masurile necesare, impreuna cu organele
de ordine publica, pentru asigurarea integritatii listelor afisate.
(2) Orice neconcordanta intre copie si lista electorala permanenta va fi
solutionata de catre primar, pe baza datelor cuprinse in lista electorala
permanenta.
Art. 17
(1) La cererea cetatenilor cu drept de vot, care si-au stabilit resedinta
in circumscriptia electorala in care au loc alegeri, cu cel putin 6 luni
inaintea scrutinului, vor fi trecuti de catre primar intr-o lista electorala
suplimentara, pe baza actului de identitate.
(2) Primarul din localitatea de resedinta va solicita primarului din
localitatea de domiciliu radierea persoanei in cauza din lista electorala.
Solicitarea se va face in scris sau telefonic. Solicitarile telefonice sub
forma de note vor fi consemnate intr-un registru special.
(3) In ziua votarii, persoanele din categoria celor prevazute la alin. (1),
omise de pe listele suplimentare, vor fi trecute in lista suplimentara de catre
presedintele biroului electoral al sectiei de votare, pe baza actului de
identitate.
(4) In lista suplimentara vor fi trecute de catre presedintele biroului
electoral al sectiei de votare si persoanele care se prezinta la vot si fac
dovada ca domiciliaza in circumscriptia electorala respectiva, insa au fost
omise din lista.
(5) Modelul si continutul listei electorale suplimentare se stabilesc in
conditiile art. 104.
Art. 18
Un alegator poate fi inscris numai intr-o singura lista electorala.
Art. 19
(1) In cazul schimbarii domiciliului in alta circumscriptie electorala,
dupa inaintarea listei electorale la biroul sectiei de votare, primarul va
elibera alegatorului o adeverinta privind exercitarea dreptului de vot, facand
mentiune despre aceasta atat in exemplarul listei electorale aflate la
primarie, cat si in cele inaintate biroului electoral al sectiei de votare.
(2) In ziua alegerilor, la noul domiciliu, alegatorul va fi inscris intr-o
lista electorala separata de catre biroul electoral al sectiei de votare, pe
baza adeverintei prevazute in alin. (1) si a actului doveditor al schimbarii
domiciliului.
Art. 20
Primarul va comunica biroului electoral de circumscriptie numarul de
alegatori rezultat din listele electorale permanente, in termen de 24 de ore de
la constituirea biroului. Numarul definitiv de alegatori se va comunica
biroului electoral de circumscriptie cu 10 zile inaintea datei alegerilor.
Sectiunea a 4-a
Birourile electorale
Art. 21
(1) Pentru organizarea si desfasurarea operatiunilor electorale se
infiinteaza, in conditiile prezentei legi: Biroul Electoral Central; birouri
electorale judetene; birouri electorale de circumscriptie si birouri electorale
ale sectiilor de votare.
(2) Birourile electorale sunt alcatuite numai din cetateni cu drept de vot.
Candidatii nu pot fi membri ai birourilor electorale.
(3) In realizarea atributiilor ce revin birourilor electorale, toti membrii
din compunerea acestora exercita o functie ce implica autoritatea de stat.
Exercitarea corecta si impartiala a acestei functii este obligatorie.
Art. 22
(1) Birourile electorale de circumscriptie comunala se constituie dintr-un
numar de 7 membri, cele ale oraselor, municipiilor si subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiilor, din 9 membri, iar al municipiului
Bucuresti si ale judetelor, din 15 membri.
(2) Biroul electoral de circumscriptie comunala este format din presedinte
si un loctiitor al acestuia, de regula juristi, si 5 reprezentanti ai
partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale care
participa la alegeri in circumscriptia electorala respectiva.
(3) Biroul electoral de circumscriptie oraseneasca, municipala si din
subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor este format din 2
juristi si 7 reprezentanti ai partidelor politice, aliantelor politice si
aliantelor electorale care participa la alegeri in circumscriptia electorala
respectiva.
(4) Biroul electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti si
birourile electorale de circumscriptie judeteana sunt formate din cate 4
juristi si 11 reprezentanti ai partidelor politice, aliantelor politice si
aliantelor electorale care participa la alegeri in circumscriptiile electorale respective.
(5) Desemnarea juristilor, dintre care unul va fi, de regula, magistrat, se
face in sedinta publica, in termen de 5 zile de la stabilirea datei alegerilor,
de catre presedintele tribunalului judetean sau al municipiului Bucuresti, prin
tragere la sorti, dintre magistrati sau alti juristi existenti in judet sau in
municipiul Bucuresti. Lista magistratilor care vor participa la tragerea la
sorti se intocmeste de catre presedintele tribunalului, iar cea a altor
juristi, de catre prefect, impreuna cu presedintele tribunalului. Listele vor
cuprinde un numar de persoane mai mare cu 10% decat cel necesar, acestea fiind
rezerva, la dispozitia presedintelui tribunalului, pentru inlocuirea, in cazuri
deosebite, a titularilor. Gruparea in liste, in vederea tragerii la sorti, se
va face avandu-se in vedere necesitatea ca locuintele persoanelor in cauza sa
fie in localitatea in care isi are sediul biroul electoral de circumscriptie
sau cat mai aproape de acesta. Lista va cuprinde elementele prevazute la art.
25 alin. (3).
(6) In lista prevazuta la alineatul precedent vor fi trecuti numai juristi
care nu fac parte din nici un partid, alianta politica sau alianta electorala.
(7) In cazul in care numarul juristilor este insuficient, lista va fi
completata de catre prefect, la propunerea primarilor, cu alte persoane care se
bucura de prestigiu in fata locuitorilor, nu fac parte din nici un partid,
alianta politica sau alianta electorala si care au cel putin studii medii.
(8) Data sedintei in care se va efectua tragerea la sorti se aduce la
cunostinta publica prin presa, de catre presedintele tribunalului, cu cel putin
48 de ore inainte. Rezultatul tragerii la sorti se consemneaza intr-un
proces-verbal, semnat de presedinte.
(9) Procesul-verbal constituie actul de investitura.
(10) Presedintele tribunalului va desemna pe presedintele biroului
electoral de circumscriptie si pe loctiitorul acestuia.
(11) Biroul electoral de circumscriptie, constituit potrivit alineatelor
precedente, indeplineste toate atributiile ce ii revin potrivit prezentei legi,
urmand a fi completat cu reprezentantii partidelor politice, aliantelor
politice si aliantelor electorale care participa la alegeri in circumscriptia
respectiva.
(12) In termen de 3 zile de la data pana la care se pot propune
candidaturile, filialele locale ale partidelor politice, aliantelor politice si
aliantelor electorale vor comunica, in scris, birourilor electorale de
circumscriptie numele si prenumele reprezentantilor care vor face parte din
acestea. Comunicarile transmise dupa acest termen nu se mai iau in considerare.
(13) Completarea birourilor electorale de circumscriptie cu reprezentantii
partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale se face in
termen de 24 de ore de la expirarea termenului prevazut la alin. (12), de catre
presedintele biroului electoral, in prezenta persoanelor delegate de partidele
politice, aliantele politice si aliantele electorale care au comunicat
reprezentantii, in ordinea descrescatoare a numarului de candidati propusi
pentru consiliul local si pentru primar. Un partid politic, o alianta politica
sau o alianta electorala nu poate avea mai mult de 2 reprezentanti.
(14) Persoanele care au calitatea de reprezentanti ai unui partid politic, ai
unei aliante politice sau aliante electorale in biroul electoral de
circumscriptie se stabilesc in ordinea mentionata in comunicarea prevazuta la
alin. (12).
(15) In cazul in care doua sau mai multe partide politice, aliante politice
sau aliante electorale au propus acelasi numar de candidati, reprezentantii lor
fac parte din biroul electoral de circumscriptie, in limita locurilor neocupate
de reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor
electorale, aflate, potrivit alin. (13), intr-o situatie mai favorabila; daca
prin aplicarea acestei prevederi nu este posibil ca toti reprezentantii sa fie
inclusi in componenta biroului electoral, presedintele acestuia va proceda la
tragerea la sorti, in prezenta delegatilor partidelor politice sau ai
aliantelor in cauza.
(16) In cazul in care partidele politice, aliantele politice si aliantele
electorale nu nominalizeaza reprezentanti, presedintele biroului electoral de
circumscriptie va proceda la completarea biroului, incluzand in acesta, prin
tragere la sorti, persoane care nu fac parte din nici un partid politic,
alianta politica sau alianta electorala dintr-o lista propusa de primar. Lista
se va depune de catre primar in termen de 24 de ore de la solicitarea
presedintelui biroului electoral de circumscriptie.
Art. 23
Birourile electorale de circumscriptie au urmatoarele atributii:
a) urmaresc aplicarea dispozitiilor legale privitoare la alegeri in
circumscriptia electorala in care functioneaza;
b) vegheaza la intocmirea, in termen, a listelor electorale suplimentare, a
copiilor de pe listele electorale permanente si la organizarea sectiilor de
votare;
c) inregistreaza listele de candidati si candidaturile independente pentru
consiliile locale, precum si candidaturile pentru primar si constata ramanerea
definitiva a acestora;
d) fac publicatiile si afisarile necesare cu privire la listele de
candidati si candidaturile independente pentru consilieri si pentru primar;
e) stabilesc, pe baza numarului de alegatori inscrisi in listele electorale
permanente, comunicat de catre primar conform dispozitiilor art. 20, numarul de
sustinatori necesar pentru depunerea candidaturilor independente;
f) distribuie birourilor electorale ale sectiilor de votare buletinele de vot,
stampila de control si stampilele cu mentiunea "votat";
g) rezolva intampinarile referitoare la propria lor activitate si
contestatiile cu privire la operatiunile birourilor electorale ale sectiilor de
votare;
h) biroul electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca si municipala
totalizeaza voturile exprimate si stabileste rezultatul alegerilor pentru
circumscriptiile electorale in care functioneaza; elibereaza consilierilor si
primarilor alesi certificatul doveditor al alegerii; totalizeaza voturile
exprimate pentru consilierii judeteni, intocmeste procesul-verbal si il
inainteaza biroului electoral de circumscriptie judeteana, impreuna cu
contestatiile aferente;
i) biroul electoral de circumscriptie judeteana totalizeaza voturile exprimate
pentru consiliul judetean si stabileste rezultatul alegerilor pentru consiliul
judetean; elibereaza consilierilor certificatul doveditor al alegerii, dupa
care transmite consiliului judetean procesele-verbale privitoare la rezultatul
alegerilor pentru consilieri, in vederea validarii alegerii acestora;
j) organizeaza, daca este cazul, desfasurarea celui de-al doilea tur de
scrutin;
k) comunica date cu privire la alegeri si rezultatul acestora, prin biroul
electoral judetean, Biroului Electoral Central si Guvernului si aduc la
cunostinta populatiei din cuprinsul circumscriptiei electorale, prin orice
mijloc de publicitate, rezultatul alegerilor;
l) primesc de la birourile electorale ale sectiilor de votare si predau
judecatoriilor, respectiv Tribunalului Municipiului Bucuresti, in a caror raza
teritoriala functioneaza, buletinele de vot intrebuintate si necontestate,
precum si pe cele anulate, stampilele si celelalte materiale necesare votarii.
