LEGE
Nr. 30 din 22 martie 1991
privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii
financiare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 64 din 27 martie 1991
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Ministerul Finantelor, in numele statului, efectueaza, prin aparatul
specializat, controlul administrarii si utilizarii mijloacelor financiare ale
organelor centrale si locale ale administratiei de stat, precum si ale
institutiilor de stat si verifica respectarea reglementarilor
financiar-contabile in activitatea desfasurata de catre regii autonome,
societati comerciale si alti agenti economici in legatura cu indeplinirea
obligatiilor acestora fata de stat.
Aparatul specializat al Ministerului Finantelor actioneaza operativ pentru
prevenirea si combaterea fraudelor, contraventiilor si infractiunilor la
regimul fiscal, vamal si de preturi, luind masurile prevazute de lege.
Art. 2
Ministerele, departamentele, alte organe centrale de stat, prefecturile si
Primaria municipiului Bucuresti sint obligate sa asigure organizarea si
functionarea controlului financiar de gestiune privind patrimoniul propriu si a
controlului financiar preventiv asupra veniturilor si cheltuielilor pentru care
sint ordonatori de credite bugetare.
Art. 3
Regiile autonome, societatile comerciale, asociatiile si alte persoane
juridice cu activitati economico-sociale isi organizeaza controlul financiar
propriu, potrivit legii, precum si prevederilor din statutele proprii.
CAP. 2
Controlul financiar al statului
Art. 4
Controlul financiar al statului se organizeaza si functioneaza in
Ministerul Finantelor si se realizeaza prin:
a) Directia generala a controlului financiar de stat;
b) Garda financiara.
In judete si municipiul Bucuresti se organizeaza directii sau directii
generale ale controlului financiar de stat, avind in structura sectii ale
Garzii financiare.
Structura organizatorica, numarul de personal al Directiei generale a
controlului financiar de stat, Garzii financiare si unitatilor teritoriale,
nivelul salariilor si al indemnizatiilor de conducere, precum si al
stimulentelor ce se pot acorda, se aproba de ministrul finantelor, in
conditiile legii.
Sectiunea 1
Directia generala a controlului financiar de stat
Art. 5
Directia generala a controlului financiar de stat din Ministerul Finantelor
si unitatile subordonate acesteia au urmatoarele atributii:
a) controleaza administrarea si utilizarea fondurilor acordate de la buget
pentru cheltuielile de functionare si intretinere a organelor centrale si
locale ale administratiei de stat, unitatilor finantate de la buget;
b) controleaza utilizarea fondurilor acordate de stat pentru realizarea de
investitii de interes general, subventionarea unor activitati si produse si
pentru alte destinatii prevazute de lege;
c) verifica folosirea mijloacelor si a fondurilor din dotare si respectarea
reglementarilor financiar-contabile in activitatea regiilor autonome si a
societatilor comerciale cu capital de stat;
d) verifica exactitatea si realitatea inregistrarilor in evidentele
prevazute de lege si de actele de constituire a societatilor comerciale si a
celorlalti agenti economici, urmarind stabilirea corecta si indeplinirea
integrala si la termen a tuturor obligatiilor financiare si fiscale fata de
stat;
e) indeplineste si alte atributii de control stabilite, potrivit legii, in
sarcina Ministerului Finantelor.
Art. 6
Sarcinile, conditiile de incadrare si promovare, precum si exercitarea
drepturilor prevazute de lege pentru aparatul Directiei generale a controlului
financiar de stat si unitatile teritoriale, se stabilesc de ministrul
finantelor.
Art. 7
Ministerul Finantelor, in baza constatarilor rezultate din controlul
efectuat de catre organele sale specializate, are dreptul sa dispuna:
a) luarea de masuri in vederea inlaturarii si prevenirii neregulilor
constatate in activitatea financiar-contabila a administratiei centrale si
locale, precum si a regiilor autonome;
b) corectarea si completarea bilanturilor contabile si varsarea la buget a
impozitelor si altor venituri legal datorate statului;
c) aplicarea de masuri pentru respectarea prevederilor legale in domeniul
preturilor si tarifelor;
d) suspendarea aplicarii masurilor care contravin reglementarilor
financiar-contabile si fiscale.
Art. 8
La cererea organelor de control financiar, conducerile si salariatii
administratiei, institutiilor de stat si agentilor economici supusi controlului
au obligatia:
a) sa puna la dispozitie registrele si corespondenta, actele, piesele
justificative, darile de seama, bilanturile contabile si alte documente
necesare controlului;
b) sa prezinte pentru verificare valorile de orice fel pe care le
gestioneaza sau le au in pastrare, care, potrivit legii, intra sub incidenta
controlului;
c) sa dea informatii si explicatii verbale si in scris, dupa caz, in legatura
cu problemele care formeaza obiectul controlului;
d) sa elibereze, potrivit legii, documentele solicitate in original sau
copii certificate;
e) sa asigure sprijinul si conditiile necesare bunei desfasurari a
controlului si sa-si dea concursul pentru clarificarea constatarilor.
Art. 9
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 8 constituie contraventii si
se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:
a) de le 15.000 la 20.000 lei, nerespectarea obligatiilor de la art. 8 lit.
a);
b) de la 10.000 la 15.000 lei, nerespectarea obligatiilor de la art. 8 lit.
b);
c) de la 3.000 la 5.000 lei, nerespectarea obligatiilor de la art. 8 lit.
c);
d) de la 2.000 la 4.000 lei, nerespectarea obligatiilor de la art. 8 lit.
d) si e).
Limitele amenzilor prevazute la lit. a) si b) se dubleaza in cazul
repetarii savirsirii contraventiei, putindu-se lua si masura suspendarii
activitatii pe o perioada de pina la 6 luni.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele de control financiar imputernicite in acest scop de Ministerul
Finantelor.
Dispozitiile alin. 1-3 se intregesc cu prevederile Legii nr. 32/1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia celor din art.
25-27 din acea lege.
Art. 10
Intr-un an calendaristic un agent economic poate face obiectul unui singur
control al contabilitatii, pentru sinceritatea bilanturilor si determinarea
sumelor datorate cu orice titlu statului; este supusa controlului intreaga
perioada scursa de la precedenta verificare de aceeasi natura si cu aceleasi
obiective care, potrivit legii, nu s-a prescris.
De la prevederile alin. 1 fac exceptie actiunile de documentare, analiza si
urmarire a implementarii unor reglementari care se pot efectua numai dupa
notificarea si obtinerea acordului agentului economic, precum si verificarea
reclamatiilor cu privire la existenta unor eludari ale legilor financiare si
fiscale, care se efectueaza ori de cite ori este cazul.
Art. 11
Durata maxima a unei actiuni de control prevazuta la art. 10 alin. 1, la
sediul unui agent economic, este de 3 luni, indiferent de perioada supusa
controlului; prin norme ale Ministerului Finantelor se vor stabili durate
maxime diferentiate in functie de categorii de agenti economici, de natura
actiunilor de control, precum si de perioada cuprinsa in control.
Art. 12
Pe parcursul controlului contabilitatii pentru determinarea sumelor
datorate cu orice titlu statului, agentii economici au dreptul sa fie asistati de
catre un consilier, la alegere, de regula din rindul contabililor autorizati
sau expertilor autorizati.
Art. 13
Masurile dispuse ca urmare a controlului se comunica celor controlati in
termen de 30 de zile de la terminarea verificarii la sediul acestora si pot fi
contestate, la Ministerul Finantelor, in 30 de zile de la data primirii
notificarii lor.
Ministerul Finantelor va solutiona contestatiile si va comunica solutiile
in termen de 45 de zile. Decizia de solutionare a Ministerului Finantelor este
executorie si poate fi atacata in termen de 30 de zile de la luarea la
cunostinta, la organele judecatoresti competente.
Sectiunea a 2-a
Garda financiara
Art. 14
Garda financiara este un corp de control financiar, militarizat, neincazarmat,
care functioneaza, potrivit legii, in cadrul Ministerului Finantelor.
Art. 15
Garda financiara exercita controlul operativ si inopinat in legatura cu:
a) aplicarea si executarea legilor fiscale si a reglementarilor vamale,
urmarind impiedicarea oricarei sustrageri sau eschivari de la plata impozitelor
si taxelor;
b) respectarea normelor de comert, urmarind sa impiedice activitatile de
contrabanda si orice procedee interzise de lege.
Garda financiara indeplineste orice alte atributii si activitati date in
competenta, potrivit legii.
