DECIZIE Nr.
1359 din 21 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 alin. (1)-(4) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 822 din 9 decembrie 2010
Augustin Zegrean -
preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Daniela Ramona Mariţiu -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi
reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Metaloplastica" - S.R.L, din Dealul Viei, judeţul Buzău în
Dosarul nr. 231/200/2010 al Judecătoriei Buzău - Secţia civilă.
La apelul nominal răspunde Vergii Ioaniţescu, administratorul
Societăţii Comerciale „Metaloplastica" - S.R.L., lipsă fiind celelalte
părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul administratorului Societăţii Comerciale „Metaloplastica" -
S.R.L., care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public arată că excepţia de
neconstituţionalitate este inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 31 martie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 231/200/2010, Judecătoria Buzău - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea
bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, în
privinţa modificării art. 18 din Codul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Metaloplastica" -
S.R.L, din Dealul Viei, judeţul Buzău.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia nu indică nicio dispoziţie din Legea fundamentală
ca fiind încălcată.
Judecătoria Buzău arată că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Instanţa de judecată a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 32 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 în privinţa modificării art. 18 din Codul
fiscal. Curtea observă că art. 32 pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2009 modifică dispoziţiile art. 18 alin. (1)-(4) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal. Aşa fiind, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 18 alin. (1)-(4) din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din
23 decembrie 2003.
Ulterior sesizării Curţii, în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 669 din 30 septembrie 2010, a fost publicată Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 87/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal. Potrivit art. II din ordonanţă, aceasta intră în
vigoare începând cu data de 1 octombrie 2010. Potrivit art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 87/2010, art. 18 alin. (2)-(7) din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal se abrogă.
Dispoziţiile art. 18 alin. (1) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal au următorul conţinut: „Contribuabilii care desfăşoară
activităţi de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor,
cazinourilor sau pariurilor sportive, inclusiv persoanele juridice care
realizează aceste venituri în baza unui contract de asociere, şi în cazul
cărora impozitul pe profit datorat pentru activităţile prevăzute în acest
articol este mai mic decât 5% din veniturile respective sunt obligaţi la plata
unui impozit de 5% aplicat acestor venituri
înregistrate."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale autoarea excepţiei de neconstituţionalitate nu indică nicio dispoziţie
din Legea fundamentală ca fiind încălcată.
1. Examinând excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 18 alin. (2)-(4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, Curtea constată că acestea au fost abrogate prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 87/2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 669 din 30 septembrie 2010.
Or, potrivit prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, „Curtea Constituţională decide asupra
excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj
comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei
dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare [...]". Având în vedere aceste dispoziţii legale, precum şi jurisprudenţa
sa constantă în astfel de situaţii, Curtea urmează să respingă ca devenită
inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 alin.
(2)-(4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
2. Examinând excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 18 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
Curtea constată că autorul excepţiei nu precizează textele constituţionale
considerate a fi încălcate.
Prin urmare, excepţia nu este motivată, nefiind
respectate dispoziţiile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cărora „Sesizările
trebuie făcute în formă scrisă şi motivate". In mod constant,
jurisprudenţa instanţei constituţionale a stabilit că sesizările de
neconstituţionalitate adresate Curţii fără a fi motivate trebuie respinse ca inadmisibile,
Curtea neputându-se substitui subiectelor îndreptăţite să o sesizeze, întrucât
ar exercita un control din oficiu, ceea ce este contrar sistemului nostru
constituţional.
Aşa fiind, Curtea urmează să respingă ca inadmisibilă
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 alin. (2)-(4) din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Metaloplastica" - S.R.L, din Dealul Viei, judeţul Buzău, în Dosarul nr.
231/200/2010 al Judecătoriei Buzău - Secţia civilă.
2. Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 alin. (1) din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al
aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 21 octombrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Mariţiu