HOTARARE Nr. 1273 din 7 decembrie 2000
privind aprobarea Planului national de actiune pentru egalitatea de sanse intre
femei si barbati
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 659 din 15 decembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Planul national de actiune pentru egalitatea de sanse intre femei
si barbati, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare,
denumit in continuare Plan national.
Art. 2
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale coordoneaza activitatea de
aplicare a Planului national.
(2) In plan teritorial Ministerul Muncii si Protectiei Sociale colaboreaza
cu prefecturile si cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor, in
vederea aplicarii si evaluarii programelor derulate conform Planului national.
Art. 3
Ministerele, in raport cu domeniile lor de activitate, vor introduce in
programele proprii masurile corespunzatoare ariilor de interventie mentionate
in Planul national.
Art. 4
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale avizeaza proiectele actelor
normative care se supun spre adoptare Guvernului, care au ca obiect egalitatea
de sanse intre femei si barbati si eliminarea oricaror discriminari in
aplicarea politicilor sectoriale in materie.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Liviu Lucian Albu
Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Petre Roman
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
PLANUL NATIONAL DE ACTIUNE
pentru egalitatea de sanse intre femei si barbati
Art. 1
Romania respecta conventiile internationale referitoare la drepturile
omului, inclusiv cele privind statutul si rolul femeii si protectia copilului,
precum si la egalitatea de sanse si de tratament in domeniul muncii, in
conformitate cu prevederile Constitutiei Romaniei.
Art. 2
Planul national de actiune pentru egalitatea de sanse intre femei si
barbati este expresia angajamentului politic de asigurare si garantare a
egalitatii intre toti cetatenii si marcheaza deschiderea si eforturile
Guvernului Romaniei in vederea eliminarii oricarei discriminari bazate pe deosebirile
de rasa, nationalitate, origine etnica, limba, religie, sex, opinie,
apartenenta politica, avere sau origine sociala, potrivit art. 4 alin. (2) din
Constitutia Romaniei.
Art. 3
Planul national de actiune pentru egalitatea de sanse intre femei si
barbati are rolul de a sustine prin masuri concrete principiul potrivit caruia
atat femeile, cat si barbatii trebuie sa participe in mod egal la identificarea
si transpunerea in practica a celor mai eficiente solutii pentru realizarea
unei democratii reale in Romania.
Art. 4
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, prin Directia pentru egalitatea
sanselor, in colaborare cu celelalte ministere, cu alte institutii, cu
organizatii neguvernamentale care deruleaza programe in domeniul drepturilor
omului si drepturilor femeii ca parte integranta a acestora, al egalitatii de
sanse intre femei si barbati, va realiza si va aplica Planul national de
actiune pentru egalitatea de sanse intre femei si barbati.
Art. 5
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, prin Directia pentru egalitatea
sanselor, reprezinta mecanismul guvernamental responsabil cu elaborarea
strategiilor si politicilor in domeniul promovarii egalitatii de sanse intre
femei si barbati si eliminarii oricaror forme de discriminare pe criterii de
gen; in acest domeniu el se constituie drept partener de dialog cu structurile
de specialitate existente la nivelul organismelor internationale (O.N.U.,
Uniunea Europeana, Consiliul Europei, Organizatia Internationala a Muncii
etc.).
Art. 6
Planul national de actiune pentru egalitatea de sanse intre femei si
barbati identifica urmatoarele arii de interventie: cadrul legislativ,
drepturile sociale, economia, participarea la decizie, constiinta civica.
Art. 7
(1) In aria de interventie denumita cadrul legislativ obiectivul major il
constituie reflectarea principiului egalitatii de sanse intre femei si barbati.
(2) Obiectivul operational il constituie completarea legislatiei prin
armonizarea cadrului juridic national cu legislatia internationala in domeniul
egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati.
(3) Pentru realizarea obiectivului prevazut la alin. (2) se vor intreprinde
urmatoarele actiuni:
a) continuarea si accelerarea procesului de armonizare a legislatiei
nationale cu cea internationala, inclusiv europeana, in conformitate cu
Programul national de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana (PNAR), prin
adoptarea legii egalitatii de sanse si elaborarea unor acte normative
specifice;
b) completarea cadrului legislativ care sa asigure egalitatea de sanse si
de tratament intre femei si barbati in relatiile concrete de munca si in
activitatea profesionala;
c) monitorizarea dezvoltarii structurilor de implementare a legislatiei
privind egalitatea de gen.
Art. 8
(1) In aria de interventie denumita drepturile sociale obiectivul major il
constituie accesul si beneficiul egal al femeilor si barbatilor la drepturile
sociale (referitoare la munca si la viata de familie) stipulate in legislatie.
