DECIZIE Nr. 250 din 18 septembrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18, 19 si
20 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca
regii autonome si societati comerciale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 746 din 22 noiembrie 2001
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18, 19 si 20 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea
unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Horoscop" - S.R.L.
Bucuresti in Dosarul nr. 4.702/1998 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, precizand ca textele de lege criticate nu contravin
prevederilor constitutionale ale art. 135 alin. (1), referitoare la obligatia
statului de a ocroti proprietatea, si nici celor ale alin. (6) al aceluiasi
articol, referitoare la caracterul inviolabil al proprietatii, prevederi
invocate de autorul exceptiei. Se mai arata ca in jurisprudenta sa Curtea
Constitutionala a constatat ca dispozitiile art. 18, 19 si 20 din Legea nr.
15/1990 sunt constitutionale. Intrucat nu au intervenit noi elemente, se
solicita mentinerea acestei jurisprudente. Referitor la definirea notiunii de
"patrimoniu", definire solicitata de autorul exceptiei, se considera
ca este inadmisibila in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, republicata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 decembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.702/1998,
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18, 19 si 20 din Legea
nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii
autonome si societati comerciale, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Horoscop" - S.R.L. Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
"prevederile art. 18 - 20 din Legea nr. 15/1990 nu sunt in concordanta cu
principiile prevazute de art. 135 alin. (1) din Constitutie, care prevede ca
<<Statul ocroteste proprietatea>> si alin. (6) al aceluiasi articol
care stipuleaza ca <<Proprietatea privata este, in conditiile legii,
inviolabila>>". Se mai arata ca dispozitiile alin. 2 al art. 20 din
Legea nr. 15/1990 potrivit carora "Bunurile din patrimoniul societatii
comerciale sunt proprietatea acesteia [...]" sunt inechitabile, deoarece
Primaria, ca organ al administratiei locale, administreaza si in prezent aceste
bunuri ale statului aflate in raza ei de competenta. In ceea ce priveste
notiunea de "patrimoniu", folosita la art. 18, 19 si 20 din Legea nr.
15/1990, se sustine ca aceasta creeaza "confuzie si injustete, in sensul
ca societatile comerciale au devenit proprietare ale unor bunuri pe care nu le
aveau in administrare sau nu aveau incheiate, pentru acestea, contracte de
inchiriere, deoarece nu aveau folosinta bunurilor respective, in detrimentul
Primariei care le administra in fapt si in drept". In consecinta, autorul
exceptiei solicita explicarea de catre Curtea Constitutionala a notiunii de
"patrimoniu".
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
aceasta este neintemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate nu contravin
textelor constitutionale invocate.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, autorul acesteia neindicand, de
altfel, motivele de neconstitutionalitate. Se mai arata ca asupra constitutionalitatii
acelorasi dispozitii legale Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat (si anume
prin Decizia nr. 37 din 3 aprilie 1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 141 din 8 iulie 1996, si prin Decizia nr. 9 din 22
ianuarie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141
din 7 iulie 1997), stabilind ca acestea sunt conforme prevederilor
Constitutiei. Referitor la definirea de catre Curtea Constitutionala a notiunii
de "patrimoniu", definire solicitata de autorul exceptiei, se arata
in aceeasi opinie ca aceasta "este o problema ce nu intra in campul de
actiune al contenciosului constitutional".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din cererea
formulata de autorul acesteia si din incheierea de sesizare, il constituie
dispozitiile art. 18, 19 si 20 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea
unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale,
dispozitii referitoare la modalitatile juridice de transformare a unitatilor
economice de stat in societati comerciale, la inventarierea patrimoniului acestora,
la evaluarea si stabilirea capitalului societatilor comerciale infiintate pe
aceasta cale, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului, precum si la
capitalul social si bunurile din patrimoniul societatilor comerciale.
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a invocat
incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 135 alin. (1), potrivit carora
"Statul ocroteste proprietatea", precum si a celor ale alin. (6) al
aceluiasi articol, conform carora "Proprietatea privata este, in
conditiile legii, inviolabila".
De asemenea, autorul exceptiei a considerat ca notiunea de
"patrimoniu" creeaza "confuzie si injustitie" si a
solicitat Curtii Constitutionale sa explice "intelesul juridic al notiunii
de patrimoniu".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata, deoarece nu exista o incompatibilitate a textelor de lege
criticate cu prevederile constitutionale invocate. Astfel, dispozitiile art.
18, 19 si 20 din Legea nr. 15/1990 se integreaza, in realitate, in ansamblul
normelor prin care legiuitorul preconstitutional a stabilit bazele unui sistem
economic compatibil cu regulile economiei de piata, sistem bazat pe
proprietatea privata, opus esential sistemului economic centralizat, pe care
l-a inlocuit, sistem care se baza pe proprietatea de stat. Totodata, Curtea
retine ca dispozitiile art. 18 si 19 din Legea nr. 15/1990 au doar un caracter
tehnic, prevazand modul de infiintare a societatilor comerciale, elementele
obligatorii ale statutului acestora, obligativitatea inscrierii societatii in
registrul camerelor de comert si industrie, precum si inventarierea
patrimoniului si evaluarea capitalului social, operatiuni care trebuie sa
respecte conditiile stabilite prin hotararea Guvernului. Or, aceste dispozitii
nu incalca in nici un mod obligatia statului de a ocroti proprietatea,
indatorire prevazuta la art. 135 alin. (1) din Constitutie, si nici
inviolabilitatea, in conditiile legii, a proprietatii private, prevazuta la
alin. (6) al aceluiasi articol constitutional. Dimpotriva, anticipand aceste
prevederi constitutionale, legiuitorul preconstitutional a creat cadrul
legislativ pentru transformarea proprietatii de stat in proprietatea privata a
societatilor comerciale, societati ulterior privatizabile, creand astfel
premisele unei economii de piata.
Curtea constata ca dispozitiile art. 20 din Legea nr. 15/1990 privind
reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati
comerciale nu reprezinta, de asemenea, o incalcare a textelor constitutionale
invocate, intrucat nu incalca obligatia statului de a ocroti proprietatea, ci,
dimpotriva, au asigurat conditiile legislative pentru exercitarea si extinderea
acestui rol, si, pe de alta parte, nu contravin nici inviolabilitatii, in
conditiile legii, a proprietatii private, pentru ca aceste dispozitii au creat
bazele necesare pentru privatizarea fostelor unitati economice de stat. De
altfel, asupra constitutionalitatii art. 20 din Legea nr. 15/1990 Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat, stabilind prin mai multe decizii (de
exemplu, prin Decizia nr. 15 din 6 februarie 1995, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 296 din 22 decembrie 1995) ca prevederile
sale sunt conforme Constitutiei.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine o
reconsiderare a acestei jurisprudente, atat considerentele acelei decizii, cat
si solutia pronuntata isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Astfel fiind, Curtea retine, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie,
ca textele de lege criticate au ramas in vigoare, intrucat nu contravin
Constitutiei, exceptia urmand sa fie respinsa.
In ceea ce priveste solicitarea autorului exceptiei de a se explica
"intelesul juridic al notiunii de patrimoniu", Curtea constata ca
aceasta nu intra in sfera controlului de constitutionalitate, deoarece potrivit
art. 2 alin. (3) fraza a doua din Legea nr. 47/1992, republicata, "Curtea
Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare
a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18, 19 si
20 din Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor economice de stat ca
regii autonome si societati comerciale, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Horoscop" - S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 4.702/1998 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 septembrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Marioara Prodan