ORDIN
Nr. 355 din 5 august 2002
pentru aprobarea Conditiilor si procedurilor privind acreditarea persoanelor
pentru efectuarea inspectiilor in camp in vederea certificarii unor culturi
semincere sub supraveghere oficiala
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 766 din 22 octombrie 2002
In baza prevederilor art. 12 si ale art. 21 alin. (1) lit. g) din Legea nr.
266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii,
comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea
soiurilor de plante,
avand in vedere necesitatea armonizarii legislatiei nationale cu
reglementarile Directivei Consiliului Uniunii Europene nr. 98/96/CE privind
modificarea, cu privire la inspectiile in camp, a directivelor nr. 66/400/CEE,
66/401/CEE, 66/402/CEE, 69/208/CEE si 70/458/CEE privind comercializarea
semintelor de sfecla, plante furajere, cereale, cartofi, plante oleaginoase si
textile si de legume,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Conditiile si procedurile privind acreditarea persoanelor pentru
efectuarea inspectiilor in camp in vederea certificarii unor culturi semincere
sub supraveghere oficiala, prezentate in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Petre Daea,
secretar de stat
ANEXA 1
Conditii si proceduri privind acreditarea persoanelor pentru efectuarea
inspectiilor in camp in vederea certificarii unor culturi semincere sub
supraveghere oficiala
CAP. 1
Domeniul de aplicare
Art. 1
(1) Prezentele conditii si proceduri se aplica pentru acreditarea unor
persoane fizice, in scopul stabilirii competentei de a efectua inspectii in
camp in vederea certificarii unor culturi semincere recunoscute de autoritatea
oficiala.
(2) Acreditarea unor persoane pentru efectuarea inspectiilor in camp in
vederea certificarii se realizeaza de catre autoritatea oficiala, desemnata de
Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea
calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si
inregistrarea soiurilor de plante, respectiv Inspectia Nationala pentru
Calitatea Semintelor (INCS) din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei
si Padurilor, prin unitatile teritoriale ale acesteia, respectiv Laboratorul
Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor (LCCSMS) sau
inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si a materialului
saditor (ITCSMS), dupa caz.
(3) Eliberarea certificatului de acreditare de catre autoritatea oficiala
atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze inspectia in camp a
unor culturi semincere din urmatoarele specii si grupe de specii: sfecla,
plante furajere, cereale, oleaginoase si textile, precum si la categoriile
biologice prevazute de regulile si normele specifice acestor specii.
CAP. 2
Definirea termenilor
Art. 2
(1) Acreditarea: delegarea de responsabilitate care permite unei persoane
fizice sau juridice sa execute o anumita activitate in numele organismului
responsabil pentru respectiva activitate.
(2) Acreditor: un organism oficial de acreditare cu competenta recunoscuta
pentru procedura de acreditare.
(3) Actiune corectiva: actiune intreprinsa pentru eliminarea cauzelor unei
neconformitati, in scopul de a preveni repetarea acestora.
(4) Autoritatea oficiala: autoritate desemnata oficial pentru acreditarea
unor persoane fizice sau juridice in vederea desfasurarii de activitati
specifice la cererea acestora.
(5) Audit: examinare sistematica si independenta in scopul determinarii
daca activitatile de calitate si rezultatele aferente sunt conforme cu
sistemele planificate.
(6) Candidat la acreditare: persoana fizica sau juridica ce doreste sa
obtina de la autoritatea desemnata un certificat de acreditare.
(7) Certificat de acreditare: document eliberat de catre autoritatea
oficiala, care atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze
inspectii in camp in vederea certificarii unor culturi semincere si care dovedeste
ca persoana acreditata poseda cunostintele tehnice necesare pentru realizarea
obiectivelor propuse la solicitarea acreditarii.
(8) Conformitate: satisfacerea exigentelor specifice unei activitati.
(9) Neconformitate majora: activitate ce influenteaza in mod negativ
serviciul prestat de persoana acreditata si trebuie corectata imediat.
(10) Neconformitate minora: activitate ce nu influenteaza direct serviciul
prestat si care trebuie corectata intr-un anumit interval de timp.
(11) Inspectia in camp (controlul in camp): examinarea in camp a plantelor
unei culturi destinate producerii de seminte conform metodelor, regulilor si
normelor in vigoare.
(12) Inspector in camp acreditat: persoana fizica independenta sau angajata
a unei persoane juridice, care poate efectua inspectia in camp a unor culturi
semincere sub supravegherea autoritatii oficiale.
(13) Supraveghere oficiala: procedura prin care autoritatea oficiala
urmareste si verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau juridice
acreditate de autoritatea oficiala sa desfasoare o anumita activitate in numele
sau.
CAP. 3
Conditii pentru inspectorii in camp in vederea acreditarii
SECTIUNEA 1
Conditii pentru acreditare
Art. 3
(1) Inspectia in camp a culturilor semincere poate fi efectuata de persoane
angajate de agenti economici inregistrati pentru producerea semintelor sau de
catre persoane independente angajate pe baza de contract temporar fie cu
autoritatea oficiala, fie cu un agent economic inregistrat pentru producerea de
seminte, acreditate oficial in acest scop de catre autoritatea oficiala si sub
supravegherea acesteia.
(2) Inspectorii in camp trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii
pentru a putea fi acreditati provizoriu sau definitiv:
a) sa aiba pregatirea corespunzatoare: studii de specialitate, cel putin 3
ani experienta in domeniul de producere, ameliorare, control si certificare a
semintelor si suficiente cunostinte pentru desfasurarea activitatii in bune
conditii;
b) prin exceptie de la conditiile prevazute la lit. a) se pot accepta
candidati fara experienta in domeniu, cu studii de specialitate in agricultura,
horticultura sau biologie, care pot fi acreditati provizoriu pentru insusirea
cunostintelor practice;
c) sa fie independenti in activitatea pe care o desfasoara;
d) sa nu aiba interese personale in luarea masurilor ce se impun;
e) sa nu obtina nici un profit personal ca urmare a deciziilor sau
masurilor luate din efectuarea inspectiilor in camp;
f) sa se angajeze sa lucreze in concordanta cu metodele si normele in
vigoare aplicabile inspectiilor in camp efectuate de autoritatea oficiala;
g) sa demonstreze competenta in:
(i) intelegerea termenilor "control in camp" si "DUS" -
distinctivitate, uniformitate si stabilitate, respectiv caracterele morfologice
si fiziologice ale soiurilor si modul de notare in descrierea soiurilor;
(ii) intelegerea importantei preciziei operatiunii de control in camp;
(iii) intocmirea corecta a documentelor oficiale.
(3) Agentul economic angajator al candidatului la acreditare, denumit in
continuare angajator, sau persoana fizica independenta trebuie sa depuna la
ITCSMS sau LCCSMS pe a carui zona teritoriala isi desfasoara activitatea
specifica o cerere-tip, conform modelului prezentat in anexa nr. 1 la
prezentele conditii si proceduri, impreuna cu toate documentele prevazute, in
doua exemplare, dintre care unul se va restitui solicitantului dupa terminarea
procedurilor de acreditare, prin care sa solicite acreditarea inspectorului in
camp.
(4) Documentele solicitate pentru inscrierea candidatului la acreditare
sunt:
a) copie xerox de pe autorizatia de producere a semintelor vizata pe anul
in curs;
b) copie xerox de pe statutul agentului economic inregistrat cu
specificarea obiectului de activitate;
c) copie xerox de pe codul fiscal;
d) dosarul de prezentare a persoanei angajate ce urmeaza a fi acreditata
pentru inspectia in camp, care va cuprinde;
(i) copie de pe diploma de studii;
(ii) curriculum vitae;
(iii) copie de pe carnetul de munca sau de pe contractul temporar;
(iv) angajamentul scris al persoanei si angajatorului sau, dupa caz, de a
se conforma regulilor care guverneaza inspectiile oficiale in camp;
(5) Contravaloarea prestatiei de acreditare va fi achitata de agentul
economic sau persoana fizica, la acceptarea cererii si inregistrarea acesteia.
SECTIUNEA 2
Natura inspectorului in camp
Art. 4
(1) Inspectorii in camp acreditati pot fi:
a) persoane fizice independente;
b) persoane angajate de persoane fizice sau juridice ale caror activitati
nu implica producerea, prelucrarea sau comercializarea semintelor, dar
presteaza servicii tehnice independente catre producatorii, prelucratorii sau
comerciantii de samanta;
c) persoane angajate de persoane fizice sau juridice ale caror activitati
implica producerea, prelucrarea sau comercializarea semintelor.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) angajatorul va
asigura autoritatea oficiala ca inspectorul candidat sau acreditat este liber
de orice presiune in desfasurarea activitatii de control in camp.
(3) In situatia prevazuta la alin. (1) lit. c) un inspector in camp
acreditat poate efectua inspectii in camp numai pe teritoriul angajatorului
sau, in afara cazului cand exista un alt acord intre angajatorul sau,
solicitantul de certificare si autoritatea oficiala.
(4) Angajatorul prevazut la alin. (1) lit. b) si c) sau persoana fizica
independenta va asigura autoritatea oficiala ca ii va achita contravaloarea
serviciilor de acreditare prestate, precum si a celor de supraveghere a
activitatii de control in camp.
SECTIUNEA 3
Cunostinte si aptitudini
Art. 5
(1) Candidatul la acreditare trebuie sa aiba urmatoarele cunostinte:
a) metodele O.C.D.E. (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica)
pentru inspectia culturilor in camp;
b) metodele si cerintele specifice de inspectie in camp la culturile pentru
care a solicitat acreditarea;
c) conditiile de aprobare in camp la culturile pentru care a solicitat
acreditarea;
d) caracteristicile speciilor si soiurilor pentru care a solicitat
acreditarea, eventualele plante netipice si din alte specii;
e) organismele daunatoare ale diferitelor specii si simptomele acestora, ca
si diferitele categorii de buruieni si identificarea lor;
f) orice anomalie datorata toxicitatii pesticidelor, problemelor de
nutritie, umiditate si temperatura;
g) folosirea caracterelor de soi pentru a confirma identitatea soiului in
cultura semincera;
h) detectarea, caracterizarea si cuantificarea impuritatilor in cultura
semincera;
i) interpretarea corecta a rezultatelor.
(2) Autoritatea oficiala va verifica cunostintele candidatului la acreditare
prin:
a) examen scris privind insusirea normelor in vigoare, principii si
proceduri de control in camp, la care trebuie sa intruneasca un punctaj minim
de 80 de puncte dintr-un total de 100 de puncte pentru a putea intra la proba
practica;
b) proba practica, privind aptitudinile necesare pentru inspectia in camp,
prin examinarea a minimum 3 parcele pentru fiecare specie. Rezultatele probei
practice se interpreteaza astfel:
(i) se considera admis daca rezultatele obtinute de candidat sunt apropiate
de cele obtinute de un inspector al autoritatii oficiale, cu o toleranta de +/-
0,1% pentru speciile cu determinare procentuala a componentelor culturii si o
bucata de planta netipica pentru speciile cu determinare numerica a
componentelor culturii, la toate cele 3 parcele examinate.
Daca rezultatele determinarilor la una dintre parcele ies din tolerantele
admise, proba practica se suplimenteaza cu examinarea unei noi parcele, iar
daca aceasta se incadreaza in tolerante, candidatul se considera admis, iar
daca nu se incadreaza in tolerante, se aplica prevederile lit. (ii);
(ii) daca rezultatele determinarilor la doua dintre parcele nu se
incadreaza in tolerantele admise, se poate face o acreditare provizorie a
candidatului. Pe durata acreditarii provizorii candidatul la acreditare va
efectua inspectia in camp impreuna cu un inspector al autoritatii oficiale,
considerata ca perioada de instruire practica si se desfasoara pe perioada unui
sezon de inspectie in camp pentru specia respectiva. Dupa perioada de instruire
practica se va face reverificarea cunostintelor practice ale candidatului la
acreditare;
(iii) daca rezultatele determinarilor la toate cele 3 parcele nu se
incadreaza in tolerantele admise, candidatul se considera respins de la acreditare.
(3) Rezultatul testarii se aduce la cunostinta candidatului la acreditare,
in termen de 24 de ore, dupa fiecare proba.
CAP. 4
Responsabilitatile inspectorilor acreditati si ale autoritatii oficiale
SECTIUNEA 1
Responsabilitatile inspectorilor acreditati
Art. 6
(1) In ceea ce priveste responsabilitatile fata de autoritatea oficiala,
inspectorii in camp acreditati vor fi asimilati cu inspectorii autoritatii
oficiale.
(2) Inspectorii in camp acreditati efectueaza inspectia in camp sub
supraveghere oficiala, in conformitate cu regulile si normele in vigoare
aplicabile la inspectiile oficiale, pentru speciile si categoriile biologice de
seminte pentru care au fost acreditati.
(3) Inspectorii in camp acreditati trebuie sa isi mentina un nivel ridicat
de pregatire teoretica si practica prin:
a) efectuarea permanenta a activitatii de inspectie in camp a culturilor,
fara intreruperi pe o perioada mai mare de 1 an;
b) participarea la instruirile periodice;
c) sa fie la curent cu modificarile aparute in normele in vigoare si
metodele de inspectie a culturilor in camp, insusindu-si orice schimbare.
(4) Inspectorii in camp trebuie sa fie instruiti si testati sau retestati
prin cursuri de pregatire ca si cele ale personalului oficial si atestat prin
examinari oficiale.
SECTIUNEA 2
Responsabilitatile autoritatii oficiale
Art. 7
(1) Autoritatea oficiala trebuie sa dispuna de personal specializat,
echipamente si alte facilitati necesare pentru a realiza expertize tehnice
privind acreditarea si supravegherea inspectorilor in camp.
(2) Autoritatea oficiala trebuie sa se asigure ca persoana acreditata:
a) este libera de orice presiune ce poate afecta negativ calitatea muncii
desfasurate;
b) este independenta in luarea deciziilor;
c) este impartiala cand efectueaza inspectia in camp a culturilor;
d) nu obtine nici un profit personal in urma deciziilor sau masurilor luate
din activitatea de inspectie in camp a culturilor.
(3) Autoritatea oficiala va comunica acceptul pentru inscriere sau motivele
pentru care inscrierea nu poate fi acceptata in decurs de 5 zile lucratoare de
la data depunerii solicitarii de acreditare si a intregii documentatii
solicitate.
(4) Candidatul la acreditare trebuie sa aiba acces pentru indrumare si
informatii la serviciile autoritatii oficiale.
(5) Autoritatea oficiala poate acorda dreptul de inspectie sub supraveghere
oficiala pentru culturile semincere obtinute din seminte care au fost supuse unui
postcontrol oficial, al carui rezultat a corespuns normelor in vigoare.
(6) Autoritatea oficiala trebuie:
a) sa furnizeze proceduri relevante cu privire la schemele O.C.D.E. pentru
controlul in camp al culturilor;
b) sa organizeze instruiri si aplicatii practice pe probleme de control in
camp al culturilor;
c) sa testeze persoanele care au solicitat acreditarea, sa elibereze
certificatul de acreditare pentru candidatii care au promovat testul si sa
incheie un contract de acreditare cu angajatorul persoanei acreditate si/sau cu
persoana respectiva;
d) sa aduca la cunostinta candidatului la acreditare rezultatul testarii in
termen de 24 de ore de la obtinerea rezultatelor verificarii de la proba
scrisa;
e) sa organizeze audituri, sa supravegheze si sa monitorizeze activitatea
de inspectie in camp, ceea ce presupune:
(i) verificarea periodica a cunostintelor inspectorilor in camp acreditati;
(ii) verificarea metodelor aplicate in efectuarea determinarilor in camp;
(iii) verificarea aplicarii corecte a normelor in vigoare, a procedurilor
si a instructiunilor de lucru;
(iv) initierea actiunilor corective si retragerea acreditarii;
(v) identificarea inspectorului in camp acreditat printr-un numar unic si o
stampila personala;
(vi) identificarea culturilor inspectate de inspectorul in camp acreditat
si a loturilor de seminte rezultate, care sa permita monitorizarea semintelor
pe tot parcursul circulatiei si folosirii lor.
(7) Pe tot parcursul activitatii de acreditare se va mentine
confidentialitatea informatiilor obtinute la toate nivelurile.
SECTIUNEA 3
Documentele de acreditare
Art. 8
Contractul de acreditare, prezentat ca model in anexa nr. 2 la prezentele
conditii si proceduri, va avea puterea legala a unui contract intre autoritatea
oficiala, inspectorul in camp si agentul economic angajator, dupa caz.
Art. 9
Certificatul de acreditare, prezentat ca model in anexa nr. 3 la prezentele
conditii si proceduri, reprezinta documentul tipizat eliberat de catre
autoritatea oficiala in urma indeplinirii tuturor conditiilor prevazute in
prezentele conditii si proceduri, are termen de valabilitate 4 ani si este
vizat anual in urma verificarii prin supraveghere a activitatii si in urma
retestarii inspectorului in camp acreditat.
CAP. 5
Supravegherea si monitorizarea inspectorilor in camp acreditati
SECTIUNEA 1
Auditul inspectorilor in camp acreditati
Art. 10
(1) Autoritatea oficiala trebuie sa aiba certitudinea ca inspectorul in
camp acreditat respecta in totalitate regulile si normele in vigoare, iar
activitatea pe care o desfasoara acesta este adecvata si eficienta pentru
scopul propus. Aceasta certitudine poate fi obtinuta in mod obiectiv prin
intermediul unui audit.
(2) Auditorul sau auditorii care efectueaza auditul inspectorilor in camp
vor fi din randul inspectorilor autoritatii oficiale ai LCCSMS sau ITCSMS
recunoscuti de INCS. Auditorii vor fi instruiti anual de LCCSMS sau de alte
autoritati similare pe plan international si vor primi un certificat de
auditor.
(3) In cazul in care este necesar, se pot utiliza persoane specializate din
afara autoritatii oficiale, caz in care autoritatea oficiala trebuie sa se
asigure ca acestea corespund cerintelor impuse, incheindu-se un contract pentru
audit care va cuprinde conditiile ce trebuie respectate, inclusiv clauza de
confidentialitate.
(4) Auditul trebuie efectuat o data la 4 ani pentru prelungirea
acreditarii, la cererea angajatorului sau a persoanei fizice independente, iar
in cazul in care s-au identificat neconformitati, frecventa auditurilor va fi
sporita. Perioada de 4 ani incepe de la data acreditarii.
Art. 11
Autoritatea oficiala va lua in calcul:
a) un sistem de control al intregii documentatii referitoare la activitatea
inspectorilor in camp acreditati;
b) reactualizarea documentatiei necesare;
c) asigurarea ca amendamentele sau schimbarile aduse unor documente sunt
autorizate, procesate si implementate intr-o maniera eficienta si rapida;
d) reexaminarea cunostintelor inspectorilor in camp acreditati in ceea ce
priveste toate schimbarile publicate in documentatia de specialitate;
e) rezultatele supravegherii inspectorului in camp acreditat supus
verificarii.
Art. 12
(1) In urma auditului auditorul va intocmi un raport de audit in 3
exemplare, dintre care un exemplar va fi pastrat la autoritatea oficiala, un
exemplar la agentul economic angajator si/sau un exemplar la inspectorul in
camp verificat.
(2) In urma auditului, daca raportul de audit este favorabil, se elibereaza
un nou certificat de acreditare.
SECTIUNEA 2
Supravegherea inspectorilor in camp acreditati
Art. 13
(1) Supravegherea inspectorilor in camp acreditati va fi efectuata anual de
catre autoritatea oficiala, astfel:
a) prin verificarea a 10% in cazul soiurilor autogame si a 20% pentru
soiurile alogame sau hibrizi, din parcelele examinate de inspectorul in camp
acreditat, de catre inspectorii autoritatii oficiale. In cazul in care se
efectueaza teste oficiale in laborator prin metode de examinare morfologice,
fiziologice sau biochimice pentru stabilirea identitatii si puritatii
varietale, se verifica 5% din culturile soiurilor autogame si 15% din culturile
soiurilor alogame sau hibrizi;
b) la fiecare inspectie de verificare se intocmeste un raport care se
transmite autoritatii oficiale. Aceasta trebuie sa compare rezultatele
inspectorului autoritatii oficiale cu cele ale inspectorului in camp acreditat;
c) in cazul existentei unei diferente clare intre cele doua rezultate, dar
care nu afecteaza decizia de aprobare in camp, se vor intreprinde masuri
corective, iar rezultatele obtinute vor fi transmise autoritatii oficiale care
va opera datele corecte. Daca nici in urma actiunilor corective nu se vor
obtine rezultate corecte, acreditarea inspectorului in camp acreditat va fi
suspendata sau retrasa;
d) in cazul existentei unei diferente care afecteaza decizia de aprobare in
camp a unei culturi examinate de un inspector in camp acreditat, in mod
deliberat sau din neglijenta, autoritatea oficiala va anula si va retrage
documentul de inspectie in camp si va bloca partida sau loturile rezultate, iar
acreditarea va fi suspendata. In acest caz autoritatea oficiala va verifica
toate culturile si loturile rezultate in urma activitatii inspectorului
respectiv, iar daca situatia de neconformitate majora se repeta cel putin o
data, acreditarea va fi retrasa;
e) autoritatea oficiala poate efectua orice determinari morfologice,
fiziologice sau biochimice necesare verificarii semintei provenite din
culturile examinate de inspectorul in camp acreditat in pre- sau postcontrol;
f) pre- sau postcontrolul oficial al loturilor rezultate din culturile
examinate in camp de inspectorul in camp acreditat este obligatoriu;
g) numerele de identitate ale partidelor de seminte si numerele de
referinta ale loturilor rezultate vor fi acordate de autoritatea oficiala in
conformitate cu procedurile aplicate partidelor si loturilor certificate
oficial, cu precizarea ca acestea sa poata fi recunoscute in orice moment ca
fiind examinate in camp de un inspector in camp acreditat.
(2) Contravaloarea verificarilor efectuate de autoritatea oficiala pentru
supravegherea inspectorului in camp acreditat va fi suportata financiar de
catre angajatorul acestuia sau de persoana fizica independenta acreditata care
are contract cu un agent economic pentru efectuarea inspectiei in camp a
culturilor semincere detinute de respectivul agent economic, cu exceptia postcontrolului.
(3) Dupa incheierea verificarilor autoritatea oficiala intocmeste un raport
in 3 exemplare. Un exemplar va ramane la autoritatea oficiala, un exemplar va
fi inmanat angajatorului si unul inspectorului in camp acreditat si verificat,
dupa caz.
CAP. 6
Masuri luate de autoritatea oficiala privind inspectorii in camp acreditati
Art. 14
(1) Certificatul de acreditare poate fi suspendat sau retras, dupa caz, in
urmatoarele situatii:
a) informatii false sau eronate in cererea de acreditare;
b) informatii false sau eronate in documentul oficial de inspectie in camp;
c) nerespectarea procedurii de lucru si a regulilor si normelor in vigoare,
in timpul inspectiei in camp;
d) datele din activitatea de supraveghere si audit demonstreaza ca
inspectorul in camp acreditat nu indeplineste standardele de competenta ce se
impun pentru activitatea pentru care a fost acreditat;
e) neindeplinirea obligatiilor financiare pentru anul in curs de catre
angajatorul inspectorului in camp acreditat sau de persoana fizica independenta
in cauza.
(2) In cazul suspendarii certificatului de acreditare autoritatea oficiala
poate cere inspectorilor in camp acreditati sa urmeze o instruire corectiva si
o reexaminare pentru ca suspendarea acreditarii sa fie anulata; va fi mentionat
un termen limita de corectare a neconformitatilor care au dus la suspendarea
acreditarii. Angajatorul inspectorului in camp acreditat si/sau inspectorul in
camp acreditat, dupa caz, vor fi anuntati in scris despre motivele si decizia
de suspendare, acestia trebuind sa semneze pentru primirea notificarii
respective sau, daca refuza, aceasta va fi expediata prin scrisoare recomandata
sau alt mijloc echivalent.
(3) Anularea deciziei de suspendare a acreditarii se face numai atunci cand
au fost eliminate in totalitate motivele suspendarii.
(4) Dupa constatarea de catre autoritatea oficiala a remedierii
deficientelor agentul economic si/sau inspectorul in camp acreditat, dupa caz,
vor fi anuntati in scris asupra datei de la care acestia isi pot relua
activitatea.
Art. 15
Acreditarea inspectorului in camp va fi retrasa in urmatoarele situatii:
a) la cererea acestuia;
b) neprezentarea inspectorului in camp acreditat pentru reinnoirea vizei
anuale sau a termenului de valabilitate al contractului de acreditare, la
expirarea acestuia;
c) nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficiala pentru
corectarea neconformitatilor care au dus la suspendarea temporara a
acreditarii;
d) depistarea unei neconformitati majore care este de natura sa afecteze
calitatea activitatii desfasurate;
e) neindeplinirea obligatiilor financiare de catre angajatorul
inspectorului in camp acreditat si dupa suspendarea certificatului de
acreditare.
Art. 16
(1) In cazul retragerii acreditarii angajatorul inspectorului in camp
acreditat si/sau inspectorul in camp acreditat vor fi anuntati in scris asupra
motivelor retragerii acreditarii si datei efective a retragerii, acestia
trebuind sa semneze pentru primirea notificarii respective sau, daca refuza,
aceasta va fi expediata prin scrisoare recomandata sau alt mijloc echivalent.
(2) La data retragerii acreditarii contractul de acreditare se considera
nul.
Art. 17
(1) Inspectorul in camp acreditat al carui certificat de acreditare a fost
suspendat sau retras poate face contestatie la autoritatea oficiala, in termen
de 15 zile de la data primirii instiintarii scrise.
(2) Autoritatea oficiala va analiza contestatia si va decide in termen de
15 zile de la primirea contestatiei.
ANEXA 1
la conditii si proceduri
Agent economic: (daca este cazul)
Inregistrat cu Autorizatia de producere a semintelor
nr. ................................................
Se aproba
inscrierea.
Inspector-sef,
CERERE
privind obtinerea acreditarii pentru efectuarea inspectiilor in camp in vederea
certificarii unor culturi semincere sub supraveghere oficiala
Agentul economic/persoana fizica .......................................,
cu sediul/adresa in localitatea ...................., str.
........................ nr. ....., judetul .................., telefon
............., fax ............., inmatriculat/inmatriculata la registrul
comertului cu nr. ..... din ..........., reprezentat/reprezentata prin
..........................................., avand functia de
..................., solicit acreditarea si eliberarea certificatului de
acreditare pentru
.............................................................,
(numele si prenumele)
functia .........................., pentru urmatoarele specii si grupe de
specii ................................................................................
................................................................................
.............................................................................
si urmatoarele categorii biologice
.............................................. .
________________________________________________________________________________
Anexam la prezenta cerere urmatoarele documente:
1. copie xerox de pe autorizatia de producere a semintelor;
2. copie xerox de pe statutul de functionare, cu specificarea obiectului de
activitate in domeniu;
3. copie xerox de pe certificatul de inmatriculare eliberat de Oficiul
registrului comertului de pe langa Camera de Comert si Industrie;
4. copie xerox de pe codul fiscal;
5. dosarul de prezentare a persoanei ce urmeaza a se ocupa de inspectia in
camp in vederea certificarii unor culturi semincere:
- copie de pe diploma de studii;
- curriculum vitae;
- copie de pe carnetul de munca sau de pe contractul temporar.
________________________________________________________________________________
Declar pe propria raspundere ca inspectorul in camp acreditat va fi liber
de orice presiune in activitatea de inspectie in camp.
NOTA: Cererea se depune in 2 exemplare.
Achitat tariful .................... Semnatura conducatorului
agentului economic,
Conform Ordinului ministrului agriculturii, ........................
alimentatiei si padurilor nr. ..../........ Accept conditiile si
responsabilitatile
inspectorului in camp
acreditat.
Data ......................
Semnatura persoanei
candidat,
...........................
ANEXA 2
la conditii si proceduri
CONTRACT DE ACREDITARE
Nr. ..... data .............
1. Partile contractante:
a) Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor (INCS) prin Laboratorul
Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor
(LCCSMS)/Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semintelor si a Materialului
Saditor (ITCSMS)
.............................................................., cu sediul
.....................................................................,
reprezentata/reprezentat prin domnul/doamna
..................................., in calitate de reprezentant al autoritatii
oficiale de acreditare,
si
b) ........................................................................,
(denumirea agentului economic care a solicitat acreditarea)
cu sediul
.....................................................................,
reprezentat prin domnul/doamna ................................................,
in calitate de angajator al inspectorului in camp,
si/sau
c) ........................................................., in calitate
de
(numele si prenumele inspectorului in camp)
inspector in camp, cu adresa ..................................................,
avand actul de identitate
......................................................
2. Obiectul si pretul contractului:
Acest contract stabileste relatia legala dintre INCS, angajatorul
inspectorului in camp acreditat si inspectorul in camp acreditat, in scopul
desfasurarii activitatii de inspectie in camp in vederea certificarii unor
culturi semincere la speciile, grupele de specii si categoriile pentru care a
fost acreditat, pentru si in numele INCS.
Tarifele pentru acreditare si supraveghere se achita de catre angajator la
valoarea si termenele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor.
3. Durata contractului:
Acest contract intra in vigoare la data la care este semnat de
reprezentantii partilor si va inceta la implinirea a 3 ani de la data semnarii.
Contractul poate fi prelungit cu acordul scris al partilor.
4. Documentele care insotesc contractul:
- cerere de acreditare;
- documentele solicitate la inscriere;
- certificatul de acreditare;
- alte acte aditionale.
5. Reguli si norme:
Serviciile executate in baza prezentului contract vor respecta conditiile
si procedurile, normele si standardele in vigoare prezentate de autoritatea
oficiala la incheierea contractului.
6. Obligatiile partilor:
6.1. O parte contractanta nu are, fara acordul scris al celeilalte parti,
dreptul:
- de a face cunoscut prezentul contract sau orice prevedere a acestuia unei
terte persoane in afara acelor persoane implicate in indeplinirea contractului;
- de a utiliza informatiile si documentele obtinute sau la care are acces
in perioada de derulare a contractului in alt scop decat acela de a-si
indeplini obligatiile contractuale.
6.2. Dezvaluirea oricarei informatii persoanelor implicate in indeplinirea
contractului se va face confidential si se va referi numai la acele informatii
necesare in vederea indeplinirii contractului.
6.3. O parte contractanta va fi exonerata de raspunderea pentru dezvaluirea
de informatii referitoare la contract, daca:
- informatia era cunoscuta partii contractante inainte ca ea sa fi fost
primita de la cealalta parte contractanta;
- informatia a fost dezvaluita dupa ce a fost obtinut acordul scris al
celeilalte parti contractante pentru asemenea dezvaluiri;
- partea contractanta a fost obligata in mod legal sa dezvaluie informatia.
6.4. Obligatiile inspectorului in camp acreditat:
Inspectorul in camp acreditat este obligat sa respecte prevederile cuprinse
in Legea nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si
certificarea calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor,
precum si inregistrarea soiurilor de plante, conditiile si procedurile privind
acreditarea persoanelor pentru efectuarea inspectiilor in camp in vederea
certificarii unor culturi semincere sub supraveghere oficiala si celelalte
reguli si norme in vigoare.
Inspectorul in camp acreditat garanteaza ca orice informatie pe care o va
furniza INCS este conforma cu realitatea.
Inspectorul in camp acreditat garanteaza ca pe tot parcursul acestui
contract va respecta conditiile si procedurile de acreditare, cu exceptia unor
modificari efectuate cu aprobarea INCS.
Inspectorul in camp acreditat garanteaza ca va lua toate masurile rationale
necesare pentru a permite INCS sau oricarei alte persoane care actioneaza in
numele INCS sa isi realizeze sarcinile si functiile astfel cum sunt mentionate
in regulile si normele in vigoare.
Inspectorul in camp acreditat garanteaza ca nu va efectua inspectii in camp
in afara speciilor, grupelor de specii si categorii biologice prevazute in
certificatul de acreditare si va lua toate masurile pentru ca serviciile sale
sa nu fie prestate pentru scopuri nelegale sau catre persoane neautorizate.
6.5. Obligatiile autoritatii oficiale:
Autoritatea oficiala are obligatia de a pune la dispozitie inspectorului in
camp acreditat orice facilitati sau informatii pe care le considera necesare
pentru indeplinirea in bune conditii a contractului.
Autoritatea oficiala are obligatia sa isi procure toata documentatia
necesara pentru desfasurarea in bune conditii a procedurilor de acreditare
conform regulilor si normelor in vigoare.
Autoritatea oficiala nu va fi responsabila pentru nici un fel de
compensatii platibile prin lege in privinta sau ca urmare a unui accident sau
prejudiciu adus unui inspector in camp acreditat in timpul desfasurarii
activitatii de inspectie in camp.
Autoritatea oficiala are dreptul de a verifica modul de lucru al
inspectorului in camp acreditat, in conformitate cu conditiile si procedurile
privind acreditarea persoanelor pentru efectuarea inspectiilor in camp in
vederea certificarii unor culturi semincere sub supraveghere oficiala.
Autoritatea oficiala are obligatia de a notifica in scris agentului
economic care are inspectori in camp acreditati reprezentantii sai
imputerniciti pentru acest scop.
6.6. Inceperea sau sistarea activitatii:
Inspectorul in camp acreditat va putea efectua inspectii in camp numai
dupa:
- primirea certificatului de acreditare;
- reinnoirea vizei anuale;
- inlaturarea neconformitatilor majore care au dus la suspendarea temporara
a acreditarii;
- indeplinirea obligatiilor financiare catre autoritatea de acreditare,
supraveghere si audit.
Incetarea acreditarii inspectorului in camp se va face in urmatoarele
conditii:
- la cererea angajatorului si inspectorului in camp acreditat;
- neprezentarea pentru viza anuala;
- nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficiala pentru
corectarea unor neconformitati;
- depistarea de catre autoritatea oficiala a unor neconformitati majore.
6.7. Modalitati de plata:
Angajatorul inspectorului in camp acreditat va achita autoritatii oficiale
contravaloarea serviciilor de acreditare la data inscrierii pentru acreditare,
precum si a celor de supraveghere si a activitatii de inspectie in camp pentru
verificarea modului de lucru al inspectorului in camp acreditat.
Daca angajatorul nu achita contravaloarea serviciilor de acreditare,
procedura de acreditare va fi suspendata.
Daca angajatorul nu va achita factura ce reprezinta serviciile de
supraveghere, se vor aplica penalitati de intarziere, potrivit legii.
7. Amendamente:
Partile contractante au dreptul, pe durata prezentului contract, sa convina
in scris modificarea unor clauze ale acestuia, in conformitate cu normele si
regulile in vigoare.
8. Rezilierea contractului:
Nerespectarea obligatiilor asumate prin prezentul contract de catre una
dintre parti da dreptul partii lezate sa ceara rezilierea contractului. Cererea
de reziliere va fi comunicata in scris celeilalte parti contractante.
9. Forta majora:
Forta majora este constatata de o autoritate competenta.
Aceasta exonereaza partile contractante de indeplinirea obligatiilor
asumate prin prezentul contract, pe toata perioada in care aceasta actioneaza.
In sensul prezentului contract, prin forta majora se intelege un eveniment
mai presus de controlul partilor, care nu se datoreaza greselii sau vinii
acestora, care nu poate fi prevazut la momentul incheierii contractului si care
face imposibila executarea si, respectiv, indeplinirea contractului.
Partea contractanta care invoca forta majora are obligatia sa notifice
celeilalte parti in mod complet producerea acesteia si sa ia masuri care ii
stau la dispozitie in vederea limitarii consecintelor.
Daca forta majora actioneaza sau se estimeaza ca va actiona pe o perioada
mai mare de 6 luni, fiecare parte contractanta va avea dreptul sa notifice
celeilalte parti incetarea prezentului contract fara ca vreuna dintre ele sa
pretinda celeilalte daune.
10. Solutionarea litigiilor:
Autoritatea oficiala prin reprezentantii sai, ITCSMS sau LCCSMS, va face toate
eforturile pentru a rezolva pe cale amiabila, prin tratative directe, orice
neintelegere sau disputa care se poate ivi in cadrul sau in legatura cu
prezentul contract.
Daca dupa 15 zile de la inceperea acestor tratative neoficiale cele doua
parti nu reusesc sa rezolve in mod amiabil divergenta contractuala, fiecare
poate solicita ca divergenta sa se solutioneze prin arbitraj.
11. Limba care guverneaza contractul:
Limba care guverneaza contractul este limba romana.
12. Comunicari:
Orice comunicare intre partile contractante, referitoare la indeplinirea
prezentului contract, trebuie sa fie transmisa in scris.
Orice document scris trebuie inregistrat atat in momentul transmiterii, cat
si in momentul primirii.
Comunicarile dintre parti se pot face si prin telefon, telegrama, telex,
fax sau e-mail, cu conditia confirmarii in scris a primirii comunicarii.
13. Legea aplicabila contractului:
Contractul va fi interpretat conform legilor din Romania.
Autoritatea oficiala, Agentul economic, Inspector in camp
acreditat,
ANEXA 3*)
la conditii si proceduri
*) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
______________________________________________________________________________
| ROMANIA
|
|
|
| MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
|
| INSPECTIA NATIONALA PENTRU CALITATEA SEMINTELOR
|
|
|
| __________________________
|
| | CERTIFICAT DE ACREDITARE | |
| |__________________________|
|
| NR. _____________
|
| |
| Domnul/Doamna ____________________________________________________________
|
| FUNCTIA: _____________________________________
|
| C.I. serie _________ nr. _____________________
|
| AGENT ECONOMIC ___________________________________________________________
|
| ADRESA ___________________________________________________________________
|
| Inregistrat cu Autorizatia nr. ______ pentru activitatea de: _____________
|
| Este recunoscut(a) ca inspector in camp acreditat, in conformitate cu
|
| prevederile Ordinului MAAP nr. .......... pentru aprobarea conditiilor si
|
| procedurilor privind acreditarea persoanelor pentru efectuarea inspectiilor
|
| in camp in vederea certificarii unor culturi semincere sub supraveghere
|
| oficiala, pentru _________________________________________________________
|
| __________________________________________________________________________
|
| (speciile si grupele de specii)
|
|
|
| si categoriile biologice _________________________________________________
|
| |
| Data: _________________
|
|
|
| INSPECTORATUL TERITORIAL PENTRU CALITATEA
|
| SEMINTELOR SI MATERIALULUI SADITOR
|
| sau LCCSMS
|
| _________ |
| / \
|
| | Nume, |
|
| | prenume, |
|
| | semnatura |
|
| \ _________ /
|
| __________________________________________________________________________
|
| | Acest certificat nu este valabil decat vizat pe anul in curs |
|
| |__________________________________________________________________________|
|
| | Anul I | Anul II | Anul III | Anul IV |
|
| | | | | |
|
|_|_________________|___________________|__________________|_________________|_|
|______________________________________________________________________________|