Art. 16
In exercitarea atributiilor sale, Garda financiara desfasoara zilnic sau la
anumite perioade controale de specialitate fara a fi necesar un ordin special,
in cazul atributiilor de la art. 15 lit. a) si b), precum si actiuni care se
executa numai in baza ordinelor sau delegatiilor speciale date de Ministerul
Finantelor, in cazul atributiilor de la art. 15 alin. ultim.
Art. 17
In indeplinirea atributiilor de serviciu, organele Garzii financiare sint
in drept:
a) sa efectueze controale in localurile si dependintele in care se produc,
se depoziteaza, se comercializeaza bunurile sau se desfasoara activitati care
fac obiectul impozitarii;
b) sa verifice existenta si autenticitatea documentelor justificative, pe
timpul transportului, precum si in locurile de desfasurare a unor activitati de
productie, prestari servicii, acte si fapte de comert, cind exista indicii de
sustragere de la indeplinirea obligatiilor fiscale sau de realizare a unor
procedee interzise de lege;
c) sa verifice registrele si orice alte documente din care rezulta
indeplinirea obligatiilor fiscale;
d) sa efectueze, in conditiile si potrivit dispozitiilor Codului de
procedura penala, perchezitii in localuri publice sau particulare - case,
curti, dependinte si gradini - daca exista indicii ca in aceste locuri sint
ascunse marfuri sau instalatii cu care se fabrica produse fara indeplinirea
obligatiilor fiscale sau daca se comit alte fraude fiscale;
e) sa confiste, in conditiile legii, obiectele sau produsele, corpuri
delicte, sustrase de la plata impozitelor si taxelor sau a caror fabricatie si
desfacere este interzisa, precum si sa ridice documentele care pot servi la
dovedirea fraudelor sau contraventiilor descoperite;
f) sa constate contraventii si sa aplice sanctiunile corespunzatoare
potrivit competentei prevazute de lege;
g) sa sesizeze organele de urmarire penala in legatura cu infractiunile
constatate cu ocazia exercitarii atributiilor de serviciu;
h) sa poarte uniforma, sa pastreze, sa foloseasca si sa faca uz de
armamentul si mijloacele din dotare, in conditiile legii.
Art. 18
Garda financiara este pusa sub comanda unui comisar general, iar
activitatea sa este coordonata de comandamentul garzii, condus de un secretar
sau subsecretar de stat din Ministerul Finantelor; comandamentul garzii este
alcatuit din conducatorii directiilor de impozite si taxe, Directiei generale a
controlului financiar de stat, Directiei generale a regiilor publice si
participatiilor statului, Directiei generale a vamilor, Inspectiei generale de
preturi si tarife, precum si comisarul general al Garzii financiare.
Art. 19
Membrii Garzii financiare sint functionari publici si au urmatoarele
ierarhii: comisar sef, comisar principal I si comisar principal II.
Art. 20
Modul de organizare si functionare a aparatului Garzii financiare,
conditiile de recrutare, drepturile si obligatiile personalului, precum si
procedura de constatare si contestare a actelor incheiate, se stabilesc prin
regulament aprobat de ministrul finantelor si publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 21
Modul de organizare si exercitare a controlului financiar propriu pentru
unitatile prevazute la art. 2 si pentru regiile autonome se stabileste prin
norme ale Ministerului Finantelor, aprobate prin hotarire a Guvernului.
Art. 22
Prefecturile si Primaria municipiului Bucuresti vor pune la dispozitia
directiilor controlului financiar de stat, din judete si municipiul Bucuresti,
spatiile necesare pentru desfasurarea activitatii, potrivit prezentei legi.
Art. 23
Membrii Garzii financiare depun, la angajare, juramintul solemn pentru
respectarea si aplicarea dispozitiilor legale.
Continutul juramintului se stabileste prin hotarire a Guvernului.
Art. 24
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 5/1970
privind gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, organizarea si
functionarea controlului financiar si H.C.M. nr. 1047/1970 pentru aplicarea
acesteia, Legea nr. 9/1974 privind controlul financiar preventiv, Decretul nr.
94/1990 privind infiintarea corpului de control economico-financiar al
primului-ministru al Guvernului, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 martie 1991.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta din 18
martie 1991.
PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea privind organizarea si functionarea controlului financiar
si a Garzii financiare si dispunem publicarea sa in Monitorul Oficial al
Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU