Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 286 din  7 iunie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41 si art. 54 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 584 din  6 iulie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Aurelia Rusu          - procuror
    Maria Bratu           - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41 si art. 54 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Textila Sinmatex" - S.A. din Pucioasa in Dosarul nr. 115/F/2004 al Tribunalului Dambovita - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale cu privire la dreptul judecatorului-sindic de a numi un administrator in cazul societatilor debitoare intrate in faliment.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 25 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 115/F/2004, Tribunalul Dambovita - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41 si art. 54 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Textila Sinmatex" - S.A. intr-un proces avand ca obiect solutionarea cererii privind declansarea procedurii judiciare si a falimentului.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca prevederile legale criticate, asa cum au fost ele modificate prin Legea nr. 149/2004, sunt neconstitutionale, intrucat, "daca prin vechea redactare a Legii nr. 64/1995, legiuitorul lasa la latitudinea judecatorului-sindic sa desemneze, daca considera ca este necesar pentru protejarea intereselor creditorilor si/sau a actionarilor, un administrator, apreciind oportunitatea unei astfel de masuri pe existenta unor indicii vizand manopere dolosive, fraude, incompetenta sau vadita gresita conducere a afacerilor debitorului, prin noua redactare, judecatorul-sindic este obligat sa numeasca un administrator prin hotararea de deschidere a procedurii, chiar daca din toate actele ar reiesi ca debitorul este de buna-credinta, ca este competent sa-si conduca afacerile si ca reusita planului de reorganizare depinde in mod esential de conducerea activitatii, in tot de catre acesta". In opinia autorului exceptiei, prin aceasta reglementare sunt incalcate, astfel, principiul libertatii comertului si al inviolabilitatii proprietatii, "operand o indisponibilizare abuziva a bunurilor, care afecteaza in esenta dreptul de proprietate al debitorului". In ceea ce priveste art. 54 din lege, considera ca acesta incalca "flagrant" art. 53 si art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, intrucat prin "aceasta redactare se permite numai creditorului de a invoca compensarea creantei sale cu a debitorului, fiind exclus in mod abuziv dreptul debitorului de a invoca compensarea creantei sale cu a creditorului, atunci cand conditiile prevazute de lege in materie de compensare legala sunt indeplinite".
    Instanta de judecata, referindu-se la exceptia de neconstitutionalitate vizand art. 41, arata ca "numirea administratorului judiciar nu incalca dreptul constitutional al libertatii comertului si nu aduce atingere nici inviolabilitatii proprietatii, intrucat, in raport de celelalte prevederi ale Legii nr. 64/1995, in special ale art. 50, judecatorul-sindic nu ridica automat dreptul de administrare al debitorului la deschiderea insolventei, acesta din urma avand, la randul sau, dreptul sa-si manifeste intentia de reorganizare, situatie in care se poate dispune doar limitarea dreptului de administrare, aratandu-se conditiile de exercitare ale acestuia".
    Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 54 din Legea nr. 64/1995, instanta de judecata isi exprima opinia in sensul admiterii acesteia, cu motivarea ca, prin modul de redactare a acestui text, "este ingradita libertatea exercitarii comertului, asigurarea unei egalitati de tratament in privinta celor doua categorii de comercianti, creditor si debitor, si ar impune si recunoasterea dreptului debitorului, asupra caruia s-a formulat cerere de deschidere a procedurii insolventei, sa solicite, chiar in cadrul contestatiei formulate potrivit art. 38 alin. 3 din Legea nr. 64/1995, compensarea creantei sale cu cea a creditorului, cand sunt indeplinite conditiile prevazute de lege in materie de compensare legala".
    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca textele legale criticate sunt constitutionale. In sustinerea acestui punct de vedere, arata ca Legea nr. 149/2004, care a modificat si completat o serie de prevederi ale Legii nr. 64/1995, inclusiv art. 41, contestat, a avut in vedere accelerarea si simplificarea procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului, crearea unui echilibru intre procedura reorganizarii judiciare si procedura falimentului, in sensul eliminarii barierelor la iesirea de pe piata a agentilor economici, eliminarea procedurilor de executare silita individuala, ce se deruleaza in paralel, si intarirea controlului asupra activitatii administratorilor si a lichidatorilor. Printre modificarile importante pe care Legea nr. 149/2004 le-a adus Legii nr. 64/1995 s-a aflat si desemnarea obligatorie a administratorului inca de la data deschiderii procedurii, in vederea impiedicarii sustragerii frauduloase din averea debitorului. Mai mult, intrucat judecatorul nu ridica automat dreptul de administrare al debitorului la deschiderea procedurii insolventei, debitorul avand dreptul de a-si manifesta intentia de reorganizare, potrivit art. 91 alin. (1) lit. a) din lege, situatie in care se poate dispune limitarea dreptului de administrare cu aratarea conditiilor exercitarii acestuia, numirea administratorului nu incalca prevederile constitutionale referitoare la dreptul de proprietate privata, restrangerea exercitiului unor drepturi si libertati, principiile economiei de piata si inviolabilitatea proprietatii private.
    In ceea ce priveste art. 54 din lege, arata ca prevederea criticata isi are temeiul in largirea ariei de garantii ale creditorului, prin dreptul de a invoca compensarea creantei sale cu cea a debitorului atunci cand conditiile prevazute de lege in materie de compensare legala sunt indeplinite.
    Guvernul, referindu-se la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41 din Legea nr. 64/1995, invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale, care, avand de solutionat exceptii de neconstitutionalitate ce vizau competenta judecatorului-sindic de a ridica dreptul administratorului societatii debitoare intrate in faliment de a-si administra singura averea si de a numi un administrator, a statuat ca aceste reglementari sunt conforme cu litera si spiritul dispozitiilor constitutionale, ele avand ca finalitate ridicarea dreptului de a-si conduce activitatea pentru debitorul fata de care s-a declansat procedura de reorganizare si faliment si care sufera pierderi continue din averea sa ori se afla in situatia in care nu exista posibilitatea de realizare a unui plan rational de activitate. Acest text, arata Guvernul, este de altfel o aplicare a dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Cetatenii beneficiaza de drepturile si libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de acestea".
    Cu privire la art. 54 din lege, arata ca prin aceasta reglementare se garanteaza dreptul de proprietate al creditorilor, in sensul art. 44 din Constitutie, particularizat prin dreptul de creanta asupra patrimoniului debitorului. Mai exact, este o aplicare a jurisprudentei constitutionale potrivit careia, pentru situatii deosebite, legiuitorul aplica solutii deosebite. In consecinta, considera ca exceptia este neintemeiata.
    Avocatul Poporului considera ca textele criticate sunt constitutionale, aratand ca scopul legii este tocmai instituirea unei proceduri pentru plata pasivului debitorului aflat in incetare de plati, iar prin prevederile criticate se realizeaza respectarea intocmai a obligatiilor statului de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale, precum si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor, al Guvernului si al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Exceptia are ca obiect prevederile art. 41 si art. 54 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004.
    Aceste prevederi legale au urmatorul continut:
    - Art. 41: "Prin hotararea de deschidere a procedurii, judecatorul-sindic va desemna un administrator, stabilindu-i atributiile, potrivit art. 24, precum si remuneratia, in conformitate cu criteriile aprobate prin hotarare a Guvernului.";
    - Art. 54: "Deschiderea procedurii de insolventa nu afecteaza dreptul unui creditor de a invoca compensarea creantei sale cu cea a debitorului asupra sa, atunci cand conditiile prevazute de lege in materie de compensare legala sunt indeplinite la data deschiderii procedurii."
    Autorul exceptiei considera ca textele legale criticate incalca principiul libertatii comertului si cel al inviolabilitatii proprietatii private, "operand o indisponibilizare abuziva a bunurilor care afecteaza, in esenta, dreptul de proprietate al debitorului".
    Textele constitutionale considerate de autorul exceptiei a fi incalcate sunt cele ale art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza intai, art. 53, art. 135 alin. (2) lit. a) si art. 136 alin. (5), texte a caror redactare este urmatoarea:
    - Art. 44 alin. (1) si alin. (2) teza intai: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
    (2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. [...]";
    - Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii.";
    - Art. 135 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;";
    - Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii organice."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca a mai solutionat exceptii ce aveau ca obiect dreptul judecatorului-sindic de a numi un administrator in cazul societatii debitoare intrate in faliment. In acest sens sunt Decizia nr. 279 din 29 iunie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 858 din 20 septembrie 2004, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 10 lit. d) si art. 40^1 din Legea nr. 64/1995, precum si Decizia nr. 504 din 16 noiembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 106 din 2 februarie 2005, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (1) si art. 40^1 din Legea nr. 64/1995.
    In aceste decizii Curtea a constatat ca aceste texte de lege nu numai ca nu incalca dispozitiile constitutionale invocate, ci, dimpotriva, sunt conforme cu litera si spiritul acestora, ele avand ca finalitate incetarea dreptului de a-si conduce activitatea pentru debitorul fata de care s-a declansat procedura de reorganizare si faliment si care sufera pierderi continue din averea sa ori se afla in situatia in care nu exista probabilitatea de realizare a unui plan rational de activitate si incredintarea acestei administrari unui administrator sau lichidator, dupa caz.
    De asemenea, prin Decizia nr. 138 din 8 aprilie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 300 din 6 mai 2003, Curtea a retinut ca "posibilitatea de a ridica dreptul debitorului de a-si conduce activitatea se inscrie in reglementarile menite sa asigure indeplinirea obligatiei statului de a ocroti libertatea comertului, concurenta loiala si conditiile necesare pentru valorificarea tuturor factorilor de productie, neaducandu-se astfel atingere textului constitutional al art. 135 alin. (2) lit. a)".
    In aceste decizii Curtea a mai constatat ca reglementarile legale ce aveau ca obiect dreptul judecatorului-sindic de a numi un administrator in cazul societatii debitoare intrate in faliment sunt constitutionale si in raport cu art. 136 alin. (5) din Constitutie, deoarece se opereaza numai o indisponibilizare a bunurilor, care nu afecteaza in esenta dreptul de proprietate al debitorului. Curtea, prin Decizia nr. 224 din 3 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 26 septembrie 2001, a decis ca inviolabilitatea proprietatii trebuie inteleasa "in conditiile legii", asa cum, de altfel, stabileste si art. 136 alin. (5) din Constitutie.
    Atat considerentele, cat si solutiile pronuntate in aceste decizii sunt valabile si in cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura a determina o reconsiderare a jurisprudentei Curtii.
    Cu privire la criticile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 54 din lege, text care reglementeaza posibilitatea invocarii de catre un creditor a dreptului sau de a cere compensarea creantei sale cu cea a debitorului asupra sa atunci cand sunt indeplinite cerintele prevazute de legea civila (art. 1143 si 1144) in materie de compensare legala, Curtea constata, de asemenea, ca nu pot fi primite. Prin aceasta prevedere se garanteaza dreptul de creanta al creditorului asupra patrimoniului debitorului. Astfel, prin indisponibilizarea averii debitorului se urmareste evitarea diminuarii masei credale a creditorilor inscrisi in adunarea creditorilor. In acest sens dispozitiile art. 1718 din Codul civil stabilesc, cu valoare de principiu, ca patrimoniul unei persoane reprezinta gajul general al creditorilor acesteia pentru asigurarea indeplinirii obligatiilor sale.
    Referitor la invocarea incalcarii art. 53 din Constitutie, Curtea constata ca acest text nu are incidenta in cauza, intrucat dreptul comerciantului de a-si conduce activitatea nu este unul dintre drepturile si libertatile fundamentale prevazute in titlul II din Constitutie, la care se refera acest text constitutional.

    Pentru motivele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 41 si art. 54 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Textila Sinmatex" - S.A. din Pucioasa in Dosarul nr. 115/F/2004 al Tribunalului Dambovita - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 7 iunie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 286/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 286 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 286/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu