HOTARARE Nr.
410 din 16 aprilie 2008
privind stabilirea
specificatiilor si punerea in aplicare a planurilor anuale 2008 si 2009 pentru
furnizarea de produse alimentare provenind din stocurile de interventie
comunitare catre persoanele cele mai defavorizate din Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL
ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 21 aprilie 2008
Având în vedere prevederile Legii nr. 157/2005 pentru
ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul
Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă,
Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica
Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului,
Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria,
Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda,
Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state
membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea
Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat de România la
Luxemburg la 25 aprilie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005,
precum şi prevederile art. 2, 4 şi 5 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile
destinate finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea
Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la
bugetul de stat, aprobată cu modificări prin Legea nr. 492/2006, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Prezenta hotărâre creează cadrul juridic şi
organizatoric pentru punerea în aplicare în România a următoarelor regulamente ale Comisiei Europene:
a) Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 3.149/1992 pentru
furnizarea de produse alimentare provenind din stocurile de intervenţie pentru
persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, publicat în Jurnalul Oficial
al Comunităţii Europene nr. 313 din 30 octombrie 1992, modificat şi completat
de Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.127/2007, publicat în Jurnalul Oficial al
Comunităţii Europene nr. L 255 din 29 septembrie 2007;
b) Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.146/2007 de adoptare a unui plan privind atribuirea statelor membre de resurse
imputabile exerciţiului 2008 pentru furnizarea de produse alimentare provenind
din stocurile de intervenţie pentru persoanele cele mai defavorizate din
Comunitate, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 257 din 3
octombrie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, care stabileşte
resursele financiare alocate României pentru punerea în aplicare a planului;
c) Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.234/2007 de
instituire a unei organizări comune a pieţelor
agricole şi privind dispoziţiile specifice referitoare la anumite produse
agricole („Regulamentul unic OCP"), publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 299 din 16 noiembrie 2007.
Art. 2. - In înţelesul
prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) organizaţii de caritate - persoanele juridice de drept privat sau public, neguvernamentale,
fără scop patrimonial, care desfăşoară activităţi umanitare, filantropice sau
sunt furnizori de servicii sociale şi sunt înfiinţate conform legii. In cadrul
planului anual, distribuie produsele alimentare livrate în depozitele sale de
operatorul economic;
b) operatori economici -
societăţile comerciale înregistrate pe teritoriul unui stat membru al Uniunii
Europene, care participă cu oferte în scopul atribuirii contractelor legate de
realizarea planului, conform Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 3.149/1992, cu
modificările şi completările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a
contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune
de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
si completările ulterioare, procedura de selectare a ofertanţilor fiind
licitaţia deschisă;
c) plan anual -
resursele financiare atribuite României prin Regulamentul Comisiei (CE) nr.
1.146/2007, cu modificările şi completările ulterioare;
d) beneficiarii - persoanele
şi/sau familiile defavorizate cărora li se distribuie produsele alimentare
furnizate din stocurile de intervenţie ale Comisiei Europene, în conformitate
cu prevederile Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.146/2007, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 3. - Prefinanţarea cheltuielilor pentru
implementare se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, de la poziţia distinctă „finanţare FEGA".
Art. 4. - Categoriile de persoane defavorizate, beneficiare ale planurilor anuale 2008 şi 2009, sunt următoarele:
a) persoanele beneficiare de venit minim garantat;
b) pensionarii agricultori;
c) persoanele îngrijite în centre rezidenţiale,
administrate de furnizori de servicii sociale publici sau privaţi nonprofit;
d) persoanele beneficiare de masă la cantinele de
ajutor social administrate de primării sau de furnizori privaţi nonprofit.
Art. 5. - Pentru furnizarea de ajutoare alimentare
achiziţionate de pe piaţă, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
face plăţi către operatorii economici, conform art. 3 alin. (2a) din
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 3.149/1992, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 6. - (1) Organizaţiile de caritate, în cadrul
planului anual, au responsabilitatea distribuirii produselor alimentare către
beneficiari şi au obligaţia de a întocmi documentele de evidenţă a activităţii
şi de a permite accesul autorităţilor competente în vederea verificării
acestora.
(2) Organizaţiile de caritate care nu au respectat
obligaţiile contractuale aferente planului 2008 vor fi excluse de la
participarea în vederea selectării, pentru punerea în aplicare a planului în
anul 2009.
Art. 7. - Atribuţiile autorităţilor
administraţiei publice centrale şi locale cu responsabilităţi în derularea
planurilor anuale 2008 şi 2009 sunt prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 8. - Autorităţile administraţiei publice locale
sprijină acţiunea de identificare a depozitelor disponibile pentru punerea în
aplicare a planului anual, precum şi a persoanelor beneficiare ale planului.
Art. 9. - In termen de 30 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, între Agenţia de Plăţi si
Intervenţie pentru Agricultură şi Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat
se încheie un protocol cu privire la accesul în spaţiile disponibile din
depozitele rezervelor de stat, pentru punerea în aplicare a planului anual
adoptat de Comisia Europeană
Art. 10. - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative şi Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii şi
dezvoltării rurale,
Dacian Cioloş
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
Ministrul economiei şi
finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
ATRIBUŢIILE
autorităţilor şi instituţiilor publice cu
responsabilităţi în derularea planurilor anuale 2008 şi 2009 de furnizare a produselor alimentare către
persoanele cele mai defavorizate din România
Art. 1. - Ministerul Muncii,
Familiei şi Egalităţii de Şanse, denumit în continuare MMFES, are următoarele atribuţii:
1. pentru planurile anuale 2008 şi 2009, stabileşte
categoriile de persoane cele mai defavorizate care beneficiază de produse
alimentare;
2. colectează datele personale ale beneficiarilor
aflaţi în evidenţele proprii sau ale instituţiilor din subordine şi le
transmite organizaţiilor de caritate selectate. Pentru anul 2008 şi 2009,
colectează datele personale ale beneficiarilor definiţi la art. 4 lit. b) din
hotărâre;
3. asigură relaţionarea şi comunicarea permanentă cu
autorităţile administraţiei publice locale cu responsabilităţi în implementarea
planului anual, acordă acestora sprijin tehnic în vederea realizării în bune
condiţii a activităţii de colectare a datelor personale destinate identificării
beneficiarilor la nivel teritorial şi a transmiterii acestora către
organizaţiile de caritate;
4. asigură comunicarea cu celelalte autorităţi ale
administraţiei publice centrale cu responsabilităţi în implementarea planului
anual, precum şi cu organizaţiile de caritate selectate, în ceea ce priveşte
atribuţiile de identificare a beneficiarilor la nivel local.
Art. 2. - Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, denumit în continuare MIRA, şi autorităţile administraţiei publice locale au următoarele
atribuţii:
1. asigură ordinea şi buna desfăşurare a activităţilor
cuprinse în planul anual la locul de distribuire a
alimentelor;
2. prin intermediul instituţiei prefectului sprijină
activitatea organizaţiilor de caritate privind distribuirea produselor
alimentare către persoanele cele mai defavorizate din România.
Art. 3. - Administraţia
Naţională a Rezervelor de Stat are următoarele atribuţii:
1. comunică Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale şi Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură lista spaţiilor
disponibile în depozitele rezervelor de stat la care se permite accesul organizaţiilor de caritate şi al
operatorilor economici selectaţi;
2. asigură spaţii disponibile în depozitele rezervelor
de stat la momentul livrării de către operatorul economic a produselor
destinate distribuţiei către persoanele defavorizate;
3. permite accesul în aceste
spaţii al reprezentanţilor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi
Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură pentru controlul spaţiilor
de depozitare şi al produselor stocate, precum şi accesul operatorilor
economici şi al organizaţiilor de caritate selectate, în vederea
depozitării/ridicării spre distribuţie a produselor alimentare, după obţinerea
aprobărilor prevăzute de lege. Solicitarea în vederea obţinerii aprobărilor
prevăzute de lege privind accesul la aceste spaţii se face cu 3 zile lucrătoare
înainte de data stabilită pentru acces.
Art. 4. - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale, denumit în continuare MADR, are următoarele atribuţii:
1. coordonează şi supraveghează punerea în aplicare a
planului anual în România;
2. informează Comisia Europeană, cel mai târziu până
la data de 1 februarie a fiecărui an, asupra intenţiei de participare a
României la planul pe anul următor, a cărui implementare începe la data de 1
octombrie şi se încheie la data de 31 decembrie a anului următor;
3. transmite Comisiei Europene cel mai târziu până la
data de 31 mai informaţii privind:
a) cantităţile din fiecare tip de produs, exprimate în
tone, necesare pentru îndeplinirea planului pe teritoriul României pentru anul
financiar următor;
b) forma în care se vor distribui produsele către
beneficiari;
c) categoriile de persoane considerate defavorizate;
4. pe timpul punerii în aplicare a planului anual,
informează de îndată Comisia Europeană cu privire la orice modificări previzibile ale cheltuielilor care pot surveni în punerea în
aplicare a planului;
5. transmite Administraţiei Naţionale a Rezervelor de
Stat informaţii privind cantităţile din fiecare tip de produs, exprimat în
tone, necesar pentru îndeplinirea planului pe teritoriul României pentru anul
financiar următor.
Art. 5. - Agenţia de Plăţi şi
Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, gestionează punerea în aplicare a
planului anual şi are următoarele atribuţii:
1. organizează şi derulează procedura de achiziţie
publică pentru selectarea operatorilor economici, în vederea punerii în
aplicare a planului de furnizare a ajutoarelor alimentare către persoanele cele
mai defavorizate din România, conform prevederilor legale;
2. încheie şi urmăreşte realizarea contractelor cu
operatorii economici selectaţi şi cu organizaţiile de caritate selectate;
3. ia măsuri pentru a fi asigurate fondurile necesare
efectuării plăţii în cazul achiziţionării produselor de pe piaţă, cheltuielilor
de transport şi celor administrative, în limita
resurselor financiare alocate României;
4. efectuează plata sumelor reprezentând cheltuielile
efectuate pentru punerea în aplicare a planului;
5. sancţionează neregulile, conform prevederilor
Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 3.149/1992, cu modificările şi completările
ulterioare;
6. primeşte şi centralizează datele privind realizarea
planului, în vederea transmiterii acestora către Comisia Europeană;
7. transmite lunar Comisiei Europene plăţile efectuate
în cadrul exerciţiului financiar din Fondul European de Garantare Agricolă;
8. selectează, potrivit legii,
organizaţia/organizaţiile caritabilă/caritabile care va/vor fi
implicată/implicate în aplicarea planurilor anuale în 2008 şi 2009;
9. informează MADR asupra stadiului de realizare a planului anual;
10. asigură verificarea materială şi contabilă a
distribuirii alimentelor prin acţiuni de control, începând de la retragerea
produselor alimentare din stocurile de intervenţie, în toate etapele de punere
în aplicare a planului şi pe toată durata acestuia, la toate nivelurile
lanţului de distribuţie, inclusiv la nivel local;
11. transmite MADR raportul anual de îndeplinire a
planului pe parcursul anului financiar anterior, pentru a fi comunicat Comisiei
Europene înainte de 30 iunie;
12. suspendă participarea de
la procedurile de licitaţie, pentru punerea în aplicare a planului în anul
2009, a operatorilor economici care nu au respectat obligaţiile contractuale
aferente planului 2008;
13. primeşte şi analizează propuneri de îmbunătăţire
a punerii în aplicare a planului, de la organizaţiile de caritate participante
la planurile anterioare;
14. informează de îndată organizaţia de caritate
interesată asupra aspectelor care pot influenţa îndeplinirea contractului
semnat cu APIA;
15. consultă, începând cu anul 2008, organizaţiile de
caritate selectate, privind informaţiile menţionate la art. 5 pct. 3 cu avizul
MADR şi MMFES.
Art. 6. - Autorităţile administraţiei publice locale au
următoarele atribuţii:
A. Pentru planurile anuale 2008 şi 2009, serviciile
publice de asistenţă socială din subordinea consiliilor locale sau, după caz,
compartimentele de specialitate din cadrul primăriilor au următoarele
atribuţii:
1. colectează datele personale ale beneficiarilor
aflaţi în evidenţele proprii, respectiv ale celor definiţi la art. 4 lit. a)
din hotărâre, precum şi ale beneficiarilor prevăzuţi la art. 4 lit. c) şi d)
din hotărâre, care sunt înregistraţi la cantinele de ajutor social şi la
centrele rezidenţiale aflate în propria administrare;
2. colectează datele personale ale beneficiarilor
definiţi la art. 4 lit. c) şi d) din hotărâre, înregistraţi la cantinele de
ajutor social şi la centrele rezidenţiale care funcţionează pe propria rază
administrativ-teritorială şi care sunt administrate de furnizori privaţi
nonprofit;
3. transmit datele personale colectate, prevăzute la
lit. a) şi b), către serviciile publice de asistenţă socială din subordinea
consiliilor judeţene, respectiv direcţiile generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului judeţene;
4. prin excepţie de la
prevederile lit. c), serviciile publice de asistenţă socială aflate în
subordinea consiliilor locale ale sectoarelor municipiul Bucureşti transmit
datele personale colectate direct la organizaţiile caritabile selectate.
B. pentru planurile anuale 2008
şi 2009, serviciile publice de asistenţă socială din subordinea consiliilor
judeţene, respectiv direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia
copilului judeţene au următoarele atribuţii:
1. colectează datele personale ale beneficiarilor
aflaţi în evidenţele proprii, respectiv ale celor definiţi la art. 4 lit. c)
din hotărâre, înregistraţi în centrele rezidenţiale aflate în propria
administrare;
2. asigură colectarea informaţiilor referitoare la
datele personale ale beneficiarilor de la serviciile publice de asistenţă
socială, în baza informaţiilor transmise de acestea şi a informaţiilor proprii,
şi realizează documentaţia pentru evidenţa tuturor beneficiarilor definiţi la
art. 4 lit. a), c) şi d) din hotărâre, care îşi au domiciliul sau reşedinţa pe
raza teritorială a judeţului;
3. transmit datele personale înscrise în documentaţia
pentru evidenţa beneficiarilor prevăzută la lit. b) către organizaţiile de
caritate selectate;
4. comunică permanent cu MMFES asupra procedurii şi
modalităţii de colectare a datelor personale şi transmit, la solicitarea
acestuia, documentele de evidenţă a datelor personale, precum şi informări
privind stadiul derulării activităţilor ce le revin în cadrul implementării
planului anual.
Art. 7. - Operatorii economici
şi organizaţiile de caritate păstrează documentele privind punerea în aplicare
a planului, conform termenelor legale de arhivare.
Art. 8. - MADR şi APIA, organismul de certificare şi
reprezentanţii împuterniciţi ai Comisiei Europene, precum şi alte organe
împuternicite, care sunt competente în ceea ce priveşte supravegherea plăţilor
făcute din Fondul European de Garantare Agricolă, verifică documentele
operatorilor economici şi ale organizaţiilor de caritate implicate în punerea
în aplicare a planului, în legătură cu returnarea mijloacelor financiare
plătite, necuvenite, în controalele efectuate conform prevederillor care
reglementează finanţarea politicii agricole comune.