LEGE Nr. 115
din 28 iunie 1999
privind responsabilitatea
ministeriala*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 200 din 23 martie 2007
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Guvernul, în întregul său, şi fiecare dintre
membrii acestuia sunt obligaţi să îşi îndeplinească mandatul cu respectarea
Constituţiei şi a legilor ţării, precum şi a programului de guvernare acceptat
de Parlament.
Art. 2. - (1) Guvernul răspunde politic numai în faţa Parlamentului,
ca urmare a votului de încredere acordat de către acesta cu prilejul
învestiturii.
(2) Fiecare membru al Guvernului
răspunde politic în mod solidar cu ceilalţi membri pentru activitatea
Guvernului şi pentru actele acestuia.
Art. 3. - (1) Răspunderea politică a Guvernului constă
în demiterea sa, ca urmare a retragerii încrederii acordate de către Parlament,
prin adoptarea unei moţiuni de cenzură, în condiţiile prevederilor art. 113 şi
114 din Constituţia Romaniei, republicată.
(2) Guvernul şi celelalte organe ale administraţiei
publice sunt obligate să prezinte Camerei Deputaţilor şi Senatului, precum
şi comisiilor parlamentare informaţiile şi documentele
cerute în temeiul art. 111 alin. (1) din Constituţia
Romaniei, republicată, în termen de maximum 20 de zile de la primirea
solicitării.
*) Republicată în temeiul art. II
din Legea nr. 90/2005 privind aprobarea Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 3/2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
115/1999 privind responsabilitatea ministerială, publicată în Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 322
din 15 aprilie 2005, dandu-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea
ministerială a fost republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 334 din 20 mai 2002.
Legea nr. 115/1999 privind responsabilitatea
ministerială a mai fost modificată şi completată prin:
- Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru
asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice
şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, publicată în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003, cu modificările şi completările
ulterioare;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2004
privind creşterea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice şi a
funcţiilor publice, precum şi intensificarea măsurilor de prevenire şi
combatere a corupţiei, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 27 aprilie 2004, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 601/2004, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.227 din 20
decembrie 2004;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2005 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea
ministerială, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 din 4 februarie 2005, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 90/2005, publicată în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 322 din 15 aprilie 2005.
(3) Guvernul şi fiecare dintre membrii săi au obligaţia
să răspundă la întrebările sau la interpelările formulate de deputaţi ori de
senatori, în temeiul art. 112 alin. (1) din Constituţia Romaniei, republicată,
în condiţiile prevăzute de regulamentele celor două Camere ale Parlamentului.
Art. 4. - (1) In termen de 15 zile de la data încetării
mandatului Guvernului sau al unuia dintre membri, potrivit art. 106 şi 110 din
Constituţia Romaniei, republicată, aceştia vor prezenta situaţia privind
gestionarea activităţii ministeriale de care au răspuns, precum şi a
problemelor aflate în curs de derulare, pe baza unui protocol de
predare-primire.
(2) Structura şi conţinutul
protocolului se stabilesc prin hotărare a Guvernului*).
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică şi conducătorilor
celorlalte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale de la data
eliberării lor din funcţie.
Art. 5. - Pe langă răspunderea
politică, membrii Guvernului pot răspunde şi civil, contravenţional,
disciplinar sau penal, după caz, potrivit dreptului comun din aceste materii,
în măsura în care prezenta lege nu cuprinde dispoziţii derogatorii.
Art. 6. - In înţelesul prezentei legi, sunt membri ai
Guvernului primul-ministru, miniştrii şi alţi membri stabiliţi prin lege
organică, numiţi de Preşedintele Romaniei pe baza votului de încredere acordat
de Parlament.
CAPITOLUL II
Răspunderea penală
Art. 7. - (1) Intră sub incidenţa prezentei legi
faptele săvarşite de membrii Guvernului în exerciţiul funcţiei lor şi care,
potrivit legii penale, constituie infracţiuni.
(2) Pentru săvarşirea altor infracţiuni, în afara
exerciţiului funcţiei lor, membrii Guvernului răspund potrivit
dreptului comun.
(3) Persoanele prevăzute la art. 6 răspund penal
pentru faptele săvarşite în exerciţiul funcţiei lor, potrivit normelor de
procedură stabilite prin prezenta lege.
Art. 8. - (1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu
închisoare de la 2 la 12 ani următoarele fapte săvarşite de membrii Guvernului
în exerciţiul funcţiei lor:
a) împiedicarea, prin ameninţare, violenţă ori prin
folosirea de mijloace frauduloase, a exercitării cu bună-credinţă a drepturilor
şi libertăţilor vreunui cetăţean;
b) prezentarea, cu rea-credinţă, de date inexacte
Parlamentului sau Preşedintelui Romaniei cu privire la activitatea Guvernului
sau a unui minister, pentru a ascunde săvarşirea unor fapte de natură să aducă
atingere intereselor statului.
(2) Constituie, de asemenea,
infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani următoarele
fapte săvarşite de către un membru al Guvernului:
a) refuzul nejustificat de a prezenta Camerei
Deputaţilor, Senatului sau comisiilor permanente ale acestora, în termenul
prevăzut la art. 3 alin. (2), informaţiile şi documentele cerute de acestea în
cadrul activităţii de informare a Parlamentului de către membrii Guvernului,
potrivit art. 111 alin. (1) din Constituţia Romaniei, republicată;
b) emiterea de ordine normative
sau instrucţiuni cu caracter discriminatoriu pe temei de rasă, naţionalitate,
etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, varstă, sex sau orientare
sexuală, apartenenţă politică, avere sau origine socială, de natură să aducă
atingere drepturilor omului.
(3) Tentativa faptelor prevăzute la alin. (1) se
pedepseşte.
Art. 9. - (1) In cazul săvarşirii de către membrii
Guvernului a unor infracţiuni în exerciţiul funcţiei lor, altele decat cele
prevăzute la art. 8, se aplică pedeapsa prevăzută de legea penală pentru acele
infracţiuni.
(2) In cazurile prevăzute la art. 7 alin. (1) şi la
art. 8, pe langă pedeapsa principală se va aplica şi pedeapsa complementară a
interzicerii dreptului de a mai ocupa o funcţie de demnitate publică sau o
funcţie publică de conducere pe o perioadă de la 3 la 10 ani.
Art. 10. - Răspunderea penală este personală şi ea
priveşte pe fiecare membru al Guvernului în parte, pentru faptele comise în
exercitarea funcţiei sale.
Art. 11. - Membrii Guvernului răspund penal pentru
faptele săvarşite în exerciţiul funcţiei lor, de la data depunerii jurămantului
şi pană la încetarea funcţiei, în condiţiile prevăzute de Constituţie.
CAPITOLUL III
Procedura de urmărire penală şi de judecare
Art. 12. - Numai Camera Deputaţilor, Senatul şi
Preşedintele Romaniei au dreptul să ceară urmărirea penală a membrilor
Guvernului pentru faptele săvarşite în exerciţiul funcţiei lor.
Art. 13. - (1) Dezbaterea propunerii de începere a
urmăririi penale în Camera Deputaţilor sau în Senat se face pe baza raportului
întocmit de o comisie permanentă care, în cadrul competenţei sale, a efectuat o
anchetă privitoare la activitatea desfăşurată de Guvern sau de un minister ori
de o comisie specială de anchetă constituită în acest scop.
(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se înscrie cu
prioritate pe ordinea de zi a Camerei Deputaţilor sau a Senatului, după caz.
(3) După începerea urmăririi penale membrul Guvernului
care este şi deputat sau senator poate fi percheziţionat, reţinut ori arestat
numai cu încuviinţarea Camerei din care face parte, după ascultarea sa, cu
respectarea prevederilor art. 72 alin. (2) din Constituţia Romaniei, republicată,
şi a regulilor de procedură cuprinse în regulamentul Camerei din care face
parte.
Art. 14. - (1) La dezbaterile
din cele două Camere ale Parlamentului prezenţa celui în cauză este
obligatorie. Lipsa nejustificată a membrului Guvernului nu împiedică
desfăşurarea lucrărilor.
(2) In situaţia în care cel în cauză se află în
imposibilitate obiectivă de a se prezenta, Camera Deputaţilor sau Senatul, cu
prilejul dezbaterilor, va fixa un nou termen.
(3) Cel în cauză are dreptul să îşi expună punctul de
vedere cu privire la fapta ce constituie obiectul cererii de a fi urmărit
penal, precum şi asupra cererii de ridicare a imunităţii parlamentare, atunci
cand este cazul.
Art. 15. - Cererea de urmărire penală a membrilor
Guvernului şi, după caz, de ridicare a imunităţii parlamentare se adoptă cu
respectarea prevederilor art. 67 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia
Romaniei, republicată. Votul este secret şi se exprimă prin bile.
*) A se vedea Hotărarea Guvernului nr. 2/2001 pentru
aprobarea structurii şi conţinutului protocolului de predare-primire întocmit
de membrii Guvernului şi de conducătorii celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice la expirarea mandatului, publicată în Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 5 ianuarie 2001.
Art. 16. - (1) In exercitarea dreptului de a cere
urmărirea penală a unui membru al Guvernului, Preşedintele Romaniei, la
propunerea comisiei speciale instituite pentru analiza sesizărilor cu privire
la săvarşirea unei infracţiuni în exerciţiul funcţiei de către membrii
Guvernului, adresează ministrului justiţiei o cerere în acest scop, pentru a proceda potrivit legii.
(2) Preşedintele Romaniei este sesizat pentru a cere
urmărirea penală a unui membru al Guvernului de către primul-ministru, procurorul
general al Parchetului de pe langă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau de
procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie.
(3) Orice cetăţean care are cunoştinţă despre
săvarşirea unei fapte penale de către membrii Guvernului în exerciţiul funcţiei
lor se poate adresa primului-ministru, procurorului general al Parchetului de
pe langă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau procurorului şef al Direcţiei
Naţionale Anticorupţie, pentru a solicita sesizarea Preşedintelui Romaniei.
(4) Comisia specială prevăzută la alin. (1) este
formată din 5 membri numiţi pentru un mandat de 3 ani, care nu poate fi
reînnoit, iar componenţa acesteia se aprobă prin decret al Preşedintelui
Romaniei, la propunerea ministrului justiţiei şi a ministrului administraţiei
şi internelor.
(5) Pe baza analizei sesizării, a probelor depuse în
susţinerea acesteia, a declaraţiilor şi a probelor invocate de membrul
Guvernului faţă de care se solicită urmărirea penală, comisia specială
prevăzută la alin. (1) va prezenta Preşedintelui Romaniei un raport cu
propuneri privind urmărirea penală sau clasarea sesizării. Şedinţele comisiei
nu sunt publice. Membrul Guvernului pentru care s-a făcut sesizarea are dreptul
de a fi audiat de comisie înaintea întocmirii raportului acesteia.
(6) Preşedintele Romaniei hotărăşte asupra raportului
prezentat de comisia specială prevăzută la alin. (5) şi dispune comunicarea
soluţiei mijloacelor de informare în masă.
(7) Dacă membrul Guvernului pentru care Preşedintele
Romaniei a cerut urmărirea penală este şi deputat sau senator, ministrul
justiţiei sau, după caz, primul-ministru va solicita Camerei competente să
declanşeze procedura de adoptare a cererii de începere a urmăririi penale.
Dispoziţiile art. 13-15 se aplică în mod corespunzător.
(8) In situaţia în care cel în cauză este ministrul
justiţiei, cererea se adresează primului-ministru.
Art. 17. - Preşedintele
Romaniei va fi înştiinţat despre înscrierea pe ordinea de zi a şedinţei Camerei
Deputaţilor sau a Senatului a raportului prevăzut la art. 13 alin. (1).
Art. 18. - Dacă una dintre cele două Camere ale
Parlamentului sau Preşedintele Romaniei a cerut urmărirea penală, dosarul
cauzei se trimite, de îndată, ministrului justiţiei sau, după caz,
primului-ministru pentru a proceda potrivit legii.
Art. 19. - Urmărirea penală a membrilor Guvernului
pentru faptele săvarşite în exerciţiul funcţiei lor se efectuează, după caz, de
către Parchetul de pe langă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau de către
Direcţia Naţională Anticorupţie, iar judecarea acestora, de către Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie, potrivit legii.
Art. 20. - In cazul în care s-a
cerut urmărirea penală împotriva unui membru al Guvernului, Preşedintele
Romaniei poate dispune suspendarea acestuia din funcţie.
Art. 21. - In cazul în care s-a dispus trimiterea în
judecată a unui membru al Guvernului, ministrul justiţiei sau, după caz,
primul-ministru comunică Preşedintelui Romaniei data la care a fost sesizată
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în vederea suspendării din funcţie a
acestuia.
Art. 22. - (1) In caz de infracţiuni flagrante,
persoanele prevăzute la art. 6 pot fi reţinute şi percheziţionate. Ministrul
justiţiei îl va informa neîntarziat pe preşedintele Camerei din care face parte
membrul Guvernului sau, după caz, pe Preşedintele Romaniei.
(2) In situaţia în care cel în cauză este ministrul
justiţiei, sesizarea prevăzută la alin. (1) se face de către primul-ministru.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 23. - (1) Regulile de procedură prevăzute în
prezenta lege se completează cu cele cuprinse în regulamentele celor două
Camere ale Parlamentului şi în Codul de procedură penală, în măsura în care
prezenta lege nu dispune altfel.
(2) Urmărirea penală şi judecarea foştilor membri ai
Guvernului pentru infracţiunile săvarşite în exerciţiul funcţiei lor, astfel
cum acestea sunt prevăzute de art. 7-11, se efectuează potrivit normelor de
procedură penală de drept comun.
(3) Prevederile de ordin procedural ale prezentei legi
nu se aplică foştilor membri ai Guvernului în nicio situaţie.
Art. 24. - (1) Pană la rămanerea definitivă a hotărarii
judecătoreşti de condamnare, persoanele prevăzute la art. 6 sunt considerate
nevinovate.
(2) Hotărarea definitivă de condamnare a unui membru
al Guvernului se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Membrul Guvernului, condamnat printr-o hotărare
judecătorească definitivă, va fi demis din funcţie de Preşedintele Romaniei, la
propunerea primului-ministru.
Art. 25. - (1) Prezenta lege intră în vigoare în termen
de 30 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă orice dispoziţii contrare.
NOTĂ:
Reproducem mai jos art. II din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 3/2005 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministerială, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 90/2005, care nu este încorporat în textul republicat
al Legii nr. 115/1999 şi care se aplică, în continuare, ca dispoziţii proprii
ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2005:
„Art. II. - Comisia prevăzută
la art. 16 alin. (2)*) din Legea nr. 115/1999, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, se constituie în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă."
*) In urma republicării şi renumerotării textelor, art.
16 alin. (2) a devenit art. 16 alin. (4).