DECIZIE Nr. 3 din 13 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si 7
din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului juridic
privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea de masuri pentru
combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a programelor
pentru calculator, aprobata cu modificari prin Legea nr. 213/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 97 din 2 februarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Transglobal Media" - S.R.L. din
Bucuresti in Dosarul nr. 2.379/CV/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
VIII-a conflicte de munca si litigii de munca.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca textele de lege
criticate instituie o masura pentru combaterea distributiei neautorizate a
videogramelor, marcajul holografic reprezentand o garantie a protectiei
drepturilor de autor. Se apreciaza ca reglementarile Ordonantei Guvernului nr.
124/2000 dau expresie principiului constitutional privind garantarea dreptului
de proprietate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
2.379/CV/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si
litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si 7 din Ordonanta Guvernului nr.
124/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Transglobal
Media" - S.R.L. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea arata ca prin
dispozitiile art. 5 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 213/2002, care prevad eliberarea marcajelor
holografice contra cost, produsele finite neputand fi comercializate fara
aceste marcaje, statul, in calitate de emitent al acestora si de beneficiar al
sumelor incasate, incalca dreptul de proprietate asupra bunurilor in cauza. Mai
mult, sunt infrante si dispozitiile constitutionale prevazute de art. 53 alin.
(3) din Constitutie, deoarece se creeaza o contributie financiara suplimentara
in sarcina comerciantilor, in conditiile in care nu se justifica o situatie
exceptionala.
Se mai arata ca obligativitatea cumpararii marcajelor holografice la
preturi nedeterminate anterior, ca si interdictia revanzarii acestora,
constituie o nesocotire grava a dispozitiilor constitutionale invocate,
intrucat creeaza un monopol in beneficiul statului care, pe aceasta cale, isi
vinde produsele ca orice alt comerciant, interzicandu-i cumparatorului sa le
revanda sau sa le inapoieze, solicitand restituirea pretului platit.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de
munca apreciaza ca textele de lege criticate nu infrang dispozitiile
constitutionale referitoare la dreptul de proprietate, care prevad in mod
expres posibilitatea legiuitorului de a limita prerogativele acestui drept,
fara ca in acest mod sa fie adusa o restrangere a dreptului de proprietate
asupra videogramelor, in conditiile in care scopul aplicarii marcajelor
holografice este acela al protejarii drepturilor de autor si combaterii
pirateriei in domeniul audiovizual. Aceasta imprejurare reprezinta o situatie
exceptionala, care se incadreaza in dispozitiile art. 53 alin. (3) din
Constitutie si justifica instituirea unor contributii suplimentare.
In concluzie, instanta apreciaza ca exceptia invocata este neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca, in aplicarea principiilor constitutionale prevazute de
art. 41 si art. 135 alin. (6), legiuitorul a stabilit prin Ordonanta Guvernului
nr. 124/2000 masuri in vederea combaterii, producerii, distribuirii,
reproducerii sau comercializarii neautorizate a videogramelor pe teritoriul
Romaniei. Se apreciaza ca protectia concurentei loiale, prin protejarea
titularilor dreptului de autor sau ai drepturilor conexe impotriva pirateriei,
se inscrie pe deplin in "situatia exceptionala", prevazuta de art. 53
alin. (3), pentru care s-a instituit, prin norme la nivel de lege,
obligativitatea aplicarii marcajului holografic pe fiecare exemplar de
videograma ce urmeaza a fi comercializat sau inchiriat.
Prin urmare, se considera ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 213/2002, este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului
juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea de masuri
pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a
programelor pentru calculator, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 427 din 2 septembrie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr.
213/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 324 din 16
mai 2002. Textele de lege criticate au urmatorul continut:
- Art. 5: "(1) Marcajul holografic se elibereaza contra cost de catre
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor.
(2) Cheltuielile pentru realizarea si eliberarea marcajelor holografice se
finanteaza din bugetul alocat Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor.
(3) La pretul de cost al marcajelor holografice se adauga un procent de 10%
din valoarea acestora, care se face venit la Fondul Cultural National.
(4) Sumele incasate de Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, potrivit
alin. (1), se varsa la bugetul de stat, cu exceptia sumelor cuvenite Fondului
Cultural National, care se vireaza pana la data de 15 a lunii urmatoare celei
in care acestea s-au incasat.";
- Art. 7: "(1) Marcajul holografic se va aplica de catre persoanele
fizice sau juridice mentionate la art. 4 alin. (1) pe fiecare exemplar al videogramei,
inainte de a fi comercializata sau inchiriata.
(2) Revanzarea marcajelor holografice sau aplicarea acestora pe videograme
cu alte titluri decat cele pentru care au fost solicitate este interzisa.
(3) In primele 15 zile ale fiecarui trimestru persoanele prevazute la art.
4 alin. (1) vor depune la Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor documentele
din care sa rezulte numarul videogramelor pe care au fost aplicate marcaje
holografice, tipul suportului acestora, precum si titlurile operelor audiovizuale
fixate pe videograme, conform anexelor la facturile fiscale."
Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 41 alin. (1), art. 49, art. 53 alin. (3) si art. 135 alin. (6)
din Constitutia Romaniei, care, ulterior sesizarii, a fost modificata si
completata prin Legea de revizuire nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, republicata de Consiliul
Legislativ, in temeiul art. 152 din Constitutie, in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din data de 31 octombrie 2003, cu reactualizarea
denumirilor si dandu-se textelor o noua numerotare. Dupa republicare, textele
constitutionale invocate au numerotarea si continutul urmatoare:
- Art. 44 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.";
- Art. 56 alin. (3): "Orice alte prestatii sunt interzise, in afara
celor stabilite prin lege, in situatii exceptionale.";
- Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privata este inviolabila, in
conditiile legii organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca Ordonanta Guvernului nr. 124/2000, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 213/2002, are drept scop stabilirea unor masuri in vederea combaterii
producerii, distribuirii, reproducerii sau comercializarii neautorizate a
programelor pentru calculator si a videogramelor pe teritoriul Romaniei.
Astfel, instituirea obligativitatii marcajului holografic, ca o conditie pentru
comercializarea videogramelor destinate comercializarii sau inchirierii, are
drept finalitate protejarea drepturilor de autor si a drepturilor conexe
impotriva valorificarii neautorizate. Asa fiind, reglementarea in cauza nu
contravine, ci, dimpotriva, da expresie, intr-un domeniu particular, dar de
larg interes, principiului constitutional al garantarii dreptului de
proprietate.
Intrucat aceste marcaje au rolul de a legitima comercializarea produselor
pe care sunt aplicate, atestand plata taxelor legale, ele nu pot deveni obiect
al dreptului de proprietate al platitorului, care deci nu poate pretinde
prerogativa dispozitiei in ceea ce le priveste. Prin urmare, apare evidenta
necesitatea interzicerii revanzarii marcajelor holografice sau aplicarea
acestora pe videograme cu alte titluri decat cele pentru care au fost
solicitate, recunoasterea unei asemenea posibilitati echivaland cu lipsirea
marcajelor de eficienta practica pentru care au fost instituite, oferind camp
liber eludarii dispozitiilor legale.
Nu exista deci nici o justificare in raport cu care sa se poata retine
incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 44 alin. (1) si art. 136 alin.
(5).
In ceea ce priveste incalcarea art. 56 alin. (3) din Constitutie, Curtea
constata ca nu poate fi pusa in discutie existenta unei situatii exceptionale
si nici nu exista vreun temei in raport cu care taxele percepute pentru
eliberarea marcajelor holografice sa fie considerate drept "alte prestatii",
in acceptiunea alin. (3) al art. 56 din Constitutie, ceea ce ar fi fost de
natura sa antreneze incidenta acestuia. In realitate, perceperea taxelor
respective pentru obtinerea dreptului de a exercita o activitate comerciala
producatoare de beneficii, cu luarea in considerare si protejarea interesului
general, ca si a drepturilor si intereselor legitime ale altor subiecte de
drept, da expresie prevederilor cu caracter principial ale alin. (1) si (2) ale
art. 56 din Constitutie. Asa fiind, alin. (3) al aceluiasi articol, invocat ca
text de referinta in sustinerea criticii, avand un alt domeniu de aplicare, nu
are cum sa fie incalcat prin dispozitiile legale deduse controlului de
constitutionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 124/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Transglobal Media" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
2.379/CV/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si
litigii de munca.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu