DECIZIE Nr. 9 din 24 ianuarie 1995
privitoare la constitutionalitatea Legii pentru aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 18/1994 emisa in baza Legii nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor credite externe
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 27 din 7 februarie 1995
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 29 decembrie 1994, de
catre 50 de deputati, respectiv domnii: Ion Diaconescu, Razvan Dobrescu, Petre
Dugulescu, Costel Paunescu, Radu Livezeanu, Vasile Gheorghe Victor Pop, Viorel
Pavel, Gheorghe Comanescu, Vasile Lupu, Barbu Pitigoi, George Stanescu, Ion
Ratiu, Mircea Ioan Popa, Constantin Ionescu, Mihail Nica, Ion Berciu, doamna
Smaranda Dobrescu, domnii : Mihail Bucur, Ion Comita, Ion Dinu, Doru-Mihai
Dobrescu, Ion Hui, Liviu Neculai Marcu, Ion Strachinaru, Ioan Victor Pica,
Valentin Vasilescu, Sergiu George Rizescu, Francisc Baranyi, Horia Radu Pascu,
Emilian Bratu, Jolt Zoltan Fekete, Dumitru Ifrim, Constantin Serban Radulescu
Zonner, Mircea Ciumara, Otto-Ernest Weber, Aurelian Paul Alecu, Valentin
Argeseanu, Vasile Popovici, Teodor Vintilescu, Alexandru Simionovici, Gavril
Dejeu, Sorin Victor Lipsa, Petre Roman, Gabriel Tepelea, Ferenc Asztalos, Ioan
Muresan, doamna Paula-Maria Ivanescu, domnii : Victor Bostinaru, Cristian
Radulescu si Ilie Stefan asupra neconstitutionalitatii Legii pentru aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, emisa in baza Legii nr. 4/1994 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonante si autorizarea contractarii si
garantarii unor credite externe.
In sesizare se arata ca Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
18/1994 este neconstitutionala, deoarece ordonanta a fost emisa de Guvern cu
incalcarea prevederilor legii de abilitare - Legea nr. 4/1994 - si, pe cale de
consecinta, a limitelor constitutionale in cadrul carora Guvernul putea emite
ordonante, pentru urmatoarele motive:
- prin art. 1 lit. n) din Legea nr. 4/1994, pe baza careia a fost emisa
ordonanta, Guvernul a fost investit numai cu dreptul de a majora intre 50.000
si 1.000.000 lei limitele amenzilor pentru contraventiile din componenta sa de
reglementare;
- cu incalcarea acestor prevederi, prin Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
Guvernul "a schimbat sistemul de stabilire a amenzilor, inlocuind amenzile
fixe cu amenzi procentuale", ceea ce este considerat ca fiind nelegal,
deoarece "legea de abilitare nu permitea schimbarea sistemului de
stabilire a amenzilor, din sume fixe in sume procentuale" si
neconstitutional, intrucat "Guvernul nu a respectat art. 114 alin. (1) si
(2) din Constitutie, care il obliga sa nu depaseasca limitele stabilite prin
legea de abilitare".
In afara acestor argumente de interpretare a dispozitiilor legii de
abilitare si a prevederilor constitutionale referitoare la limitele in cadrul
carora Guvernul putea emite ordonanta, in sesizare se invoca si anumite
consecinte ale sistemului de amenzi instituit de Ordonanta Guvernului nr.
18/1994, si anume faptul ca astfel amenda aplicata este mult mai mare decat
limitele prevazute de art. 1 lit. n) din legea de abilitare pentru modificarea
competentei de reglementare a Guvernului in domeniul contraventional si, potrivit
noii reglementari, exista posibilitatea ca amenzile pe care le-a instituit sa
fie suportate de catre agenti economici "de buna-credinta", cum ar fi
in cazul in care clientul extern refuza plata pretului.
In conformitate cu prevederile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
sesizarea a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, spre a-si prezenta punctele de vedere.
Potrivit punctului de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor,
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, ce face obiectul de aprobare, cu a carei
neconstitutionalitate a fost sesizata Curtea Constitutionala, a urmarit
modificarea art. 7 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea
creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor
economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului financiar. In ce
priveste temeiul legal al ordonantei, se precizeaza ca el este dat de
prevederile art. 1 lit. b) din Legea nr. 4/1994, potrivit carora domeniul de
abilitare priveste "intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici" si nu de prevederile art. 1 lit. n) al acestei legi, asa cum se
sustine in sesizare, care se refera exclusiv la modificarea limitei amenzilor,
care, potrivit Legii nr. 32/1968, sunt in competenta de reglementare a
Guvernului. In acest sens se arata ca prin art. IV al ordonantei s-a urmarit
consolidarea regimului valutar in vigoare si intarirea disciplinei financiare
referitoare la disponibilitatile din conturile valutare, stabilidu-se, prin
alte masuri, sanctiunile contraventionale pentru nerepatrierea in termen a
sumelor in valuta. De aceea instituirea acestor sanctiuni contraventionale nu
are nici o legatura cu majoritatea limitelor amenzilor pentru contraventiile
din competenta de reglementare a Guvernului, potrivit art. 1 lit. n) din legea
de abilitare, astfel incat obiectia de neconstitutionalitate este nefondata.
In punctul de vedere al Guvernului se sustine ca masurile contraventionale
instituite prin Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 se includ organic in ansamblul
dispozitiilor reglementate de aceasta ordonanta, in temeiul abilitarii acordate
pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici prin art. 1 lit.
b) din Legea nr. 4/1994, sanctiunea contraventionala constituind garantia
indeplinirii obligatiei de repatriere a valutei. De aceea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, emisa in temeiul art. 1 lit. b) din Legea
nr. 4/1994, nu-i sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 12/1994,
emisa in temeiul art. 1 lit. n) al acestei legi, prin care Guvernul a fost
abilitat sa mareasca limita amenzilor din competenta sa de reglementare
prevazuta de Legea nr. 32/1968. In ce priveste schimbarea sistemului de
aplicare a amenzilor, se arata ca el nu este contrar unei prevederi
constitutionale si, desi promoveaza "o tehnica legislativa mai putin
cunoscuta", nu este nelegal cat timp a fost instituit printr-un act
normativ ce are "forta juridica a legii", este adecvat scopului
urmarit si a fost folosit si cu alte prilejuri, cum este art. 50 lit. c) din
Legea nr. 33/1991. In legatura cu aspectele practice mentionate in sesizare, se
considera ca ele privesc aplicarea legii si nu constitutionalitatea ei. In
concluzie, Guvernul apreciaza ca legea de aprobare a Ordonantei Guvernului nr.
18/1994 nu este neconstitutionala si ca solutia pe care o consacra este
utilizata si de alte tari aflate intr-o perioada de tranzitie, avand in vedere
importanta repatrierii valutei pentru stabilizarea macroeconomica si valutara a
tarii.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere sesizarea grupului de deputati, punctele de vedere exprimate de
catre presedintele Camerei Deputatilor si de catre Guvern, raportul
judecatorului-raportor, precum si concordanta textelor legale ce fac obiectul
sesizarii cu dispozitiile constitutionale, retine urmatoarele:
In temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala
constata ca este competenta sa solutioneze sesizarea, care s-a inaintat cu
respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992.
In sesizare se considera ca, intrucat prin art. 1 lit. n) din Legea nr.
4/1994 Guvernul a fost abilitat sa modifice Legea nr. 32/1968 in ce priveste
majorarea limitelor pentru contraventiile din competenta sa de reglementare,
prin modificarea acestor limite intre 50.000 si 1.000.000 lei, Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994, ce face obiectul legii de aprobare, este
neconstitutionala, ca si legea insasi, deoarece a instituit contraventii ce
depasesc aceste limite si a modificat sistemul de amenzi, din sume fixe in sume
procentuale.
In temeiul art. 1 lit. n) din Legea nr. 4/1994, s-a emis Ordonanta
Guvernului nr. 12/1994, prin care s-a modificat alin. 2) al art. 7 din Legea
nr. 32/1968, prevazindu-se ca pentru contraventiile stabilite prin hotarari ale
Guvernului se pot prevedea amenzi intre 50.000 si 1.000.000 lei.
Deci abilitarea prevazuta de art. 1 lit. n) din Legea nr. 4/1994 priveste
exclusiv limitele amenzilor ce pot fi reglementate prin hotarari ale
Guvernului, potrivit competentei instituite in sarcina acestuia prin art. 7
alin. 2 din Legea nr. 32/1968.
Daca temeiul legal al Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 ar fi fost art. 1
lit. n) din Legea nr. 4/1994, obiectia de neconstitutionalitate ar fi fost
intemeiata.
Insa contraventiile prevazute de art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994, ce fac obiectul sesizarii, nu intra in aceasta categorie, intrucat
fac parte din sfera contraventiilor reglementate nemijlocit de lege, nu prin
hotarari ale Guvernului. De aceea plafonul de 1.000.000 lei prevazut de art. 1
lit. n) din Legea nr. 4/1994 nu poate fi aplicabil contraventiilor la care se
refera sesizarea. Temeiul legal al contraventiilor stabilite prin hotarari ale
Guvernului sau prin lege fiind diferit, limita pentru amenzile contraventionale
din prima categorie nu poate fi opozabila celor din a doua categorie. In
consecinta, sub acest aspect, critica formulata in sesizare este nefondata.
Nu poate fi retinuta nici critica referitoare la modificarea sistemului de
amenzi din sume fixe in sume procentuale, nu numai pentru ca din acest punct de
vedere nu exista nici o interdictie constitutionala care sa limiteze libertatea
de optiune a legiuitorului, ci si pentru ca art. 3 din Legea nr. 32/1968, care
reglementeaza obligativitatea stabilirii unei limite maxime si minime a
amenzii, se refera exclusiv la contraventiile reglementate prin hotarari ale
Guvernului sau acte normative ale autoritatilor publice locale.
Temeiul Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, asa cum rezulta din insusi
preambulul acestui act normativ, il constituie art. 1 lit. b) din Legea nr.
4/1994, prin care Guvernul a fost abilitat sa adopte, pe calea unei ordonante,
masurile necesare pentru "intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici". In limitele acestui domeniu, astfel cum a fost definit prin
legea de abilitare, Guvernul era indreptatit sa adopte orice fel de masura, cat
timp, potrivit art. 107 alin. (3) si art. 114 alin. (1) din Constitutie, nu
incalca domeniile rezervate legii organice. Pe cale de consecinta, stabilirea
de contraventii nefiind de natura legii organice, iar contraventiile prevazute
de art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind incalcarea
obligatiei de repatriere a sumelor in valuta, deci o problema de ordin
financiar din sfera regimului valutar, rezulta ca masura adoptata se incadreaza
in limitele abilitarii prevazute de art. 1 lit. b) din Legea nr. 4/1994, astfel
incat ordonanta emisa nu poate fi considerata, sub acest aspect, ca fiind
neconstitutionala.
In ce priveste consecintele practice invocate in sesizare, cum ar fi
aplicarea amenzii unui agent economic de buna-credinta contrar art. 1 din Legea
nr. 32/1968, potrivit caruia contraventia este fapta savarsita cu vinovatie,
aceste posibile urmari tin de aplicarea legii si deci intra in jurisdictia
instantelor judecatoresti, nu a controlului de constitutionalitate.
Avand in vedere considerentele expuse si tinand seama de prevederile art.
144 lit. a) din Constitutie, ale art. 20 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992,
precum si de prevederile Legii nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor credite externe,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca Legea pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, emisa
in baza Legii nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si
autorizarea contractarii si garantarii unor credite externe, este
constitutionala.
Prezenta decizie se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 24 ianuarie 1995 si la ea au participat Vasile
Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Miklos Fazakas,
Ion Filipescu, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu si Victor
Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu