DECIZIE Nr.
1213 din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 776 din 19 noiembrie 2010
Augustin Zegrean -
preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu -
judecător
Mircea Ştefan Minea - judecător
Iulia Antoanella
Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan
- judecător
Tudorel Toader - judecător
Daniela Ramona Mariţiu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Cristian Ploscă în Dosarul nr. 2.383/30/2009 al Judecătoriei Timişoara şi de
Societatea Comercială „Corn Gaby Moln" - S.R.L. în Dosarul nr.
3.012/190/2009 al Judecătoriei Bistriţa.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 358D/2010 si nr. 615D/2010, pune în discuţie, din
oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului
Public consideră că sunt îndeplinite condiţiile legale pentru conexare.
Curtea, în temeiul prevederilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 615D/2010 la Dosarul nr.
358D/2010, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 6 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 2.383/30/2009, Judecătoria Timişoara a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9
alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, excepţie ridicată de Cristian Ploscă.
Prin Incheierea din 10 decembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 3.012/190/2009, Judecătoria Bistriţa a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9
alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Corn Gaby Moln" -
S.R.L.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că dispoziţiile legale criticate încalcă
prevederile art. 11 alin. (1) şi (2), art. 16 alin. (1) şi (2), art. 20 alin.
(2), art. 21, 52 şi 53 din Legea fundamentală, deoarece dă dreptul unui
creditor să treacă direct la executarea silită a unui debit fără ca întinderea
şi veridicitatea sumei datorate să fie trecute prin filtrul unei instanţe
judecătoreşti care să se pronunţe asupra existenţei şi cuantumului acesteia. De
asemenea, susţin că, potrivit dispoziţiilor legale criticate, organul fiscal nu
este obligat să asigure contribuabilului posibilitatea de a-şi exprima punctul
de vedere când urmează să se ia măsuri de executare silită, ceea ce încalcă
prevederile constituţionale mai sus amintite.
Judecătoria Timişoara şi
Judecătoria Bistriţa arată că excepţia de neconstituţionalitate este
neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul
şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de
sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 9 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007, cu modificările şi completările
ulterioare.
Textul art. 9 alin. (2) lit. d) are următorul conţinut:
„(2) Organul fiscal nu este obligat să aplice prevederile alin. (1) când:
[...]
d) urmează să se ia măsuri de executare
silită."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale sunt invocate
prevederile constituţionale ale art. 11 alin. (1) şi (2) - Dreptul internaţional şi dreptul intern,
art. 16 alin. (1) şi (2) - Egalitatea
în drepturi, art. 20 alin. (2) - Tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 21 -
Accesul liber la justiţie, art. 52 - Dreptul persoanei vătămate de o autoritate
publică şi art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor
libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. 9
alin. (2) lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, prin raportare la aceleaşi prevederi constituţionale precum
cele invocate în prezenta cauză.
Astfel, prin Decizia nr. 344
din 25 martie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 302 din 10 mai 2010, instanţa de
contencios constituţional a statuat că textul de lege criticat nu îngrădeşte în
niciun mod posibilitatea părţilor de a se adresa instanţelor judecătoreşti
pentru contestarea actelor de executare silită, inclusiv a titlului executoriu
în temeiul căruia a fost pornită executarea, şi de a se prevala, în acest
cadru, de toate garanţiile care caracterizează dreptul la un proces echitabil.
In acest sens, dispoziţiile art. 172 alin. (1) din Codul de procedură fiscală
prevăd că „persoanele interesate pot face contestaţie împotriva oricărui act
de executare efectuat cu încălcarea prevederilor prezentului cod de către
organele de executare, precum şi în cazul în care aceste organe refuză să
îndeplinească un act de executare în condiţiile legii", iar alin. (3)
al aceluiaşi articol prevede că „contestaţia poate fi făcută şi împotriva
titlului executoriu în temeiul căruia a fost pornită executarea, în cazul în
care acest titlu nu este o hotărâre dată de o instanţă judecătorească sau de
alt organ jurisdicţional şi dacă pentru contestarea lui nu există o altă procedură
prevăzută de lege".
De asemenea, prin Decizia nr. 667 din 30 aprilie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 437 din 26 iunie 2009, Curtea a statuat că persoanele interesate pot
contesta actul administrativ fiscal potrivit art. 205 şi următoarele din
acelaşi cod, făcându-şi toate apărările pe care le consideră necesare. In
aceste condiţii, exprimarea unui punct de vedere cu ocazia executării silite
poate părea nerelevant şi de aceea legiuitorul a prevăzut doar posibilitatea, iar
nu obligaţia organului fiscal de a solicita un punct de vedere al persoanei
interesate. Desigur că, în cadrul contestaţiei la executare silită, persoana
interesată îşi poate face toate apărările, putând solicita anularea actului de
executare contestat, încetarea executării înseşi sau anularea titlului
executoriu. In consecinţă, nu se poate reţine încălcarea art. 21, 24 sau 52 din
Constituţie.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, cele statuate anterior de Curte îşi
menţin valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. d) din Ordonanţa
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie ridicată de
Cristian Ploscă în Dosarul nr. 2.383/30/2009 al Judecătoriei Timişoara şi de
Societatea Comercială „Corn Gaby Moln" - S.R.L. în Dosarul nr.
3.012/190/2009 al Judecătoriei Bistriţa.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 octombrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu