DECIZIE Nr. 21 din 21 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii
bugetului de stat pe anul 1999 nr. 36/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 156 din 11 martie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 36/1999, exceptie ridicata de Consiliul Local al
Comunei Lapugiu de Jos in Dosarul nr. 164/2002 al Judecatoriei Deva.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 291C/2002 si nr.
292C/2002, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Consiliul Local al
Comunei Dobra in Dosarul nr. 165/2002 si, respectiv, de Consiliul Local al
Comunei Vorta in Dosarul nr. 166/2002 ale aceleiasi instante.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea celor trei dosare.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la
art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr.
291C/2002 si nr. 292C/2002 la Dosarul nr. 290C/2002, care este primul
inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila. Se arata ca, potrivit
principiului anualitatii bugetului de stat, prevazut de art. 137 alin. (2) din
Constitutie, Legea nr. 36/1999 prin care s-a aprobat bugetul de stat pe anul
1999 nu mai este in vigoare.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 17 mai 2002, Judecatoria Deva a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii
bugetului de stat pe anul 1999 nr. 36/1999, exceptie ridicata de Consiliul
Local al Comunei Lapugiu de Jos, de Consiliul Local al Comunei Dobra si de
Consiliul Local al Comunei Vorta in dosarele nr. 164/2002, nr. 165/2002 si nr.
166/2002 ale acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, identica in cele trei
dosare, autorii acesteia sustin ca legea criticata incalca dispozitiile art. 15
alin. (2) si ale art. 78 din Constitutie, aratand, in esenta, ca aceasta lege
contine dispozitii cu caracter retroactiv, intrucat a intrat in vigoare la data
de 8 martie 1999. Potrivit sustinerilor autorului exceptiei, aplicarea
dispozitiilor art. 34 alin. 2 din lege, care se refera la finantarea de la
bugetele locale a cheltuielilor aferente unitatilor de combatere a daunatorilor
si bolilor in sectorul vegetal, punctelor de insamantari artificiale si
circumscriptiilor sanitar-veterinare, precum si a dispozitiilor art. 6 privind
regularizarea pana la 30 aprilie 1999 cu bugetul de stat este de natura sa
dezechilibreze bugetul local al comunei.
Judecatoria Deva apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila,
intrucat Legea nr. 36/1999 prin care s-a aprobat bugetul de stat pe anul 1999,
"avand aplicabilitate limitata, potrivit principiului anualitatii
bugetului de stat, si-a produs efectele, astfel ca nu se poate spune ca aceasta
mai este in vigoare".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele
intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost sesizata, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Legii bugetului de stat pe anul 1999 nr. 36 din 8 martie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 97 din 8 martie 1999.
Critica de neconstitutionalitate se bazeaza pe invocarea incalcarii
dispozitiilor constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea
legii si ale art. 78 privind intrarea in vigoare a legii.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, potrivit
dispozitiilor art. 137 alin. (2) din Constitutie care consacra principiul
anualitatii bugetului de stat, Legea nr. 36/1999 a fost in vigoare in cursul
anului 1999, perioada pentru care s-a aprobat bugetul de stat. In consecinta,
legea criticata nemaifiind in vigoare, exceptia de neconstitutionalitate este
contrara dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
potrivit carora Curtea Constitutionala decide numai asupra exceptiilor ridicate
in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante in vigoare. In baza dispozitiilor alin. (6) al aceluiasi articol, Curtea
constata ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila.
In acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale. Astfel, prin
Decizia nr. 61 din 26 februarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 269 din 23 aprilie 2002, s-a retinut ca
"principiul anualitatii bugetului de stat este de natura constitutionala.
Acest principiu se aplica atat actului legislativ denumit buget, cat si
componentelor sale, care, subsumandu-se intregului, adica bugetului in ansamblul
lui, nu pot fi separate de el".
In consecinta, Legea bugetului de stat pe anul 1999 nr. 36/1999, avand
caracter temporar, dispozitiile sale nu pot fi altfel decat tot temporare,
astfel cum rezulta din principiul anualitatii bugetului de stat.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a Legii
bugetului de stat pe anul 1999 nr. 36/1999, exceptie ridicata de Consiliul
Local al Comunei Lapugiu de Jos, de Consiliul Local al Comunei Dobra si de
Consiliul Local al Comunei Vorta in dosarele nr. 164/2002, nr. 165/2002 si,
respectiv, nr. 166/2002 ale Judecatoriei Deva.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta