HOTARARE Nr.
600 din 13 mai 2009
privind stabilirea
beneficiarilor de ajutoare alimentare care provin din stocurile de interventie
comunitare destinate categoriilor de persoane cele mai defavorizate din Romania
si atributiile institutiilor implicate în planul european
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 373 din 3 iunie 2009
Având în vedere:
- prevederile Legii nr. 157/2005 pentru ratificarea
Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei,
Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul
Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru,
Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica
Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica
Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica
Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord
(state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind
aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat de
România la Luxemburg la 25 aprilie 2005;
- prevederile art. 2, 4 şi 5 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile
destinate finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea
Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la
bugetul de stat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 492/2006, cu modificările
şi completările ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Prezenta hotărâre creează cadrul juridic şi
organizatoric pentru aplicarea dispoziţiilor următoarelor regulamente:
a) Regulamentul (CEE) nr. 3.149/92 al Comisiei
din 29 octombrie 1992 de stabilire a normelor de punere în aplicare a
furnizării de alimente din stocurile de intervenţie pentru persoanele cele mai
defavorizate din Comunitate, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţii
Europene seria L, nr. 313 din 30 octombrie 1992, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) art. 27 din Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al
Consiliului din 22 octombrie 2007 de instituire a unei organizări comune a pieţelor
agricole şi privind dispoziţii specifice referitoare la anumite produse
agricole (Regulamentul unic OCP), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene seria L, nr. 299 din 16 noiembrie 2007, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 2. -In textul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) operatori economici - societăţile comerciale
înregistrate pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, care participă
cu oferte şi cărora le sunt atribuite contracte legate de realizarea planului,
conform Regulamentului (CEE) nr. 3.149/92 al Comisiei, cu modificările şi
completările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006
privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, procedura de selectare a ofertanţilor fiind
licitaţia deschisă;
b) plan - planul anual european de distribuţie
de ajutoare - produse alimentare - provenind din stocurile de intervenţie
comunitare destinate persoanelor celor mai defavorizate din România, derulat cu
resursele financiare atribuite României prin regulamente europene;
c) organism desemnat conform art. 27 alin. (1) din
Regulamentul (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului din 22 octombrie 2007 de
instituire a unei organizări comune a pieţelor agricole şi privind dispoziţii
specifice referitoare la anumite produse agricole - consiliile judeţene şi
Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
d) beneficiari - categoriile de persoane cele
mai defavorizate prevăzute la art. 3, cărora li se distribuie produsele
alimentare furnizate din stocurile de intervenţie ale Comisiei Europene, în
conformitate cu prevederile Regulamentului (CEE) nr. 3.149/92 al Comisiei, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - (1) Categoriile de persoane cele mai
defavorizate care vor beneficia de ajutoare alimentare în cadrul planului sunt:
a) familiile şi persoanele singure care au stabilit,
prin dispoziţie scrisă a primarului, dreptul la un venit minim garantat acordat
în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) şomerii care beneficiază de indemnizaţie de şomaj
acordată potrivit prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor
pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi
completările ulterioare;
c) pensionarii sistemului public de pensii ale căror
drepturi, obţinute din pensie sau, după caz, din pensii cumulate, se află sub
400 lei/lună;
d) persoanele cu handicap grav şi accentuat, adulţi şi
copii, neinstituţionalizate.
(2) O persoană beneficiază de ajutor - produse
alimentare - o singură dată în cadrul planului şi pentru o singură categorie de
persoane defavorizate căreia îi aparţine la data distribuirii ajutoarelor,
chiar dacă se regăseşte la acea dată în mai multe dintre categoriile de mai sus.
Art. 4. - (1) Pentru furnizarea de ajutoare - produse
alimentare - prin planul anual de distribuţie, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie
pentru Agricultură face plăţi către operatorii economici, conform art. 3 alin.
(2a) şi art. 4 alin. (3) din Regulamentul (CEE) nr. 3.149/92 al Comisiei, cu
modificările şi completările ulterioare.
(2) Prefinanţarea cheltuielilor pentru punerea în
aplicare a planului se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, de la poziţia distinctă titlul
VIII „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile
postaderare", articolul 56.06 „Programe din Fondul European de Garantare
Agricolă".
(3) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
face plăţi către consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului
Bucureşti pe bază de documente justificative pentru efectuarea următoarelor
cheltuieli: depozitare, gestionare şi manipulare, transportul produselor de la
depozitul judeţean la primării, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, în limita a
4% din valoarea de intervenţie a produselor puse la dispoziţie, în vederea
distribuirii către persoanele cele mai defavorizate. Valoarea contabilă a
produselor de intervenţie puse la dispoziţie este, pentru fiecare exerciţiu,
preţul de intervenţie aplicabil la 1 octombrie.
(4) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
efectuează plata taxei pe valoarea adăugată, aferentă cheltuielilor Fondului
European de Garantare Agricolă (FEGA), către operatorii economici.
(5) Cheltuielile prevăzute la alin. (3) şi (4) sunt
cheltuieli neeligibile aferente derulării planului şi se finanţează din bugetul
de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale, de la poziţia distinctă titlul VIII „Proiecte cu finanţare din fonduri
externe nerambursabile postaderare", articolul 56.06 „Programe din Fondul
European de Garantare Agricolă".
Art. 5. - Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin
Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat, asigură în mod gratuit spaţiile
disponibile în depozitele rezervelor de stat ce pot fi utilizate în derularea
planului. In termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri,
Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat încheie protocol cu fiecare dintre
consiliile judeţene şi consiliile sectoarelor municipiului Bucureşti.
Art. 6. -Atribuţiile instituţiilor publice centrale şi
locale cu responsabilităţi în aplicarea şi derularea planului sunt prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 7. - (1) Pentru coordonarea implementării planului
se constituie la nivel central grupul de lucru format din reprezentanţi ai
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, Agenţiei de Plăţi
şi Intervenţie pentru Agricultură, Ministerului Administraţiei şi Internelor şi
Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, nominalizaţi de către
conducerea acestora.
(2) Pentru buna desfăşurare la nivel judeţean a
planului, se formează grupuri de lucru constituite din reprezentanţi ai
consiliului judeţean, respectiv ai consiliului general şi ai consiliilor
sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi ai serviciilor deconcentrate ale
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, Agenţiei de Plăţi
şi Intervenţie pentru Agricultură, Ministerului Administraţiei şi Internelor şi
Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, numiţi prin
decizie/dispoziţie a conducătorilor acestor instituţii.
Art. 8. - Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale şi Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură,
organismul de certificare şi reprezentanţii împuterniciţi ai Comisiei Europene,
precum şi alte organe împuternicite, care sunt competente în ceea ce priveşte
supravegherea plăţilor făcute din Fondul European de Garantare Agricolă, verifică
documentele consiliilor judeţene şi ale Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, precum şi ale operatorilor economici implicaţi în punerea în
aplicare a planului, în legătură cu mijloacele financiare plătite, conform
prevederilor care reglementează finanţarea politicii agricole comune.
Art. 9. - (1) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură constată şi sancţionează neregulile, conform prevederilor
Regulamentului (CEE) nr. 3.149/92 al Comisiei, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Constituie nereguli, în sensul prezentei
hotărâri, următoarele:
a) lipsuri în gestiune;
b) produse alimentare degradate ca urmare a
depozitării şi transportului necorespunzătoare;
c) distribuirea de produse alimentare către persoane,
altele decât cele prevăzute la art. 3 alin. (1);
d) distribuţia cu mai puţin de o lună înainte de
expirarea termenului de valabilitate.
(3) In baza constatărilor realizate potrivit
prevederilor alin. (1), persoanele găsite vinovate vor înlocui cantităţile de
produse alimentare constatate lipsă prin achiziţionarea de produse alimentare
cu aceleaşi condiţii de calitate şi ambalare conform cerinţelor specifice sau
vor vira în contul Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
contravaloarea prejudiciului creat.
Art. 10. - Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Muncii,
Familiei şi Protecţiei Sociale şi Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
Art. 11. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 410/2008 privind stabilirea specificaţiilor
şi punerea în aplicare a planurilor anuale 2008 şi 2009 pentru furnizarea de
produse alimentare provenind din stocurile de intervenţie comunitare către
persoanele cele mai defavorizate din România, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 308 din 21 aprilie 2008, cu modificările şi
completările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Ilie Sârbu
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
Marian Sârbu
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puşcaş
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA
Atribuţiile instituţiilor publice centrale şi locale
cu responsabilităţi în aplicarea şi derularea planului
Art. 1. - Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei
Sociale are următoarele atribuţii:
a) stabileşte categoriile de persoane cele mai
defavorizate beneficiare prevăzute la art. 3 din hotărâre;
b) coordonează colectarea, de la instituţiile aflate
în subordine, a datelor personale ale beneficiarilor definiţi la art. 3 alin.
(1) lit. b) şi c) din hotărâre şi asigură transmiterea acestora către
consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti;
c) asigură comunicarea cu celelalte autorităţi ale
administraţiei publice centrale cu responsabilităţi în implementarea planului
şi comunică operativ consiliilor judeţene şi Consiliului General al
Municipiului Bucureşti orice modificare a componentei listelor transmise.
Art. 2. - Ministerul Administraţiei şi Internelor are
următoarele atribuţii:
a) asigură ordinea şi buna desfăşurare a activităţilor
cuprinse în plan la locul de distribuire a alimentelor;
b) prin intermediul instituţiei prefectului, sprijină
activitatea de distribuire a produselor alimentare către persoanele cele mai
defavorizate;
c) identifică depozitele necesare, prin intermediul
Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat, în scopul utilizării acestora de
către consiliile judeţene şi de Consiliul General al Municipiului Bucureşti,
pentru derularea planului;
d) comunică consiliilor judeţene şi Consiliului General
al Municipiului Bucureşti, prin Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat,
lista spaţiilor disponibile în depozitele rezervelor de stat;
e) permite, prin intermediul Administraţiei Naţionale
a Rezervelor de Stat, accesul în aceste spaţii al reprezentanţilor Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale (MAPDR) şi ai Agenţiei de
Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) pentru controlul
spaţiilor de depozitare şi al produselor stocate, precum şi accesul
operatorilor economici şi al autorităţilor administraţiei publice locale, în
vederea depozitării/ridicării spre distribuţie a produselor alimentare, după
obţinerea aprobărilor prevăzute de lege. Solicitarea în vederea obţinerii
aprobărilor prevăzute de lege privind accesul la aceste spaţii se face cu 3
zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru acces.
Art. 3. - MAPDR are următoarele atribuţii:
a) informează Comisia Europeană, cel mai târziu până
la data de 1 februarie a fiecărui an, asupra intenţiei de participare a
României la planul pe anul următor;
b) transmite Comisiei Europene, cel mai târziu până la
data de 31 mai a fiecărui an, informaţii privind:
- produsele şi cantităţile pe fiecare tip de produs,
exprimate în tone, necesare pentru îndeplinirea planului pe teritoriul României
pentru anul financiar următor;
- forma în care se vor distribui produsele către
beneficiari;
- categoriile de persoane defavorizate beneficiare;
c) pe timpul punerii în aplicare a planului anual,
informează de îndată Comisia Europeană cu privire la orice modificări
previzibile ale cheltuielilor care pot surveni în punerea în aplicare a
planului;
d) transmite Comisiei Europene înainte de 30 iunie
raportul anual de îndeplinire a planului pe parcursul anului financiar
anterior.
Art. 4. -APIA gestionează punerea în aplicare a
planului şi are următoarele atribuţii:
a) gestionează prin proceduri proprii aplicarea
regulamentelor comunitare anuale de alocare către statele membre a resurselor
imputabile pentru furnizarea de produse alimentare din stocuri de intervenţie
către persoanele cele mai defavorizate din România;
b) organizează şi derulează procedura de achiziţie
publică pentru selectarea operatorilor economici, conform prevederilor legale;
c) încheie şi urmăreşte realizarea contractelor cu
operatorii economici selectaţi. Plăteşte către aceştia valoarea achiziţionării
ajutoarelor alimentare de pe piaţă şi cheltuielile de transport necesare
derulării planului, în limita resurselor financiare alocate României de către Uniunea
Europeană;
d) stabileşte, în baza numărului de beneficiari
transmis de consiliul judeţean şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti,
cantităţile de ajutoare ce vor fi alocate fiecărui judeţ, respectiv
municipiului Bucureşti, proporţional cu ponderea acestora în total beneficiari
pe ţară;
e) plăteşte din bugetul MAPDR, către consiliile
judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, pe bază de documente
justificative, sumele menţionate la art. 4 alin. (3) din hotărâre;
f) primeşte de la consiliile judeţene şi Consiliul
General al Municipiului Bucureşti şi centralizează datele privind realizarea
planului, în vederea transmiterii acestora în cadrul raportului anual către
Comisia Europeană;
g) transmite lunar Comisiei Europene plăţile efectuate
în cadrul exerciţiului financiar din Fondul European de Garantare Agricolă;
h) asigură verificarea materială şi contabilă a
distribuirii alimentelor prin acţiuni de control, începând de la retragerea
produselor alimentare din stocurile de intervenţie, în toate etapele de punere
în aplicare a planului şi pe toată durata acestuia, la toate nivelurile
lanţului de distribuţie, inclusiv la nivel local;
i) suspendă participarea de la procedurile de licitaţie
a operatorilor economici care nu au respectat obligaţiile contractuale aferente
planului;
j) încheie cu consiliile judeţene şi Consiliul General
al Municipiului Bucureşti un acord privind modalitatea de punere în aplicare a
planului;
k) transmite MAPDR raportul anual de îndeplinire a
planului pe parcursul anului financiar anterior, pentru a fi comunicat Comisiei
Europene până la data de 30 iunie;
l) informează MAPDR asupra stadiului de realizare a
planului;
m) primeşte şi analizează propuneri de îmbunătăţire a
punerii în aplicare a planului.
Art. 5. -Autorităţile administraţiei publice locale,
respectiv consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti au
următoarele atribuţii:
a) întocmesc listele nominale cu persoanele
beneficiare definite la art. 3 alin. (1) lit. a) şi d) din hotărâre;
b) centralizează listele şi comunică numărul total de
beneficiari din judeţ sau din municipiul Bucureşti către APIA, ca bază pentru
alocarea cantităţii de ajutoare proporţional cu ponderea acestora în total
beneficiari pe ţară;
c) identifică şi comunică în fiecare an, pentru anul
2009, în termen de 20 de zile de la intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului
nr. 600/2009 privind stabilirea beneficiarilor de ajutoare alimentare care
provin din stocurile de intervenţie comunitare destinate categoriilor de
persoane cele mai defavorizate din România şi atribuţiile instituţiilor
implicate în planul european, iar pentru anii următori, până la data de 15
octombrie a anului anterior, la APIA, depozitele autorizate conform
prevederilor legale în vigoare pentru depozitarea produselor alimentare care
fac obiectul planului;
d) recepţionează produsele alimentare în baza
graficelor de livrări stabilite de APIA cu operatorii economici, după
consultarea consiliilor judeţene;
e) depozitează şi distribuie produsele alimentare
către beneficiari şi ţin evidenţele contabile legate de operaţiunile prevăzute
la art. 4 alin. (3) din hotărâre;
f) distribuie din depozite produsele alimentare direct
către persoanele defavorizate sau prin primării. Transmit operativ la APIA
lista primăriilor şi cantităţile repartizate pentru distribuţie prin acestea,
rămânând responsabile direct faţă de APIA în ceea ce priveşte recepţia şi
distribuirea produselor alimentare.
Distribuirea se face pe baza listelor nominale cu
persoanele defavorizate, întocmite conform art. 3 din hotărâre, completate cu
datele de identificare, cantitatea primită, data şi semnătura persoanelor
defavorizate beneficiare;
g) întocmesc şi păstrează cel puţin 3 ani de la
sfârşitul anului întocmirii documentele de evidenţă a operaţiunilor de
preluare, transport şi distribuţie;
h) asigură ordinea şi buna desfăşurare a activităţilor
la locul de distribuire a ajutoarelor alimentare;
i) păstrează documentele de evidenţă a operaţiunilor de
preluare, transport şi distribuţie a ajutoarelor alimentare;
j) decid, în cazul în care există modificări ale
numărului de persoane defavorizate faţă de lista finală transmisă la APIA,
asupra cantităţilor ce vor fi distribuite beneficiarilor în cadrul judeţului
sau al municipiului Bucureşti, pornind de la cantitatea totală alocată de APIA,
conform art. 4 lit. d) din prezenta anexă;
k) transmit lunar la APIA pentru luna încheiată, până
la data de 25 a lunii următoare, decontul privind cheltuielile prevăzute la
art. 4 alin. (3) din hotărâre;
l) trimit la APIA, până la data de 31 martie următoare
anului de implementare, un raport anual asupra punerii în aplicare a planului;
m) încheie cu APIA un acord cu privire la modalitatea
de punere în aplicare a planului.