ORDONANTA Nr. 44 din 21 august 2001
pentru ratificarea Memorandumului de finantare PHARE dintre Guvernul Romaniei
si Comisia Europeana privind participarea Romaniei la programele comunitare
"Leonardo da Vinci II", "Socrates II", "Youth for
Europe" si la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si
dezvoltarii tehnologice - RO0001, semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 525 din 31 august 2001
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 pct. I.7 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Se ratifica Memorandumul de finantare PHARE dintre Guvernul Romaniei si
Comisia Europeana privind participarea Romaniei la programele comunitare
"Leonardo da Vinci II", "Socrates II", "Youth for
Europe" si la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii
tehnologice - RO0001, semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000.
Art. 2
In cadrul contractelor incheiate potrivit memorandumului de finantare cu
contractantii locali pentru executarea de lucrari, precum si pentru furnizarea
de bunuri si servicii platile pot fi efectuate si in moneda euro.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Vasile Molan,
secretar de stat
Ministrul tineretului si sportului,
Georgiu Gingaras
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
MEMORANDUM DE FINANTARE*)
*) Traducere.
Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in
numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte,
si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
au convenit urmatoarele:
Masura la care se face referire la art. 1 va fi executata si finantata din
resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul
memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare
masura la care se face referire la art. 1 este stabilit de Conditiile generale
anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie 1991 intre Comisie si Beneficiar
si completat cu prevederile prezentului memorandum si cu Prevederile speciale
anexate la acesta.
Art. 1
Natura si obiectul
Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui,
sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
Numarul programului: RO0001
Titlul:
Participarea Romaniei la programele comunitare "Leonardo da Vinci
II", "Socrates II", "Youth for Europe" si Al cincilea
program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice
Durata: pana la 31 decembrie 2000
Art. 2
Angajamentul Comunitatii
Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim
de 11.905.920 euro, denumita in continuare finantare gratuita.
Art. 3
Durata si data de expirare
Pentru prezenta masura finantarea gratuita este disponibila pentru
contractare pana la 30 decembrie 2000, facand obiectul reglementarilor
prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data.
Fondurile ramase din finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la
aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din
cadrul finantarii gratuite este 30 iunie 2001. Toate platile trebuie sa fie
efectuate pana la expirarea termenului limita. Comisia poate totusi, in functie
de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a datei de expirare a perioadei
de contractare sau de plati, daca aceasta este ceruta in timp util si
justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Prezentul memorandum va expira
la data la care expira perioada de efectuare a platilor din finantarea
gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
Art. 4
Adrese
Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si
titlul masurii, va fi adresata:
Pentru Comunitate:
Delegatia Comisiei Europene in Romania
Str. Grigore Mora nr. 11
71278 Bucuresti
Romania
Telefon: (40-1) 203.54.00
Fax: (40-1) 230.24.53
Pentru Beneficiar:
Guvernul Romaniei
Ministerul Afacerilor Externe
Departamentul afacerilor europene
Aleea Modrogan nr. 14, sectorul 1
Bucuresti
Romania
Art. 5
Numarul de exemplare
Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
Art. 6
Intrarea in vigoare
Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele
parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila
pentru finantarea gratuita.
Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
Semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000.
Pentru Beneficiar,
Petre Roman,
ministru de stat, ministrul afacerilor externe,
coordonator national al asistentei
Pentru Comunitate,
Fokion Fotiadis,
seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania
Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
Anexa nr. 2: Prevederi speciale (anexa C)
Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE, ISPA si
SAPARD ale Uniunii Europene.
ANEXA 1 (A si B)
ACORD-CADRU
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia,
actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele
ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si
impreuna denumite parti contractante,
avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de
Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul
nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene,
modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a
cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate
in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul
sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile
contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii
financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in
regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul
tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale
fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va
fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de
finantare), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2(C).
Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea
corespunzatoare a tuturor masurilor.
Art. 2
Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in
conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca
fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale,
dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
Art. 3
Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord
Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata
in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata
in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
Art. 4
Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega
responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri
catre o terta parte, stat sau agentie.
In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi
mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte,
stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
Art. 5
Orice divergenta legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin consultare,
va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa
B.
Art. 6
Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
Art. 7
Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor
informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau
procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare
pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin
notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata
inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor
memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin
prezentul acord.
Art. 8
Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor
cooperari convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt
cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta
PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.
Eugen Dijmarescu,
ministru de stat
ROMANIA
Frans Andriessen,
vicepresedinte al Comisiei Europene
COMUNITATEA
ANEXA A
CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare
In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor
la Guvernul Romaniei.
Titlul I
Finantarea proiectelor
Art. 1
Obligatia Comunitatii
Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a
CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina
limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin
contracte si devize aprobate corespunzator.
Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de
Beneficiar.
Art. 2
Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra
resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri,
finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin
disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri,
conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
Art. 3
Cheltuirea
Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de
finantare numai daca sunt incheiate inainte de data expirarii memorandumului de
finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul
unei perioade de maximum 12 luni de la data expirarii memorandumului de
finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie
aprobata de Comisie.
In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE cererile
pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei
Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de
finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru
realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de
fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta
plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica
proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative
necesare.
Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de
implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data
expirarii memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a
contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului.
Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor
nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu
conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in
conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima
transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de
Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii
mentionate la paragraful 2 de mai sus.
Titlul II
Achizitionarea
Art. 4
Generalitati
Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari,
livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare,
conform principiilor de mai jos.
Art. 5
Conditii de participare
1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua
masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la
astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la
licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in
jurnalul oficial corespunzator.
2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in
conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile
generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile
PHARE.
Art. 6
Derogarea de la procedurile standard
Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este
justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici
particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua
etape, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale
contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze
in mod exceptional:
- acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
- incheierea contractelor prin acord direct;
- realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
Art. 7
Acordarea contractelor de lucrari si livrari
Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta
selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din
punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al
costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie
a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii
tehnice.
Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene cat mai repede posibil.
Art. 8
Contractele de cooperare tehnica
1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru
studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate
dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de
vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de
Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de
finantare.
3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si
incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai
multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei
si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru
proiectul in chestiune.
4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai
multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi
candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
5. Cand exista recurs la o procedura de licitare contractul va fi acordat
candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca
fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.
Titlul III
Acordarea de facilitati
Art. 9
Privilegii generale
Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si
membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri
nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini
angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale
sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de
cooperare tehnica.
Art. 10
Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
In cazul contractelor de lucrari de livrari sau de servicii persoanele
fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie
vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care
importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa
emiterea invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar
in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va
expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de
lucrari, livrari sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de
familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se
stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa
cum o justifica natura contractului.
Art. 11
Importul si reexportul de echipament
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament
profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile,
regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au
executat contracte de lucrari, livrari sau de servicii permisele necesare
pentru reexportul echipamentului mentionat.
Art. 12
Controlul importurilor si schimburilor valutare
Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de
import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa
aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare,
fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii Albania, Bulgaria, Republica
Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia
si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor
primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al
schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
Art. 13
Impozitare si vama
1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi
finantata din finantarea gratuita a CEE.
2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile
Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in
statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import,
impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din
punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in
contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea
normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea
ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate
mai sus.
3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau
romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul
Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori
altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista
sau urmeaza sa fie instituite.
4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele
membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica
finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului
pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre
persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele recrutate
local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare
tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite
fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand
sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in
vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa
cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de
admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a
Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.
Titlul IV
Executarea contractelor
Art. 14
Originea livrarilor
Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza
altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor
trebuie sa fie originare din Comunitate - Albania, Bulgaria, Republica Ceha,
Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si
Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Art. 15
Proceduri de efectuare a platilor
1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele
de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati
europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul
valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in
care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in
care sunt produse livrarile.
2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza
vor fi efectuate in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza
ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura
executia platilor in cel mai scurt timp posibil.
Titlul V
Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar
Art. 16
Inspectie si evaluare
1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau
reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice
misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru
a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica din timp
autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care
vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca
persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
2. Beneficiarul:
a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru
identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza
memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
b) va asigura ca agentii sau reprezentantii susmentionati ai Comisiei sa
aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile
relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si
va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii
contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o
evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza
realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra
dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale
programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si
compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor
cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili
balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate
Comisiei.
Art. 17
Urmarirea masurilor
In urmarirea executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie
si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei
noi orientari in ceea ce priveste masura, care sa fie considerata mai bine
adaptata obiectivelor avute in vedere.
Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in
memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa
terminarea acesteia.
Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va
proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara
despre data inchiderii oficiale a programului.
Titlul VI
Prevederi generale si finale
Art. 18
Consultari - divergente
1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului
de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre
Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un
amendament la memorandumul de finantare.
2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in
memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost
subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea
suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
2. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii.
Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntarii printr-un
schimb de scrisori.
Art. 19
Anunt - adrese
Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma
unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii.
Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii
autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de
partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax,
comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu
conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in
memorandumul de finantare.
ANEXA B
ARBITRAJ
Orice divergenta intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru
sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea
procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la
memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de
arbitraj, dupa cum urmeaza:
Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de
alta parte.
Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
- un arbitru va fi numit de Beneficiar;
- un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
- al treilea arbitru, denumit in continuare conducator, va fi numit prin
acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi
numit de conducator.
Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau
devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in
acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea
toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
ANEXA 2(C)
PREVEDERI SPECIALE
1. Rezumat
Cele zece tari candidate din Europa Centrala si de Est (ECE) au continuat
in anul 1999 sa participe din ce in ce mai mult la diferite programe comunitare
deschise in mod curent pentru aceste tari, pe baza deciziilor relevante ale
Consiliului de asociere, ce definesc termenii si conditiile pentru participare.
Incepand cu anul 2000 3 programe noi in domeniile invatamantului, formarii
profesionale si tineretului, respectiv "Leonardo da Vinci II",
"Socrates II" si "Youth", le continua pe cele precedente,
la care au participat in 1999 toate tarile ECE. Participarea la Al cincilea
program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice, care a inceput
in 1999, va continua in perioada 2000 - 2002.
Pentru a participa la aceste programe tarile ECE vor trebui sa plateasca in
fiecare an o contributie financiara stabilita prin deciziile Consiliului de
asociere. Aceasta contributie va fi adaugata la bugetul programelor. Ea nu va
fi rambursata tarilor ECE daca la sfarsitul anului rezultatele nu vor fi pe
masura contributiei platite. Toate tarile ECE si-au exprimat dorinta de a
folosi o parte din alocatiile PHARE national ce le revin ca o completare a
bugetului lor national, pentru a-si finanta contributia ca bilet de intrare in
majoritatea acestor programe. Data fiind programarea diverselor activitati din cadrul
acestor programe, este necesar ca aceste fonduri PHARE sa fie disponibile la
inceputul anului.
In vederea participarii in anul 2000 a celor 10 tari ECE (Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia
si Slovenia) la urmatoarele programe se propune acum Comitetului de gestiune
PHARE sprijinul PHARE solicitat pentru cele 10 tari, dupa cum urmeaza:
- Programele "Socrates II", "Leonardo da Vinci II" si
"Youth"
- Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii
tehnologice (cu exceptia Republicii Cehe).
2. Cadru general
Consiliul European, intrunit in decembrie 1999, a confirmat procesul de
extindere lansat la intalnirea din decembrie 1997 de la Luxemburg. Strategia
intarita de preaderare, definita in 1997, a fost reiterata si include
participarea celor 13 state candidate la programele comunitare, ca parte
importanta a unei astfel de strategii.
In ceea ce priveste cele 10 tari ECE candidate, participarea la programele
comunitare este stabilita prin respectivele acorduri europene. Potrivit acestor
prevederi specifice:
- aceste state pot participa la programele comunitare intr-o gama larga de
domenii, stabilite de o maniera nelimitativa;
- va depinde de fiecare consiliu de asociere sa decida termenii si
conditiile participarii;
- tarile ECE vor suporta, fiecare in parte, costul participarii. Totusi
Comunitatea ar putea decide sa asigure sprijin financiar suplimentar din
alocarile PHARE national.
In acest context Consiliul European a precizat la Luxemburg ca statele
candidate ar trebui sa isi sporeasca continuu contributia financiara, dar a
fost de acord ca PHARE, in cazul in care este necesar, trebuie sa continue sa
participe la finantarea partiala a contributiilor financiare ale acestor tari
pana la aproximativ 10% din alocarile PHARE, "fara a include participarea
la programul-cadru din domeniul cercetarii si dezvoltarii".
Cele 10 tari ECE au participat din ce in ce mai mult la diferitele programe
comunitare deschise in mod curent pentru acestea, pe baza a mai mult de 100 de
decizii ale Consiliului de asociere, care definesc termenii si conditiile
pentru astfel de participari.
In cazul programelor din domeniul invatamantului, formarii profesionale si
pentru tineret, toate tarile ECE au participat in anul 1999 la ultimul an al
programelor "Leonardo da Vinci", "Socrates" si "Youth
for Europe". Pentru unele dintre aceste state participarea la aceste
programe a inceput inca din anul 1997, altele s-au alaturat acestor programe
incepand cu anul 1998, iar ultimele doua state - in anul 1999.
Decizia Consiliului din 26 aprilie 1999*1), care stabileste faza a doua a
programului comunitar de actiune pentru formarea vocationala din cadrul
programului "Leonardo da Vinci", denumit in continuare programul
Leonardo da Vinci II, si decizia din 16 decembrie 1999*2) a Parlamentului
European si a consiliului privind faza a doua a programului comunitar de
actiune din domeniul invatamantului "Socrates", denumit in continuare
programul Socrates II, stipuleaza ca cele doua programe vor fi deschise
participarii tarilor ECE, in conformitate cu conditiile stabilite prin
acordurile europene, in protocoalele aditionale la acestea si in deciziile
consiliilor de asociere respective. O prevedere similara este inclusa in
proiectul de decizie a Parlamentului European si a Consiliului privind
programul comunitar de actiune "Youth", aflat in proces de adoptare.
Pentru a permite tarilor ECE sa participe la aceste programe noi inca de la
inceput Comisia a elaborat o propunere pentru adoptarea a doua decizii de catre
fiecare consiliu de asociere, una pentru cele doua programe aflate deja in
vigoare, "Leonardo da Vinci II" si "Socrates II", si una
pentru programul "Youth". Este de asteptat ca decizia propusa cu
privire la programele "Leonardo da Vinci II" si "Socrates
II" sa fie adoptata prima, intr-un viitor foarte apropiat, iar decizia
propusa cu privire la programul "Youth" sa fie adoptata de indata ce
decizia de instituire a programului va intra in vigoare.
In ceea ce priveste programele de cercetare si dezvoltare, deciziile
Consiliului de asociere au fost adoptate in anul 1999 si stipuleaza
participarea tuturor statelor candidate la Al cincilea program-cadru in
domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice pentru anii 1999 - 2002.
------------
*1) OJ L 146/99 din 11 iunie 1999, p. 33.
*2) OJ L 28/00 din 3 februarie 2000, p. 1.
3. Evaluarea politicii
Participarea tarilor ECE la programele comunitare a fost considerata de
catre Consiliul European drept una dintre caracteristicile principale ale
strategiei consolidate de preaderare. Participarea acestor tari nu numai ca va
contribui la realizarea prevederilor cu privire la cooperarea economica,
stiintifica si culturala din cadrul acordurilor europene, dar totodata ofera
posibilitatea acestor state sa se familiarizeze cu politicile Uniunii si cu
metodele de lucru.
Toate tarile ECE au participat deja la programele comunitare "Leonardo
da Vinci", "Socrates" si "Youth for Europe", precum si
la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice.
Ele si-au exprimat interesul deosebit ca actiunile intreprinse sa poata
continua fara nici o intrerupere in cadrul programelor educationale succesoare.
Confirmarile interesului real privind aceasta participare sunt puse in evidenta
la nivel guvernamental, asa cum este cazul alocarilor bugetare care trebuie
destinate acestui scop. Alocarile considerate necesare pentru participarea la
aceste programe vor fi mult mai semnificative decat cele necesare pentru
participari similare la alte programe comunitare.
Programele "Leonardo da Vinci", "Socrates" si
"Youth", precum si Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii
si dezvoltarii tehnologice constituie o parte insemnata a acquisului comunitar
din domeniile invatamantului, formarii profesionale, tineretului si cercetarii.
Participarea la aceste programe va permite cetatenilor si administratiilor
nationale ale tarilor ECE si statelor membre sa dezvolte cooperarea si retelele
de schimb si trebuie sa conduca la accelerarea integrarii acestor tari intr-o
Europa a cunoasterii si la sprijinirea pregatirii pentru aderarea la Uniunea
Europeana. De o participare deplina vor beneficia atat tarile ECE, cat si
Uniunea Europeana. Aceasta va sprijini dezvoltarea economica in tarile ECE. De
asemenea, aceasta va contribui la realizarea progresiva a obiectivului privind
instruirea personalului din administratia publica implicata in programele
comunitare, ceea ce corespunde de altfel "constructiei
institutionale", o prioritate majora pentru PHARE in contextul strategiei
de preaderare.
4. Costuri si planul de finantare
Dupa cum s-a propus Consiliului de catre Comisie in comunicarea sa din 20
decembrie 1999 privind "Participarea statelor candidate la programele,
agentiile si comitetele Comunitatii", se vor aplica noi modalitati
financiare pentru a se simplifica managementul participarii statelor candidate.
In fiecare an fondurile vor fi transferate direct statului interesat,
pentru a-l sprijini sa isi plateasca contributia pana la termenul limita cerut
de program.
Spre deosebire de prevederile deciziilor anterioare ale Consiliului de
asociere referitoare la participarea la generatia anterioara de programe,
contributiile financiare de la o tara candidata, daca nu vor fi folosite pentru
participanti din acea tara, nu vor fi rambursate tarii interesate si nici nu
vor fi deduse din contributiile sale pentru anul urmator. In consecinta,
eventualele sume necheltuite ar putea fi utilizate pentru a acoperi costul
subventiilor sau al altor ajutoare financiare acordate de programe
participantilor individuali sau institutionali dintr-o alta tara. In mod
similar nivelul participarii fiecarei tari ECE va depinde de rezultatele selectiei
proiectelor, dar nu va fi limitat la suma exacta a contributiei sale
financiare, cum s-a intamplat in trecut.
Pentru a evita orice dezechilibru bugetar in detrimentul statelor membre
sau al statelor candidate si pentru a se asigura un impact cat se poate de
neutru al participarii acestor tari asupra bugetului programelor, disponibil
pentru statele membre, contributiile pe care statele candidate trebuie sa le
plateasca pentru participarea la programe au fost calculate astfel incat sa se
obtina o corelare optima cu capacitatea lor de absorbtie.
Astfel contributia financiara ceruta pentru fiecare tara pentru a-si
acoperi costurile participarii la fiecare dintre aceste programe a fost
calculata de catre serviciile respective ale Comisiei pe baza urmatoarelor
elemente:
1. in ceea ce priveste programele educationale:
- bugetul programului ("Leonardo da Vinci II") sau proiectul de
buget preliminar ("Socrates II" si "Youth");
- parametrii obiectivi, cum ar fi: populatia, distanta sau alti parametri
specifici inerenti programului respectiv;
- capacitatea de absorbtie a acestor state, dupa cum a rezultat din
experienta anterioara a participarii lor la prima generatie a programelor;
2. in ceea ce priveste Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si
dezvoltarii tehnologice:
- parametrii obiectivi inerenti acestui program, luandu-se totodata in
considerare produsul intern brut al tarii ECE respective. Totusi, deoarece se
pot ivi unele dificultati in ceea ce priveste contributiile financiare cerute
de la aceste state, acestora li se ofera - in plus fata de fondurile PHARE - o
reducere de aproximativ 29% din contributiile lor totale teoretice, calculate
pe baza PIB, care va fi aplicata, pentru al cincilea program-cadru, in mod regresiv,
pe o perioada de 4 ani (1999 - 2002).
Toate tarile ECE (cu exceptia Republicii Cehe in ceea ce priveste al
cincilea program-cadru) au decis sa utilizeze o parte din alocatiile PHARE
national pentru a-si cofinanta contributia financiara. Nivelul pana la care
fondurile PHARE vor fi utilizate in 2000 difera de la o tara la alta. Unele
tari au optat pentru plata in fiecare an a unor parti din bugetul lor national
si din PHARE, mai mult sau mai putin egale. Alte tari trag foarte mult din
alocarea lor PHARE in primul an, dar au fost incurajate sa isi sporeasca in mod
constant propriul efort financiar pe parcursul urmatorilor ani. Costurile
administrative vor fi acoperite de aceste tari din propriile bugete de stat.
Pentru programele "Leonardo da Vinci II", "Socrates II"
si "Youth", contributia financiara solicitata si convenita in fiecare
tara si defalcarea sa exacta intre PHARE si bugetul de stat sunt specificate in
proiectele de decizii ale Consiliului de asociere.
Pentru Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii
tehnologice sprijinul total PHARE pe o perioada de 4 ani nu va depasi 33% din
contributia teoretica calculata pe baza PIB (daca nu a fost oferita nici o
reducere).
Fondurile PHARE necesare in anul 2000 pentru cele 10 tari ECE (Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia
si Slovenia) in ceea ce priveste participarea la programele "Leonardo da
Vinci II", "Socrates II" si "Youth", precum si la Al
V-lea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice (PC.5),
sunt cele prevazute in tabelul de mai jos.
