DECIZIE Nr. 674 din 15
decembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2004 privind unele masuri pentru
finalizarea privatizarii societatilor comerciale aflate in portofoliul
Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului si
consolidarea unor privatizari, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 54/2005 pentru modificarea art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 26/2004 privind unele masuri pentru finalizarea privatizarii societatilor
comerciale aflate in portofoliul Autoritatii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizari
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 118 din 8 februarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor articolului unic al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
54/2005 pentru modificarea art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
26/2004 privind unele masuri pentru finalizarea privatizarii societatilor
comerciale aflate in portofoliul Autoritatii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizari,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Euroconsult" - S.R.L.
Arad, filiala Cluj, in Dosarul nr. 11.812/2005 al Curtii de Apel Cluj - Sectia
comerciala, de contencios administrativ si fiscal.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 3 noiembrie 2005 si au fost
consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp pentru a
delibera, Curtea, in conformitate cu dispozitiile art. 57 din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a amanat
pronuntarea la 15 noiembrie 2005 si apoi la data de 29 noiembrie 2005. La
aceasta ultima data, Curtea a constatat ca, ulterior dezbaterilor din sedinta
publica de judecata din data de 3 noiembrie 2005, Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 54/2005 pentru modificarea art. 48 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 26/2004 privind unele masuri pentru finalizarea privatizarii
societatilor comerciale aflate in portofoliul Autoritatii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizari a fost
aprobata cu modificari prin Legea nr. 325/2005, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 1.021 din 17 noiembrie 2005, si, in consecinta,
pentru a pune in discutia partilor aceasta chestiune, in temeiul art. 151 din
Codul de procedura civila, coroborat cu art. 14 din Legea nr. 47/1992, a repus
pe rol cauza pentru data de 15 decembrie 2005.
La apelul nominal efectuat la termenul de judecata din 15 decembrie 2005
raspunde autorul exceptiei, prin avocat, constatandu-se lipsa celorlalte parti,
fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia, sustinand totodata ca si
legea de aprobare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/2005 este
neconstitutionala, aceasta neputand inlatura viciile de neconstitutionalitate
ale actului aprobat. De asemenea, se sustine ca dispozitiile legale criticate
incalca cerinta termenului rezonabil al desfasurarii procedurilor judiciare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate, aratand, in esenta, ca dispozitiile legale
criticate nu contravin textelor constitutionale ale art. 15 alin. (2), ale art.
16 alin. (1) si ale art. 115 alin. (4).
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 iulie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 11.812/2005,
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala, de contencios administrativ si fiscal
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor articolului unic al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
54/2005 pentru modificarea art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
26/2004 privind unele masuri pentru finalizarea privatizarii societatilor
comerciale aflate in portofoliul Autoritatii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizari.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Euroconsult" -
S.R.L. Arad, filiala Cluj, intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unui
recurs impotriva incheierii prin care a fost respinsa cererea privind
prelungirea masurii de suspendare a procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995
cu privire la Societatea Comerciala "Combinatul de Utilaj Greu" -
S.A. Cluj-Napoca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
ca prevederile articolului unic al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
54/2005 contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 15 alin. (2), ale art.
21 si ale art. 115 alin. (4).
Autorul exceptiei apreciaza ca termenul de suspendare a actiunilor
judiciare si extrajudiciare, precum si a oricaror proceduri de executare silita
pana la finalizarea procedurilor de dizolvare si lichidare voluntara expirase
la data de 30 aprilie 2005, iar Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2005,
desi intrata in vigoare la data de 30 iunie 2005, a prelungit termenul initial
pana la data de 31 decembrie 2005, ceea ce contravine art. 15 alin. (2) din
Constitutie.
Autorul exceptiei considera ca sunt incalcate si prevederile art. 115
alin. (4) din Constitutie, intrucat necesitatea preintampinarii nasterii unor
litigii datorate modalitatii desfasurarii procedurii de lichidare voluntara nu
justifica urgenta si nici nu este o "situatie extraordinara" a carei
reglementare nu poate fi amanata. Se apreciaza ca lipsa de urgenta reiese si
din nota de fundamentare a ordonantei, in care se mentioneaza faptul ca se
considera "oportuna prelungirea termenului" prevazut in art. 48, or,
oportunitatea, in optica autorului exceptiei, justifica adoptarea unei legi de
catre Parlament, nicidecum a unei ordonante de urgenta.
Totodata, autorul exceptiei apreciaza ca masura prevazuta de textul legal
criticat conduce la o veritabila blocare a actiunilor judiciare, extrajudiciare
si a executarilor silite.
Curtea de Apel Cluj - Sectia comerciala, de contencios administrativ si
fiscal apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In argumentarea acestei opinii se apreciaza, in esenta, ca
dispozitiile legale criticate nu retroactiveaza, iar aplicarea imediata a legii
noi trebuie considerata ca principiu de baza, potrivit regulii tempus regit
actum. Totodata, instanta apreciaza ca nici prevederile constitutionale ale
art. 21 si ale art. 115 alin. (4) nu sunt incalcate, intrucat dispozitiile
criticate vizeaza o procedura specifica finalizarii privatizarii societatilor
comerciale aflate in portofoliul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor
Statului.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, sustinerile si concluziile scrise ale partii prezente,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, si Legea
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat,
il constituie dispozitiile articolului unic al Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 54/2005 pentru modificarea art. 48 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 26/2004 privind unele masuri pentru finalizarea privatizarii
societatilor comerciale aflate in portofoliul Autoritatii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizari,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563 din 30 iunie
2005. In realitate, Curtea retine ca, astfel cum rezulta din motivarea
exceptiei, pe planul constitutionalitatii extrinseci este criticata Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 54/2005, iar pe planul constitutionalitatii
intrinseci sunt criticate prevederile art. 48 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 26/2004 privind unele masuri pentru finalizarea privatizarii
societatilor comerciale aflate in portofoliul Autoritatii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizari,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 385 din 30 aprilie
2004, astfel cum au fost modificate prin prevederile articolului unic pct. 16
din Legea nr. 442/2004 pentru aprobarea ordonantei de urgenta mentionate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.005 din 1 noiembrie
2004, si prin cele ale articolului unic din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 54/2005, aprobata prin Legea nr. 325/2005, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 1.021 din 17 noiembrie 2005.
Dispozitiile art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2004,
astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
54/2005, aveau urmatorul cuprins:
"(1) In scopul indeplinirii unor angajamente asumate de Guvernul
Romaniei, se suspenda judecarea tuturor actiunilor judiciare, extrajudiciare,
precum si orice procedura de executare silita, indreptate impotriva
urmatoarelor societati comerciale:
- Societatea Comerciala <<CUG>> - S.A. Cluj-Napoca;
- Societatea Comerciala <<Turnu>> - S.A. Turnu Magurele;
- Societatea Comerciala <<Brafor>> - S.A. Brasov;
- Societatea Comerciala <<Ampelum>> - S.A. Zlatna;
- Societatea Comerciala <<Autotransport>> - S.A. Brasov;
- Societatea Comerciala <<IAIFO>> - S.A. Zalau;
- Societatea Comerciala <<Energoreparatii>> - S.A. Bucuresti;
- Societatea Comerciala <<Rocar>> - S.A. Bucuresti;
- Societatea Comerciala <<CMB>> - S.A. Bocsa;
- Societatea Comerciala <<Foraje Sonde>> - S.A. Targu
Carbunesti;
- Societatea Comerciala <<SINCAR>> - S.A. Braila.
(2) Suspendarea prevazuta la alin. (1) dureaza pana la finalizarea
procedurilor de dizolvare si lichidare voluntara prevazute de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997, cu modificarile si completarile ulterioare,
dar nu mai mult de data de 31 decembrie 2005."
Ulterior aprobarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/2005 prin
Legea nr. 325/2005, textul art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
26/2004 a primit o noua redactare:
"(1) In scopul indeplinirii unor angajamente asumate de Guvernul
Romaniei, pentru un termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta se suspenda judecarea tuturor actiunilor
judiciare, extrajudiciare, precum si orice procedura de executare silita,
indreptate impotriva urmatoarelor societati comerciale:
- Societatea Comerciala <<CUG>> - S.A. Cluj-Napoca;
- Societatea Comerciala <<Turnu>> - S.A. Turnu Magurele;
- Societatea Comerciala <<Brafor>> - S.A. Brasov;
- Societatea Comerciala <<Ampelum>> - S.A. Zlatna;
- Societatea Comerciala <<Autotransport>> - S.A. Brasov;
- Societatea Comerciala <<IAIFO>> - S.A. Zalau;
- Societatea Comerciala <<Energoreparatii>> - S.A. Bucuresti;
- Societatea Comerciala <<Rocar>> - S.A. Bucuresti;
- Societatea Comerciala <<CMB>> - S.A. Bocsa;
- Societatea Comerciala <<Foraje Sonde>> - S.A. Targu
Carbunesti;
- Societatea Comerciala <<SINCAR>> - S.A. Braila.
(2) Suspendarea prevazuta la alin. (1) dureaza pana la finalizarea
procedurilor de dizolvare si lichidare voluntara prevazute de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997, cu modificarile si completarile ulterioare,
dar nu mai mult de data de 31 decembrie 2005."
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale
art. 15 alin. (2), privind principiul neretroactivitatii legii, ale art. 21,
privind accesul liber la justitie, si ale art. 115 alin. (4), privind
conditiile de adoptare a ordonantelor de urgenta.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In esenta, autorul exceptiei apreciaza ca masura suspendarii judecarii
tuturor actiunilor judiciare, extrajudiciare, precum si a oricaror proceduri de
executare silita indreptate impotriva unei societati comerciale este de natura
a incalca indeosebi accesul liber la justitie, limitandu-l in mod nejustificat.
Totodata, se apreciaza ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2005
retroactiveaza si nu a fost adoptata cu respectarea cerintelor impuse de textul
art. 115 alin. (4) din Constitutie.
Referitor la critica de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului in raport cu prevederile art. 115 alin. (4) din Constitutie, Curtea
retine ca adoptarea ordonantei de urgenta este justificata de situatia
extraordinara creata prin aceea ca, asa cum arata Guvernul in Nota de
fundamentare a ordonantei, procedura lichidarii voluntare prevazuta de Legea
nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii nu s-a
finalizat, in unele cazuri procedura fiind intrerupta de litigiile izvorate din
declansarea lichidarii voluntare, iar in alte cazuri datorita faptului ca
procesul de valorificare a activelor a intampinat dificultati, fiind
conditionat de factori economico-sociali independenti de vointa lichidatorului
desemnat de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului.
In consecinta, neadoptarea, in regim de urgenta, a masurilor prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2005 ar fi avut consecinte negative
deosebite, aratate de Guvern in motivarea cuprinsa in nota de fundamentare si
in preambulul ordonantei, precum nasterea unui numar impresionant de litigii
avand ca obiect: contestarea valabilitatii actelor juridice incheiate in lichidare
voluntara, anularea actelor juridice de vanzare active incheiate si cu pretul
incasat si distribuit creditorilor, contestarea tabelului creantelor, a ordinii
de preferinta in lichidare voluntara, litigii a caror solutionare irevocabila
se poate derula pe o perioada indelungata de timp, ceea ce duce la
tergiversarea reluarii procedurilor judiciare si extrajudiciare de realizare a
creantelor creditorilor fata de societatile comerciale mentionate in actul
normativ criticat, iar obiectivele acestei reglementari nu mai pot fi
indeplinite.
Astfel, Curtea, prin prisma celor expuse mai sus, constata ca adoptarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/2005 a fost justificata de existenta
unei situatii extraordinare a carei reglementare nu putea fi amanata, fiind de
natura, in caz contrar, sa creeze consecinte negative deosebite.
Totodata, Curtea retine ca urgenta adoptarii acestei reglementari a fost
motivata in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/2005, astfel
incat adoptarea ordonantei de urgenta in cauza corespunde cerintelor imperative
impuse de art. 115 alin. (4) din Constitutie.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei in sensul ca Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 54/2005 retroactiveaza, Curtea constata ca, potrivit
art. 15 alin. (2) din Constitutie, "legea dispune numai pentru
viitor", astfel incat este indubitabil ca ordonanta de urgenta criticata
modifica doar pentru viitor textul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
26/2004 si nu cuprinde, in sine, nici o dispozitie care ar putea sugera
existenta unei stari de retroactivitate prin aplicarea ei incepand cu o data
anterioara intrarii in vigoare. Curtea retine ca, in speta, nu este vorba
despre o prelungire a suspendarii initiale operate prin art. 48 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 26/2004, astfel cum a fost aprobata prin Legea nr.
422/2005, avand in vedere ca aceasta dispozitie legala este una cu aplicare
limitata in timp, care si-a incetat efectele cel tarziu la data de 30 aprilie
2005, ci este o noua suspendare operata de textul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 54/2005, avand efecte numai pentru viitor.
De altfel, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a declarat
neconstitutionale, intrucat contraveneau principiului neretroactivitatii legii,
numai dispozitii din legi sau ordonante care, in mod expres, prevedeau
aplicarea acestora incepand cu date anterioare intrarii in vigoare a actelor
normative respective. In acest sens sunt deciziile Curtii Constitutionale nr. 7
din 15 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
220 din 2 aprilie 2002, nr. 568 din 2 noiembrie 2005, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.060 din 26 noiembrie 2005.
Curtea retine ca s-a mai pronuntat cu privire la constitutionalitatea
dispozitiilor art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2004, astfel
cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 54/2005, in
raport cu textul art. 21 din Constitutie, si a constatat ca aceste prevederi sunt
constitutionale. Astfel, prin Decizia nr. 367 din 5 iulie 2005, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 756 din 19 august 2005, Curtea a
retinut, in esenta, ca nu orice interventie a puterii legiuitoare cu privire la
desfasurarea unor procese aflate in curs de solutionare incalca de principiu
prevederile constitutionale, iar, in speta, accesul liber la justitie nu este
suprimat, ci numai suspendat cel mult pana la data de 31 decembrie 2005.
De asemenea, cu acelasi prilej Curtea a constatat ca masura suspendarii
judecarii tuturor actiunilor judiciare, extrajudiciare, precum si a oricaror
proceduri de executare silita indreptate impotriva unei societati comerciale nu
incalca nici art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil, avand in
vedere ca si Curtea Europeana a Drepturilor Omului, in Cauza Saggio impotriva
Italiei (2001), a retinut ca interdictia de a intenta actiuni in executare
impotriva unei societati aflate sub regim de "administrare
extraordinara" vizeaza asigurarea unei bune gestionari a societatii
respective si o protectie identica pentru toti creditorii si nu este de natura
a incalca art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
Neexistand elemente noi, de natura a determina schimbarea jurisprudentei
Curtii, considerentele si solutia deciziei mentionate isi pastreaza
valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2004 privind unele masuri pentru
finalizarea privatizarii societatilor comerciale aflate in portofoliul
Autoritatii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului si
consolidarea unor privatizari, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 54/2005 pentru modificarea art. 48 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 26/2004 privind unele masuri pentru finalizarea privatizarii societatilor
comerciale aflate in portofoliul Autoritatii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului si consolidarea unor privatizari,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Euroconsult" - S.R.L.
Arad, filiala Cluj, in Dosarul nr. 11.812/2005 al Curtii de Apel Cluj - Sectia
comerciala, de contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 decembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly
OPINIE SEPARATA
Contrar solutiei adoptate cu votul majoritatii membrilor Curtii
Constitutionale, apreciem ca dispozitiile art. 48 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 26/2004, cu modificarile ulterioare, sunt neconstitutionale,
intrucat incalca principiul separatiei si echilibrului puterilor, ce sta la
baza organizarii statului, potrivit art. 1 alin. (4) din Constitutie, precum si
dreptul fundamental de acces liber la justitie, consacrat de art. 21 din
aceeasi Lege fundamentala.
Prin textul de lege supus controlului de constitutionalitate "in
scopul indeplinirii unor angajamente asumate de Guvernul Romaniei" se
dispune suspendarea judecarii "tuturor actiunilor judiciare, extrajudiciare"
si a oricarei proceduri de executare silita, indreptate impotriva unui numar de
11 societati comerciale, pana la finalizarea procedurilor de dizolvare si
lichidare a acestora.
Consideram ca nici un guvern nu-si poate asuma, fata de nimeni, asemenea
angajamente a caror indeplinire sa presupuna imixtiunea in atributiile
constitutionale ale autoritatii judecatoresti.
Judecarea oricarei cereri introduse in justitie si orice procedura de
executare silita continua pana la finalizare. Suspendarea acestora poate fi
dispusa numai de instanta de judecata competenta, cu respectarea normelor de
procedura prevazute de lege. Codul de procedura civila reglementeaza si
institutia suspendarii de drept a judecarii pricinilor, prevazand in art. 243
cazurile si situatiile in care aceasta opereaza. Suspendarea este obligatorie
cand sunt intrunite conditiile prevazute de lege, dar intrunirea conditiilor se
verifica si se stabileste de instanta judecatoreasca, singura competenta sa
dispuna suspendarea.
Legiuitorul este unica autoritate competenta sa stabileasca si alte cazuri
in care opereaza suspendarea de drept a judecarii proceselor ori a procedurilor
de executare silita. Aceasta o poate face insa prin reguli de procedura general
aplicabile oricaror procese sau proceduri si oricaror persoane implicate in
acestea, aflate in ipoteza normei juridice.
Textul de lege examinat prevede suspendarea judecarii litigiilor si a
procedurilor de executare silita in care sunt implicate societatile comerciale
nominalizate. Astfel, acest text nu constituie o norma de procedura abstracta
si general aplicabila, ci o dispozitie individuala in interesul unui numar
restrans de persoane juridice, deci, o ingerinta expresa in atributiile
organelor autoritatii judecatoresti.
Dreptul fundamental de acces liber la justitie nu semnifica numai
posibilitatea oricarei persoane de a introduce o cerere la o instanta
judecatoreasca pentru apararea drepturilor, libertatilor si a intereselor sale
legitime, ci si garantia dreptului sau de a starui in judecarea cererii pana la
solutionarea ei, printr-o hotarare definitiva si irevocabila, iar, in
continuare, in executarea, chiar si silita la nevoie, a hotararii obtinute.
Textul de lege supus controlului restrange, fara nici o justificare constitutionala,
exercitiul acestui drept fundamental.
Judecator, Judecator,
KOZSOKAR GABOR NICOLAE COCHINESCU