DECIZIE Nr.
123 din 3 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (3) teza a doua din Legea
nr. 85/2006 privind procedura insolventei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 151 din 11 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin
Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (3) teza a doua din Legea
nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, excepţie ridicată din oficiu de
Tribunalul Comercial Mureş - Falimente în Dosarul nr. 1.255/1.371/2007.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, întrucât
Curtea s-a pronunţat în prealabil asupra criticilor invocate de autorul
excepţiei în prezenta cauză, constatând, prin Decizia nr. 1.137 din 4 decembrie
2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 16 ianuarie 2008,
neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 7 din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei, în măsura în care se interpretează că prima comunicare a
actelor de procedură către persoanele împotriva cărora se promovează o acţiune
în temeiul dispoziţiilor Legii nr. 85/2006, ulterior deschiderii procedurii
insolvenţei, se realizează numai prin Buletinul procedurilor de insolvenţă, iar
nu şi potrivit dispoziţiilor Codului de procedură civilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 4 septembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.255/1.371/2007, Tribunalul Comercial Mureş - Falimente a sesizat Curtea
Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a art. 7
alin. (3) teza a doua din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, excepţie ridicată din oficiu de instanţa de judecată.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate,
Tribunalul Comercial Mureş - Falimente consideră
că textul de lege criticat creează o stare de discriminare între persoanele
care au calitatea de creditori şi care se află în situaţii diferite fără o
justificare obiectivă, ci din cauza unei împrejurări ce ţine exclusiv de voinţa
şi diligenta debitorului, şi anume aceea de a-i înscrie sau nu pe lista
creditorilor. Aşa fiind, sancţiunea decăderii din dreptul de a se adresa
instanţei pentru a-şi realiza creanţele în procedura prevăzută de Legea nr.
85/2006, aplicată creditorilor neidentificaţi în lista prevăzută de lege, în
condiţiile în care aceştia nu au fost notificaţi, asemenea creditorilor
înscrişi în lista depusă de către debitor, potrivit dispoziţiilor Codului de
procedură civilă, ci doar prin Buletinul procedurilor de insolvenţă, le
restrânge dreptul la un proces echitabil în vederea recuperării creanţelor.
Acest drept presupune încunoştinţarea oricărei persoane
în mod cert despre existenţa unei proceduri litigioase
în care se poate implica pentru realizarea drepturilor de creanţă într-o
modalitate şi într-un termen rezonabil. In concluzie, instanţa apreciază că
soluţia pronunţată de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 1.137 din 4
decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 16 ianuarie 2008, în sensul
că prima comunicare a actelor de procedură către persoanele implicate în
procedura prevăzută de Legea nr. 85/2006 se realizează potrivit dispoziţiilor
Codului de procedură civilă, ar trebui să opereze şi cu privire la creditorii care
nu au putut fi identificaţi în lista prevăzută la art. 28 alin. (1) lit. c) din
lege.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
excepţia ca fiind inadmisibilă, arătând că prevederile art. 7 din Legea nr.
85/2006 au mai fost supuse controlului de neconstituţionalitate, iar prin
Decizia nr. 1.137/2007, Curtea Constituţională a admis excepţia de
neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 7 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 359 din 21 aprilie
2006, text de lege care are următorul conţinut: „(3) Prin excepţie de la
prevederile alin. (1) se vor realiza, conform Codului de procedură civilă,
comunicarea actelor de procedură anterioare deschiderii procedurii şi
notificarea deschiderii procedurii. Pentru creditorii care nu au putut fi
identificaţi în lista prevăzută la art. 28 alin. (1) lit. c), procedura
notificării prevăzute la art. 61 va fi considerată îndeplinită dacă a fost
efectuată prin Buletinul procedurilor de insolvenţă."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 20, 21, art. 44 alin. (2) şi art. 53 din Constituţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, prin Decizia nr. 1.137 din 4 decembrie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 31 din 16 ianuarie 2008, a fost admisă excepţia referitoare la
dispoziţiile art. 7 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei şi s-a constatat că acestea sunt
contrare prevederilor art. 24 şi 53 din Constituţie, în măsura în care se
interpretează că prima comunicare a actelor de procedură către persoanele
împotriva cărora se promovează o acţiune în temeiul dispoziţiilor Legii nr.
85/2006, ulterior deschiderii procedurii insolvenţei, se realizează numai prin
Buletinul procedurilor de insolvenţă, iar nu şi potrivit dispoziţiilor Codului
de procedură civilă.
In consecinţă, întrucât printr-o decizie publicată în
Monitorul Oficial al României Curtea a constatat neconstituţionalitatea
dispoziţiilor art. 7 din Legea nr. 85/2006, în ansamblul lor, deci inclusiv a
normei cuprinse în alin. (3) teza a doua din acest articol, sub aspectele pe
care autorul excepţiei din dosarul de faţă îşi întemeiază critica, în cauză operează
un motiv de inadmisibilitate a excepţiei, conform art. 29 alin. (3) şi (6) din
Legea nr. 47/1992.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (3) teza a doua din Legea
nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, excepţie ridicată din oficiu de
Tribunalul Comercial Mureş - Falimente în Dosarul nr.
1.255/1.371/2007.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 februarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu