DECIZIE Nr. 324 din 11 septembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 si 49
din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 775 din 5 noiembrie 2003
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 41 si 49 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii, exceptie ridicata de Asociatia CELPI - S.A. din
Bucuresti in Dosarul nr. 10.892/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate. In legatura cu invocarea incalcarii dispozitiilor
art. 41 alin. (1), (2), (3) si (7), precum si a celor ale art. 134 alin. (1) si
alin. (2) lit. a) din Constitutie, se arata ca aceste texte constitutionale nu
au nici o legatura cu dispozitiile art. 41 din Legea nr. 137/2002. In ceea ce
priveste criticile privind incalcarea celorlalte prevederi constitutionale, se
apreciaza ca acestea sunt neintemeiate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 noiembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
10.892/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 si
49 din Legea nr. 137/2002, exceptie ridicata de Asociatia CELPI - S.A. din
Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata, in
esenta, ca dispozitiile art. 41 din Legea nr. 137/2002 instituie o prezumtie
legala de culpa, in cazul neindeplinirii de catre cumparator a obligatiilor
pecuniare asumate, excluzandu-se posibilitatea dovedirii unor situatii de forta
majora, cum ar fi fluctuatiile financiare sau economice majore care ar putea
sta la baza neindeplinirii acestor obligatii. Pe de alta parte, prin conferirea
calitatii de titluri executorii contractelor de vanzare-cumparare de actiuni,
cumparatorii nu mai au posibilitatea de a formula aparari de fond in fata
instantei competente, ci numai, eventual, contestatie la executare impotriva
acestor titluri. In legatura cu neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 41
din Legea nr. 137/2002, autorul exceptiei invoca incalcarea dispozitiilor
constitutionale ale art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21, art.
41 alin. (1), (2), (3) si (7) si ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a).
De asemenea, autorul exceptiei considera ca art. 49 din Legea nr. 137/2002
incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie, in sensul ca legea se
aplica retroactiv si contractelor aflate in curs de desfasurare.
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala considera ca exceptia este
neintemeiata, intrucat nu sunt incalcate dispozitiile constitutionale invocate.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata. Astfel, se arata ca
dispozitiile legale criticate nu contravin principiului statului de drept,
consacrat de art. 1 alin. (3) din Constitutie, si nici principiului egalitatii,
prevazut de art. 16 din Constitutie. Subliniind importanta introducerii
celeritatii procesului de privatizare, Guvernul considera ca este justificata
prevederea care acorda contractelor de privatizare calitatea de titlu
executoriu. In acelasi mod se apreciaza, in legatura cu sustinerea ca ar fi
fost incalcate prevederile art. 41 din Constitutie, ca, in realitate, se face
aplicatia art. 41 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia continutul si
limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege. In cazul de fata,
arata Guvernul, "legiuitorul a inteles sa stabileasca regimul juridic al
contractului de privatizare, in considerarea interesului general al accelerarii
procesului privatizarii, in concordanta cu reglementarea cadrului juridic
necesar consolidarii economiei de piata".
In legatura cu invocarea incalcarii dispozitiilor art. 134 alin. (2) lit.
a) din Constitutie, Guvernul arata ca obligatia statului de a asigura
"libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului
favorabil prin valorificarea tuturor factorilor de productie" nu se
realizeaza oricum, ci luand in considerare obligatia prevazuta de art. 134
alin. (2) lit. b) din Constitutie, potrivit caruia statul trebuie sa asigure
"protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara".
Referitor la pretinsa retroactivitate a dispozitiilor art. 49 din Legea nr.
137/2002, in punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca nu se modifica
"ope legis" clauzele contractuale, ci se stabilesc modalitati noi de
valorificare a lor, existente in contractele de privatizare aflate in derulare
la data aparitiei legii. De altfel, Curtea Constitutionala, se arata in
continuare, a stabilit ca, atunci cand dreptul subiectiv constituit potrivit
legii anterioare produce efecte sub imperiul legii posterioare, nu mai suntem
in domeniul retroactivitatii legii (de exemplu, Decizia nr. 5/1993).
Avocatul Poporului considera ca textul criticat nu incalca principiul
egalitatii, intrucat acesta "nu exclude, ci, dimpotriva, presupune solutii
diferite pentru situatii diferite". Pe de alta parte, nici dispozitiile
art. 21 din Constitutie nu sunt incalcate, "deoarece paratul beneficiaza
de garantiile legale ale respectarii accesului liber la justitie [...], poate
face contestatie la executare impotriva titlurilor executorii ale contractelor
de vanzare-cumparare de actiuni incheiate in cadrul procesului de
privatizare".
In legatura cu sustinerea ca ar fi incalcate prevederile art. 41 alin. (1),
(2), (3) si (7) din Constitutie, Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile
art. 41 din lege sunt constitutionale, "deoarece garantarea dreptului de
proprietate implica, potrivit art. 41 alin. (6) din Constitutie, si respectarea
de catre proprietar a obligatiilor ce ii revin in aceasta calitate si, deci,
instituirea titlurilor executorii, in cazul neindeplinirii de catre cumparatori
a obligatiilor pecuniare asumate, nu poate fi privita ca
neconstitutionala". Pe de alta parte, se arata in punctul de vedere
prezentat, "din analiza dispozitiilor art. 41 alin. (1) din Constitutie
rezulta ca, prin lege, pot fi stabilite continutul si limitele dreptului de
proprietate [...]. Esential este, ca prin aceste restrictii stabilite de lege,
sa nu se atinga fondul acestui drept, sa nu se anihileze complet dreptul de
proprietate".
De asemenea, se considera ca prevederile art. 41 din Legea nr. 137/2002
"nu contravin nici dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 41 alin.
(7) si in art. 134 din Constitutia Romaniei, deoarece nu se instituie o
<<confiscare mascata>> si nici nu se incalca libertatea
contractuala, ci se reglementeaza masuri de consolidare a activitatii de
privatizare, de intarire a disciplinei financiare privind contractele de
vanzare-cumparare de actiuni, prevazandu-se obligatia cumparatorilor de a
achita obligatiile pecuniare, precum si sanctiuni pentru nerespectarea acestor
obligatii". Se conchide astfel ca "dispozitiile art. 41 din Legea nr.
137/2002 sunt conforme cu cerintele economiei de piata, in stadiul actual de
dezvoltare a societatii romanesti, precum si cu regulile pentru asigurarea
libertatii comertului in ansamblul general al economiei din tara noastra".
In legatura cu critica adusa dispozitiilor art. 49 din Legea nr. 137/2002
privind incalcarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, Avocatul
Poporului arata ca "procedurile de privatizare si vanzarile de active
aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a Legii nr. 137/2002
vor continua sub incidenta noii legi cu mentinerea actelor si etapelor
consumate anterior legii vechi". Se precizeaza, sub acest aspect, ca
"o lege nu este retroactiva atunci cand modifica pentru viitor o stare de
drept nascuta anterior si nici atunci cand suprima producerea in viitor a
efectelor unei situatii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru
ca in aceste cazuri legea noua nu face altceva decat sa refuze supravietuirea
legii vechi si sa reglementeze modul de actiune in timpul urmator intrarii ei
in vigoare, adica in domeniul ei propriu de aplicare".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
41 si ale art. 49 din Legea nr. 137 din 28 martie 2002 privind unele masuri
pentru accelerarea privatizarii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, modificata si completata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 208 din 18 decembrie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 961 din 28 decembrie 2002, texte care au
urmatorul cuprins:
- Art. 41: "(1) Contractele de vanzare-cumparare de actiuni incheiate
in cadrul procesului de privatizare de institutia publica implicata constituie
titluri executorii fara indeplinirea vreunei alte formalitati, in cazul
neindeplinirii de catre cumparatori a obligatiilor pecuniare asumate.
Constituie titluri executorii fara indeplinirea vreunei alte formalitati si
contractele de garantie reala mobiliara incheiate intre institutia publica
implicata si cumparator. Pentru declansarea procedurii de executare silita in
baza titlurilor executorii prevazute mai sus este suficienta depunerea la
organele competente - executor judecatoresc, instanta de executare si altele
asemenea - a unei copii a contractului de vanzare-cumparare de actiuni sau a
contractului de garantie reala mobiliara incheiate in cadrul procesului de
privatizare de institutia publica implicata, purtand mentiunea <<conform
cu originalul>> si fara o prealabila investire cu formula executorie.
(2) Notificarea prin care institutia publica implicata instiinteaza
cumparatorul asupra desfiintarii contractului, ca efect al actionarii pactului
comisoriu, constituie inscrisul in baza caruia se efectueaza reinregistrarea ca
actionar a institutiei publice implicate de catre societatea de registru
independenta care tine registrul actionarilor respectivei societati comerciale
si de catre oficiul registrului comertului, fara a mai fi necesara indeplinirea
vreunei alte formalitati.
(3) O data cu inregistrarea ca actionar a institutiei publice implicate in
conditiile prevazute la alin. (1) si (2), mandatul administratorilor inceteaza
de drept. Pana la data tinerii adunarii generale a actionarilor institutia
publica implicata numeste un administrator provizoriu.";
- Art. 49: "Procedurile de privatizare si vanzarile de active aflate
in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei legi vor
continua, potrivit prevederilor acesteia, cu recunoasterea valabilitatii
actelor si etapelor consumate."
Critica de neconstitutionalitate se bazeaza, in esenta, pe sustinerea ca
aceste prevederi legale incalca dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin.
(3) privind principiul statului de drept, ale art. 16 alin. (1) si (2) privind
egalitatea in drepturi, ale art. 21 privind accesul liber la justitie, ale art.
41 alin. (1), (2), (3) si (7) privind protectia proprietatii private, precum si
pe cele ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) privind economia, texte
care au urmatorul cuprins:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme si sunt garantate.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 41 alin. (1), (2), (3) si (7): "(1) Dreptul de proprietate,
precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele
acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege, indiferent de
titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot dobandi dreptul de proprietate
asupra terenurilor.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
............................................................................
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.";
- Art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. b): "(1) Economia Romaniei este
economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure: [...]
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca aceasta este
neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
Critica autorului exceptiei privind neconstitutionalitatea investirii, prin
lege, a contractelor de vanzare-cumparare de actiuni, incheiate in cadrul
procesului de privatizare de institutia publica implicata, cu calitatea de
"titluri executorii" nu poate fi primita. Dispozitiile art. 372 din
Codul de procedura civila prevad posibilitatea ca, in afara hotararilor
judecatoresti, si alte inscrisuri stabilite de lege sa constituie titluri
executorii. In aplicarea acestor dispozitii procedurale in materie, de exemplu,
art. 56 din Legea bancara nr. 58/1998 prevede: "[...] contractele de
credit bancar, precum si garantiile reale si personale, constituite in scopul
garantarii creditului bancar, constituie titluri executorii". In
consecinta, investirea prin lege a contractelor prevazute de legea in discutie
cu calitatea de titluri executorii nu incalca dispozitiile art. 1 alin. (3) din
Constitutie privind "statul de drept", principiu de guvernare
caracterizat in esenta sa prin domnia legii.
In legatura cu sustinerea privind incalcarea, prin dispozitiile criticate,
a dreptului de acces liber la justitie, prevazut de art. 21 din Constitutie,
Curtea retine ca impotriva titlurilor executorii persoanele interesate se pot
adresa justitiei in conditiile Codului de procedura civila (art. 399 si
urmatoarele). Mai mult, in cazul in care executarea se face in temeiul unui
titlu executoriu care nu este emis de o instanta judecatoreasca, se pot invoca
in contestatia la executare aparari de fond impotriva titlului executoriu, daca
legea nu prevede in acest scop o alta cale de atac (a se vedea art. 399 alin. 3
din Codul de procedura civila).
Curtea nu poate retine nici critica privind incalcarea dispozitiilor art.
16 alin. (1) si (2) din Constitutie, intrucat, in cauza, prevederea care
confera contractului incheiat calitatea de titlu executoriu in cazul
neindeplinirii de catre cumparatori a obligatiilor pecuniare asumate, precum si
contractelor de garantie reala mobiliara incheiate intre institutia publica
implicata si cumparator nu face deosebire intre diferitele categorii de
cumparatori pentru a se putea sustine existenta unei discriminari.
In legatura cu critica potrivit careia dispozitiile art. 41 din Legea nr.
137/2002 ar incalca dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (3), ale art.
41 alin. (1), (2), (3) si (7), precum si ale art. 134 alin. (1) si alin. (2)
lit. a), Curtea constata ca textele constitutionale invocate nu au nici o
legatura cu reglementarea criticata. Specific statului de drept este
"domnia legii", or, masura la care se refera autorul exceptiei a fost
luata prin lege si prin ordonanta de urgenta, care, potrivit art. 114 din
Constitutie, produce aceleasi efecte ca si legea. In ceea ce priveste textele
invocate ale art. 41 din Constitutie, care privesc protectia proprietatii,
Curtea observa, de asemenea, ca, in realitate, ne aflam in fata unor raporturi
contractuale care prevad drepturi si obligatii reciproce, iar in caz de
neexecutare a prestatiei de catre cumparatorul care a intrat in proprietatea
bunurilor vandute in cadrul procesului de privatizare, este firesc ca acesta sa
suporte consecintele neexecutarii prestatiei sale, la care s-a obligat prin
contract. De altfel, potrivit jurisprudentei Curtii, este de principiu ca
aplicarea masurilor prevazute de lege impotriva celor care nu isi respecta obligatiile
legale sau contractuale nu incalca normele constitutionale privind protectia
proprietatii private. Pe de alta parte, in cauza, textul criticat nu prevede
exproprierea si nici confiscarea prevazute de art. 41 alin. (3) si (7) din
Constitutie, invocate de autorul exceptiei, dupa cum nu pune nici problema
ocrotirii inegale a proprietatii private, indiferent de titular, asa cum lasa
sa se inteleaga autorul exceptiei de neconstitutionalitate. De asemenea, Curtea
nu poate retine nici incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 134
alin. (1) si alin. (2) lit. a) privind economia de piata si obligatia statului
de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea
cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie. Nici
una dintre aceste dispozitii constitutionale nu are legatura cu situatia creata
prin neexecutarea de catre cumparator a obligatiilor contractuale asumate,
situatie care, in mod normal, atrage consecintele prevazute de lege.
In legatura cu critica textului art. 49 din Legea nr. 137/2002, in sensul
ca acesta ar incalca dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie privind
neretroactivitatea legii, cu exceptia legii penale mai favorabile, Curtea
constata ca este neintemeiata. Curtea retine ca textul de lege in cauza
constituie o norma tranzitorie care stabileste aplicabilitatea imediata, pentru
viitor, a prevederilor noii legi cu privire la procedurile de privatizare si la
vanzarile de active, aflate in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare
a legii, dar cu precizarea ca se recunoaste valabilitatea actelor si a etapelor
consumate. Or, tocmai aceasta precizare finala evidentiaza ca legea nu
retroactiveaza, intrucat actele si etapele consumate sub imperiul legii
anterioare nu sunt afectate de legea noua.
De altfel, este de observat ca aplicarea in timp a legii, in cazul concret,
este o problema asupra careia trebuie sa decida instanta de judecata care are
de solutionat litigiul in cadrul caruia a fost ridicata exceptia de
neconstitutionalitate.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41 si 49
din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii,
exceptie ridicata de Asociatia CELPI - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr.
10.892/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 septembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu