HOTARARE Nr.
1281 din 17 octombrie 2007
privind aprobarea
Programului national pentru reducerea costurilor cu energia pentru populatie,
prin cresterea eficientei energetice si utilizarea energiei regenerabile in
anul 2007, precum si a Regulamentului de selectie a solicitantilor
cofinantarilor cuprinse in acest program
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 728 din 26 octombrie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se aprobă Programul naţional pentru
reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficienţei
energetice şi utilizarea energiei regenerabile în anul 2007, prevăzut în anexa
nr. 1.
(2) Selecţia solicitanţilor cofinanţării, conform
programului prevăzut la alin. (1), se face potrivit Regulamentului de selecţie
a solicitanţilor cofinanţărilor, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 2. - Măsurile prevăzute de prezenta hotărâre, care
sunt susceptibile a fi considerate ajutor de stat, vor fi duse la îndeplinire cu respectarea prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale
în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 137/2007, iar ajutoarele de stat se vor acorda numai după autorizarea
acestora conform legii.
Art. 3. -Anexele nr. 1 şi 2 fac
parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXA Nr. 1
PROGRAMUL NAŢIONAL
pentru reducerea costurilor cu energia pentru
populaţie, prin creşterea eficienţei energetice
şi utilizarea energiei regenerabile în anul
2007
CAPITOLUL I
Necesitatea continuării Programului naţional
Dezvoltarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică (SACET) este o opţiune strategică, dat fiind faptul că înlocuirea lor cu
alte sisteme individuale pe gaz nu este posibilă din cauza lipsei de resurse şi
a infrastructurii aferente. Reabilitarea şi modernizarea acestor sisteme sunt
în concordanţă cu Strategia naţională în domeniul eficienţei energetice,
aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 163/2004.
Procesul de integrare europeană necesită aplicarea
Directivei nr. 2006/32/CE privind eficienţa energetică la utilizatorii finali
şi serviciile energetice şi a Directivei nr. 2004/8/CE privind cogenerarea de
înaltă eficienţă, iar existenţa acestor sisteme condiţionează promovarea
cogenerării ca tehnologie de maximă eficienţă în utilizarea gazelor naturale.
In baza alocării prin Legea bugetului de stat pe anul
2007 nr. 486/2006, cu modificările şi completările ulterioare, la capitolul
82.01 „Industria extractivă, prelucrătoare şi construcţii", titlul 51
„Transferuri între unităţi ale administraţiei publice", articolul 02
„Transferuri de capital", alineatul 06 „Retehnologizarea centralelor
termice şi electrice de termoficare",
a sumei de 30.425.000 lei, destinată cofinanţării nerambursabile a unor
proiecte de investiţii pentru reabilitarea şi modernizarea SACET, prin
continuarea programului demarat în anul 2006, se aprobă implementarea de către
Ministerul Economiei şi Finanţelor şi Agenţia Română pentru Conservarea
Energiei (ARCE) a
Programului naţional pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie,
prin creşterea eficienţei energetice şi utilizarea energiei regenerabile în
anul 2007, denumit în continuare Programul naţional 2007.
ARCE este autoritatea competentă de implementare a
Programului naţional 2007, calitate în care execută analiza tehnică de
specialitate pentru determinarea eligibilităţii proiectelor şi pentru
selectarea acestora.
Cofinanţarea se realizează de către Ministerul
Economiei şi Finanţelor prin transferuri la bugetele locale, în limitele
sumelor alocate de la bugetul de stat în acest scop.
CAPITOLUL II
Beneficii şi
categorii de lucrări aferente Programului naţional 2007
II.1. Beneficii
Programul naţional 2007 asigură cofinanţarea
proiectelor de investiţii privind reabilitarea şi modernizarea SACET, având ca beneficiari direcţi autorităţile
administraţiei publice locale din unităţi administrativ-teritoriale care obţin
aceste fonduri, în baza condiţiilor legale definite prin prezentul program.
Populaţia din mediul urban ale cărei locuinţe sunt
racordate la SACET constituie beneficiarul indirect al Programului naţional
2007 care prin implementarea noilor tehnologii, creşterea eficienţei energetice
şi utilizarea resurselor regenerabile de energie conduce la reduceri
semnificative ale facturilor de energie termică, la creşterea confortului şi a
siguranţei în alimentarea cu căldură şi apă caldă menajeră.
Se vor înregistra beneficii pe piaţa de desfacere a
echipamentelor de eficienţă energetică destinate dotării SACET şi beneficii
privind reducerea poluării mediului ambiant în principal prin scăderea
emisiilor de gaze cu efect de seră.
II.2. Categorii de
lucrări
Programul naţional 2007 asigură stimulente financiare
prin cofinanţarea realizării următoarelor tipuri de lucrări de investiţii:
a) lucrări pentru reabilitarea şi eficientizarea SACET,
la nivel de producere, transport şi distribuţie (centrale de termoficare de
zonă, centrale termice de cvartal, puncte termice, dotarea acestora cu module
termice şi/sau utilaje performante: cazane de abur şi/sau apă fierbinte,
schimbătoare de căldură, pompe şi alte echipamente cu eficienţă energetică
ridicată);
b) lucrări pentru producerea energiei în sisteme de
cogenerare (centrale termice cu cogenerare, instalarea de grupuri de cogenerare
cu motoare termice, alte tipuri de sisteme de cogenerare cu eficienţă
energetică ridicată);
c) lucrări pentru modernizarea şi extinderea reţelelor
termice de transport şi distribuţie a energiei termice în circuit primar şi
circuit secundar (magistrale de termoficare, reţele termice exterioare de
încălzire şi apă caldă de consum);
d) lucrări pentru automatizarea funcţionării sistemelor
şi instalaţiilor şi contorizarea consumului de energie termică aferent
consumatorilor finali cuplaţi la SACET;
e) lucrări pentru utilizarea resurselor regenerabile de
energie (energie solară, energie geotermală, energie din biomasă - rumeguş,
alte deşeuri de lemn, pompe de căldură);
f) lucrări pentru schimbarea combustibilului utilizat
pentru producerea energiei termice.
CAPITOLUL III
Obiectivele Programului naţional 2007
Programul naţional 2007 concretizează aplicarea
prevederilor Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a energiei,
republicată, prin facilitarea finanţării proiectelor de investiţii rezultate
din programele proprii de eficienţă energetică întocmite de autorităţile
locale.
De asemenea, Programul naţional
2007 răspunde obligaţiilor ce revin României ca ţară care a ratificat prin
Legea nr. 14/1997 Tratatul Cartei Energiei şi Protocolul Cartei Energiei
privind eficienţa energetică şi aspecte legate de mediu, încheiate la Lisabona
la 17 decembrie 1994, documente în baza cărora trebuie aplicate o serie de
mecanisme financiare şi fiscale de sprijinire a eficienţei energetice.
Programul naţional 2007 susţine implementarea
Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie termică a localităţilor
prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate, aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 882/2004.
Obiectivele Programului naţional 2007 sunt următoarele:
a) realizarea unei reduceri a facturii de energie
termică a populaţiei cu 15-25%, creşterea confortului şi a siguranţei în
alimentarea cu căldură şi apă caldă menajeră;
b) stimularea în anul 2007 a unui volum de investiţii
de peste 400 milioane lei la nivel local, prin cofinanţarea de la bugetul de
stat de până la 30% din valoarea totală actualizată a lucrărilor de investiţii
aferente proiectelor de reabilitare şi modernizare a SACET, stimulând atragerea
de surse de finanţare nerambursabile
şi sub formă de credite, precum şi a parteneriatului public-privat;
c) compensarea efectului reducerii subvenţiilor pentru
energie termică şi a efectului creşterii preţului petrolului pe piaţa
internaţională asupra facturii pentru populaţie;
d) dezvoltarea pieţei de servicii energetice în România
şi a pieţei de echipamente performante energetic, în special dezvoltarea
producţiei interne;
e) valorificarea potenţialului de resurse regenerabile
de energie pe plan local pentru acoperirea cererii de energie termică pentru
populaţie şi înlocuirea sau reducerea cantităţii de combustibili scumpi ori
deficitari;
f) reducerea atât a emisiilor
poluante în spaţiul urban locuibil, generate de utilizarea surselor locale de
încălzire, cât şi a poluării globale prin diminuarea emisiilor de gaze cu efect
de seră.
CAPITOLUL IV
Condiţii pentru finanţarea şi implementarea
proiectelor de investiţii în cadrul Programului naţional 2007
Programul naţional 2007 este conceput după criteriile
şi principiile programelor comunitare, cu respectarea transparenţei,
nedistorsionarea concurenţei şi asigurarea respectării regulilor de piaţă.
Principalele condiţii de
eligibilitate pentru proiectele de investiţii în domeniul eficienţei energetice
sunt:
a) iniţiatorul şi beneficiarul proiectului de
investiţii este o autoritate locală care urmează să atribuie implementarea
acestuia, în conformitate cu Regulamentul de selecţie a solicitanţilor
cofinanţărilor prevăzute în Programul naţional 2007, prin respectarea
reglementărilor în domeniul achiziţiilor publice;
b) fundamentarea proiectului de investiţii se face
printr-un studiu de fezabilitate, aprobat de autoritatea locală şi conform cu
strategia locală de asigurare a energiei termice sau cu programul propriu de
eficienţă energetică realizat conform Legii nr. 199/2000, republicată;
c) există alocare de surse financiare în bugetul local
sau posibilitatea de accesare a altor surse de finanţare care să acopere
minimum 70% din valoarea proiectului ori a etapei din proiect pentru care se
cere cofinanţare prin Programul naţional 2007; în cazul finanţării unei etape,
este necesar să se demonstreze că rezultatele obţinute pot fi clar identificate
şi nu depind de realizarea altor etape;
d) proiectul de investiţii are la bază indicatori de
eficienţă energetică şi economică: economia de combustibil realizabilă,
reducerea pierderilor de energie, susţinerea cogenerării, introducerea
contorizării şi facturării individuale, reducerea costurilor şi, respectiv, a
facturii pentru populaţie etc;
e) proiectul de investiţii introduce tehnologii
moderne de producere, transport şi distribuţie şi/sau mecanisme moderne de
finanţare ori contribuie la dezvoltarea pieţei de servicii energetice;
f) beneficiarul cofinanţării nerambursabile utilizează
fondurile primite prin Programul naţional 2007 numai pentru achiziţia de
echipamente pentru creşterea eficienţei energetice, nu şi pentru lucrări de
construcţii-montaj aferente realizării investiţiei;
g) beneficiarul cofinanţării nerambursabile acceptă să
utilizeze etapizat fondurile primite prin Programul naţional 2007 numai în
proporţia stabilită în raport cu fondurile proprii;
h) beneficiarul cofinanţării
nerambursabile acceptă monitorizarea realizării lucrărilor de investiţii
respective şi evaluarea rezultatelor obţinute după punerea în funcţiune a
obiectivelor de proiect, împreună cu autoritatea competentă care implementează
Programul naţional 2007.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT DE SELECŢIE
a solicitanţilor cofinanţărilor prevăzute în
Programul naţional pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficienţei
energetice şi utilizarea energiei regenerabile în anul 2007
INTRODUCERE
Prezentul regulament de selecţie stabileşte condiţiile
pe care trebuie să le îndeplinească solicitanţii cofinanţării nerambursabile,
precum şi proiectele de investiţii propuse de aceştia spre selecţie în cadrul
Programului naţional pentru reducerea costurilor cu energia pentru populaţie,
prin creşterea eficienţei energetice şi utilizarea energiei regenerabile în
anul 2007, denumit în continuare Programul naţional 2007.
Culegerea şi prelucrarea datelor în vederea selecţiei
se realizează de Agenţia Română pentru Conservarea Energiei (ARCE), prin reprezentanţii săi din
filialele teritoriale, aceştia fiind împuterniciţi să reprezinte conducerea
ARCE în relaţia cu persoanele fizice şi juridice implicate în realizarea
proiectelor de investiţii la nivel local.
ARCE execută selectarea proiectelor de investiţii ce
vor fi incluse în Programul naţional 2007, proces ce include două etape de
analiză tehnică de specialitate:
a) verificarea îndeplinirii condiţiilor de
eligibilitate de către solicitantul cofinanţării nerambursabile şi, respectiv,
verificarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate referitoare la proiectul
de investiţii propus;
b) selecţia propriu-zisă, prin determinarea priorităţii
proiectului de investiţii prin aplicarea criteriilor de selecţie.
Condiţiile de eligibilitate sunt obligatorii, în sensul
că neîndeplinirea acestora conduce la eliminarea proiectului de investiţii,
fără dreptul de a mai participa la etapa de selecţie propriu-zisă.
CAPITOLUL I
Condiţii de eligibilitate referitoare la solicitantul cofinanţării
nerambursabile
I.1. Solicitantul cofinanţării nerambursabile
Solicitantul cofinanţării nerambursabile în cadrul
Programului naţional 2007, denumit în continuare solicitant,
este autoritatea administraţiei publice locale
competentă care transmite la ARCE cererea de primire a acestui sprijin
financiar, însoţită de documentaţiile precizate conform prezentului regulament
de selecţie.
I.2. Forma de proprietate
Solicitantul trebuie să deţină în proprietate sistemul
de termoficare sau părţile acestuia, la care se referă proiectul de investiţii
inclus în lista aprobată în cadrul Programului naţional 2007.
In situaţia în care exploatarea sistemului de
termoficare face obiectul unui contract de concesiune, trebuie ca autoritatea
publică locală, având calitatea de solicitant al cofinanţării nerambursabile,
să fie parte contractantă în realizarea lucrărilor de investiţii.
I.3. Responsabilul din partea solicitantului
Autoritatea publică locală având calitatea de
solicitant în cadrul Programului naţional 2007 va desemna un reprezentant,
angajat în cadrul unui compartiment tehnic, economic sau financiar, căruia i se
încredinţează atribuţii corespunzătoare privind urmărirea lucrărilor de
investiţii şi întocmirea documentaţiilor aferente.
CAPITOLUL II
Condiţii de eligibilitate referitoare la proiectul de
investiţii propus
II.1. Fundamentarea
legislativă şi tehnică a proiectului de investiţii propus
Proiectul de investiţii propus de solicitantul
sprijinului financiar nerambursabil trebuie să corespundă cu prevederile
strategiei locale de asigurare a energiei termice în sistem centralizat către
populaţie (întocmită în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 882/2004
pentru aprobarea Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie termică a
localităţilor prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate) sau ale
Programului propriu de eficienţă energetică, realizat conform Legii nr.
199/2000 privind utilizarea eficientă a energiei, republicată, în cazul în care
solicitantul este o autoritate a administraţiei publice locale dintr-o unitate
administrativ-teritorială cu o populaţie mai mare de 20.000 de locuitori.
Proiectul de investiţii trebuie să aibă ca obiectiv:
a) lucrări de investiţii pentru retehnologizarea sau
modernizarea sistemelor de producere, inclusiv în cogenerare, transport şi
distribuţie a energiei termice care se livrează către populaţie pentru
încălzire, precum şi pentru prepararea apei calde menajere;
b) lucrări de investiţii pentru utilizarea resurselor
regenerabile de energie în sisteme de termoficare existente şi/sau sisteme de
termoficare noi, destinate atât încălzirii, cât şi preparării apei calde
menajere.
Soluţiile tehnice adoptate în cadrul studiului de
fezabilitate trebuie să conducă la un grad ridicat al siguranţei în alimentarea
cu energie termică a populaţiei şi să se caracterizeze prin introducerea unor
tehnologii şi echipamente moderne, performante şi aplicate cu succes în România
sau în alte ţări ale Uniunii Europene. Implementarea proiectului trebuie să
conducă la creşterea fiabilităţii în exploatare şi asigurarea unor parametri
energetici cât mai favorabili, la randamente energetice ridicate, consumuri
specifice de energie reduse şi altele asemenea.
Dimensionarea noilor părţi componente ale sistemului de
termoficare, capacităţi instalate în unităţile de producere, respectiv în
reţelele de transport şi distribuţie, trebuie să ţină cont de cererea actuală
de energie termică, dar şi de evoluţia în timp a acesteia.
II.2. Condiţii de
eligibilitate privind conţinutul studiului de
fezabilitate
Justificarea soluţiei tehnico-economice adoptate în
cadrul proiectului de investiţii se face în baza studiului de fezabilitate al
proiectului, elaborat în concordanţă cu prevederile legislaţiei în vigoare
pentru documentaţii de acest tip şi aprobat prin hotărâre a consiliului local.
Hotărârea consiliului local trebuie să includă:
a) aprobarea studiului de fezabilitate, cu menţionarea
titlului lucrării de investiţii, titlu care va rămâne neschimbat pe întreaga
durată a executării lucrărilor de implementare a proiectului în cadrul
Programului naţional 2007;
b) aprobarea valorii totale a proiectului de
investiţii, cu precizarea valorii pentru construcţii-montaj, conform devizului
general, ca parte componentă a studiului de fezabilitate, alcătuit conform
prevederilor legale în vigoare;
c) aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai
proiectului de investiţii, conform valorilor determinate în studiul de
fezabilitate.
Studiul de fezabilitate trebuie să includă capitolul de
stabilire a eficienţei energetice a proiectului de investiţii, în cadrul căruia
să se determine prin calcul următorii indicatori:
E - valoarea economiei
de energie anuale, obţinută prin implementarea proiectului, exprimată atât în
unităţi de măsură fizice (MWh/an, Gcal./an etc), unităţi de măsură
convenţionale (tone echivalent petrol pe an - tep/an), cât şi în unităţi de
măsură financiare (lei/an);
Isp - investiţia
specifică aferentă economiei de energie obţinute prin implementarea
proiectului, calculată ca raport între valoarea totală actualizată a
proiectului de investiţii şi economia de energie obţinută prin implementarea
proiectului; Isp
exprimată în lei/tep;
Dre - durata
de recuperare a investiţiei prin economia de energie realizată, calculată prin
raportarea valorii totale actualizate a proiectului de investiţii la valoarea
financiară a economiei anuale de energie obţinute prin implementarea
proiectului; Dre
exprimată în ani;
Rcost - valoarea
cu care se reduce costul de livrare al unităţii de
energie termică; Rcost exprimată în lei/Gcal.
In cazul proiectelor de utilizare a resurselor
regenerabile de energie, în capitolul de stabilire a eficienţei energetice a
proiectului de investiţii trebuie incluse suplimentar estimări pentru următorii
indicatori:
Qrre - potenţialul
local exploatabil al resursei regenerabile de energie, exprimat atât în unităţi
de măsură fizice (Gcal./an, tone/an, mii Nmc/an etc, după caz), cât şi în
unităţi de măsură convenţionale (tep/an), calculat pe durata de viaţă a
instalaţiei;
Erre - cantităţile
anuale de combustibili clasici substituite (gaze naturale, combustibili lichizi
sau cărbune) prin utilizarea resursei regenerabile de energie, exprimate în
unităţi de măsură fizice (tone/an, mii Nmc/an) şi în unităţi convenţionale
(tep/an).
II.3. Condiţii de
eligibilitate privind durata de implementare a proiectului
Proiectul de investiţii poate fi:
a) proiect nou, pentru care nu s-au efectuat cheltuieli
până la data de 31 decembrie 2006;
b) proiect în continuare, cu lucrări executate şi
raportate fizic şi valoric până la data de 31 decembrie 2006.
Durata de implementare a proiectului de investiţii nu
trebuie să depăşească 7 ani, în condiţii de execuţie fără întrerupere a
lucrărilor de investiţii.
II.4. Condiţii de
eligibilitate privind valoarea financiară a cofinanţării
Acordarea sprijinului financiar nerambursabil pentru
proiectul de investiţii se face cu limitarea superioară şi inferioară a valorii
financiare de cofinanţare, pentru a se evita:
a) consumarea în procent mai mare de 10% a resurselor
financiare disponibile în cadrul Programului naţional 2007 de către un proiect;
b) consumarea unor fonduri reprezentând sub 0,1% din
resursele financiare disponibile în cadrul Programului
naţional 2007 de către un proiect.
II.5. Condiţii de
eligibilitate privind existenţa resurselor financiare proprii şi a celor atrase
Solicitantul sprijinului financiar nerambursabil în
cadrul Programului naţional 2007 trebuie să asigure continuitatea în derularea
proiectului şi să participe la finanţarea acestuia.
Solicitantul lucrărilor de investiţii trebuie să aibă
la dispoziţie surse de finanţare, care să acopere minimum 70% din valoarea
financiară totală a proiectului, pentru a asigura resursele financiare declarate ca program pe anul 2007.
Cuantumul procentual al cofinanţării unui proiect de
investiţii selectat în cadrul Programului naţional 2007 este de până la 30% din
valoarea totală a resurselor financiare declarate de
solicitant ca program de cheltuieli de investiţii
aferente proiectului respectiv, a cărui valoare se obţine prin însumarea
fondurilor din surse proprii şi surse atrase şi posibil de utilizat pe anul
2007.
Sprijinul financiar nerambursabil astfel calculat va fi
acordat, conform legislaţiei în vigoare, numai pentru acoperirea unor
cheltuieli pentru achiziţia de echipamente, nu şi a celor aferente lucrărilor
de construcţii-montaj pentru realizarea investiţiei.
In cazul în care lucrările de investiţii nu se încheie
în anul 2007, trebuie ca etapa de execuţie aferentă acestui an să cuprindă
rezultate ce pot fi clar identificate şi a căror implementare nu depinde de
realizarea altor etape ulterioare.
Solicitantul trebuie să înainteze la ARCE o cerere
pentru acordarea sprijinului financiar nerambursabil, în condiţiile stabilite
prin prezentul regulament de selecţie.
Cererea trebuie însoţită de un tabel întocmit conform
anexei care face parte integrantă din prezentul regulament de selecţie, cu
titlul de „Solicitare de selectare în cadrul Programului naţional pentru
reducerea costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficienţei
energetice şi utilizarea energiei regenerabile în anul 2007".
Atât cererea, cât şi anexa trebuie semnate (cu
precizarea în clar a numelui şi prenumelui) şi ştampilate
de elaborator (conducerea operatorului SACET, după
caz) şi avizate de autoritatea administraţiei publice locale competentă.
Documentele ce trebuie înaintate la ARCE pentru
dovedirea existenţei resurselor financiare sunt următoarele:
a) o copie a hotărârii consiliului local de aprobare a
bugetului local pe anul 2007, însoţită de anexa cuprinzând detalierea cheltuielilor
aprobate pentru executarea proiectului de investiţii propus spre cofinanţare în
cadrul Programului naţional 2007;
b) în cazul în care proiectul
de investiţii este cofinanţat din alte surse interne sau externe, trebuie
înaintate la ARCE copii de pe documentele doveditoare (acte normative,
contracte etc), însoţite de o scrisoare oficială, prin care se precizează
programul de cofinanţare pentru executarea lucrărilor de investiţii, defalcat
pe surse de cofinanţare şi pe sumele cu care contribuie acestea, exprimate în
valori financiare (lei), precum şi în procente.
Se vor înainta la ARCE, după caz, copii ale
documentelor ce justifică legalitatea pentru:
c) actualizarea valorii totale a investiţiei (copie
de pe hotărârea consiliului local de aprobare);
d) modificarea soluţiei tehnice (memoriu tehnic
întocmit de proiectant, cu includerea recalculării indicatorilor
tehnico-economici şi a recalculării eficienţei energetice, precum şi hotărârea
consiliului local de aprobare, în copie).
Solicitanţii finanţării nerambursabile vor anexa la
cererea de cofinanţare o declaraţie privind volumul şi natura oricărei alocaţii
nerambursabile pe care au primit-o de la data începerii lucrărilor de
investiţii şi/sau urmează să o primească în cursul anului 2007.
CAPITOLUL III
Modul de selectare a proiectelor
Pentru implementarea Programului naţional 2007, cu
respectarea prevederilor cuprinse în cadrul prezentului regulament de selecţie,
proiectele propuse de solicitanţii fondurilor de cofinanţare sunt analizate de
ARCE, prin evaluarea respectării condiţiilor de eligibilitate, iar pentru
proiectele eligibile, prin evaluarea priorităţii pe baza indicatorilor de
eficienţă energetică.
III.1. Verificarea
condiţiilor de eligibilitate
Condiţiile de eligibilitate ce trebuie îndeplinite de
solicitanţii sprijinului financiar nerambursabil, pentru ca proiectele de
investiţii propuse să intre în procesul de selecţie, sunt:
a) documentaţiile următoare să
fie transmise la ARCE, în format complet şi înainte de expirarea termenului:
a1) cererea şi anexa (menţionate la pct. 2.5), pentru
acordarea sprijinului financiar nerambursabil, în condiţiile stabilite prin
prezentul regulament de selecţie;
a2) copie de pe studiul de fezabilitate aprobat,
elaborat conform legislaţiei în vigoare;
a3) capitolul de stabilire a eficienţei energetice a
proiectului de investiţii, în completare la studiul de fezabilitate;
a4) copie de pe hotărârea consiliului
local de aprobare a studiului de fezabilitate;
a5) copie de pe strategia locală de asigurare a energiei
termice în sistem centralizat către populaţie sau de pe programul propriu de
eficienţă energetică, realizat conform Legii nr. 199/2000, republicată, în
cazul în care solicitantul este o autoritate a administraţiei publice locale
dintr-o unitate administrativ-teritorială cu o populaţie mai mare de 20.000 de
locuitori;
a6) copie de pe hotărârea consiliului local de aprobare
a strategiei locale de asigurare a energiei termice în sistem centralizat către
populaţie;
a7) documentele precizate la paragraful 2.5 lit. a) şi
b) şi, respectiv, lit. c) şi d), după caz;
a8) declaraţia solicitantului privind volumul şi natura
oricărei alocaţii nerambursabile primite de la data începerii lucrărilor de
investiţii şi/sau pe care urmează să o primească în cursul anului 2007, după
caz;
b) durata de implementare a proiectului să nu
depăşească 7 ani;
c) valoarea financiară totală a cofinanţării obţinute
pentru un proiect de investiţii să se încadreze în intervalul 0,1-10% din
totalul fondurilor disponibile pentru Programul naţional 2007.
III.2. Selecţia
propriu-zisă
Selecţia propriu-zisă se execută de ARCE pentru
determinarea proiectelor de investiţii care intră în Lista cu proiectele
selectate, în limita sumei totale alocate în cadrul Programului naţional 2007,
conform prevederilor legale.
Vor avea prioritate în cadrul selecţiei proiectele de
investiţii care:
a) realizează economii de energie mai mari, în condiţii
comparabile de cost specific aferent economiei de energie obţinute prin
implementarea proiectului;
b) conduc la reducerea semnificativă, mai mare, a
costului estimat de producere a unităţii de energie termică;
c) au o durată de implementare şi o durată de
recuperare a investiţiei mai reduse;
d) utilizează resurse regenerabile de energie
exploatabile la nivel local, în condiţii de fezabilitate tehnico-economică
determinate şi precizate în studiul de fezabilitate şi care conduc la o
reducere semnificativă a costului estimat de producere a unităţii de energie
termică.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
IV. 1. Termenul-limită
de transmitere a documentaţiilor la ARCE
Inregistrarea primirii cererilor de cofinanţare a
proiectelor de investiţii şi desfăşurarea procesului de selecţie se fac în
cadrul ARCE, prin secretariat, respectiv în cadrul Direcţiei autorizări.
Documentele necesare pentru procesul de selectare se
transmit în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei hotărâri în
Monitorul Oficial al României, Partea I. Documentele care se transmit în completare după termenul-limită de
transmitere nu vor fi luate în considerare în procesul de selecţie şi nu pot
face obiectul unei contestaţii.
IV.2. Termenul de aprobare a Listei finale cu
proiectele selectate
Etapa I -Verificarea
eligibilităţii şi selecţia proiectelor
ARCE verifică documentaţiile transmise de solicitanţi
şi stabileşte proiectele care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate conform
prevederilor prezentului regulament de selecţie. Proiectele eligibile sunt
supuse procesului de selecţie conform prevederilor paragrafului 3.2.
Lista cu proiectele selectate şi Lista cu proiectele
respinse se publică pe pagina de internet www.arceonline.ro
în termen de 30 de zile de la expirarea termenului
prevăzut la paragraful 4.1.
Etapa a II-a - Rezolvarea contestaţiilor
Contestaţia privind neincluderea unui proiect spre cofinanţare
în cadrul Programului naţional 2007 se transmite la ARCE de către solicitant,
în termen de 3 zile de la data afişării Listei cu proiectele respinse.
In scopul analizării contestaţiilor se constituie
Comisia de soluţionare a contestaţiilor, alcătuită din reprezentanţi ai
Ministerului Economiei şi Finanţelor şi ai ARCE. Componenţa acestei comisii se
aprobă prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
Soluţionarea contestaţiilor se face în termen de 7 zile
de la data expirării termenului prevăzut pentru transmiterea lor, prin
reanalizarea în cadrul comisiei a datelor cuprinse în documentaţiile primite.
Rezultatele contestaţiilor se publică pe site-ul ARCE
şi se comunică contestatarilor.
Solicitanţii cofinanţării nerambursabile pot ataca în
faţa instanţei judecătoreşti actele duse la îndeplinire în aplicarea
prezentului regulament de selecţie, în conformitate cu prevederile Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
Lista finală a proiectelor selectate se aprobă prin
ordin al ministrului economiei şi finanţelor, la propunerea ARCE, şi se publică
pe pagina de internetwww.arceonline.ro.
IV.3. Condiţii de
redistribuire a unor sume alocate, respectiv de repetare a selecţiei
a) Redistribuirea unor sume alocate
In cazul în care unul sau mai multe dintre proiectele deja selectate nu accesează sumele prevăzute pentru cofinanţare, iar
totalul sumelor neaccesate nu depăşeşte procentul de 10% din totalul alocat
pentru Programul naţional 2007 până la data de 30 septembrie 2007, ARCE propune
conducerii Ministerului Economiei şi Finanţelor realocarea acestor sume pentru
proiecte deja selectate, ai căror beneficiari transmit până la data de 15
octombrie 2007 solicitări de majorare a cuantumului de cofinanţare, cu respectarea
limitelor stabilite conform prevederilor prezentului regulament de selecţie.
Ordinea în care se vor aloca aceste fonduri
disponibilizate este guvernată de principiul „primul venit, primul
servit", în baza datei de înregistrare a solicitării la sediul ARCE.
Informaţiile referitoare la realocarea unei sume în
cadrul Programului naţional 2007 se fac publice de către ARCE pe pagina de
internet www.arceonline.ro până
la data de 1 octombrie 2007.
Lista proiectelor selectate cu redistribuirea sumelor
alocate se aprobă prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor, la
propunerea ARCE, şi se publică pe pagina de internet www.arceonline.ro.
b) Repetarea selecţiei pentru proiecte de investiţii
suplimentare
Solicitanţii care transmit documentaţiile după termenul
prevăzut la paragraful 4.1 au dreptul de a primi acest sprijin financiar numai
cu condiţia să apară disponibilizarea unei sume mai mari de 10% din totalul
alocat pentru Programul naţional 2007, în cazul în care unul sau mai multe dintre proiectele deja selectate nu accesează
sumele prevăzute pentru cofinanţare şi/sau în cazul în care suma totală alocată
pentru implementarea Programului naţional 2007 este majorată prin rectificarea
legii bugetului de stat. Ambele situaţii se vor face publice, după caz, de
către ARCE, prin intermediul paginii de internet www.arceonline.ro
până la data de 1 octombrie 2007.
Modificările asupra listei iniţiale se fac numai în
baza solicitărilor oficiale, cu respectarea condiţiilor de eligibilitate,
conform prezentului regulament de selecţie. Documentele necesare trebuie
transmise de către solicitanţi până la data de 15 octombrie 2007.
In cazurile menţionate, ARCE execută analiza de
eligibilitate a proiectelor suplimentare, care sunt supuse apoi procesului de
selecţie pe baza indicatorilor de eficienţă energetică şi în limita sumei
totale disponibilizate şi/sau majorate pentru Programul naţional 2007. Data
limită de alcătuire a noii liste de selecţie este 31 octombrie 2007.
Lista proiectelor selectate în limita sumei totale disponibilizate
şi/sau majorate pentru Programul naţional 2007 se aprobă prin ordin al
ministrului economiei şi finanţelor, la propunerea ARCE, şi se publică pe
pagina de internet www.arceonline.ro.
IV.4. Nerespectarea
condiţiilor de eligibilitate pentru finanţare
In cazul în care, prin monitorizarea realizării
investiţiei şi a efectelor acesteia de către ARCE, în calitate de autoritate
competentă de implementare a Programului naţional 2007, se constată nereguli cu
încălcarea prevederilor cap. IV „Condiţii pentru finanţarea şi implementarea proiectelor de
investiţii în cadrul Programului naţional 2007, cuprins în Programul Naţional,
ARCE va sesiza Ministerul Economiei şi Finanţelor pentru imputarea sumelor
alocate în vederea restituirii acestora.
ANEXA la regulamentul de
selecţie
(Antetul solicitantului)
SOLICITARE DE SELECŢIE
în cadrul Programului naţional pentru reducerea
costurilor cu energia pentru populaţie, prin creşterea eficienţei energetice şi utilizarea energiei
regenerabile în anul 2007
Nr. crt.
al pr.
|
Autoritatea administraţiei
publice locale/unitatea în
subordine/proiectul de investiţii/Nr.
hotărârii
consiliului local de aprobare
a studiului de fezabilitate
|
Valoarea totală actualizată a investiţiei
|
Realizări
până la
31 decembrie
2006
|
Program
pentru anul
2007
|
Propunere
pentru anul
2008
|
Estimări 2009
|
Estimări
pentru
perioada
2010-2014
|
Economia anuală
de energie realizată prin implementarea
proiectului
|
- lei -
|
- lei -
|
- lei -
|
- lei -
|
- lei -
|
- lei -
|
tep/an
|
|
Primăria Municipiului
(oraşului, comunei)
|
|
|
|
|
|
|
|
S.C. ... S.A. (sau R.A.)
|
|
|
|
|
|
|
|
1.
|
(Denumirea proiectului de investiţii. Hotărârea Consiliului Local
nr. ...)
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
(Denumirea proiectului de investiţii.
Hotărârea Consiliului Local nr. ...)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Denumirea solicitantului
(Prenume, nume în clar + semnătura + ştampila)
Denumirea operatorului SACET
Director general
|
Director tehnic
|
Director economic
|
|
|
|
(Prenume, nume în clar + semnătura + ştampila)
|
(Prenume, nume în clar + semnătura)
|
(Prenume, nume în clar + semnătura)
|