Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 424 din 13 noiembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 859 din  3 decembrie 2003


SmartCity3


    Costica Bulai      - presedinte
    Nicolae Cochinescu - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Ioan Vida          - judecator
    Paula C. Pantea    - procuror
    Doina Suliman       - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior, exceptie ridicata de Fundatia "Romania de Maine" - Universitatea "Spiru Haret" in Dosarul nr. 69/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca fiind inadmisibila, a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001, deoarece, prin Decizia nr. 176 din 6 mai 2003, Curtea Constitutionala a constatat ca aceste dispozitii sunt neconstitutionale. Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a celorlalte dispozitii ale ordonantei de urgenta criticate, apreciaza ca aceasta este neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 22 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 69/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior.
    Exceptia a fost ridicata de Fundatia "Romania de Maine" - Universitatea "Spiru Haret", cu ocazia solutionarii actiunii formulate in contencios administrativ in contradictoriu cu Ministerul Educatiei si Cercetarii si Ministerul Finantelor Publice.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 contravine prevederilor constitutionale ale art. 32 alin. (6), ale art. 53 alin. (1) si (2), ale art. 72 alin. (3) lit. m), precum si celor ale art. 138 alin. (1), intrucat prin aceasta ordonanta "s-a instituit o taxa de 10% asupra veniturilor obtinute din incasarea taxelor de scolarizare, admiteri, inmatriculari, repetarea examenelor si a altor forme de verificare, precum si a celorlalte taxe percepute in procesul de invatamant, de la studenti, si o taxa de 40% din aceleasi venituri obtinute de la studentii scolarizati peste cifra de scolarizare". In acest sens, arata ca prin aceasta ordonanta de urgenta s-au dat reglementari de domeniul legii organice, care insa nu se justifica constitutional prin existenta unui caz exceptional. Autorul exceptiei apreciaza ca "toate actele normative emise in domeniul invatamantului trebuie sa fie legi organice dezbatute in Parlament si bine justificate".
    Instanta de judecata considera ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 este un act neconstitutional numai in raport cu dispozitiile art. 138 din Constitutia Romaniei, intrucat, "nefiind motivata de existenta unor situatii de urgenta, masurile adoptate pe calea ordonantei de urgenta privind taxele la bugetul de stat nu pot fi adoptate decat prin lege". In raport cu celelalte dispozitii constitutionale invocate de autorul exceptiei, instanta apreciaza ca ordonanta este constitutionala, deoarece "organizarea generala a invatamantului si autonomia universitara se pot reglementa in concret si prin emiterea de ordonante de urgenta, daca situatia de fapt o impune".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul arata ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 a fost deja admisa prin Decizia nr. 176/2003, cu acel prilej Curtea Constitutionala statuand ca dispozitiile criticate sunt neconstitutionale. Ca atare, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (3) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, exceptia de neconstitutionalitate a acestui articol a devenit inadmisibila. In ceea ce priveste dispozitiile art. 2 - 7 din ordonanta, considera ca acestea sunt constitutionale, deoarece nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
    Avocatul Poporului considera ca "numai Curtea Constitutionala are posibilitatea sa aprecieze daca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 a fost adoptata in conditiile art. 114 alin. (4) din Constitutie, sau era necesara adoptarea unei legi, in conditiile prevazute de art. 138 din Legea fundamentala". Cu privire la neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 2 si 3 din ordonanta, retine ipoteza unui posibil caracter sanctionator al taxei in cuantum de 40%, pe care institutiile de invatamant superior au obligatia de a o varsa la bugetul de stat.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei republicate, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174 din 13 decembrie 2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 831 din 21 decembrie 2001.
    Aceste dispozitii legale au urmatoarea redactare:
    "Art. 1. - Institutiile de invatamant superior particulare au obligatia sa verse la bugetul de stat o taxa in cuantum de 10% din veniturile realizate din incasarea taxelor de scolarizare, admiteri, inmatriculari, repetarea examenelor si a altor forme de verificare, precum si a celorlalte taxe percepute in procesul de invatamant de la studenti.
    Art. 2. - Institutiile de invatamant superior de stat, pentru numarul de studenti scolarizati peste cifra de scolarizare aprobata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, au obligatia sa verse la bugetul de stat o taxa in cuantum de 40% din veniturile prevazute la art. 1.
    Art. 3. - Institutiile de invatamant superior particulare, pentru numarul de studenti scolarizati peste cifra de scolarizare, propusa de Consiliul National de Evaluare si Acreditare Academica si aprobata de Ministerul Educatiei si Cercetarii, au obligatia sa verse la bugetul de stat o taxa in cuantum de 40% din veniturile prevazute la art. 1.
    Art. 4. - Sumele prevazute la art. 1 - 3 se utilizeaza pentru sustinerea investitiilor, activitatilor de intretinere si de reparare a caminelor studentesti.
    Art. 5. - Institutiile de invatamant superior au obligatia sa calculeze semestrial taxele prevazute la art. 1 - 3 si sa le vireze la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare expirarii semestrului.
    Art. 6. - (1) Pentru neachitarea in termen a taxelor prevazute la art. 1 - 3 institutiile de invatamant superior datoreaza majorari de intarziere in cuantumul prevazut de lege pentru creantele bugetare.
    (2) Majorarile de intarziere prevazute la alin. (1) se fac venit la bugetul de stat si se folosesc cu aceeasi destinatie.
    Art. 7. - Metodologia de aplicare a masurilor stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta se elaboreaza de Ministerul Educatiei si Cercetarii si de Ministerul Finantelor Publice si se aproba prin ordin comun al celor doua ministere in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi din Constitutia republicata:
    - Art. 32 alin. (6): "Autonomia universitara este garantata.";
    - Art. 56 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice.
    (2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.";
    - Art. 73 alin. (3) lit. n): "Prin lege organica se reglementeaza: [...]
    n) organizarea generala a invatamantului;";
    - Art. 139 alin. (1): "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege."
    Examinand exceptia, Curtea constata ca, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 176 din 6 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 400 din 9 iunie 2003. Cu acel prilej Curtea a retinut ca dispozitiile criticate sunt neconstitutionale, intrucat "instituirea obligatiei de plata a taxei de 10% exclusiv de catre universitatile particulare creeaza premisa unui dezechilibru in stabilirea sistemului de impuneri [...]. Taxa in discutie este stabilita in afara cadrului general al impozitelor si taxelor, intrucat nu este justificata prin nici un fel de prestatie a unei autoritati publice, contravenind principiului constitutional al justei asezari a sarcinilor fiscale, consacrat de dispozitiile art. 53 alin. (2) din Legea fundamentala. Totodata, prin dispozitiile criticate se restrange si dreptul de proprietate al institutiilor de invatamant superior particulare, ceea ce contravine prevederilor art. 41 alin. (1) si (2) din Constitutie, referitoare la protectia proprietatii private, precum si ale art. 49, referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati".
    Ulterior pronuntarii acestei decizii, Curtea a mai fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 1 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001, iar prin Decizia nr. 281 din 1 iulie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 565 din 6 august 2003, a statuat ca "art. 1 din ordonanta, fiind declarat neconstitutional, critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din aceeasi ordonanta a ramas fara obiect".
    In cauza de fata critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001, in intregul sau, are la baza sustinerea, pe de o parte, ca reglementarea respectiva este de domeniul legii organice si, ca atare, nu putea fi adoptata prin ordonanta de urgenta, iar pe de alta parte, ca nu sunt indeplinite cerintele constitutionale pentru emiterea ordonantei de urgenta, in sensul ca nu a existat un caz exceptional care sa o justifice. Referitor la acest aspect, in jurisprudenta sa constanta, Curtea Constitutionala a statuat ca interdictia reglementarii de catre Guvern in domeniul legii organice priveste numai ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare, aceasta interdictie decurgand direct din textul constitutional, o asemenea limitare nefiind insa prevazuta de alin. (4) al art. 115 din Constitutie, referitor la ordonantele de urgenta.
    Cu privire la afirmatia potrivit careia Guvernul reglementeaza prin ordonante in domeniul rezervat legilor organice, critica raportata la prevederile constitutionale ale art. 73 alin. (3) lit. n), in jurisprudenta sa Curtea a retinut ca limitarea posibilitatii emiterii de ordonante de urgenta numai la domenii ce nu fac obiectul legilor organice nu este prevazuta de Constitutie.
    Nu poate fi primita nici sustinerea potrivit careia dispozitiile criticate incalca prevederile art. 32 alin. (6) din Constitutie, deoarece autonomia universitara trebuie sa functioneze intr-un cadru legal instituit, conform alin. (5) al aceluiasi articol constitutional, potrivit caruia "Invatamantul de toate gradele se desfasoara in unitati de stat, particulare si confesionale, in conditiile legii".
    Prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 nu contravin nici dispozitiilor art. 56 din Legea fundamentala, republicata, referitoare la asezarea justa a sarcinilor fiscale, intrucat obligatia de a varsa la bugetul de stat o taxa in cuantum de 40% din veniturile prevazute la art. 1 incumba atat institutiilor de invatamant superior de stat, cat si celor particulare. Astfel, asa cum a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 3/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 145 din 8 iunie 1994, "fiscalitatea trebuie sa fie nu numai legala, ci si proportionala, rezonabila, echitabila si sa nu diferentieze impozitele pe criteriul grupelor sau categoriilor de cetateni".
    Referitor la critica privind infrangerea dispozitiilor art. 139 alin. (1) din Constitutie, republicata, conform carora impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat se stabilesc numai prin lege, aceasta nu este intemeiata, intrucat aceste prevederi constitutionale au semnificatia de a interzice posibilitatea stabilirii de impozite si taxe printr-un act normativ inferior ca forta juridica legii, astfel cum sunt hotararile Guvernului, care se emit pentru organizarea executarii legilor. Interdictia nu priveste insa si ordonantele Guvernului, care se emit in baza dispozitiilor constitutionale privind delegarea legislativa, efectele lor fiind aceleasi cu cele ale legilor.
    In sfarsit, mentionam ca asupra constitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001, in intregul sau, Curtea Constitutionala s-a pronuntat recent prin Decizia nr. 357 din 30 septembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 769 din 3 noiembrie 2003, in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 este inadmisibila, iar in cazul celorlalte dispozitii din ordonanta, exceptia este neintemeiata.
    Curtea apreciaza ca, in speta, nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea jurisprudentei sale, astfel incat cele statuate prin decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (6), al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior, exceptie ridicata de Fundatia "Romania de Maine" - Universitatea "Spiru Haret" in Dosarul nr. 69/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 - 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 13 noiembrie 2003.

                       PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent sef,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 424/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 424 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 424/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu