Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 231 din 30 martie 2005

privind aprobarea Strategiei nationale anticoruptie pe perioada 2005 - 2007 si a Planului de actiune pentru implementarea Strategiei nationale anticoruptie pe perioada 2005 - 2007

ACT EMIS DE:                GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 272 din  1 aprilie 2005


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    Se aproba Strategia nationala anticoruptie pe perioada 2005 - 2007, prevazuta in anexa nr. 1*).
    Art. 2
    Se aproba Planul de actiune pentru implementarea Strategiei nationale anticoruptie pe perioada 2005 - 2007, prevazut in anexa nr. 2*).
------------
    *) Anexele nr. 1 si 2 sunt reproduse in facsimil.

    Art. 3
    Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.

                  PRIM-MINISTRU
             CALIN POPESCU-TARICEANU

                       Contrasemneaza:
                       Ministrul justitiei,
                       Monica Luisa Macovei

                       Ministrul administratiei si internelor,
                       Vasile Blaga

                       Ministrul integrarii europene,
                       Ene Dinga

                       Ministrul finantelor publice,
                       Ionel Popescu

    ANEXA 1

                        STRATEGIA NATIONALA ANTICORUPTIE
                            pe perioada 2005 - 2007

    A. CONSIDERATII GENERALE

    1. Premise
    Strategia Nationala Anticoruptie 2005 - 2007 (denumita in continuare SNA 2005 - 2007) reflecta angajamentul politic neconditionat, in ceea ce priveste lupta impotriva coruptiei.
    Misiunea prezentei strategii este prevenirea si combaterea coruptiei prin perfectionarea si aplicarea riguroasa a cadrului normativ, prin stabilitate si coerenta legislativa si prin consolidarea institutionala a organismelor cu atributii decisive in domeniu.
    Prin coruptie in prezenta strategie se intelege:
    i) devierea sistematica de la principiile de impartialitate si echitate care trebuie sa stea la baza functionarii administratiei publice, si care presupun ca bunurile publice sa fie distribuite in mod universal, echitabil si egal
    si
    ii) substituirea lor cu practici care conduc la atribuirea catre unii indivizi sau grupuri a unei parti disproportionate a bunurilor publice in raport cu contributia lor.
    Actele de coruptie sunt acele demersuri care lezeaza aceasta distributie universala si echitabila cu scopul de a aduce profit unor persoane sau grupuri. Legea nr. 78/2000 stabileste ca element central utilizarea functiei publice ca sursa de venituri, de obtinere a unor avantaje materiale, sau de influenta personala, pentru sine sau pentru altul. Aceasta abordare converge spre definitia data coruptiei in cadrul Programului Global impotriva coruptiei derulat de ONU: "esenta fenomenului coruptiei consta in abuzul de putere savarsit in scopul obtinerii unui profit personal, direct sau indirect, pentru sine sau pentru altul, in sectorul public sau in sectorul privat".
    Auditul independent al Strategiei Nationale Anticoruptie 2001 - 2004, realizat in perioada ianuarie - martie 2005 de Freedom House Washington Inc., arata ca "In perioada 2000 - 2004 Romania a creat un impresionant arsenal de instrumente legale pentru transparenta, responsabilitate si anticoruptie, dintre care unele par sa fi generat rezultate pozitive". In acelasi timp insa au fost identificate ca principale obstacole in calea eficientei luptei impotriva coruptiei:
    - implementarea deficitara a legislatiei anticoruptie;
    - utilizarea restransa a instrumentelor administrative de combatere a coruptiei;
    - coordonarea insuficienta intre structurile de control si organele de ancheta penala in domeniul coruptiei;
    - lipsa de autonomie reala a procurorilor;
    - inflatia legislativa si institutionala in domeniu.
    De asemenea, atat Auditul independent mentionat, cat si ultimul Raport National asupra Coruptiei al Asociatiei Romane pentru Transparenta precizeaza ca sunt necesare imbunatatiri in legislatia anticoruptie, indicand necesitatea adoptarii unor clarificari legislative, in ceea ce priveste, de exemplu, conflictul de interese, mecanismele de verificare a declaratiilor de avere si interese, precum si regimul incompatibilitatilor*1).
------------
    *1) Conform Auditului independent al rezultatelor si impactului generate de Strategia Nationala Anticoruptie realizat de Freedom House si Raportului National asupra coruptiei - editia 2005, realizat de Asociatia Romana pentru Transparenta.

    2. Principii
    Fiecare actiune cuprinsa in prezenta Strategie se subsumeaza urmatoarelor principii, a caror respectare este esentiala pentru realizarea unui sistem judiciar modern:
    - Principiul statului de drept, pe baza caruia este consacrata suprematia legii, toti cetatenii fiind egali in fata acesteia. Acesta are la baza respectarea drepturilor omului si presupune separatia puterilor in stat.
    - Principiul bunei guvernari, conform caruia Guvernul trebuie sa-si stabileasca actiuni clare, eficiente, pe baza unor obiective bine stabilite si de calitate si sa aiba capacitatea si flexibilitatea de a raspunde rapid necesitatilor sociale.
    - Principiul responsabilitatii, care impune obligatia Guvernului formula politici publice si de raspunde pentru eficienta si implementarea acestora, de a accepta si suporta consecintele neindeplinirii acestei obligatii.
    - Principiul prevenirii savarsirii actelor de coruptie, conform caruia identificarea anticipata si inlaturarea in timp util a premiselor de aparitie a faptelor de coruptie sunt prioritare si imperative.
    - Principiul eficientei in combaterea coruptiei, care se bazeaza pe evaluarea continua a activitatii PNA atat din punctul de vedere al rezultatelor concrete cat si al managementului institutional.
    - Principiul cooperarii si coerentei in baza caruia institutiile implicate in prevenirea si combaterea coruptiei trebuie sa coopereze indeaproape, asigurand o conceptie coerenta asupra obiectivelor ce trebuie indeplinite si a masurilor ce urmeaza a fi luate.
    - Principiul transparentei, consultarii societatii civile si al dialogului social, care impune, pe de o parte, transparenta procesului decizional, iar pe de alta parte consultarea membrilor societatii civile in cadrul acestui proces.
    - Principiul parteneriatelor public-private, care recunoaste importanta cooptarii societatii civile in activitatile concrete de implementare a masurilor de prevenire a coruptiei.

    B. DOMENII PRIORITARE SI OBIECTIVE

    Rapoartele asupra coruptiei din Romania realizate in decursul anilor de catre Banca Mondiala, Transparency International sau Freedom House Washington Inc. converg in a arata ca bunele practici nu sunt inca institutionalizate la nivelul functionarii de zi cu zi a aparatului administrativ de stat, la nivelul justitiei, al politiei sau al vamii. Acest lucru face ca in permanenta sa fie necesare doua abordari simultane, deopotriva importante, in efortul anticoruptie. Prima vizeaza constructia normalitatii prin instituirea de standarde si stabilirea de bune practici la nivelul administratiei si a altor sectoare cheie, cum ar fi educatia, sistemul sanitar, organele de mentinere a ordinii publice, justitia. Aceasta abordare cuprinde intreg spectrul de activitati referitoare la prevenirea coruptiei, la crearea unei societati care pretuieste integritatea, si care functioneaza pe baza unor standarde recunoscute de integritate. Cealalta abordare vizeaza reprimarea comportamentelor deviante de la aceste standarde si norme, si cuprinde activitatile de combatere a coruptiei propriu-zise, precum si completarea cadrului institutional care sa permita o activitate de combatere eficienta. Cele doua se constituie in domenii prioritare de actiune in cadrul acestei strategii. In sfarsit, realizarea activitatilor din aceste doua domenii necesita consolidarea cooperarii interne si internationale in domeniul prevenirii si combaterii coruptiei, ceea ce se constituie in al treilea domeniu de activitate.

    Domeniul prioritar I: PREVENIRE, TRANSPARENTA, EDUCATIE

    Obiectivul 1. Cresterea transparentei si integritatii in administratia publica
    Una dintre cauzele cele mai importante ale aparitiei si intretinerii fenomenului de coruptie este lipsa de transparenta a sistemului administrativ. Ca atare apare necesitatea ca, pe de o parte, sa fie completat cadrul legislativ privitor la transparenta administratiei publice, iar pe de alta parte sa fie continuata implementarea prevederilor deja existente pentru a atinge anumite standarde de transparenta in sectorul public. In acest sens se vor avea in vedere revizuiri legislative, expuse in planul de actiune, in urmatoarele domenii: acordarea de finantari nerambursabile din fondurile publice, finantarea partidelor politice, alocarea fondurilor publice pentru publicitate, regimul achizitiilor publice, regimul functionarilor publici, regimul inspectiilor la agentii economici. In privinta accesului la informatia de interes public, respectiv in privinta participarii cetatenesti la procesul de luare a deciziilor, se poate constata, pe de-o parte, implementarea partiala a prevederilor legale si, pe de alta parte, intarzierea in revizuirea reglementarilor care restrang accesul la informatie in sensul unei definiri precise a informatiilor exceptate de la accesul public. In acest domeniu se va continua monitorizarea implementarii acestor acte normative.
    Un accent important in cadrul acestui obiectiv se pune pe includerea normelor incluse in codurile de conduita in programele de pregatire profesionala specializata a personalului din sectoare publice considerate vulnerabile.
    In scopul asigurarii coordonarii luptei impotriva coruptiei si a coerentei politicilor publice din domeniu, planul de actiune include referiri la strategii si planuri anticoruptie sectoriale (de exemplu: sectorul vamal, politia si institutiile de control). Strategiile sectoriale vor include responsabilitati clare pentru toate organele cu atributii in lupta impotriva coruptiei in ariile respective (de exemplu Autoritatea Nationala a Vamilor, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Finantelor Publice). In vederea cresterii calitatii actului de control si a probelor, se vor realiza de catre structurile de control administrativ planuri de control pe sectoarele cele mai vulnerabile, in cooperare cu Parchetul National Anticoruptie.

    Obiectivul 2. Prevenirea coruptiei in mediul de afaceri
    Acest obiectiv vizeaza crearea unui mediu de afaceri in care competitia intre firmele de stat si cele private, pe de o parte, si intre firmele private pe de alta sa fie echitabila si supusa acelorasi reguli, iar statul sa functioneze ca un arbitru impartial si eficace in asigurarea respectarii reglementarilor in vigoare de catre toti agentii economici. Analiza impactului SNA 2001 - 2004 realizata prin auditul independent arata ca raman inca zone vulnerabile la coruptie in legislatia privind mediul de afaceri care se reflecta, intre altele, in ambiguitati ale prevederilor legislative in domeniul falimentului si al modului de acordare de scutiri si de reesalonari de la plata taxelor. De asemenea, un rol important in prevenirea coruptiei in acest domeniu este rezervat reglementarii cu prioritate a evaziunii fiscale, precum si armonizarii legislatiei privind spalarea banilor cu acquis-ul comunitar si cu recomandarile FATF.

    Obiectivul 3. Campanii de informare si masuri educative
    Acest obiectiv vizeaza cresterea gradului de intelegere a mecanismelor coruptiei si stimularea unei atitudini civice anticoruptie atat a cetatenilor adulti si platitori de taxe, cat si a tinerilor. Implementarea standardelor de performanta si de integritate ale administratiei publice este posibila numai cu ajutorul cetateanului care sa joace rolul unui consumator de servicii constient de drepturile si de indatoririle sale, ca si de modalitatile practice de a le realiza, cu alte cuvinte, a unui cetatean care este competent din punct de vedere civic. Asadar, o componenta fundamentala a prevenirii fenomenului coruptiei consta in activitatea de informare a cetatenilor atat cu privire la obligatiile legale ale institutiilor si ale functionarilor publici, cat si cu privire la modalitatile de lupta impotriva fenomenului coruptiei, prin mijloacele legale si civice de care fiecare cetatean dispune.
    Constatand ca in perioada 2001 - 2004 au fost facute prea putine eforturi in ceea ce priveste informarea diferitelor categorii de cetateni cu privire la cauzele, mecanismele si consecintele coruptiei, Auditul independent asupra SNA I recomanda derularea unor campanii de informare, cu implicarea organizatiilor neguvernamentale.
    Totodata, consecvente angajamentelor asumate fata de Uniunea Europeana, autoritatile romane vor continua organizarea de campanii de constientizare privind efectele devastatoare ale coruptiei la scara larga. Temele vor viza, intre altele, transparenta decizionala, codurile de conduita a functionarilor publici, constientizarea de catre opinia publica a costurilor administrative suplimentare reprezentate de coruptie, conflictele de interese si incompatibilitatile. O alta abordare a segmentului de informare asupra coruptiei va consta in introducerea, in programa pentru licee, a unor cursuri sau module de curs de educatie civica anticoruptie.

    Domeniul prioritar II: COMBATEREA CORUPTIEI

    Obiectivul 4. Cresterea integritatii si a rezistentei la coruptie a sistemului judiciar
    Integritatea sistemului judiciar este factorul crucial pentru reusita luptei impotriva coruptiei. In acelasi timp, sistemul judiciar a fost identificat ca o zona ale carei disfunctionalitati pot avea un impact major asupra eficientei luptei impotriva coruptiei. Romania a progresat pe calea stabilirii independentei sistemului judiciar fata de puterea politica. Cu toate acestea, sunt inca necesare masuri care sa conduca la atingerea unor standarde inalte de performanta si integritate de catre magistrati. Adoptarea si diseminarea Codului deontologic actualizat sunt masuri importante in directia cresterii integritatii si rezistentei la coruptie a sistemului judiciar, alaturi de completarea de catre magistrati a prevederilor cu privire la declaratiile de avere si de interese*2).
    In ceea ce priveste procurorii, auditul independent asupra impactului SNA 2001 - 2004 reclama vulnerabilitatea pozitiei acestora in raport cu procurorul ierarhic superior, identificand in aceasta vulnerabilitate premisele unor probleme sistemice. Planul de actiune include masuri clare pentru aplicarea principiului continuitatii in faza de urmarire penala: stabilirea unor criterii obiective de repartizare initiala a cauzelor, restrictionarea posibilitatilor de redistribuire a dosarelor si de interventie a procurorului ierarhic superior in desfasurarea urmaririi penale la cazuri expres si limitativ prevazute de lege, introducerea controlului instantei cu privire la actele de infirmare ale procurorului ierarhic superior, la cererea procurorului care efectueaza urmarirea penala in cauza.
    In vederea cresterii operativitatii si eficientei in activitatea de urmarire penala va fi consolidat controlul efectiv si nemijlocit al procurorului asupra activitatilor de investigare si cercetare penala efectuate de politia judiciara. De asemenea se vor pune la punct proceduri care sa permita sesizarea de indata a procurorului de catre structurile informative si de investigatie prin transmiterea oricaror informatii si suport probator referitoare la savarsirea unor acte sau fapte de coruptie sau crima organizata. In acest context trebuie mentionat ca pana la sfarsitul anului se va infiinta Comunitatea de Informatii in scopul coordonarii tuturor structurilor cu atributii in culegerea de informatii.
    Auditul Independent asupra Strategiei Nationale Anticoruptie 2001 - 2004 atrage atentia asupra faptului ca exista membri CSM care detin si functii administrative in cadrul instantelor si parchetelor, ceea ce, in opinia auditorului, se defineste prin situatie de incompatibilitate. Alte evaluari independente*3) se refera la caracterul nepermanent al membrilor CSM ca la un aspect negativ al functionarii CSM si recomanda permanentizarea pozitiilor de membri CSM. O alta deficienta semnalata de organizatii ale societatii civile este vechimea actuala impusa pentru magistratii care acced la functii de conducere, solutia propusa fiind de reducere a anilor de activitate necesari pentru a promova si a fi numit in functiile de conducere. Planul de actiune include masuri care introduc incompatibilitati intre calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii si functiile de conducere la instante si parchete. De asemenea, planul introduce masuri cu privire la transparentizarea procesului de evaluare a magistratilor si cu privire la elaborarea si publicarea de catre Consiliul Superior al Magistraturii a unui raport anual privind activitatea proprie.
    In ceea ce priveste instrumentele de consolidare a integritatii sistemului judiciar, incepand cu anul 2005, toate instantele din tara beneficiaza de un sistem informatic si software specializat pentru efectuarea distributiei aleatorii a dosarelor catre completele de judecata. Intr-un raport al Ministerului Justitiei din februarie 2005*4), se arata ca au existat dificultati in ceea ce priveste implementarea efectiva a acestui sistem, dificultati care au fost insa remediate pana la 1 martie 2005. In prezent distributia aleatorie se aplica la toate instantele din tara. Pentru incidentele procedurale care nu s-au putut rezolva in sistem informatizat (de exemplu incompatibilitatile), pentru a se asigura distributia aleatorie se aplica Hotararea CSM numarul 71, din 9 martie 2005. Aceasta hotarare include si prevederi care asigura continuitatea completelor de judecata si a judecatorilor in cadrul completelor.
    Planul propune masuri administrative si legislative pe termen scurt de reformare a Directiei Generale de Protectie si Anticoruptie (DGPA) astfel incat acest serviciu, militarizat in prezent, sa devina o unitate de investigatie interna moderna si responsabila, la nivelul Ministerului Justitiei, conform angajamentelor Romaniei fata de Uniunea Europeana. In acest sens, planul de actiune include masuri cu privire la redefinirea competentelor si eliminarea suprapunerilor, demilitarizarea Directiei Generale de Protectie si Anticoruptie, precum si prin instituirea unor mecanisme eficiente de control a activitatii sale. Pe termen mediu, se va evalua necesitatea mentinerii acestui serviciu in cadrul Ministerului Justitiei.
------------
    *2) Noile formulare detaliate de declaratii de avere si de interese au fost aprobate prin OUG 14/3 martie 2005.
    *3) Asociatia Romana pentru Transparenta - Raportul National asupra Coruptiei - editia 2005; Asociatia Magistratilor din Romania - comentarii asupra Legii nr. 304 privind organizarea si functionarea CSM
    *4) Raport prezentat Consiliului Superior al Magistraturii

    Obiectivul 5. Reducerea numarului de structuri cu atributii in lupta impotriva coruptiei
    Un angajament important asumat de catre Romania vizeaza adoptarea de masuri care sa reduca considerabil numarul autoritatilor care au atributii de prevenire sau investigare a coruptiei pana la sfarsitul lui 2005, astfel incat sa fie evitate suprapunerile in ceea ce priveste responsabilitatile.
    Analizele realizate de catre Ministerul Justitiei, ca si rapoartele externe, arata ca activitatea de anticoruptie este afectata atat de suprapuneri ale competentelor diverselor structuri, dar mai ales de fragmentare. Coordonarea este cu atat mai dificila cu cat acest domeniu implica activitati de investigatie si transferul de date confidentiale. Masurile incluse in planul de actiune vizeaza:
    - elaborarea unei evaluari pentru redefinirea si delimitarea clara a atributiilor autoritatilor si institutiilor publice care in prezent detin competente in domeniile combaterii si/sau prevenirii coruptiei
    - revizuirea cadrului legislativ, pe baza concluziilor evaluarii de mai sus, in vederea redefinirii si delimitarii clare a atributiilor, a rationalizarii activitatii si a reducerii numarului acestor institutii si autoritati in vederea limitarii actualei fragmentari institutionale.

    Obiectivul 6. Intarirea capacitatii institutionale a Parchetului National Anticoruptie (PNA)
    Angajamentele asumate de Romania includ necesitatea aplicarii riguroase a legislatiei anticoruptie in vigoare si asigurarea independentei efective a Parchetului National Anticoruptie. Auditul Independent asupra SNA 2001 - 2004 subliniaza necesitatea reorganizarii Parchetului National Anticoruptie pentru a permite o coordonare efectiva cu celelalte structuri avand atributii in lupta impotriva coruptiei, precum si necesitatea perfectionarii politicilor de personal ale Parchetului National Anticoruptie.
    Masurile propuse in planul de actiune se refera la:
    - consolidarea independentei si reorganizarea Parchetului National Anticoruptie;
    - analizarea periodica a activitatii Parchetului National Anticoruptie si a activitatii Procurorului General al Parchetului National Anticoruptie, inclusiv din punctul de vedere al performantelor in administrarea institutiei si al rezultatelor concrete; revizuirea procedurii de numire si revocare a Procurorului General al Parchetului National Anticoruptie, cu asigurarea atat a independentei cat si a responsabilitatii acestuia pentru performantele Parchetului National Anticoruptie;
    - stabilirea unor proceduri clare de colaborare intre Parchetul National Anticoruptie si toate celelalte structuri cu atributii in lupta anticoruptie;
    - selectarea procurorilor Parchetului National Anticoruptie in urma evaluarii performantelor profesionale ale acestora pe baza unor criterii obiective;
    - asigurarea personale si financiare resurse, potrivit evaluarilor efectuate;
    - pregatirea profesionala specializata a personalului;
    - imbunatatirea sistemului informatic al Parchetului National Anticoruptie care sa permita inclusiv dezvoltarea bazei de date statistice;
    - intocmirea si prezentarea de catre Parchetul National Anticoruptie a unui raport anual privind rezultatele combaterii coruptiei la nivel inalt.

    Obiectivul 7. Cresterea celeritatii in urmarirea penala si in procesul penal
    Angajamentele Romaniei includ asigurarea unor proceduri rapide si transparente de urmarire si judecare a faptelor de coruptie. Masura propusa in planul de actiune vizeaza reducerea duratei procedurilor cu privire la toate cauzele penale, cu respectarea deplina a drepturilor inculpatilor si a celorlalte parti implicate in procesul penal.
    De asemenea se propune modificarea Codului de procedura penala si a altor acte normative incidente in vederea asigurarii continuitatii institutionale si a operativitatii in cercetarea penala a cauzelor care privesc atat infractiuni de coruptie, cat si de crima organizata.

    Obiectivul 8. Combaterea coruptiei prin mijloace administrative
    Una dintre principalele recomandari ale Auditului independent asupra Strategiei Nationale Anticoruptie 2001 - 2004 se refera la extinderea definitiei conflictului de interese. De asemenea, Auditul recomanda si desemnarea unui organism unic si independent de verificare a declaratiilor de avere, de interese si a situatiilor de incompatibilitate. Totodata, Romania s-a angajat fata de Uniunea Europeana ca in mod deosebit, sa adopte masuri pentru a face posibila verificarea depunerii declaratiilor de avere*5) si de a revizui regimul de sanctiuni astfel incat sa se asigure efectul lor descurajator.
    Masurile propuse in planul de actiune prevad desemnarea unui organism cu atributii in domeniile sus mentionate si evaluarea anuala a activitatii acestuia.
    De asemenea, in 2004 a fost creat un instrument de protectie pentru personalul din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii prin Legea nr. 571. Planul de actiune include, intre competentele noului organism, si monitorizarea aplicarii Legii nr. 571/2004. Increderea avertizorilor publici in aplicarea acestei legi este fundamentala pentru lupta impotriva coruptiei in cadrul administratiei publice.
------------
    *5) Idem *2).

    Domeniul prioritar III: COOPERARE INTERNA SI COORDONARE INTERNATIONALA

    Obiectiv 9: Coordonarea si monitorizarea implementarii Strategiei si a Planului de actiune
    In ceea ce priveste cooperarea pe plan intern, se va urmari stabilirea unor proceduri clare de colaborare intre toate structurile cu atributii in lupta anticoruptie.
    De asemenea, eforturile in lupta anticoruptie ale institutiilor cu atributii in acest sens vor fi coordonate, iar actiunile cuprinse in planul de implementare al SNA 2005 - 2007 si aplicarea riguroasa a legislatiei anticoruptie, inclusiv strategiile si planurile sectoriale, vor fi monitorizate de catre o singura structura inter-institutionala: Consiliul pentru coordonarea implementarii SNA 2005 - 2007. Consiliul se infiinteaza sub autoritatea primului-ministru si in coordonarea ministrului justitiei, Ministerul Justitiei asigurand si secretariatul acestei structuri. Consiliul se va reuni trimestrial sau ori de cate ori este necesar. La asigurarea independentei practice a Consiliului vor contribui natura sa inter-institutionala si obligatia de a invita la sedintele sale reprezentanti ai organizatiilor neguvernamentale si ziaristi.

    Obiectiv 10: Implementarea completa a tuturor instrumentelor anticoruptie ale UE, ONU, CoE si OECD
    Pana in anul 2007, conform angajamentelor asumate, Romania trebuie sa se alinieze in totalitate la legislatia si bunele practici europene.
    Masurile propuse includ, printre altele, implementarea recomandarilor formulate in cadrul celei de-a doua runde de evaluare GRECO si a recomandarilor MONEYVAL, a obligatiilor asumate prin Conventia de la Merida, eliminarea imunitatii notarilor si a executorilor judecatoresti, implementarea raspunderii penale a persoanei juridice, inclusiv in ceea ce priveste coruptia in sectorul privat. De asemenea, pentru Romania ramane o prioritate cooperarea si coordonarea, la nivel regional, a activitatii de prevenire si de combatere a coruptiei in cadrul institutiilor Pactului de Stabilitate SPAI.

    C. METODELE DE EVALUARE A INDEPLINIRII OBIECTIVELOR

    Monitorizarea implementarii Strategiei Nationale Anticoruptie 2005 - 2007 va fi realizata de catre Consiliul pentru coordonarea implementarii SNA 2005 - 2007, sub autoritatea primului ministru si in coordonarea ministrului justitiei. Evaluarea progresului in implementarea SNA 2005 - 2007 se va realiza anual, in luna noiembrie, conform termenelor si indicatorilor prevazuti in Planul de actiune pentru implementarea Strategiei Nationale Anticoruptie 2005 - 2007.
    Actualizarea Strategiei Nationale Anticoruptie se va face in masura in care necesitatea rezulta din evaluare.
    Monitorizarea prin mecanismele si masurile propuse mai sus se vor completa cu concluziile monitorizarii de catre Comisia Europeana a angajamentelor luate de Romania in contextul incheierii negocierilor de aderare, relevante pentru lupta impotriva coruptiei. In acest scop, Guvernul Romaniei se angajeaza sa informeze semestrial Comisia Europeana cu privire la stadiul implementarii prezentei Strategii.

    ANEXA 2

                             PLANUL DE ACTIUNE
pentru implementarea Strategiei nationale anticoruptie pe perioada 2005 - 2007*1)

    *1) Sumele necesare realizarii masurilor prevazute in Planul de Actiune, aferente anului 2005, sunt asigurate prin includerea acestora in bugetele institutiilor responsabile. In ceea ce priveste masurile cu termen de realizare in anul 2005 pentru care Planul nu specifica o suma, finantarea este inclusa in bugetul existent.
    Sumele insotite de mentiunea "Necesar Buget 2005" vor fi alocate prin rectificarile bugetare din cursul anului 2005.
    Resursele aferente realizarii masurilor cu termen 2006 sau 2007, care nu sunt asigurate din surse extrabugetare, vor fi incluse in bugetul de stat pentru anii respectivi.

 ______________________________________________________________________________
|              DOMENIUL PRIORITAR I: PREVENIRE, TRANSPARENTA, EDUCATIE         |
|______________________________________________________________________________|
|Nr. |    Obiectiv      |                  Masura                              |
|crt.|                  |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |  Termen de       |  Resurse    |   Responsabili   | Indicatori de       |
|    |  realizare       |             |                  | evaluare a stadiului|
|    |                  |             |                  | realizarii masurii  |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|  1.|Cresterea         |1.1. Elaborarea si aprobarea proiectului de lege      |
|    |transparentei si  |privind atribuirea contractelor de finantare          |
|    |integritatii in   |nerambursabila din fondurile publice, care va urmari: |
|    |administratia     |- eliminarea arbitrariului in acordarea fondurilor    |
|    |publica           |publice;                                              |
|    |                  |- precizarea unor conditii si criterii de             |
|    |                  |eligibilitate clare si transparente;                  |
|    |                  |- asigurarea transparentei intregului proces de       |
|    |                  |selectie si acordare a finantarilor nerambursabile,   |
|    |                  |inclusiv prin natura publica a informatiilor          |
|    |                  |referitoare la acordarea contractelor;                |
|    |                  |- cresterea eficientei controlului administrativ cu   |
|    |                  |privire la respectarea conditiilor legale in acest    |
|    |                  |domeniu;                                              |
|    |                  |- consolidarea cooperarii dintre structurile cu       |
|    |                  |atributii de control administrativ si a mecanismului  |
|    |                  |de transmitere operativa a informatiilor catre        |
|    |                  |organele de cercetare si urmarire penala.             |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iunie 2005        |Bugetul MJ   |MJ                |Proiect de lege supus|
|    |                  |existent     |Parteneri: MFP,   |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |CC, Cancelaria    |                     |
|    |                  |             |Primului          |Proiect de lege      |
|    |                  |             |Ministru,         |aprobat de catre     |
|    |                  |             |SGG, ONG          |Guvern               |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.2 Reglementarea alocarii fondurilor publice pentru  |
|    |transparentei si  |publicitate, care sa includa garantii de asigurare a  |
|    |integritatii in   |transparentei precum si introducerea unui sistem de   |
|    |administratia     |sanctiuni in cazul nerespectarii prevederilor legale. |
|    |publica           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iunie 2005        |Bugetul SGG  |SGG               |Proiect de act       |
|    |                  |existent     |Parteneri:        |normativ supus       |
|    |                  |             |Conventia         |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |Organizatiilor de |                     |
|    |                  |             |Media, Clubul     |Proiect de act       |
|    |                  |             |Roman de Presa,   |normativ aprobat de  |
|    |                  |             |ARCA, ASG, MCC,   |catre Guvern         |
|    |                  |             |MJ, ONG           |                     |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.3 Revizuirea reglementarilor existente privind      |
|    |transparentei si  |finantarea partidelor politice in sensul:             |
|    |integritatii in   |- reglementarii regimului reducerilor pe care         |
|    |administratia     |furnizorii de servicii le pot oferi partidelor        |
|    |publica           |politice si candidatilor;                             |
|    |                  |- stimularii transparentei in administrarea fondurilor|
|    |                  |de campanie, prin reanalizarea plafoanelor de         |
|    |                  |cheltuieli pentru candidati, in functie de numarul de |
|    |                  |locuitori ai localitatilor sau sectoarelor pentru care|
|    |                  |candideaza si prin transparentizarea conturilor in    |
|    |                  |care se fac donatii catre partide;                    |
|    |                  |- sanctionarii:                                       |
|    |                  |  - nerespectarii reglementarilor privind             |
|    |                  |    finantarea partidelor politice si a campaniilor   |
|    |                  |    electorale;                                       |
|    |                  |  - situatiilor de conflicte de interese in folosirea |
|    |                  |    fondurilor publice pentru campanii electorale     |
|    |                  |    de catre persoanele care detin functii publice;   |
|    |                  |- obligativitatii partidelor de a publica si pe       |
|    |                  |paginile proprii de web lista donatiilor si a         |
|    |                  |rapoartelor de venituri si cheltuieli;                |
|    |                  |- corelarii acestor reglementari cu alte reglementari |
|    |                  |in vigoare;                                           |
|    |                  |- sincronizarii activitatilor institutiilor cu        |
|    |                  |atributiuni legate de validarea mandatelor            |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Decembrie 2005    |Bugetul MJ   |MJ                |Proiect de act       |
|    |                  |existent     |Parteneri:        |normativ supus       |
|    |                  |             |MFP, CC,          |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |Cancelaria        |                     |
|    |                  |             |Primului          |Proiect de act       |
|    |                  |             |Ministru,         |normativ aprobat de  |
|    |                  |             |SGG si PNA        |catre Guvern         |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.4 Publicarea anuala de catre Curtea de Conturi a    |
|    |transparentei si  |listelor depuse de partidele politice cu privire la   |
|    |integritatii in   |finantare (donatorii si sumele acordate).             |
|    |administratia     |                                                      |
|    |publica           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Anual, incepand cu|Bugetul      |CC                |Publicarea anuala, in|
|    |2006              |de Curtii    |                  |luna iunie, a listei |
|    |                  |Conturi      |                  |donatorilor si a     |
|    |                  |existent     |                  |sumelor donate       |
|    |                  |             |                  |partidelor politice  |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.5. Elaborarea si publicarea de catre Curtea de      |
|    |transparentei si  |Conturi a rapoartelor de audit privind finantarea     |
|    |integritatii in   |partidelor politice si a campaniilor electorale.      |
|    |administratia     |                                                      |
|    |publica           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Anual si cu ocazia|Bugetul      |CC                |Publicarea anuala, a |
|    |campaniilor       |de Curtii    |                  |rapoartelor de catre |
|    |electorale        |Conturi      |                  |Curtea de Conturi    |
|    |incepand din mai  |existent     |                  |                     |
|    |2005              |             |                  |                     |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.6. Revizuirea reglementarilor cu privire la         |
|    |transparentei si  |achizitii publice in sensul armonizarii acestora cu   |
|    |integritatii in   |directivele consolidate ale UE si cu bunele practici  |
|    |administratia     |europene in domeniu.                                  |
|    |publica           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iunie 2006        |Bugetul MFP  |MFP               |Proiect de act       |
|    |                  |existent     |                  |normativ supus       |
|    |                  |             |                  |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiect de act       |
|    |                  |             |                  |normativ aprobat de  |
|    |                  |             |                  |catre Guvern         |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.7. Revizuirea legislatiei care restrictioneaza      |
|    |transparentei si  |accesul la informatiile de interes public pentru      |
|    |integritatii in   |definirea precisa a informatiilor exceptate de la     |
|    |administratia     |accesul public.                                       |
|    |publica           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iunie 2006        |Bugetul MJ   |MJ                |Proiecte de acte     |
|    |                  |existent     |Parteneri:        |normative supuse     |
|    |                  |             |ONG-uri           |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiecte de acte     |
|    |                  |             |                  |normative aprobate de|
|    |                  |             |                  |catre Guvern         |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.8. Monitorizarea implementarii Legii nr. 52/2003    |
|    |transparentei si  |privind transparenta decizionala in administratia     |
|    |integritatii in   |publica si a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces |
|    |administratia     |la informatiile de interes public.                    |
|    |publica           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Anual, in luna    |Bugetul ASG  |ASG               |Raport anual,        |
|    |aprilie, incepand |existent     |Parteneri:        |publicat in luna     |
|    |cu 2005           |             |institutiile      |aprilie de ASG       |
|    |                  |             |publice, ONG-uri  |                     |
|    |                  |             |                  |Rapoarte anuale      |
|    |                  |             |                  |realizate de catre   |
|    |                  |             |                  |autoritatile publice,|
|    |                  |             |                  |publicate in         |
|    |                  |             |                  |conformitate cu      |
|    |                  |             |                  |Legea nr. 544/2001 si|
|    |                  |             |                  |cu Legea nr. 52/2003 |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Imbunatatirea        |
|    |                  |             |                  |reactiei             |
|    |                  |             |                  |institutionale cu    |
|    |                  |             |                  |privire la cele doua |
|    |                  |             |                  |legi                 |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.9. Implementarea practicii ghiseelor unice in       |
|    |transparentei si  |administratia publica acolo unde se constata ca       |
|    |integritatii in   |acestea sunt necesare.                                |
|    |administratia     |                                                      |
|    |publica           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Incepand cu       |Bugetul MAI  |MAI - Unitatea    |Raport de evaluare   |
|    |mai 2005 pana     |existent     |Centrala de       |elaborat si publicat |
|    |in decembrie 2007 |             |Reforma a         |                     |
|    |                  |             |Administratiei    |Ghisee unice devenite|
|    |                  |             |Publice           |functionale          |
|    |                  |             |Parteneri: toate  |                     |
|    |                  |             |autoritatile      |                     |
|    |                  |             |publice care      |                     |
|    |                  |             |furnizeaza        |                     |
|    |                  |             |servicii          |                     |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.10. Revizuirea legislatiei cu privire la            |
|    |transparentei si  |functionarii publici in sensul armonizarii acesteia cu|
|    |integritatii in   |legislatia si cu cele mai bune practici europene,     |
|    |administratia     |inclusiv cu privire la:                               |
|    |publica           |- introducerea metodologiei de evaluare a             |
|    |                  |functionarilor publici pe criterii de performanta ca  |
|    |                  |baza pentru evaluarea profesionala si salarizarea     |
|    |                  |corespunzatoare (recomandare SIGMA);                  |
|    |                  |- rotatia personalului din sectoarele vulnerabile la  |
|    |                  |coruptie;                                             |
|    |                  |- consolidarea rolului Agentiei Nationale a           |
|    |                  |Functionarilor Publici ca agentie de monitorizare     |
|    |                  |avansata, analiza si raportare.                       |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Decembrie 2007    |Bugetele MAI,|MAI               |Proiect de lege      |
|    |                  |ANFP         |Partener: ANFP,   |aprobat in Guvern    |
|    |                  |existente    |ONG-uri           |                     |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.11 Realizarea unei evaluari independente cu privire |
|    |transparentei si  |la institutiile care realizeaza controale/inspectii la|
|    |integritatii in   |agentii economici care sa propuna printre altele:     |
|    |administratia     |- solutii pentru evitarea suprapunerilor (unde e      |
|    |publica           |cazul), inclusiv prin modificari legislative care sa  |
|    |                  |le elimine;                                           |
|    |                  |- implementarea bunelor practici si a modelelor de    |
|    |                  |succes din UE si adaptarea acestora la contextul      |
|    |                  |romanesc;                                             |
|    |                  |- reanalizarea valorii minime si maxime a amenzilor si|
|    |                  |stabilirea unor criterii obiective pentru             |
|    |                  |individualizarea sanctiunii si reducerea puterii      |
|    |                  |discretionare a agentului constatator;                |
|    |                  |- reanalizarea stimulentelor financiare pentru        |
|    |                  |functionarii cu atributii de control.                 |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Martie 2006       |Necesar 35000|MFP,              |Publicarea raportului|
|    |                  |Euro pentru  |Partener MEC      |de evaluare          |
|    |                  |bugetul MFP  |                  |                     |
|    |                  |in 2006      |                  |Proiecte de          |
|    |                  |             |                  |modificare a actelor |
|    |                  |             |                  |normative supuse     |
|    |                  |             |                  |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiecte de acte     |
|    |                  |             |                  |normative aprobate de|
|    |                  |             |                  |catre Guvern         |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.12 Realizarea de catre structurile de control       |
|    |transparentei si  |administrativ a unor planuri de control pe sectoarele |
|    |integritatii in   |cele mai vulnerabile potrivit auditului independent   |
|    |administratia     |din martie 2005, in cooperare cu PNA, pentru cresterea|
|    |publica           |calitatii actului de control si a probelor.           |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Permanent,        |Bugetul PNA  |Structurile cu    |Planuri de control   |
|    |incepand cu       |existent si  |atributii de      |aprobate             |
|    |octombrie         |bugetul      |control           |                     |
|    |2005              |existent al  |administrativ,    |Actiuni intreprinse  |
|    |                  |celorlalte   |PNA               |conform planurilor de|
|    |                  |structuri de |                  |control              |
|    |                  |control      |                  |                     |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.13 Actualizarea strategiilor sectoriale si a        |
|    |transparentei si  |planurilor de actiune detaliate privind lupta         |
|    |integritatii in   |impotriva coruptiei, in sectoare publice vulnerabile, |
|    |administratia     |cu precadere institutii de control si politie.        |
|    |publica           |Strategiile vor include in special revizuirea         |
|    |                  |masurilor sectoriale existente si propunerea unor     |
|    |                  |standarde de integritate mai clare, modalitati de     |
|    |                  |evaluare periodica si indicatori de masurare a        |
|    |                  |aplicarii standardelor de integritate, inclusiv       |
|    |                  |folosirea testelor de integritate.                    |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iunie 2005        |Bugetele MFP,|MFP, MAI          |Strategii si planuri |
|    |                  |MAI existente|                  |planuri de actiune   |
|    |                  |             |                  |actualizate si       |
|    |                  |             |                  |aprobate de          |
|    |                  |             |                  |institutiile         |
|    |                  |             |                  |responsabile         |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.14 Elaborarea unor strategii si planuri de actiune  |
|    |transparentei si  |sectoriale detaliate privind lupta impotriva coruptiei|
|    |integritatii in   |in celelalte sectoare publice considerate vulnerabile |
|    |administratia     |potrivit auditului independent din martie 2005.       |
|    |publica           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Octombrie 2005    |Bugetele     |MAI, MMSSF, MTCT, |Strategii si planuri |
|    |                  |institutiilor|MS etc.           |de actiune aprobate  |
|    |                  |implicate    |                  |de institutiile      |
|    |                  |             |                  |responsabile         |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.15 Elaborarea unei strategii actualizate si a unui  |
|    |transparentei si  |plan de actiune detaliat privind lupta impotriva      |
|    |integritatii in   |coruptiei in domeniul vamal, pe perioada 2005 - 2007. |
|    |administratia     |Angajament EUCP                                       |
|    |publica           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Mai 2005          |Buget        |MFP, ANV          |Strategie si plan de |
|    |                  |existent AVM |                  |actiune aprobate si  |
|    |                  |             |                  |publicate pe site    |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.16 Elaborarea sau actualizarea, dupa caz, a         |
|    |transparentei si  |codurilor de conduita pentru diversele sectoare       |
|    |integritatii in   |publice.                                              |
|    |administratia     |                                                      |
|    |publica           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Septembrie 2005   |Bugetele     |MAI, MFP, MMSSF,  |Coduri de conduita   |
|    |                  |institutiilor|MTCT, MS etc.     |elaborate            |
|    |                  |implicate    |                  |                     |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |1.17 Diseminarea codurilor de conduita in sectoarele  |
|    |transparentei si  |respective, inclusiv prin includerea in pregatirea    |
|    |integritatii in   |profesionala specializata a unor componente de        |
|    |administratia     |integritate si anticoruptie pentru sectorul public.   |
|    |publica           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Septembrie 2006   |Bugetele     |MEC, INM, SNG,    |Coduri de conduita   |
|    |                  |existente ale|INA, INPPA, MAI,  |diseminate           |
|    |                  |institutiilor|MAE etc.          |                     |
|    |                  |implicate    |                  |Personal din         |
|    |                  |             |                  |sectoarele mentionate|
|    |                  |             |                  |instruit             |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|  2.|Prevenirea        |2.1 Revizuirea legislatiei cu privire la faliment.    |
|    |coruptiei in      |                                                      |
|    |mediul de afaceri |                                                      |
|    |Angajament EUCP   |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iulie 2005        |Bugete       |MFP, MJ           |Proiect de lege supus|
|    |                  |existente    |                  |dezbaterii publice   |
|    |                  |MFP, MJ      |                  |                     |
|    |                  |PHARE 2002   |                  |Proiect de lege      |
|    |                  |             |                  |aprobat de catre     |
|    |                  |             |                  |Guvern               |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Prevenirea        |2.2 Revizuirea legislatiei cu privire la reesalonari  |
|    |coruptiei in      |si scutiri de plata a datoriilor catre bugetul de stat|
|    |mediul de afaceri |care sa includa criterii limitate, clare si obiective |
|    |Angajament EUCP   |precum si garantii ale transparentei procedurilor.    |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Mai 2005          |Bugetul MFP  |MFP               |Proiect de lege supus|
|    |                  |existent     |                  |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiect de lege      |
|    |                  |             |                  |aprobat de catre     |
|    |                  |             |                  |Guvern               |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Prevenirea        |2.3 Elaborarea si aprobarea proiectului de lege cu    |
|    |coruptiei in      |privire la evaziunea fiscala.                         |
|    |mediul de afaceri |                                                      |
|    |Angajament EUCP   |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Aprilie 2005      |Bugetul MFP  |MFP               |Proiect de lege supus|
|    |                  |existent     |                  |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiect de lege      |
|    |                  |             |                  |aprobat de catre     |
|    |                  |             |                  |Guvern               |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Prevenirea        |2.4 Elaborarea si aprobarea proiectului de lege cu    |
|    |coruptiei in      |privire la modificarea Legii nr. 656/2002 pentru      |
|    |mediul de afaceri |prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, in       |
|    |Angajament EUCP   |vederea armonizarii legislatiei cu acquis-ul comunitar|
|    |                  |si cu recomandarile FATF.                             |
|    |                  |Angajament EUCP                                       |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Aprilie 2005      |Bugetul      |MJ                |Proiect de lege supus|
|    |                  |existent     |Parteneri:        |dezbaterii publice   |
|    |                  |MJ, ONPCSB   |ONPCSB, PICCJ,    |                     |
|    |                  |             |MAI, BNR          |Proiect de lege      |
|    |                  |             |                  |aprobat de catre     |
|    |                  |             |                  |Guvern               |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|  3.|Campanii de       |3.1 Campanie de informare publica si de schimbare a   |
|    |informare si      |atitudinii fata de coruptie.                          |
|    |masuri educative  |Angajament EUCP                                       |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Mai -             |Necesita     |MJ                |Imbunatatirea        |
|    |Decembrie 2005    |resurse      |Parteneri:        |gradului de          |
|    |                  |bugetare     |ONG-uri           |transmitere a        |
|    |                  |suplimentare |                  |mesajelor            |
|    |                  |150.000 Euro |                  |anticoruptie         |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Cresterea gradului de|
|    |                  |             |                  |intelegere a         |
|    |                  |             |                  |mecanismelor         |
|    |                  |             |                  |coruptiei            |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Campanii de       |3.2 Continuarea masurii prevazute la 3.1 prin campanii|
|    |informare si      |de informare si de schimbare de atitudine axate pe    |
|    |masuri educative  |teme punctuale.                                       |
|    |                  |(posibile teme: dreptul la informare al cetateanului, |
|    |                  |transparenta in administratie, coruptie - institutii  |
|    |                  |si competentele lor in prevenirea si combaterea       |
|    |                  |coruptiei, accesul la institutii, protectia           |
|    |                  |avertizorilor, rolul fiecaruia in combaterea coruptiei|
|    |                  |etc).                                                 |
|    |                  |Angajament EUCP                                       |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Incepand cu       |componenta   |MJ                |Imbunatatirea        |
|    |decembrie 2005    |PHARE 2004   |Parteneri:        |gradului de          |
|    |                  |             |ONG-uri           |transmitere a        |
|    |                  |             |                  |mesajelor            |
|    |                  |             |                  |anticoruptie         |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Cresterea gradului de|
|    |                  |             |                  |intelegere a         |
|    |                  |             |                  |mecanismelor         |
|    |                  |             |                  |coruptiei            |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Campanii de       |3.3 Organizarea unei campanii de preventie incluzand  |
|    |informare si      |o componenta de integritate si prevenire a coruptiei, |
|    |masuri educative  |printr-un proiect pilot in licee care sa conduca la   |
|    |                  |adaptarea programei scolare privind educatia civica.  |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Incepand cu       |Necesita     |MEdC              |Cresterea            |
|    |iunie 2005        |resurse      |Parteneri MJ,     |(i) nivelului de     |
|    |                  |bugetare     |ONG-uri           |cunoastere a         |
|    |                  |suplimentare |                  |problematicii        |
|    |                  |- 100.000    |                  |privitoare la        |
|    |                  |Euro         |                  |integritate, a       |
|    |                  |             |                  |mecanismelor de      |
|    |                  |             |                  |prevenire a          |
|    |                  |             |                  |coruptiei;           |
|    |                  |             |                  |(ii) gradului de     |
|    |                  |             |                  |interes si de        |
|    |                  |             |                  |implicare civica a   |
|    |                  |             |                  |elevilor. Noua       |
|    |                  |             |                  |programa             |
|    |                  |             |                  |implementata;        |
|    |                  |             |                  |(iii) numarului de   |
|    |                  |             |                  |institutii de        |
|    |                  |             |                  |invatamant care au   |
|    |                  |             |                  |introdus sau         |
|    |                  |             |                  |implementeaza noua   |
|    |                  |             |                  |programa             |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|                   DOMENIUL PRIORITAR II: COMBATEREA CORUPTIEI                |
|______________________________________________________________________________|
|  4.|Cresterea         |4.1 Adoptarea Codului deontologic actualizat al       |
|    |integritatii si a |magistratilor.                                        |
|    |rezistentei la    |Angajament EUCP                                       |
|    |coruptie a        |                                                      |
|    |sistemului        |                                                      |
|    |judiciar          |                                                      |
|    |Angajament EUCP   |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Aprilie 2005      |Buget CSM    |CSM               |Cod deontologic      |
|    |                  |2005 existent|                  |adoptat si publicat  |
|    |                  |             |                  |in Monitorul Oficial |
|    |                  |PHARE 2002   |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |4.2 Diseminarea Codului deontologic actualizat in cele|
|    |integritatii si a |15 curti de apel si prin alte metode.                 |
|    |rezistentei la    |Angajament EUCP                                       |
|    |coruptie a        |                                                      |
|    |sistemului        |                                                      |
|    |judiciar          |                                                      |
|    |Angajament EUCP   |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Mai -             |Buget CSM    |CSM               |Dezbateri in cele 15 |
|    |octombrie 2005    |2005 existent|                  |curti de apel        |
|    |                  |si PHARE 2002|                  |                     |
|    |                  |             |                  |Diseminarea          |
|    |                  |             |                  |Codului deontologic  |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |4.3 Modificarea legislatiei in sensul sporirii        |
|    |integritatii si a |garantiilor de independenta a procurorului si         |
|    |rezistentei la    |aplicarea principiului continuitatii si in faza de    |
|    |coruptie a        |urmarire penala:                                      |
|    |sistemului        |1. Stabilirea unor criterii obiective pentru          |
|    |judiciar          |repartizarea cauzelor catre procurori; - Angajament   |
|    |Angajament EUCP   |EUCP;                                                 |
|    |                  |2. Restrictionarea posibilitatilor de redistribuire a |
|    |                  |dosarelor sau de preluare a acestora pe linie         |
|    |                  |ierarhica la cazuri expres si limitativ prevazute de  |
|    |                  |lege, cu introducerea unor prevederi sanctionatoare in|
|    |                  |cazul nerespectarii dispozitiilor legale. Introducerea|
|    |                  |posibilitatii procurorului de a contesta la CSM masura|
|    |                  |de redistribuire a dosarului dispusa de procurorul    |
|    |                  |ierarhic superior;                                    |
|    |                  |3. Introducerea controlului instantei cu privire la   |
|    |                  |actele de infirmare adoptate de procurorul ierarhic   |
|    |                  |superior la cererea procurorului care efectueaza      |
|    |                  |cercetarile in cauza;                                 |
|    |                  |4. Reglementarea expresa a posibilitatii procurorului |
|    |                  |de a contesta la CSM actiunea procurorului ierarhic   |
|    |                  |superior in cazul interventiei acestuia, in orice     |
|    |                  |forma, in desfasurarea urmaririi penale sau in        |
|    |                  |adoptarea solutiei.                                   |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Septembrie 2005   |Bugetul MJ   |MJ                |Proiect de act       |
|    |                  |existent     |Parteneri: MP,    |normativ aprobat de  |
|    |                  |             |CSM               |catre Guvern         |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |4.4 Consolidarea controlului efectiv si nemijlocit al |
|    |integritatii si a |procurorului asupra activitatii de investigare si     |
|    |rezistentei la    |cercetare penala efectuata de politia judiciara.      |
|    |coruptie a        |                                                      |
|    |sistemului        |                                                      |
|    |judiciar          |                                                      |
|    |Angajament EUCP   |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Septembrie 2005   |Bugetele     |MJ                |Cresterea rolului    |
|    |                  |MJ, MAI, MP  |Parteneri: MAI,   |procurorului in      |
|    |                  |existente    |MP                |evaluarea            |
|    |                  |             |                  |profesionala a       |
|    |                  |             |                  |politistului din     |
|    |                  |             |                  |politia judiciara    |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Delimitarea          |
|    |                  |             |                  |subordonarii         |
|    |                  |             |                  |functionale de       |
|    |                  |             |                  |subordonarea         |
|    |                  |             |                  |administrativa a     |
|    |                  |             |                  |politiei             |
|    |                  |             |                  |judiciare            |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiect de act       |
|    |                  |             |                  |normativ supus       |
|    |                  |             |                  |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |                  |Proiect de act       |
|    |                  |             |                  |normativ aprobat de  |
|    |                  |             |                  |catre Guvern         |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |4.5 Sesizarea de indata a procurorului care           |
|    |integritatii si a |instrumenteaza cazuri de crima organizata sau coruptie|
|    |rezistentei la    |de catre structurile informative si de investigatie   |
|    |coruptie a        |prin transmiterea oricaror informatii si suport       |
|    |sistemului        |probator referitoare la savarsirea unor acte sau      |
|    |judiciar          |fapte de coruptie sau crima organizata                |
|    |Angajament EUCP   |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Octombrie 2005    |Bugetul      |CSAT, SRI, SIE,   |Stabilirea           |
|    |                  |existent al  |structurile de    |procedurilor de      |
|    |                  |institutiilor|informatii        |comunicare           |
|    |                  |implicate    |departamentale,   |                     |
|    |                  |             |MFP, MJ, MAI,     |Protocoale semnate de|
|    |                  |             |ONPCSB, PNA, si   |institutiile         |
|    |                  |             |PICCJ             |implicate            |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |4.6 Elaborarea si aprobarea proiectului de modificare |
|    |integritatii si a |si completare a celor 3 legi privind reforma justitiei|
|    |rezistentei la    |in sensul:                                            |
|    |coruptie a        |- stabilirea incompatibilitatii intre calitatea de    |
|    |sistemului        |membru CSM si functiile de conducere la instante si   |
|    |judiciar          |parchete,                                             |
|    |Angajament EUCP   |- transparenta procesului de evaluare a procurorilor  |
|    |                  |si judecatorilor,                                     |
|    |                  |- modificarea componentei colegiului de conducere si  |
|    |                  |includerea in competenta acestuia a stabilirii        |
|    |                  |componentei sectiilor si completelor pe baza          |
|    |                  |principiilor specializarii si asigurarii              |
|    |                  |continuitatii; stabilirea limitativa a cazurilor in   |
|    |                  |care este permisa modificarea componentei sectiilor   |
|    |                  |si a completelor,                                     |
|    |                  |- elaborarea si publicarea de catre CSM a unui raport |
|    |                  |anual privind activitatea proprie, in scopul          |
|    |                  |asigurarii transparentei                              |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Aprilie 2005      |Bugetul MJ   |MJ                |Proiect de lege      |
|    |                  |pentru 2005  |                  |supus dezbaterii     |
|    |                  |existent     |                  |publice              |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiect de lege      |
|    |                  |             |                  |adoptat de catre     |
|    |                  |             |                  |Guvern               |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |4.7 Controlul distribuirii aleatorii a cauzelor de    |
|    |integritatii si a |catre instante, inclusiv a aplicarii principiului     |
|    |rezistentei la    |continuitatii completului/judecatorului in            |
|    |coruptie a        |solutionarea cauzelor                                 |
|    |sistemului        |Angajament EUCP                                       |
|    |judiciar          |                                                      |
|    |Angajament EUCP   |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Permanent,        |Bugetele     |CSM si toate      |Rapoarte elaborate   |
|    |trimestrial       |existente CSM|instantele -      |trimestrial in 2005  |
|    |incepand cu       |si MJ        |aplicarea         |si semestrial in 2006|
|    |aprilie 2005      |             |sistemului de     |                     |
|    |                  |             |distribuire       |Rapoarte trimestriale|
|    |                  |             |aleatorie         |dezbatute de catre   |
|    |                  |             |MJ - functionarea |CSM.                 |
|    |                  |             |sistemului din    |                     |
|    |                  |             |punct de vedere   |Eventuale masuri     |
|    |                  |             |tehnic            |corectoare adoptate  |
|    |                  |             |                  |de CSM               |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Cresterea         |4.8 Continuarea reformarii Directiei Generale de      |
|    |integritatii si a |Protectie si Anticoruptie, pentru a deveni o unitate  |
|    |rezistentei la    |de investigatii interne moderna si responsabila, in   |
|    |coruptie a        |vederea redefinirii competentelor si eliminarii       |
|    |sistemului        |suprapunerilor, demilitarizarii, precum si a          |
|    |judiciar          |instituirii unor mecanisme eficiente de control a     |
|    |Angajament EUCP   |activitatii.                                          |
|    |                  |Angajament EUCP                                       |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |August 2005       |Bugetul MJ   |MJ                |Numirea unui civil la|
|    |                  |pentru 2005  |                  |conducerea DGPA      |
|    |                  |existent     |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiect de act       |
|    |                  |             |                  |normativ aprobat de  |
|    |                  |             |                  |catre Guvern         |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|  5.|Reducerea         |5.1 Elaborarea unei evaluari a autoritatilor si       |
|    |numarului de      |institutiilor publice care in prezent detin competente|
|    |structuri cu      |in domeniile combaterii si/sau prevenirii coruptiei,  |
|    |atributii in lupta|in vederea identificarii suprapunerii de atributii.   |
|    |impotriva         |Angajament EUCP                                       |
|    |coruptiei         |                                                      |
|    |Angajament EUCP   |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iunie 2005        |componenta   |MJ in parteneriat |Raport de evaluare   |
|    |                  |PHARE 2003   |cu proiectul      |publicat             |
|    |                  |             |PHARE             |                     |
|    |                  |             |                  |Proiect(e) de act(e) |
|    |                  |             |                  |normativ(e) aprobate |
|    |                  |             |                  |de Guvern            |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Reducerea         |5.2 Revizuirea cadrului legislativ, pe baza           |
|    |numarului de      |concluziilor evaluarii de mai sus, in vederea         |
|    |structuri cu      |redefinirii si delimitarii clare a atributiilor, a    |
|    |atributii in lupta|rationalizarii activitatii si a reducerii numarului   |
|    |impotriva         |acestor institutii si autoritati in vederea limitarii |
|    |coruptiei         |actualei fragmentari institutionale.                  |
|    |Angajament EUCP   |Angajament EUCP                                       |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Septembrie 2005   |Bugetul MJ   |MJ                |Proiecte de lege     |
|    |                  |             |                  |supuse dezbaterii    |
|    |                  |             |                  |publice              |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiecte de acte     |
|    |                  |             |                  |normative aprobate de|
|    |                  |             |                  |catre Guvern         |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|  6.|Consolidarea      |6.1 Revizuirea cadrului legislativ existent in sensul:|
|    |capacitatii       |- consolidarii independentei PNA;                     |
|    |institutionale a  |Angajament EUCP                                       |
|    |PNA               |- reorganizarii PNA si redefinirii resurselor umane si|
|    |                  |financiare necesare functionarii eficiente;           |
|    |                  |- delimitarii competentei PNA la marea coruptie -     |
|    |                  |competenta materiala si dupa calitatea persoanei;     |
|    |                  |Angajament EUCP                                       |
|    |                  |- analizarii periodice a activitatii PNA si a         |
|    |                  |Procurorului General al PNA, inclusiv din punctul de  |
|    |                  |vedere al performantelor in administrarea institutiei |
|    |                  |si al rezultatelor concrete, urmand ca aceeasi solutie|
|    |                  |sa se aplice si in cazul Procurorului General al      |
|    |                  |Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si    |
|    |                  |Justitie;                                             |
|    |                  |- selectarii procurorilor PNA in urma evaluarii       |
|    |                  |performantelor profesionale ale acestora pe baza unor |
|    |                  |criterii obiective;                                   |
|    |                  |- prevederii unor incompatibilitati speciale si a unor|
|    |                  |situatii de conflicte de interese pentru functiile de |
|    |                  |conducere din PNA, urmand ca aceeasi solutie sa se    |
|    |                  |aplice si in cazul Procurorului General al Parchetului|
|    |                  |de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie       |
|    |                  |- stabilirii unor proceduri clare de colaborare intre |
|    |                  |PNA si toate celelalte structuri cu atributii in lupta|
|    |                  |anticoruptie;                                         |
|    |                  |Angajament EUCP                                       |
|    |                  |- crearii unui departament, in cadrul PNA, care sa    |
|    |                  |coordoneze colaborarea PNA cu celelalte institutii de |
|    |                  |lupta impotriva coruptiei;                            |
|    |                  |- revizuirii procedurii de numire si revocare a       |
|    |                  |Procurorului General al PNA si asigurarii atat a      |
|    |                  |independentei cat si a responsabilitatii acestuia     |
|    |                  |pentru performantele PNA.                             |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iunie 2005        |Bugete MJ,   |MJ, MP            |Proiecte de lege     |
|    |                  |PNA pentru   |                  |supuse dezbaterii    |
|    |                  |2005         |                  |publice              |
|    |                  |existente,   |                  |                     |
|    |                  |PHARE 2003   |                  |Proiecte de lege     |
|    |                  |             |                  |aprobate de catre    |
|    |                  |             |                  |Guvern               |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Consolidarea      |6.2 Pregatirea profesionala specializata a            |
|    |capacitatii       |personalului PNA, mai ales cu privire la tipologiile  |
|    |institutionale a  |cazurilor de coruptie si cooperarea judiciara cu      |
|    |PNA               |structuri similare din statele membre                 |
|    |                  |Angajament EUCP                                       |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Anual             |Bugete PNA   |PNA               |Planuri de pregatire |
|    |incepand cu       |+            |                  |profesionala         |
|    |septembrie        |componenta   |                  |specializata         |
|    |2005              |PHARE 2003 si|                  |intocmite            |
|    |                  |PHARE 2004   |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Sesiuni de pregatire |
|    |                  |             |                  |organizate           |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Personal PNA         |
|    |                  |             |                  |specializat          |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Consolidarea      |6.3 Imbunatatirea sistemului informatic al PNA,       |
|    |capacitatii       |incluzand dezvoltarea bazei de date statistice a PNA  |
|    |institutionale a  |(care sa cuprinda evidentierea unitara pe categorii de|
|    |PNA               |persoane cercetate, trimise in judecata si condamnate |
|    |                  |definitiv pentru infractiuni de coruptie la nivel     |
|    |                  |inalt, durata solutionarii si cuantumul prejudiciilor,|
|    |                  |valoarea bunurilor sechestrate si confiscate pentru   |
|    |                  |acest tip de infractiuni, distributia cazurilor pe    |
|    |                  |intervale de valoare a prejudiciului, de valoare a    |
|    |                  |obiectului infractiunii (mitei), pe categorii de      |
|    |                  |functii (demnitari/functionari etc.)).                |
|    |                  |Angajament EUCP                                       |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Anual incepand cu |Bugetul PNA  |PNA               |Echipamente          |
|    |decembrie 2005    |pe 2005      |Parteneri: MJ     |informatice livrate, |
|    |                  |existent     |instantele si MP  |instalate si         |
|    |                  |PHARE 2003   |                  |functionale          |
|    |                  |PHARE 2004   |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Baza de date         |
|    |                  |             |                  |functionala          |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Consolidarea      |6.4 Asigurarea resurselor de personal si financiare   |
|    |capacitatii       |pentru PNA, potrivit evaluarilor efectuate            |
|    |institutionale a  |Angajament EUCP                                       |
|    |PNA               |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Permanent         |Buget PNA    |PNA               |Schema de personal   |
|    |                  |2005 - 2007  |Parteneri: MJ,    |completa             |
|    |                  |             |MFP               |                     |
|    |                  |             |                  |Resursele financiare |
|    |                  |             |                  |necesare functionarii|
|    |                  |             |                  |alocate              |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Consolidarea      |6.5 Redactarea si publicarea raportului anual de      |
|    |capacitatii       |activitate al PNA, in special privind rezultatele     |
|    |institutionale a  |combaterii coruptiei la nivel inalt                   |
|    |PNA               |Angajament EUCP                                       |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Anual incepand cu |Bugetul PNA  |PNA               |Raport anual publicat|
|    |Aprilie 2005      |existent     |                  |pe site              |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|  7.|Asigurarea        |7.1 Revizuirea Codului de procedura penala si a altor |
|    |eficientei        |acte normative incidente pentru a asigura             |
|    |procedurilor      |continuitatea institutionala si operativitatea in     |
|    |penale, cresterea |cercetarea penala a cauzelor care privesc atat        |
|    |celeritatii in    |infractiuni de coruptie, cat si de crima organizata;  |
|    |urmarirea penala  |                                                      |
|    |si in procesul    |                                                      |
|    |penal             |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iulie 2005        |Bugetul MJ   |MJ, MP            |Proiecte de lege     |
|    |                  |             |                  |supuse dezbaterii    |
|    |                  |             |                  |publice              |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiecte de lege     |
|    |                  |             |                  |aprobate de catre    |
|    |                  |             |                  |Guvern               |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Asigurarea        |7.2 Revizuirea Codului de procedura penala si a altor |
|    |eficientei        |acte in vederea reducerii duratei procedurilor        |
|    |procedurilor      |(reducerea numarului cailor de atac pentru anumite    |
|    |penale, cresterea |cauze si a motivelor de amanare, stabilirea unor      |
|    |celeritatii in    |conditii stricte pentru solicitarea stramutarii si    |
|    |urmarirea penala  |recuzarii etc.) in toate cauzele penale.              |
|    |si in procesul    |Angajament EUCP                                       |
|    |penal             |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iulie 2005        |Bugetul MJ   |MJ                |Proiect de lege supus|
|    |                  |existent     |                  |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiect de lege      |
|    |                  |             |                  |aprobat de catre     |
|    |                  |             |                  |Guvern               |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|  8.|Combaterea        |8.1 Revizuirea cadrului legislativ in sensul          |
|    |coruptiei prin    |desemnarii unei institutii abilitate sa verifice si sa|
|    |mijloace          |controleze declaratiile de avere, de interese, starile|
|    |administrative    |de incompatibilitate, precum si sa asigure protectia  |
|    |Angajament EUCP   |persoanelor din cadrul institutiilor si autoritatilor |
|    |                  |publice care semnaleaza incalcari ale legii           |
|    |                  |(avertizorii de integritate). Revizuirea regimului de |
|    |                  |sanctiuni administrative astfel incat sa se asigure   |
|    |                  |efectul descurajator.                                 |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iunie 2005        |Bugetul MJ   |MJ                |Proiect de lege supus|
|    |                  |existent     |                  |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiect de lege      |
|    |                  |             |                  |aprobat de catre     |
|    |                  |             |                  |Guvern               |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Combaterea        |8.2 Crearea institutiei desemnate la punctul 8.1 si   |
|    |coruptiei prin    |alocarea de resurse umane si financiare necesare      |
|    |mijloace          |functionarii                                          |
|    |administrative    |                                                      |
|    |Angajament EUCP   |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Octombrie 2005    |Necesar      |Institutia        |Institutia dotata    |
|    |                  |pentru       |desemnata la      |cu: sediu,           |
|    |                  |Bugetul      |punctul 8.1       |echipamente, buget   |
|    |                  |institutiei  |                  |                     |
|    |                  |desemnate    |                  |Schema de personal   |
|    |                  |in 2005:     |                  |completata           |
|    |                  |1.750.000    |                  |                     |
|    |                  |euro         |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Combaterea        |8.3 Evaluarea anuala a activitatii institutiei        |
|    |coruptiei prin    |mentionate la punctul 8.1 prin:                       |
|    |mijloace          |- Publicarea raportului de activitate                 |
|    |administrative    |- Realizarea unui audit independent care sa evalueze  |
|    |Angajament EUCP   |organismul desemnat din punctul de vedere al          |
|    |                  |performantei manageriale.                             |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Anual incepand cu |Bugetul      |Institutia        |Numarul de verificari|
|    |iunie 2006        |institutiei  |desemnata la      |intreprinse defalcat |
|    |                  |desemnate la |punctul 8.1       |pe categorii de      |
|    |                  |punctul 8.1  |                  |persoane verificate  |
|    |                  |pentru 2006  |                  |si de sesizari       |
|    |                  |             |                  |solutionate, defalcat|
|    |                  |             |                  |pe categorii de      |
|    |                  |             |                  |autori               |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raport de activitate |
|    |                  |             |                  |publicat             |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportul de audit    |
|    |                  |             |                  |publicat             |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    DOMENIUL PRIORITAR III: COOPERARE INTERNA SI COORDONARE INTERNATIONALA    |
|______________________________________________________________________________|
|  9.|Coordonarea si    |9.1 Transformarea CNPC intr-un consiliu               |
|    |monitorizarea     |interinstitutional, sub autoritatea Primului Ministru |
|    |implementarii     |si in coordonarea Ministrului Justitiei, avand ca     |
|    |SNA 2005 - 2007   |atributii coordonarea si monitorizarea implementarii  |
|    |si a planului de  |SNA 2005 - 2007, inclusiv a strategiilor si planurilor|
|    |actiune           |sectoriale, precum si monitorizarea aplicarii         |
|    |                  |riguroase a legislatiei anticoruptie.                 |
|    |                  |Angajament EUCP                                       |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Martie 2005       |Bugetul MJ   |MJ                |Proiect de act       |
|    |                  |existent     |                  |normativ aprobat de  |
|    |                  |             |                  |catre Guvern         |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Coordonarea si    |9.2 Evaluarea progresului in implementarea SNA        |
|    |monitorizarea     |2005 - 2007 si a legislatiei anticoruptie, precum si  |
|    |implementarii     |actualizarea SNA 2005 - 2007 in masura in care        |
|    |SNA 2005 - 2007 si|necesitatea rezulta din evaluare.                     |
|    |a planului de     |                                                      |
|    |actiune           |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Anual, noiembrie  |Bugetul MJ   |MJ si celelalte   |Raport de evaluare   |
|    |                  |existent     |institutii        |publicat             |
|    |                  |             |incluse in        |                     |
|    |                  |             |consiliul         |                     |
|    |                  |             |interinstitutional|                     |
|    |                  |             |de coordonare si  |                     |
|    |                  |             |monitorizare a    |                     |
|    |                  |             |implementarii     |                     |
|    |                  |             |SNA 2005 - 2007   |                     |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
| 10.|Implementarea     |10.1 Implementarea recomandarilor formulate in cadrul |
|    |completa a tuturor|celei de-a doua runde de evaluare GRECO (Angajament   |
|    |instrumentelor    |EUCP) si a recomandarilor MONEYVAL                    |
|    |anticoruptie ale  |                                                      |
|    |UE, ONU, CoE si   |                                                      |
|    |OECD              |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Decembrie 2007    |Bugetele     |MJ                |Recomandari GRECO    |
|    |                  |existente    |Parteneri: MAI,   |indeplinite          |
|    |                  |MAI, MJ, MP  |MAE, CSM, ONPCSB  |                     |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Recomandari MONEYVAL |
|    |                  |             |                  |indeplinite          |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Implementarea     |10.2 Cooperare si cooperare la nivel regional a       |
|    |completa a tuturor|activitatii de prevenire si combatere a coruptiei in  |
|    |instrumentelor    |cadrul institutiilor Pactului de Stabilitate SPAI     |
|    |anticoruptie ale  |                                                      |
|    |UE, ONU, CoE si   |                                                      |
|    |OECD              |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Anual, incepand cu|Bugetele MJ, |MJ                |Nr. de intalniri/    |
|    |2005              |MAE, MP      |Parteneri: MAE,   |tematici/dezbateri pe|
|    |                  |existente    |MP                |an                   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Implementarea     |10.3 Elaborarea unui proiect de modificare a          |
|    |completa a tuturor|Legii nr. 36/1995 a notarilor publici si activitatii  |
|    |instrumentelor    |notariale in sensul eliminarii imunitatii notarilor   |
|    |anticoruptie ale  |Angajament EUCP                                       |
|    |UE, ONU, CoE si   |                                                      |
|    |OECD              |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Mai 2005          |Bugetul MJ   |MJ                |Proiect de lege supus|
|    |                  |pentru 2005  |                  |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiect de lege      |
|    |                  |             |                  |aprobat de catre     |
|    |                  |             |                  |Guvern               |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Implementarea     |10.4 Elaborarea unui amendament de modificare a       |
|    |completa a tuturor|Legii nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti,  |
|    |instrumentelor    |in sensul eliminarii imunitatii executorilor          |
|    |anticoruptie ale  |judecatoresti                                         |
|    |UE, ONU, CoE si   |                                                      |
|    |OECD              |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Mai 2005          |Bugetul MJ   |MJ                |Amendament legislativ|
|    |                  |pentru 2005  |                  |prezentat in         |
|    |                  |existent     |                  |Parlament            |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Implementarea     |10.5 Revizuirea Codului penal, a                      |
|    |completa a tuturor|Codului de procedura penala si a altor acte normative |
|    |instrumentelor    |incidente pentru implementarea raspunderii penale     |
|    |anticoruptie ale  |a persoanei juridice, inclusiv in ceea ce priveste    |
|    |UE, ONU, CoE si   |coruptia in sectorul privat                           |
|    |OECD              |Angajament EUCP                                       |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Iulie 2005        |Bugetul MJ   |MJ                |Amendamente          |
|    |                  |pentru 2005  |                  |legislative aprobate |
|    |                  |existent     |                  |de catre Guvern      |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|
|    |Implementarea     |10.6 Implementarea obligatiilor asumate prin Conventia|
|    |completa a tuturor|de la Merida                                          |
|    |instrumentelor    |Angajament EUCP                                       |
|    |anticoruptie ale  |                                                      |
|    |UE, ONU, CoE si   |                                                      |
|    |OECD              |                                                      |
|    |__________________|______________________________________________________|
|    |Decembrie 2007    |Bugetul MJ   |MJ                |Proiect de lege supus|
|    |                  |existent     |                  |dezbaterii publice   |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Proiect de lege      |
|    |                  |             |                  |aprobat de catre     |
|    |                  |             |                  |Guvern               |
|    |                  |             |                  |                     |
|    |                  |             |                  |Raportare catre UE   |
|____|__________________|_____________|__________________|_____________________|

    TOTAL NECESAR BUGET pentru anul 2005: 2.000.000 EURO

    LISTA ABREVIERI

    ANFP     Agentia Nationala a Functionarilor Publici
    ANV      Autoritatea Nationala a Vamilor
    ARCA     Asociatia Romana pentru Comunicatii Audiovizuale
    ASG      Agentia pentru Strategii Guvernamentale
    BNR      Banca Nationala a Romaniei
    CC       Curtea de Conturi
    CNPC     Consiliul National de Prevenire a Criminalitatii
    CSAT     Consiliul Suprem de Aparare a Tarii
    CSM      Consiliul Superior al Magistraturii
    EUCP     Document de Pozitie Comuna a Uniunii Europene (European Union
             Common Position)
    INA      Institutul National de Administratie
    INM      Institutul National al Magistraturii
    INPPA    Institutul National pentru Pregatirea Profesionala a Avocatilor
    MAE      Ministerul Afacerilor Externe
    MAI      Ministerul Administratiei si Internelor
    MCC      Ministerul Culturii si Cultelor
    MEC      Ministerul Economiei si Comertului
    MEdC     Ministerul Educatiei si Cercetarii
    MFP      Ministerul Finantelor Publice
    MJ       Ministerul Justitiei
    MMSSF    Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
    MP       Ministerul Public
    MS       Ministerul Sanatatii
    MTCT     Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
    ONG      Organizatii Nonguvernamentale
    ONPCSB   Oficiul de Prevenire si Combaterea a Spalarii Banilor
    PICCJ    Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie
    PNA      Parchetul National Anticoruptie
    SGG      Secretariatul General al Guvernului
    SIE      Serviciul de Informatii Externe
    SNG      Scoala Nationala de Grefieri
    SRI      Serviciul Roman de Informatii
    SNA      Strategia Nationala Anticoruptie



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 231/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 231 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 231/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu