DECIZIE Nr. 252 din 28 noiembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 alin.
4 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 702 din 28 decembrie 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 86 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind
impozitul pe venit, ridicata de Nicolae Stoicescu in Dosarul nr. 6.940/2000 al
Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 21 noiembrie 2000 si
au fost consemnate in incheierea din acea data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea la 28 noiembrie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 6.940/2000,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 alin. 4 din Ordonanta Guvernului
nr. 73/1999 privind impozitul pe venit. Exceptia a fost ridicata de Nicolae
Stoicescu intr-o cauza ce are ca obiect contestatia formulata impotriva masurii
luate de Societatea Comerciala "Tubal" - S.A. din Bucuresti de a
retine impozit pe salariul sau pentru perioada ianuarie - aprilie 2000.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 86 alin.
4 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 este neconstitutional "fata de
dispozitiile art. 53 alin. (3) din Constitutie, care prevad ca orice alte
prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin lege, in situatii
exceptionale". De asemenea, se arata ca neconstitutionalitatea acestor
dispozitii legale "rezulta si din faptul ca Hotararile si Ordonantele
Guvernului (asa cum prevad dispozitiile art. 107 alin. (2) din Constitutie) se
emit pentru organizarea executarii legilor si in temeiul unei legi speciale, in
limitele si in conditiile prevazute de aceste legi".
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia
este admisibila si intemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este
neintemeiata, intrucat Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 a fost emisa cu
respectarea prevederilor art. 114 alin. (1) din Constitutie, in temeiul Legii
nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
86 alin. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999, dispozitii potrivit carora:
"Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga: [...]
- prevederile art. 6 alin. (1) referitoare la scutirea de impozit pe
salariu din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi
persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere
de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite
in prizonieri, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118
din 18 martie 1998, modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
9/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 22
februarie 1999."
Autorul exceptiei considera ca, deoarece acest text de lege abroga art. 6
alin. (1) din Decretul-lege nr. 118/1990, prin care anumite categorii de
persoane au fost scutite de plata impozitului pe salarii, sunt incalcate
urmatoarele prevederi constitutionale:
Art. 53 alin. (3)
"Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin
lege, in situatii exceptionale.";
Art. 107
"(2) Hotararile se emit pentru organizarea executarii legilor.
(3) Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta.";
Art. 114 alin. (1)
"Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului
pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu se poate
retine vreo legatura intre dispozitiile legale criticate si prevederile
constitutionale ale art. 53 alin. (3) si cele ale art. 107 alin. (2), deoarece
acestea din urma nu sunt incidente in cauza.
Nici critica privind incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 107
alin. (3) si ale art. 114 alin. (1) nu poate fi primita, intrucat ordonanta
criticata a fost emisa pe baza unei legi speciale de abilitare, adoptata de
Parlament, si anume Legea nr. 140/1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 346 din 22 iulie 1999, care la art. 1 lit. D pct. 13
cuprinde "Reglementari privind impunerea pe venit; impunerea pe venitul
global".
Regula generala privind plata impozitelor si a altor taxe este cuprinsa in
art. 53 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Cetatenii au obligatia
sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice", iar
conform art. 138 alin. (1) din Constitutie, "Impozitele, taxele si orice
alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de
stat se stabilesc numai prin lege".
Din aceste reglementari constitutionale rezulta dreptul exclusiv al
legiuitorului de a stabili impozite datorate bugetului de stat, precum si
cuantumul acestora. De aceea numai legiuitorul poate acorda anumite scutiri sau
reduceri de impozite in favoarea anumitor categorii de contribuabili si in
anumite perioade de timp, in functie de situatiile conjuncturale, dar, evident,
si in raport cu situatia economico-financiara a tarii in perioadele respective.
Nici o dispozitie constitutionala nu interzice ca printr-o lege noua sa fie
retrase scutirile acordate printr-o lege anterioara. Ordonantele Guvernului
emise pe baza unei legi de abilitare au putere de lege pana la eventuala lor
respingere de catre Parlament.
In consecinta, exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata si
urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 86 alin. 4
din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, ridicata de
Nicolae Stoicescu in Dosarul nr. 6.940/2000 al Judecatoriei Sectorului 5
Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 noiembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman