HOTARARE Nr. 592 din 29 septembrie 1997
privind exercitarea controlului asupra incasarii veniturilor si efectuarii
cheltuielilor din bugetul asigurarilor sociale de stat si din bugetele
celorlalte fonduri aprobate prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 271 din 9 octombrie 1997
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Personalul cu competente de control din aparatul propriu al Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale, specializat pentru urmarirea incasarii
veniturilor si efectuarii cheltuielilor din bugetul asigurarilor sociale de
stat si din Fondul pentru plata ajutorului de somaj, are urmatoarele atributii:
a) indruma si coordoneaza activitatea de control asupra incasarii
veniturilor si efectuarii cheltuielilor din bugetul asigurarilor sociale de
stat, bugetul Fondului pentru plata pensiilor si a altor drepturi de asigurari
sociale ale agricultorilor, bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj
si bugetul Fondului pentru pensia suplimentara, la nivelul directiilor generale
teritoriale de munca si protectie sociala;
b) participa, impreuna cu personalul cu atributii de control din cadrul
directiilor generale de munca si protectie sociala teritoriale, la verificarile
facute agentilor economici cu privire la incasarea veniturilor, efectuarea
cheltuielilor si recuperarea debitelor la bugetul asigurarilor sociale de stat
si la bugetele celorlalte fonduri aprobate prin legea bugetului asigurarilor
sociale de stat;
c) verifica respectarea normelor legale privind executia bugetului
asigurarilor sociale de stat si a bugetelor celorlalte fonduri aprobate prin
legea bugetului asigurarilor sociale de stat, legalitatea si realitatea
inregistrarilor veniturilor pentru plata drepturilor de asigurari sociale;
d) verifica la Oficiul Central de Plata a Pensiilor si la compartimentele
teritoriale de pensii modul de utilizare a fondurilor privind plata pensiilor
si a altor ajutoare de asigurari sociale;
e) verifica la compartimentele de pensii de stat si la compartimentele de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale ale agricultorilor modul de
stabilire si de plata a pensiilor, precum si a altor drepturi de asigurari
sociale;
f) verifica la compartimentul de constituire si utilizare fond somaj:
- incadrarea cheltuielilor in nivelul stabilit pe capitole si subcapitole
ale clasificatiei bugetare, conform repartizarii pe trimestre a veniturilor si
a cheltuielilor, aprobata de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale;
- modul de utilizare a fondurilor alocate prin bugetul de venituri si
cheltuieli anual pentru cheltuieli de capital;
g) verifica modul de efectuare a cheltuielilor privind realizarea masurilor
active pentru combaterea somajului;
h) controleaza modul de respectare a prevederilor legale privind
stabilirea, plata, mentinerea, suspendarea sau sistarea ajutorului de somaj, a
alocatiei de sprijin si a ajutorului de integrare profesionala;
i) verifica legalitatea si realitatea conditiilor de acordare a creditelor
cu dobanda avantajoasa agentilor economici solicitatori si modul de utilizare a
creditelor acordate pentru infiintarea sau dezvoltarea intreprinderilor mici si
mijlocii sau a unitatilor cooperatiste;
j) verifica legalitatea platilor compensatorii acordate ca urmare a
aplicarii programelor de restructurare, privatizare, lichidare;
k) controleaza modul de efectuare a cheltuielilor pentru cursurile de
calificare, recalificare si perfectionare a somerilor;
l) verifica la camerele de munca si la compartimentele de pensii si alte
drepturi ale agricultorilor:
- modul in care isi achita contributiile de asigurari sociale persoanele
asigurate pe baza de contract de asigurare sociala si asiguratii agricultori;
- legalitatea modului de calcul si de plata a indemnizatiilor de asigurari
sociale acordate acestor persoane;
m) controleaza la Oficiul Muncii modul in care misiunile diplomatice,
oficiile consulare straine cu sediul in Romania, reprezentantele din Romania
ale unor firme straine achita obligatiile de plata catre bugetul asigurarilor
sociale de stat, pentru cetatenii romani cu care au incheiat contracte
individuale de munca;
n) verifica valorificarea biletelor de tratament si odihna pentru
pensionari si pentru salariatii din unitatile bugetare, precum si tinerea
evidentelor fizice, valorice si operative ale acestora;
o) verifica modul de acordare a biletelor de tratament si odihna pentru
pensionari si pentru salariatii bugetari, calculul si incasarea contributiei
datorate, potrivit legii;
p) verifica modul de organizare si de exercitare a controlului financiar
preventiv asupra incasarilor si platilor din bugetul asigurarilor sociale de
stat si din bugetele celorlalte fonduri aprobate prin legea bugetului
asigurarilor sociale de stat.
Art. 2
Personalul corpului de control fond somaj si asigurari sociale, constituit
la nivelul directiilor generale de munca si protectie sociala teritoriale, are
urmatoarele atributii:
a) controleaza modul in care persoanele fizice si juridice care folosesc
personal salariat constituie si achita contributia de asigurari sociale si
contributia de 5% la Fondul pentru plata ajutorului de somaj, precum si modul
in care retin de la salariati si vireaza contributia de 3% pentru pensia
suplimentara si contributia de 1% la Fondul pentru plata ajutorului de somaj;
b) verifica modul in care agentii economici cu personalitate juridica care
produc, industrializeaza si comercializeaza produse agricole si alimentare
constituie si vireaza, potrivit legii, contributiile datorate Fondului de
pensii si asigurari sociale ale agricultorilor;
c) verifica daca sunt respectate termenele de plata a obligatiilor catre
bugetul asigurarilor sociale de stat si catre bugetele celorlalte fonduri
aprobate prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat si calculeaza
majorari si penalitati, potrivit legii;
d) verifica, cu ocazia controlului, depunerea lunara de catre
contribuabili, in termenul legal, a declaratiei privind obligatiile de plata
catre bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si corectitudinea datelor
inscrise in aceasta;
e) controleaza respectarea temeiului legal pentru incadrarea personalului
salariat pe grupe de munca;
f) verifica evidentierea corecta in contabilitatea agentilor economici a
constituirii obligatiilor catre bugetul asigurarilor sociale de stat si
bugetele celorlalte fonduri aprobate prin legea bugetului asigurarilor sociale
de stat si a calculului majorarilor sau penalitatilor pentru neplata in
termenele legale a acestor obligatii;
g) controleaza daca agentii economici, inclusiv cei care beneficiaza de
credite din Fondul pentru plata ajutorului de somaj, au respectat termenul de
comunicare a locurilor de munca vacante si au angajat personal din randul
somerilor;
h) verifica modul in care sunt respectate prevederile legale in vigoare de
catre agentii economici care incadreaza absolventi ai institutiilor de
invatamant si care beneficiaza de sume compensatorii alocate din Fondul pentru
plata ajutorului de somaj;
i) verifica agentii economici in ceea ce priveste legalitatea si realitatea
cheltuielilor efectuate din Fondul pentru plata ajutorului de somaj pentru
plata indemnizatiilor personalului care lucreaza in sectorul productiei de
aparare, care si-a intrerupt temporar activitatea din lipsa de comenzi sau de
materii prime;
j) verifica agentii economici in ceea ce priveste legalitatea, realitatea
si necesitatea cheltuielilor efectuate pentru plata ajutorului de somaj,
conform protocoalelor incheiate cu Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, Ministerul Transporturilor, Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei;
k) cu sprijinul institutiilor de invatamant, verifica situatia acordarii
ajutorului de somaj sau a ajutorului de integrare profesionala absolventilor
invatamantului liceal, luand masuri ca acordarea acestor drepturi sa fie
sistata in cazul in care acestia urmeaza o forma superioara de invatamant;
l) verifica legalitatea calculului si a platii, de catre persoanele fizice
si juridice care folosesc personal salariat, a drepturilor de asigurari sociale
sau de protectie sociala, care, potrivit legii, se achita direct din
contributia de asigurari sociale, respectiv din sume puse la dispozitie din
Fondul pentru plata ajutorului de somaj;
m) urmaresc recuperarea, in timpul controlului sau in perioada imediat
urmatoare, a debitelor identificate;
n) constata contraventii si aplica amenzi.
Art. 3
La solicitarea personalului cu atributii de control, prevazut la art. 1 si
2 din prezenta hotarare, persoanele fizice sau, dupa caz, conducerea si
salariatii persoanelor juridice, supuse controlului, au obligatia:
a) sa permita accesul organului de control in sediul persoanei juridice;
b) sa puna la dispozitie registrele, actele si orice alte documente
necesare controlului;
c) sa dea informatii si explicatii verbale si in scris, dupa caz, in
legatura cu problemele care formeaza obiectul controlului;
d) sa asigure sprijinul si conditiile necesare bunei desfasurari a
controlului;
e) sa semneze, cu sau fara obiectiuni, actele incheiate in urma
controlului.
Art. 4
(1) Numarul maxim de posturi aprobat pentru personalul cu atributii de
control specializat pentru urmarirea incasarii veniturilor si efectuarii
cheltuielilor din bugetul asigurarilor sociale de stat si din bugetele
celorlalte fonduri aprobate prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat
este de 430, din care: in aparatul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale 30
de posturi si pentru directiile generale de munca si protectie sociala
teritoriale, 400 de posturi.
(2) Din cele 30 de posturi din aparatul Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale, 15 posturi se finanteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat si
15 posturi se finanteaza din Fondul pentru plata ajutorului de somaj.
Din cele 400 de posturi pentru directiile generale de munca si protectie
sociala teritoriale, 200 de posturi se finanteaza din bugetul asigurarilor sociale
de stat si 200 de posturi se finanteaza din Fondul pentru plata ajutorului de
somaj.
(3) Repartizarea celor 400 de posturi se face prin ordin al ministrului
muncii si protectiei sociale.
(4) Personalul de control cu atributii in aplicarea masurilor privind
urmarirea incasarii veniturilor si efectuarii cheltuielilor din bugetul
asigurarilor sociale de stat si din bugetele celorlalte fonduri aprobate prin
legea bugetului asigurarilor sociale de stat indeplineste o functie ce implica
exercitiul autoritatii de stat, primind o legitimatie speciala.
Art. 5
Fondurile necesare pentru plata personalului si pentru desfasurarea
activitatii de control se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat si
din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, in limitele aprobate
prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art. 6
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 300.000 lei
la 800.000 lei nerespectarea dispozitiilor art. 3 lit. a), c), d) si e) din
prezenta hotarare.
(2) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500.000 lei
la 1.000.000 lei nerespectarea prevederilor art. 1 alin. 1, art. 3 alin. 1, 2,
3 si 4 din Decretul nr. 389/1972, modificat si completat prin Legea nr.
49/1992, precum si ale art. 64 alin. (2) din Legea nr. 3/1977, modificat si
completat prin Legea nr. 49/1992.
(3) Nerespectarea dispozitiilor art. 3 lit. b) din prezenta hotarare se
sanctioneaza conform prevederilor Legii nr. 87/1994, iar nerespectarea
dispozitiilor art. 17 alin. (2) si (3), ale art. 22 lit. a), b), c) si ale art.
33 din Legea nr. 1/1991, republicata, se sanctioneaza potrivit prevederilor
acestei legi.
(4) Personalul cu atributii de control constata contraventii si aplica
sanctiuni si pentru faptele prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991 si de
Hotararea Guvernului nr. 720/1991 privind aprobarea Normelor de organizare si
exercitare a controlului financiar, savarsite in legatura cu constituirea si
utilizarea fondurilor bugetului asigurarilor sociale de stat si a bugetelor
celorlalte fonduri aprobate prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat.
(5) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor si ale Legii nr.
87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
Art. 7
(1) Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 448/1994 privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, republicata, modificata
si completata prin Hotararea Guvernului nr. 59/1997, se modifica si se
inlocuieste cu anexa la prezenta hotarare.
(2) Hotararea Guvernului nr. 448/1994, cu modificarile ulterioare, se va
republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 8
Hotararea Guvernului nr. 195/1991 cu privire la organizarea activitatii de
control al modului de stabilire si de plata a ajutorului de somaj, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 71 din 3 aprilie 1991, Hotararea
Guvernului nr. 539/1992 cu privire la organizarea controlului in domeniul
asigurarilor sociale de stat si unele masuri pentru incasarea veniturilor
bugetului asigurarilor sociale de stat, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 239 din 25 septembrie 1992, precum si orice alte
dispozitii contrare se abroga.
PRIM MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
UNITATILE
care functioneaza in subordinea sau in coordonarea Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale
I. Unitati finantate de la bugetul de stat (4.512 posturi)
1. Directiile generale de munca si protectie sociala judetene si a
municipiului Bucuresti - servicii publice descentralizate.
2. Inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii.
3. Unitatile de asistenta sociala.
4. Institutul National de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de
Munca.
5. Oficiul Muncii.
6. Centrul-Pilot de Asistenta si Protectie a Victimelor Violentei in
Familie.
NOTA:
Repartizarea numarului de posturi pe unitatile mentionate mai sus se face
prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale. La numarul de posturi
cu finantare de la bugetul de stat, repartizat pentru directiile generale de
munca si protectie sociala judetene si a municipiului Bucuresti, se adauga
2.150 posturi, cu finantare din Fondul pentru plata ajutorului de somaj, si
1.500 posturi finantate din sumele incasate din comisionul de 1% pentru
activitatile prevazute la art. 5, 6 si 12 din Legea nr. 83/1995.
II. Unitati si activitati finantate din bugetul asigurarilor sociale de
stat si din Fondul pentru plata ajutorului de somaj
1. Oficiul Central de Plata a Pensiilor (215 posturi).
2. Corp Control Asigurari Sociale (215 posturi, din care 15 posturi in
aparatul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si 200 de posturi in
aparatul directiilor generale de munca si protectie sociala teritoriale).
3. Corp Control Fond somaj (215 posturi, din care 15 posturi in aparatul
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si 200 posturi in aparatul
directiilor generale de munca si protectie sociala teritoriale).
III. Unitati finantate din venituri extrabugetare
1. Institutul de Cercetari Stiintifice pentru Protectia Muncii
2. Revista pentru protectia muncii "Obiectiv".
IV. Unitate in coordonare
Institutul National de Cercetare Stiintifica in domeniul Muncii si
Protectiei Sociale.