DECIZIE Nr. 526 din 11 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004 pentru modificarea
Codului de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 997 din 10 noiembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
65/2004 pentru modificarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de
Elena Moisescu si Ion Vintilescu in Dosarul nr. 624/2005 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a III-a civila si pentru cauze cu minori si de familie.
La apelul nominal raspunde personal autorul exceptiei, Elena Moisescu,
precum si aparatorul ales al ambilor autori, cu delegatie la dosar,
constatandu-se lipsa celorlalte parti, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul autorilor exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca
dispozitiile legale criticate aduc atingere liberului acces la justitie,
deoarece permit ca reformarea unei hotarari judecatoresti sa se solutioneze de
aceeasi instanta care s-a pronuntat anterior asupra cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece asupra dispozitiilor legale
criticate Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 361/2005,
ocazie cu care a constatat ca sunt constitutionale. Deoarece pana in prezent nu
au intervenit elemente noi, de natura sa determine schimbarea jurisprudentei,
considerentele deciziei mai sus amintite isi pastreaza valabilitatea si in
prezenta cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 iunie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 624/2005,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila si pentru cauze cu minori si
de familie a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 493/2004
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 65/2004 pentru
modificarea Codului de procedura civila.
Exceptia a fost ridicata de Elena Moisescu si Ion Vintilescu in dosarul cu
numarul de mai sus, avand ca obiect anularea unui titlu de proprietate in calea
de atac a recursului.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
dispozitiile legale criticate, potrivit carora normele privitoare la competenta
sunt de imediata aplicare, contravin art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie,
deoarece legiuitorul s-a indepartat de solutia consacrata de Codul de procedura
civila, asa cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
138/2000. Astfel, potrivit art. 725 alin. 2 din Codul de procedura civila,
"Procesele in curs de judecata la data schimbarii competentei instantelor
legal investite vor continua sa fie judecate de acele instante. In caz de
casare cu trimitere, dispozitiile legii noi privitoare la competenta sunt pe
deplin aplicabile". Or, in raport de aceste dispozitii, legiuitorul nu a
luat in considerare riscul ca, prin noua reglementare, o cale de atac sa fie
judecata de aceeasi instanta care a pronuntat hotararea atacata. Aceasta
imprejurare este, in opinia autorilor, de natura a bloca accesul liber la
justitie in ce priveste exercitarea cailor de atac de reformare, de esenta
carora este imprejurarea ca hotararea judecatoreasca este supusa controlului
judiciar, pe calea apelului ori recursului, la instanta superioara celei care a
pronuntat hotararea atacata.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a III-a civila opineaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece liberul acces la justitie
presupune, intre altele, posibilitatea efectiva oferita justitiabilului de a
supune o hotarare judecatoreasca controlului unei instante superioare. Or,
recursul, ca si cale de atac legala, nu se poate abate de la aceasta regula,
deoarece instanta de control nu poate fi aceeasi instanta care a pronuntat
hotararea atacata.
Prin dispozitiile tranzitorii criticate de autorii exceptiei se neaga
dreptul liberului acces la justitie, cata vreme modificarea competentei de
solutionare a recursului - intervenita in timpul solutionarii cauzei - a facut
ca cele doua cai de atac, diferite ca natura si continut, sa fie solutionate de
catre aceeasi instanta.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece, potrivit art. 126 alin. (2) si art. 129 din Constitutie, legiuitorul
ordinar este indreptatit sa adopte reguli de procedura si competenta a
instantelor judecatoresti cu caracter general sau special ori de aplicabilitate
tranzitorie. Legea nr. 493/2004 a urmarit deblocarea activitatii instantei
supreme, survenita printr-o reglementare anterioara potrivit careia i se
atribuise competenta exclusiva de judecare a recursurilor, iar dispozitiile
legale criticate au in vedere folosirea caii de atac a recursului in conditiile
legii, si nu in afara ei, nefiind de natura a aduce atingere in vreun fel liberului
acces la justitie.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece legiuitorul, in considerarea unor situatii particulare,
poate institui reguli speciale de procedura, precum si modalitati specifice de
exercitare a drepturilor procedurale. Judecatorul spune dreptul, dar numai in
formele si conditiile procedurale instituite de lege.
Totodata, in raport de obiectul si natura diferitelor litigii, a
drepturilor, libertatilor si intereselor legitime ce urmeaza a fi aparate prin
actiuni in justitie, legiuitorul, potrivit prevederilor art. 126 alin. (2) din
Constitutie, poate elabora norme diferite privind procedura de sesizare a
instantelor judecatoresti si de judecata, cu conditia sa nu ingradeasca exercitiul
dreptului de acces liber la justitie. Or, dispozitiile legale criticate, prin
care s-a stabilit competenta instantelor in judecarea cailor de atac, nu
contravin normelor si principiilor consacrate de Legea fundamentala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Desi instanta de contencios constitutional a fost sesizata cu dispozitiile
art. 2 alin. (2) din Legea nr. 493/2004, se poate constata ca acest act
normativ are articol unic si se refera la modificarea art. II alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004. Prin urmare, obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. II alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004 pentru modificarea Codului de
procedura civila, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 840
din 14 septembrie 2004, asa cum a fost modificat prin Legea nr. 493/2004
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 65/2004 pentru
modificarea Codului de procedura civila, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.071 din 18 noiembrie 2004, care au urmatorul
continut: "Caile de atac se judeca de instantele competente, potrivit
prezentei ordonante de urgenta."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 21 alin.
(1) si (2) privind exercitarea neingradita a dreptului oricarei persoane de a
se adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si intereselor
legitime.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca asupra
constitutionalitatii art. II alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 65/2004, asa cum a fost modificat prin Legea nr. 493/2004, s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 361 din 5 iulie 2005, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 761 din 22 august 2005, prilej cu care a statuat ca
acestea sunt constitutionale. Astfel, dispozitiile legale criticate
reglementeaza modificarea competentei de solutionare a cailor de atac si
aplicarea de indata a noilor norme.
Asadar, acestea sunt norme de procedura iar, potrivit prevederilor art. 126
alin. (2) si art. 129 din Legea fundamentala, este la latitudinea legiuitorului
reglementarea competentei, a procedurii si a cailor de atac.
Pe de alta parte, Curtea constata ca din dispozitiile si principiile
constitutionale nu reiese competenta instantei supreme de a solutiona toate
recursurile.
In realitate, este vorba despre reglementarea unor situatii tranzitorii,
reglementare care nu ingradeste accesul liber la justitie, intrucat caile de
atac respective - apelul si recursul - se solutioneaza de complete diferite,
asigurandu-se astfel respectarea tuturor drepturilor si garantiilor procesuale
ale partilor.
Deoarece pana in prezent nu au intervenit elemente noi, de natura sa
determine schimbarea acestei jurisprudente, considerentele deciziei mai sus
amintite isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004 pentru modificarea
Codului de procedura civila, exceptie ridicata de Elena Moisescu si Ion
Vintilescu in Dosarul nr. 624/2005 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a III-a
civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru