REGULAMENT din 14 aprilie 2004
privind regimul exceptarii, pe categorii de intelegeri, decizii luate de
asociatiile de agenti economici si practici concertate, in domeniul
transporturilor maritime, de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din
Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 437 din 17 mai 2004
In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, numita in continuare lege,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
CAP. 1
Scop si definitii
Art. 1
Scopul
Prezentul regulament se aplica consortiilor, in masura in care acestea
furnizeaza servicii de transport maritim international de linie, dinspre sau
catre unul sau mai multe porturi din Romania.
Art. 2
Definitii
Pentru aplicarea prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos
semnifica dupa cum urmeaza:
1. Consortiu - un acord intre doi sau mai multi transportatori maritimi,
prestatori de servicii de transport international maritim de linie, exclusiv
pentru transportul de marfa, cu preponderenta in containere, pe una sau mai
multe relatii de trafic, care are ca obiect operarea in comun a unui serviciu
de transport maritim, in scopul imbunatatirii acestuia fata de cel oferit
individual de membri in absenta acordului, in scopul rationalizarii activitatii
acestora prin intermediul intelegerilor tehnice, operationale si/sau
comerciale, cu exceptia fixarii preturilor;
2. Transport maritim de linie - transportul regulat de marfuri, pe o
anumita ruta sau rute intre porturi, conform orarelor si datelor de navigatie
publicate in avans si disponibil chiar ocazional oricarui utilizator de
transport, la cerere, contra cost;
3. Acord de servicii - un acord contractual incheiat intre unul sau mai
multi utilizatori de transport, pe de o parte, si un membru al consortiului sau
consortiul insusi, pe de alta parte, conform caruia, unui utilizator i se
desemneaza, de catre un membru al consortiului sau consortiul insusi, o
companie care sa-i presteze un serviciu individualizat, de o calitate stabilita
sau special adaptat cerintelor sale, in schimbul angajamentului de a-i
transporta o anumita cantitate de marfuri in decursul unei anumite perioade de
timp;
4. Utilizator de transport - un agent economic (de ex. expeditor,
destinatar, intermediar etc.) care a incheiat sau si-a manifestat intentia de a
incheia un acord contractual cu un consortiu (sau cu unul din membri unui
consortiu) in vederea transportului de marfuri, sau orice asociatie de
intermediari de transport;
5. Actiune tarifara independenta - dreptul unui membru al conferintei de a
oferi, de la caz la caz si in functie de marfa, tarife diferite de cele
stabilite prin tarifarul conferintei, cu conditia instiintarii prealabile a
celorlalti membri ai acordului.
6. Conferinta maritima sau conferinta - un grup de doi sau mai multi
operatori de nave, care presteaza servicii maritime internationale pentru
transportul de marfa pe o ruta speciala sau pe rute in cadrul unor limite
geografice determinate si care au incheiat o intelegere sau un aranjament de
orice natura, in cadrul carora opereaza, in conditii de navlu uniforme sau
comune si orice fel de conditii agreate pentru prestarea de servicii maritime
de linie.
CAP. 2
Exceptari
Art. 3
Acorduri exceptate
(1) Acordurile prevazute la art. 1 si 2 din prezentul regulament, sub
rezerva indeplinirii conditiilor si obligatiilor prevazute in acelasi
regulament, sunt exceptate de la aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din
lege pentru activitatile prevazute la alin. (2) al acestui articol.
(2) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din lege
numai urmatoarele activitati:
a) operarea in comun a serviciilor de transport maritim de linie care
cuprind numai urmatoarele activitati:
(i) coordonarea si/sau fixarea in comun a orarelor de navigatie si
stabilirea porturilor de escala;
(ii) schimbul, vanzarea sau navlosirea incrucisata de spatiu sau de sloturi
pe nave;
(iii) asocierea (pooling) de navele si/sau instalatii portuare;
(iv) utilizarea in comun a unuia sau a mai multor birouri;
(v) asigurarea de containere, echipamente de rulare si alte echipamente
si/sau contracte de inchiriere, leasing sau cumparare de asemenea echipamente;
(vi) utilizarea unui sistem de schimb de date informatizate si/sau a unui
sistem de documentare comun;
b) ajustarea temporara a capacitatilor;
c) operarea sau utilizarea in comun a terminalelor portuare si a
serviciilor aferente (servicii de usurare sau stivuire);
d) participarea la unul sau mai multe dintre urmatoarele pool-uri:
incarcaturi, incasari sau beneficii;
e) exercitarea in comun a drepturilor de vot ale consortiului in conferinta
in care membrii sai opereaza, in masura in care votul, exercitat in comun, are
in vedere activitati proprii consortiului;
f) o structura comuna de comercializare si/sau emiterea unui conosament
comun;
g) orice alta activitate auxiliara celor mentionate de la lit. a) la f),
necesara realizarii acestora.
(3) Urmatoarele clauze sunt considerate a fi activitati auxiliare, in intelesul
alin. (2) lit. g):
a) obligatia membrilor consortiului de a utiliza, pe relatia sau relatiile
de trafic in cauza nave alocate consortiului si de a se abtine de la navlosirea
de spatii pe nave apartinand tertilor;
b) obligatia membrilor consortiului de a se abtine sa aloce sau sa
navloseasca spatii altor transportatori, pe relatia sau relatiile de trafic in
cauza fara autorizarea prealabila a celorlalti membri ai consortiului.
Art. 4
Neutilizarea capacitatii
Exceptarea prevazuta la art. 3 nu se aplica unui consortiu care include
intelegeri privind neutilizarea capacitatilor existente, conform carora
transportatorii de linie, membri ai consortiului, nu utilizeaza un anumit
procent al capacitatii vasului operat in cadrul consortiului.
CAP. 3
Conditii de exceptare
Art. 5
Conditia de baza pentru acordarea exceptarii
Exceptarea prevazuta de art. 3 se aplica doar daca cel putin una din
conditiile de mai jos este indeplinita:
a) intre membrii conferintei, in cadrul careia opereaza consortiul, exista
o concurenta efectiva in materie de preturi, datorata faptului ca membrii sunt
autorizati expres prin prevederile acordului conferintei, in virtutea
obligatiilor statutare sau altfel, sa aplice o actiune de tarifare independenta,
tuturor tarifelor de navlosire stabilite prin tarifarul conferintei; sau
b) intre membrii conferintei, in cadrul careia opereaza consortiul, exista
o concurenta efectiva prin serviciile furnizate, datorita faptului ca prin
acordul conferintei este permis consortiului sa ofere propriile acorduri de
servicii (frecventa si calitate), indiferent de forma, avand libertatea de a
adapta, in orice moment, serviciile pe care le ofera diferitilor utilizatori de
transport; sau
c) intre membrii consortiului exista o concurenta efectiva, reala sau
potentiala, din partea companiilor nemembre ale consortiului, indiferent daca o
conferinta opereaza pe relatia sau relatiile de trafic in cauza.
Art. 6
Conditii privind cota de piata
(1) Pentru a beneficia de exceptarea prevazuta la art. 3, un consortiu, pe
fiecare din pietele pe care opereaza, trebuie sa detina o cota de piata de:
- pana la 30% (calculata prin referire la volumul marfurilor transportate -
tone incarcate sau unitati echivalente de 20 picioare), in conditiile in care
opereaza in cadrul unei conferinte, si
- de pana la 35%, cand opereaza in afara conferintei.
(2) Exceptarea prevazuta in art. 3 continua sa se aplice in conditiile in
care cota de piata, definita in alin. (1) al acestui articol, este depasita cu
cel mult o zecime, pe durata oricarei perioade de doi ani calendaristici
consecutivi.
(3) In conditiile in care una din limitele, specificate in alin. (1) si
(2), este depasita, exceptarea prevazuta la art. 3 va continua sa se aplice pe
o perioada de sase luni, urmatoare sfarsitului de an calendaristic in care s-a
inregistrat depasirea. Aceasta perioada se extinde la 12 luni, in conditiile in
care depasirea se datoreaza retragerii de pe piata a unui transportator care nu
face parte din consortiu.
Art. 7
Procedura de exceptare
(1) Exceptarea prevazuta la art. 3 si 10 se poate aplica si consortiului a
carui cota de piata, pe oricare dintre pietele pe care acesta opereaza,
depaseste limitele stabilite in art. 6, dar, totusi, nu depaseste o cota de
piata de 50% pe niciuna dintre piete, in conditiile in care acordurile in cauza
sunt notificate Consiliului Concurentei conform prevederilor Regulamentului
privind forma, continutul si alte detalii referitoare la notificarile prevazute
in Regulamentul pentru aplicarea dispozitiilor art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, privind
practicile anticoncurentiale.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica doar daca in notificare sau in
documentul care insoteste notificarea se face referire expresa la prezentul
articol.
(3) In situatia in care Consiliul Concurentei nu acorda beneficiul
exceptarii, notificarea facuta in baza prezentului regulament poate fi
convertita intr-o notificare privind obtinerea unei exceptari individuale
conform Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii referitoare la
notificarile prevazute in Regulamentul pentru aplicarea dispozitiilor art. 5 si
6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, privind practicile anticoncurentiale.
Art. 8
Conditii suplimentare
Pentru acordarea exceptarilor prevazute in art. 3 si 10, trebuiesc
indeplinite urmatoarele conditii suplimentare:
a) consortiul trebuie sa permita fiecarui membru sa ofere, in baza unui
contract individual, propriile acorduri de serviciu;
b) acordul consortiului trebuie sa permita companiilor membre sa se retraga
din consortiu fara penalizari financiare sau de alta natura, cum ar fi, in
special, obligatia de a inceta toate activitatile de transport, pe relatia sau
relatiile in cauza, cumulata sau nu cu conditia ca aceasta activitate sa poata
fi reluata numai dupa trecerea unei anumite perioade de timp. Acest drept este
conditionat de acordarea unui preaviz de maxim 6 luni, care poate fi dat dupa o
perioada initiala de 18 luni de la data intrarii in vigoare a acordului.
Totodata, in cazul unui consortiu puternic integrat, care are un pool de
beneficii si/sau implica un grad inalt de investitii, datorate cumpararii sau
navlosirii de catre membrii sai a navelor, in special in scopul infiintarii
sale, termenul maxim de preaviz este de sase luni, care se poate acorda dupa o
perioada initiala de 30 de luni de la intrarea in vigoare a acordului;
c) in conditiile in care un consortiu opereaza cu o structura comuna de
comercializare, fiecare membru al consortiului trebuie sa fie liber sa se
angajeze, fara a fi penalizat, intr-o actiune de comercializare independenta,
cu obligatia unui preaviz de maxim 6 luni.
d) consortiile sau membrii acestora nu trebuie sa aduca prejudicii unor
porturi, transportatori sau utilizatori prin aplicarea unor tarife si conditii
diferite transportului de marfuri identice in zona geografica a acordului,
functie de tara de origine sau de destinatie sau functie de portul de incarcare
sau descarcare, cu exceptia cazului in care aceste preturi sau conditii pot fi
justificate economic.
CAP. 4
Obligatii
Art. 9
Obligatii atasate exceptarii
(1) Obligatiile prevazute in alin. (2) - (5) din acest articol vor fi
anexate exceptarilor prevazute de art. 3.
(2) Utilizatorii sau organizatiile lor reprezentative, se vor consulta cu
consortiul pentru a gasi solutii pentru problemele importante (altele decat
cele pur operationale de importanta minora) privind conditiile si calitatea
serviciilor de transport maritim regulate oferite de consortiu sau membrii sai.
Aceste consultari se vor tine oricand la cererea partilor.
Cu exceptia cazurilor de forta majora, consultarile trebuie sa aiba loc
inainte de implementarea masurilor care constituie subiectul consultarilor.
Daca, in urma unei forte majore, membrii unui consortiu sunt obligati sa puna
in aplicare o decizie inainte de tinerea consultarilor, orice consultare
solicitata va avea loc in termen de 10 zile lucratoare de la data solicitarii.
Cu exceptia unei asemenea forte majore, care va fi mentionata in instiintarea
masurii, aceasta din urma nu va fi facuta publica inaintea consultarilor.
Consultarile se vor tine respectand urmatoarele etape procedurale:
a) inaintea consultarilor, consortiul va instiinta, in scris, cealalta
parte cu privire la detaliile subiectelor care vor face obiectul consultarilor;
b) partile vor face un schimb de opinii in scris sau in cursul intalnirilor
sau sub ambele forme la care reprezentantii consortiului si ai celeilalte parti
vor depune toate eforturile de a ajunge la un punct de vedere comun;
c) in conditiile in care, cu toate eforturile ambelor parti, nu se ajunge
la un punct de vedere comun, acest lucru va fi consemnat si dat publicitatii.
Consiliul Concurentei va fi instiintat de catre oricare dintre parti;
d) cele doua parti, daca este posibil de comun acord, vor stabili un termen
rezonabil pentru finalizarea consultarilor. Acest termen nu va fi mai mic de o
luna, in afara cazurilor exceptionale sau a cazurilor stabilite prin acordul
partilor;
(3) Conditiile privind serviciile de transport maritim, prevazute de
consortiu si membrii sai, inclusiv cele legate de calitatea acestor servicii si
toate modificarile relevante, vor fi puse la dispozitia utilizatorilor de
transport, la cerere, la costuri rezonabile si vor fi disponibile spre
examinare, fara plata, la sediile membrilor consortiului, al consortiului si a
agentilor acestora.
(4) Sentintele arbitrajului si recomandarile conciliatorilor, acceptate de
parti si care rezolva disputele privind practicile consortiului care cad sub
incidenta acestui regulament, daca exista, vor fi notificate neintarziat
Consiliului Concurentei de catre consortiu.
(5) Orice consortiu, care a solicitat beneficiul exceptarii conform acestui
regulament, trebuie, in termenul stabilit de Consiliul Concurentei de la caz la
caz, dar care sa nu fie mai mic de o luna, sa demonstreze, la cererea
Consiliului Concurentei, indeplinirea conditiilor si obligatiilor impuse de
articolele 5, 6, 7 si 8 si alin. (2) si (3), din prezentul articol, si sa
supuna spre analiza Consiliului Concurentei acordul consortiului in cauza, in
limita acestui termen.
Art. 10
Exceptarea acordurilor dintre utilizatorii de transport si consortiu
privind utilizarea serviciilor de transport maritim regulate
Acordurile, deciziile si practicile concertate dintre utilizatorii de
transport sau organizatiile lor reprezentante, pe de o parte si un consortiu
exceptat conform art. 3, pe alta parte, care au in vedere conditiile sau
calitatea serviciilor de transport maritim de linie furnizate de consortiu si
toate problemele generale legate de astfel de servicii rezultate ca urmare a
consultarilor purtate conform prevederilor alin. (2) din art. 9, sunt exceptate
de interdictia prevazuta in art. 5 alin. (1) din lege.
CAP. 5
Prevederi diverse
Art. 11
Secretul profesional
(1) Informatiile dobandite ca urmare a aplicarii prevederilor art. 7 si
alin. (5) din art. 9 vor fi folosite doar in scopul acestui regulament.
(2) Consiliul Concurentei, functionarii si angajatii acestuia nu vor
divulga informatiile primite in urma aplicarii acestui regulament; sunt
incidente prevederile art. 65 din lege.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) nu impiedica publicarea de informatii
generale sau studii care nu contin informatii cu identificarea anumitor agenti
economici sau asociatii de agenti economici.
Art. 12
Retragerea unei exceptari pe categorii
Consiliul Concurentei poate retrage beneficiul exceptarii conform acestui
regulament, in conditiile in care constata ca intr-un anumit caz, un acord,
decizie sau practica concertata, exceptate conform art. 3 din prezentul
regulament, contravine, totusi, conditiilor stabilite de art. 5 alin. (2) din
Legea concurentei nr. 21/1996, mai ales atunci cand:
a) pe relatia de trafic data, concurenta din afara conferintei in care
opereaza consortiul sau din afara unui anumit consortiu nu exista;
b) un consortiu, in mod repetat, nu respecta obligatiile prevazute prin
art. 9;
c) comportamentul unui consortiu produce efecte incompatibile cu
prevederile art. 6 din lege;
d) aceste efecte sunt rezultatul unei sentinte de arbitraj.
Art. 13
Dispozitii finale
Prezentul regulament se pune in aplicare, prin ordin al Presedintelui
Consiliului Concurentei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Prezentul regulament se aplica si acordurilor existente la data intrarii
sale in vigoare.