DECIZIE Nr. 516 din 24 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(2) si art. 14 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
de Conturi
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 3 din 3 ianuarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 alin. (2) si art. 14 din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, ridicata de Stefan Brasoveanu in
Dosarul nr. 1.458/CAF/2004 al Tribunalului Valcea - Sectia contencios
administrativ si fiscal.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 16 noiembrie 2004 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 24 noiembrie 2004.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
1.458/CAF/2004, Tribunalul Valcea - Sectia contencios administrativ si fiscal a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (2) si art. 14 din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi. Exceptia a fost ridicata de
Stefan Brasoveanu in dosarul mentionat, avand ca obiect solutionarea actului de
sesizare formulat de procurorul financiar de pe langa Camera de Conturi Valcea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca, dupa
desfiintarea jurisdictiei Curtii de Conturi prin dispozitiile constitutionale
ale art. 140, textele de lege criticate, referitoare la functionarea
procurorilor financiari in cadrul Curtii de Conturi si participarea obligatorie
a acestora, ca procurori de sedinta, la judecarea cauzelor de catre instantele de
judecata, sunt in contradictie cu prevederile constitutionale referitoare la
separatia puterilor in stat. Se arata in acest sens ca procurorii financiari nu
au calitatea de magistrati, nu fac parte din Ministerul Public si nici din
autoritatea judecatoreasca, acestia functionand in cadrul Curtii de Conturi,
autoritate executiva al carei statut este reglementat in titlul IV din
Constitutie privind Economia si finantele publice. Se precizeaza totodata ca,
la data judecarii cauzei in care a fost ridicata exceptia, expirase termenul
pentru preluarea procurorilor financiari de catre Ministerul Public, termen
prevazut - in opinia autorului exceptiei - sub sanctiunea decaderii de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea activitatii
jurisdictionale si a personalului instantelor Curtii de Conturi de catre
instantele judecatoresti, aprobata prin Legea nr. 49/2004.
Se mai sustine ca prevederile art. 14 alin. (2) din Legea nr. 94/1992 nu
sunt puse in acord cu dispozitiile Constitutiei revizuite, intrucat prevad ca
procurorii financiari isi exercita atributiile pe langa Colegiul jurisdictional
al Curtii de Conturi si camerele de conturi judetene, adica pe langa structuri
care au fost desfiintate prin Constitutie.
Tribunalul Valcea - Sectia contencios administrativ si fiscal apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata. Se arata ca, potrivit art.
140 din Constitutie, Curtea de Conturi nu mai exercita atributii
jurisdictionale. Ca urmare, functionarea procurorilor financiari pe langa
aceasta institutie cu atributii de control si nu pe langa instantele
judecatoresti contravine prevederilor constitutionale ale art. 131 alin. (1) si
(2), referitoare la atributiile Ministerului Public. Totodata se precizeaza ca,
la data investirii instantei cu solutionarea actului de sesizare formulat de
procurorul financiar de pe langa Camera de Conturi a Judetului Valcea, expirase
termenul de 60 de zile pentru preluarea procurorilor financiari de catre
Ministerul Public, termen prevazut sub sanctiunea decaderii de dispozitiile
art. 5 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2003, fara ca
aceasta preluare sa se realizeze in conditiile legii.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca prevederile art. 8 alin. (2) si art. 14 din Legea nr.
94/1992, criticate ca neconstitutionale, sunt abrogate implicit prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea activitatii
jurisdictionale si a personalului instantelor Curtii de Conturi de catre instantele
judecatoresti, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2004. Se
arata ca, in consecinta, "nu se mai pot critica pentru
neconstitutionalitate texte care au fost inlocuite prin dispozitii normative
care sunt in concordanta cu dispozitiile art. 140 din Constitutie".
Referitor la sustinerea autorului exceptiei, precum si a instantei in
sensul ca Ministerul Public nu a respectat termenul de 60 de zile pentru
preluarea procurorilor financiari de la Curtea de Conturi, se apreciaza ca
aceasta nu este o problema de neconstitutionalitate, ci de nerespectare a
legii.
In concluzie, Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca textele legale criticate sunt in
concordanta cu prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
Faptul ca, potrivit art. 8 alin. (2) si art. 14 din Legea nr. 94/1992,
procurorii financiari functioneaza pe langa Curtea de Conturi nu contravine, in
opinia Avocatului Poporului, dispozitiilor constitutionale referitoare la rolul
Ministerului Public, intrucat art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
117/2003 prevede ca procurorii financiari vor fi preluati de catre Ministerul
Public, preluarea urmand a se face in termen de 60 de zile de la intrarea in
vigoare a legii de aprobare a ordonantei care cuprinde aceste dispozitii
legale. Punerea in aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 117/2003, in ceea ce priveste activitatea procurorilor financiari,
constituie o problema care excede controlului de constitutionalitate.
Se mai arata ca nu poate fi retinuta nici critica de neconstitutionalitate
formulata in raport de prevederile art. 140 din Constitutie, acest text
constitutional neavand relevanta in cauza.
In concluzie, Avocatul Poporului considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
partilor si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Prin Incheierea din 29 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
1.458/CAF/2004, Tribunalul Valcea - Sectia contencios administrativ si fiscal a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 alin. (2) si art. 14 din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi. In fata Curtii Constitutionale,
la termenul de judecata din 16 noiembrie 2004, atat oral, cat si prin
concluziile scrise depuse la dosar, autorul exceptiei a invocat si neconstitutionalitatea
dispozitiilor "[...] art. 37 alin. (1) si a altor articole privitoare la
procurorii financiari inscrise in Legea nr. 94/1992 [...]", pentru
considerentele expuse pe larg in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate.
Curtea Constitutionala constata ca este legal sesizata numai cu privire la
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 8 alin. (2) si art. 14 din Legea nr.
94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi. Aceasta
deoarece, asa cum a statuat Curtea in jurisprudenta sa, de exemplu in Decizia
nr. 115 din 11 martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 255 din 23 martie 2004, "dreptul de ridicare a exceptiei de
neconstitutionalitate a unor dispozitii legale se realizeaza in fata instantelor
de judecata".
Prin urmare, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie
prevederile art. 8 alin. (2) si art. 14 din Legea nr. 94/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii de Conturi, republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 116 din 16 martie 2000, cu modificarile si
completarile ulterioare, si numai cu privire la acestea Curtea Constitutionala
urmeaza a se pronunta prin prezenta decizie. Art. 8 alin. (2) si art. 14 din
Legea nr. 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi au
urmatorul cuprins:
- Art. 8 alin. (2): "Pe langa Curtea de Conturi functioneaza procurori
financiari.";
- Art. 14: "(1) Pe langa Curtea de Conturi functioneaza procurorul
general financiar si procurorii financiari.
(2) Procurorii financiari isi exercita atributiile pe langa sectiile
Curtii, Colegiul jurisdictional al Curtii si camerele de conturi
judetene."
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale sunt contrare
prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (4), care stipuleaza ca
"Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului
puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei
constitutionale".
De asemenea, Tribunalul Valcea - Sectia contencios administrativ si fiscal,
exprimandu-si opinia cu privire la constitutionalitatea acelorasi texte de
lege, apreciaza ca ele contravin si prevederilor cuprinse in art. 131 din Legea
fundamentala, potrivit carora, "(1) In activitatea judiciara, Ministerul
Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept,
precum si drepturile si libertatile cetatenilor.
(2) Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti
in parchete, in conditiile legii.
(3) Parchetele functioneaza pe langa instantele de judecata, conduc si
supravegheaza activitatea de cercetare penala a politiei judiciare, in
conditiile legii".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate formulata, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa fie respinsa.
Astfel, prin una dintre criticile formulate in cauza se sustine ca, in
conditiile desfiintarii jurisdictiei Curtii de Conturi prin dispozitiile
constitutionale ale art. 140, prevederile legale referitoare la functionarea
procurorilor financiari in cadrul acestei institutii sunt in contradictie cu
principiul constitutional care consacra separatia puterilor in stat. Autorul
exceptiei arata in acest sens ca procurorii financiari participa obligatoriu,
ca procurori de sedinta, la judecarea cauzelor de catre instantele de judecata,
desi nu au calitatea de magistrati, nu fac parte din Ministerul Public si nici
din autoritatea judecatoreasca, functionand in cadrul Curtii de Conturi, care
este o autoritate executiva. Se precizeaza ca, la data judecarii cauzei in care
a fost ridicata exceptia, a expirat si termenul pentru preluarea procurorilor
financiari de catre Ministerul Public, termen apreciat, atat de autorul
exceptiei, cat si de instanta de judecata, ca fiind prevazut sub sanctiunea
decaderii de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea
activitatii jurisdictionale si a personalului instantelor Curtii de Conturi de
catre instantele judecatoresti, aprobata prin Legea nr. 49/2004.
Aceasta critica de neconstitutionalitate nu poate fi retinuta. Principiul
separatiei puterilor in stat vizeaza separatia puterilor legislativa, executiva
si judecatoreasca. Or, potrivit statutului sau constitutional, Curtea de
Conturi este o autoritate publica autonoma, nefiind in subordinea nici unei
autoritati din stat. Rolul sau, astfel cum este acesta consfintit de
prevederile art. 140 alin. (1) din Constitutie, este acela de a exercita
controlul asupra modului de formare, de administrare si de intrebuintare a
resurselor financiare ale statului si ale sectorului public, functionalitate
complexa care ii confera un grad ridicat de autonomie. Asa fiind, dispozitiile
legale potrivit carora procurorii financiari functioneaza pe langa Curtea de
Conturi nu sunt de natura sa aduca atingere principiului separatiei puterilor
in stat.
Se constata de altfel ca in aplicarea prevederilor art. 140 alin. (1) teza
a doua din Constitutie, potrivit carora "[...] In conditiile legii
organice, litigiile rezultate din activitatea Curtii de Conturi se solutioneaza
de instantele judecatoresti specializate", a fost adoptata Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 117/2003 privind preluarea activitatii jurisdictionale
si a personalului instantelor Curtii de Conturi de catre instantele judecatoresti,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 752 din 27 octombrie
2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 49/2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 262 din 25 martie 2004. In
conformitate cu dispozitiile art. 8 din ordonanta (in vigoare la data
inregistrarii pe rolul instantei judecatoresti a litigiului in care a fost
ridicata exceptia de neconstitutionalitate), "Procurorii financiari vor fi
preluati de Ministerul Public [...]. Procurorii financiari vor continua sa
functioneze in cadrul Curtii de Conturi si sa exercite atributiile prevazute de
Legea nr. 94/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
[...]". Asadar, potrivit acestor dispozitii legale, cu caracter
tranzitoriu, procurorii financiari functioneaza pe langa Curtea de Conturi,
respectiv pe langa structurile acesteia, care nu mai desfasoara activitate
jurisdictionala, dar fac parte din Ministerul Public. Tot astfel, art. 3 si 4
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2003 stabilesc participarea
obligatorie a procurorilor financiari, in calitate de procurori de sedinta, la
judecarea de catre instantele judecatoresti a cauzelor rezultate din
activitatea Curtii de Conturi, ca o consecinta a desfiintarii activitatii jurisdictionale
a acestei institutii. In aceste conditii, contrar opiniei exprimate de
Tribunalul Valcea - Sectia contencios administrativ si fiscal, exercitarea
atributiilor procurorilor financiari este in deplina concordanta cu prevederile
art. 131 din Legea fundamentala privind rolul Ministerului Public, iar critica
textelor de lege ce fac obiectul exceptiei, in raport de aceste dispozitii
constitutionale, nu poate fi primita.
Nu pot fi retinute ca argumente in sustinerea exceptiei formulate
afirmatiile autorului exceptiei, precum si ale instantei de judecata, in sensul
ca a expirat termenul de 60 de zile prevazut de art. 5 alin. (2) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 117/2003, astfel cum a fost aprobata si completata,
termen apreciat ca reglementand, sub sanctiunea decaderii, preluarea
procurorilor financiari de catre Ministerul Public. Aceasta intrucat termenul
mentionat nu este de decadere, ci de recomandare, si nu vizeaza preluarea
procurorilor financiari de catre Ministerul Public, ci formularea de catre
Consiliul Superior al Magistraturii a propunerii de numire a judecatorului sau
a procurorului financiar, dupa caz. Astfel, potrivit dispozitiilor art. 5 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 117/2003, aprobata si completata
prin Legea nr. 49/2004, dispozitii aplicabile, in baza prevederilor art. 8 din
acelasi act normativ, si procurorilor financiari, "Propunerea de numire se
face de catre Consiliul Superior al Magistraturii, dupa examinarea indeplinirii
cerintelor prevazute de lege pentru ocuparea functiei de judecator, pe baza
dosarului profesional, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta".
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (2)
si art. 14 din Legea nr. 94/1992, ridicata de Stefan Brasoveanu in Dosarul nr.
1.458/CAF/2004 al Tribunalului Valcea - Sectia contencios administrativ si
fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Marieta Safta