(2) Primul obiectiv operational il constituie accelerarea eforturilor de
eliminare a oricaror forme de discriminare pe baza de sex in domeniul muncii.
(3) Pentru realizarea obiectivului prevazut la alin. (2) se vor intreprinde
urmatoarele actiuni:
a) initierea si desfasurarea unor programe de informare asupra drepturilor
sociale egale ale barbatilor si femeilor;
b) incurajarea preocuparilor pentru pregatirea profesionala continua a
femeilor si barbatilor in vederea facilitarii accesului lor egal la toate
sectoarele de activitate;
c) perfectionarea mecanismelor de control in ceea ce priveste aplicarea
masurilor de eliminare a comportamentelor si atitudinilor discriminatorii in
relatiile de munca; largirea capacitatilor de sanctionare a actelor de
discriminare bazate pe sex.
(4) Al doilea obiectiv operational il constituie integrarea egalitatii de
gen in sfera protectiei sociale a familiei si in programele de masuri pentru
prevenirea si combaterea marginalizarii.
(5) Pentru realizarea obiectivului prevazut la alin. (4) se vor intreprinde
urmatoarele actiuni:
a) sprijinirea programelor care faciliteaza accesul egal al femeilor si
barbatilor la educatie, asistenta medicala, servicii pentru ingrijirea copiilor
si batranilor, drepturi reproductive, proprietate, justitie;
b) respectarea principiului egalitatii intre femei si barbati in aplicarea
politicilor familiale, prin sustinerea implicarii active a barbatilor in viata
de familie si prin cresterea rolului economic al femeilor;
c) reconsiderarea conceptului referitor la familie prin multiplicarea
masurilor de protectie sociala si economica a noilor tipuri de unitati
familiale (familii monoparentale, cupluri de uniune consensuala);
d) reconsiderarea sociala a activitatilor casnice si identificarea unor
surse de recompensare a persoanelor (femei si barbati) care le desfasoara;
e) extinderea masurilor de prevenire si combatere a fenomenului de violenta
in familie si diversificarea serviciilor de asistenta pentru victime; distribuirea
echilibrata a acestora la nivel national.
Art. 9
(1) In aria de interventie denumita economia obiectivul major il constituie
promovarea egalitatii de sanse intre femei si barbati in viata economica.
(2) Primul obiectiv operational il constituie dezvoltarea strategiilor de
incurajare a abordarii integratoare a egalitatii de gen in politicile
economice.
(3) Pentru realizarea obiectivului prevazut la alin. (2) se vor intreprinde
urmatoarele actiuni:
a) integrarea analizei de gen (prin utilizarea rezultatelor cercetarilor si
prelucrarea datelor statistice relevante) in politicile de elaborare,
implementare si evaluare a masurilor necesare in vederea dezvoltarii economice
si reducerii saraciei;
b) dezvoltarea cooperarii agentilor economici cu partenerii sociali pentru
a contribui la realizarea egalitatii de gen in relatiile de munca;
c) perfectionarea structurilor manageriale si pregatirea actorilor acestora
la nivelul unitatilor economice pentru accelerarea procesului de implementare a
principiului egalitatii de sanse intre femei si barbati.
(4) Al doilea obiectiv operational il constituie includerea dimensiunii de
gen in elaborarea si aplicarea strategiilor de ocupare a fortei de munca.
(5) Pentru realizarea obiectivului prevazut la alin. (4) se vor intreprinde
urmatoarele actiuni:
a) crearea conditiilor necesare pentru accesul egal al femeilor si
barbatilor la masurile active de integrare a lor pe piata muncii;
b) crearea unor programe speciale de reconversie profesionala a fortei de
munca feminine si orientarea femeilor spre sectoarele de activitate traditional
deficitare (in mod deosebit, sectoarele care utilizeaza tehnologii de
comunicare si de formare);
c) stimularea agentilor economici pentru atragerea fortei de munca feminine
in sectoarele de activitate in care exista decalaje de reprezentare intre
barbati si femei.
(6) Al treilea obiectiv operational il constituie reconcilierea vietii
profesionale cu viata de familie prin dezvoltarea programelor de sprijinire a
familiei.
(7) Pentru realizarea obiectivului prevazut la alin. (6) se vor intreprinde
urmatoarele actiuni:
a) incurajarea distribuirii in mod egal a responsabilitatilor in familie
prin cresterea accesului la concediile parentale si stimularea barbatilor sa
participe la rezolvarea problemelor familiei;
b) dezvoltarea, prin acorduri intre partenerii sociali, a programelor de
ocupare flexibile si cu timp partial de lucru, la care sa aiba acces egal
femeile si barbatii;
c) extinderea serviciilor de ingrijire a copiilor si batranilor, precum si
multiplicarea serviciilor publice si particulare de activitati gospodaresti.
Art. 10
(1) In aria de interventie denumita participarea la decizie obiectivul
major il constituie participarea si reprezentarea echilibrata la decizie a
femeilor si barbatilor.
(2) Obiectivul operational il reprezinta constituirea unor structuri
nationale si teritoriale care sa puna in practica principiul egalitatii de
sanse intre femei si barbati.
(3) Pentru realizarea obiectivului prevazut la alin. (2) se vor intreprinde
urmatoarele actiuni:
a) monitorizarea progreselor in distribuirea echilibrata a rolurilor
femeilor si barbatilor in structurile decizionale;
b) multiplicarea activitatilor de crestere a constiintei publice
referitoare la importanta respectarii echilibrului de gen in organismele
publice decizionale de la toate nivelurile;
c) stimularea programelor care incurajeaza cariere profesionale de inalt
nivel managerial pentru femei.
Art. 11
(1) In aria de interventie denumita constiinta civica obiectivul major il
constituie implementarea principiului egalitatii de sanse in constiinta civica.
(2) Primul obiectiv operational il constituie coordonarea interventiilor
vizand sensibilizarea societatii la problemele egalitatii de gen din diverse
domenii de activitate cu impact asupra constiintei civice.
(3) Pentru realizarea obiectivului prevazut la alin. (2) se vor intreprinde
urmatoarele actiuni:
a) cresterea volumului de informatii referitoare la importanta respectarii
principiului egalitatii de sanse intre femei si barbati in procesul de
democratizare;
b) facilitarea accesului la cunoasterea problematicii de gen prin
instrumente si mijloace formative moderne;
c) diseminarea sistematica a informatiilor privind egalitatea de sanse;
d) concertarea contributiilor principalilor actori sociali pentru
promovarea principiului egalitatii de sanse in constiinta sociala.
(4) Al doilea obiectiv operational il constituie eliminarea prejudecatilor
culturale existente si a stereotipurilor de rol ale femeilor si barbatilor in
vederea instituirii egalitatii de gen.
(5) Pentru realizarea obiectivului prevazut la alin. (4) se vor intreprinde
urmatoarele actiuni:
a) incurajarea integrarii perspectivei egalitatii intre femei si barbati in
domenii ca: instructie si formare profesionala, cultura, stiinta, cercetare,
sport, media, pentru schimbarea in timp a comportamentului, atitudinilor,
normelor si valorilor care definesc si influenteaza rolurile de gen;
b) sprijinirea programelor de inlocuire a imaginilor negative stereotipe
ale femeii, in special prin mass-media si, indeosebi, prin publicitate, precum
si prin materiale educative, cu modele si exemple care pot oferi alternative
realiste referitoare la rolurile multiple ale femeilor si barbatilor intr-o
societate democratica;
c) incurajarea schimbului de experiente si practici reusite in promovarea
egalitatii de gen atat in spatiul national, cat si in cel international.
Art. 12
Planul national de actiune pentru egalitatea de sanse intre femei si
barbati este un document-cadru in care sunt identificate ariile de interventie
carora trebuie sa li se acorde prioritate.
Art. 13
Realizarea obiectivelor operationale in domeniul egalitatii de sanse intre
femei si barbati reprezinta o obligatie pentru toate institutiile implicate.
Continutul actiunilor se concretizeaza prin elaborarea si adoptarea de acte
normative, programe nationale specifice si cu caracter interministerial,
proiecte-pilot, metodologii si standarde.
Art. 14
In aplicarea Planului national de actiune pentru egalitatea de sanse intre
femei si barbati vor fi valorificate experienta si sprijinul organizatiilor
internationale care desfasoara in Romania activitati de promovare a egalitatii
de sanse intre femei si barbati.
Art. 15
Implementarea Planului national de actiune pentru egalitatea de sanse intre
femei si barbati se realizeaza prin implicarea autoritatilor publice centrale
si locale in ariile de interventie mentionate, utilizandu-se resursele bugetare
alocate acestora in conformitate cu atributiile pe care le au, precum si
resurse extrabugetare.
Art. 16
(1) Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, prin Directia pentru egalitatea
sanselor, actioneaza in parteneriat atat cu factorii guvernamentali, cat si cu
cei neguvernamentali pentru concretizarea Planului national de actiune pentru
egalitatea de sanse intre femei si barbati.
(2) Comisia consultativa interministeriala in domeniul egalitatii de sanse
intre femei si barbati (CODES), prin atributiile sale stabilite prin Hotararea
Guvernului nr. 967/1999, urmareste aplicarea prevederilor Planului national de
actiune pentru egalitatea de sanse intre femei si barbati in politicile
sectoriale si monitorizeaza progresele realizate.