DECIZIE Nr. 22 din 11 februarie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 90 alin.
1 lit. a) din Codul penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 178 din 26 aprilie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Ion Bonini - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 90 alin. 1 lit. a) din Codul penal, ridicata de Fugasu
Marian in Dosarul nr. 2.000/1998 al Tribunalului Dambovita - Sectia penala.
La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, Fugasu Marian, lipsind
cealalta parte, Voicu Ana, pentru care procedura de citare este legal
indeplinita. Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul in fond partii
prezente, care solicita admiterea exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, sustinand ca este dreptul legiuitorului de a stabili in ce cazuri si
in ce conditii raspunderea penala pentru savarsirea unei infractiuni poate fi
inlocuita cu raspunderea care atrage o sanctiune cu caracter administrativ,
prevazuta de legea penala. De asemenea, arata ca prevederile art. 18^1 din
Codul penal nu sunt aplicabile faptelor pentru care sunt incidente dispozitiile
art. 90 din Codul penal.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 septembrie 1998, Tribunalul Dambovita - Sectia
penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 90 alin. 1 lit. a) din Codul penal, ridicata de Fugasu
Marian in Dosarul nr. 2.000/1998.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 90 alin. 1 lit. a)
din Codul penal contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, care
consacra principiul egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice.
In opinia autorului exceptiei, textul criticat este discriminatoriu,
deoarece, pe de o parte, permite inlocuirea raspunderii penale pentru
infractiuni contra patrimoniului, pentru care pedeapsa prevazuta de lege este
inchisoarea de maximum 12 ani, iar pentru unele chiar 15 ani, iar pe de alta
parte, pentru alte infractiuni, intre care si cele contra demnitatii,
inlocuirea raspunderii penale nu este posibila daca pedeapsa depaseste un an
inchisoare. Or, pentru a se asigura egalitatea in fata legii, ar trebui ca
pentru toate infractiunile sa se prevada aceleasi conditii de inlocuire a
raspunderii penale. Datorita acestui fapt, arata autorul exceptiei, el nu a
putut invoca prevederile art. 18^1 din Codul penal, in vederea aplicarii unei
sanctiuni cu caracter administrativ.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, in
conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata, Tribunalul Dambovita - Sectia penala arata ca aplicarea art. 18^1
din Codul penal nu este un caz de inlocuire a raspunderii penale, prevazuta in
art. 90 din Codul penal, intrucat, daca se apreciaza ca fapta nu prezinta
pericolul social al unei infractiuni, solutia care se pronunta este aceea a
achitarii prevazute de art. 11 pct. 2 lit. a) din Codul de procedura penala,
solutie care nu este conditionata de indeplinirea cerintelor art. 90 din Codul
penal. In consecinta, exceptia apare ca neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca
exceptia este neintemeiata, deoarece nu ridica probleme de ordin
constitutional, ci o problema de interpretare a legii, respectiv aprecierea ca
excluderea calomniei de la posibilitatea aplicarii unei sanctiuni cu caracter
administrativ ar fi discriminatorie in raport cu alte categorii de fapte
penale. Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate nu poate fi constituit
insa de situatii sau aspecte juridice pe care legiuitorul, potrivit
atributiilor sale, le-a omis in mod voit. In concluzie, in punctul de vedere al
presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca neincluderea calomniei in
categoria infractiunilor pentru care legea prevede posibilitatea aplicarii unei
sanctiuni cu caracter administrativ este un atribut al legiuitorului, astfel
incat norma constitutionala nu a fost incalcata, fapta de calomnie fiind
considerata ca o grava atingere adusa onoarei sau reputatiei unei persoane.
Guvernul Romaniei, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia este
neintemeiata, textul art. 90 din Codul penal neavand nici o legatura cu
dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie. Delimitarea infractiunilor in
functie de pericolul social, se arata in continuare, este o problema de
politica penala.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile reprezentantului Ministerului Public,
dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si
este competenta sa solutioneze exceptia ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 90 alin. 1
lit. a) din Codul penal, conform carora: "Instanta poate dispune
inlocuirea raspunderii penale cu raspunderea care atrage o sanctiune cu
caracter administrativ, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) pedeapsa prevazuta de lege pentru infractiunea savarsita este
inchisoarea de cel mult un an sau amenda ori s-au savarsit infractiunile
prevazute in art. 208, 213, 215 alin. 1, art. 215^1 alin. 1, art. 217 alin. 1,
art. 219 alin. 1, daca valoarea pagubei nu depaseste 100.000 lei sau
infractiunea prevazuta in art. 249, daca valoarea pagubei nu depaseste 500.000
lei."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate critica acest text, pe de o
parte, pentru ca nu reglementeaza posibilitatea inlocuirii raspunderii penale
decat pentru infractiunile pentru care pedeapsa prevazuta de lege este
inchisoarea de cel mult un an, iar pe de alta parte, pentru ca reglementeaza
posibilitatea inlocuirii raspunderii penale in cazul unor infractiuni pentru
care pedeapsa este cu mult mai mare.
Critica este neintemeiata. Institutia juridica a faptei penale care nu
prezinta pericolul social al unei infractiuni, prevazuta in art. 18^1 din Codul
penal, si institutia juridica a inlocuirii raspunderii penale, din titlul IV al
Partii generale a Codului penal, art. 90, art. 91 si art. 98 din Codul penal,
sunt institutii diferite, singurul lor element comun fiind faptul ca au ca
urmare aplicarea uneia dintre sanctiunile cu caracter administrativ prevazute
in art. 91 din Codul penal, adica mustrarea, mustrarea cu avertisment sau
amenda de la 100.000 lei la un milion lei. In cazul reglementat de art. 18^1 din
Codul penal este vorba de o fapta prevazuta in legea penala, care nu prezinta
pericolul social al unei infractiuni, dar care atrage, potrivit legii,
aplicarea unei sanctiuni cu caracter administrativ, in timp ce in cazul
inlocuirii raspunderii penale este vorba de fapte care constituie infractiuni
cu un grad de pericol social mai mic, pentru care legea permite instantei
judecatoresti competente sa inlocuiasca, in anumite conditii, raspunderea
penala pentru fapta savarsita cu raspunderea care atrage o sanctiune cu
caracter administrativ. De aceea, in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate se face in mod gresit referire la art. 18^1 din Codul
penal. Asa cum rezulta din actele dosarului, autorul exceptiei, inculpat in
speta, a ridicat problema lipsei gradului de pericol social al infractiunii
savarsite, aceea de calomnie, pentru care nu este posibila inlocuirea
raspunderii penale.
Curtea constata ca aprecierea privind excluderea infractiunii de calomnie
de la aplicarea unei pedepse, pentru motivul ca aceasta fapta are un grad de
pericol social redus, nu este o problema de ordin constitutional, ci una de
politica legislativa. Or, asa cum s-a statuat prin Decizia Plenului Curtii
Constitutionale nr. 1/1993, implicarea Curtii Constitutionale in domeniul legiferarii
si al politicii penale excede competentei sale, fiind o imixtiune in competenta
altor autoritati statale.
Aceasta ar fi o abatere de la principiul de drept potrivit caruia, in
materie de competenta, legea este de stricta interpretare.
Asa fiind, este dreptul legiuitorului de a stabili, prin lege organica, in
ce cazuri si in ce conditii raspunderea penala pentru savarsirea unei
infractiuni poate fi inlocuita cu raspunderea care atrage aplicarea unei
sanctiuni cu caracter administrativ, prevazuta de legea penala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 90 alin. 1
lit. a) din Codul penal, ridicata de Fugasu Marian in Dosarul nr. 2.000/1998 al
Tribunalului Dambovita - Sectia penala.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 februarie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu