LEGE
Nr. 451 din 8 iulie 2002
pentru ratificarea Conventiei europene a peisajului, adoptata la Florenta la 20
octombrie 2000
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 536 din 23 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia europeana a peisajului, adoptata la Florenta la 20
octombrie 2000.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 21 mai
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 17 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
CONVENTIA EUROPEANA A PEISAJULUI*)
*) Traducere.
PREAMBUL
Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale prezentei conventii,
denumite in continuare parti,
considerand ca scopul Consiliului Europei este de a realiza o mai buna
cooperare intre membrii sai in vederea protejarii si promovarii idealurilor si
principiilor care constituie patrimoniul lor comun si ca acest scop este atins,
in particular, prin acorduri in domeniul economic si social,
preocupate sa ajunga la o dezvoltare durabila bazata pe o relatie
echitabila si armonioasa intre necesitatile sociale, activitatile economice si
mediu,
constatand ca peisajul participa intr-o maniera importanta la interesul
general in ceea ce priveste domeniile: cultural, ecologic, de mediu si social
si ca el constituie o resursa favorabila pentru activitatea economica, ale
carui protectie, management si amenajare corespunzatoare contribuie la crearea
de locuri de munca,
constiente ca peisajul contribuie la formarea culturilor locale si ca
acesta este o componenta de baza a patrimoniului natural si cultural european,
contribuind la bunastarea umana si la consolidarea identitatii europene,
recunoscand ca peisajul este o parte importanta a calitatii vietii pentru
oamenii de pretutindeni: in areale urbane sau rurale, in areale degradate sau
in cele care se prezinta intr-o stare perfecta, in spatii recunoscute ca fiind
de o frumusete deosebita, precum si in cele obisnuite,
tinand seama ca evolutiile tehnicilor de productie agricola, silvica,
industriala si miniera si politicile in materie de amenajare a teritoriului,
urbanism, transport, infrastructura, turism si agrement, precum si schimbarile
economice mondiale continua in multe cazuri sa accelereze transformarea
peisajelor,
dorind sa raspunda vointei publice de a se bucura de o calitate crescuta a
peisajelor si sa joace un rol activ in transformarea lor,
convinse fiind ca peisajul este un element esential al bunastarii sociale
si individuale si ca protectia, managementul si amenajarea acestuia implica
drepturi si responsabilitati pentru fiecare,
tinand seama de sursele legale existente la nivel international in domeniul
protectiei si managementului patrimoniului natural si cultural, de amenajarea
teritoriului, de autonomia locala si cooperarea transfrontiera, in special de
Conventia privind protectia habitatelor naturale si a vietii salbatice din
Europa (Berna, 19 septembrie 1979), Conventia privind protectia patrimoniului
arhitectural european (Granada, 3 octombrie 1985), Conventia europeana privind
protectia patrimoniului arhitectural european (revizuita) (La Valletta, 16
ianuarie 1992), Conventia-cadru europeana privind cooperarea transfrontiera a
colectivitatilor sau autoritatilor teritoriale (Madrid, 21 mai 1980) si de
protocoalele aditionale la aceasta, Carta europeana a autonomiei locale
(Strasbourg, 15 octombrie 1985), Conventia privind diversitatea biologica (Rio,
5 iunie 1992), Conventia privind protectia patrimoniului mondial cultural si
natural (Paris, 16 noiembrie 1972) si de Conventia privind accesul la informatie,
participarea publicului la luarea deciziilor si accesul la justitie pe probleme
de mediu (Aarhus, 25 iunie 1998),
recunoscand ca diversitatea si calitatea peisajelor europene constituie o
resursa comuna pentru protectia, managementul si amenajarea carora este
necesara cooperarea,
dorind sa instituie un instrument nou, consacrat in mod exclusiv
protectiei, managementului si amenajarii tuturor peisajelor europene,
au cazut de acord asupra urmatoarelor:
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
Definitii
In sensul prezentei conventii, termenii de mai jos au urmatoarele
semnificatii:
a) peisajul desemneaza o parte de teritoriu perceput ca atare de catre
populatie, al carui caracter este rezultatul actiunii si interactiunii factorilor
naturali si/sau umani;
b) politica peisajului este o expresie prin care autoritatile publice
competente desemneaza principii generale, strategii si linii directoare care
permit adoptarea de masuri specifice care au ca scop protectia, managementul si
amenajarea peisajului;
c) obiectiv de calitate peisajera desemneaza formularea de catre
autoritatile publice competente, pentru un anumit peisaj, a aspiratiilor
populatiilor cu privire la caracteristicile peisajere ale cadrului lor de
viata;
d) protectia peisajului cuprinde actiunile de conservare si mentinere a
aspectelor semnificative sau caracteristice ale unui peisaj, justificate prin
valoarea sa patrimoniala derivata din configuratia naturala si/sau de
interventia umana;
e) managementul peisajelor cuprinde actiunile vizand, intr-o perspectiva de
dezvoltare durabila, intretinerea peisajului in scopul directionarii si
armonizarii transformarilor induse de evolutiile sociale, economice si de
mediu;
f) amenajarea peisajului reprezinta actiunile cu caracter de perspectiva ce
au ca scop dezvoltarea, restaurarea sau crearea de peisaje.
Art. 2
Arie de aplicare
Subiect al prevederilor art. 15, aceasta conventie se aplica pentru
intregul teritoriu al partilor si acopera areale naturale, rurale, urbane si
suburbane. Sunt incluse suprafete terestre, ape interioare si areale marine. Se
refera la peisaje care pot fi considerate deosebite, precum si la peisaje
obisnuite sau degradate.
Art. 3
Obiective
Obiectivele prezentei conventii sunt: promovarea protectiei peisajelor,
managementul si amenajarea acestora si organizarea cooperarii europene in acest
domeniu.
CAP. 2
Masuri nationale
Art. 4
Impartirea responsabilitatilor
Fiecare parte va implementa prezenta conventie, in particular prevederile
art. 5 si 6, in conformitate cu propria repartizare a competentelor, cu
principiile constitutionale si cu reglementarile sale administrative si
respectand principiul subsidiaritatii, tinand seama de Carta europeana a autonomiei
locale. Fiecare parte va armoniza implementarea prezentei conventii prin
politici proprii si fara derogari de la prevederile acesteia.
Art. 5
Masuri generale
Fiecare parte se angajeaza:
a) sa recunoasca juridic peisajele ca o componenta esentiala a cadrului de
viata pentru populatie, expresie a diversitatii patrimoniului comun cultural si
natural si fundament al identitatii acesteia;
b) sa stabileasca si sa implementeze politicile peisajului care au ca scop
protectia, managementul si amenajarea acestuia, prin adoptarea de masuri
specifice mentionate in prezenta conventie;
c) sa stabileasca proceduri de participare pentru publicul larg, autoritati
regionale si locale, precum si pentru alti factori interesati la definirea si implementarea
politicilor peisajere mentionate la lit. b);
d) sa integreze peisajul in politicile de amenajare a teritoriului, de
urbanism si in cele culturale, de mediu, agricole, sociale si economice, precum
si in alte politici cu posibil impact direct sau indirect asupra peisajului.
Art. 6
Masuri specifice
A. Marirea gradului de constientizare
Fiecare parte se obliga sa mareasca gradul de constientizare a societatii
civile, organizatiilor private si autoritatilor publice in ceea ce priveste
valoarea peisajelor si rolul transformarii lor.
B. Formare si educare
Fiecare parte se obliga sa promoveze:
a) formarea de specialisti in cunoasterea interventiei asupra peisajelor;
b) programe pluridisciplinare de formare in politica, protectia,
managementul si amenajarea peisajului, destinate profesionistilor din sectorul
privat si public si asociatiilor interesate;
c) cursuri scolare si universitare care in cadrul disciplinelor de
specialitate sa abordeze probleme privind valorile legate de peisaj si
protectia, managementul si amenajarea acestuia.
C. Identificare si evaluare
1. Mobilizand factorii interesati, conform art. 5 lit. c), si in vederea
unei mai bune cunoasteri a peisajelor proprii, fiecare parte se angajeaza:
a) (i) sa identifice peisajele din ansamblul teritoriului propriu;
(ii) sa analizeze caracteristicile acestora, precum si dinamica si factorii
perturbanti;
(iii) sa urmareasca transformarile;
b) sa evalueze peisajele astfel identificate, tinand seama de valorile
particulare atribuite lor de catre partile interesate si de populatia
implicata.
2. Aceasta identificare si procedurile de evaluare vor fi dirijate prin
schimbul de experienta si metodologie, organizat intre parti, la nivel european,
in conformitate cu prevederile art. 8.
D. Obiective de calitate peisajera
Fiecare parte se obliga sa defineasca obiective de calitate a peisajului
pentru peisajele identificate si evaluate, dupa consultarea publica in
conformitate cu art. 5 lit. c).
E. Implementare
Pentru ca politicile peisajului sa aiba efect fiecare parte se obliga sa
introduca instrumente care au ca scop protectia, managementul si/sau amenajarea
peisajului.
CAP. 3
Cooperare europeana
Art. 7
Politici si programe internationale
Partile se obliga sa coopereze in vederea introducerii dimensiunii
peisajere in programele si politicile internationale si sa recomande ca, acolo
unde este cazul, consideratiile referitoare la peisaj sa fie incluse.
Art. 8
Asistenta mutuala si schimb de informatii
Partile se obliga sa coopereze pentru intarirea eficacitatii masurilor
luate in conformitate cu prevederile prezentei conventii si, in special:
a) sa ofere asistenta tehnica si stiintifica mutuala, prin acumulare si
schimb de experienta si de lucrari de cercetare stiintifica in materie de
peisaj;
b) sa promoveze schimbul de specialisti in probleme privind peisajul, in
special pentru informare si instruire;
c) sa schimbe informatii asupra tuturor problemelor acoperite de
prevederile prezentei conventii.
Art. 9
Peisaje transfrontiere
Partile trebuie sa incurajeze cooperarea transfrontiera la nivel local si
regional si ori de cate ori este necesar sa pregateasca si sa implementeze programe
comune de punere in valoare a peisajului.
Art. 10
Monitorizarea implementarii conventiei
1. Comitetele de experti competenti existenti, stabiliti la art. 17 din
Statutul Consiliului Europei, sunt insarcinate de catre Comitetul de Ministri al
Consiliului Europei sa fie responsabile cu monitorizarea implementarii
conventiei.
2. Dupa fiecare reuniune a Comitetului de Experti secretarul general al
Consiliului Europei va transmite Comitetului de Ministri un raport asupra
lucrarilor si functionarii conventiei.
3. Comitetele de experti propun Comitetului de Ministri criteriile de
atribuire si de reglementare privind acordarea unui premiu al peisajului de
catre Consiliul Europei.
Art. 11
Premiul peisajului acordat de catre Consiliul Europei
1. Premiul peisajului acordat de catre Consiliul Europei este o distinctie
care poate fi atribuita autoritatilor locale si regionale si gruparilor lor
care, in cadrul politicilor peisajere ale unei parti la prezenta conventie, au
pus in practica politici sau masuri de protectie, management si/sau amenajare a
peisajelor, care s-au dovedit a avea efect de lunga durata si astfel au putut
servi ca exemplu pentru alte autoritati teritoriale in Europa. Aceasta
distinctie poate fi, de asemenea, conferita organizatiilor neguvernamentale
care au avut contributii particulare remarcabile la protectia, managementul sau
amenajarea peisajului.
2. Candidaturile pentru premiul peisajului acordat de Consiliul Europei vor
fi transmise comitetelor de experti mentionate la art. 10 de catre parti.
Autoritatile transfrontiere locale si regionale si alte grupari ale autoritatii
locale si regionale interesate pot fi candidate ale unui management comun al
peisajului in cauza.
3. La propunerea comitetelor de experti mentionate la art. 10 Comitetul de
Ministri trebuie sa defineasca si sa publice criteriile pentru atribuirea
premiului peisajului de catre Consiliul Europei, sa adopte regulamentul si sa
decerneze premiul.
4. Atribuirea premiului peisajului de catre Consiliul Europei are ca scop
incurajarea celor care il primesc pentru a asigura protectia, managementul si
amenajarea durabila a peisajelor la care se face referire.
CAP. 4
Clauze finale
Art. 12
Relatia cu alte instrumente
Prevederile prezentei conventii nu vor prejudicia prevederile mai stricte
privind protectia, managementul si amenajarea peisajului, continute in alte
instrumente legale nationale sau internationale, existente sau care vor intra
in vigoare.
Art. 13
Semnarea, ratificarea, intrarea in vigoare
1. Prezenta conventie este deschisa semnarii pentru statele membre ale
Consiliului Europei. Ea va fi supusa ratificarii, acceptarii sau aprobarii.
Instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare vor fi depuse la secretarul
general al Consiliului Europei.
2. Conventia va intra in vigoare in prima zi a lunii care urmeaza expirarii
unei perioade de 3 luni de la data la care 10 state membre ale Consiliului
Europei si-au exprimat consensul de a adera la aceasta in conformitate cu
prevederile paragrafului precedent.
3. Pentru toti semnatarii care isi vor exprima ulterior consimtamantul de a
adera la prezenta conventie, aceasta va intra in vigoare in prima zi a lunii
care urmeaza expirarii unei perioade de 3 luni de la data depunerii
instrumentelor de ratificare, acceptare sau aprobare.
Art. 14
Aderarea
1. Dupa intrarea in vigoare a prezentei conventii Comitetul de Ministri al
Consiliului Europei va putea invita Comunitatea Europeana si oricare alt stat
european care nu este membru al Consiliului Europei sa adere la aceasta, prin
decizia majoritatii, asa cum este prevazut la art. 20 din Statutul Consiliului
Europei, si prin vot unanim al statelor parti cu drept de semnatura din
Comitetul de Ministri.
2. Pentru oricare stat care adera sau pentru Comunitatea Europeana, in caz
de aderare, prezenta conventie va intra in vigoare in prima zi a lunii care
urmeaza expirarii unei perioade de 3 luni de la data la care s-a facut
depunerea instrumentului de aderare pe langa secretarul general al Consiliului
Europei.
Art. 15
Aplicarea in teritoriu
1. Orice stat sau Comunitatea Europeana poate, in momentul semnarii sau
cand isi depune instrumentul de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, sa
specifice teritoriul sau teritoriile carora li se va aplica prezenta conventie.
2. Orice parte poate la oricare data ulterioara, printr-o declaratie
adresata secretarului general al Consiliului Europei, sa extinda aplicarea
prezentei conventii oricarui alt teritoriu specificat in declaratie. Conventia
va intra in vigoare pentru acel teritoriu in prima zi care urmeaza expirarii
unei perioade de 3 luni de la data primirii declaratiei de catre secretarul
general al Consiliului Europei.
3. Orice declaratie facuta in virtutea celor doua paragrafe precedente si
privind orice teritoriu mentionat intr-o asemenea declaratie poate sa fie
retrasa prin notificare adresata secretarului general al Consiliului Europei.
Retragerea va deveni efectiva in prima zi a lunii care urmeaza expirarii unei
perioade de 3 luni de la data primirii notificarii de catre secretarul general
al Consiliului Europei.
Art. 16
Denuntarea
1. Orice parte poate sa denunte oricand prezenta conventie prin notificare
adresata secretarului general al Consiliului Europei.
2. Denuntarea va deveni efectiva in prima zi a lunii care urmeaza expirarii
unei perioade de 3 luni de la data primirii notificarii de catre secretarul
general al Consiliului Europei.
Art. 17
Amendamente
1. Orice parte sau comitetele de experti mentionate la art. 10 pot propune
amendamente la prezenta conventie.
2. Orice propunere de amendament va fi inaintata secretarului general al
Consiliului Europei, care o va comunica statelor membre ale Consiliului Europei,
celorlalte parti si oricarui stat european nou membru al Consiliului Europei
care a fost invitat sa adere la aceasta conventie in conformitate cu
prevederile art. 14.
3. Orice propunere de amendament este examinata de comitetele de experti
mentionate la art. 10, care supun textul adoptat majoritatii de trei patrimi
din numarul reprezentantilor partilor Comitetului de Ministri, pentru adoptare.
Dupa adoptarea sa de catre Comitetul de Ministri cu majoritatea prevazuta la
art. 20 lit. d) din Statutul Consiliului Europei si cu unanimitatea
reprezentantilor statelor parti care au dreptul de a-si exercita activitatea in
Comitetul de Ministri, textul va fi transmis partilor pentru acceptare.
4. Orice amendament care va intra in vigoare dupa acceptarea lui de catre
parti in prima zi a lunii care urmeaza expirarii unei perioade de 3 luni de la
data la care 3 dintre statele membre ale Consiliului Europei au informat
secretarul general despre acceptarea sa. Pentru celelalte parti care l-au
acceptat ulterior acest amendament va intra in vigoare in prima zi a lunii care
urmeaza expirarii unei perioade de 3 luni de la data la care partea respectiva
l-a informat pe secretarul general al Consiliului Europei despre acceptarea sa.
Art. 18
Notificari
Secretarul general al Consiliului Europei va instiinta statele membre ale
Consiliului Europei, orice stat sau Comunitatea Europeana, care a aderat la
aceasta conventie, privind:
a) orice semnatura;
b) depunerea oricarui instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau
aderare;
c) orice data de intrare in vigoare a prezentei conventii in conformitate
cu art. 13, 14 si 15;
d) orice declaratie facuta in virtutea art. 15;
e) orice denuntare facuta in virtutea art. 16;
f) orice propunere de amendare, orice amendament adoptat conform art. 17 si
data la care intra in vigoare;
g) orice alt act, notificare, informare sau comunicare referitoare la
prezenta conventie.
Pentru conformitate subsemnatii autorizati in acest scop au semnat prezenta
conventie.
Intocmita la Florenta la 20 octombrie 2000, in limbile engleza si franceza,
ambele texte fiind egal autentice, intr un singur exemplar care va fi pastrat
in arhivele Consiliului Europei. Secretarul general al Consiliului Europei va
transmite copii legalizate fiecarui stat membru al Consiliului Europei si
fiecarui stat sau Comunitatii Europene, invitate sa adere la prezenta
conventie.