ORDIN  
Nr. 4520 din  7 decembrie 2004
pentru aprobarea Criteriilor de performanta pe baza carora se face evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici pentru anul
2004
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR

              AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1205 din 16 decembrie 2004
    Avand in vedere prevederile art. 20 alin. (1) lit. f) din Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile
ulterioare, si ale art. 2 alin. (4) din anexa nr. 3 la Hotararea Guvernului nr.
1.209/2003 privind organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici,
    in temeiul art. 19 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare,
    presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici emite prezentul
ordin.
    Art. 1
    Se aproba Criteriile de performanta pe baza carora se face evaluarea
performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici pentru anul
2004, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    (1) Criteriile de performanta prevazute in anexa se aplica functionarilor
publici in functie de categoria, clasa si gradul profesional al functiei
publice detinute.
    (2) Gradul de performanta pentru fiecare criteriu se stabileste in raport
cu aptitudinile necesare in vederea indeplinirii atributiilor corespunzatoare
categoriei, clasei si gradului functiei publice detinute de functionarul public
evaluat.
    Art. 3
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
                         Presedintele Agentiei Nationale
                            a Functionarilor Publici,
                              Romeo Paul Postelnicu
    ANEXA 1
                            CRITERII DE PERFORMANTA
pe baza carora se face evaluarea performantelor profesionale individuale ale
functionarilor publici pentru anul 2004
    I. Criterii de performanta pentru functionarii publici de executie
________________________________________________________________________________
   Criterii de performanta               Definirea criteriului
________________________________________________________________________________
Realizarea obiectivelor       Se caracterizeaza prin stabilirea gradului de
                              indeplinire a obiectivelor individuale stabilite
                              pentru perioada evaluata
________________________________________________________________________________
Adaptabilitate                Reprezinta capacitatea de a indeplini
activitatile
                              pe care le presupune realizarea atributiilor
                              corespunzatoare functiei publice, a atributiilor
                              delegate, precum si a activitatilor sau
lucrarilor
                              cu caracter neplanificat.
________________________________________________________________________________
Asumarea responsabilitatilor  Reprezinta capacitatea de a accepta erorile sau,
                              dupa caz, deficientele propriei activitati, de a
                              raspunde pentru acestea; capacitatea de a invata
                              din greseli si de a nu le mai repeta.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a rezolva      Reprezinta capacitatea de a depasi obstacolele
sau
problemele                    dificultatile intervenite in activitatea curenta,
                              prin identificarea solutiilor adecvate de
                              rezolvare si asumarea riscului.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de implementare   Reprezinta capacitatea de a pune eficient in
                              practica solutiile proprii si pe cele dispuse
                              pentru desfasurarea activitatilor in mod
                              corespunzator, in scopul realizarii obiectivelor.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de                Implica angajament in realizarea obiectivelor;
autoperfectionare si de       dorinta permanenta de perfectionare profesionala,
valorificare a experientei    de imbunatatire a activitatii curente;
aptitudinea
dobandite                     de a pune in practica cunostintele si
deprinderile
                              dobandite.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de analiza si     Reprezinta capacitatea de a interpreta un volum
sinteza                       mare de informatii, de a identifica si de a
                              valorifica constantele si elementele noi, de a
                              selecta aspectele esentiale pentru domeniul
                              analizat.
________________________________________________________________________________
Creativitate si spirit de     Se caracterizeaza prin atitudine activa in
initiativa                    solutionarea problemelor si realizarea
                              obiectivelor prin crearea unor moduri alternative
                              de rezolvare a problemelor curente; atitudine
                              pozitiva fata de idei noi; inventivitate in
                              gasirea unor cai de optimizare a activitatii
                              desfasurate.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de planificare    Reprezinta capacitatea de a previziona cerintele,
si de a actiona strategic     oportunitatile si posibilele riscuri si
                              consecintele acestora; capacitatea de a anticipa
                              solutii si de a organiza timpul propriu sau, dupa
                              caz, al celorlalti, pentru indeplinirea eficienta
                              a atributiilor de serviciu.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a comunica     Implica aptitudinea de a transmite si de a
recepta
                              cu usurinta informatiile, in scris si verbal.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a lucra        Reprezinta capacitatea de a desfasura activitati
independent                   pentru indeplinirea atributiilor de serviciu fara
                              a solicita coordonare, cu exceptia cazurilor in
                              care activitatile implica luarea unor decizii
care
                              depasesc limitele de competenta.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a lucra in     Reprezinta capacitatea de a se integra intr-o
echipa                        echipa, de a-si aduce contributia prin
participare
                              efectiva, de a transmite si de a influenta idei,
                              pentru realizarea obiectivelor acesteia.
________________________________________________________________________________
Competenta in redactare       Reprezinta capacitatea de a se exprima in scris
                              fluent, clar si concis, de a utiliza corect
                              vocabularul si de a folosi limbajul corespunzator
                              exigentelor care trebuie sa caracterizeze
                              documentele elaborate.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de consiliere     Reprezinta capacitatea de a oferi sprijin
                              informational, cu argumentare solida, justificata
                              corespunzator si prezentata in mod adecvat atunci
                              cand este solicitat.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de indrumare      Reprezinta capacitatea de a oferi informatia
                              adecvata desfasurarii unei anumite activitati si
                              de a oferi sprijin in valorificarea acesteia.
________________________________________________________________________________
Abilitati in utilizarea       Implica aptitudinea de a utiliza calculatoarele,
calculatoarelor si a altor    folosind tehnici standard de procesare;
echipamente informatice       capacitatea de a utiliza sisteme specifice
                              postului, abilitatea de a utiliza alte tipuri de
                              echipament de birou: copiatoare, faxuri,
                              proiectoare.
________________________________________________________________________________
Respectul fata de lege si     Presupune cunoasterea si aplicarea consecventa a
loialitatea fata de           regulamentelor specifice activitatii curente,
interesele institutiei        precum si sustinerea institutiei si a
obiectivelor
                              ei prin promovarea politicilor, strategiilor si a
                              unei imagini favorabile.
________________________________________________________________________________
Conduita in timpul            Implica respectarea normelor de disciplina si a
serviciului                   normelor etice in indeplinirea atributiilor si
                              realizarea obiectivelor, in relatiile cu
                              functionarii publici, cu cetatenii, precum si cu
                              ceilalti beneficiari ai serviciilor prestate de
                              functionarii publici.
________________________________________________________________________________
    II. Criterii de performanta pentru functionarii publici de conducere
________________________________________________________________________________
   Criterii de performanta               Definirea criteriului
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a organiza     Reprezinta capacitatea de a identifica
                              activitatile care trebuie desfasurate de
structura
                              condusa, delimitarea lor in atributii, stabilirea
                              pe baza acestora a obiectivelor; repartizarea
                              echilibrata si echitabila a atributiilor si a
                              obiectivelor in functie de nivelul, categoria,
                              clasa si gradul functionarului public.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a conduce      Reprezinta abilitatea de a crea o viziune
                              realista, de a transpune in practica si de a o
                              sustine; abilitatea de a planifica si administra
                              activitatea unei echipe formate din personalitati
                              diferite, cu nivel diferit al capacitatii de a
                              colabora la indeplinirea unei atributii;
                              capacitatea de a adapta stilul de conducere la
                              situatii diferite, precum si de a actiona pentru
                              gestionarea si rezolvarea conflictelor.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de coordonare     Se caracterizeaza prin armonizarea deciziilor si
                              actiunilor personalului, precum si a
activitatilor
                              din cadrul unui compartiment, in vederea
                              realizarii obiectivelor acestuia.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de control        Reprezinta capacitatea de supraveghere a modului
                              de transformare a deciziilor in solutii realiste,
                              depistarea deficientelor si luarea masurilor
                              necesare pentru corectarea la timp a acestora.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a obtine cele  Reprezinta capacitatea de a motiva si de a
mai bune rezultate            incuraja dezvoltarea performantelor personalului
                              prin: cunoasterea aspiratiilor colectivului,
                              asigurarea unei perspective de dezvoltare si a
                              unei atitudini de incredere; aptitudinea de a
                              asculta si de a lua in considerare diferite
                              opinii, precum si de a oferi sprijin pentru
                              obtinerea unor rezultate pozitive pentru
colectiv;
                              recunoasterea meritelor si cultivarea
                              performantelor.
________________________________________________________________________________
Competenta decizionala        Reprezinta capacitatea de a lua hotarari rapid,
cu
                              simt de raspundere si conform competentei legale,
                              cu privire la desfasurarea activitatii structurii
                              conduse.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a delega       Reprezinta capacitatea de a transfera atributii
                              personalului din subordine care corespunde din
                              punct de vedere legal si al competentelor
proprii,
                              in scopul realizarii la timp si in mod
                              corespunzator a obiectivelor structurii conduse.
________________________________________________________________________________
Abilitati in gestionarea      Reprezinta capacitatea de a planifica si de a
resurselor umane              administra eficient activitatea personalului
                              subordonat, asigurand sprijinul si motivarea
                              corespunzatoare.
________________________________________________________________________________
Capacitatea de a dezvolta     Se caracterizeaza prin cunoasterea aptitudinilor
abilitatile personalului      personalului din subordine, inclusiv prin
                              capacitatea de a crea, de a implementa si de a
                              mentine politici de personal eficiente, in scopul
                              motivarii acestuia.
________________________________________________________________________________
Competenta in gestionarea     Reprezinta capacitatea de a utiliza eficient
resurselor locale             resursele materiale si financiare alocate.
________________________________________________________________________________
Abilitati in domeniul         Reprezinta capacitatea de a identifica nevoile de
instruirii                    instruire ale personalului din subordine si de a
                              forma propuneri privind tematica si formele
                              concrete de realizare a instruirii.
________________________________________________________________________________
Abilitati de mediere si       Reprezinta capacitatea de a organiza si de a
negociere                     conduce o intalnire, precum si de a o orienta
                              catre o solutie comun acceptata, tinand seama de
                              pozitiile diferite ale partilor; capacitatea de a
                              planifica si de a desfasura interviuri.
________________________________________________________________________________
Obiectivitate in apreciere    Presupune corectitudine in luarea deciziilor;
                              impartialitate in evaluarea personalului din
                              subordine si in modul de acordare a recompenselor
                              pentru rezultatele deosebite in activitate.
________________________________________________________________________________
    NOTA:
    La notarea criteriului de performanta "1. Realizarea
obiectivelor" se vor avea in vedere urmatorii indicatori de performanta:
    a) cantitatea, prin care se masoara volumul lucrarilor exprimat in unitati
de masura specifice operatiunilor sau activitatilor desfasurate;
    b) calitatea, prin care se masoara nivelul completitudinii si
corectitudinii solutiilor prezentate in activitatile desfasurate pentru
realizarea obiectivelor;
    c) costurile, prin care se masoara interesul functionarului public pentru a
limita costurile de functionare a institutiei si se raporteaza volumul de
activitate la costurile implicate;
    d) timpul, prin care se masoara timpii de executie a lucrarilor, mai ales
pentru acele lucrari pentru care se pot stabili norme de timp.