HOTARARE Nr.
27 din 5 noiembrie 2009
privind aprobarea Normei nr.
19/2009 pentru modificarea si completarea Normei nr. 11/2007 privind auditorul
financiar pentru fondurile de pensii administrate privat si administratorii
acestora
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 780 din 16 noiembrie 2009
In baza Notei de fundamentare nr. 698 din 30 octombrie
2009 a Direcţiei reglementare, prezentată în cadrul şedinţei din data de 5
noiembrie 2009,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, 22 şi ale art. 23
lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005^
în baza Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile art. 51 alin. (4), (5) şi
(6) şi ale art. 105-110 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii
administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 19/2009 pentru
modificarea şi completarea Normei nr. 11/2007 privind auditorul financiar
pentru fondurile de pensii administrate privat şi administratorii acestora,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Direcţia secretariat, directorul general şi
Direcţia reglementare asigură ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei
hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 19/2009
pentru modificarea şi completarea Normei nr. 11/2007
privind auditorul financiar pentru fondurile de pensii administrate privat şi
administratorii acestora
In temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, 22 şi ale art. 23
lit. a) şi f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
313/2005,
având în vedere prevederile art. 51 alin. (4), (5) şi
(6) şi ale art. 105-110 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii
administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private, denumită în continuare Comisie, emite
prezenta normă.
Articol unic. - Norma nr. 11/2007 privind
auditorul financiar pentru fondurile de pensii administrate privat şi
administratorii acestora, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private nr. 32/2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 288 din 2 mai 2007, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Auditorul financiar întocmeşte un
raport de audit financiar, în conformitate cu standardele internaţionale de
audit şi normele profesionale emise de Camera Auditorilor Financiari din
România.
(2) Raportul de audit al situaţiilor financiare anuale
ale unui administrator trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:
a) identificarea situaţiilor financiare anuale care fac
obiectul auditului financiar, împreună cu cadrul de raportare financiară care a
fost aplicat la întocmirea acestora;
b) o descriere a ariei auditului financiar, care identifică
cel puţin standardele de audit conform cărora a fost efectuat auditul;
c) o opinie de audit care exprimă în mod clar opinia
auditorului financiar, potrivit căreia situaţiile financiare anuale oferă o
imagine fidelă, conform cadrului relevant de raportare financiară, şi, după
caz, dacă situaţiile financiare anuale respectă cerinţele legale; opinia de
audit este fără rezerve, cu rezerve, o opinie contrară sau, dacă auditorii
financiari nu au fost în măsură să exprime o opinie de audit, opinia este imposibil
de exprimat. Auditarea situaţiilor financiare ale exerciţiului financiar
anterior de către un alt auditor financiar nu constituie bază pentru exprimarea
unei opinii cu rezervă;
d) o referire la aspectele asupra cărora în raportul de
audit se atrage atenţia printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit să
fie cu rezerve;
e) o referire privind gradul de conformitate a
raportului administratorului cu situaţiile financiare anuale pentru acelaşi
exerciţiu financiar;
f) o referire privind respectarea prevederilor care
vizează:
(i) metodologia de calcul şi evidenţă a
provizioanelor tehnice constituite de administrator;
(ii) categoriile de active admise să acopere
provizioanele tehnice ale administratorului constituite de administrator;
(iii) regulile de diversificare pentru activele admise
să acopere provizioanele tehnice constituite de administrator;
g) o referire privind practicile şi procedurile
controlului şi auditului intern ale societăţii de pensii, precum şi eventualele
deficienţe constatate şi recomandările făcute pentru remedierea acestora.
(3) Raportul de audit aferent situaţiilor financiare
anuale ale unui fond de pensii administrat privat trebuie să cuprindă cel puţin
următoarele:
a) auditarea anuală a valorii activului net şi a
valorii unităţii de fond, auditorul financiar având obligaţia de a-şi exprima
opinia în ceea ce priveşte respectarea metodologiei de calcul a indicatorilor
financiari specifici fondurilor de pensii administrate privat;
b) identificarea situaţiilor financiare anuale care fac
obiectul auditului financiar, împreună cu cadrul de raportare financiară care a
fost aplicat la întocmirea acestora;
c) descrierea ariei auditului financiar, cu
respectarea standardelor internaţionale de audit conform cărora a fost efectuat
auditul;
d) opinia auditorului financiar care să exprime în mod
clar punctul de vedere potrivit căruia situaţiile financiare anuale oferă o
imagine fidelă a activităţii fondului de pensii şi care este conformă cadrului
relevant de raportare financiară, cu respectarea cerinţelor legale; opinia de
audit poate fi: fără rezerve, cu rezerve, contrară sau imposibil de exprimat,
dacă auditorul financiar nu a fost în măsură să exprime o opinie de audit;
e) o referire privind aspectele asupra cărora auditorii
financiari atrag atenţia printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit
să fie cu rezerve;
f) o referire privind gradul de conformitate a
raportului administratorului referitor la administrarea fondului de pensii cu
situaţiile financiare anuale pentru acelaşi exerciţiu financiar;
g) o referire cu privire la respectarea prevederilor
legale privind metodologia de calcul şi evidenţă a provizioanelor tehnice ale
fondului de pensii administrate privat constituite de către administrator,
precum şi a categoriilor de active care acoperă aceste provizioane tehnice;
h) o referire despre practicile şi procedurile
controlului şi auditului intern al administratorului cu privire la fondul de
pensii administrat privat, precum şi eventualele deficienţe constatate şi
recomandările făcute pentru remedierea acestora.
(4) In termen de 30 de zile de la finalizarea
raportului de audit, auditorii financiari transmit Comisiei o copie certificată
a scrisorii către conducerea societăţii, document ce conţine constatările cu
impact financiar, constatările cu privire la rezultatele evaluării sistemelor
de management şi control intern, precum şi recomandările pentru remedierea
deficienţelor constatate."
2. După capitolul
III se introduc două noi capitole, capitolul III1 „Dispoziţii
privind onorariile de audit" şi capitolul III2 „Comitetul de
audit" care vor avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL III1
Dispoziţiile privind onorariile de credit
Art. 191. - (1) Administratorul şi auditorul
financiar încheie un contract de audit, pentru activitatea de auditare a
situaţiilor financiare anuale ale fondului de pensii administrat privat până la
data de 31 octombrie a anului în curs, astfel încât să intre în vigoare
începând cu data de 1 ianuarie a anului următor, fără ca durata contractului să
depăşească perioada prevăzută de lege.
(2) Modificările prospectului schemei de pensii
private, referitoare la contractul de audit, se depun spre avizare la Comisie
în termen de 15 zile calendaristice de la încheierea contractului de audit sau
de la data modificării acestuia.
(3) In cazul în care contractul de audit menţionat la
alin. (1) se prelungeşte, fără modificarea clauzei referitoare la preţ, se
notifică Comisia, fără a se aplica prevederile alin. (2).
(4) Pentru anul 2010, modificările prospectului
schemei de pensii private, referitoare la contractul de audit, se depun spre
avizare la Comisie, până la 31 decembrie 2009.
Art. 192. - (1) Preţul contractului
menţionat la art. 191 se stabileşte în lei.
(2) Este interzisă modificarea clauzei contractului
prevăzută la alin. (1) cu privire la preţ, în cursul unui an calendaristic,
începând cu data intrării în vigoare a prezentei norme."
„CAPITOLUL II/2
Comitetul de audit
„Art. 193. - (1) Administratorii trebuie să
aibă în structura organizatorică un comitet de audit, care are o funcţie
consultativă.
(2) Comitetul de audit este un comitet permanent,
format dintr-un număr de cel puţin 2 membri neexecutivi ai consiliului de
administraţie sau ai consiliului de supraveghere, după caz, ori din alţi
reprezentanţi desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor, dintre care unul
va fi preşedinte.
(3) Atribuţiile şi modul de funcţionare ale comitetului
de audit sunt reglementate de prezenta normă şi de regulamentele interne ale
fiecărui administrator.
Art. 194. - (1) Preşedintele comitetului de
audit trebuie să fie un membru neexecutiv al consiliului de administraţie sau
al consiliului de supraveghere, după caz.
(2) Cel puţin un membru al comitetului de audit trebuie
să aibă experienţă în domeniul contabilităţii sau auditului şi să fie
independent conform prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 195. - Administratorii trebuie să
asigure accesul membrilor comitetului de audit la orice date sau înregistrări
necesare îndeplinirii atribuţiilor ce revin acestuia.
Art. 196. - Comitetul de audit are cel puţin
următoarele atribuţii:
a) avizează planul de audit şi necesarul de resurse
aferent acestei activităţi;
b) asigură relaţia cu auditorul financiar, în sensul
primirii planului de audit şi analizării constatărilor şi recomandărilor
acestuia, precum şi analizarea constatărilor şi recomandărilor organelor de
supraveghere şi control din afara administratorului;
c) asigură respectarea prevederilor cadrului legal, ale
actului constitutiv şi ale normelor aprobate de consiliul de administraţie;
d) monitorizează procesul de raportare financiară;
e) monitorizează eficacitatea sistemelor de control
intern, de audit intern, după caz, şi de management al riscurilor din cadrul
administratorului;
f) monitorizează auditul financiar al situaţiilor
financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate;
g) verifică şi monitorizează independenţa auditorului,
în special în legătură cu prestarea de servicii suplimentare către
administrator.
Art. 197. - Comitetul de audit poate formula
recomandări adresate consiliului de administraţie sau consiliului de
supraveghere, după caz, privind controlul intern, auditul intern şi auditul
financiar, precum şi pentru numirea auditorului financiar al administratorului.
Art. 198. - (1) Comitetul de audit se
întâlneşte ori de câte ori este necesar, dar cel puţin de două ori pe an, când
analizează rezultatele financiare semestriale şi anuale.
(2) Auditorul financiar raportează comitetului de audit
cu privire la aspectele esenţiale care rezultă din activitatea de audit şi, în
special, cu privire la deficienţele semnificative referitoare la procesul de
raportare financiară.
Art. 199. - (1) Componenţa comitetului de
audit este transmisă Comisiei până la data 1 martie 2010.
(2) Orice modificare a componenţei menţionate la alin.
(1) se transmite Comisiei în termen de 5 zile lucrătoare de la producerea
acesteia."