Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 44 din 21 august 2001

pentru ratificarea Memorandumului de finantare PHARE dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind participarea Romaniei la programele comunitare "Leonardo da Vinci II", "Socrates II", "Youth for Europe" si la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice - RO0001, semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 525 din 31 august 2001


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si ale art. 1 pct. I.7 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    Art. 1
    Se ratifica Memorandumul de finantare PHARE dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana privind participarea Romaniei la programele comunitare "Leonardo da Vinci II", "Socrates II", "Youth for Europe" si la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice - RO0001, semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000.
    Art. 2
    In cadrul contractelor incheiate potrivit memorandumului de finantare cu contractantii locali pentru executarea de lucrari, precum si pentru furnizarea de bunuri si servicii platile pot fi efectuate si in moneda euro.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul integrarii europene,
                         Hildegard Carola Puwak

                         Ministrul afacerilor externe,
                         Mircea Geoana

                         p. Ministrul educatiei si cercetarii,
                         Vasile Molan,
                         secretar de stat

                         Ministrul tineretului si sportului,
                         Georgiu Gingaras

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

                         MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
    au convenit urmatoarele:

    Masura la care se face referire la art. 1 va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie 1991 intre Comisie si Beneficiar si completat cu prevederile prezentului memorandum si cu Prevederile speciale anexate la acesta.

    Art. 1
    Natura si obiectul
    Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui, sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
    Numarul programului: RO0001
    Titlul:
    Participarea Romaniei la programele comunitare "Leonardo da Vinci II", "Socrates II", "Youth for Europe" si Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice
    Durata: pana la 31 decembrie 2000
    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 11.905.920 euro, denumita in continuare finantare gratuita.
    Art. 3
    Durata si data de expirare
    Pentru prezenta masura finantarea gratuita este disponibila pentru contractare pana la 30 decembrie 2000, facand obiectul reglementarilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul finantarii gratuite este 30 iunie 2001. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita. Comisia poate totusi, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a datei de expirare a perioadei de contractare sau de plati, daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a platilor din finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul masurii, va fi adresata:

    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene in Romania
    Str. Grigore Mora nr. 11
    71278 Bucuresti
    Romania
    Telefon: (40-1) 203.54.00
    Fax: (40-1) 230.24.53

    Pentru Beneficiar:
    Guvernul Romaniei
    Ministerul Afacerilor Externe
    Departamentul afacerilor europene
    Aleea Modrogan nr. 14, sectorul 1
    Bucuresti
    Romania

    Art. 5
    Numarul de exemplare
    Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru finantarea gratuita.
    Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
    Semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000.

                          Pentru Beneficiar,
                            Petre Roman,
            ministru de stat, ministrul afacerilor externe,
                  coordonator national al asistentei

                          Pentru Comunitate,
                           Fokion Fotiadis,
             seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania

    Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
    Anexa nr. 2: Prevederi speciale (anexa C)
    Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Uniunii Europene.

    ANEXA 1 (A si B)

                              ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2(C).
    Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice divergenta legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor cooperari convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                          Eugen Dijmarescu,
                          ministru de stat
                               ROMANIA

                          Frans Andriessen,
                 vicepresedinte al Comisiei Europene
                             COMUNITATEA

    ANEXA A

                          CONDITII GENERALE
                privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    Titlul I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data expirarii memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data expirarii memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data expirarii memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    Titlul II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, conform principiilor de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua etape, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat mai repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    Titlul III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari de livrari sau de servicii persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau de servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele recrutate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    Titlul IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate - Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    Titlul V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica din timp autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii susmentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea masurilor
    In urmarirea executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura, care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa terminarea acesteia.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    Titlul VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - divergente
    1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
    2. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntarii printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                               ARBITRAJ

    Orice divergenta intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru, denumit in continuare conducator, va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2(C)

                           PREVEDERI SPECIALE

    1. Rezumat

    Cele zece tari candidate din Europa Centrala si de Est (ECE) au continuat in anul 1999 sa participe din ce in ce mai mult la diferite programe comunitare deschise in mod curent pentru aceste tari, pe baza deciziilor relevante ale Consiliului de asociere, ce definesc termenii si conditiile pentru participare.
    Incepand cu anul 2000 3 programe noi in domeniile invatamantului, formarii profesionale si tineretului, respectiv "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" si "Youth", le continua pe cele precedente, la care au participat in 1999 toate tarile ECE. Participarea la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice, care a inceput in 1999, va continua in perioada 2000 - 2002.
    Pentru a participa la aceste programe tarile ECE vor trebui sa plateasca in fiecare an o contributie financiara stabilita prin deciziile Consiliului de asociere. Aceasta contributie va fi adaugata la bugetul programelor. Ea nu va fi rambursata tarilor ECE daca la sfarsitul anului rezultatele nu vor fi pe masura contributiei platite. Toate tarile ECE si-au exprimat dorinta de a folosi o parte din alocatiile PHARE national ce le revin ca o completare a bugetului lor national, pentru a-si finanta contributia ca bilet de intrare in majoritatea acestor programe. Data fiind programarea diverselor activitati din cadrul acestor programe, este necesar ca aceste fonduri PHARE sa fie disponibile la inceputul anului.
    In vederea participarii in anul 2000 a celor 10 tari ECE (Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia) la urmatoarele programe se propune acum Comitetului de gestiune PHARE sprijinul PHARE solicitat pentru cele 10 tari, dupa cum urmeaza:
    - Programele "Socrates II", "Leonardo da Vinci II" si "Youth"
    - Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice (cu exceptia Republicii Cehe).

    2. Cadru general

    Consiliul European, intrunit in decembrie 1999, a confirmat procesul de extindere lansat la intalnirea din decembrie 1997 de la Luxemburg. Strategia intarita de preaderare, definita in 1997, a fost reiterata si include participarea celor 13 state candidate la programele comunitare, ca parte importanta a unei astfel de strategii.
    In ceea ce priveste cele 10 tari ECE candidate, participarea la programele comunitare este stabilita prin respectivele acorduri europene. Potrivit acestor prevederi specifice:
    - aceste state pot participa la programele comunitare intr-o gama larga de domenii, stabilite de o maniera nelimitativa;
    - va depinde de fiecare consiliu de asociere sa decida termenii si conditiile participarii;
    - tarile ECE vor suporta, fiecare in parte, costul participarii. Totusi Comunitatea ar putea decide sa asigure sprijin financiar suplimentar din alocarile PHARE national.
    In acest context Consiliul European a precizat la Luxemburg ca statele candidate ar trebui sa isi sporeasca continuu contributia financiara, dar a fost de acord ca PHARE, in cazul in care este necesar, trebuie sa continue sa participe la finantarea partiala a contributiilor financiare ale acestor tari pana la aproximativ 10% din alocarile PHARE, "fara a include participarea la programul-cadru din domeniul cercetarii si dezvoltarii".
    Cele 10 tari ECE au participat din ce in ce mai mult la diferitele programe comunitare deschise in mod curent pentru acestea, pe baza a mai mult de 100 de decizii ale Consiliului de asociere, care definesc termenii si conditiile pentru astfel de participari.
    In cazul programelor din domeniul invatamantului, formarii profesionale si pentru tineret, toate tarile ECE au participat in anul 1999 la ultimul an al programelor "Leonardo da Vinci", "Socrates" si "Youth for Europe". Pentru unele dintre aceste state participarea la aceste programe a inceput inca din anul 1997, altele s-au alaturat acestor programe incepand cu anul 1998, iar ultimele doua state - in anul 1999.
    Decizia Consiliului din 26 aprilie 1999*1), care stabileste faza a doua a programului comunitar de actiune pentru formarea vocationala din cadrul programului "Leonardo da Vinci", denumit in continuare programul Leonardo da Vinci II, si decizia din 16 decembrie 1999*2) a Parlamentului European si a consiliului privind faza a doua a programului comunitar de actiune din domeniul invatamantului "Socrates", denumit in continuare programul Socrates II, stipuleaza ca cele doua programe vor fi deschise participarii tarilor ECE, in conformitate cu conditiile stabilite prin acordurile europene, in protocoalele aditionale la acestea si in deciziile consiliilor de asociere respective. O prevedere similara este inclusa in proiectul de decizie a Parlamentului European si a Consiliului privind programul comunitar de actiune "Youth", aflat in proces de adoptare.
    Pentru a permite tarilor ECE sa participe la aceste programe noi inca de la inceput Comisia a elaborat o propunere pentru adoptarea a doua decizii de catre fiecare consiliu de asociere, una pentru cele doua programe aflate deja in vigoare, "Leonardo da Vinci II" si "Socrates II", si una pentru programul "Youth". Este de asteptat ca decizia propusa cu privire la programele "Leonardo da Vinci II" si "Socrates II" sa fie adoptata prima, intr-un viitor foarte apropiat, iar decizia propusa cu privire la programul "Youth" sa fie adoptata de indata ce decizia de instituire a programului va intra in vigoare.
    In ceea ce priveste programele de cercetare si dezvoltare, deciziile Consiliului de asociere au fost adoptate in anul 1999 si stipuleaza participarea tuturor statelor candidate la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice pentru anii 1999 - 2002.
------------
    *1) OJ L 146/99 din 11 iunie 1999, p. 33.
    *2) OJ L 28/00 din 3 februarie 2000, p. 1.

    3. Evaluarea politicii

    Participarea tarilor ECE la programele comunitare a fost considerata de catre Consiliul European drept una dintre caracteristicile principale ale strategiei consolidate de preaderare. Participarea acestor tari nu numai ca va contribui la realizarea prevederilor cu privire la cooperarea economica, stiintifica si culturala din cadrul acordurilor europene, dar totodata ofera posibilitatea acestor state sa se familiarizeze cu politicile Uniunii si cu metodele de lucru.
    Toate tarile ECE au participat deja la programele comunitare "Leonardo da Vinci", "Socrates" si "Youth for Europe", precum si la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice. Ele si-au exprimat interesul deosebit ca actiunile intreprinse sa poata continua fara nici o intrerupere in cadrul programelor educationale succesoare. Confirmarile interesului real privind aceasta participare sunt puse in evidenta la nivel guvernamental, asa cum este cazul alocarilor bugetare care trebuie destinate acestui scop. Alocarile considerate necesare pentru participarea la aceste programe vor fi mult mai semnificative decat cele necesare pentru participari similare la alte programe comunitare.
    Programele "Leonardo da Vinci", "Socrates" si "Youth", precum si Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice constituie o parte insemnata a acquisului comunitar din domeniile invatamantului, formarii profesionale, tineretului si cercetarii. Participarea la aceste programe va permite cetatenilor si administratiilor nationale ale tarilor ECE si statelor membre sa dezvolte cooperarea si retelele de schimb si trebuie sa conduca la accelerarea integrarii acestor tari intr-o Europa a cunoasterii si la sprijinirea pregatirii pentru aderarea la Uniunea Europeana. De o participare deplina vor beneficia atat tarile ECE, cat si Uniunea Europeana. Aceasta va sprijini dezvoltarea economica in tarile ECE. De asemenea, aceasta va contribui la realizarea progresiva a obiectivului privind instruirea personalului din administratia publica implicata in programele comunitare, ceea ce corespunde de altfel "constructiei institutionale", o prioritate majora pentru PHARE in contextul strategiei de preaderare.

    4. Costuri si planul de finantare

    Dupa cum s-a propus Consiliului de catre Comisie in comunicarea sa din 20 decembrie 1999 privind "Participarea statelor candidate la programele, agentiile si comitetele Comunitatii", se vor aplica noi modalitati financiare pentru a se simplifica managementul participarii statelor candidate.
    In fiecare an fondurile vor fi transferate direct statului interesat, pentru a-l sprijini sa isi plateasca contributia pana la termenul limita cerut de program.
    Spre deosebire de prevederile deciziilor anterioare ale Consiliului de asociere referitoare la participarea la generatia anterioara de programe, contributiile financiare de la o tara candidata, daca nu vor fi folosite pentru participanti din acea tara, nu vor fi rambursate tarii interesate si nici nu vor fi deduse din contributiile sale pentru anul urmator. In consecinta, eventualele sume necheltuite ar putea fi utilizate pentru a acoperi costul subventiilor sau al altor ajutoare financiare acordate de programe participantilor individuali sau institutionali dintr-o alta tara. In mod similar nivelul participarii fiecarei tari ECE va depinde de rezultatele selectiei proiectelor, dar nu va fi limitat la suma exacta a contributiei sale financiare, cum s-a intamplat in trecut.
    Pentru a evita orice dezechilibru bugetar in detrimentul statelor membre sau al statelor candidate si pentru a se asigura un impact cat se poate de neutru al participarii acestor tari asupra bugetului programelor, disponibil pentru statele membre, contributiile pe care statele candidate trebuie sa le plateasca pentru participarea la programe au fost calculate astfel incat sa se obtina o corelare optima cu capacitatea lor de absorbtie.
    Astfel contributia financiara ceruta pentru fiecare tara pentru a-si acoperi costurile participarii la fiecare dintre aceste programe a fost calculata de catre serviciile respective ale Comisiei pe baza urmatoarelor elemente:
    1. in ceea ce priveste programele educationale:
    - bugetul programului ("Leonardo da Vinci II") sau proiectul de buget preliminar ("Socrates II" si "Youth");
    - parametrii obiectivi, cum ar fi: populatia, distanta sau alti parametri specifici inerenti programului respectiv;
    - capacitatea de absorbtie a acestor state, dupa cum a rezultat din experienta anterioara a participarii lor la prima generatie a programelor;
    2. in ceea ce priveste Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice:
    - parametrii obiectivi inerenti acestui program, luandu-se totodata in considerare produsul intern brut al tarii ECE respective. Totusi, deoarece se pot ivi unele dificultati in ceea ce priveste contributiile financiare cerute de la aceste state, acestora li se ofera - in plus fata de fondurile PHARE - o reducere de aproximativ 29% din contributiile lor totale teoretice, calculate pe baza PIB, care va fi aplicata, pentru al cincilea program-cadru, in mod regresiv, pe o perioada de 4 ani (1999 - 2002).
    Toate tarile ECE (cu exceptia Republicii Cehe in ceea ce priveste al cincilea program-cadru) au decis sa utilizeze o parte din alocatiile PHARE national pentru a-si cofinanta contributia financiara. Nivelul pana la care fondurile PHARE vor fi utilizate in 2000 difera de la o tara la alta. Unele tari au optat pentru plata in fiecare an a unor parti din bugetul lor national si din PHARE, mai mult sau mai putin egale. Alte tari trag foarte mult din alocarea lor PHARE in primul an, dar au fost incurajate sa isi sporeasca in mod constant propriul efort financiar pe parcursul urmatorilor ani. Costurile administrative vor fi acoperite de aceste tari din propriile bugete de stat.
    Pentru programele "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" si "Youth", contributia financiara solicitata si convenita in fiecare tara si defalcarea sa exacta intre PHARE si bugetul de stat sunt specificate in proiectele de decizii ale Consiliului de asociere.
    Pentru Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice sprijinul total PHARE pe o perioada de 4 ani nu va depasi 33% din contributia teoretica calculata pe baza PIB (daca nu a fost oferita nici o reducere).
    Fondurile PHARE necesare in anul 2000 pentru cele 10 tari ECE (Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia) in ceea ce priveste participarea la programele "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" si "Youth", precum si la Al V-lea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice (PC.5), sunt cele prevazute in tabelul de mai jos.

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    A - TOTAL programe educationale
    B - TOTAL programe educationale + PC.5
    C - Codul memorandumului de finantare
________________________________________________________________________________
(in euro)  Socrates   Youth    Leonardo      A         PC.5        B        C
________________________________________________________________________________
Bulgaria  3.745.110   517.300  2.880.000  7.142.410  1.654.526  8.796.936 BG0001
________________________________________________________________________________
Republica 3.783.000   840.000  1.900.500  6.523.500          0  6.523.500 CZ0001
Ceha
________________________________________________________________________________
Estonia     305.000   250.000    337.000    892.000    545.001  1.437.001 ES0001
________________________________________________________________________________
Ungaria   2.384.000   760.000  1.267.000  4.411.000  5.562.839  9.973.839 HU0001
________________________________________________________________________________
Letonia     357.600   231.600    449.200  1.038.400    814.572  1.852.972 LE0001
________________________________________________________________________________
Lituania    638.000   340.000    664.500  1.642.500    768.730  2.411.230 LI0001
________________________________________________________________________________
Polonia   7.665.470 2.505.800  4.109.110 14.280.380 16.149.850 30.430.230 PL0001
________________________________________________________________________________
Romania   3.846.500 1.252.000  2.146.850  7.245.000  4.660.920 11.905.920 RO0001
________________________________________________________________________________
Slovacia  1.456.700   926.800  1.430.800  3.814.300  2.613.600  6.427.900 SR0001
________________________________________________________________________________
Slovenia    406.658   329.660    469.710  1.206.028  1.500.000  2.706.028 SL0001
________________________________________________________________________________
TOTAL:   24.588.038 7.953.160 15.654.320 48.195.518 34.270.038 82.465.556
________________________________________________________________________________

    Fondurile PHARE care privesc programele educationale vor fi transferate numai dupa intrarea in vigoare a deciziilor corespunzatoare ale Consiliului de asociere.
    Fondurile PHARE care privesc Al cincilea program-cadru acopera, de asemenea, participarea a 6 dintre aceste state (Bulgaria, Ungaria, Letonia, Romania, Slovacia si Slovenia) la Al cincilea program-cadru al Comunitatii Europene a Energiei Atomice (Euratom) pentru cercetare si activitati de formare profesionala.
    Aceste fonduri vor fi transferate, conform regulilor PHARE, prin linia bugetara B 7 - 030 catre statele interesate, pe baza unor memorandumuri de finantare separate. Impreuna cu contributia proprie de la bugetul de stat fondurile PHARE vor constitui contributia nationala a statului, din care se vor face plati ca raspuns la solicitarile de fonduri facute de Directia generala educatie si cultura si, respectiv, de Directia generala cercetare din cadrul Comisiei.
    Contributia totala va intra in bugetul Uniunii Europene ca venit alocat, care va da nastere unor alocari suplimentare deschise prin liniile bugetare B 3 - 1001, B 3 - 1010, B 3 - 1021, pentru programele educationale, si B 6 - 451 (JRC) si B 6 - 551 (actiuni indirecte), pentru programele de cercetare.
    Fondurile PHARE vor fi astfel transferate incat sa permita tarilor ECE sa isi plateasca contributia nationala la timp.
    Termenul prevazut pentru efectuarea platilor este urmatorul:
                           ____________
                          | Iunie 2000 |
     _____________________|____________|
    | Sume platite | euro | 82.465.556 |
    |______________|______|____________|
    |              |   %  |     100%   |
    |______________|______|____________|

    5. Aranjamente de implementare

    Fondurile PHARE vor fi transferate tuturor tarilor interesate prin memorandumuri de finantare separate. Datorita specificitatii acestui program fondurile vor fi transferate intr-o singura transa Fondului National al fiecarei tari. Fondul National va fi responsabil de transferarea fondurilor inapoi catre Comisie, impreuna cu contributia nationala, ca urmare a solicitarii de fonduri a Directiei generale educatie si cultura si, respectiv, a Directiei generale cercetare din cadrul Comisiei. Art. 4 din Memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului National nu se va aplica in acest caz particular. Totusi trebuie remarcat faptul ca pentru fiecare program contributia PHARE poate fi transferata numai dupa intrarea in vigoare a deciziilor corespunzatoare ale Consiliului de asociere. In cazul in care exista o intarziere in intrarea in vigoare a deciziei Consiliului de asociere, plata catre Fondul National poate fi impartita in doua sau mai multe transe, pentru a permite continuarea contributiei PHARE pentru acele programe care sunt gata.
    Implementarea participarii tarilor ECE la programele "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" si "Youth" si la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice se va face potrivit regulilor fiecaruia dintre aceste programe.
    Proiectele si initiativele trimise de participantii din tarile ECE vor fi supuse acelorasi conditii, reguli si proceduri aferente acestor programe care se aplica si in statele membre, cu privire la:
    - trimiterea, evaluarea si selectia cererilor si proiectelor;
    - responsabilitatile structurilor nationale in implementarea programelor;
    - activitatile care au legatura cu monitorizarea participarii lor la programe.
    Programele "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" si "Youth" vor fi implementate de Comisie in stransa colaborare cu autoritatile nationale. Se vor aplica aceleasi aranjamente ca si pentru statele membre ale Uniunii. Pentru aceste programe structurile descentralizate desemnate de statele participante (agentiile "Socrates" si "Youth" si unitatile nationale de coordonare "Leonardo da Vinci") au un rol esential in realizarea programelor si vor lucra in stransa colaborare cu autoritatile nationale responsabile din domeniile invatamantului, formarii profesionale si, respectiv, tineret. Structurile nationale sunt in special responsabile de selectia si managementul componentei descentralizate a activitatilor programului, care a crescut in comparatie cu generatia anterioara de programe. Ele opereaza potrivit liniilor directoare ale programului, definite de Comisia Europeana in urma consultarilor cu comitetele programului si pe baza unui contract cu Comisia, care consta in prezentarea unui plan de lucru ce va include un buget detaliat.
    Pentru asigurarea continuitatii intre generatia anterioara si noua generatie de programe si pentru a permite participarea efectiva a organizatiilor din tarile ECE inca de la inceputul anului, serviciile Comisiei au solicitat propuneri acestor tari chiar inainte de adoptarea deciziilor Consiliului de asociere, mentionand foarte clar faptul ca proiectele prezentate de aceste tari vor fi eligibile cu conditia ca deciziile relevante ale Consiliului de asociere sa fie in vigoare pana la sfarsitul procesului de selectie.
    Programele specifice celui de-al cincilea program-cadru vor fi, de asemenea, realizate de catre Comisie in stransa colaborare cu autoritatile nationale. Capacitatea tarilor ECE de a participa la al cincilea program-cadru depinde in mare masura de abilitatea acestor autoritati de a distribui informatii relevante catre potentialii beneficiari din tara lor.

    6. Audit, monitorizare si evaluare

    Procedurile de monitorizare aplicate in programe vor acoperi si operatiunile finantate pentru beneficiarii din statele candidate.
    Toate contractele, acordurile si angajamentele juridice incheiate intre Comisie si tarile beneficiare vor fi supuse verificarilor Comisiei si Curtii de Conturi. Conturile si operatiunile desfasurate in cadrul acestui program pot fi verificate oricand, la solicitarea Comisiei, de un auditor extern contractat de Comisie, fara a se aduce prejudicii responsabilitatilor Comisiei si Curtii de Conturi a Uniunii Europene.
    Beneficiarii de sprijin in cadrul unor actiuni specifice au obligatia de a intocmi rapoarte si evidente privind operatiunile financiare efectuate, care sunt analizate din punct de vedere al continutului si al eligibilitatii cheltuielilor, in concordanta cu obiectivele finantarii comunitare si tinandu-se seama de obligatiile contractuale si de principiile unei gestionari sanatoase si eficiente.
    Evaluarea prevazuta in deciziile ce stabilesc programele va acoperi si operatiunile finantate pentru beneficiarii din statele candidate.

    7. Conditii speciale

    - Din punctul de vedere al statelor membre proiectele ce implica tarile ECE vor fi selectate in conformitate cu criterii de calitate.
    - Cu toate acestea, pentru asigurarea dimensiunii comunitare a acestor programe specifice, pentru proiectele si activitatile propuse de tarile ECE va fi necesara includerea cel putin a unui partener din cadrul statelor membre ale Uniunii.
    - In ceea ce priveste al cincilea program-cadru implicarea tarilor ECE se va face pe baza termenilor si conditiilor stabilite in "Reguli de participare a intreprinderilor, centrelor de cercetare si a universitatilor si de diseminare a rezultatelor cercetarii pentru realizarea celui de-al cincilea Program-cadru al Comunitatii Europene", precum si acolo unde sunt aplicabile, in "Reguli de participare a intreprinderilor, centrelor de cercetare si a universitatilor si de diseminare a rezultatelor cercetarii in ceea ce priveste realizarea celui de-al cincilea Program-cadru al Comunitatii Europene a Energiei Atomice" (Euratom).
    - Reprezentantii acestor tari vor participa ca observatori (fara drept de vot), pentru subiectele care sunt de interes pentru tarile lor, la comitetele din cadrul programelor "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" si "Youth", precum si la comitetele din cadrul celui de-al cincilea program-cadru si al celui de-al cincilea program-cadru Euratom.

    ANEXA 3

                     INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Uniunii Europene

    1. Scop si obiective

    Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a publicului si a transparentei actiunilor U.E., precum si crearii unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.

    2. Principii generale

    Fiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor de finantare, precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatia Comisiei Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu delegatia Comisiei Europene din tara respectiva. Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor care se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
    Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor susmentionate. Ghidul informativ primit de la delegatia Comisiei Europene din tara respectiva este disponibil la autoritatile nationale, regionale si locale.

    3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE

    Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu delegatia Comisiei, pentru toata durata memorandumului de finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    In cazul implementarii programelor Phare se vor aplica masurile mentionate mai jos la lit. a) si b):
    a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul tarii beneficiare a informatiilor si a materialelor publicitare produse.
    b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU:
    - panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus;
    - panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu indicatiile tehnice din Ghidul informativ pus la dispozitie de delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara;
    (ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE, ISPA sau SAPARD:
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile paragrafului 3b)(i);
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de acesti solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui ajutor provine de la U.E., mai ales prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile de mai sus.

    4. Transparenta asistentei U.E. in cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari si publicul larg

    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta care le priveste direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.

    Formulare
    Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale, privind anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta, vor trebui sa indice faptul ca U.E. si, in mod special, programele PHARE, ISPA sau SAPARD asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de programele amintite. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, trebuie sa poarte si o sigla a U.E. de aceeasi marime.

    4.3. Publicul larg

    Mass-media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de U.E., PHARE, ISPA sau SAPARD in special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
    In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei din tara respectiva.
    Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si comunicatelor de presa si comunicatelor publice.

    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, cum ar fi: conferinte, seminarii, targuri si expozitii, in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmari sa faca explicita participarea U.E. In acest context vor fi expuse steagurile U.E. in camerele unde au loc intalniri si se va pune sigla U.E. pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.

    Materiale informative
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare, finantate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, trebuie sa contina pe prima pagina o indicare clara a participarii U.E., precum si sigla U.E., in cazul in care este folosita stema nationala sau regionala.
    In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea U.E.
    Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.

    5. Prevederi privind panouri, postere si placi comemorative

    Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii publicitare:

    Panouri
    Panourile cu informatii privind participarea U.E. la finantarea investitiei trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare U.E. in proportie de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea U.E. trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii (tinandu-se seama de marimea contributiei U.E.) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ ce se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
    Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placi comemorative, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.

    Placi comemorative
    Aceste placi vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placile trebuie sa cuprinda pe langa sigla U.E. si o mentiune privind programele PHARE, ISPA sau SAPARD si cofinantarea U.E.
    In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placa comemorativa ori poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata participarea U.E.

    6. Prevederi finale

    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri trebuie consultata si informata delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va realiza un Ghid informativ, redactat in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 44/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 44 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu