HOTARARE Nr. 448 din 19 mai 2005
privind deseurile de echipamente electrice si electronice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 491 din 10 iunie 2005
In temeiul prevederilor art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si
ale art. 54 pct. 1 lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000
privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
426/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Obiective
(1) Prezenta hotarare are ca obiectiv prevenirea producerii de deseuri de
echipamente electrice si electronice, denumite in continuare DEEE, precum si
refolosirea, reciclarea si alte forme de valorificare a acestora, astfel incat
sa se reduca volumul de deseuri eliminate.
(2) Prezenta hotarare urmareste imbunatatirea performantelor privind
protectia mediului si sanatatii populatiei prin actiunile desfasurate de toti
operatorii implicati in ciclul de viata al echipamentelor electrice si
electronice, ca de exemplu: producatori, importatori, distribuitori,
consumatori si, in particular, acei operatori economici care sunt direct
implicati in tratarea deseurilor de echipamente electrice si electronice.
Art. 2
Domeniul de aplicare
(1) Prezenta hotarare se aplica categoriilor de echipamente electrice si
electronice prevazute in anexa nr. 1A, cu conditia ca acestea sa nu fie parte
componenta a unui alt tip de echipament ce nu intra sub incidenta prezentei hotarari.
(2) Produsele incluse in categoriile mentionate la alin. (1) sunt prevazute
in anexa nr. 1B.
(3) Prezenta hotarare se aplica fara a se aduce atingere legislatiei
nationale privind cerintele de securitate si sanatate, precum si legislatiei
nationale privind gestionarea deseurilor.
(4) Fac exceptie de la prevederile prezentei hotarari echipamentele care au
legatura cu protectia intereselor privind securitatea nationala, armele,
munitiile si materialele de razboi.
(5) Echipamentele similare celor prevazute la alin. (4), care nu sunt
destinate scopurilor cu specific militar, se supun prevederilor prezentei
hotarari.
Art. 3
Definitii
In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos semnifica
dupa cum urmeaza:
a) echipamente electrice si electronice sau EEE - echipamentele care
functioneaza pe baza de curenti electrici sau campuri electromagnetice si
echipamentele de generare, transport si de masurare a acestor curenti si
campuri, incluse in categoriile prevazute in anexa nr. 1A si destinate
utilizarii la o tensiune mai mica sau egala cu 1.000 volti curent alternativ si
1.500 volti curent continuu;
b) deseuri de echipamente electrice si electronice sau DEEE - echipamentele
electrice si electronice care constituie deseuri conform prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001, inclusiv toate
componentele, subansamblele si produsele consumabile, parte integranta a
echipamentului in momentul in care acestea devin deseuri;
c) prevenire - masurile care urmaresc atat reducerea cantitatii si
nocivitatii DEEE asupra mediului, cat si a materialelor si substantelor pe care
acestea le contin;
d) refolosire - orice operatiune prin care DEEE sau componentele acestora
sunt utilizate in acelasi scop pentru care au fost concepute, inclusiv
utilizarea in continuare a echipamentelor sau componentelor acestora predate la
punctele de colectare, la distribuitori, la reciclatori ori la producatori;
e) reciclare - reprelucrarea, intr-un proces de productie, a materialelor
continute in deseuri, in acelasi scop ca cel initial sau in alte scopuri, cu
exceptia valorificarii energiei. Prin valorificarea de energie se intelege
utilizarea deseurilor combustibile pentru producerea de energie prin incinerare
directa, impreuna cu alte deseuri sau separat, dar cu valorificarea caldurii;
f) valorificare - oricare dintre operatiunile aplicabile prevazute in anexa
nr. IIB la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 426/2001;
g) eliminare - oricare dintre operatiunile aplicabile prevazute in anexa
nr. IIA la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 426/2001;
h) tratare - orice operatiune efectuata dupa predarea DEEE unei instalatii
pentru depoluare, demontare, sfaramare, valorificare sau pregatire pentru
eliminare, precum si orice alta operatiune efectuata pentru valorificarea
si/sau eliminarea DEEE;
i) producator - orice persoana fizica sau juridica, indiferent de tehnica
de vanzare utilizata, inclusiv prin comunicare la distanta, in conformitate cu
Ordonanta Guvernului nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la
incheierea si executarea contractelor la distanta, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 51/2003, care:
(i) produce si comercializeaza EEE sub propria marca; sau
(ii) revinde sub propria marca echipamente produse de alti furnizori, un
revanzator nefiind considerat producator atunci cand marca producatorului
figureaza pe echipament conform pct. (i); sau
(iii) importa ori exporta, cu titlu profesional, EEE din sau in Romania.
Persoana fizica sau juridica care asigura exclusiv o finantare in cadrul
sau ca urmare a unui acord de finantare nu este considerata producator decat
daca desfasoara totodata una dintre activitatile prevazute la pct. (i) - (iii);
j) distribuitor - orice persoana care furnizeaza pe baze comerciale EEE
unei persoane care urmeaza sa le utilizeze;
k) DEEE provenite de la gospodarii particulare - DEEE provenite de la
gospodarii particulare si surse comerciale, industriale, institutionale si alte
surse care, datorita naturii si cantitatii lor, sunt similare celor provenite
de la gospodarii particulare;
l) substanta sau preparat periculos - orice substanta sau preparat definit
potrivit dispozitiilor art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
200/2000 privind clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si
preparatelor chimice periculoase, aprobata cu modificari prin Legea nr.
451/2001, si ale Hotararii Guvernului nr. 92/2003 pentru aprobarea Normelor
metodologice privind clasificarea, etichetarea si ambalarea preparatelor
chimice periculoase;
m) contract de finantare - orice acord sau contract de imprumut, leasing,
inchiriere ori vanzare referitor la orice echipament, indiferent de faptul ca
acordul ori contractul respectiv sau orice acord ori contract colateral prevede
ori nu efectuarea sau posibilitatea efectuarii unui transfer de proprietate
privind echipamentul in cauza;
n) deseuri istorice - DEEE provenite de la EEE introduse pe piata inainte
de 1 ianuarie 2007.
Art. 4
Proiectarea produsului
(1) Producatorii introduc in fabricatie acele EEE ale caror proiecte iau in
consideratie urmatoarele aspecte:
a) sa faciliteze operatiunile de demontare si valorificare a componentelor;
b) sa prevada posibilitati de refolosire si reciclare a DEEE, a
componentelor si materialelor lor.
(2) Este interzis producatorilor sa obstructioneze refolosirea DEEE prin
impunerea unor caracteristici specifice de proiectare sau prin procedee
specifice de fabricare, cu exceptia cazului in care aceste caracteristici
specifice de proiectare sau procedee specifice de fabricare prezinta avantaje
determinante in ceea ce priveste protectia mediului si/sau cerintele de
securitate.
Art. 5
Colectarea selectiva
(1) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a colecta
separat DEEE de la gospodariile particulare si de a pune la dispozitia
producatorilor spatiile necesare pentru infiintarea punctelor de colectare
selectiva a acestora.
(2) In vederea reducerii cantitatii de DEEE eliminate ca deseuri municipale
nesortate si pentru atingerea unui nivel ridicat de colectare selectiva,
posesorii trebuie sa predea DEEE pe care le detin, conform prevederilor alin.
(1) sau la punctele de colectare constituite in acest scop.
(3) In vederea colectarii selective a DEEE provenite de la gospodariile
particulare, producatorii trebuie sa asigure infiintarea:
a) pana la 31 decembrie 2005 a cel putin:
(i) un punct de colectare in fiecare judet;
(ii) un punct de colectare in fiecare oras cu peste 100.000 de locuitori;
(iii) 6 puncte de colectare in municipiul Bucuresti;
b) pana la 31 decembrie 2006 a cel putin un punct de colectare in fiecare
oras cu peste 20.000 de locuitori.
(4) Punctele de colectare prevazute la alin. (3) se amplaseaza in locuri si
la distante care sa asigure un acces usor, tinand seama in special de
densitatea populatiei.
(5) Punctele de colectare au obligatia de a prelua DEEE de la posesorii
finali si distribuitori gratuit sau contra unei compensatii care tine seama de
valoarea componentelor reutilizabile din componenta acestora.
(6) Distribuitorii care introduc pe piata noi produse sunt obligati sa
asigure conditii pentru preluarea DEEE gratuit sau contra unei compensatii care
tine seama de valoarea componentelor reutilizabile din componenta acestora si
in sistem unu la unu, daca echipamentul predat este de tip echivalent si a
indeplinit aceleasi functii ca echipamentul achizitionat.
(7) Fara a prejudicia aplicarea prevederilor alin. (3) si (6), producatorii
pot organiza si exploata sisteme individuale sau colective de preluare a DEEE
provenite de la gospodariile particulare, in scopul respectarii obiectivelor
prezentei hotarari.
(8) Luand in consideratie normele in materie de sanatate si securitate,
DEEE care prezinta riscuri prin contaminare pentru securitatea si sanatatea
personalului din punctele de colectare pot fi refuzate la colectare.
(9) Pentru categoria de DEEE prevazute la alin. (8) se stabilesc masuri
specifice, aprobate prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi apelor,
in termen de 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a prezentei hotarari.
(10) In situatia in care rezulta necesitatea stabilirii unor prevederi
specifice referitoare la predarea DEEE in conformitate cu prevederile alin. (3)
si (6) pentru DEEE care nu contin componente esentiale sau daca acestea contin
alte deseuri decat DEEE, aceste prevederi se aproba prin ordin comun al
ministrului economiei si comertului si ministrului mediului si gospodaririi
apelor.
(11) Pentru alte tipuri de DEEE decat cele provenite de la gospodariile
particulare si fara sa fie prejudiciata aplicarea dispozitiilor art. 9,
producatorii sunt obligati sa asigure colectarea acestor deseuri.
(12) Producatorii sunt obligati sa urmareasca ca toate DEEE colectate
conform prevederilor alin. (3), (6) si (11) sa fie transportate la instalatiile
de tratare autorizate conform art. 6, cu exceptia cazului in care aparatele
sunt refolosite in intregime. Producatorii urmaresc ca refolosirea preconizata
sa nu conduca la incalcarea prevederilor prezentei hotarari, in special ale
art. 6 si 7. Colectarea si transportul DEEE colectate selectiv se efectueaza
astfel incat sa optimizeze refolosirea si reciclarea componentelor sau aparatelor
intregi care pot fi refolosite sau reciclate.
(13) Pana la 31 decembrie 2008 rata medie anuala de colectare selectiva de
DEEE pe cap de locuitor provenite de la gospodariile particulare este de 4,00
kg, cu urmatoarele obiective intermediare:
a) pana la 31 decembrie 2006, a cel putin 2 kg/locuitor;
b) pana la 31 decembrie 2007, a cel putin 3 kg/locuitor.
Art. 6
Tratarea
(1) Pentru a asigura respectarea art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
426/2001, tratarea DEEE cuprinde cel putin indepartarea tuturor lichidelor,
precum si o tratare selectiva in conformitate cu anexa nr. 2.
(2) In scopul asigurarii protectiei mediului se pot adopta standarde
minimale de calitate pentru tratarea DEEE colectate. In acest caz Ministerul
Mediului si Gospodaririi Apelor informeaza Comisia Europeana in vederea
publicarii lor.
(3) Operatorii economici efectueaza operatiuni de tratare a DEEE numai daca
detin autorizatie de mediu potrivit art. 9^1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
426/2001.
(4) Operatorii economici autorizati pentru operatiuni de tratare a
deseurilor au obligatia sa respecte cerintele tehnice prevazute in anexa nr. 3,
referitoare la depozitarea si tratarea DEEE colectate.
(5) Operatiunea de tratare poate fi realizata, de asemenea, in afara
Romaniei sau in afara Comunitatii Europene, in masura in care transportul DEEE
respecta prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 259/93 din 1
februarie 1993 privind supravegherea si controlul transporturilor de deseuri in
interiorul, la intrarea si la iesirea din Comunitatea Europeana. DEEE exportate
din Comunitatea Europeana in conformitate cu Regulamentul Consiliului (CEE) nr.
259/93, cu Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.420/1999 din 29 aprilie 1999 de
stabilire a normelor si procedurilor comune aplicabile transporturilor de
anumite tipuri de deseuri catre anumite tari nemembre ale OCDE si cu
Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.547/1999 din 12 iulie 1999 de stabilire a
procedurilor de control care trebuie aplicate, conform Regulamentului
Consiliului (CEE) nr. 259/93, transporturilor de anumite tipuri de deseuri
catre anumite tari care nu intra sub incidenta Deciziei OCDE C(92) 39 final nu
se iau in calcul pentru indeplinirea obligatiilor si obiectivelor prevazute la
art. 7 alin. (1) si (2) din prezenta hotarare decat daca exportatorul poate
dovedi ca operatiunea de recuperare, refolosire si/sau reciclare s-a desfasurat
in conditii echivalente cu cerintele prevazute in prezenta hotarare.
(6) Se recomanda operatorilor economici care efectueaza operatiuni de
tratare DEEE sa aiba in vedere prevederile Ordinului ministrului agriculturii,
padurilor, apelor si mediului nr. 50/2004 privind Stabilirea procedurii de
organizare si coordonare a schemelor de management de mediu si audit (EMAS) in
vederea participarii voluntare a organizatiilor la aceste scheme.
Art. 7
Valorificare
(1) Producatorii, tertii care actioneaza in numele lor sau organizatiile
colective iau cele mai potrivite masuri pentru indeplinirea urmatoarelor
obiective de valorificare, reutilizare si reciclare a DEEE colectate selectiv
potrivit dispozitiilor art. 5:
a) pentru DEEE incluse in categoriile 1 si 10 din anexa nr. 1A:
(i) la 31 decembrie 2006 rata de valorificare trebuie sa creasca pana la
minimum de 40% din greutatea medie pe aparat;
(ii) la 31 decembrie 2007 rata de valorificare trebuie sa creasca pana la
minimum de 60% din greutatea medie pe aparat;
(iii) la 31 decembrie 2008 rata de valorificare trebuie sa creasca pana la
minimum de 80% din greutatea medie pe aparat;
(iv) la 31 decembrie 2006 rata de refolosire si de reciclare a
componentelor, materialelor si substantelor trebuie sa creasca pana la minimum
de 37,5% din greutatea medie pe aparat;
(v) la 31 decembrie 2007 rata de refolosire si de reciclare a
componentelor, materialelor si substantelor trebuie sa creasca pana la minimum
de 56% din greutatea medie pe aparat;
(vi) la 31 decembrie 2008 rata de refolosire si de reciclare a
componentelor, materialelor si substantelor trebuie sa creasca pana la minimum
de 75% din greutatea medie pe aparat;
b) pentru DEEE incluse in categoriile 3 si 4 din anexa nr. 1A:
(i) la 31 decembrie 2006 rata de valorificare trebuie sa creasca pana la
minimum de 37,5% din greutatea medie pe aparat;
(ii) la 31 decembrie 2007 rata de valorificare trebuie sa creasca pana la
minimum de 56% din greutatea medie pe aparat;
(iii) la 31 decembrie 2008 rata de valorificare trebuie sa creasca pana la
minimum de 75% din greutatea medie pe aparat;
(iv) la 31 decembrie 2006 rata de refolosire si de reciclare a
componentelor, materialelor si substantelor trebuie sa creasca pana la minimum
de 32,5% din greutatea medie pe aparat;
(v) la 31 decembrie 2007 rata de refolosire si de reciclare a
componentelor, materialelor si substantelor trebuie sa creasca pana la minimum
de 48,75% din greutatea medie pe aparat;
(vi) la 31 decembrie 2008 rata de refolosire si de reciclare a
componentelor, materialelor si substantelor trebuie sa creasca pana la minimum
de 65% din greutatea medie pe aparat;
c) pentru DEEE incluse in categoriile 2, 5, 6, 7 si 9 din anexa nr. 1A:
(i) la 31 decembrie 2006 rata de valorificare trebuie sa creasca pana la
minimum de 35% din greutatea medie pe aparat;
(ii) la 31 decembrie 2007 rata de valorificare trebuie sa creasca pana la
minimum de 52,5% din greutatea medie pe aparat;
(iii) la 31 decembrie 2008 rata de valorificare trebuie sa creasca pana la
minimum de 70% din greutatea medie pe aparat;
(iv) la 31 decembrie 2006 rata de refolosire si de reciclare a
componentelor, materialelor si substantelor trebuie sa creasca pana la minimum
de 25% din greutatea medie pe aparat;
(v) la 31 decembrie 2007 rata de refolosire si de reciclare a
componentelor, materialelor si substantelor trebuie sa creasca pana la minimum
de 37,5% din greutatea medie pe aparat;
(vi) la 31 decembrie 2008 rata de refolosire si de reciclare a
componentelor, materialelor si substantelor trebuie sa creasca pana la minimum
de 50% din greutatea medie pe aparat;
d) pentru lampile cu descarcare in gaz rata de refolosire si de reciclare a
componentelor, materialelor si substantelor trebuie sa creasca dupa cum
urmeaza:
(i) minimum de 40% din greutatea lampilor, pana la 31 decembrie 2006;
(ii) minimum de 60% din greutatea lampilor, pana la 31 decembrie 2007;
(iii) minimum de 80% din greutatea lampilor, pana la 31 decembrie 2008.
(2) Valorificarea DEEE se face acordandu-se prioritate refolosirii
echipamentelor intregi.
(3) In scopul urmaririi realizarii obiectivelor prevazute la alin. (1)
producatorii sau organizatiile colective au obligatia sa tina, intr-un registru
constituit special in acest scop, o evidenta a cantitatii de DEEE, de
componente, materiale si substante ale acestora la intrarea si iesirea din
instalatia de tratare si/sau la intrarea in instalatia de valorificare ori de
reciclare. Modul de evidenta a gestionarii si de raportare a informatiilor este
stabilit prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor si
ministrului economiei si comertului, in termen de 90 de zile de la intrarea in
vigoare a prezentei hotarari.
(4) Producatorii sau tertii care actioneaza in numele lor sunt obligati sa
organizeze colectarea, valorificarea si reciclarea DEEE, pentru a indeplini
obligatiile prevazute la art. 5 alin. (13) si la art. 7 alin. (1), in una
dintre urmatoarele modalitati:
a) individual, utilizand propriile resurse;
b) transferarea acestor responsabilitati, pe baza de contract, catre
operatorul economic legal constituit, denumit in continuare organizatie
colectiva, autorizata in acest scop de Ministerul Mediului si Gospodaririi
Apelor.
(5) Procedura si criteriile de autorizare a organizatiei colective se
stabilesc prin ordin comun al ministrului economiei si comertului si
ministrului mediului si gospodaririi apelor, in termen de 90 de zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari.
(6) Ministerul Economiei si Comertului si Ministerul Mediului si
Gospodaririi Apelor propun teme de cercetare pentru dezvoltarea de noi
tehnologii de valorificare, tratare si reciclare a DEEE in cadrul programelor
sectoriale de cercetare.
Art. 8
Finantarea gestionarii DEEE provenite de la gospodariile particulare
(1) Producatorii au obligatia sa finanteze sistemele de colectare, tratare,
valorificare si eliminare nepoluanta a deseurilor istorice provenite de la
gospodariile particulare si depozitate la punctele de colectare instituite
potrivit dispozitiilor art. 5 alin. (3) si (6).
(2) Pentru echipamentele introduse pe piata dupa 31 decembrie 2006
producatorii sunt responsabili cu finantarea operatiunilor prevazute la alin.
(1) privind deseurile provenite din propriile produse. Producatorul poate opta
sa isi indeplineasca aceasta obligatie fie individual, fie participand la un
sistem colectiv.
(3) La introducerea pe piata a unui aparat producatorii depun o garantie
care sa demonstreze ca gestionarea tuturor DEEE este finantata si ca produsele
sunt marcate corespunzator potrivit dispozitiilor art. 11 alin. (2). Aceasta
garantie asigura autoritatile implicate ca operatiunile prevazute la alin. (1)
privind produsul respectiv sunt finantate. Garantia poate fi sub forma unei
participari a producatorului la sisteme adecvate de finantare a gestionarii
DEEE, a unei asigurari de reciclare sau a unui cont bancar blocat.
(4) Costurile de colectare, tratare si eliminare nepoluanta nu se
evidentiaza separat la momentul vanzarii de noi produse.
(5) Finantarea costurilor de gestionare a deseurilor istorice este
asigurata prin unul sau mai multe sisteme la care toti producatorii existenti
pe piata in momentul generarii costurilor contribuie in mod proportional, de
exemplu in functie de cota lor de piata pe tip de echipament.
(6) Pana la data de 13 februarie 2011, la vanzarea de noi produse
producatorii pot informa cumparatorii in legatura cu costurile de colectare,
tratare si eliminare nepoluanta a DEEE provenite din produsele prevazute in
anexa nr. 1A, cu exceptia produselor din categoria 1 a aceleiasi anexe, pentru
care data este 13 februarie 2013. Aceste costuri nu depasesc costurile reale
generate de operatiunile de colectare, tratare si eliminare nepoluanta.
(7) Producatorii care furnizeaza EEE prin mijloace de comunicare la
distanta sunt obligati sa respecte cerintele prezentului articol pentru
echipamentul furnizat in statul membru al Uniunii Europene in care domiciliaza
cumparatorul echipamentului respectiv.
Art. 9
Finantarea gestionarii DEEE provenite de la alti utilizatori decat
gospodariile particulare
(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2007 costurile legate de colectarea,
tratarea, valorificarea si eliminarea nepoluanta a DEEE provenite de la
utilizatori, altii decat gospodariile particulare, si generate de produsele
introduse pe piata se suporta de catre producatori.
(2) Pentru deseurile istorice finantarea costurilor de gestionare trebuie
sa fie asigurata de catre producatori, dupa cum urmeaza:
a) in cazul deseurilor istorice inlocuite cu noi echipamente echivalente
sau cu noi echipamente care indeplinesc aceeasi functie, finantarea costurilor
de gestionare trebuie sa fie asigurata de producatorii acestor produse la
introducerea lor pe piata. Utilizatorii, altii decat gospodariile particulare,
pot sa participe, partial sau in totalitate, la finantarea costurilor de
gestionare a acestei categorii de deseuri;
b) in cazul altor deseuri istorice decat cele prevazute la lit. a),
finantarea costurilor de gestionare trebuie sa fie asigurata de utilizatori,
altii decat gospodariile particulare.
(3) Fara sa se incalce prevederile prezentei hotarari, producatorii si
utilizatorii, altii decat gospodariile particulare, pot incheia acorduri care
stabilesc alte metode de finantare.
Art. 10
Informatii pentru utilizatori
(1) Producatorii sunt obligati sa furnizeze utilizatorilor de EEE din
gospodariile particulare toate informatiile necesare in legatura cu:
a) obligatia de a nu elimina DEEE ca deseuri municipale nesortate si de a
colecta selectiv aceste DEEE;
b) sistemele de predare si colectare puse la dispozitia lor;
c) rolul utilizatorilor in refolosirea, reciclarea si celelalte forme de
valorificare a DEEE;
d) efectele potentiale asupra mediului si sanatatii umane ca urmare a
prezentei substantelor periculoase in echipamentele electrice si electronice;
e) semnificatia simbolului prevazut in anexa nr. 4.
(2) Ministerul Economiei si Comertului, Ministerul Mediului si Gospodaririi
Apelor si autoritatile administratiei publice locale promoveaza campanii de
informare si educare a consumatorilor pentru a-i incuraja sa faciliteze
procesul de refolosire, tratare si valorificare a DEEE.
(3) In scopul reducerii la minimum a eliminarii DEEE ca deseuri municipale
nesortate si pentru a facilita colectarea lor selectiva, producatorii trebuie
sa aplice pe echipamentele electrice si electronice fabricate dupa data de 31
decembrie 2006 simbolul prevazut in anexa nr. 4.
(4) In cazul in care datorita dimensiunii echipamentului sau a modului de
functionare a acestuia aplicarea simbolului pe echipament nu este posibila, simbolul
respectiv trebuie aplicat pe ambalaj, pe instructiunile de utilizare si pe
certificatul de garantie al echipamentului electric si electronic in cauza.
(5) Producatorii si/sau distribuitorii au obligatia de a furniza toate
informatiile prevazute la alin. (1) si (3), in instructiunile de utilizare sau
la punctul de vanzare.
Art. 11
Informatii pentru instalatiile de tratare
(1) Pentru a facilita refolosirea si tratarea adecvata si in conditii de
protectie a mediului a DEEE, precum si intretinerea, imbunatatirea, repararea
si reciclarea acestora, producatorii sunt obligati sa furnizeze, pentru fiecare
tip nou de EEE introdus pe piata, in termen de un an de la introducerea pe
piata a echipamentului, informatii referitoare la refolosire si tratare.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) trebuie sa cuprinda date
referitoare la componentele si materialele ce intra in componenta EEE, precum
si localizarea substantelor si preparatelor periculoase continute in aceste
echipamente.
(3) Producatorii de EEE au obligatia de a pune aceste informatii la
dispozitia centrelor de refolosire, instalatiilor de tratare si de reciclare,
sub forma unor manuale, pe suport de hartie sau electronic pe CD-ROM sau prin
Internet.
(4) Producatorii care introduc pe piata EEE dupa 31 decembrie 2006 trebuie
sa poata fi identificati in mod clar prin etichetele aplicate pe echipamente.
Un marcaj specific va trebui sa arate faptul ca echipamentele au fost introduse
pe piata dupa aceasta data.
(5) Prevederile referitoare la marcajul specific prevazute la alin. (4) vor
fi stabilite prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor si
ministrului economiei si comertului, pana la 30 iulie 2006.
Art. 12
Informatii si intocmirea de rapoarte
(1) Pana la data de 31 decembrie 2005 Ministerul Mediului si Gospodaririi
Apelor intocmeste un registru al producatorilor si importatorilor in care sunt
centralizate anual informatii, inclusiv estimari, cu privire la:
a) cantitatile si categoriile de EEE introduse pe piata;
b) cantitatile si categoriile de EEE care au fost colectate prin toate
mijloacele si refolosite, reciclate si recuperate;
c) greutatea sau numarul deseurilor colectate exportate.
(2) Producatorii au obligatia de a se inscrie pana la data de 31 aprilie
2006 in registrul mentionat la alin. (1), primind un numar de inregistrare ce
va fi comunicat de acestia tuturor retelelor comerciale prin care sunt vandute
EEE.
(3) Pot introduce pe piata EEE numai producatorii inregistrati in registrul
prevazut la alin. (1).
(4) Producatorii de EEE au obligatia sa furnizeze informatii despre
cantitatile si categoriile de EEE introduse pe piata, conform cerintelor
prevazute la alin. (1).
(5) Producatorii care furnizeaza EEE prin mijloace de comunicare la
distanta transmit Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor informatii in
conformitate cu cerintele prevazute la alin. (4) si la art. 8 alin. (7).
(6) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor transmite informatiile
Comisiei Europene o data la 2 ani, in termen de 18 luni de la sfarsitul
perioadei acoperite. Prima raportare acopera perioada 2007 - 2008. Sunt avute
in vedere in special operatiunile de tratare prevazute la art. 6 alin. (5).
(7) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor transmite Comisiei Europene,
o data la 3 ani, un raport privind aplicarea prevederilor prezentei hotarari.
Acest raport se redacteaza pe baza unui chestionar sau a unei schite primite de
la Comisia Europeana. Raportul este pus la dispozitie Comisiei Europene in
termen de 9 luni de la sfarsitul perioadei de 3 ani la care acesta se refera.
(8) Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor va intocmi primul raport
trienal pentru perioada 2007 - 2009.
Art. 13
Inspectia si controlul. Sanctiuni
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amenda de la 5.000.000
lei la 10.000.000 lei pentru persoanele fizice si cu amenda de la 25.000.000
lei la 50.000.000 lei pentru persoanele juridice;
b) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (1) si (2), cu amenda de la
25.000.000 lei la 50.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (5) si (6), art. 7 alin. (3),
art. 8 alin. (7), art. 10 alin. (3), (4) si (5) si ale art. 11 alin. (3) si
(4), cu amenda de la 50.000.000 lei la 75.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) lit. b), cu amenda de la
100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (3), art. 8 alin. (1), art. 9
alin. (2) lit. a) si ale art. 12 alin. (2) si (4), cu amenda de la 100.000.000
lei la 200.000.000 lei si cu suspendarea temporara a activitatii operatorului
economic pana la conformarea cu prevederile prezentei hotarari.
(2) Constatarea contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea
sanctiunilor se fac de catre personalul imputernicit al:
a) Garzii Nationale de Mediu, pentru nerespectarea prevederilor art. 5
alin. (2), (3), (5) si (6), art. 7 alin. (3), art. 8 alin. (1), art. 9 alin.
(2), art. 11 alin. (1), (2) si (3) si ale art. 12 alin. (2) si (4);
b) Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, pentru
nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (3), (4) si (5) si ale art. 11 alin.
(4).
(3) Dispozitiile referitoare la contraventii, prevazute la alin. (1) si
(2), se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 14
Dispozitii finale
Anexele nr. 1A, 1B, 2, 3 si 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 15
Transpunere
(1) Prezenta hotarare transpune Directiva nr. 2002/96/EC privind deseurile
de echipamente electrice si electronice, publicata in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L037 din 13 februarie 2003 si Directiva nr.
2003/108/EC de modificare a Directivei nr. 2002/96/EC privind deseurile de
echipamente electrice si electronice, publicata in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L345 din 31 decembrie 2003.
(2) Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
p. Ministrul economiei si comertului,
Attila Demeter,
secretar de stat
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul integrarii europene,
Adrian Ciocanea,
secretar de stat
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor,
Catalin Florin Teodorescu
ANEXA 1A
CATEGORII
de echipamente electrice si electronice reglementate de prezenta hotarare
1. Aparate de uz casnic de mari dimensiuni
2. Aparate de uz casnic de mici dimensiuni
3. Echipamente informatice si de telecomunicatii
4. Echipamente de larg consum
5. Echipamente de iluminat
6. Unelte electrice si electronice (cu exceptia uneltelor industriale fixe
de mari dimensiuni)
7. Jucarii, echipamente sportive si de agrement
8. Dispozitive medicale (cu exceptia tuturor produselor implantate si
infectate)
9. Instrumente de supraveghere si control
10. Distribuitoare automate
ANEXA 1B
LISTA
cuprinzand produsele care trebuie luate in considerare in sensul prezentei
hotarari si care sunt cuprinse in categoriile enumerate in anexa nr. 1A
1. Aparate de uz casnic de mari dimensiuni
a) Aparate frigorifice mari
b) Frigidere
c) Congelatoare
d) Alte aparate mari utilizate pentru refrigerarea, conservarea si
pastrarea produselor alimentare
e) Masini de spalat rufe
f) Uscatoare de haine
g) Masini de spalat vase
h) Masini de gatit
i) Sobe electrice
j) Plite electrice
k) Cuptoare cu microunde
l) Alte aparate de uz casnic de mari dimensiuni utilizate pentru gatit si
prelucrarea alimentelor
m) Aparate electrice de incalzit
n) Radiatoare electrice
o) Alte aparate de uz casnic de mari dimensiuni utilizate pentru incalzirea
camerelor, a paturilor si a scaunelor si fotoliilor
p) Ventilatoare electrice
q) Aparate de aer conditionat
r) Alte echipamente de ventilare, de ventilare pentru evacuare si de
climatizare.
2. Aparate de uz casnic de mici dimensiuni
a) Aspiratoare
b) Aparate de curatat covoare
c) Alte aparate de curatat
d) Aparate de cusut, tricotat, tesut si alte prelucrari ale textilelor
e) Fiare de calcat si alte aparate de calcat, calandrat si alte forme de
intretinere a imbracamintei
f) Aparate de prajit paine
g) Friteuze
h) Masini de macinat cafea, filtre de cafea si echipamente de deschis sau
sigilat recipiente ori ambalaje
i) Cutite electrice
j) Aparate de tuns parul, uscatoare de par, periute de dinti, aparate de
ras, aparate pentru masaj si alte aparate de ingrijire corporala
k) Ceasuri desteptatoare, ceasuri de mana si alte echipamente de masurat,
indicat sau inregistrat timpul
l) Cantare
3. Echipamente informatice si de telecomunicatii
Prelucrare centralizata a datelor:
a) Unitati centrale
b) Minicalculatoare
c) Imprimante
Informatica personala:
a) Calculatoare personale (inclusiv unitate centrala, mouse, monitor si
tastatura)
b) Calculatoare portabile (inclusiv unitate centrala, mouse, monitor si
tastatura)
c) Calculatoare mici portabile (calculatoare foarte mici, portabile cu
ecran sensibil - notebook)
d) Calculatoare electronice
e) Imprimante
f) Fotocopiatoare
g) Masini de scris electrice si electronice
h) Calculatoare de buzunar si de birou
i) Alte produse si echipamente de colectat, stocat, prelucrat, prezentat
sau comunicat informatii prin mijloace electronice
Terminale si sisteme pentru utilizatori:
a) Faxuri
b) Telexuri
c) Telefoane
d) Telefoane publice
e) Telefoane fara fir
f) Telefoane celulare
g) Roboti telefonici
h) Alte produse sau echipamente de transmis sunete, imagini ori alte
informatii prin telecomunicatie
4. Echipamente de larg consum
a) Aparate de radio
b) Televizoare
c) Camere video
d) Aparate video
e) Aparate de inalta fidelitate
f) Amplificatoare audio
g) Instrumente muzicale
h) Alte produse sau echipamente de inregistrat sau reprodus sunete ori
imagini, inclusiv semnale sau alte tehnologii de propagare a sunetului ori
imaginii, altfel decat prin telecomunicatii
5. Echipamente de iluminat
a) Aparate de iluminat pentru lampi fluorescente, cu exceptia aparatelor
casnice de iluminat
b) Lampi fluorescente drepte
c) Lampi fluorescente compacte
d) Lampi cu descarcare in gaze de inalta intensitate, inclusiv lampi cu
vapori de sodiu la inalta presiune si lampi cu halogenuri metalice
e) Lampi cu vapori de sodiu la joasa presiune
f) Alte materiale de iluminat sau echipamente de difuzat ori controlat
lumina, cu exceptia becurilor cu filament
6. Unelte electrice si electronice (cu exceptia uneltelor industriale fixe
de mari dimensiuni)
a) Masini de gaurit
b) Ferastraie
c) Masini de cusut
d) Echipamente de strunjit, de frezat, de slefuit, de polizat, de taiat cu
ferastraul, de taiat, de forfecat, de perforat, de gaurit, de stantat, de
faltuit, de indoit sau destinate altor operatiuni de prelucrare a lemnului,
metalului sau altor materiale
e) Dispozitive pentru nituit, pentru fixat cu cuie sau pentru insurubat sau
de extragere a niturilor, cuielor, suruburilor sau pentru alte utilizari
similare
f) Dispozitive pentru sudura, pentru lipit sau pentru utilizari similare
g) Echipamente de pulverizat, de imprastiat, de dispersat sau alte
operatiuni de tratare a substantelor lichide sau gazoase prin alte mijloace
h) Unelte de tuns iarba sau pentru alte activitati de gradinarit
7. Jucarii, echipamente sportive si de agrement
a) Trenuri electrice sau masini de cursa in miniatura
b) Console portabile de jocuri video
c) Jocuri video
d) Calculatoare pentru ciclism, scufundare, cros, canotaj etc.
e) Echipamente sportive cu componente electrice sau electronice
f) Automate cu monede
8. Dispozitive medicale (cu exceptia tuturor produselor implantate sau
infectate)
a) Echipamente de radioterapie
b) Echipamente de cardiologie
c) Dializoare
d) Ventilatoare pulmonare
e) Echipamente de medicina nucleara
f) Echipamente de laborator pentru diagnosticare in-vitro
g) Analizoare
h) Aparate frigorifice
i) Teste de fecundare
j) Alte aparate de detectare, prevenire, supraveghere, tratare, alinare a
bolilor, ranilor sau incapacitatilor
9. Instrumente de supraveghere si control
a) Detectoare de fum
b) Regulatoare de caldura
c) Termostate
d) Aparate de masurat, cantarit sau reglat de uz casnic ori utilizate ca
echipamente de laborator
e) Alte instrumente de supraveghere si control utilizate in instalatii
industriale (de exemplu in panourile de control)
10. Distribuitoare automate
a) Distribuitoare automate de bauturi calde
b) Distribuitoare automate de sticle sau doze calde ori reci
c) Distribuitoare automate de produse solide
d) Distribuitoare automate de bani
e) Toate aparatele care furnizeaza automat o gama larga de produse.
ANEXA 2
TRATAREA SELECTIVA
a materialelor si componentelor deseurilor de echipamente electrice si
electronice in conformitate cu art. 6 alin. (1) din hotarare
1. Se impune indepartarea cel putin a urmatoarelor substante, preparate si
componente din orice deseu de echipamente electrice si electronice care face
obiectul unei colectari selective:
a) condensatoarele care contin policlorobifenil (PCB), in conformitate cu
Hotararea Guvernului nr. 173/2000 pentru reglementarea regimului special
privind gestiunea si controlul bifenililor policlorurati si ai altor compusi
similari (PCB/PCT);
b) componentele care contin mercur, precum intrerupatoarele sau lampile cu
retroiluminare;
c) bateriile;
d) placile de circuit imprimat ale telefoanelor mobile, in general, si alte
dispozitive, daca suprafata placii de circuit imprimat este mai mare de 10
cm^2;
e) cartusele de toner, lichid sau sub forma de pasta, precum si tonerele de
culoare;
f) materialele plastice care contin materiale bromurate nepropagatoare de
flacara;
g) deseurile de azbest si componentele care contin azbest;
h) tuburile catodice;
i) clorofluorocarburile (CFC), hidroclorofluorocarburile (HCFC) sau
hidrofluorocarburile (HFC), hidrocarburile (HC);
j) lampile cu descarcare in gaze;
k) ecranele cu cristale lichide (impreuna cu carcasa lor, daca este cazul)
cu o suprafata mai mare de 100 cm^2 si toate ecranele retroiluminate cu lampi
de gaz cu descarcare;
l) cablurile electrice externe;
m) componentele care contin fibre ceramice refractare precum cele descrise
in Hotararea Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice
periculoase;
n) componentele care contin substante radioactive, cu exceptia
componentelor care nu depasesc in cantitate valorile de scutire stabilite prin
Ordinul presedintelui Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor
Nucleare nr. 14/2000 pentru aprobarea Normelor fundamentale de securitate
radiologica, cu completarile ulterioare, si Ordinul ministrului sanatatii si familiei
nr. 944/2001 pentru aprobarea Normelor privind supravegherea medicala a
persoanelor expuse profesional la radiatii ionizante, cu completarile
ulterioare;
o) condensatorii electrolitici care contin substante periculoase (inaltime
> 25 mm, diametru > 25 mm sau volum similar in mod proportional).
Aceste substante, preparate si componente sunt eliminate sau valorificate
in conformitate cu art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000
privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
426/2001.
2. Urmatoarele componente ale DEEE care fac obiectul unei colectari
selective trebuie sa fie tratate in felul urmator:
a) tuburile catodice: se indeparteaza invelisul fluorescent;
b) echipamentele ce contin gaze care epuizeaza stratul de ozon sau care
prezinta un potential de incalzire globala a climei (PIGC) mai mare de 15,
precum cele din spume sau din circuitele de refrigerare: gazele se extrag si se
trateaza in mod corespunzator. Gazele care epuizeaza stratul de ozon se
trateaza potrivit dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 89/1999 privind
regimul comercial si introducerea unor restrictii la utilizarea hidrocarburilor
halogenate ce distrug stratul de ozon, aprobata cu modificari prin Legea nr.
159/2000;
c) lampile de gaz cu descarcare: se indeparteaza mercurul.
3. Tinand cont de considerentele ecologice si de oportunitatea refolosirii
si reciclarii, prevederile pct. 1 si 2 se aplica astfel incat sa nu impiedice
refolosirea si reciclarea nepoluanta a componentelor sau a aparatelor intregi.
ANEXA 3
CERINTE TEHNICE
in conformitate cu art. 6 alin. (4) din hotarare
1. Pentru locuri de depozitare, inclusiv depozitare temporara, a DEEE
inainte de tratarea lor (fara sa aduca atingere prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 426/2001):
a) suprafete impermeabile pentru zonele adecvate, prevazute cu instalatii
de colectare a pierderilor prin scurgere si, daca este cazul, cu decantoare si
epuratoare-degresatoare;
b) prelate rezistente la intemperii pentru zonele adecvate.
2. Pentru locuri de tratare a DEEE:
a) cantare de masurare a greutatii deseurilor tratate;
b) suprafete impermeabile si prelate rezistente la intemperii pentru zonele
adecvate, prevazute cu instalatii de colectare a pierderilor prin scurgere si,
daca este cazul, cu decantoare si epuratoare-degresatoare;
c) spatii de depozitare adecvata pentru piesele detasate demontate;
d) containere adecvate pentru depozitarea bateriilor, a condensatorilor cu
continut de PCB/PCT si a altor deseuri periculoase precum deseurile
radioactive;
e) echipamente de tratare a apei, in conformitate cu reglementarile in
materie de sanatate si mediu.
ANEXA 4
SIMBOL
pentru marcarea echipamentelor electrice si electronice
Simbolul care indica faptul ca echipamentele electrice si electronice fac
obiectul unei colectari separate reprezinta o pubela cu roti barata cu doua
linii in forma de X, ca in imaginea de mai jos. Simbolul trebuie sa fie tiparit
vizibil, lizibil si durabil.
Figura 1, reprezentand simbolul pentru marcarea echipamentelor electrice si
electronice, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 491 din
10 iunie 2005, la pagina 13.