DECIZIE Nr. 265 din 19 decembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 261, ale
art. 284 alin. 1 si ale art. 288^1 din Codul de procedura civila, astfel cum au
fost modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 151 din 28 martie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 261, ale art. 284 si ale art. 288^1 din Codul de procedura
civila, astfel cum au fost modificate si completate prin Ordonanta Guvernului
nr. 13/1998, exceptie ridicata de Claudia Dumitriu in Dosarul nr. 1.510/2000 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal este prezent Cristian Ghirca. Lipseste autorul exceptiei,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, considerand ca prin textele de lege criticate nu se incalca
principiul liberului acces la justitie si cel al egalitatii in drepturi,
consfintite prin art. 16 alin. (1) si art. 21 din Constitutie, cum de altfel
nici una dintre dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 nu aduce
atingere acestui principiu fundamental. Se mai arata ca aceasta ordonanta a mai
fost supusa criticilor de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
stabilind prin deciziile sale ca dispozitiile criticate sunt conforme
prevederilor constitutionale. Se considera in final ca, neinvocandu-se elemente
noi de natura sa justifice schimbarea jurisprudentei Curtii, exceptia este
neintemeiata si de aceea se solicita respingerea acesteia.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.510/2000,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 261, 284 si 288^1 din
Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Claudia Dumitriu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat
"este tulburat echilibrul procesual care constituie regula procedurala de
baza a procesului civil, creandu-se avantaje pentru o parte, in timp ce
cealalta are paralizata orice posibilitate de actiune, fiind infranta
egalitatea in fata legii". Se mai sustine ca sunt incalcate dispozitiile
art. 21 din Constitutie, precum si ale art. 6 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, prin instituirea a
"doua conditii simultane pentru exercitarea unei cai de atac unice".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia, arata
ca dispozitiile art. 261, 284 si 288^1 din Codul de procedura civila,
modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1998, pe de o parte, incalca
echilibrul procesual - regula de baza a procesului civil -, iar pe de alta
parte, dubla conditie a termenului pentru exercitarea unei cai de atac
constituie un obstacol artificial in ceea ce priveste cenzurarea hotararilor
judecatoresti de catre instanta de control judiciar, o limitare a posibilitatii
de examinare a criticilor indreptate impotriva acestor hotarari.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza exceptia ca fiind
neintemeiata, aratand ca reglementarea adoptata prin Ordonanta nr. 13/1998
contine dispozitii procedurale ce asigura exercitarea in mod egal si in acord
cu prevederile Constitutiei nu numai a cailor de atac, dar si "traducerea
in fapt, cat mai grabnic, a drepturilor recunoscute prin hotararea instantei
judecatoresti, nesupuse nici unei cai de atac". Se mai arata ca aceste
dispozitii nu incalca principiile constitutionale, ci reprezinta tocmai
realizarea unui echilibru intre drepturile si interesele legitime ale ambelor
parti in procesul civil. Imprejurarile invocate de autorul exceptiei constituie
probleme de aplicare a legii si nu de constitutionalitate, conchide Guvernul.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile partii prezente, punctul de
vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Curtea observa ca, desi autorul exceptiei critica intregul text al art. 284
din Codul de procedura civila, din examinarea cererii prin care a fost ridicata
exceptia de neconstitutionalitate rezulta ca in realitate au fost avute in
vedere numai prevederile alin. 1 al acestui articol, care au fost modificate
prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1998. Asa fiind, Curtea urmeaza sa se pronunte
asupra exceptiei de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 261, ale
art. 284 alin. 1 si ale art. 288^1 din Codul de procedura civila, astfel cum au
fost modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1998, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, texte
al caror continut este urmatorul:
Art. 261
"Hotararea se da in numele legii si va cuprinde:
1. aratarea instantei care a pronuntat-o si numele judecatorilor care au
luat parte la judecata;
2. numele, domiciliul sau resedinta ori, dupa caz, denumirea si sediul
partilor, calitatea in care s-au judecat; numele mandatarilor sau al
reprezentantilor legali si al avocatilor;
3. obiectul cererii;
4. dispozitivul;
5. calea de atac si termenul in care se poate exercita;
6. aratarea ca pronuntarea s-a facut in sedinta publica, precum si
semnaturile judecatorilor si ale grefierului. Lipsa semnaturilor poate fi
complinita oricand.
Parerea judecatorilor ramasi in minoritate se va consemna in josul
hotararii.
Hotararea se va comunica partilor, in copie, in cazul in care aceasta este
necesar pentru curgerea termenului de exercitare a unei cai ordinare de atac.
Comunicarea se va face in termen de 7 zile de la pronuntarea hotararii.
In cazul in care impotriva hotararii se declara una dintre caile de atac
prevazute de lege, se vor redacta, sub semnatura judecatorilor, motivele de
fapt si de drept care au format convingerea instantei, precum si motivele
pentru care s-au inlaturat cererile partilor, care vor face corp comun cu
hotararea. Parerea motivata a judecatorilor ramasi in minoritate va trebui
redactata in acelasi timp cu motivarea hotararii.
Hotararile pronuntate de instanta de recurs vor cuprinde, in toate
cazurile, atat mentiunile prevazute la alin. 1, cat si motivarea instantei.
Redactarea hotararii se va face in termen de 20 de zile de la pronuntare.
Daca instanta a fost alcatuita din mai multi judecatori, presedintele va
putea insarcina pe unul dintre ei cu redactarea hotararii si, daca este cazul,
a motivarii.
In cazul in care, dupa pronuntare, unul dintre judecatori este in
imposibilitate de a semna hotararea sau motivarea, presedintele instantei o va
semna in locul sau, iar daca cel in imposibilitate sa semneze este grefierul,
hotararea va fi semnata de grefierul-sef, facandu-se mentiune despre cauza care
l-a impiedicat pe judecator sau pe grefier sa semneze hotararea ori, daca este
cazul, motivarea.
Daca partea prezenta la pronuntarea hotararii in sedinta publica solicita
motivarea acesteia, dispozitiile alin. 5 se aplica in mod corespunzator. Despre
toate acestea se va lua act prin incheiere.";
Art. 284 alin. 1
"Termenul de apel este de 15 zile de la comunicarea hotararii
redactate, dupa caz, potrivit art. 261 alin. 1 si 2 sau alineatul ultim al
aceluiasi articol, daca legea nu dispune altfel.";
Art. 288^1
"Dupa comunicarea motivarii hotararii potrivit art. 288, partile vor
motiva apelul in fapt si in drept, prezentand si dovezile invocate in
sustinerea apelului, intr-un termen de 15 zile de la comunicare. In cazul
prevazut de art. 261 alineatul ultim, termenul pentru motivarea apelului se
socoteste de la comunicarea hotararii.
Cand dovezile propuse sunt martori sau inscrisuri nearatate la prima instanta,
se vor aplica in mod corespunzator dispozitiile art. 112 pct. 5.
Presedintele va inainta instantei de apel dosarul, impreuna cu apelurile
facute, numai dupa implinirea termenului de motivare a apelului pentru toate
partile.
Cu toate acestea, apelul va fi trimis de indata, daca s-a facut cerere
pentru suspendarea executarii hotararii primei instante."
Autorul exceptiei considera ca aceste texte de lege incalca prevederile
art. 16 alin. (1) si ale art. 21 din Constitutie, precum si prevederile art. 6
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, intrucat este tulburat echilibrul procesual, fiind totodata
instituite doua conditii simultane pentru exercitarea unei cai de atac unice.
Cu privire la constitutionalitatea Ordonantei Guvernului nr. 13/1998 in
ansamblul ei, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin numeroase decizii, cum
sunt, de exemplu, Decizia nr. 61 din 20 aprilie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, si Decizia nr. 63 din
11 aprilie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 328
din 14 iulie 2000. Prin aceste decizii Curtea Constitutionala a statuat ca
dispozitiile din Ordonanta Guvernului nr. 13/1998, referitoare la necomunicarea
motivarii hotararilor neatacate cu apel sau recurs, nu ingradesc accesul liber
la justitie si nu contravin prevederilor art. 21 din Constitutie, potrivit
carora: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
Aceasta pentru ca toate partile procesului iau cunostinta de modul de
solutionare a acestuia si isi pot exprima nemultumirea fata de solutia
instantei de judecata prin exercitarea cailor de atac. Cu acelasi prilej s-a
aratat ca dispozitiile ordonantei nu contravin nici prevederilor art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Sub acest aspect Curtea a retinut ca ordonanta cuprinde unele norme de
modificare si completare a Codului de procedura civila, referitoare la
motivarea hotararilor judecatoresti, la cererea si termenul de apel, la
motivarea si comunicarea apelului ori recursului, care nu ingradesc dreptul persoanei
de a se adresa instantelor de judecata competente in cazul in care le sunt
incalcate drepturile. Potrivit dispozitiilor acestei ordonante, partile din
proces nemultumite de solutia instantei de judecata pot exercita caile de atac,
motivele apelului sau ale recursului urmand sa fie redactate dupa motivarea
sentintei.
Considerentele care au stat la baza deciziilor mentionate mai sus sunt
valabile si in speta de fata, neintervenind elemente noi care sa determine
modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
In ceea ce priveste critica privind pretinsa incalcare a prevederilor art.
16 alin. (1) din Constitutie, nici aceasta nu poate fi primita. Curtea
Constitutionala a decis in mod constant ca nu este contrara acestui principiu
instituirea unor reguli speciale pentru anumite categorii de litigii, inclusiv
in ceea ce priveste caile de atac, atata timp cat ele asigura egalitatea de
tratament juridic a cetatenilor aflati in aceeasi situatie. In acest sens sunt,
de exemplu, Decizia nr. 70 din 15 decembrie 1993, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie 1993, si Decizia nr. 85
din 27 iulie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
209 din 11 august 1994.
De altfel, imprejurarea invocata de autorul exceptiei privind ipoteza
declararii unui apel tardiv nu constituie o problema de constitutionalitate, ci
una de aplicare a legii, care excede competentei Curtii Constitutionale, in
lumina prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 261, ale
art. 284 alin. 1 si ale art. 288^1 din Codul de procedura civila, astfel cum au
fost modificate si completate prin Ordonanta Guvernului nr. 13/1998, exceptie
ridicata de Claudia Dumitriu in Dosarul nr. 1.510/2000 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 decembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu