DECIZIE Nr. 56 din 18 mai 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 156 din 22 iunie 1994
Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Ioan Griga - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent.
Pe rol pronuntarea asupra recursurilor formulate de Ministerul Public si
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat a
judetului Iasi impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 2 din 5 ianuarie
1994.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 10 mai 1994, in prezenta reprezentantului
Ministerului Public si a inculpatului Diri Ahmad, fiind consemnate in
incheierea din aceeasi data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a aminat pronuntarea pentru data de 18 mai 1994.
CURTEA CONSTITUTIONALA
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Tribunalul Iasi, prin Incheierea din 15 iulie 1993, pronuntata in dosarul
nr. 1166/1993, a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 229 alin. 3 din Codul penal,
invocata de inculpatii Abdul Khalil Samir, Nouras Bitter, Hij Ioan si Diri
Ahmad.
Prin Decizia nr. 2 din 5 ianuarie 1994, Curtea Constitutionala a admis
exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca:
- notiunea de avut obstesc prevazuta de art. 229 din Codul penal se refera
numai la bunurile care sunt obiectul exclusiv al proprietatii publice,
reglementata de art. 135 alin. (4) din Constitutie;
- statul sau autoritatile publice locale nu au decat un drept de creanta
asupra impozitelor si taxelor neincasate inca, astfel ca acestea nu pot forma
obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Impotriva acestei decizii au declarat recurs Ministerul Public si Directia
generala a finantelor publice si controlului financiar de stat a judetului
Iasi.
In recursul Ministerului Public se arata, in esenta, ca nu era de
competenta Curtii Constitutionale sa constate ca notiunea de avut obstesc
prevazuta de art. 229 din Codul penal se refera numai la bunurile care sunt
obiectul exclusiv al proprietatii publice, reglementata de art. 135 alin. (4)
din Constitutie. De asemenea, se considera ca, pronuntindu-se asupra
inexistentei obiectului material al infractiunii, Curtea s-a substituit
instantei de judecata.
In recursul Directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat a judetului Iasi se arata ca resursele bugetului public
national constituie proprietate publica, criticindu-se constatarea din
dispozitivul deciziei recurate in sensul ca impozitele si taxele neincasate
reprezinta drepturi de creanta care nu fac obiectul proprietatii publice.
CURTEA CONSTITUTIONALA
examinind incheierea de sesizare, decizia atacata, motivele de recurs, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile recurentului - Ministerul Public
- sustinute in sedinta publica din 10 mai 1994, dispozitiile legale atacate ca
neconstitutionale, raportate la prevederile Constitutiei, precum si cele ale
Legii nr. 47/1992 si ale Regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, retine urmatoarele:
Completul de fond a statuat, prin decizia atacata, ca "notiunea de
avut obstesc prevazuta de art. 229 din Codul penal se refera numai la bunurile
care sunt obiect al proprietatii publice".
Astfel, desi se intemeiaza pe Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr.
1/1993, asa cum rezulta din considerente, solutia data se indeparteaza de la
aceste prevederi, deoarece nu constata consecintele juridice ale situatiei de
neconstitutionalitate a unei legi preconstitutionale, prevazute de art. 150
alin. (1) din Constitutie, asa cum au fost ele stabilite prin decizia plenului
sus-mentionata. Potrivit Deciziei Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1993,
dispozitiile din Codul penal referitoare la infractiunile contra avutului
obstesc sunt abrogate, in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie, in masura
in care nu privesc bunuri proprietate publica. Renuntind la constatarea
abrogarii, completul nu numai ca s-a abatut de la prevederile Deciziei Plenului
Curtii Constitutionale nr. 1/1993, dar a si incalcat consecinta constitutionala
prevazuta de art. 150 alin. (1) din Constitutie pentru legile anterioare
Constitutiei, contrare prevederilor sale, precum si obligatia de a constata
daca o lege este sau nu in vigoare, ca o conditie prealabila si indispensabila
aplicarii ei.
Prin aceasta modalitate de solutionare a exceptiei se sterge orice
deosebire intre legile preconstitutionale si cele adoptate sub regimul
Constitutiei, ceea ce reprezinta o incalcare a prevederilor art. 150 alin. (1)
din Constitutie si, totodata, depaseste limitele actului de sesizare care,
potrivit Incheierii din 15 iulie 1993 a Tribunalului Iasi, privea exclusiv art.
229 alin. 3 din Codul penal.
Completul de fond a constatat ca statul sau autoritatile locale nu au decat
un drept de creanta asupra impozitelor si taxelor neincasate inca, astfel ca
acestea nu pot forma obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Aceasta constatare excede exceptia care, asa cum s-a aratat, s-a referit
exclusiv la art. 229 din Codul penal.
De asemenea, aceasta constatare are semnificatia unei interpretari, dar
care nu se refera la constitutionalitatea unui anumit text de lege, ci la
calificarea pe care instanta de judecata este tinuta sa o faca unei anumite
situatii. Sub acest aspect, decizia pronuntata excede competenta Curtii
Constitutionale prevazuta de art. 144 lit. c) din Constitutie, deoarece Curtea
Constitutionala nu se poate substitui instantei de judecata in calificarea
situatiei de fapt si nici Curtii Supreme de Justitie cand se pronunta intr-un
recurs in interesul legii.
De altfel, decizia atacata este in contradictie si cu Decizia nr. 34 din 24
iunie 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 144 din 1
iulie 1993, in care Curtea Constitutionala a statuat ca resursele bugetului
constituie proprietate publica. Acest precedent este obligatoriu cat timp nu a
fost infirmat potrivit procedurii prevazute de art. 26 din Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale.
In consecinta, recursurile declarate impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 2/1994 sunt fondate, ele urmand a fi admise pentru motivele
aratate.
In temeiul art. 144 lit. c), art. 145 alin. (2) si art. 150 alin. (1) din
Constitutie, al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A. c), art. 25 si art.
26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite recursurile declarate de Ministerul Public si Directia finantelor
publice si controlului financiar de stat a judetului Iasi si modifica Decizia
Curtii Constitutionale nr. 2 din 5 ianuarie 1994, in urmatorul sens:
Admite exceptia de neconstitutionalitate invocata de Abdul Khalil Samir,
Nouras Bitter, Hij Ioan si Diri Ahmad in dosarul nr. 1166/1993 al Tribunalului
Iasi si constata ca dispozitiile art. 229 din Codul penal sunt abrogate
partial, conform art. 150 alin. (1) din Constitutie, si, in consecinta, urmeaza
a se aplica numai cu privire la bunurile prevazute in art. 135 alin. (4) din
Constitutie, bunuri care fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 18 mai 1994.
Prezenta decizie se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu