Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 71 din 25 mai 2009

privind publicarea în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Deciziei civile nr. 264 A din 2 decembrie 2008 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IX-a civila si pentru cauze privind proprietatea intelectuala

ACT EMIS DE: OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 434 din 25 iunie 2009



Având în vedere dispoziţiile art. 1312 alin. (9) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Referatul nr. RG II/7.156 din 25 mai 2009 al Direcţiei registre, gestiune colectivă şi relaţii publice,

în baza prevederilor art. 6 alin. (1) şi art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 401/2006 privind organizarea, funcţionarea, structura personalului şi dotările necesare îndeplinirii atribuţiilor Oficiului Român pentru Drepturile de Autor,

directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor emite următoarea decizie:

Articol unic. - Se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, Decizia civilă nr. 264 A din 2 decembrie 2008 a Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a civilă şi pentru cauze privind proprietatea intelectuală, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie, privind respingerea apelului formulat de Uniunea Producătorilor de Film si Audiovizual din România - Asociaţia Română pentru Gestiunea Operelor Audiovizuale (U.PFA.R. - A.R.G.O.A.) împotriva Hotărârii arbitrale din data de 20 noiembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 6 decembrie 2007, prin Decizia directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 369/2007.

p. Directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor,

Eugen Vasiliu

ANEXĂ

CURTEA DE APEL BUCUREŞTI

SECŢIA A IX-A CIVILĂ ŞI PENTRU CAUZE PRIVIND PROPRIETATEA INTELECTUALĂ

DECIZIA  CIVILĂ   Nr. 264 A

din 2 decembrie 2008

Curtea este compusă din:

Preşedinte -Antonela Cătălina Brătuianu

Judecător - Aglaia Vălan

Grefier - Daniela Ştefan

Pe rol se află soluţionarea cererii de apel formulate de către apelanta Uniunea Producătorilor de Film şi Audiovizual din România -Asociaţia Romană pentru Gestiunea Operelor Audiovizuale (U.PF.A.R. -A.R.G.O.A.) împotriva Hotărârii arbitrale din data de 20 noiembrie 2007, emisă de Completul de arbitri din cadrul Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (O.R.D.A.), în contradictoriu cu intimata Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (U.P.F.R.).

Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de 4 noiembrie 2008, fiind consemnate în încheierea de şedinţă de la acea dată, încheiere ce face parte integrantă din prezenta decizie, şi, întrucât Curtea a avut nevoie de timp pentru a delibera şi pentru a da posibilitatea părţilor să depună la dosar concluzii scrise, a amânat pronunţarea la 11 noiembrie 2008, 18 noiembrie 2008, 25 noiembrie 2008 şi 2 decembrie 2008, când, în aceeaşi compunere, a dat următoarea decizie:

CURTEA,

Prin Cererea de arbitraj formulată de Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (U.P.F.R.) si înregistrată la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (O.R.D.A.) cu nr. SG/2.144 din 15 noiembrie 2007, respectiv 9.784 din 15 noiembrie 2007, s-a solicitat în contradictoriu cu Uniunea Producătorilor de Film si Audiovizual din România -Asociaţia Română de Gestiune a Operelor din Audiovizual (U.RF.A.R'- A.R.G.O.A.) obligarea acesteia din urmă la acordarea unui procent de 30% din remuneraţiile colectate din retransmiterea prin cablu şi a unui procent de 25% din remuneraţia compensatorie pentru copia privată a operelor audiovizuale, aferente videoclipurilor muzicale şi altor materiale audiovizuale (concerte, documentare privind viaţa artiştilor etc.) aparţinând membrilor U.P.F.R.

In motivarea cererii s-a arătat, în esenţă, că U.P.F.R. reprezintă interesele producătorilor de muzică, fiind mandatată de producători majori, licenţiaţi de principalele case de discuri internaţionale, în legătură cu drepturile acestora rezultând din exploatarea videoclipurilor muzicale şi a altor materiale audiovizuale.

Ambele părţi sunt organisme de gestiune colectivă care acţionează în acelaşi domeniu de creaţie (operele audiovizuale) şi, deşi au existat mai multe întâlniri între acestea, nu s-a reuşit convenirea unui procent care să revină caselor de discuri, nici să se încheie un protocol de repartizare a remuneraţiilor datorate U.P.F.R. de către U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A., în calitate de colector unic al celor două categorii de remuneraţii. De asemenea, aceasta nu a făcut dovada repartiţiei remuneraţiei compensatorii pentru copia privată vreunui membru al U.P.F.R., deşi are atributul stabilirii criteriilor, comisionului şi modalităţii de repartizare.

In opinia solicitantei, criteriul în funcţie de care trebuie stabilită remuneraţia pentru copia privata este procentul de vânzări ale materialelor audiovizuale conţinând videoclipuri muzicale, concerte şi orice alte materiale audiovizuale aparţinând caselor de'discuri (DVD-uri cu muzică), neavând nicio relevanţă criteriile propuse de partea adversă, respectiv genul operei, durata, zona de acoperire, audienţa canalului.

Evaluarea procentului de 25% solicitat a fost întemeiată pe un studiu de marketing efectuat de societăţi care deţin reţele mari de magazine în care se comercializează CD-uri şi' DVD-uri cu opere audiovizuale, comparativ cu vânzările DVD-urilor cu filme.

Solicitarea unui procent de 30% din remuneraţiile colectate de organismul unic din retransmiterea prin cablu are în vedere conţinutul audiovizual al programelor retransmise prin cablu, respectiv ponderea pe care o au videoclipurile muzicale, concertele şi documentarele despre artişti în programele TV. S-a solicitat a fi avute în vedere procentele între 15-20% reprezentate de posturile/televiziunile muzicale din grilele de programe ale diferiţilor operatori de cablu, difuzarea videoclipurilor muzicale şi la celelalte posturi TV comerciale (conform playlisturilor acestora), ca şi verificarea asupra utilizării operelor audiovizuale de către operatorii de cablu, efectuată printr-o societate de monitorizare recunoscută internaţional.

Pentru ambele categorii de remuneraţii s-a solicitat reţinerea directă a acestora din cele colectate de organismul unic colector, având în vedere raţiuni economice (evitarea comisioanelor bancare, administrative).

In cuprinsul întâmpinării U.P.F.A.R. -A.R.G.O.A. a arătat că solicitanta nu este reprezentantul tuturor producătorilor de videoclipuri muzicale (ceilalţi titulari de drepturi, care nu i-au acordat mandat, fiind reprezentaţi de U.P.F.A.R. -A.R.G.O.A., ca principal organism de gestiune din domeniu).

Considerând necesară înscrierea în baza de date a U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. a tuturor producătorilor de opere audiovizuale şi a repertoriului acestora,  intimata a admis transferarea, in orice condiţii, către U.P.F.R. a unui procentaj nu mai mare de 1% din sumele ce revin producătorilor de opere audiovizuale.

In susţinerea apărărilor, fiind recunoscut producătorilor de videoclipuri dreptul la remuneraţie compensatorie, s-a arătat că în cazul copiei private ponderea cea mai mare o deţine fixarea pe diverse suporturi a programelor difuzate pe diferite posturi de televiziune, a filmelor artistice, urmate de manifestările sportive şi de emisiunile distractive. In mod greşit U.P.F.R. include în producţia muzicală piaţa muzicală, care'nu conţine imagine şi, ca atare, nu aparţine domeniului audiovizual, nefiind reprezentative pentru întreaga piaţă audiovizuală etaloanele sau eşantioanele alese de către aceasta.

Totodată, s-a arătat că în cazul retransmiterii prin cablu pretenţiile U.P.F.R. sunt exagerate, nefiind reprezentativ eşantionul propus, solicitările întemeindu-se pe analiza unui număr redus de posturi de televiziune retransmise prin cablu, iar din playlisturi rezultând că o serie de producători nu au acordat mandat U.P.F.R.

S-a invocat ca argument de practică internaţională negocierea de către Asociaţia Internaţională de Gestiune Colectivă a Operelor Audiovizuale (AGICOA), în diferite ţări, a unui procentaj ce se cuvine producătorilor de videoclipuri, până în limita de 1,2%.

Prin Hotărârea arbitrală din 20 noiembrie 2007, emisă de Completul de arbitri din cadrul O.R.D.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 6 decembrie 2007, conform Deciziei directorului general al O.R.D.A. nr. 369/2007, a fost admisă cererea de arbitraj, stabilindu-se nivelul remuneraţiilor cuvenite producătorilor de videoclipuri muzicale reprezentaţi de U.P.F.R., astfel:

- 25% din remuneraţia compensatorie pentru copia privată, din sumele colectate de U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. în acest domeniu;

- 30% din remuneraţia reprezentând dreptul de retransmitere prin cablu, din sumele colectate de U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A. în acest domeniu, cu suportarea de către U.PFA.R. - A.R.G.O.A. a cheltuielilor arbitrale avansate de U.P.F.R.

Totodată, s-a reţinut acordul părţilor ca U.P.F.R. să reţină direct procentul ce va fi stabilit din remuneraţiile colectate în calitate de organism unic colector al remuneraţiei compensatorii pentru copia privată în domeniul sonor şi audiovizual, din raţiuni economice (evitarea comisioanelor bancare, administrative), precum şi cu plata directă de către Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România-Asociaţia pentru Drepturi de Autor (U.C.M.R. -A.D.A) către U.P.F.R. a'procentului ce va fi stabilit pentru dreptul de retransmitere prin cablu.

Pentru a soluţiona astfel, Completul de arbitri a constatat că disputa dintre părţi este doar asupra mărimii procentului datorat către solicitanta U.P.F.R. pentru dreptul de retransmitere prin cablu şi dreptul la remuneraţia compensatorie pentru copia privată privind videoclipurile muzicale, acest procent stabilindu-se pe baza criteriului întinderii folosirii operelor membrilor U.P.F.R., comparativ cu totalul operelor, aşa cum s-a probat de către părţile implicate:

- a fost considerat echitabil procentul solicitat de U.P.F.R. de 25% din remuneraţia compensatorie pentru copia privată colectată de U.P.F.A.R. - A.R.G.O.A., apreciindu-se ca un criteriu obiectiv procentul de vânzări ale materialelor audiovizuale conţinând videoclipuri muzicale, concerte şi orice alte materiale audiovizuale aparţinând caselor de discuri (DVD-uri cu muzică), propus de solicitantă, faţă de criteriile aleatorii propuse de U.P.F.A.R. -A.R.G.O.A., respectiv „genul operei", „durata", „zona de acoperire", „audienţa canalului".

S-a apreciat că afirmaţia U.P.F.A.R. -A.R.G.O.A. - potrivit căreia în domeniul audiovizual copia privată se realizează prin fixarea programelor difuzate de diferite posturi TV - încalcă dispoziţiile art. 34 alin. (2) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, exploatarea operelor presupunând reproducerea de pe un suport original (DVD, casetă video etc);

- a fost considerat echitabil procentul solicitat de U.RF.R. de 30% din remuneraţia reprezentând dreptul de retransmitere prin cablu colectată de U.RF.A.R. -A.R.G.O.A., apreciindu-se că solicitanta a probat că unii titulari de drepturi i-au acordat mandat pentru gestionarea drepturilor lor în calitate de producători de înregistrări audiovizuale şi fiind permisă opţiunea acestora între mai multe organisme de gestiune colectivă din acelaşi domeniu.

S-a apreciat ca fiind obiectiv, legal şi conform principiului cuprins în art. 134 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare (potrivit căruia sumele vor fi distribuite „proporţional cu utilizarea repertoriului" organismului de gestiune colectivă), criteriul propus de solicitantă pentru stabilirea procentului - respectiv ponderea pe care o au videoclipurile muzicale, concertele şi documentarele despre artişti în programele TV.

S-a reţinut că faţă de ponderea probată a utilizării repertoriului U.RF.R. există o variaţie maximă de până la 99,81 % în cazul televiziunilor muzicale, aşa cum rezultă din monitorizarea realizată de un organism specializat. Totodată, U.RF.A.R. -A.R.G.O.A. nu a făcut dovada repartizării sumelor cuvenite din dreptul de retransmitere prin cablu către unii producători importanţi de videoclipuri muzicale, membri U.RF.R.

Impotriva acestei hotărâri arbitrale U.RF.A.R. -A.R.G.O.A. a declarat apel în termen legal, solicitând în principal anularea acesteia pentru încălcarea dispoziţiilor imperative ale art. 131 cu trimitere la art. 1312 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, cu aplicarea corespun­zătoare a dispoziţiilor art. 105 alin. 2 din Codul de procedură civilă, iar în subsidiar, schimbarea în parte a hotărârii, în sensul acordării către U.RF.R. a procentelor propuse de către apelantă, respectiv pentru copia privată 1,86% pentru anul 2004 şi 0,91% pentru anul 2005, iar pentru retransmiterea prin cablu, un procent de 1 %.

In motivarea apelului s-a arătat că sunt aplicabile hotărârii apelate dispoziţiile art. 105 alin. 2 din Codul de procedură civilă, deoarece nu aii fost parcurse etapele prealabile obligatorii ale procedurii arbitrale, prevăzute de art. 131 şi 1312 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, cu înregistrarea de către solicitantă la O.R.D.A. a documentaţiei legale (cerere însoţită de metodologiile propuse a fi negociate, înţelegerea părţilor'cu privire la metodologii consemnată într-un protocol), fiind' atestat doar faptul existenţei între părţi în perioada octombrie-noiembrie 2006 a unor discuţii cu privire la modul în care se vor împărţi remuneraţiile compensatorii cuvenite titularilor de drepturi conexe numai pentru retransmiterea prin cablu a operelor lor.

Tot ca o excepţie a nulităţii hotărârii arbitrale, s-a arătat că au fost depăşite puterile acordate de legiuitor în materie Completului de arbitri din cadrul O.R.D.A., întrucât, conform art. 133 alin. (5) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, ceea ce poate stabili un complet de arbitraj nu este un cuantum al remuneraţiei, ci numai criterii de repartizare a remuneraţiei.

Pe fond, s-a arătat că solicitanta nu este reprezentantul tuturor producătorilor de videoclipuri muzicale, ci doar al titularilor care se regăsesc în lista-convocator aflată pe site-ul www.upfr.ro (lista anexată dosarului de fond), ceilalţi titulari de drepturi fiind reprezentaţi de apelantă ca principal organism de gestiune din domeniu.

Este greşit criteriul ales pentru stabilirea unui procent de 25% ca remuneraţie compensatorie pentru copia privată, neexistând argumente care să conducă la un asemenea nivel al remuneraţiei. Apelanta recunoaşte producătorilor de videoclipuri dreptul la remuneraţie compensatorie, însă consideră că este suficientă solicitarea de înregistrare în baza sa de date a repertoriului acestora, ceea ce ar conduce la virarea în cel mai scurt timp a sumelor cuvenite. Intimata recunoaşte în chiar cererea de arbitraj că prin aceasta intenţionează să dobândească 25% din copia privată cuvenită apelantei, nu din sumele administrate de către aceasta, ceea ce înseamnă că sumele pe care le pretinde nu i se cuvin.

Domeniul de aplicare a conceptului de copie privată este mult mai restrâns decât a arătat intimata, remuneraţia compensatorie fiind cuvenită numai în cazul unei copii private a cărei destinaţie este uzul personal sau al familiei şi care se bucură de recunoaşterea legalităţii, nu şi în cazul unor copii piratate (cu sau fără scop comercial) care ies din sfera legalităţii. Copia privată se realizează în majoritatea cazurilor nu prin copierea unor opere cumpărate cu suport cu tot, ci prin fixarea pe diferite suporturi a programelor difuzate de diferitele posturi de televiziune, cele mai numeroase programe fixate în acest fel fiind filmele artistice, urmate de manifestările sportive şi de emisiunile distractive.

Procentajul de 25% din piaţa media, indicat ca fiind acoperit de producţia muzicală, include'şi piaţa muzicală care nu conţine şi imagine, ceea ce o face să nu aparţină domeniului audiovizual. Pe plan internaţional, clipurile' muzicale sunt considerate producţii audio şi nu participă la împărţirea procentului cuvenit producătorilor de audiovizual.

S-a arătat că, potrivit distincţiei legale dintre noţiunea de videogramă şi cea de fonogramă (detaliată cu trimitere la legislaţia Uniunii Europene), asociaţia intimată nu ar trebui să poată reprezenta şi drepturi ce ţin de domeniul audiovizualului. Chiar şi acceptând această ipoteză, deţinând mai multe mandate de reprezentare a producătorilor' de fonograme şi reprezentând un număr redus de producători de videograme, procentul cuvenit intimatei trebuie să fie proporţional cu reprezentativitatea organismului.

Nu sunt relevante şi nici aplicate consecvent criteriile invocate de intimată în legătură cu volumul vânzărilor de produse video. O imagine mai exactă a distribuţiei pieţei ar fi fost dată de lanţurile specializate în vânzarea şi/sau închirierea casetelor video şi a DVD-urilor, cu referire strictă la CD-urile şi DVD-urile care nu conţin numai muzică, fără imagine video. Un procent semnificativ din vânzările de DVD-uri îl reprezintă cele care nu conţin un element video, aparţinând astfel domeniului fonograme lor, categorie separată, pentru care U.RF.R. a primit deja remuneraţia compensatorie corespunzătoare.

Confuzie se face şi între producătorul de spectacol, respectiv concert şi producătorul de operă audiovizuală, acesta fiind de cele mai multe ori un post de televiziune care are echipamentele şi personalul calificat în vederea fixării unor asemenea evenimente, în timp ce producţia de filme, inclusiv a celor documentare, se supune pe teritoriul României Legii cinematografiei, producătorii de filme având obligaţia de a se înregistra în registrul cinematografic.

Este eronat criteriul care a stat la baza stabilirii procentului de 30% ca remuneraţie reprezentând dreptul de retransmitere prin cablu, pretenţiile fiind total exagerate, deoarece argumentele invocate se referă la un număr redus de posturi de televiziune retransmise prin cablu, cu grad redus de acoperire şi cu un nivel infim de audienţi, acestea difuzând parţial videoclipuri produse de membrii U.RF.R.

S-a susţinut că, astfel cum reiese din playlisturile depuse de intimată la dosar, o serie de producători transmişi pe aceste posturi nu sunt membri U.RF.R. (exemplificându-se cu A&A, EMI, Nova Media, Pro Compani, Roton R- la Kiss tv, respectiv Warner Music, Space Music, Music & Music, Virgin, Epic Records - la U-tv), existând totodată posturi de televiziune, cu largă acoperire şi mare audienţă, în programul cărora videoclipurile acoperă un procentaj nesemnificativ.

Din practica internaţională rezultă că organismelor de gestiune a drepturilor producătorilor de fonograme le revine un procentaj de maximum 1-1,2% din sumele ce revin producătorilor de audiovizual. Contractele ale căror copii sunt depuse de apelantă la dosar au fost încheiate de către AGICOA membru U.RF.A.R. - A.R.G.O.A., cu societăţi similare U.RF.R. din diferite ţări.

Totodată, s-a adăugat că prezenta solicitare adresată comisiei de arbitri O.R.D.A. încalcă principiul supremaţiei voinţei părţilor contractante, rezultând din mecanismul ofertei şi al acceptării acesteia, în condiţiile în care are valoare de oferta de a contracta - fiind acceptată de apelantă prin procentele evocate în comunicările reciproce dintre părţi, dar şi în prezenta cauză -, consemnarea cuprinsă în considerentele Hotărârii arbitrale din 28 noiembrie 2005 având drept obiect împărţirea procentului de 0,5% cuvenit titularilor de drepturi conexe pentru retransmiterea prin cablu a operelor lor, publicată în Monitorul Oficial al României , Partea I, nr. 1.140 din 16 decembrie 2005, şi ale procesului-verbal al termenului de arbitraj din data de 16 noiembrie 2005, referitoare la achiesarea de către intimată la o viitoare propunere a apelantei, privind împărţirea procentului cuvenit U.P.F.R., în cazul retransmiterii ' prin cablu a videoclipurilor muzicale.

Intimata U.P.F.R. a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea apelului, arătând în sinteză că aspectele prealabile fazei de arbitraj sunt impuse de lege doar în cazul stabilirii unei metodologii între organismele de gestiune colectivă şi utilizatori; pentru anularea actelor de procedură din faza arbitrajului nu a fost indicată şi dovedită vătămarea, care nu este instituită de lege ca o prezumţie; nu a fost invocată nerespectarea formelor legale ale actelor de procedură din faza arbitrajului, ci acte/fapte juridice prealabile acesteia.

S-a susţinut că există o practică a hotărârilor arbitrale privind împărţirea' procentelor cuvenite titularilor de drepturi, exemplificându-se cu hotărâri având obiect similar, aflate în vigoare şi producând efecte juridice.

Intimata a fost mandatată de producători majori, licenţiaţi de principalele case de discuri internaţionale (exemplificaţi), conform libertăţii de alegere a organismului care să îi gestioneze drepturile, iar' niciun producător de fonograme, membru U.P.F.R., nu a primit drepturile cuvenite şi nici nu a fost notificat în acest sens.

Exploatarea copiei private presupune, conform art. 34 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, reproducerea de pe un suport original (DVD, casetă video etc), iar informaţiile solicitate lanţurilor de librării şi magazine privind vânzările de opere audiovizuale reprezintă exclusiv materiale audiovizuale.

Celelalte materiale audiovizuale - concerte, documentare despre viaţa artiştilor - aparţin exclusiv caselor de discuri, iar înregistrarea de către o televiziune a unui concert cu o logistică proprie îi conferă doar dreptul de transmitere la o anumită dată, şi nu de multiplicare ori distribuire către public.

Chiar în cazul admiterii efectuării de copii private prin realizarea reproducerilor diverselor programe TV există videoclipuri muzicale sau concerte ori alte materiale aparţinând caselor de discuri.

Solicitarea drepturilor nu a fost efectuată pentru toţi producătorii de videoclipuri muzicale, ci doar pentru membrii U.P.F.R., iar un alt exemplu de organism de gestiune colectivă care reprezintă membrii săi atât pe segmentul audio, cât şi pe segmentul video este Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi - CREDIDAM.

Videoclipurile muzicale se încadrează în mod evident la definiţia operei audiovizuale, considerate ca atare şi pe plan internaţional.

Statutul U.P.F.R. prevede la obiectul de activitate atât fonpgramele, cât şi videogramele.

In ceea ce priveşte retransmiterea prin cablu, procentul a fost solicitat exclusiv pentru membrii U.P.F.R., fiind dovedite procentele de utilizare a videoclipurilor acestora, conform principiului conţinut de art. 134 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform adreselor depuse la dosar, U.P.F.R. a fost mandatată inclusiv pentru catalogul internaţional aparţinând celor 4 case majore de discuri (EMI, SonyBMG, Warner Music, Universal) şi prin licenţiaţii exclusiv în România, iar apelanta nu a făcut dovada că partenerul sau AGICOA a distribuit sume către aceştia. Sunt eronate exemplificările apelantei în legătură cu play'listurile, deoarece toţi cei enunţaţi sunt membri U.P.F.R.

Au fost încuviinţate ambelor părţi probatorii cu înscrisuri.

La termenul de judecată din 9 septembrie 2008, apelanta a invocat excepţia puterii de lucru judecat în ceea ce priveşte copia privată, în raport cu respingerea irevocabilă a pretenţiei intimatei de a primi o cotă din remuneraţiile compensatorii pentru copia privată din domeniul audiovizual, prin Hotărârea arbitrală din 13 aprilie 2006 (publicată în Monitorul Oficial al României,

Partea I, conform Deciziei directorului general al O.R.D.A. nr. 86/2006).

Excepţia a fost respinsă ca neîntemeiată prin încheierea de şedinţă din data de 23 septembrie 2008, constatându-se ca nefiind îndeplinită tripla identitate de părţi, obiect şi cauză, pentru considerentele consemnate în încheierea de şedinţă menţionată. Asupra obiectului diferit al celor două cereri de arbitraj s-a reţinut că în cererea anterioară s-a solicitat stabilirea modalităţii de repartizare între organismele de gestiune colectivă beneficiare a remuneraţiei compensatorii pentru copia privată, spre deosebire de solicitarea prezentă, de determinare a remuneraţiei procentuale datorate de apelantă producătorilor de videograme reprezentaţi de U.P.F.R. Astfel, diferenţa este dată în speţă de împărţirea remuneraţiei în cadrul aceleiaşi categorii de titulari de drepturi (producători de audiovizual) faţă de arbitrajul anterior care viza împărţirea remuneraţiei pe categorii de titulari de drepturi (autori de audiovizual, autori de audio, artişti de audio, artişti de audiovizual, producători de audio, producători de audiovizual).

Examinând hotărârea arbitrală apelată, prin prisma motivelor invocate şi în raport cu actele şi lucrările dosarului, Curtea constată ca apelul este neîntemeiat, urmând a fi respins, pentru următoarele considerente:

Acordând prioritate în analiza considerentelor de ordin procedural, se reţine că etapele prealabile obligatorii ale procedurii arbitrale, prevăzute de art. 131 şi 1312 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, invocate de către apelantă ca nefiind' parcurse în prezenta cauză, sunt specifice fazei de colectare a drepturilor de autor şi a drepturilor conexe, fiind în legătură cu negocierea metodologiilor pe care organismele de gestiune colectivă trebuie să le elaboreze pentru domeniul lor de activitate, în vederea plăţii de către utilizatorii de drepturi de autor şi drepturi conexe. In speţă, ambele părţi au calitatea de organisme de gestiune colectivă, acţionând în acelaşi domeniu de creaţie (operele audiovizuale), obiectul dezbaterii prezente fiind în legătură cu repartizarea drepturilor a căror gestiune le este încredinţată de către titulari.

Pentru situaţia existenţei măi multor organisme de gestiune colectivă în acelaşi domeniu de creaţie, se prevede la art. 133 din aceeaşi lege depunerea la O.R.D.A. a unui protocol încheiat între organismele beneficiare, prin care se stabilesc criteriile privind repartizarea sumelor colectate, nedepunerea acestuia în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a metodologiilor (de colectare de la utilizatori) îndreptăţind pe oricare dintre organismele de gestiune colectivă la iniţierea procedurii de arbitraj, conform dispoziţiilor art. 133 alin. (5) din lege. Doar procedura de arbitraj şi etapele ulterioare sunt similare celor specifice negocierii metodologiilor cu utilizatorii, conform trimiterii efectuate prin teza finală a acestui alineat.

Astfel, neexistând o prevedere legală expresă în legătură cu obligativitatea parcurgerii unei proceduri prealabile arbitrajului, de natura celei invocate de către apelantă şi pentru atribuţia de repartizare în gestionarea drepturilor, susţinerea de nulitate a hotărârii pe acest considerent apare ca nefondată.

Mai mult decât atât, procedura prealabilă a negocierii s-a desfăşurat între părţi în perioada 5 octombrie 2006- 5 noiembrie 2006, cu încheierea a 3 procese-verbale de negociere, iar solicitanta a transmis apelantei o propunere de protocol, cu Adresa nr. 4.458 din 3 octombrie 2007.

Analizând conţinutul art. 133 alin. (5) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, prin prisma excepţiei de nulitate a hotărârii relativ la limitele obiectului arbitrajului, se constată că, deşi textul invocat face referire la stabilirea criteriilor privind repartizarea remuneraţiilor între categoriile de beneficiari - care, de altfel, au făcut obiectul dezbaterii fondului hotărârii atacate -, repartizarea efectivă rămâne fără conţinut în lipsa determinării unor procente concrete întemeiate' pe aceste criterii. Aceasta face operantă soluţia de determinare procentuală a nivelului repartizării sumelor colectate, fiind în concordanţă cu caracterul procentual al remuneraţiilor (enunţat de art. 107 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi'completările ulterioare), dar şi cu practica în domeniu privind împărţirea procentelor cuvenite titularilor de drepturi de autor şi drepturi conexe, astfel cum a fost exemplificată prin hotărârile arbitrale irevocabile din data de 20 februarie 2006 (Decizia directorului general al O.R.D.A. nr. 28/2006), 13 aprilie 2006 (Decizia directorului general al O.R.D.A. nr. 86/2006), 28 noiembrie 2005 (Decizia directorului general al O.R.D.A. nr. 238/2005).

De altfel, această susţinere apare ca fiind formală, în condiţiile indicării de către însăşi apelantă, atât în cadrul procedurii arbitrale, cât şi pe parcursul căii de atac, a unor procente concrete până la limita cărora a exprimat acordul de repartizare către intimată, apărarea cu această interpretare fiind una nouă, formulată exclusiv în calea de atac.

In ceea ce priveşte consemnarea, într-o procedură arbitrală anterioară (incluzând împărţirea procentului cuvenit U.P.F.R., în cazul retransmiterii prin cablu a videoclipurilor muzicale), a achiesării intimatei la o viitoare propunere a apelantei şi valorizarea acestei achiesări anterior procedurii arbitrale în discuţie, Curtea constată că, nefiind consemnat acordul concret de voinţă al părţilor într-un protocol al organismelor de gestiune colectiva, astfel cum prevăd dispoziţiile art. 133 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, nu poate fi primită interpretarea apelantei de epuizare a mecanismului ofertei şi acceptării acesteia, prin simpla evocare a unor procente, care să atragă încălcarea principiului supremaţiei voinţei părţilor contractante în acest capăt al pretenţiilor.

In ceea ce priveşte mandatul de reprezentare de către intimată a titularilor de drepturi conexe având calitatea de producători de videoclipuri muzicale şi de alte materiale audiovizuale, Curtea constată că statutul asociaţiei intimate include actualmente în obiectul principal de activitate gestiunea colectivă a drepturilor patrimoniale rezultate din exploatarea fonogramelor şi videogramelor, desemnate în accepţiunea cea mai largă ca videoclipuri muzicale, concerte fixate pe suport şi orice alte materiale sau fixări audiovizuale aflate în proprietatea caselor de discuri, care au mandatat U.RF.R. pentru repertoriul de videograme (pct. 2.1 şi 2.8 din statut). Această autorizare exclude susţinerea privind limitarea reprezentării, potrivit distincţiei dintre noţiunea de videogramă şi cea de fonogramă.

Fără a susţine reprezentarea tuturor producătorilor de videoclipuri muzicale, intimata a probat cu lista-convocator a propriului site, cu adresele licenţiaţilor exclusivi în România şi cu declaraţii traduse şi legalizate mandatarea sa (conform libertăţii de alegere a' organismului care să le gestioneze drepturile, prevăzute la art. 123 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare) de către producători majori, recunoscuţi ca principale case de discuri internaţionale, inclusiv pentru catalogul internaţional (EMI, SonyBMG, Warner Music, Universal), precum şi de către un număr de 49 de producători naţionali (exemplificativ, prin raportare la dezbaterea contradictorie: Alma Artex Production, Compania de Radio Pro, Media Nova, Media Services, Music & Music, Nova Distribution International, Roton).

Totodată, se impune lămurirea în acelaşi cadru a distincţiei între titularii de drepturi conexe drepturilor de autor, conform prevederilor art. 94 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare: producătorii de înregistrări audiovizuale - titulari pentru propriile înregistrări, organismele de radiodifuziune şi televiziune - titulare pentru propriile emisiuni şi servicii de programe. Se constată că obiectul prezentei învestiri, precum şi calitatea titularilor care au mandatat intimata solicitantă nu atrag drepturi ale celei de a doua categorii enunţate pentru a se reţine existenţa unei confuzii în planul pretenţiilor vizând remuneraţia compensatorie pentru copia privată,' astfel cum susţine apelanta.

Asupra fondului drepturilor în discuţie se reţine în prealabil că cererea de arbitraj a fost formulata pentru acordarea unor procente din remuneraţiile colectate de către apelantă (rezultând din retransmiterea pfin cablu şi copia privată a operelor audiovizuale), astfel că susţinerea privind recunoaşterea unor drepturi exclusive ale acesteia asupra sumelor in discuţie, rezultând dintr-o formulare a solicitantei ce nu ar face referire la administrarea sumelor, este pur speculativă.

Domeniul de aplicare a conceptului de copie privată este într-adevăr restrâns de art. 34 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, la reproducerea unei opere fără consimţământul autorului, pentru uz personal sau pentru cercul normal al unei familii, fiind deci exclusă considerarea copiilor piratate ca generatoare de remuneraţie. Alin. (2) al aceluiaşi articol enumera totodată cazurile de colectare a remuneraţiei compensatorii, în situaţia copiei private: pentru suporturile pe care se pot realiza înregistrările, precum şi pentru aparatele concepute pentru realizarea de copii. Astfel, nu se poate considera că reproducerea prin copie privată exclude existenţa unui suport original de pe care să se realizeze înregistrarea, ci, dimpotrivă, după cum în cazul fixării înregistrărilor televizate sfera de cuprindere poate include videoclipuri muzicale, concerte ori alte materiale aparţinând titularilor în categoria cărora se încadrează cei reprezentaţi de intimată.

Prin urmare, stabilind că efectuarea copiilor private este condiţionată implicit de existenţa unor suporturi originale rezultând din vânzări de materiale audiovizuale, criteriul procentului vânzărilor, luat în considerare de către Completul de arbitri la propunerea solicitantei intimate, apare ca unul relevant şi obiectiv.

Efectuând în continuare distincţia în cadrul volumului vânzărilor de produse video, pentru determinarea întinderii folosirii operelor membrilor U.P.F.R., comparativ cu totalul operelor, Curtea observă că procentul de 25% din piaţa media a fost reţinut în baza unor studii de marketing/vânzări efectuate de societăţi care deţin reţele mari de magazine, în care se comercializează suporturi cu opere audiovizuale, comparativ cu vânzările DVD-urilor cu filme: Societatea Comercială „Direct Client Services" - S.R.L., care deţine reţeaua de librării „Cărtureşti", Societatea Comercială „Âltex Impex" - S.R.L., care deţine reţeaua de magazine „Altex" şi „Media Galaxy".

Nu poate fi primită susţinerea apelantei privind includerea în acest procent a pieţei muzicale care nu conţine imagine, câtă vreme solicitările intimatei exprimate prin adresele nr. 4.333 din 27 septembrie 2007 şi nr. 4.459 din 3 octombrie 2007 fac referire expresă la vânzările operelor audiovizuale, fiind declarat scopul acestor informări. Aceiaşi raţionament este aplicabil şi susţinerii privind tipul suportului de înregistrare, CD sau DVD, diferite'doar prin capacitatea de stocare.

Deşi afirmă posibilitatea realizării unei imagini mai exacte a pieţei de distribuţie, prin sondarea lanţurilor specializate în vânzarea şi/sau închirierea casetelor video şi a DVD-urilor, cu referire strictă la CD-urile şi DVD-urile care nu conţin numai muzică, fără imagine video,' apelanta nu produce probatorii în acest sens şi nici nu aduce argumente suplimentare asupra relevanţei închirierilor, pentru a concluziona asupra fondului acestui raţionament.

In sfârşit, fără a mai susţine argumente asupra criteriilor propuse anterior (privind „genul operei", „durata", „zona de acoperire", „audienţa canalului"), apelanta invocă proporţionarea procentului cuvenit intimatei relativ la reprezentativitatea organismului. Deşi fermitatea şi nuanţarea acestui criteriu trebuiau probate în sensul declarat, el poate fi considerat că se apropie de regula de gestiune colectivă enunţată în art. 134 aiin. (2) lit. d) din Legea nr. 8/1996, respectiv a repartizării sumelor colectate proporţional cu utilizarea repertoriului titularilor, regulă aplicată de altfel prin soluţionarea dată de Completul de arbitri capătului de cerere privind copia privată, la reţinerea criteriului procentului de vânzări.

Asupra drepturilor rezultând din retransmiterea prin cablu nu vor mai fi reluate consideraţiile privind apartenenţa ca membri U.P.F.R. a producătorilor incluşi în playlisturile posturilor de televiziune (depuse de intimată la dosar), fiind expusă concordanţa susţinerilor intimatei cu lista membrilor acesteia.

Invocând întemeierea greşită a criteriului de repartizare pe conţinutul audiovizual al unui număr redus de posturi de televiziune retransmise prin cablu, cu grad redus de acoperire şi cu un nivel infim de audienţă, apelanta a solicitat, fiind încuviinţate, probatorii în dovedirea procentului scăzut de videoclipuri în cadrul programelor TV

Astfel, deşi instanţa a admis proba cu raportul de monitorizare a gradului de utilizare a videoclipurilor muzicale de către organismele de retransmitere prin cablu româneşti şi străine pentru perioada 2004-2007, apelanta a depus un raport de monitorizare pentru perioada 9-15 iunie 2008 (o săptămână), care nu poate fi considerat suficient şi relevant. A fost adăugat probatoriul constând într-o corespondenţă privind utilizarea videoclipurilor în cadrul unor televiziuni din Marea Britanie, nerelevante însă în raport cu obiectul judecăţii prezente şi specificul pieţei audiovizuale naţionale. Totodată', proba cu analiza privind timpul de difuzare în anul 2007 a repertoriului AGICOA nu a fost supusă dezbaterii, nefiind contestată de către intimată reprezentativitatea apelantei în domeniul audiovizual.

Pe de altă parte, deşi apelanta declară că este membru AGICOA, nu depune dovezi în susţinerea acestei afirmaţii şi lămurirea raporturilor cu acest organism, astfel că, fiind contestat parteneriatul de către intimată, nu pot fi primite ca relevante probele în legătură cu aceasta. De altfel, chiar depăşind acest impediment, analiza contractelor depuse de apelantă ca fiind încheiate între AGICOA şi diferite asociaţii externe ale producătorilor de muzică relevă determinarea procentului de repartizare ca având la bază ponderea utilizării materialelor audiovizuale în anumite programe retransmise prin cablu.

Tot astfel, invocarea de către apelantă a existenţei unei practici internaţionale în sensul limitării procentului la maximum 1-1,2% nu poate fi considerată ca lămuritoare şi nici nu constituie izvor de drept. Aceeaşi valoare probatorie va fi dată înscrisului depus în contraprobă in acest sens de către intimată, constând în comunicarea organismului de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de muzică din Polonia (care primeşte 19,82% pentru copia privată în domeniul audiovizual).

Nu poate fi considerată ca dovedită plata efectuată de apelantă prin intermediul AGICOA către cele 4 case de discuri internaţionale (EMI, SonyBMG, Warner Music, Universal), detaliile ordinelor de plată (depuse altcumva, fără traducere legalizată şi autorizată) nefiind suficient amănunţite pentru determinarea naturii debitelor şi plătitorului.

Ca atare, observând că la stabilirea procentului din remuneraţia reprezentând dreptul de retransmitere prin cablu a fost aplicat criteriul ponderii pe care o au videoclipurile muzicale, concertele şi documentarele despre artişti în programele TV, astfel cum a fost probat prin procentajul televiziunilor muzicale în grilele de programe ale diferiţilor operatori de cablu, prin monitorizarea AC Nielsen Music Control de utilizare a videoclipurilor în cadrul televiziunilor muzicale, dar şi în cadrul celorlalte posturi TV comerciale (inclusiv în faza apelului), Curtea va constata că nu există elemente de modificare a repartizării stabilite prin hotărârea arbitrală atacată, fiind respectat principiul de distribuire proporţională cu utilizarea repertoriului organismului de gestiune colectivă solicitant.

In baza acestor considerente, soluţia atacată apare ca fiind legală şi temeinică, apelul urmând a fi respins ca nefondat, în baza art. 296 din Codul de procedură civilă.

In aplicarea dispoziţiilor art. 274 din Codul de procedură civilă va fi respinsă ca neîntemeiată cererea intimatei de acordare a cheltuielilor arbitrajului faţă de lipsa formulării de către această parte a căii de atac împotriva hotărârii arbitrale.

PENTRU  ACESTE   MOTIVE

In numele legii

DECIDE:

Respinge ca nefondat apelul formulat de către apelanta Uniunea Producătorilor de Film şi Audiovizual din România - Asociaţia Română pentru Gestiunea Operelor Audiovizuale (U.PFA.R. -A.R.G.O.A.) împotriva Hotărârii arbitrale din data de 20 noiembrie 2007, emisă de Completul de arbitri din cadrul Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (O.R.D.A.), publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 6 decembrie 2007, conform Deciziei directorului general al O.R.D.A. nr. 369 din 26 noiembrie 2007, în contradictoriu cu intimata Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (U.P.F.R.).

Respinge ca neîntemeiată cererea intimatei de acordare a cheltuielilor de arbitraj.

Definitivă şi irevocabilă.

Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 2 decembrie 2008.

Antonela Cătălina Brătuianu,

preşedinte

Aglaia Vălan,

judecător

Daniela Ştefan,

grefier


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 71/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 71 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 71/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu