HOTARARE Nr.
32 din 17 aprilie 2007
pentru aprobarea Normei nr.
11/2007 privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii administrate
privat si administratorii acestora
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 288 din 2 mai 2007
In temeiul dispoziţiilor art.
23 lit. a) şi f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărarii Parlamentului Romaniei nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
avand în vedere prevederile art. 51 alin. (4), (5) şi
(6) şi ale art. 110 - 115 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii
administrate privat, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza Hotărarii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 17 aprilie 2007,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărare:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 11/2007 privind auditorul
financiar pentru fondurile de pensii administrate privat şi administratorii
acestora, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărare.
Art. 2. - Prezenta hotărare şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare -reglementare
împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărari.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 11/2007
privind auditorul financiar pentru fondurile de
pensii administrate privat şi administratorii acestora
Avand în vedere prevederile art. 51 alin. (4), (5) şi
(6) şi ale art. 110-115 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii
administrate privat, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 23 lit. a) şi f) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează procesul de
avizare a auditorului financiar, precum şi activitatea desfăşurată de acesta
pentru fondurile de pensii administrate privat şi administratorii acestora.
Art. 2. - Comisia avizează auditorii financiari, membri
activi ai Camerei Auditorilor Financiari din Romania, care intenţionează să
desfăşoare activităţi de audit financiar pentru entităţile supuse autorizării,
supravegherii şi controlului Comisiei.
Art. 3. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege, şi în legislaţia privind
activitatea de audit financiar.
CAPITOLUL II
Avizarea auditorului financiar
SECŢIUNEA 1
Condiţii privind avizarea auditorului financiar
Art. 4. - Pentru a fi avizat în vederea auditării
situaţiilor financiare ale fondurilor de pensii administrate privat şi ale
administratorilor acestora, auditorul financiar trebuie să îndeplinească,
cumulativ, condiţiile prevăzute de Lege, precum şi următoarele:
a) să aibă calitatea de auditor financiar, membru
activ al Camerei Auditorilor Financiari din Romania, conform Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) să fi obţinut în ultimii 3 ani calificativul A
conform Normelor privind controlul calităţii activităţii de audit financiar şi
a serviciilor conexe, elaborate de Camera Auditorilor Financiari din Romania,
aprobate prin Hotărarea Consiliului Camerei Auditorilor Financiari din Romania
nr. 70/2006, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 786 din 18 septembrie 2006;
c) să aibă încheiat un contract de asigurare de
răspundere civilă profesională cu o societate de asigurări autorizată de
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor ori de o instituţie similară dintr-un
stat membru al Uniunii Europene sau aparţinand Spaţiului Economic European,
suma asigurată trebuind să fie la nivelul maxim, în funcţie de riscul asumat
pentru activitatea desfăşurată;
d) să facă dovada posibilităţii utilizării
serviciilor unui expert în activităţi de caicul actuarial şi auditarea
sistemelor informatice, conform Standardului internaţional de audit 620;
e) să nu fi fost sancţionat de către autorităţi
romane sau străine din domeniul financiar cu interdicţia de a desfăşura
activităti în sistemul financiar-bancar ori cu interdicţia temporara de a
desfăşura astfel de activităţi;
f) să nu aibă menţiuni în cazierul fiscal şi cazierul
judiciar;
g) să nu aibă datorii către bugetul de stat, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetele locale şi bugetele fondurilor speciale;
h) să îndeplinească cerinţele legale şi profesionale
referitoare la activitatea de audit;
i) să nu se afle într-o situaţie de incompatibilitate
sau de conflict de interese, prevăzută de legislaţia în vigoare;
j) să fi achitat taxa pentru avizare.
SECŢIUNEA a 2-a
Documentaţia necesară obţinerii avizului de auditor financiar
Art. 5. - (1) Decizia de avizare ca auditor al
fondurilor de pensii administrate privat se eliberează în baza cererii pentru
avizarea auditorului financiar, întocmită conform anexei la prezenta normă.
(2) Cererea, însoţită de documentaţia completă, se depune
şi se înregistrează la Comisie de către societăţile de audit sau auditorii
financiari persoane fizice care intenţionează să solicite avizarea ca auditor
financiar al fondurilor de pensii administrate privat ori al administratorilor acestora.
Art. 6. - Cererea pentru avizarea auditorului financiar
este însoţită de următoarele documente:
a) certificat eliberat de Camera Auditorilor
Financiari din Romania privind desfăşurarea activităţii de audit financiar şi
serviciile profesionale conexe, potrivit prevederilor
legale, îri cazul auditorilor persoane fizice, în copie;
b) autorizaţie eliberată de Camera Auditorilor
Financiari din Romania privind desfăşurarea activităţii de audit financiar şi serviciile profesionale conexe, potrivit prevederilor legale, în cazul auditorilor persoane
juridice, în copie;
c) certificatul de înmatriculare la oficiul
registrului comerţului, în cazul auditorilor persoane juridice, în copie;
d) certificatul constatator emis de oficiul registrului comerţului, cu starea la zi a societăţii, în cazul
auditorilor persoane juridice, în original;
e) situaţiile financiare ale auditorului financiar
pentru ultimele două exerciţii financiare, din care să rezulte că nu a
înregistrat pierderi, în cazul auditorilor persoane
juridice, în copie;
f) contractul de asigurare de răspundere civilă
profesională, conform art. 4 lit. c), în copie;
g) cazierul judiciar, precum şi cazierul fiscal, în
original; h) dovada plăţii taxei de avizare.
SECŢIUNEA a 3-a
Eliberarea sau respingerea avizului auditorului
financiar
Art. 7. - Comisia hotărăşte cu privire la eliberarea
unei decizii de avizare a auditorului financiar în termen de 30 de zile
calendaristice de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului.
Art. 8. - (1) Orice solicitare a Comisiei de informaţii
suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial întrerupe
termenul prevăzut la art. 7, un nou termen începand să curgă de la data
depunerii respectivelor informaţii ori modificări, depunere care nu poate fi
făcută mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării Comisiei,
sub sancţiunea respingerii cererii.
(2) în situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate
solicitantului, spre completare sau înlocuire, după caz.
Art. 9. - (1) Neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevăzute în prezenta normă duce la respingerea cererii
pentru avizare ca auditor financiar al fondurilor de pensii administrate
privat.
(2) Decizia de respingere, scrisă şi motivată, se
comunică în termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Decizia de respingere poate fi contestată în
termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în conformitate cu
legislaţia contenciosului administrativ.
Art. 10. - O nouă cerere de avizare poate fi adresată
Comisiei numai dacă au fost remediate deficienţele care au constituit motivele
de respingere a cererii iniţiale.
Art. 11. - Orice modificare a informaţiilor şi/sau a
documentelor care au stat la baza avizării auditorului financiar va fi
comunicată de către acesta Comisiei în termen de 5 zile calendaristice de la
data producerii modificării.
Art. 12. - Lista auditorilor financiari avizaţi de
Comisie va fi comunicată Camerei Auditorilor Financiari din Romania.
CAPITOLUL III
Atribuţiile şi obligaţiile auditorului financiar
SECŢIUNEA 1
Atribuţiile auditorului financiar
Art. 13. - Auditorul financiar va efectua auditul
financiar al situaţiilor financiare anuale ale fondurilor de pensii
administrate privat şi ale administratorilor acestora, cu respectarea
standardelor internaţionale de audit adoptate de Camera
Auditorilor Financiari diri Romania.
Art. 14. - (1) Auditorul financiar întocmeşte un raport
anual de audit financiar, în conformitate cu standardele de audit adoptate de Camera Auditorilor Financiari din Romania.
(2) Raportul anual al
auditorului financiar se depune la Comisie, de către administrator, odată cu
depunerea situaţiilor financiare anuale.
Art. 15 - Raportul de audit este semnat de către
auditorul financiar, persoană fizică, sau de către reprezentanţii legali ai
societăţii de audit, persoană juridică, şi se datează.
SECŢIUNEA a 2-a
Obligaţiile auditorului financiar
Art. 16. - Auditorul financiar, la solicitarea scrisă a
Comisiei, are obligaţia să furnizeze orice detalii, clarificări şi explicaţii
referitoare la datele cuprinse în situaţiile financiare ale fondurilor de
pensii administrate privaL la care a avut acces în timpul misiunilor sale.
Art. 17. - (1) Auditorul financiar trebuie să informeze
Comisia de îndată ce, în exercitarea atribuţiilor sale, a luat cunoştinţă de
acte sau fapte ale administratorului, care:
a) reprezintă încălcări ale prevederilor legii şi/sau
ale reglementărilor ori normelor emise de Comisie în aplicarea acesteia, prin
care sunt stabilite condiţiile de autorizare şi de desfăşurare a activităţii
fondului de pensii administrat privat;
b) sunt de natură să afecteze semnificativ situaţia
patrimonială a fondului de pensii administrat privat sau buna sa funcţionare.
(2) Transmiterea către Comisie a informaţiilor
prevăzute la alin. (1) nu constituie o încălcare a obligaţiei de păstrare a secretului profesional, neputand atrage
răspunderea auditorului financiar în cauză.
Art. 18. - Auditorul financiar este obligat să respecte
în totalitate prevederile Codului etic pentru auditorii profesionişti, adoptat de Camera Auditorilor Financiari din Romania.
Art. 19. - în cazul constatării nerespectării
prevederilor Legii sau ale prezentei norme, Comisia informează Camera
Auditorilor Financiari din Romania.
CAPITOLUL IV
Sancţiuni
Art. 20. - Comisia retrage
avizul auditorului financiar al fondurilor de pensii administrate privat în
următoarele condiţii:
a) dacă acesta a fost obţinut pe baza unor informaţii
sau documente false, eronate şi care au indus în eroare;
b) dacă auditorului financiar i-a fost retras
certificatul/autorizaţia de către Camera Auditorilor Financiari din Romania;
c) la solicitarea auditorului financiar;
d) în situaţia în care nu se mai îndeplinesc
condiţiile care au fost' avute în vedere la avizarea auditorului financiar;
e) în cazul constatării
nerespectării prevederilor Legii şi ale prezentei norme.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 21. - Anexa face parte integrantă din prezenta
normă.
ANEXA
CERERE
pentru avizarea auditorului financiar
Societatea de audit financiar/Auditorul financiar persoană fizică
.........................................., cu sediul/domiciliul în .....................................................,
solicit avizarea în vederea desfăşurării activităţii de audit financiar pentru fonduri de pensii administrate privat/administratori de fonduri de
pensii.
1. Datele de identificare ale auditorului financiar:
Denumirea societăţii de audit financiar/Numele şi
prenumele auditorului financiar persoană fizică
.................................................................................
Forma juridică........................................................................................................................................................................ ..................................
Adresa sediului social/domiciliului
........................................................................................................................................................................ .....
Codul de înregistrare fiscală .......................................................................................................................................................................... ..........
Numărul certificatului/autorizaţiei de funcţionare
eliberate de Camera Auditorilor Financiari din Romania....................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Informaţii de contact (telefon,
fax, e-mail)
..................................................................................................................................................................
2. Date privind reprezentantul legal al societăţii de
audit financiar (numai pentru societatea de audit
financiar):
Numele şi
prenumele........................................................................................................................................................................ .........................
Funcţia
........................................................................................................................................................................ .............................................
Informaţii de contact (telefon,
fax, e-mail)
....................................................................
3. Date privind actuarul (salariat sau colaborator cu
contract de prestări servicii la societatea de audit financiar):
Numele şi prenumele
........................................................................................................................................................................ .........................
Funcţia........................................................................................................................................................................ ..............................................
4. Informaţii suplimentare
care ar putea fi considerate relevante pentru activitatea societăţii de audit
financiar/auditorului financiar persoană fizică:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Subsemnatul, cunoscand prevederile privind falsul în declaraţii din Codul penal, declar pe propria răspundere, sub
sancţiunea legii, că toate răspunsurile sunt complete şi conforme cu realitatea
şi că nu există alte fapte relevante asupra cărora Comisia ar trebui informată.
Totodată, în numele societăţii pe care o reprezint/în nume propriu, mă angajez
să comunic Comisiei orice modificare privind informaţiile furnizate.
Reprezentantul legal al societăţii de audit
financiar/Auditorul financiar persoană fizică:
...........................................................................
(numele şi prenumele)
...........................................................................
(semnătura şi ştampila)
False declaraţii sau omisiuni intenţionate ale unor
fapte pot constitui încălcări ale legii penale.