Art. 24
Biroul electoral de circumscriptie a municipiului Bucuresti organizeaza si
alegerea Consiliului General al Municipiului Bucuresti, indeplinind, in mod
corespunzator, atributiile prevazute in prezenta lege pentru biroul electoral
de circumscriptie judeteana.
Art. 25
(1) Birourile electorale ale sectiilor de votare sunt constituite dintr-un
presedinte, un loctiitor al acestuia si 7 - 9 membri.
(2) Presedintele si loctiitorul sau sunt, de regula, juristi care nu fac
parte din nici un partid politic, alianta politica sau alianta electorala,
desemnati de presedintele tribunalului judetean sau al municipiului Bucuresti,
prin tragere la sorti, dintre cei inscrisi pe o lista intocmita de prefecti sau
primari.
(3) In cazul in care numarul juristilor este insuficient, lista va fi completata
cu alte persoane, propuse de primar, care au cel putin studii medii, se bucura
de prestigiu in localitatea in care domiciliaza si nu fac parte din nici un
partid politic, alianta politica sau alianta electorala. Lista va cuprinde un
numar de persoane mai mare cu 10% decat cel necesar, acestea fiind rezerva, la
dispozitia presedintelui tribunalului, pentru inlocuirea, in cazuri deosebite,
a titularilor stabiliti potrivit alin. (2); lista va contine: numele,
prenumele, domiciliul, locul de munca, telefoanele si semnaturile de luare la
cunostinta ale persoanelor propuse. Prevederile art. 22 alin. (5), privitoare
la gruparea in liste, se aplica in mod corespunzator.
(4) Desemnarea presedintelui si a loctiitorului acestuia, precum si
completarea birourilor electorale ale sectiilor de votare cu ceilalti membri se
fac cel mai tarziu cu 15 zile inaintea datei alegerilor.
(5) Birourile electorale ale sectiilor de votare se completeaza cu cate un
reprezentant al partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor
electorale care participa la alegeri, in ordinea descrescatoare a numarului de
candidati propusi.
(6) In vederea desemnarii membrilor biroului electoral al sectiei de
votare, presedintele biroului electoral de circumscriptie va comunica presedintilor
birourilor electorale ale sectiilor de votare, in termen de 48 de ore de la
desemnarea acestora, potrivit alin. (2), numarul de candidati propusi de
fiecare partid politic, alianta politica sau alianta electorala. De asemenea,
partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale care au depus
liste de candidati sau candidati pentru functia de primar in circumscriptia
respectiva sunt obligate sa comunice, fiecare, prin filiale locale,
presedintelui biroului electoral al sectiei de votare, in acelasi termen,
numele si prenumele reprezentantului lor.
(7) Prevederile art. 22 alin. (14), (15) si (16) se aplica in mod
corespunzator, tragerea la sorti efectuandu-se de catre presedintele biroului
electoral al sectiei de votare.
(8) Desemnarea membrilor biroului electoral al sectiei de votare se face de
catre presedintele acestuia, pe baza comunicarilor prevazute la alin. (6) sau,
dupa caz, a prevederilor alin. (7).
(9) Operatiunile de desemnare a membrilor biroului electoral al sectiei de
votare se consemneaza intr-un proces-verbal care constituie dovada calitatii de
membru in biroul electoral al sectiei de votare.
(10) Desemnarea membrilor biroului electoral al sectiei de votare si
incheierea procesului-verbal se fac in termen de 24 de ore de la expirarea
termenului prevazut la alin. (6), in prezenta delegatilor desemnati de
partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale.
(11) Birourile electorale ale sectiilor de votare se constituie pe data
desemnarii membrilor acestora.
Art. 26
Birourile electorale ale sectiilor de votare au urmatoarele atributii:
a) primesc, de la primari, copiile de pe listele electorale permanente si
listele electorale suplimentare si asigura conditiile necesare verificarii acestora
de catre alegatori; primesc de la birourile electorale de circumscriptie
buletinele de vot pentru alegatorii ce urmeaza sa voteze la sectia respectiva,
stampila de control si stampilele cu mentiunea "votat";
b) conduc operatiunile de votare, iau toate masurile de ordine in localul
sectiei de votare si in jurul acesteia;
c) numara voturile si consemneaza rezultatul votarii pentru
circumscriptiile electorale pentru care s-a votat la sectia respectiva, si
anume, pentru consiliul local, pentru primar si pentru consiliul judetean;
d) rezolva intampinarile referitoare la propria lor activitate;
e) inainteaza biroului electoral de circumscriptie procesele-verbale
cuprinzand rezultatul votarii, impreuna cu contestatiile depuse;
f) predau, cu proces-verbal, biroului electoral de circumscriptie
buletinele de vot intrebuintate si necontestate, precum si pe cele anulate,
stampilele si celelalte materiale necesare votarii.
Art. 27
Birourile electorale de circumscriptie judeteana indeplinesc in mod
corespunzator atributiile prevazute la art. 23, precum si urmatoarele
atributii:
a) urmaresc aplicarea dispozitiilor legale privitoare la alegeri in toate
circumscriptiile electorale din cuprinsul judetului;
b) asigura aducerea la cunostinta birourilor electorale din judet a
hotararilor Biroului Electoral Central si urmaresc modul de aplicare a
acestora;
c) efectueaza instruirea presedintilor birourilor electorale de
circumscriptie si ai birourilor electorale ale sectiilor de votare din
cuprinsul judetului;
d) primesc de la birourile electorale de circumscriptie procesele-verbale
continand rezultatul alegerilor, centralizeaza rezultatele pe judet, pe partide
politice, aliante politice, aliante electorale si candidati independenti si le
dau publicitatii. Rezultatul centralizarii datelor pe judet se consemneaza
intr-un proces-verbal, care se transmite Biroului Electoral Central, potrivit
prevederilor prezentei legi.
Art. 28
(1) In judetele in care se organizeaza alegeri numai in unele
circumscriptii electorale se constituie un birou electoral judetean, format din
5 judecatori, potrivit procedurii prevazute in art. 29, care se aplica in mod
corespunzator.
(2) Birourile electorale judetene, constituite potrivit alin. (1), indeplinesc
in mod corespunzator atributiile prevazute in prezenta lege pentru Biroul
Electoral Central.
Art. 29
(1) Biroul Electoral Central este alcatuit din 7 judecatori ai Curtii
Supreme de Justitie.
(2) Desemnarea celor 7 judecatori se face in sedinta publica, in termen de
5 zile de la stabilirea datei alegerilor, prin tragere la sorti, de catre
presedintele Curtii Supreme de Justitie, dintre toti judecatorii in exercitiu
ai Curtii. Rezultatul tragerii la sorti se consemneaza intr-un proces-verbal,
semnat de presedinte si de consultantul sef al Curtii Supreme de Justitie, care
constituie actul de investire. Data sedintei se aduce la cunostinta publica
prin presa, de catre presedintele Curtii Supreme de Justitie, cu cel putin 24
de ore inainte.
(3) In termen de 24 de ore de la investire, cei 7 judecatori aleg din
randul lor, prin vot secret, pe presedintele Biroului Electoral Central.
Art. 30
(1) Biroul Electoral Central are urmatoarele atributii:
a) vegheaza la actualizarea listelor electorale permanente si la intocmirea
de catre primari a copiilor de pe acestea;
b) urmareste si asigura respectarea si aplicarea corecta a dispozitiilor
legale privitoare la alegeri pe intreg teritoriul tarii; asigura interpretarea
uniforma a prevederilor legale;
c) rezolva intampinarile referitoare la propria sa activitate si
contestatiile cu privire la modul de constituire, componenta si activitatea
birourilor electorale judetene;
d) primeste si solutioneaza orice contestatie cu privire la organizarea si
desfasurarea alegerilor locale, altele decat cele care, prin prezenta lege,
sunt date in competenta birourilor electorale de circumscriptie, a birourilor
electorale judetene sau a instantelor judecatoresti;
e) primeste procesele-verbale intocmite de birourile electorale judetene,
impreuna cu procesele-verbale continand rezultatul alegerilor, intocmite de
birourile electorale de circumscriptie, totalizeaza rezultatele pe tara, pe
partide politice, aliante politice, aliante electorale si candidati
independenti, separat pentru consiliile locale, consiliile judetene si primari,
si le publica in Monitorul Oficial al Romaniei si in presa;
f) solutioneaza sesizarile privitoare la frauda electorala, putand dispune
anularea alegerilor dintr-o circumscriptie electorala, in cazul in care votarea
si stabilirea rezultatului alegerilor au avut loc prin fraude de natura a
modifica atribuirea mandatelor in circumscriptia electorala respectiva; in
astfel de cazuri, dispune repetarea scrutinului in termen de cel mult doua
saptamani. Noile alegeri au loc in aceleasi conditii, folosindu-se aceleasi
liste electorale si aceleasi liste de candidati si candidaturi independente, cu
exceptia cazurilor in care s-a dispus de catre birou anularea unei liste de candidati
sau a unor candidaturi independente in sarcina carora s-a retinut comiterea
fraudei care a determinat anularea alegerilor;
g) solutioneaza contestatiile privitoare la incalcarea dispozitiilor art.
56 alin. (1), (8), (9) si (10) referitoare la subventionarea partidelor
politice, aliantelor politice, aliantelor electorale sau candidatilor
independenti, dispunand anularea voturilor si mandatelor acordate celor carora
le este imputabila aceasta fapta. In astfel de cazuri, Biroul Electoral Central
dispune restabilirea rezultatului alegerilor, in conditiile art. 77 din
prezenta lege;
h) indeplineste orice alte atributii ce-i sunt stabilite prin lege.
(2) Biroul Electoral Central acrediteaza, la propunerea Ministerului
Afacerilor Externe, pe observatorii straini, precum si pe delegatii mass-media
straini si solutioneaza contestatiile cu privire la acreditarea sau refuzul
acreditarii de catre biroul electoral judetean.
(3) Cererea de anulare a alegerilor dintr-o circumscriptie electorala se
poate face numai de catre partidele politice, aliantele politice, aliantele
electorale sau candidatii independenti care au participat la alegeri, in termen
de 48 de ore de la incheierea votarii, sub sanctiunea decaderii. Cererea
trebuie motivata si insotita de dovezile pe care se intemeiaza. Cererea poate
fi admisa numai daca cel care a sesizat nu este implicat in producerea fraudei.
Solutionarea cererii de catre Biroul Electoral Central se face pana la data
publicarii rezultatului alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei.
(4) In exercitarea atributiilor ce-i revin, Biroul Electoral Central emite
hotarari care se aduc la cunostinta in sedinta publica si prin orice mijloc de
publicitate. Hotararile Biroului Electoral Central sunt obligatorii pentru
toate birourile electorale din tara, precum si pentru toate organismele cu
atributii in materie electorala, de la data aducerii la cunostinta in sedinta
publica.
(5) Hotararile Biroului Electoral Central prin care se dau interpretari
unor prevederi ale prezentei legi se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 31
Biroul Electoral Central isi inceteaza activitatea dupa publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei a rezultatului alegerilor locale si judetene,
potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 32
(1) Contestatiile asupra modului de constituire si a componentei birourilor
electorale se pot face in termen de 48 de ore de la constituirea sau, dupa caz,
de la completarea acestora.
(2) Contestatiile se solutioneaza de biroul electoral de circumscriptie,
daca privesc biroul electoral al sectiei de votare; de biroul electoral
judetean, daca privesc biroul electoral de circumscriptie; de Biroul Electoral
Central, daca privesc biroul electoral judetean, si de Curtea Suprema de
Justitie, daca privesc Biroul Electoral Central, in termen de doua zile de la
inregistrare.
(3) Hotararea este definitiva.
Art. 33
(1) Birourile electorale lucreaza in prezenta majoritatii membrilor ce le
compun.
(2) Hotararile birourilor electorale se iau cu votul majoritatii celor
prezenti.
Art. 34
Reprezentantii partidelor politice, aliantelor politice si ai aliantelor
electorale in birourile electorale nu pot primi alte insarcinari in afara celor
prevazute de prezenta lege.
Art. 35
Nu pot fi membri ai birourilor electorale de circumscriptie si ai
birourilor electorale ale sectiilor de votare candidatii in alegeri, sotii, cat
si rudele si afinii pana la gradul al doilea, precum si persoanele care nu au
exercitiul drepturilor electorale.
Sectiunea a 5-a
Candidaturile
Art. 36
Numarul consilierilor pentru consiliile locale este cel prevazut in Legea
administratiei publice locale.
Art. 37
Propunerile de candidati pentru consilieri locali, consilieri judeteni si
primari se fac pe circumscriptii electorale si se depun la birourile electorale
de circumscriptie cel mai tarziu cu 30 de zile inainte de data alegerilor.
Art. 38
(1) Propunerile de candidati se fac in scris, in 4 exemplare, de catre
partidele politice, aliantele politice sau aliantele electorale care participa
la alegeri, sub semnatura conducerii organizatiilor judetene ale acestora, iar
in cazul candidatilor independenti, pe baza listei sustinatorilor.
(2) In cazul aliantelor electorale dintre partide politice, listele cu
propuneri de candidati vor fi semnate si de conducerile judetene ale fiecarui
partid din alianta.
(3) Listele de candidati trebuie sa cuprinda numele, prenumele, locul si
data nasterii, ocupatia, profesia si apartenenta politica a candidatilor, iar
in cazul aliantelor, si partidul care i-a propus.
(4) Listele de candidati vor fi insotite de declaratiile de acceptare a
candidaturii, semnate si datate de candidati.
(5) Declaratia de acceptare a candidaturii va cuprinde numele, prenumele,
partidul politic sau alianta care l-a propus, profesia, ocupatia si apartenenta
politica a candidatului, consimtamantul expres al acestuia de a candida pentru
functia respectiva, precum si precizarea ca intruneste conditiile prevazute de
lege pentru a candida.
Art. 39
O persoana nu poate accepta candidatura decat pentru o singura
circumscriptie electorala.
Art. 40
Partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale vor putea
propune cate o lista de candidati in fiecare circumscriptie electorala pentru
consiliul local, consiliul judetean si cate un candidat pentru functia de
primar.
Art. 41
(1) Candidatii independenti pentru functia de consilier vor trebui sa fie
sustinuti de minimum 1% din numarul total al alegatorilor inscrisi in liste,
impartit la numarul de consilieri ce pot fi alesi in comuna, orasul sau judetul
respectiv, dar nu mai putin de 50.
(2) Pentru functia de primar, candidatii independenti trebuie sa prezinte
lista sustinatorilor, care va cuprinde minimum 1% din numarul total al
alegatorilor inscrisi in liste pentru circumscriptia pentru care candideaza,
dar nu mai putin de 150.
(3) Nu se admit liste de candidati independenti pentru functia de
consilier.
Art. 42
(1) Lista sustinatorilor trebuie sa cuprinda data alegerilor, numele si
prenumele candidatului, functia pentru care candideaza, numele si prenumele
sustinatorului, data nasterii, adresa, denumirea, seria si numarul actului de
identitate, precum si semnatura acestuia. In lista se vor mentiona, de
asemenea, numele si prenumele persoanei care a intocmit-o. Persoana care a
intocmit lista este obligata sa depuna o declaratie pe propria raspundere prin
care sa ateste veridicitatea semnaturilor sustinatorilor.
(2) Lista sustinatorilor constituie un act public, cu toate consecintele
prevazute de lege.
(3) Sustinatorii pot fi numai cetateni cu drept de vot. Un sustinator poate
sprijini cate un singur candidat la functia de consilier sau de primar.
(4) Adeziunile sustinatorilor se dau pe propria raspundere a acestora.
(5) Lista de sustinatori va fi insotita de declaratia de acceptare a
candidaturii, data in conditiile art. 38 alin. (4) si (5).
Art. 43
(1) Biroul electoral de circumscriptie examineaza respectarea conditiilor
legale pentru ca o persoana sa poata candida, respectarea conditiilor de fond
si de forma ale listelor de candidati, precum si ale listei sustinatorilor,
inregistrand candidaturile care indeplinesc aceste conditii sau respingand
inregistrarea celor care nu indeplinesc conditiile legale.
(2) Doua exemplare ale propunerii de candidatura se pastreaza la biroul
electoral de circumscriptie, iar celelalte doua, certificate de biroul
electoral de circumscriptie prin semnatura presedintelui acestuia si prin
aplicarea stampilei, se restituie depunatorului; unul dintre exemplarele
restituite depunatorului se inregistreaza de catre acesta la judecatoria in a
carei raza teritoriala se afla circumscriptia electorala, respectiv la
tribunalul in a carui raza teritoriala se afla circumscriptia electorala.
(3) In termen de 24 de ore de la inregistrarea fiecarei candidaturi, unul
dintre exemplarele propunerii de candidatura se afiseaza de catre biroul
electoral de circumscriptie la sediul sau, la loc vizibil.
Art. 44
Candidatii pot renunta la candidatura, pana la data ramanerii definitive a
candidaturilor, potrivit art. 46 alin. (1). In acest scop, persoana in cauza va
da o declaratie, in conditiile art. 38 alin. (4) si (5).
Art. 45
(1) Acceptarea de catre biroul electoral de circumscriptie a unei
candidaturi poate fi contestata de catre cetateni, partidele politice,
aliantele politice si aliantele electorale, in termen de 5 zile de la afisarea
propunerii de candidatura sau de la expirarea termenului de depunere a
candidaturii.
(2) Respingerea de catre biroul electoral de circumscriptie a unei
candidaturi poate fi contestata de catre candidat, partidele politice,
aliantele politice sau aliantele electorale care au propus candidatura respectiva,
in termen de 3 zile de la respingere.
(3) Contestatiile vor cuprinde numele si prenumele, adresa si calitatea
contestatorului, numele si prenumele persoanei a carei candidatura a fost
admisa sau respinsa, expunerea temeiurilor contestatiei, data si semnatura
contestatorului si indicarea, daca este cazul, a persoanei desemnate sa-l
reprezinte.
(4) Contestatia si cererea de recurs se depun la instanta competenta, sub
sanctiunea nulitatii.
(5) Contestatiile privind admiterea sau respingerea candidaturilor se
solutioneaza in termen de 48 de ore de la inregistrare, de catre judecatoria,
respectiv tribunalul, in a carei raza teritoriala se afla circumscriptia
electorala. Hotararea nu se comunica.
(6) Impotriva hotararii date in contestatie se poate face recurs in termen
de 24 de ore de la pronuntare, la instanta ierarhic superioara. Recursul se
solutioneaza in termen de 24 de ore de la inregistrare.
(7) Hotararea pronuntata in recurs este definitiva si irevocabila.
Art. 46
Dupa expirarea termenului de depunere a candidaturilor, la care se adauga,
daca este cazul, termenele prevazute la art. 45 alin. (1), (2), (5) si (6),
birourile electorale de circumscriptie incheie un proces-verbal prin care
constata ramanerea definitiva a candidaturilor, afiseaza la sediul lor, precum
si la sediul sectiilor de votare, dupa constituirea birourilor electorale ale
acestora, candidaturile definitive, cu precizarea numelui si prenumelui,
domiciliului, apartenentei politice, profesiei si ocupatiei candidatului.
Candidaturile definitive pot fi facute publice prin presa si prin orice
mijloace de informare in masa, cheltuielile fiind suportate de cei interesati.
Sectiunea a 6-a
Buletinele de vot
Art. 47
Modelele buletinelor de vot se stabilesc de catre Guvern si sunt diferite
pentru consiliile locale si pentru primari.
Art. 48
(1) Buletinul de vot va fi format din una sau mai multe file. Pe paginile
interioare ale buletinului de vot se vor imprima patrulatere in numar suficient
pentru a cuprinde toate listele de candidaturi, respectiv de candidati
independenti, in asa fel incat ultima pagina sa ramana alba pentru aplicarea
stampilei de control.
(2) Patrulaterele se vor imprima paralel intre ele, cate doua coloane pe
aceeasi pagina.
(3) In unghiul din partea stanga de sus a patrulaterului se va imprima
denumirea partidului politic, aliantei politice sau aliantei electorale care
participa la alegeri ori, dupa caz, mentiunea "Candidat independent",
iar in unghiul din partea dreapta de sus, semnul electoral.
(4) In patrulaterele fiecarui buletin de vot se vor imprima listele de
candidati in ordinea rezultata din tragerea la sorti efectuata de catre
presedintele biroului electoral de circumscriptie; candidatii se identifica pe
lista prin nume si prenume si se trec in ordinea stabilita de partidul politic,
alianta politica si alianta electorala care a depus lista.
(5) Pentru fiecare candidat independent se imprima un patrulater distinct
in partea finala a buletinului de vot, in care acestia vor fi trecuti in
ordinea inregistrarii propunerilor.
(6) Pentru alegerea primarului se vor imprima in patrulaterele buletinului
de vot numele si prenumele candidatului in ordinea stabilita prin tragerea la
sorti la biroul electoral in prezenta reprezentantilor partidelor.
(7) Dimensiunile buletinului de vot se stabilesc de catre biroul electoral
de circumscriptie, tinand seama de numarul patrulaterelor, precum si de spatiul
necesar pentru imprimarea numelui candidatilor si a celorlalte date prevazute
la alin. (3) si (4).
(8) Hartia pentru buletinul de vot va fi de culoare alba si suficient de
groasa pentru a nu se distinge pe verso numele imprimat si votul dat.
Art. 49
(1) Partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale isi pot
stabili semne electorale pe care le comunica Biroului Electoral Central, in
termen de 5 zile de la constituirea acestuia.
(2) Partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale care au
participat la alegerile anterioare isi pot pastra semnele electorale, avand
obligatia sa le comunice Biroului Electoral Central, potrivit alin. (1).
(3) Semnele electorale nu pot fi contrare ordinii de drept si bunelor
moravuri.
(4) In toate circumscriptiile electorale, partidele politice, aliantele
politice si aliantele electorale, formate la nivel national sau judetean, vor
utiliza acelasi semn electoral.
(5) In cazul semnelor electorale noi, daca acelasi semn este solicitat de
mai multe partide politice, aliante politice ori aliante electorale, atribuirea
se va face in beneficiul partidului politic, aliantei politice ori aliantei
electorale care a inregistrat primul respectivul semn.
(6) Biroul Electoral Central comunica prefecturilor semnele electorale,
pana la data ramanerii definitive a candidaturilor, in vederea imprimarii lor
pe buletinele de vot.
Art. 50
(1) Imprimarea buletinelor de vot se asigura de birourile electorale de
circumscriptie prin grija prefectilor.
(2) Pentru intreaga circumscriptie electorala, buletinele vor fi imprimate
cu litere de aceeasi marime, aceleasi caractere si aceeasi cerneala, intr-un
numar egal cu al alegatorilor inscrisi in liste, cu un plus de 10% .
(3) Buletinele vor fi tiparite cel mai tarziu cu 10 zile inaintea alegerilor.
Art. 51
(1) Buletinele de vot se distribuie in circumscriptiile electorale de catre
prefecti si se preiau de catre primar, impreuna cu presedintele biroului
electoral de circumscriptie, pe baza de proces-verbal. Buletinele de vot se
predau presedintilor birourilor electorale ale sectiilor de votare, pe baza de
proces-verbal, cel mai tarziu in preziua alegerilor.
(2) Distribuirea si predarea buletinelor de vot se fac in pachete sigilate
de cate 100 de bucati.
Art. 52
La primarie, la sediul biroului electoral de circumscriptie, precum si la
cele ale sectiilor de votare se va afisa, in termen de 3 zile de la expirarea
termenului de imprimare, cate un buletin de vot din fiecare categorie, dupa ce
a fost vizat si anulat de presedintele biroului electoral de circumscriptie.
Art. 53
La cererea partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale
sau a candidatilor independenti care participa la alegeri, biroul electoral de
circumscriptie va elibera, pentru fiecare, cate un buletin de vot din fiecare
categorie, vizat si anulat.
Sectiunea a 7-a
Campania electorala
Art. 54
Campania electorala incepe la data aducerii la cunostinta publica a datei
alegerilor si se incheie cu doua zile inainte de ziua alegerilor.
Art. 55
(1) In campania electorala, candidatii, partidele politice, aliantele
politice, aliantele electorale, precum si cetatenii au dreptul sa-si exprime
opiniile in mod liber si fara nici o discriminare, prin mitinguri, adunari,
utilizarea televiziunii, radioului, presei si a celorlalte mijloace de
informare in masa.
(2) In timpul campaniei electorale se asigura nediscriminatoriu
candidatilor spatii corespunzatoare pentru a se intalni cu alegatorii in
primarii, scoli, amfiteatre, case de cultura, camine culturale si
cinematografe, pe baza de intelegere cu privire la cheltuielile de intretinere.
(3) Candidatii vor stabili de comun acord cu comandantii unitatilor
militare, in raport cu programul acestora, intalniri cu militarii in termen.
Aceste intalniri se vor desfasura in afara unitatilor militare.
(4) Mijloacele folosite in campania electorala nu pot contraveni ordinii de
drept.
(5) Este interzisa organizarea actiunilor de campanie electorala in
unitatile militare.
Art. 56
(1) Partidele politice, aliantele politice, aliantele electorale si
candidatii independenti sunt obligati sa declare public subventiile primite
pentru campania electorala de la persoanele fizice sau juridice din tara, dupa
deschiderea campaniei electorale.
(2) Primirea pentru campania electorala a subventiilor de la persoane
juridice ori de la persoane fizice se face numai printr-un mandatar financiar,
desemnat in acest scop de catre conducerea partidului, aliantei politice sau
aliantei electorale.
(3) Mandatarul financiar raspunde solidar, cu partidul politic, alianta
politica sau alianta electorala care l-a desemnat, de legalitatea cheltuielilor
efectuate din subventiile acordate si de respectarea prevederilor alin. (1).
(4) Mandatarul financiar poate fi o persoana fizica sau juridica.
(5) Un partid, o alianta politica sau o alianta electorala poate avea mai
multi mandatari financiari; in acest caz, la desemnare se vor delimita si
imputernicirile acestora.
(6) Mai multe partide, aliante politice sau aliante electorale pot folosi
serviciile aceluiasi mandatar.
(7) Calitatea de mandatar financiar se dobandeste numai dupa inregistrarea
sa oficiala la Ministerul Finantelor si dupa aducerea la cunostinta publica
prin presa.
(8) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
candidatilor independenti care primesc subventii de la persoane fizice sau
juridice din tara.
(9) Este interzisa subventionarea campaniei electorale, in mod direct sau
indirect, de catre persoane fizice sau juridice, straine sau din strainatate.
Sumele astfel primite se confisca si se fac venit la bugetul statului.
(10) Se interzice subventionarea campaniei electorale a unui partid
politic, alianta politica, alianta electorala sau candidat independent de catre
o autoritate publica, institutie publica, regie autonoma sau societate
comerciala cu capital integral sau majoritar de stat.
Art. 57
(1) Accesul partidelor parlamentare, aliantelor politice si aliantelor
electorale, precum si al candidatilor independenti la serviciile publice de
radiodifuziune si de televiziune, inclusiv la cele ale studiourilor teritoriale
ale acestora, este gratuit. Partidele neparlamentare, aliantele politice si
aliantele electorale au acces, gratuit, la serviciile publice teritoriale de
radiodifuziune si de televiziune, numai in masura in care depun liste de
candidati in minimum 50% din circumscriptiile electorale de pe cuprinsul unui
judet ce intra in raza de acoperire a studiourilor teritoriale respective. Timpul
de antena acordat in aceste situatii va fi proportional cu numarul listelor
complete de candidati depuse in teritoriul respectiv. La serviciile nationale
publice de radiodifuziune si de televiziune au acces partidele politice
neparlamentare, aliantele politice si aliantele electorale care depun liste
complete de candidati in cel putin 50% din circumscriptiile electorale din 15
judete.
(2) Organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale au acces
la serviciile publice teritoriale si nationale de radiodifuziune si de
televiziune, daca participa in alegeri cu liste de candidati in
circumscriptiile electorale din judete in mod proportional cu ponderea lor in
totalul populatiei judetului, respectiv al Romaniei.
(3) Accesul partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor
electorale, precum si al candidatilor independenti si a organizatiilor
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale la posturile private de
radiodifuziune si de televiziune, inclusiv televiziune prin cablu, se face prin
contract incheiat intre mandatarii financiari si respectivele posturi. Fiecare
post va practica tarife unice pe unitate de timp de emisie, pentru toti
solicitantii, in conditiile prezentului articol.
(4) Partidele politice, aliantele politice si aliantele electorale, precum
si candidatii independenti si ai organizatiilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale au obligatia sa solicite, in termen de 5 zile de la
declansarea campanie electorale, conducerii posturilor de radiodifuziune si de
televiziune, publice si private, dupa caz, studiourilor teritoriale ale
acestora, acordarea timpilor de antena. Solicitarile facute dupa acest termen
nu se iau in considerare.
(5) Timpii de antena la radiodifuziunile si televiziunile publice si
private, inclusiv cele prin cablu, se acorda partidelor politice, aliantelor
politice si aliantelor electorale, proportional cu numarul de liste complete de
candidati depuse, in fiecare din zilele de marti, miercuri, joi, vineri si
sambata, la ore de maxima audienta. Fiecare candidat independent are dreptul la
timp de antena, la studiourile teritoriale, de cel mult 5 minute, pe toata
durata desfasurarii campaniei electorale. Candidatii independenti din
circumscriptiile electorale din municipiul Bucuresti si cei din resedintele de
judet, care nu sunt pe raza de acoperire a unui studiou, au acces la serviciile
publice nationale de radiodifuziune si de televiziune in acelasi interval de
timp, de 5 minute, pe toata durata campaniei electorale.
(6) Emisiunile transmise in cadrul timpului de emisie acordat fiecarui
partid politic, fiecarei aliante politice si aliante electorale, candidatilor
independenti si ai organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor
nationale vor fi realizate in direct sau inregistrate, in proportiile stabilite
de acestia.
(7) Respectarea prevederilor prezentei legi privind exercitarea dreptului
la antena intra in competenta Consiliului National al Audiovizualului.
(8) In cadrul emisiunilor care au caracter electoral este interzisa combinarea
de culori, semne grafice sau sunete care sa evoce simbolurile nationale ale
Romaniei sau ale altui stat.
(9) Sondajele de opinie care se difuzeaza in afara emisiunilor electorale
au caracter de stiri de presa si urmeaza regimul acestora.
Art. 58
(1) Primarii sunt obligati ca in termen de 5 zile de la inceperea campaniei
electorale sa stabileasca prin dispozitie locuri speciale pentru afisaj
electoral, tinand seama de numarul partidelor politice, aliantelor politice si
aliantelor electorale care declara ca vor depune liste de candidati,
candidaturi pentru functia de primar, cat si de candidatii independenti. Aceste
locuri vor fi situate in zone frecventate de cetateni, fara stanjenirea
circulatiei pe drumurile publice si a celorlalte activitati din localitatile
respective.
(2) Utilizarea locurilor de afisaj electoral este permisa pentru partidele
politice, aliantele politice si aliantele electorale care participa la alegeri
si pentru candidatii independenti.
(3) Este interzisa utilizarea de catre un partid politic, alianta politica,
alianta electorala ori candidat independent a locurilor speciale de afisaj
electoral, astfel incat sa impiedice folosirea acestora de catre un alt partid
politic, alianta politica, alianta electorala ori candidat independent. Pe un
panou electoral, fiecare partid politic, alianta politica, alianta electorala
ori candidat independent poate aplica un singur afis electoral.
(4) In alte locuri decat cele stabilite conform alin. (1), afisajul
electoral este permis numai cu acordul proprietarilor sau, dupa caz, al
detinatorilor.
(5) Un afis electoral nu poate depasi dimensiunile de 500 mm o latura si
300 mm cealalta latura, iar cel prin care se convoaca o reuniune electorala,
400 mm o latura si 250 mm cealalta latura.
(6) Sunt interzise afisele electorale care combina culori sau alte semne
grafice, astfel incat sa evoce simbolurile nationale ale Romaniei sau ale altui
stat.
(7) Organele de ordine publica sunt obligate sa asigure integritatea panourilor
si afiselor electorale.
Art. 59
(1) Birourile electorale de circumscriptie vegheaza la corecta desfasurare
a campaniei electorale in circumscriptia in care functioneaza, solutionand
plangerile ce le sunt adresate cu privire la impiedicarea unui partid politic,
alianta politica, alianta electorala ori candidat independent de a-si desfasura
campania electorala in conditiile prevazute de lege si cu respectarea
deontologiei electorale.
(2) Daca biroul electoral de circumscriptie considera, cu ocazia
solutionarii plangerii, ca este necesara luarea unor masuri administrative sau
aplicarea unor sanctiuni contraventionale ori penale, sesizeaza autoritatile
competente.
(3) Impotriva solutiei date de biroul electoral de circumscriptie se poate
face contestatie la biroul electoral judetean, respectiv la Biroul Electoral
Central; solutia data asupra contestatiei este definitiva.
(4) Solutionarea plangerilor si a contestatiilor se face in termen de 3
zile de la inregistrarea lor, iar hotararile date se publica in presa si se
afiseaza, in mod vizibil, la sediul biroului electoral care le-a emis.
CAP. 3
Desfasurarea alegerilor
Art. 60
(1) Fiecare sectie de votare trebuie sa posede un numar suficient de
cabine, urne si stampile de votare, care se asigura de catre primari.
(2) Cabinele si urnele trebuie asezate in aceeasi incapere in care se afla
biroul presedintelui.
(3) Presedintele biroului electoral al sectiei de votare trebuie sa fie
prezent la sediul sectiei de votare in ajunul zilei alegerilor, la ora 18,00,
fiind obligat sa ia de indata masurile necesare pentru a asigura ordinea si
corectitudinea operatiunilor de votare.
(4) Presedintele va dispune fixarea posturilor de paza in jurul localului
de vot.
Art. 61
(1) In ziua alegerilor, la ora 5,00, presedintele biroului electoral al
sectiei de votare, in prezenta celorlalti membri, verifica urnele, existenta
listelor electorale, a buletinelor de vot si a stampilelor, dupa care inchide
si sigileaza urnele, aplicand stampila de control a sectiei de votare.
(2) Presedintele este obligat sa asigure aplicarea stampilei de control pe
buletinele de vot.
Art. 62
(1) Presedintele biroului electoral al sectiei de votare este obligat sa ia
masurile necesare pentru ca alegerile sa decurga in bune conditii.
(2) Puterile lui, in aceasta privinta, se intind si in afara sediului
sectiei de votare, pana la o distanta de 500 metri.
(3) La desfasurarea operatiunilor de votare pot participa observatori
straini si observatori nationali, acreditati in acest scop.
(4) Pot fi acreditati, ca observatori nationali, reprezentanti ai
organizatiilor neguvernamentale care au ca unic scop apararea drepturilor
omului si sunt legal constituite.
(5) Persoanele desemnate de aceste organizatii nu pot fi membri ai vreunui
partid politic, aliante politice sau aliante electorale.
(6) Acreditarea observatorilor nationali poate fi contestata la Biroul
Electoral Central.
(7) In afara membrilor biroului electoral al sectiei de votare,
candidatilor, persoanelor acreditate potrivit legii, precum si reprezentantilor
mass-media romani si straini, nici o alta persoana nu poate stationa in
locurile publice din zona de votare sau in localul de vot mai mult decat timpul
necesar pentru votare.
(8) Pentru mentinerea ordinii, presedintele biroului electoral al sectiei
de votare va avea la dispozitie mijloacele de ordine necesare, prin grija
prefectilor.
Art. 63
Votarea are loc intr-o singura zi. Ea incepe la ora 6,00 si se termina la
ora 21,00. In cazul in care se constata ca mai sunt alegatori care nu au votat,
presedintele biroului electoral al sectiei de votare poate prelungi, cu
aprobarea presedintelui biroului electoral de circumscriptie, timpul votarii
pana cel mai tarziu la ora 24,00, cand votarea se declara incheiata.
Art. 64
(1) Alegatorii vor vota numai la sectia de votare unde au fost inscrisi in
listele electorale.
(2) Accesul alegatorilor in sala de votare are loc in serii corespunzatoare
numarului cabinelor. Fiecare va prezenta buletinul de identitate biroului
electoral al sectiei de votare care, dupa verificarea inscrierii in lista
electorala, ii va incredinta buletinele de vot si stampila de votare.
(3) Alegatorii vor vota separat in cabine inchise, aplicand stampila cu
mentiunea "votat" in patrulaterul care cuprinde lista de candidati
sau numele candidatului pe care il voteaza.
(4) Stampila cu mentiunea "votat" trebuie sa fie rotunda si
astfel dimensionata incat sa fie mai mica decat patrulaterul in care se aplica.
(5) Dupa ce au votat, alegatorii vor indoi buletinele, astfel ca pagina
alba care poarta stampila de control sa ramana in afara, si le vor introduce in
urna, avand grija sa nu se deschida.
(6) Indoirea gresita a buletinului nu atrage nulitatea votului, daca
secretul votului este respectat.
(7) In cazul in care buletinul se deschide din eroare, acesta se anuleaza
si se va da alegatorului, numai o singura data, un nou buletin, facandu-se
mentiunea despre aceasta in procesul-verbal al operatiunilor de votare.
(8) Stampila incredintata pentru votare se restituie presedintelui.
(9) Presedintele poate lua masuri ca stationarea unui alegator in cabina de
votare sa nu se prelungeasca nejustificat.
(10) Dupa votare, pe actul de identitate al fiecarui alegator se aplica
stampila cu mentiunea "votat" si data.
Art. 65
(1) Presedintii, membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare,
precum si personalul insarcinat cu mentinerea ordinii vor vota la sectia de votare
unde isi indeplinesc atributiile respective, daca domiciliaza in localitatea
pentru care se voteaza la aceasta sectie.
(2) Militarii in termen vor vota pentru consiliul local si pentru primarul
localitatii in care se afla unitatea militara.
Art. 66
Candidatii si oricare alegator au dreptul sa conteste identitatea persoanei
care se prezinta la vot. In acest caz, identitatea se va stabili de presedinte
prin orice mijloace. In cazul in care contestatia este intemeiata, presedintele
va opri de la votare pe alegatorul contestat, va consemna faptul intr-un
proces-verbal si va sesiza aceasta situatie autoritatilor politienesti.
Art. 67
(1) Presedintele biroului electoral al sectiei de votare poate suspenda
votarea pentru motive temeinice.
(2) Suspendarea nu poate depasi o ora si va fi anuntata prin afisare la usa
localului de vot cu cel putin o ora inainte. Durata tuturor suspendarilor nu
poate depasi doua ore.
(3) In timpul suspendarii, urnele de votare, stampilele, buletinele de vot
si toate lucrarile biroului electoral vor ramane sub paza permanenta, iar
membrii biroului nu vor putea parasi sala de votare in acelasi timp.
(4) Cei care, in baza art. 62 alin. (7), pot asista la votare nu pot fi
obligati sa paraseasca sala de vot in acest timp.
Art. 68
(1) Prezenta oricarei persoane in cabinele de vot, in afara celei care
voteaza, este interzisa.
(2) Alegatorul care, din motive temeinice, constatate de presedintele
biroului electoral al sectiei de votare, nu poate sa voteze singur are dreptul
sa cheme, in scopul de a-l ajuta, in cabina de votare, un insotitor ales de el.
Art. 69
(1) Pentru alegatorii netransportabili din cauza de boala sau invaliditate,
la cererea acestora sau a organelor de conducere ale institutiilor sanitare ori
de ocrotiri sociale, in care cei netransportabili se afla internati,
presedintele biroului electoral al sectiei de votare desemneaza, din cadrul
biroului, un numar de membri care se deplaseaza cu o urna speciala si cu
materialul necesar votarii, la locul unde se afla alegatorul, pentru a se
efectua votarea.
(2) In cazurile prevazute la alin. (1), votarea se va face pe baza unei
liste nominale intocmite pe baza listelor electorale, semnata de presedintele
biroului electoral al sectiei de votare.
Art. 70
La ora 21,00 sau in situatia prevazuta la art. 63, la ora 24,00,
presedintele biroului electoral al sectiei de votare declara votarea incheiata.
CAP. 4
Stabilirea si constatarea rezultatelor alegerilor
Sectiunea 1
Stabilirea rezultatelor votarii
Art. 71
(1) Dupa incheierea votarii, presedintele biroului electoral al sectiei de
votare procedeaza la anularea buletinelor de vot ramase neintrebuintate si la
deschiderea urnelor, in prezenta membrilor biroului si, dupa caz, a persoanelor
care au dreptul sa asiste la votare.
(2) Presedintele va citi cu voce tare, la deschiderea fiecarui buletin,
lista de candidati care a fost votata sau, dupa caz, numele si prenumele
candidatului pentru functia de primar votat si va arata buletinul de vot celor
prezenti.
(3) Sunt nule buletinele care nu poarta stampila de control a sectiei de
votare, buletinele de alt model decat cel legal aprobat, buletinele care nu au
stampila "votat" sau la care stampila este aplicata pe mai multe
patrulatere sau in afara acestora; aceste buletine nu intra in calculul
voturilor valabil exprimate.
(4) Rezultatul se va consemna in doua tabele separate, pentru consiliul
local, consiliul judetean, respectiv pentru primar, unul va fi tinut de catre
un membru al biroului electoral si altul, de catre candidatii prezenti. La
municipiul Bucuresti se va intocmi tabel si pentru primarul general al
Capitalei.
(5) In aceste tabele se vor inscrie numarul total al votantilor, numarul
voturilor nule, listele de candidati sau, dupa caz, numele si prenumele
candidatilor independenti si ale celor pentru functia de primar, precum si
numarul voturilor intrunite de fiecare.
Art. 72
(1) Dupa deschiderea urnelor si numararea voturilor, presedintele biroului
electoral al sectiei de votare incheie, pentru consiliul pentru care au avut
loc alegerile, precum si pentru primari, cate un proces-verbal, in doua
exemplare.
(2) Procesul-verbal va cuprinde:
a) numarul alegatorilor, potrivit listelor de alegatori;
b) numarul alegatorilor care s-au prezentat la urne;
c) numarul total al voturilor valabil exprimate;
d) numarul voturilor nule;
e) numarul voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare lista de
candidati sau de fiecare candidat independent;
f) numarul voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare candidat la
functia de primar;
g) expunerea, pe scurt, a intampinarilor, contestatiilor si a modului de
solutionare a lor, precum si a contestatiilor inaintate biroului electoral de
circumscriptie;
h) starea sigiliilor de pe urne, la incheierea votarii;
i) numarul buletinelor de vot primite;
j) numarul buletinelor de vot ramase, neintrebuintate si anulate.
(3) Procesele-verbale se vor semna de presedinte si de membrii biroului
electoral al sectiei de votare si vor purta stampila acesteia.
(4) Lipsa semnaturilor unor membri ai biroului nu influenteaza asupra
valabilitatii procesului-verbal. Presedintele va mentiona motivele care au
impiedicat semnarea.
Art. 73
(1) In timpul operatiunilor de votare si de deschidere a urnelor se pot
face intampinari si contestatii cu privire la aceste operatiuni.
(2) Contestatiile se formuleaza in scris si se prezinta presedintelui
biroului electoral al sectiei de votare, care va elibera dovada de primire.
(3) Presedintele biroului electoral al sectiei de votare va hotari, de
indata, asupra contestatiilor a caror rezolvare nu sufera intarziere.
Art. 74
Pentru fiecare consiliu local, consiliu judetean, respectiv pentru primar,
se intocmeste cate un dosar care va cuprinde: procesele-verbale si
contestatiile privitoare la operatiunile electorale ale sectiei de votare,
precum si buletinele nule si cele contestate. Dosarele, sigilate si stampilate,
se vor inainta biroului electoral de circumscriptie, de catre presedintele
biroului electoral al sectiei de votare, cu paza militara, in cel mult 24 de
ore de la incheierea votarii, si insotit, la cerere, de reprezentantii
partidelor.
Sectiunea a 2-a
Constatarea rezultatelor alegerilor
Art. 75
(1) Dupa primirea proceselor-verbale cu rezultatul numararii voturilor de
la toate birourile electorale ale sectiilor de votare si dupa solutionarea
contestatiilor si intampinarilor primite, biroul electoral de circumscriptie
procedeaza la totalizarea voturilor exprimate si la atribuirea de mandate, in
conditiile prezentei legi.
(2) In acest scop, biroul electoral de circumscriptie consemneaza, pe
intreaga circumscriptie, separat pentru fiecare lista de candidati sau
candidati independenti, numarul de voturi obtinute.
(3) De asemenea, se va aditiona pentru fiecare candidat la functia de
primar numarul de voturi obtinute.
(4) La lucrarile efectuate de biroul electoral de circumscriptie pot asista
persoanele care au dreptul sa stationeze in localul sectiei de votare in timpul
alegerilor.
Art. 76
(1) Daca din totalul alegatorilor inscrisi in listele electorale dintr-o
circumscriptie electorala au votat mai putin de jumatate plus unul, biroul electoral
de circumscriptie face mentiunea despre aceasta in procesul-verbal pe care il
incheie pentru a se organiza noi alegeri.
(2) Noile alegeri au loc, de drept, la doua saptamani de la data alegerilor
precedente, in aceleasi conditii, folosindu-se aceleasi liste de candidati si
candidaturi, precum si aceleasi liste electorale.
(3) Alegerile se considera valabile indiferent de numarul alegatorilor care
au participat la vot.
Art. 77
(1) Repartizarea mandatelor de consilieri se face astfel:
a) in prima etapa, numarul de mandate ce revine fiecarei liste de
candidati, precum si candidatilor independenti, se stabileste de biroul
electoral de circumscriptie in functie de coeficientul electoral, determinat
prin impartirea numarului total de voturi valabil exprimate pentru toate
listele si candidatii independenti la numarul total al consilierilor din
circumscriptia respectiva; biroul electoral de circumscriptie va repartiza
fiecarei liste atatea mandate de cate ori se include coeficientul electoral in
numarul total al voturilor exprimate pentru lista respectiva; atribuirea
mandatelor de pe fiecare lista se va face in ordinea inscrierii candidatilor pe
lista si va incepe cu lista de candidati pentru care s-au exprimat cele mai
multe voturi; de asemenea, va fi declarat ales candidatul independent care a
obtinut un numar cel putin egal cu coeficientul electoral.
Se considera voturi neutilizate pentru fiecare lista de candidati a
partidelor politice, aliantelor politice si aliantelor electorale ori a
candidatilor independenti cele care au ramas dupa atribuirea mandatelor, precum
si cele inferioare coeficientului electoral;
b) in etapa a II-a, biroul electoral de circumscriptie va inregistra
numarul de voturi neutilizate pentru fiecare partid politic, alianta politica,
alianta electorala sau candidat independent; mandatele neatribuite vor fi
repartizate partidelor politice, aliantelor politice, aliantelor electorale sau
candidatilor independenti, in ordinea descrescatoare a numarului de voturi neutilizate,
cate unul pentru fiecare partid politic, alianta politica, alianta electorala
si candidat independent, pana la epuizarea lor. Daca nu se reuseste
repartizarea mandatelor, operatiunea se repeta pana la epuizarea acestora.
(2) Candidatii inscrisi in liste, care nu au fost alesi, sunt declarati
supleanti in listele respective. In caz de vacanta a mandatelor de consilieri
alesi pe liste de candidati, supleantii vor ocupa locurile devenite vacante in
ordinea in care sunt inscrisi in liste, daca, pana la data validarii mandatului
pentru ocuparea locului vacant, partidele politice, aliantele politice si
aliantele electorale pe listele carora au candidat supleantii confirma in scris
ca acestia fac parte din partidul politic, alianta politica sau alianta
electorala respectiva.
Art. 78
(1) Pentru functia de primar, centralizarea voturilor se face de catre
biroul electoral de circumscriptie. Este declarat primar candidatul care a
intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate.
(2) In cazul in care nici unul dintre candidatii la functia de primar nu a
intrunit aceasta majoritate, se organizeaza un alt tur de scrutin, in cel mult
doua saptamani, intre candidatii aflati pe primele doua locuri.
(3) Este declarat primar candidatul care a obtinut cel mai mare numar de
voturi valabil exprimate.
Art. 79
In caz de paritate de voturi a cel putin 2 candidati pentru functia de
primar, se declara balotaj si se vor organiza, de drept, noi alegeri, in termen
de doua saptamani. La acestea vor participa numai candidatii aflati in situatia
de balotaj.
Art. 80
(1) In cazul in care unul dintre candidatii la functia de primar, intre
care urmeaza sa se desfasoare turul al doilea de scrutin, potrivit prevederilor
art. 78 alin. (2), decedeaza, renunta sau nu mai indeplineste conditiile
prevazute de lege spre a fi ales, la turul al doilea va participa candidatul
situat pe locul urmator.
(2) Daca situatiile prevazute la alin. (1) se produc in cazul unuia dintre
candidatii aflati in situatia de balotaj potrivit art. 79, nu vor mai avea loc
alegeri, biroul electoral de circumscriptie declarandu-l primar pe celalalt
candidat.
Art. 81
(1) Biroul electoral de circumscriptie incheie, separat, cate un
proces-verbal pentru consiliul local, consiliul judetean si pentru primar,
privind toate operatiunile electorale, centralizarea voturilor, constatarea
rezultatului alegerilor si atribuirea mandatelor. In municipiul Bucuresti
birourile electorale de circumscriptie intocmesc procese-verbale separate si pentru
primarul general si pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
(2) Procesul-verbal va cuprinde:
a) numarul alegatorilor din circumscriptia electorala, potrivit listelor de
alegatori;
b) numarul total al alegatorilor care s-au prezentat la urne;
c) numarul total al voturilor valabil exprimate;
d) numarul total al voturilor nule;
e) numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare lista
de candidati sau de fiecare candidat independent;
f) numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute de fiecare
candidat la functia de primar;
g) numele si prenumele candidatilor alesi pentru fiecare consiliu local si
consiliu judetean, partidul politic, alianta politica sau alianta electorala
care i-a propus, respectiv mentiunea de candidat independent;
h) numele si prenumele primarului ales si partidul politic, alianta
politica sau alianta electorala care l-a propus sau mentiunea de candidat
independent;
i) expunerea pe scurt a intampinarilor, contestatiilor si hotararilor luate
de biroul electoral de circumscriptie care sunt definitive.
(3) Procesele-verbale se intocmesc in doua exemplare si se semneaza de
catre presedinte si ceilalti membri ai biroului electoral de circumscriptie si
vor purta stampila acestuia.
(4) Un exemplar al procesului-verbal pentru consiliul local, consiliul
judetean si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, impreuna cu
intampinarile, contestatiile si procesele-verbale primite de la birourile
electorale ale sectiilor de votare, formand cate un dosar, sigilat si semnat de
membrii biroului electoral de circumscriptie, se inainteaza consiliului local,
respectiv consiliului judetean si Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, in vederea validarii alegerilor. Pentru primar, dosarul format
potrivit prezentului alineat se inainteaza, cu paza militara, in cel mult 48 de
ore, la judecatoria in a carei raza teritoriala se afla circumscriptia
electorala pentru care a fost ales, iar in cazul primarului general al Capitalei,
la Tribunalul Municipiului Bucuresti.
(5) Al doilea exemplar al procesului-verbal se trimite, in termen de 24 de
ore, la biroul electoral judetean.
(6) Membrilor birourilor electorale ale sectiilor de votare care au semnat
procesul-verbal, reprezentantilor partidelor politice, aliantelor politice si
aliantelor electorale, care au depus listele de candidati, precum si
candidatilor independenti li se elibereaza, la cerere, o copie certificata de
presedintele sau vicepresedintele biroului electoral. Cererea trebuie formulata
inainte de intocmirea procesului-verbal.
(7) Biroul electoral de circumscriptie elibereaza certificatul doveditor al
alegerilor consilierilor locali, consilierilor judeteni si primarului.
(8) Pentru primarul general al Capitalei si pentru Consiliul General al
Municipiului Bucuresti, certificatele doveditoare ale alegerilor se elibereaza
de Biroul electoral al municipiului Bucuresti.
Art. 82
(1) Biroul electoral judetean centralizeaza voturile si rezultatul alegerilor
pe judet, partide politice, aliante politice, aliante electorale si candidati
independenti si incheie cate un proces-verbal pentru consilierii locali,
consilierii judeteni si pentru primari.
(2) Procesul-verbal se incheie in doua exemplare, in termen de 24 de ore de
la primirea tuturor proceselor-verbale de la birourile electorale de
circumscriptie, si va cuprinde:
a) numarul total al alegatorilor din judet, potrivit listelor electorale;
b) numarul total al alegatorilor care s-au prezentat la urne;
c) numarul total al voturilor valabil exprimate;
d) numarul total al voturilor nule;
e) numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute de listele de
candidati la functia de consilier, grupate pe partide politice, aliante politice
sau aliante electorale, precum si pe candidati independenti;
f) numarul total al voturilor valabil exprimate, obtinute de candidati
pentru functia de primar, grupate pe partide politice, aliante politice,
aliante electorale si pe candidati independenti;
g) numarul total al mandatelor de consilieri, grupate pe partide politice,
aliante politice, aliante electorale si pe candidati independenti;
h) numarul total al mandatelor pentru functia de primar, grupate pe partide
politice, aliante politice, aliante electorale si pe candidati independenti.
(3) Procesul-verbal se semneaza de membrii biroului electoral judetean si
va purta stampila acestuia.
(4) Un exemplar al procesului-verbal se inainteaza in termen de 24 de ore
de la intocmire, impreuna cu procesele-verbale primite de la birourile
electorale de circumscriptii, cu paza militara, la Biroul Electoral Central.
(5) Biroul electoral judetean da publicitatii, prin Monitorul oficial al
judetului, rezultatul alegerilor pentru judetul respectiv.
Art. 83
Prevederile prezentei legi se aplica in mod corespunzator si pentru
alegerea Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 84
(1) Consilierii judeteni sau ai municipiului Bucuresti, validati, nu pot
face parte in acelasi timp din consiliile locale; locurile vacante se
completeaza potrivit art. 77 alin. (2). Candidatii declarati alesi, atat in
functia de consilier local cat si de consilier judetean, sunt obligati ca, in
termen de 10 zile de la data ultimei validari, sa opteze pentru una dintre cele
doua calitati.
(2) Prevederile prezentului articol se aplica si in cazul persoanelor alese
atat in functia de consilier de sector, cat si in aceea de consilier al
municipiului Bucuresti.
CAP. 5
Contraventii si infractiuni
Art. 85
Constituie contraventii, in masura in care, potrivit legii, nu sunt
infractiuni, urmatoarele fapte:
a) inscrierea cu buna stiinta a unui alegator in mai multe liste electorale
ale localitatii de domiciliu, inscrierea in listele electorale a unor persoane
fictive ori care nu au drept de vot, semnarea listei sustinatorilor cu
incalcarea prevederilor art. 42, precum si incalcarea dispozitiilor referitoare
la afisarea listelor electorale, a listelor de candidati si a candidatilor independenti
sau la folosirea semnelor electorale;
b) neluarea, de catre organizatori, a masurilor necesare desfasurarii
normale a adunarilor electorale, precum si distribuirea si consumarea de
bauturi alcoolice in timpul acestor adunari;
c) distrugerea, deteriorarea, murdarirea, acoperirea prin scriere sau in
orice mod a listelor electorale, a platformelor-program afisate sau a oricaror
alte afise ori anunturi de propaganda electorala tiparite;
d) afisarea mijloacelor de propaganda electorala in alte locuri decat cele
permise potrivit prevederilor prezentei legi;
e) acceptarea de catre o persoana a inscrierii sale in mai multe liste de
candidati;
f) neaducerea la cunostinta publica, de catre membrii birourilor electorale
de circumscriptie, a propunerilor de candidaturi;
g) refuzul de a permite accesul in localul de vot al persoanelor prevazute
la art. 62 alin. (7);
h) refuzul de a se conforma dispozitiilor presedintelui biroului electoral
al sectiei de votare cu privire la asigurarea ordinii in localul de vot si in
imprejurimi, potrivit dispozitiilor art. 62 alin. (2);
i) refuzul nejustificat de a inmana buletinul de vot si stampila de votare
alegatorului inscris in lista si care prezinta act de identitate, precum si
inmanarea buletinului de vot unui alegator care nu prezinta acest act;
j) intocmirea de catre birourile electorale ale sectiilor de votare a
proceselor-verbale cu incalcarea dispozitiilor art. 72;
k) parasirea localului sectiei de votare inainte de stabilirea rezultatului
alegerilor si de semnarea procesului-verbal de catre membrii biroului electoral
al sectiei de votare;
l) continuarea propagandei electorale, dupa incheierea campaniei electorale
potrivit dispozitiilor art. 54, precum si sfatuirea, in ziua votarii, a
alegatorilor, la sediul sectiilor de votare sau in locurile prevazute de art.
62 alin. (2), sa voteze sau sa nu voteze anumite partide politice, aliante
politice, aliante electorale sau candidati independenti;
m) primirea de subventii pentru campania electorala, altfel decat printr-un
mandatar financiar, sau incalcarea de catre acesta a obligatiilor ce-i revin
potrivit prevederilor prezentei legi;
n) purtarea, pe durata votarii, de catre membrii biroului electoral al
sectiei de votare sau de catre persoanele acreditate, de ecusoane, insigne sau
alte insemne de propaganda electorala;
o) absenta nejustificata a presedintelui, a loctiitorului acestuia sau a
membrilor birourilor electorale, stabiliti potrivit prevederilor prezentei
legi, de la activitatea acestora.
Art. 86
Contraventiile prevazute la art. 85 lit. c), d) si g) se sanctioneaza cu
amenda de la 40.000 lei la 100.000 lei; cele de la lit. e), f), j), k), l), m),
n) si o), cu amenda de la 100.000 lei la 300.000 lei, iar cele de la lit. a),
b), h) si i), cu inchisoare contraventionala de la o luna la 6 luni sau cu
amenda de la 300.000 lei la 1.200.000 lei.
Art. 87
(1) Constatarea contraventiilor prevazute la art. 85 se face prin
proces-verbal intocmit de catre:
a) ofiterii si subofiterii de politie, pentru faptele prevazute la lit. a),
b), c), d), f), g), h), i), l) si m);
b) primarii si imputernicitii acestora, pentru faptele prevazute la lit. d)
si f);
c) presedintele biroului electoral de circumscriptie, pentru faptele
prevazute la lit. e), j), k) si n);
d) presedintele biroului electoral, in cazul membrilor acestuia, precum si
presedintele biroului electoral ierarhic superior, in cazul presedintilor
birourilor electorale ierarhic inferioare si pentru loctiitorii acestora,
pentru fapta prevazuta la lit. o).
(2) In cazul contraventiilor prevazute la art. 85 lit. c), d), e), f), g),
j), k), l), m), n) si o), o data cu incheierea procesului-verbal, agentul
constatator va aplica si amenda.
(3) Contraventiilor prevazute la art. 85 le sunt aplicabile si dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
(4) Procesul-verbal de constatare a contraventiilor prevazute la art. 85
lit. a), b), h) si i) va fi inaintat judecatoriei in a carei raza teritoriala a
fost savarsita contraventia, care va aplica sanctiunea, tinand seama si de
dispozitiile Legii nr. 61/1991.
Art. 88
(1) Impiedicarea prin orice mijloace a liberului exercitiu al dreptului de
a alege sau de a fi ales se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani si
interzicerea unor drepturi.
(2) In cazul in care, prin fapta prevazuta la alin. (1), s-a pricinuit o
vatamare a integritatii corporale sau a sanatatii, care necesita, pentru
vindecare, ingrijiri mai mult de 60 de zile sau care au produs vreuna dintre
urmatoarele consecinte: pierderea unui simt sau organ, incetarea functionarii
acestora, o infirmitate permanenta fizica ori psihica, slutirea, avortul ori
punerea in primejdie a vietii persoanei, pedeapsa este inchisoare de la 3 la 10
ani.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 89
(1) Violarea prin orice mijloace a secretului votului, de catre membrii
biroului electoral al sectiei de votare ori de catre alte persoane, se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
(2) Tentativa se pedepseste.
Art. 90
(1) Promisiunea, oferirea sau darea de bani ori alte foloase in scopul
determinarii alegatorului sa voteze sau sa nu voteze o anumita lista de
candidati sau candidat independent, precum si primirea acestora de catre
alegatori, in acelasi scop, se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
(2) Pedeapsa prevazuta la alin. (1) se aplica si persoanei care voteaza
fara a avea drept de vot ori alegatorului care voteaza de mai multe ori in ziua
alegerilor.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 91
(1) Tiparirea si utilizarea de buletine false, introducerea in urna a unui
numar suplimentar de buletine decat cele votate de alegatori sau falsificarea
prin orice mijloace a documentelor de la birourile electorale se pedepsesc cu
inchisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Tentativa se pedepseste.
Art. 92
(1) Atacul prin orice mijloace asupra localului sectiei de votare, furtul
urnei sau al documentelor electorale se pedepsesc cu inchisoare de la 2 la 7
ani, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava.
(2) Tentativa se pedepseste.
Art. 93
(1) Deschiderea urnei inainte de ora stabilita pentru incheierea votarii se
pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani.
(2) Tentativa se pedepseste.
Art. 94
Limitele pedepselor pentru infractiuni prevazute in Codul penal ori in
legile penale speciale, cu exceptia celor prevazute la art. 88 - 93, savarsite
in legatura cu desfasurarea alegerilor, potrivit capitolului III din prezenta
lege, se majoreaza cu jumatatea maximului special.
Art. 95
Pentru toate infractiunile savarsite in legatura cu alegerea consilierilor
si a primarilor, actiunea penala se pune in miscare din oficiu.
Art. 96
Bunurile destinate sau folosite la savarsirea contraventiilor prevazute la
art. 85 sau a infractiunilor prevazute la art. 88-93, ori rezultate din
comiterea acestora, se confisca.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 97
(1) Cheltuielile pentru organizarea si desfasurarea alegerilor se suporta
din bugetele locale si judetene.
(2) Sediul, dotarea si cheltuielile Biroului Electoral Central se asigura
de catre Guvern. Sediile si dotarea birourilor electorale judetene si ale
birourilor electorale de circumscriptie judeteana se asigura de catre primarii
municipiilor resedinta de judet, impreuna cu presedintii consiliilor judetene
si cu prefectii, iar cele ale birourilor electorale de circumscriptii comunale,
orasenesti, municipale si din subdiviziunile administrativ-teritoriale ale
municipiilor, precum si cele ale sectiilor de votare, de catre primar, impreuna
cu prefectii.
(3) Membrilor birourilor electorale li se acorda o indemnizatie stabilita
de Guvern pentru fiecare zi de activitate prestata in campania electorala.
Art. 98
Actele intocmite in exercitarea drepturilor electorale prevazute in
prezenta lege sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 99
(1) Guvernul, presedintii consiliilor judetene si primarii vor asigura,
pentru sprijinirea activitatii birourilor electorale, statisticienii si
personalul tehnic auxiliar necesar, pe perioada cat functioneaza acestea.
(2) Membrii birourilor electorale, statisticienii si personalul tehnic
auxiliar, care au calitatea de angajati, se considera detasati, pe perioada cat
isi desfasoara activitatea, la birourile electorale.
(3) Delegatii acreditati pot asista la operatiunile electorale numai daca
prezinta actul de acreditare. Ei nu pot interveni in nici un mod in organizarea
si desfasurarea alegerilor, avand numai dreptul de a sesiza pe presedintele
biroului electoral in cazul constatarii unei neregularitati. Orice act de
propaganda pentru sau impotriva unui partid politic, alianta politica, alianta
electorala ori candidat independent sau incercarea de a influenta optiunea
alegatorului, cat si incalcarea in orice mod a actului de acreditare atrag
aplicarea sanctiunilor legale, anularea acreditarii de catre biroul electoral
care a constatat abaterea, iar in ziua votarii, indepartarea imediata a persoanei
respective din sectia de votare.
Art. 100
(1) Judecarea de catre instanta a intampinarilor, contestatiilor si a
oricaror alte cereri prevazute de prezenta lege se face potrivit regulilor
stabilite de lege pentru ordonanta presedintiala, cu participarea obligatorie a
procurorului.
(2) Impotriva hotararilor definitive si irevocabile, pronuntate de
instantele judecatoresti potrivit prezentei legi, nu exista cale de atac.
Art. 101
(1) Termenele pe zile, prevazute de prezenta lege, se calculeaza din ziua
cand incep sa curga, pana inclusiv in ziua cand se implinesc, chiar daca
acestea nu sunt zile lucratoare.
(2) Pe intreaga perioada a alegerilor, birourile electorale si instantele
de judecata vor asigura permanenta activitatii necesare in vederea exercitarii
de catre cetateni a drepturilor electorale.
Art. 102
(1) Persoanele lipsite de drepturile electorale prin hotarare
judecatoreasca definitiva nu participa la vot si nu vor fi avute in vedere la
stabilirea numarului total al alegatorilor, pe intreaga durata stabilita prin
hotarare.
(2) Pentru persoanele detinute in baza unui mandat de arestare preventiva
sau aflate in executarea unei sanctiuni contraventionale privative de libertate
se aplica, in mod corespunzator, dispozitiile art. 69 privind urna speciala.
Art. 103
In sensul prezentei legi, organizatiile legal constituite apartinand
minoritatilor nationale sunt asimilate partidelor politice, aliantelor politice
si aliantelor electorale.
Art. 104
(1) In termen de 3 zile de la stabilirea datei alegerilor, Guvernul va
stabili modelul copiei de pe listele electorale permanente si al stampilelor
birourilor electorale de circumscriptii, birourilor electorale judetene si a
Biroului Electoral Central. De asemenea, va stabili, cu cel putin 20 de zile
inainte de data alegerilor, modelul stampilei de control si al stampilei
necesare votarii, al proceselor-verbale pentru consemnarea rezultatului
votarii, al certificatului doveditor al alegerii consilierilor si primarului si
al adeverintei privind exercitarea dreptului de vot.
(2) Predarea si primirea formularelor, stampilelor si celorlalte materiale
necesare votarii se fac pe baza de proces-verbal.
Art. 105
Prin act de identitate, in sensul prezentei legi, se intelege buletinul de
identitate, adeverinta care tine loc de buletin de identitate ori pasaportul
diplomatic sau de serviciu, iar in cazul militarilor in termen si al elevilor
din scolile militare, carnetul de serviciu militar.
Art. 106
Birourile electorale judetene vor acredita ca observatori interni numai pe
cetatenii cu drept de vot imputerniciti de o organizatie neguvernamentala care
are ca obiect de activitate apararea drepturilor omului, infiintata legal cu
cel putin 6 luni inaintea inceperii campaniei electorale.
Art. 107
Persoanele desemnate ca observatori interni nu pot fi membri ai unui partid
politic; acreditarea se acorda pentru toate sectiile de votare de pe raza
circumscriptiei electorale judetene sau a municipiului Bucuresti, numai la
cererea organizatiilor mentionate la art. 106, insotita de declaratia scrisa a
fiecarui observator ca va respecta conditiile de acreditare; declaratia se da
pe propria raspundere si constituie act de drept public cu toate consecintele
prevazute de lege; conditiile acreditarii sunt cele prevazute in art. 99 alin.
(3) din lege si mentionate in actul de acreditare.
Art. 108
Organizatiilor neguvernamentale prevazute la art. 106 le sunt aplicabile,
in mod corespunzator, prevederile art. 56 alin. (9) si ale art. 99 alin. (3).
Art. 109
Guvernul va stabili durata si conditiile de pastrare a buletinelor de vot
intrebuintate, contestate sau necontestate, precum si a celor neintrebuintate,
a stampilelor si a celorlalte materiale necesare votarii.
Art. 110
(1) Prevederile prezentei legi se aplica in mod corespunzator alegerilor
organizate pe durata unei legislaturi, ca urmare a dizolvarii unor consilii
locale ori judetene, invalidarii sau declararii vacante a functiei de primar.
(2) Cu 6 luni inainte de expirarea duratei normale a mandatului nu se vor
mai organiza alegeri pentru consiliile locale ori consiliile judetene sau
pentru primar.
Art. 111
Prin denumirea birou electoral de circumscriptie, folosita de prezenta
lege, se intelege biroul electoral de circumscriptie comunala, oraseneasca,
municipala, judeteana si a subdiviziunii administrativ teritoriale a
municipiului.