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - TOTAL programe educationale
B - TOTAL programe educationale + PC.5
C - Codul memorandumului de finantare
________________________________________________________________________________
(in euro) Socrates Youth Leonardo A PC.5 B C
________________________________________________________________________________
Bulgaria 3.745.110 517.300 2.880.000 7.142.410 1.654.526 8.796.936
BG0001
________________________________________________________________________________
Republica 3.783.000 840.000 1.900.500 6.523.500 0 6.523.500
CZ0001
Ceha
________________________________________________________________________________
Estonia 305.000 250.000 337.000 892.000 545.001 1.437.001
ES0001
________________________________________________________________________________
Ungaria 2.384.000 760.000 1.267.000 4.411.000 5.562.839 9.973.839
HU0001
________________________________________________________________________________
Letonia 357.600 231.600 449.200 1.038.400 814.572 1.852.972
LE0001
________________________________________________________________________________
Lituania 638.000 340.000 664.500 1.642.500 768.730 2.411.230
LI0001
________________________________________________________________________________
Polonia 7.665.470 2.505.800 4.109.110 14.280.380 16.149.850 30.430.230
PL0001
________________________________________________________________________________
Romania 3.846.500 1.252.000 2.146.850 7.245.000 4.660.920 11.905.920
RO0001
________________________________________________________________________________
Slovacia 1.456.700 926.800 1.430.800 3.814.300 2.613.600 6.427.900
SR0001
________________________________________________________________________________
Slovenia 406.658 329.660 469.710 1.206.028 1.500.000 2.706.028
SL0001
________________________________________________________________________________
TOTAL: 24.588.038 7.953.160 15.654.320 48.195.518 34.270.038 82.465.556
________________________________________________________________________________
Fondurile PHARE care privesc programele educationale vor fi transferate
numai dupa intrarea in vigoare a deciziilor corespunzatoare ale Consiliului de
asociere.
Fondurile PHARE care privesc Al cincilea program-cadru acopera, de
asemenea, participarea a 6 dintre aceste state (Bulgaria, Ungaria, Letonia,
Romania, Slovacia si Slovenia) la Al cincilea program-cadru al Comunitatii
Europene a Energiei Atomice (Euratom) pentru cercetare si activitati de formare
profesionala.
Aceste fonduri vor fi transferate, conform regulilor PHARE, prin linia
bugetara B 7 - 030 catre statele interesate, pe baza unor memorandumuri de
finantare separate. Impreuna cu contributia proprie de la bugetul de stat
fondurile PHARE vor constitui contributia nationala a statului, din care se vor
face plati ca raspuns la solicitarile de fonduri facute de Directia generala
educatie si cultura si, respectiv, de Directia generala cercetare din cadrul
Comisiei.
Contributia totala va intra in bugetul Uniunii Europene ca venit alocat,
care va da nastere unor alocari suplimentare deschise prin liniile bugetare B 3
- 1001, B 3 - 1010, B 3 - 1021, pentru programele educationale, si B 6 - 451
(JRC) si B 6 - 551 (actiuni indirecte), pentru programele de cercetare.
Fondurile PHARE vor fi astfel transferate incat sa permita tarilor ECE sa
isi plateasca contributia nationala la timp.
Termenul prevazut pentru efectuarea platilor este urmatorul:
____________
| Iunie 2000 |
_____________________|____________|
| Sume platite | euro | 82.465.556 |
|______________|______|____________|
| | % | 100% |
|______________|______|____________|
5. Aranjamente de implementare
Fondurile PHARE vor fi transferate tuturor tarilor interesate prin
memorandumuri de finantare separate. Datorita specificitatii acestui program
fondurile vor fi transferate intr-o singura transa Fondului National al
fiecarei tari. Fondul National va fi responsabil de transferarea fondurilor
inapoi catre Comisie, impreuna cu contributia nationala, ca urmare a
solicitarii de fonduri a Directiei generale educatie si cultura si, respectiv,
a Directiei generale cercetare din cadrul Comisiei. Art. 4 din Memorandumul de
intelegere privind infiintarea Fondului National nu se va aplica in acest caz
particular. Totusi trebuie remarcat faptul ca pentru fiecare program
contributia PHARE poate fi transferata numai dupa intrarea in vigoare a
deciziilor corespunzatoare ale Consiliului de asociere. In cazul in care exista
o intarziere in intrarea in vigoare a deciziei Consiliului de asociere, plata
catre Fondul National poate fi impartita in doua sau mai multe transe, pentru a
permite continuarea contributiei PHARE pentru acele programe care sunt gata.
Implementarea participarii tarilor ECE la programele "Leonardo da
Vinci II", "Socrates II" si "Youth" si la Al cincilea
program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice se va face
potrivit regulilor fiecaruia dintre aceste programe.
Proiectele si initiativele trimise de participantii din tarile ECE vor fi
supuse acelorasi conditii, reguli si proceduri aferente acestor programe care
se aplica si in statele membre, cu privire la:
- trimiterea, evaluarea si selectia cererilor si proiectelor;
- responsabilitatile structurilor nationale in implementarea programelor;
- activitatile care au legatura cu monitorizarea participarii lor la
programe.
Programele "Leonardo da Vinci II", "Socrates II" si
"Youth" vor fi implementate de Comisie in stransa colaborare cu
autoritatile nationale. Se vor aplica aceleasi aranjamente ca si pentru statele
membre ale Uniunii. Pentru aceste programe structurile descentralizate
desemnate de statele participante (agentiile "Socrates" si "Youth"
si unitatile nationale de coordonare "Leonardo da Vinci") au un rol
esential in realizarea programelor si vor lucra in stransa colaborare cu
autoritatile nationale responsabile din domeniile invatamantului, formarii
profesionale si, respectiv, tineret. Structurile nationale sunt in special
responsabile de selectia si managementul componentei descentralizate a
activitatilor programului, care a crescut in comparatie cu generatia anterioara
de programe. Ele opereaza potrivit liniilor directoare ale programului,
definite de Comisia Europeana in urma consultarilor cu comitetele programului
si pe baza unui contract cu Comisia, care consta in prezentarea unui plan de
lucru ce va include un buget detaliat.
Pentru asigurarea continuitatii intre generatia anterioara si noua
generatie de programe si pentru a permite participarea efectiva a
organizatiilor din tarile ECE inca de la inceputul anului, serviciile Comisiei
au solicitat propuneri acestor tari chiar inainte de adoptarea deciziilor
Consiliului de asociere, mentionand foarte clar faptul ca proiectele prezentate
de aceste tari vor fi eligibile cu conditia ca deciziile relevante ale
Consiliului de asociere sa fie in vigoare pana la sfarsitul procesului de
selectie.
Programele specifice celui de-al cincilea program-cadru vor fi, de
asemenea, realizate de catre Comisie in stransa colaborare cu autoritatile
nationale. Capacitatea tarilor ECE de a participa la al cincilea program-cadru
depinde in mare masura de abilitatea acestor autoritati de a distribui informatii
relevante catre potentialii beneficiari din tara lor.
6. Audit, monitorizare si evaluare
Procedurile de monitorizare aplicate in programe vor acoperi si
operatiunile finantate pentru beneficiarii din statele candidate.
Toate contractele, acordurile si angajamentele juridice incheiate intre
Comisie si tarile beneficiare vor fi supuse verificarilor Comisiei si Curtii de
Conturi. Conturile si operatiunile desfasurate in cadrul acestui program pot fi
verificate oricand, la solicitarea Comisiei, de un auditor extern contractat de
Comisie, fara a se aduce prejudicii responsabilitatilor Comisiei si Curtii de
Conturi a Uniunii Europene.
Beneficiarii de sprijin in cadrul unor actiuni specifice au obligatia de a
intocmi rapoarte si evidente privind operatiunile financiare efectuate, care
sunt analizate din punct de vedere al continutului si al eligibilitatii
cheltuielilor, in concordanta cu obiectivele finantarii comunitare si
tinandu-se seama de obligatiile contractuale si de principiile unei gestionari
sanatoase si eficiente.
Evaluarea prevazuta in deciziile ce stabilesc programele va acoperi si
operatiunile finantate pentru beneficiarii din statele candidate.
7. Conditii speciale
- Din punctul de vedere al statelor membre proiectele ce implica tarile ECE
vor fi selectate in conformitate cu criterii de calitate.
- Cu toate acestea, pentru asigurarea dimensiunii comunitare a acestor
programe specifice, pentru proiectele si activitatile propuse de tarile ECE va
fi necesara includerea cel putin a unui partener din cadrul statelor membre ale
Uniunii.
- In ceea ce priveste al cincilea program-cadru implicarea tarilor ECE se
va face pe baza termenilor si conditiilor stabilite in "Reguli de
participare a intreprinderilor, centrelor de cercetare si a universitatilor si
de diseminare a rezultatelor cercetarii pentru realizarea celui de-al cincilea
Program-cadru al Comunitatii Europene", precum si acolo unde sunt
aplicabile, in "Reguli de participare a intreprinderilor, centrelor de
cercetare si a universitatilor si de diseminare a rezultatelor cercetarii in
ceea ce priveste realizarea celui de-al cincilea Program-cadru al Comunitatii
Europene a Energiei Atomice" (Euratom).
- Reprezentantii acestor tari vor participa ca observatori (fara drept de
vot), pentru subiectele care sunt de interes pentru tarile lor, la comitetele
din cadrul programelor "Leonardo da Vinci II", "Socrates
II" si "Youth", precum si la comitetele din cadrul celui de-al
cincilea program-cadru si al celui de-al cincilea program-cadru Euratom.
ANEXA 3
INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Uniunii Europene
1. Scop si obiective
Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene
prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a
publicului si a transparentei actiunilor U.E., precum si crearii unei imagini
consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare.
Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de
la Programul PHARE al Uniunii Europene.
2. Principii generale
Fiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor de finantare,
precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata
locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatia Comisiei
Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile
necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu delegatia
Comisiei Europene din tara respectiva. Informarea si masurile publicitare
descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor care
se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
- art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de
Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Buletinul Oficial al
Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
- Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Jurnalul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile
reglementarilor si deciziilor susmentionate. Ghidul informativ primit de la
delegatia Comisiei Europene din tara respectiva este disponibil la autoritatile
nationale, regionale si locale.
3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri
coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente,
in colaborare cu delegatia Comisiei, pentru toata durata memorandumului de
finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi
suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
In cazul implementarii programelor Phare se vor aplica masurile mentionate
mai jos la lit. a) si b):
a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice
continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai
potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute
la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul
tarii beneficiare a informatiilor si a materialelor publicitare produse.
b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda
urmatoarele:
(i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU:
- panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile
reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus;
- panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile
publicului, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor
mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu indicatiile tehnice
din Ghidul informativ pus la dispozitie de delegatia Comisiei Europene din tara
beneficiara;
(ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea
potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE, ISPA sau
SAPARD:
- masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica
cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu
reglementarile paragrafului 3b)(i);
- masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de
PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie
completat de acesti solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui
ajutor provine de la U.E., mai ales prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in
concordanta cu reglementarile de mai sus.
4. Transparenta asistentei U.E. in cercurile de afaceri, printre
potentialii beneficiari si publicul larg
4.1. Cercurile de afaceri
Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta
care le priveste direct.
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii
beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie
sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie
urmate.
4.2. Alti beneficiari potentiali
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele
care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau
dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre
organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de
afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.
Formulare
Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale, privind
anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor
finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta, vor
trebui sa indice faptul ca U.E. si, in mod special, programele PHARE, ISPA sau
SAPARD asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa
beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta
finantat de programele amintite. In cazul in care astfel de documente poarta
stema nationala sau regionala, trebuie sa poarte si o sigla a U.E. de aceeasi
marime.
4.3. Publicul larg
Mass-media
Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai
potrivita, despre actiunile cofinantate de U.E., PHARE, ISPA sau SAPARD in
special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si
fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de
publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune).
Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei din tara
respectiva.
Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si
comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
Actiuni informative
Organizarea de actiuni informative, cum ar fi: conferinte, seminarii, targuri
si expozitii, in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de
programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmari sa faca explicita participarea
U.E. In acest context vor fi expuse steagurile U.E. in camerele unde au loc
intalniri si se va pune sigla U.E. pe documente, in functie de situatie.
Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la
pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.
Materiale informative
Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri
similare, finantate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, trebuie sa
contina pe prima pagina o indicare clara a participarii U.E., precum si sigla
U.E., in cazul in care este folosita stema nationala sau regionala.
In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata
atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul
Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea U.E.
Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si
regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor
audiovizuale.
5. Prevederi privind panouri, postere si placi comemorative
Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de
programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu urmatoarele masuri si
informatii publicitare:
Panouri
Panourile cu informatii privind participarea U.E. la finantarea investitiei
trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare U.E. in proportie
de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu
ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea U.E.
trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime
corespunzatoare anvergurii (tinandu-se seama de marimea contributiei U.E.) si
trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ ce se
poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care
este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placi comemorative, in
concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
Placi comemorative
Aceste placi vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg
(centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placile trebuie sa cuprinda
pe langa sigla U.E. si o mentiune privind programele PHARE, ISPA sau SAPARD si
cofinantarea U.E.
In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si
orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placa comemorativa ori poster
sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri
mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata participarea U.E.
6. Prevederi finale
Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice
situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri
trebuie consultata si informata delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata
participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul
delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma
indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va
realiza un Ghid informativ, redactat in limba tarii respective, care va contine
indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.