DECIZIE Nr. 43 din 7 februarie 2001
asupra sesizarii de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. b) si c),
art. 3, art. 6, art. 20 alin. (1) si ale art. 24 din Legea privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 75 din 14 februarie 2001
Curtea Constitutionala a fost sesizata in vederea declansarii controlului
de constitutionalitate, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) din
Constitutie, asupra Legii privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, de catre un grup de
78 de deputati, si anume: Ioan Mihai Nastase, Nicolae Vasilescu, Constanta
Popa, Florea Buga, Dumitru Puzdrea, Gheorghe Pribeanu, Doru Dumitru Palade,
Ioan Miclea, Maria Apostolescu, Nicolae Doru Florescu, Nicu Cojocaru, Costel
Marian Ionescu, Nicolae Leonachescu, Lari-Iorga Leonida, Stefan Lapadat, Iancu
Holtea, Angela Bogea, Marinache Visinescu, Luca Stefanoiu, Ion Dolanescu, Irina
Loghin, Gheorghe Dinu, Andrei Zeno, Corneliu Ciontu, Gheorghe Ariton, Mitzura
Domnica Arghezi, Daniela Buruiana-Aprodu, Adrian Moisoiu, Sever Mesca, Ilie Neacsu,
Emil Rus, Ioan Sonea, Paul Snaider, Lia Olguta Vasilescu, Vasalie Mois, Pavel
Cherescu, Mihaela Ionescu, Vasile Predica, Costache Mircea, Ludovic Mardari,
Octavian-Mircea Purceld, Zisu Stanciu, Damian Brudasca, Ioan Baldea, Octavian
Sadici, Iulian Mincu, Vlad Gabriel Hogea, Ludovic Abitei, Adrian Maracineanu,
Nicoara Cret, Augustin Lucian Bolcas, Marcu Tudor, Cristian Valeriu Buzea, Ilie
Merce, Constantin Dutu, Constantin Florentin Moraru, Constantin Bucur, Florina
Ruxandra Jipa, Smaranda Ionescu, Mircea Bucur, Danut Saulea, Dorin Lazar Maior,
Codrin Stefanescu, Gelil Eserghep, Raj Tunaru, Grigore Emil Radulescu, Radu
Ciuceanu, Valentin Vasilescu, Valentin Paduroiu, Anghel Stanciu, Eugen Lucian
Plesa, Ion Mocioi, George Dumitru Moisescu, Stefan Baban, Emil Crisan, Nicolae
Enescu, Paul Magheru si Mitica Balaet.
Sesizarea a fost trimisa prin Adresa nr. 265 din 18 ianuarie 2001 a
Secretariatului general al Camerei Deputatilor si a fost inregistrata la Curtea
Constitutionala sub nr. 184 din 18 ianuarie 2001, formand obiectul Dosarului
nr. 19A/2001.
In consideratiile generale ale sesizarii se sustine ca exista o mare
diferenta intre titlul legii si normele juridice cuprinse in aceasta, deoarece
"Titlul legii se refera doar la imobilele preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, in timp ce legea reglementeaza
masuri reparatorii si pentru proprietatile industriale nationalizate prin Legea
nr. 119/1948, precum si pentru cele rechizitionate prin Legea nr. 139/1940,
care exced titlul". Se mai sustine ca legea criticata, dupa ce
"amesteca de-a valma institutii juridice total diferite si incalca
principiile fundamentale ale dreptului civil, culmineaza cu inventarea unei
proceduri de acordare a reparatiilor nemaiintalnita in istoria dreptului
romanesc, ori a celui european", ceea ce este de natura sa prejudicieze
deopotriva atat pe fostii si actualii proprietari, cat si pe actualii chiriasi,
iar in final, prin aplicarea legii, "se va produce un haos total in
activitatea jurisdictionala".
In opinia autorilor sesizarii motivele de neconstitutionalitate sunt
urmatoarele:
1. Dispozitiile art. 2, potrivit carora in notiunea "imobile preluate
in mod abuziv" este inclusa si categoria imobilelor preluate prin
confiscarea averii, in temeiul unei hotarari judecatoresti de condamnare pentru
infractiuni de natura politica, incalca prevederile art. 16 alin. (2) si ale
art. 41 alin. (8) din Constitutie, intrucat prin lege nu s-au prevazut
"infractiunile respective" sau conditia ca acele infractiuni sa nu
mai fie prevazute in prezent de legea penala. Astfel fiind, acest text legal
"creeaza premisa anularii pedepselor complementare ale confiscarii averii
aplicate prin hotarari judecatoresti definitive pentru savarsirea unor
infractiuni prevazute si in prezent de legea penala", favorizandu-se
conditiile pentru ca "unii infractori sa fie mai presus de lege".
2. Dispozitiile art. 2 lit. c), potrivit carora se considera ca fiind
preluate in mod abuziv si imobilele donate statului sau altor persoane juridice
in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, daca, printr-o hotarare
judecatoreasca definitiva si irevocabila, s-a admis actiunea in anularea sau in
constatarea nulitatii donatiei, au un caracter inutil. Acest text de lege este
calificat ca fiind inutil, deoarece, pe de o parte, din moment ce s-au
pronuntat asemenea hotarari judecatoresti, inseamna ca fostilor proprietari
le-a fost deja "restabilita situatia anterioara si au redevenit
proprietari", iar pe de alta parte, deoarece fostii proprietari care nu au
obtinut, pana la intrarea in vigoare a legii, hotarari judecatoresti de anulare
sau de constatare a nulitatii donatiilor nu mai pot actiona in acest scop. Asa
fiind, se sustine ca aceste prevederi legale sunt contrare dispozitiilor art. 21
alin. (1) din Constitutie, intrucat ingradesc accesul la justitie al unei
categorii de persoane.
3. Dispozitiile art. 6 alin. (1) din lege, care precizeaza intelesul
notiunii "imobile", nu contin "nici un fel de restrictii pentru
imobilele grevate de sarcini, in momentul preluarii lor de catre stat, tratand
in mod egal toate categoriile de fosti proprietari". Prin urmare, sunt
indreptatiti la masuri reparatorii, deopotriva, atat proprietarii imobilelor
grevate de sarcini, cat si proprietarii imobilelor libere de orice sarcini,
fiind astfel sterse datoriile "garantate cu imobile preluate ulterior de
stat". Asa fiind, prin aceasta reglementare - considera autorii sesizarii
- se creeaza o categorie privilegiata de cetateni, contrar prevederilor art. 16
alin. (2) din Constitutie.
4. Prevederile art. 3 din lege, care stabilesc persoanele indreptatite la
masuri reparatorii, nu fac nici o distinctie intre cetatenii romani si cei
straini, toti fiind deopotriva indreptatiti la masuri reparatorii, inclusiv prin
restituirea in natura a imobilelor. In acest mod textul de lege criticat
creeaza posibilitatea pentru cetatenii straini sa dobandeasca drept de
proprietate asupra terenurilor in Romania, contravenindu-se astfel prevederilor
art. 41 alin. (2) din Constitutie.
5. Dispozitiile art. 6 alin. (2), potrivit carora masurile reparatorii
privesc si utilajele si instalatiile preluate o data cu imobilul, in conditiile
legii, cu exceptia cazurilor in care au fost inlocuite, casate sau distruse,
sunt criticate pentru ca problema masurilor reparatorii este tratata diferit,
dupa cum bunurile respective mai exista sau nu in prezent. Se afirma ca, in
conformitate cu dispozitiile legale criticate, fostii proprietari sunt
despagubiti numai daca utilajele si instalatiile preluate de catre stat sau de
catre alta persoana juridica nu au fost inlocuite, casate sau distruse,
generandu-se astfel "inechitati grave pentru diferite categorii de
cetateni", contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie.
6. Dispozitiile art. 20 alin. (1) si ale art. 24 din lege, prin aceea ca
introduc o procedura greoaie, neconstitutionala si imposibil de aplicat in
practica, incalca prevederile art. 135 din Constitutie si vin in contradictie
flagranta cu prevederile Codului civil si ale Codului de procedura civila. Se
sustine, in acest sens, ca:
a) dispozitiile art. 20 alin. (1), potrivit carora vor fi restituite
imobilele aflate in patrimoniul oricarei persoane juridice, stabilesc, pentru
prima data in istoria dreptului romanesc, ca "un act de trecere in
proprietatea statului a unui imobil este anulat printr-o decizie a conducerii
unei societati comerciale ori a unei alte persoane juridice";
b) dispozitiile art. 24, referitoare la procedurile de restituire,
abiliteaza detentorul precar al unui imobil proprietate publica "sa
negocieze in nume propriu masurile de despagubire prin echivalent cu fostul
proprietar", precum si pentru a putea atribui, cu titlu de despagubire, in
proprietatea fostului proprietar, un alt imobil proprietate publica.
In conformitate cu dispozitiile art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, sesizarea de neconstitutionalitate a fost comunicata presedintilor
celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a prezenta in
scris punctele lor de vedere.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca
sesizarea este neintemeiata, in esenta, pentru urmatoarele motive:
1. Critica referitoare la dispozitiile art. 2 lit. b) (care, in opinia
autorilor sesizarii, ar crea "premisa anularii pedepsei complementare a
confiscarii averii in cazul savarsirii unor infractiuni prevazute si in prezent
de legea penala") este inexacta, deoarece, potrivit art. 41 din
Constitutie, masura confiscarii averii ca pedeapsa complementara a fost
desfiintata.
2. Dispozitiile art. 2 lit. c) sunt constitutionale, deoarece este eronata
interpretarea acestora, propusa prin sesizare, in sensul ca ele "ar
reprezenta o interdictie ce incalca liberul acces la justitie", daca se
are in vedere ca, in realitate, legea nu prevede "o astfel de interdictie,
iar intregul proces de aplicare a acesteia se afla sub controlul instantelor
judecatoresti".
3. Este neintemeiata si critica ce vizeaza prevederile art. 3, intrucat
faptul ca acest text de lege nu contine nici o precizare privind conditiile de
acordare a masurilor reparatorii pentru cetatenii romani si cei straini
"reprezinta o omisiune de reglementare care, potrivit practicii constante
a Curtii Constitutionale, nu poate face obiectul controlului de
constitutionalitate, deoarece ar transforma Curtea in legiuitor pozitiv".
Cu referire la dispozitiile art. 41 alin. (2) teza a doua din Constitutie, se
precizeaza ca "problema nu priveste in mod exclusiv aceasta lege, ci are
un aspect general, deoarece se refera si la ipoteza mostenirii de catre un
strain sau apatrid a unor terenuri". De aceea distinctia ce se impune
"nu putea face obiectul acestei noi reglementari, ea referindu-se, in
fond, la toate cazurile in care un strain sau apatrid ar dobandi un asemenea
drept".
4. Referitor la sustinerea autorilor sesizarii ca prevederile art. 6 alin.
(1) sunt contrare dispozitiilor art. 16 alin. (2) din Constitutie,
"deoarece prin definirea notiunii de imobile nu s-a facut distinctia intre
cele care, la data preluarii, erau sau nu grevate de sarcini", se arata ca
si de aceasta data critica vizeaza o omisiune de reglementare, care nu poate
constitui obiect al controlului de constitutionalitate.
5. Dispozitiile art. 6 alin. (2), potrivit aceluiasi punct de vedere, nu
instituie privilegii sau discriminari, ele fiind in concordanta cu prevederile
art. 16 alin. (1) din Constitutie. Referitor la sustinerea ca legea nu prevede
aplicarea unui tratament egal, se arata ca "aceasta se impune doar pentru
situatii egale, iar pentru situatii diferite se impune un tratament diferit.
Astfel, toti proprietarii aflati intr-una din situatiile reglementate de art. 6
alin. (2) din lege beneficiaza de acelasi tratament". In plus se mai arata
ca "legiuitorul este consecvent cu principiile generale de drept si cu
exigentele conceptelor juridice. Astfel, potrivit regulilor de drept comun,
utilajele si instalatiile incorporate in imobil urmeaza soarta acestuia. In
cazul in care ele nu exista, nu se poate pune problema restituirii lor".
6. Dispozitiile art. 20 alin. (1) nu contravin vreunei prevederi
constitutionale, intrucat regiile autonome si societatile comerciale, care sunt
calificate de autorii sesizarii ca fiind detentori precari, detin in prezent
imobilele in baza unui titlu, emis in temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) si
ale art. 20 alin. (2) din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor
economice de stat ca regii autonome si societati comerciale. Se precizeaza ca
"Nici o dispozitie constitutionala nu impiedica legiuitorul sa confere
subiectilor respectivi, celor care detin legal bunul sau celor in patrimoniul
carora se afla bunul sa se pronunte asupra cererii de restituire, mai ales in
conditiile in care refuzul lor se afla in final sub controlul instantelor judecatoresti".
Dispozitiile constitutionale ar fi incalcate daca, dimpotriva, un organ de stat
ar fi indreptatit sa decida asupra bunurilor ce se afla in final sub controlul
instantelor judecatoresti.
7. Referitor la dispozitiile art. 24, se arata ca posibilitatea persoanelor
juridice de a negocia cu fostul proprietar, in nume propriu, nu contravine nici
unei prevederi constitutionale, pentru ca oferta de despagubire acceptata de
fostul proprietar, echivalenta cu valoarea imobilului a carui restituire se
cere, nu poate fi considerata ca neconstitutionala. Este evident ca obligatia
de a face "oferta de restituire, prin echivalent, corespunzatoare valorii
imobilului", cade numai in sarcina celui care poate dispune. Se considera
ca este inutil ca legea sa cuprinda o astfel de precizare, "deoarece
nimeni nu poate dispune de proprietatea altuia". De altfel, lipsa acestei
precizari reprezinta omisiune de reglementare, ce nu intra in sfera controlului
de constitutionalitate.
Presedintele Senatului, in punctul sau de vedere, considera ca sesizarea de
neconstitutionalitate este neintemeiata pentru urmatoarele motive:
1. Critica de neconstitutionalitate ce vizeaza dispozitiile art. 2 din lege
nu poate fi primita, intrucat nu are nici o relevanta, sub aspectul
constitutionalitatii textului, faptul ca nu exista concordanta absoluta intre
titlul legii si cuprinsul textului mentionat anterior, cata vreme "titlul
unei reglementari trebuie sa redea obiectul principal al acesteia". Se
precizeaza ca "Singurele imobile care nu intra in perioada cuprinsa in
titlul legii sunt cele rechizitionate in baza Legii nr. 139/1940, nu si cele
nationalizate prin Legea nr. 119/1948, cum se mentioneaza in mod eronat in
sesizare. Ratiunea pentru care au fost cuprinse si aceste imobile in cuprinsul
legii deriva din faptul ca efectele Legii nr. 139/1940 s-au produs dupa 6
martie 1945, cand bunurile rechizitionate nu au mai fost restituite
proprietarilor si ele au continuat sa fie detinute de stat ori de catre alte
persoane juridice". Prin acte normative ulterioare s-a incercat trecerea
acestor imobile in proprietatea statului (de exemplu, prin art. III din
Decretul nr. 218/1960 si prin Decretul nr. 712/1966, "care au instituit o
prescriptie al carei termen se implineste inainte sa inceapa sa curga").
2. Reglementarea cuprinsa in art. 2 lit. b) este constitutionala, intrucat
prin enumerarea ipotezelor se poate distinge clar despre ce infractiuni este
vorba, nemaifiind necesara prevederea lor expresa. Se considera ca autorii
sesizarii au facut confuzie intre confiscarea partiala sau totala a averii, ca
pedeapsa complementara - care nu este prevazuta in Constitutie si a fost
abrogata in mod expres prin Legea nr. 140/1996 pentru modificarea si
completarea Codului penal -, si confiscarea bunurilor "destinate, folosite
sau rezultate din infractiuni ori contraventii", la care se refera
prevederile art. 41 alin. (8) din Constitutie.
3. Este neintemeiata si critica potrivit careia dispozitiile art. 2 lit. c)
din lege contravin liberului acces la justitie, prevazut la art. 21 alin. (1)
din Constitutie, deoarece dreptul de acces la justitie "nu exclude
respectarea anumitor proceduri si conditii prescrise de lege, in conformitate
cu art. 125 alin. (3) din Constitutie", iar dispozitiile legale criticate
"nu conditioneaza accesul la justitie de admiterea actiunii in anulare sau
in constatarea nulitatii absolute pana la intrarea in vigoare a legii".
4. Cu privire la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3,
se arata ca ele stabilesc categoriile de persoane indreptatite la masuri
reparatorii, iar legea, reglementand procedura de restituire, "distinge
intre imobilele preluate cu titlu valabil, situatie in care terenurile nu se
restituie in natura, ci prin alte masuri reparatorii si situatia imobilelor
preluate fara titlu, cand statul nu a fost niciodata proprietar, si deci fostul
cetatean roman nu a pierdut niciodata dreptul de proprietate asupra terenului
in cauza".
5. Dispozitiile art. 6 alin. (1) nu contin nici o masura privitoare la
sarcinile ce grevau imobilele preluate de stat sau la stergerea acestor sarcini
si de aceea nici nu contravin prevederilor art. 16 din Constitutie.
6. Prevederile art. 6 alin. (2) nu incalca dispozitiile art. 16 din
Constitutie, deoarece ele nu sunt de natura sa creeze inechitati grave pentru
diferite categorii de cetateni. In sprijinul acestor sustineri se evoca
jurisprudenta Curtii Constitutionale, in care s-a statuat ca "principiul
egalitatii in fata legii nu presupune aplicarea aceluiasi regim juridic unor
situatii care, prin specificul lor, sunt diferite si care justifica tratamente
juridice diferite".
7. Dispozitiile art. 20 alin. (1) si ale art. 24 nu incalca prevederile
art. 135 din Constitutie si nici pe cele ale Codului civil sau ale Codului de
procedura civila, deoarece "Regimul juridic al proprietatii publice,
procedura de trecere a unui bun din domeniul public in domeniul privat si
invers, sunt reglementate prin Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica
si regimul juridic al acesteia, lege care porneste de la principiile stabilite
in art. 135 din Constitutie". Cu privire la reglementarea din legea
criticata, prin care se instituie o procedura prealabila diferita fata de cea
prevazuta de Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de utilitate
publica, ori de cea prevazuta de Legea nr. 112/1995, se arata ca aceasta este
in concordanta cu prevederile art. 125 din Constitutie, potrivit carora
competenta si procedura de judecata se stabilesc prin lege. Legiuitorul a apreciat
ca "este mai usor ca procedura prealabila sa se desfasoare intre
detinatorul imobilului si persoana indreptatita la restituire, deoarece in
final tot instantele judecatoresti vor fi cele care vor hotari asupra
reparatiilor prevazute de lege".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca sesizarea este nefondata,
in esenta pentru urmatoarele motive:
1. Nu are relevanta neconcordanta dintre titlul legii si cuprinsul sau,
intrucat, potrivit dispozitiilor art. 38 alin. (1) din Legea nr. 24/2000, privind
elaborarea actelor normative, titlul trebuie sa exprime sintetic obiectul
reglementarii. De altfel singura categorie de imobile care nu se includ in
perioada cuprinsa in titlul legii este aceea a imobilelor rechizitionate in
temeiul Legii nr. 139/1940, iar nu si aceea a imobilelor nationalizate prin
Legea nr. 119/1948. Ratiunea pentru care legea reglementeaza si regimul juridic
al imobilelor rechizitionate consta in aceea ca efectele legii mentionate s-au
produs ulterior datei de 6 martie 1945.
2. Cu privire la reglementarea cuprinsa in art. 2 lit. b), se considera ca
autorii sesizarii fac confuzie intre confiscarea partiala sau totala a averii,
ca pedeapsa complementara (neprevazuta de Constitutie si care a fost abrogata
in mod expres prin legile nr. 140/1996 si nr. 141/1996 pentru modificarea si
completarea Codului penal, respectiv a Codului de procedura penala), si
confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii, la care se refera dispozitiile art. 41 alin. (8) din Constitutie.
3. Prevederile art. 2 lit. c) nu contravin principiului liberului acces la
justitie, prevazut la art. 21 alin. (1) din Constitutie, deoarece accesul la
justitie "nu exclude respectarea anumitor proceduri si conditii prescrise
de lege, in conformitate cu art. 125 alin. (3) din Constitutie", iar
dispozitia legala criticata nu conditioneaza accesul la justitie de admiterea
actiunii in anulare sau in constatarea nulitatii absolute pana la intrarea in
vigoare a legii". Se sustine ca acest text instituie prezumtia ca pot face
obiectul masurilor reparatorii si acele imobile care au fost donate statului
sau altor persoane juridice, daca ulterior s-a admis actiunea si "numai
dupa ce anularea sau nulitatea absoluta a fost pronuntata definitiv si
irevocabil".
4. Dispozitiile art. 3 stabilesc sfera persoanelor indreptatite la masuri
reparatorii si de aceea ele au valoarea unor norme de principiu, care nu este
cazul sa faca nici un fel de precizare sau "sa introduca anumite conditii
cum ar fi cele privind cetatenia sau domiciliul". In procedura de
restituire legiuitorul a distins intre imobilele preluate cu titlu valabil,
ipoteza in care nu se restituie terenurile in natura, si imobilele preluate
fara titlu, cand fostul cetatean roman nu a pierdut niciodata dreptul de
proprietate asupra terenului in cauza, deoarece statul nu a fost niciodata
proprietar.
5. Cu referire la prevederile art. 6 alin. (1), se arata ca acestea
stabilesc intelesul notiunii "imobile" in contextul legii, in scopul determinarii
obiectului sau de reglementare si a sferei sale de aplicare, asa incat,
"fiind vorba despre o definitie, nu despre o prevedere instituind vreo
masura, nu se poate sustine, in nici un caz, ca ignora sau ca respecta anumite
drepturi". Imobilele cuprinse la art. 6 cad sub "incidenta
prevederilor legii cu caracter special si, in completare, a celor de drept
comun. Art. 6 nu prevede nici o masura cu privire la sarcinile care grevau
imobilele", dupa cum nu prevede nici stergerea acestora. Asa fiind, se
considera ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 16
din Constitutie.
6. Sustinerea ca prevederile art. 6 alin. (2) creeaza inechitati grave
pentru diferite categorii de cetateni, contravenind astfel dispozitiile art. 16
alin. (1) din Constitutie, nu este intemeiata. In sprijinul acestei pozitii, in
punctul de vedere al Guvernului se invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale,
potrivit careia "principiul egalitatii in fata legii nu presupune
aplicarea aceluiasi regim juridic unor situatii care prin specificul lor sunt
diferite". Dat fiind ca principiul egalitatii nu presupune uniformitate,
sunt admise solutii legislative diferite pentru situatii diferite.
7.1. Critica indreptata impotriva dispozitiilor art. 20 alin. (1), in
sensul ca actul de trecere a unor imobile in proprietatea statului este anulat
prin decizie sau dispozitie a organelor de conducere ale unitatii detinatoare,
este neintemeiata, pentru ca numeroase imobile au fost preluate prin simple
acte ale persoanelor juridice, denumite obstesti, care realizau aceleasi
scopuri ca si organele de stat. In plus autorii sesizarii nu au avut in vedere
ca aceste dispozitii sunt norme de procedura, iar nu norme de drept material;
in temeiul normelor de procedura [al caror sediu al materiei este situat la
art. 2 alin. (2), coroborat cu art. 22], se emite decizia sau dispozitia la
care fac trimitere autorii sesizarii. Legiuitorul a considerat ca in aceasta
ipostaza este suficient sa se emita decizia persoanei juridice care a detinut
bunul. Prin aceasta solutie legislativa "s-a evitat calea constituirii de
comisii ori de antrenare a unor organe sau autoritati ale statului in procesul
de restituire, care nu au nici o legatura cu bunurile in litigiu".
Procedurile stabilite prin legea criticata "pun accentul pe apararea
dreptului de proprietate prin dovada titlului real si nu pe unul aparent. In
acest context, atat proprietarul, cat si detinatorul bunului se afla, sub
aspect juridic, pe aceeasi pozitie, fara sa prevaleze calitatea de organ,
autoritate etc.".
7.2. Si in ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 24, autorii sesizarii confunda o norma de drept procesual, ce stabileste
modalitatile privind realizarea dreptului, "care nu pot incalca dispozitiile
art. 135 din Constitutie - cu normele de drept material, care exprima substanta
reglementarii prin prisma respectarii Constitutiei si a legislatiei aferente
dreptului de proprietate". Referitor la dreptul detentorului de a negocia
cu virtualul proprietar, trebuie avut in vedere faptul ca detentorul,
indiferent daca este persoana juridica de drept public sau de drept privat,
"negociaza, cu privire la bun, atat prin prisma interesului sau de a
mentine - in limitele legii - posesia, cat si in numele statului, proprietar in
virtutea unor reglementari sau titluri pe care legea intelege sa le inlature
sau, dupa caz, sa le consolideze. In acest context este evident ca detentorul
bunului isi angajeaza raspunderea potrivit principiului ca el lucreaza numai ca
un bun si diligent proprietar".
CURTEA,
examinand sesizarea de neconstitutionalitate, punctele de vedere ale
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile Legii privind regimul juridic al
unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, retine
urmatoarele:
Curtea a fost legal sesizata si este competenta sa se pronunte asupra
obiectiei de neconstitutionalitate.
Din examinarea continutului sesizarii se constata ca aceasta are ca obiect
urmatoarele dispozitii din Legea privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989:
Art. 2 alin. (1) lit. b) si c)
"In sensul prezentei legi, prin imobile preluate in mod abuziv se
intelege: [...]
b) imobilele preluate prin confiscarea averii, ca urmare a unei hotarari
judecatoresti de condamnare pentru infractiuni de natura politica, prevazute de
legislatia penala, savarsite ca manifestare a opozitiei fata de sistemul
totalitar comunist;
c) imobilele donate statului sau altor persoane juridice in baza unor acte
normative speciale adoptate in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si alte imobile donate statului, daca s-a admis actiunea in anulare sau
in constatarea nulitatii donatiei printr-o hotarare judecatoreasca definitiva
si irevocabila;"
Art. 3
"Sunt indreptatite, in intelesul prezentei legi, la masuri reparatorii
constand in restituire in natura sau, dupa caz, prin echivalent:
a) persoanele fizice, proprietari ai imobilelor la data preluarii in mod
abuziv a acestora;
b) persoanele fizice, asociati ai persoanei juridice care detinea imobilele
si alte active in proprietate la data preluarii acestora in mod abuziv;
c) persoanele juridice, proprietari ai imobilelor preluate in mod abuziv de
stat, de organizatii cooperatiste sau de orice alte persoane juridice dupa data
de 6 martie 1945; indreptatirea la masurile reparatorii prevazute de prezentul
articol este conditionata de continuarea activitatii ca persoana juridica pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi sau de imprejurarea ca activitatea
lor sa fi fost interzisa sau intrerupta in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, iar acestea sa-si fi reluat activitatea dupa data de 22
decembrie 1989, daca, prin hotarare judecatoreasca, se constata ca sunt aceeasi
persoana juridica cu cea desfiintata sau interzisa, precum si partidele
politice a caror activitate a fost interzisa sau intrerupta in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, daca si-au reluat activitatea in conditiile
legii.";
Art. 6
"(1) Prin imobile, in sensul prezentei legi, se intelege terenurile cu
sau fara constructii, cu oricare dintre destinatiile avute la data preluarii in
mod abuziv, precum si bunurile mobile devenite imobile prin incorporare in
aceste constructii, inclusiv terenurile fara constructii afectate de lucrari de
investitii de interes public aprobate, daca nu a inceput constructia acestora.
(2) Masurile reparatorii privesc si utilajele si instalatiile preluate de
stat sau de alte persoane juridice o data cu imobilul, in afara de cazul in
care au fost inlocuite, casate sau distruse.";
Art. 20 alin. (1)
"Imobilele - terenuri si constructii - preluate in mod abuziv,
indiferent de destinatie, care sunt detinute la data intrarii in vigoare a
prezentei legi de o regie autonoma, o societate sau companie nationala, o
societate comerciala la care statul sau o autoritate a administratiei publice
centrale sau locale este actionar ori asociat majoritar, de o organizatie
cooperatista sau de orice alta persoana juridica, vor fi restituite persoanei
indreptatite, in natura, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie motivata a
organelor de conducere ale unitatii detinatoare.";
Art. 24
"(1) Daca restituirea in natura nu este aprobata sau nu este posibila,
dupa caz, detinatorul imobilului este obligat ca, prin decizie sau, dupa caz,
prin dispozitie motivata, in termenul prevazut la art. 23 alin. (1) sa faca
persoanei indreptatite o oferta de restituire prin echivalent, corespunzatoare
valorii imobilului.
(2) In cazul imobilelor cu destinatia de locuinte, daca restituirea in
natura nu este posibila, oferta de restituire prin echivalent se poate face sub
forma unor despagubiri banesti. Persoana indreptatita poate opta pentru
celelalte forme de restituire prin echivalent, corespunzatoare valorii
imobilului.
(3) In termen de 60 de zile de la primirea ofertei persoana indreptatita
este obligata sa raspunda in scris daca accepta sau refuza oferta. Lipsa
raspunsului scris echivaleaza cu neacceptarea ofertei.
(4) Daca oferta acceptata consta in bunuri imobile, sunt aplicabile
prevederile art. 23 alin. (4).
(5) Daca oferta acceptata consta in bunuri mobile sau servicii, sunt
aplicabile dispozitiile dreptului comun in materie, dupa caz.
(6) Daca oferta acceptata consta in titluri de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare sau, dupa caz, in actiuni, persoana
indreptatita va urma procedura prevazuta la cap. IV.
(7) Daca oferta este refuzata potrivit alin. (3), persoana indreptatita
poate ataca in justitie decizia prevazuta la alin. (1) in termen de 30 de zile
de la data comunicarii acesteia.
(8) Competenta de solutionare revine sectiei civile a tribunalului in a
carui circumscriptie teritoriala se afla sediul unitatii detinatoare. Hotararea
tribunalului este supusa cailor legale de atac."
Autorii sesizarii de neconstitutionalitate considera ca aceste prevederi
legale incalca urmatoarele dispozitii constitutionale:
Art. 16
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
Art. 21 alin. (1)
"Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor,
a libertatilor si a intereselor sale legitime.";
Art. 41 alin. (2) si (8)
"(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de
proprietate asupra terenurilor. [...]
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
Art. 135
"(1) Statul ocroteste proprietatea.
(2) Proprietatea este publica sau privata.
(3) Proprietatea publica apartine statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale.
(4) Bogatiile de orice natura ale subsolului, caile de comunicatie, spatiul
aerian, apele cu potential energetic valorificabil si acelea ce pot fi folosite
in interes public, plajele, marea teritoriala, resursele naturale ale zonei
economice si ale platoului continental, precum si alte bunuri stabilite de
lege, fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
(5) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii,
ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau
pot fi concesionate ori inchiriate.
(6) Proprietatea privata este, in conditiile legii, inviolabila."
I. Curtea Constitutionala, examinand ansamblul motivelor de
neconstitutionalitate sustinute in sesizare, retine ca unele dispozitii ale
legii au fost criticate ca fiind neconstitutionale, invocandu-se omisiunea
legiuitorului de a reglementa anumite domenii ale relatiilor sociale, lipsa de
precizie a unor texte si insuficienta corelare cu alte prevederi legale.
Sub acest aspect, avand in vedere dispozitiile art. 2 alin. (3) teza intai
din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "In exercitarea
controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de
drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa
controlului", Curtea a statuat in mod constant ca nu se poate substitui
legiuitorului pentru completarea sau modificarea reglementarilor adoptate,
intrucat, conform dispozitiilor art. 58 alin. (1) din Constitutie, Parlamentul
este "[...] unica autoritate legiuitoare a tarii". De aceea sesizarea
de neconstitutionalitate intemeiata pe o critica de omisiune sau pe necorelarea
legislativa nu poate fi primita.
De asemenea, Curtea mai retine ca o alta parte a criticilor de
neconstitutionalitate se intemeiaza pe supozitia ca unele dintre dispozitiile
legale ce fac obiectul sesizarii ar putea fi interpretate si aplicate contrar
dispozitiilor sau principiilor Constitutiei.
Nici aceste aspecte nu pot constitui obiect al controlului de
constitutionalitate, intrucat, potrivit dispozitiilor cuprinse in teza a doua a
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea
Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare
a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
II. Analizand continutul criticilor de neconstitutionalitate formulate,
Curtea retine urmatoarele:
1. In legatura cu critica potrivit careia intre titlul legii si continutul
normelor juridice din corpul sau nu ar exista deplina concordanta, Curtea
constata ca aceasta nu reprezinta o problema de constitutionalitate, ci una de
tehnica legislativa.
De asemenea, nici critica referitoare la insuficienta sistematizare si
corelare a reglementarilor nu vizeaza o problema de constitutionalitate,
controlul constitutionalitatii urmand sa se exercite numai asupra concordantei
reglementarilor concrete cu dispozitiile si principiile Constitutiei. In acest
sens Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 203 din 29 noiembrie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie
1999, a statuat: "Curtea Constitutionala nu decide daca o lege este sau nu
este buna, daca este sau nu este eficienta sau daca este ori nu este oportuna.
Numai Parlamentul poate hotari, in limitele prevazute in Constitutie, asupra
continutului reglementarilor legale si oportunitatii acestora. Iar statul de
drept, a carui existenta este reglementata prin art. 1 alin. (3) din legea
fundamentala, impune recunoasterea de catre orice putere a actelor si masurilor
luate de celelalte puteri in limitele prevazute de Constitutie."
2. Critica formulata de autorii sesizarii asupra dispozitiilor art. 2 din
lege se refera in realitate numai la dispozitiile lit. b) si c) ale art. 2,
astfel incat controlul de constitutionalitate se va realiza exclusiv asupra
acestor texte de lege.
2.1. Astfel, Curtea retine ca, potrivit dispozitiilor art. 2 lit. b), in
categoria imobilelor "preluate abuziv" sunt incluse si cele
"[...] preluate prin confiscarea averii, ca urmare a unei hotarari
judecatoresti de condamnare". In aceste conditii este evident ca textul de
lege vizeaza pedeapsa complementara a confiscarii averii, care, dupa intrarea
in vigoare a Constitutiei din 1991, nu se mai poate aplica. Autorii sesizarii considera
ca textul de lege, neenumerand infractiunile la care se refera si neprecizand
"conditia ca, la data adoptarii legii, aceste infractiuni sa nu mai fie
prevazute de legea penala", creeaza posibilitatea ca unele persoane,
condamnate pentru infractiuni prevazute de legea penala si in prezent, sa se
situeze "mai presus de lege", contrar prevederilor art. 16 alin. (2)
din Constitutie. Curtea observa insa ca, in privinta condamnarilor insotite de
pedeapsa complementara a confiscarii averii, textul de lege determina faptele
pentru care s-au luat acele masuri, ca fiind "[...] infractiuni de natura
politica, prevazute de legislatia penala, savarsite ca manifestare a opozitiei
fata de sistemul totalitar comunist". Stabilirea daca o fapta concreta se
incadreaza sau nu in categoria infractiunilor avute in vedere de legiuitor nu
este o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a textului de lege,
ce intra in sfera de competenta a altor autoritati publice. In sfarsit, in ceea
ce priveste sustinerea ca se aduce atingere si prevederilor art. 41 alin. (8)
din Constitutie, Curtea retine ca acestea nu sunt incidente in cauza, intrucat
ele nu vizeaza confiscarea averii ca pedeapsa complementara, ci confiscarea,
"in conditiile legii", a bunurilor "destinate, folosite sau
rezultate din infractiuni ori contraventii".
2.2. Autorii sesizarii sustin, de asemenea, ca textul art. 2 lit. c) din
lege permite acordarea de reparatii doar acelor persoane care au obtinut
hotarari judecatoresti definitive si irevocabile de anulare sau de constatare a
nulitatii donatiei anterior intrarii in vigoare a legii, in timp ce pentru
persoanele care ar dori sa obtina asemenea hotarari dupa intrarea in vigoare a
legii accesul la justitie este ingradit, ceea ce contravine prevederilor art. 21
alin. (1) din Constitutie.
Curtea constata ca aceasta critica nu este intemeiata, intrucat textul de
lege prevede numai conditia existentei unei hotarari judecatoresti definitive
si irevocabile, fara sa faca nici un fel de deosebire cu privire la data la
care hotararea respectiva devine definitiva si irevocabila.
3. Referitor la dispozitiile art. 3, despre care se sustine ca sunt
contrare prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, intrucat nu disting
intre drepturile cetatenilor romani si cele ale cetatenilor straini, permitand
astfel ca si acestia din urma sa dobandeasca drept de proprietate asupra
terenurilor, Curtea observa ca absenta din lege a unor precizari in aceasta
privinta ridica doar o problema de aplicare a textului de lege, aplicare care,
de buna seama, nu se va putea face cu nesocotirea suprematiei Constitutiei sau
cu incalcarea vreuneia dintre dispozitiile acesteia.
4. Nu este intemeiata nici critica potrivit careia prevederile art. 6 alin.
(1) anuleaza retroactiv sarcinile ce grevau imobilele preluate de catre stat,
deoarece aceste prevederi nu creeaza nici o categorie privilegiata de cetateni,
fiind, asadar, in concordanta cu dispozitiile art. 16 alin. (2) din
Constitutie. Suplinirea omisiunii de a reglementa situatia sarcinilor, care
eventual au grevat imobilele la data preluarii lor, intra in competenta
exclusiva a legiuitorului. Intrucat textul de lege criticat nu prevede nici
recuperarea si nici anularea datoriilor, rezolvarea unor asemenea chestiuni
concrete urmeaza sa se faca in cadrul procesului de aplicare a legii, prin
stabilirea valorii reparatiilor si a modalitatii in care acestea se vor acorda.
5. Dispozitiile art. 6 alin. (2) din lege, reglementand posibilitatea
acordarii de reparatii numai pentru utilajele si instalatiile existente la data
intrarii in vigoare a legii, nu incalca prin aceasta prevederile art. 16 alin.
(1) din Constitutie referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice.
Sub acest aspect Curtea retine ca, fiind vorba despre acordarea, prin
reglementari legislative, a unor reparatii pentru bunuri preluate de stat sau
de alte persoane juridice in mod abuziv, dar pe baza unui titlu valabil, in
sensul dispozitiilor legale in vigoare la data preluarii, legiuitorul este liber
sa opteze in privinta sferei bunurilor pentru care stabileste masuri
reparatorii, precum si a intinderii si a modalitatii de acordare a acestora.
Textul de lege examinat nu instituie tratament juridic diferit pentru anumite
categorii de cetateni aflate in situatii identice, ci are in vedere situatia
concreta a bunurilor preluate. Din acest text de lege rezulta doar ca
legiuitorul a considerat, fara a incalca vreo dispozitie constitutionala, ca in
prezent se poate reglementa restituirea catre fostii proprietari numai a
utilajelor si a instalatiilor existente.
6. In ceea ce priveste critica dispozitiilor art. 20 alin. (1) si ale art.
24 din lege, referitoare la modalitatile de aplicare a masurilor reparatorii si
la subiectii abilitati sa negocieze aceste masuri, Curtea constata ca aceste
dispozitii legale nu contin nici o dispozitie expresa care sa vina in
contradictie cu prevederile art. 135 din Constitutie. Nedeterminarea concreta a
bunurilor ce pot constitui obiect al reparatiilor, prin restituirea in natura
sau in echivalent, nu poate face obiectul controlului de constitutionalitate,
fiind o problema de legiferare ce cade in competenta exclusiva a legiuitorului.
In orice caz, dispozitiile art. 20 si ale art. 24 din lege nu vor putea fi
aplicate decat in concordanta cu prevederile art. 135 si ale art. 41 alin. (1)
si (2) din Constitutie, precum si cu prevederile Legii nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998.
Avand in vedere considerentele expuse, dispozitiile art. 16 alin. (1) si
(2), art. 21 alin. (1), art. 41 alin. (1) si (8), art. 58 alin. (1), art. 135
si ale art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si prevederile art. 2 alin.
(3), ale art. 13 alin. (1) lit. A.a) si ale art. 17 si urmatoarele din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. 2 lit. b) si c), ale art. 3, art. 6, art. 20
alin. (1) si ale art. 24 din Legea privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 sunt
constitutionale.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Definitiva.
Dezbaterea a avut loc la data de 7 februarie 2001 si la ea au participat:
Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor,
Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Romul Petru
Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu