Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 41 din 21 august 2001

pentru ratificarea Addendumului la Memorandumul de finantare PHARE RO9916 dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la participarea la cel de-al cincilea Program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice, semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 524 din 31 august 2001


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si ale art. 1 pct. I.6 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    Art. 1
    Se ratifica Addendumul la Memorandumul de finantare PHARE RO9916 dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la participarea la cel de-al cincilea Program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice, semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000.
    Art. 2
    In cadrul contractelor incheiate potrivit addendumului la memorandumul de finantare cu contractantii locali pentru executarea de lucrari, precum si pentru furnizarea de bunuri si servicii platile pot fi efectuate si in moneda euro.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul integrarii europene,
                         Hildegard Carola Puwak

                         Ministrul afacerilor externe,
                         Mircea Geoana

                         p. Ministrul educatiei si cercetarii,
                         Vasile Molan,
                         secretar de stat

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

                              ADDENDUM
          La Memorandumul de finantare PHARE RO9916*)

    *) Traducere.

    In cadrul asistentei PHARE acordate Romaniei addendumul descris mai jos a fost realizat in conformitate cu bugetul pe anul 1999 al participarii tarilor candidate la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice.

    Art. 1
    Natura si obiectul
    Memorandumul de finantare RO9916 se modifica in conformitate cu conditiile descrise in anexa nr. 2 (anexa C) la acest addendum, la cap. "Costul si planul de finantare" si "Aranjamente de implementare".
    Art. 2
    Orice alte conditii si termeni ale Memorandumului de finantare PHARE RO9916 raman neschimbate.
    Art. 3
    Numarul de exemplare
    Prezentul addendum la memorandumul de finantare este redactat in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 4
    Intrarea in vigoare
    Prezentul addendum la Memorandumul de finantare PHARE RO9916 va intra in vigoare la data semnarii de catre ambele parti.
    Semnat la Bucuresti la 27 iulie 2000.

                             Pentru Beneficiar,
                                Petre Roman,
                             ministru de stat,
                        ministrul afacerilor externe,
                     coordonator national al asistentei

                             Pentru Comunitate,
                              Fokion Fotiadis,
               seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania

    Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
    Anexa nr. 2: Prevederi speciale (anexa C)
    Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE ale Uniunii Europene

    ANEXA 1 (A si B)

                              ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, de cealalta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul de mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2(C).
    Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord Comisia va fi reprezentata de delegatia sa imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice divergenta legata de acest acord, care nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi adusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor cooperari convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                            Eugen Dijmarescu,
                            ministru de stat
                                 ROMANIA

                            Frans Andriessen,
                    vicepresedinte al Comisiei Europene
                               COMUNITATEA

    ANEXA A

                            CONDITII GENERALE
                   privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    Titlul I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data expirarii memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data expirarii memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data expirarii memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    Titlul II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, conform principiilor de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare, in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua etape, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat mai repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    Titlul III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari de livrari sau de servicii persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, livrari sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau de servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii - Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele recrutate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    Titlul IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate - Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate in mod corespunzator in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    Titlul V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica din timp autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii sus-mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea masurilor
    In urmarirea executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura, care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa terminarea acesteia.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    Titlul VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - divergente
    1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                              ARBITRAJ

    Orice divergenta intre partile contractante, rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru, denumit in continuare conducator, va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2(C)

                          PREVEDERI SPECIALE

    1. Rezumat
    In decembrie 1997, la Luxemburg, Consiliul European a reiterat importanta participarii statelor candidate la programele comunitare, ca parte a strategiei consolidate de preaderare; statelor candidate li se va permite in viitor sa isi completeze contributia financiara - ce necesita o crestere constanta - din fonduri PHARE, pana la aproximativ 10% din alocarea PHARE, "excluzand participarea la programul-cadru in domeniul stiintei si tehnologiei".
    Noua dintre tarile Europei Centrale si de Est (Acordul european cu Slovenia a intrat in vigoare la 1 februarie 1999) si-au sporit participarea la diferitele programe comunitare deschise pentru tarile candidate in baza deciziilor Consiliului de asociere, definind termenii si conditiile pentru o astfel de participare. In cazul programelor de cercetare si dezvoltare participarea tarilor din Europa Centrala si de Est a inceput deja din anul 1990 cu programele-cadru 3 si 4, in baza abordarii "proiect cu proiect" si care nu necesitau decizii ale Consiliului de asociere.
    Toate aceste tari, cu exceptia Republicii Cehe, si-au exprimat dorinta de a utiliza o parte din alocatiile nationale PHARE pentru a suplimenta propria contributie financiara in anul 1999.
    Sprijinul PHARE solicitat pentru participarea celor 9 tari (Bulgaria, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia) la Al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice din 1999 este acum propus Comitetului de gestiune PHARE.
    O propunere anterioara de 20.686.170 euro a fost aprobata de catre Comitetul de gestiune PHARE in 29 martie 1999 pentru sprijinirea participarii tarilor din Europa Centrala si de Est in programele "Socrates", "Leonardo da Vinci" si "Tineret pentru Europa" (Youth for Europe).
    Aceasta a doua propunere distincta este elaborata pentru acest program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice atata timp cat constituie primul caz de participare a tarilor din Europa Centrala si de Est la noua generatie de programe comunitare si implica noi termeni si conditii pentru aceasta participare. O a treia propunere de finantare pentru sprijinul PHARE din anul 1999 de a participa la celelalte programe ramase se va face in curand.
    In mod contrar prevederilor deciziilor anterioare ale Consiliului de asociere cu privire la participarea la generatiile de programe anterioare, contributiile financiare ale tarilor participante, calculate in baza produsului intern brut, nu se vor utiliza in mod exclusiv pentru acoperirea costurilor subventiilor sau altui sprijin financiar din al cincilea program-cadru pentru participantii institutionali sau individuali din tara respectiva. Contributia financiara a tarilor din Europa Centrala si de Est se va adauga la bugetul programului-cadru si va fi destinata ca resurse comune pentru a fi folosite de catre toti participantii. Astfel tarile din Europa Centrala si de Est vor participa, fara nici o limitare legata de contributia financiara, la toate activitatile celui de-al cincilea program-cadru, cu acelasi statut de state membre ale Uniunii. Proiectele si initiativele transmise de consortiile care includ participantii din tarile Europei Centrale si de Est se vor supune acelorasi conditii, reguli si proceduri corespunzatoare celui de-al cincilea program-cadru si programelor sale specifice, astfel cum sunt acestea aplicate statelor membre, in ceea ce priveste:
    - prezentarea, evaluarea si selectarea cererilor si a proiectelor;
    - responsabilitatile structurilor nationale in implementarea celui de-al cincilea program-cadru;
    - activitatile referitoare la monitorizarea participarii acestora la programe.
    2. Informatii generale
    Consiliul European, in cadrul intalnirii de la Luxemburg din 12 - 13 decembrie 1997, a reiterat importanta participarii la programele comunitare, ca parte componenta a strategiei consolidate de preaderare.
    Acordurile europene si, dupa caz, protocoalele aditionale privind participarea la programele comunitare sunt acum in vigoare pentru toate tarile din Europa Centrala si de Est si prevad urmatoarele:
    - aceste tari pot participa la programele comunitare intr-o gama larga de domenii enumerate de o maniera care nu pretinde sa fie exhaustiva;
    - va depinde de fiecare consiliu de asociere sa decida termenii si conditiile participarii;
    - tarile din Europa Centrala si de Est vor suporta costul participarii lor. Totusi Comunitatea ar putea decide sa asigure suport financiar complementar care va veni, practic, din alocatiile PHARE national.
    In acest context Consiliul European a indicat la Luxemburg ca statele candidate vor trebui sa isi sporeasca progresiv contributia lor financiara, dar a fost de acord ca PHARE, in cazul in care este necesar, sa continue sa participe la finantarea contributiilor financiare ale acestor tari.
    3. Evaluarea politicii
    Participarea statelor candidate din Europa Centrala si de Est la programele comunitare a fost considerata de catre Consiliul European drept una dintre caracteristicile-cheie ale strategiei consolidate de preaderare. Participarea lor nu numai ca va contribui la implementarea prevederilor cu privire la cooperarea economica, stiintifica si culturala din cadrul acordurilor europene, dar totodata ofera posibilitatea acestor state sa se familiarizeze cu politicile Uniunii si cu metodele de lucru.
    Toate tarile din Europa Centrala si de Est au manifestat un interes deosebit pentru participarea la acest program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice, situandu-se din acest punct de vedere pe aceeasi pozitie cu statele membre. Deciziile privind participarea s-au luat la nivel guvernamental, ca si in cazul alocarilor bugetare care trebuie facute pentru acest scop.
    Posibilitatea de a se utiliza o parte din alocatiile PHARE national tocmai in ideea sprijinirii participarii la programele comunitare a acestor state a fost reconfirmata de Consiliul European la Luxemburg. Participarea la acest program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice ar trebui sa accelereze integrarea din punct de vedere stiintific si tehnologic la nivel european si totodata sa sprijine pregatirea lor pentru aderarea la Uniunea Europeana. Participarea integrala, asa cum a fost prevazuta in deciziile Consiliului de asociere (anexa A), va fi in beneficiul atat al tarilor din Europa Centrala si de Est, cat si al Uniunii Europene. Va sprijini dezvoltarea economica in tarile din Europa Centrala si de Est si va incuraja contactele stranse ale Uniunii Europene cu inaltul potential stiintific existent in aceste tari.
    4. Costul si planul de finantare
    Contributia financiara a tarilor din Europa Centrala si de Est va fi adaugata la bugetul celui de-al cincilea program-cadru, fara a fi alocata direct pentru proiectele finantate, de vreme ce intregul suport primit de la al cincilea program-cadru de catre o tara este independent de contributia financiara platita tarii respective. Contributiile financiare au fost calculate de Comisie pe baza parametrilor obiectivi inerenti pentru al cincilea program-cadru si luand in considerare, de asemenea, produsul intern brut al tarilor din Europa Centrala si de Est. Totusi, cum contributia financiara solicitata acestor state ar putea prezenta unele dificultati, este oferita, pe langa finantarea PHARE, o reducere de aproximativ 29% din contributiile bazate pe valoarea teoretica a produsului intern brut, care sa fie aplicata descrescator pe perioada de 4 ani (1999 - 2002) de desfasurare a celui de-al cincilea program-cadru.
    Noua dintre tarile Europei Centrale si de Est au decis sa utilizeze o parte din alocatiile PHARE pentru a suplimenta propria contributie financiara. Nivelul la care fondurile PHARE vor fi utilizate in 1999 difera de la o tara la alta. Totusi sprijinul integral al PHARE pe perioada celor 4 ani mentionati anterior nu va depasi 33% din contributia calculata pe baza valorii teoretice a PIB (daca nici o reducere nu va fi aplicata). Tarile Europei Centrale si de Est sunt incurajate sa isi sporeasca progresiv efortul lor financiar. Totusi aceste tari pot decide ca din 1999 pana in 2002 sprijinul PHARE sa fie distribuit fie in sume anuale egale, fie adaptat la contributiile lor din bugetul statului. Cheltuielile administrative vor fi acoperite din bugetele proprii ale acestor state.
    Toate tarile din Europa Centrala si de Est, cu exceptia Republicii Cehe, si-au exprimat intentia de a folosi o parte din fondurile PHARE pentru a suplimenta contributiile lor in 1999.
    Astfel fondurile PHARE necesare pentru anul 1999 pentru cele 10 state din Europa Centrala si de Est, in functie de participarea lor la al cincilea program-cadru in domeniul cercetarii si dezvoltarii tehnologice, care fac obiectul acestei propuneri financiare, sunt cele prevazute in tabelul de mai jos.
______________________________________________
   Tara             Suma          Memorandum
                   (euro)        de finantare
______________________________________________
Bulgaria         1.310.000          BG9920
Republica Ceha           0
Estonia            307.200          ES9913
Ungaria          3.531.000          HU9915
Letonia            300.000          LE9915
Lituania           895.620          LI9918
Polonia         10.000.000          PL9919
Romania          2.950.000          RO9916
Slovacia         1.730.000          SR9921
Slovenia         1.500.000          SL9915
______________________________________________
TOTAL:          22.523.820 euro
______________________________________________

    Sumele mentionate anterior acopera, de asemenea, participarea a 6 dintre aceste tari (si anume: Bulgaria, Ungaria, Letonia, Romania, Slovacia si Slovenia) la Al cincilea program-cadru al Comunitatii Europene a Energiei Atomice (Euratom) pentru cercetare si activitati de formare profesionala.
    Ca urmare a solicitarii de fonduri a Directiei generale pentru cercetare a Comisiei, tarile participante vor trimite suma totala a contributiei prevazute. Contributia totala va intra in buget ca venit alocat, ducand la o crestere a alocarii suplimentare deschise prin liniile bugetare B 6-451 (IRC) si B 6-551 (actiuni indirecte).
    Mecanismul specific finantarii proiectelor celui de-al cincilea program-cadru (solicitari de propuneri, selectarea proiectelor si contractarea), precum si noile conditii si termene stabilite pentru participarea tarilor din Europa Centrala si de Est la acest program-cadru nu permit nici un fel de planificari realiste ale contractarilor si platilor.
    5. Aranjamente de implementare
    Fondurile PHARE vor fi transferate tuturor tarilor participante prin 9 memorandumuri de finantare separate. Datorita specificitatii acestui program fondurile vor fi transferate intr-o singura transa Fondului National al fiecarei tari. Fondul National va fi responsabil de transferarea fondurilor catre Comisie impreuna cu contributia nationala, ca urmare a solicitarii de fonduri a Directiei generale pentru cercetare a Comisiei Europene. Art. 4 din Memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului National nu se va aplica in acest caz particular.
    Programele specifice ale celui de-al cincilea program-cadru vor fi implementate de Comisie in stransa colaborare cu autoritatile nationale. Capacitatea tarilor din Europa Centrala si de Est de a participa la al cincilea program-cadru depinde intr-o mare masura de capacitatea autoritatilor (nationale) de a informa potentialii beneficiari asupra programului.
    In vederea participarii efective a organizatiilor din aceste tari la acest program inca de la inceput si in vederea evitarii oricarui efect descurajant asupra potentialilor parteneri, generat de faptul ca deciziile Consiliului de asociere au intrat in vigoare in intervalul iulie - octombrie 1999, serviciile Comisiei au popularizat programul prin oferirea de informatii, ceea ce presupune ca propunerile de proiecte care implica parteneri din viitoarele state participante vor fi evaluate ca si cum aceste tari sunt deja participante. Criteriul de eligibilitate a fost luat in considerare la cel mai tarziu moment posibil inainte ca deciziile cu privire la proiecte sa fie luate. Acest lucru ar trebui sa se desfasoare in mod normal dupa intrarea in vigoare a deciziilor Consiliului de asociere.
    Urmatoarele masuri au fost luate de tarile Europei Centrale si de Est in vederea asigurarii informarii optime (a potentialilor beneficiari):
    - A fost infiintat in fiecare din aceste tari un punct national de contact (PNC), dupa modelul celor din statele membre. Deja aceste PNC sunt implicate in mod total si sistematic in interactiunea cu programe specifice.
    - Au fost organizate reuniuni informale intre presedintii comitetelor diferitelor programe, in perioada desfasurarii reuniunilor oficiale ale comitetelor, fapt care le-a oferit posibilitatea de a fi bine informati asupra activitatii comitetelor.
    - A fost constituit un grup de reprezentanti personali ai ministrilor din aceste tari insarcinati cu problemele de cercetare si s-au desfasurat deja 3 reuniuni cu Comisia, in cadrul carora au fost discutate probleme cu caracter orizontal referitoare la implementarea celui de-al cincilea program-cadru.
    - Au fost stabilite contacte la nivel european cu asociatii si organizatii in domeniul cercetarii si cu universitati, care si-au declarat deja interesul sa promoveze printre membrii lor includerea de organizatii din domeniul cercetarii in consortii, prezentand propuneri pentru al cincilea program-cadru.
    6. Audit, monitorizare si evaluare
    Serviciile Comisiei vor monitoriza implementarea acestui program-cadru pe baza unor rapoarte periodice. Pentru facilitarea acestui proces se va defini un set detaliat de indicatori de realizare in conformitate cu obiectivele si cu scopurile celui de-al cincilea program-cadru.
    Procedurile de monitorizare aplicate in al cincilea program-cadru vor acoperi si operatiunile finantate pentru tarile beneficiare. Mai mult, participarea tarilor din Europa Centrala si de Est la programe specifice va fi monitorizata pe baza unei relatii de parteneriat ce implica Comisia si aceste tari. Acestea trebuie sa intocmeasca rapoarte pentru Comisie si sa participe pana la incheierea programului la activitatile specifice stabilite de Comunitate.
    Toate contractele, acordurile si angajamentele juridice incheiate intre Comisie si tarile beneficiare vor fi supuse verificarilor Comisiei si Curtii de Conturi. Conturile si operatiunile desfasurate in cadrul acestui program pot fi verificate oricand de un contabil extern contractat de Comisie, fara a se aduce prejudicii responsabilitatilor Comisiei si Curtii de Conturi a Uniunii Europene.
    Beneficiarii programului-cadru au obligatia de a intocmi rapoarte si evidente privind operatiunile financiare efectuate, care sunt analizate din punct de vedere al continutului si al eligibilitatii cheltuielilor, in concordanta cu obiectivele Comunitatii. Totodata trebuie sa se actioneze conform obligatiilor contractuale si principiilor unei gestionari sanatoase si eficiente.
    Serviciile Comisiei se vor asigura ca o evaluare ex-post va fi facuta dupa terminarea programelor specifice ale celui de-al cincilea program-cadru.
    7. Conditii speciale
    Din punctul de vedere al statelor membre proiectele ce implica tarile din Europa Centrala si de Est (ECE) vor fi selectate in conformitate cu criterii de calitate, stiintifice si tehnologice. Implicarea tarilor ECE se va face pe baza termenilor si conditiilor stabilite in "Reguli de participare a intreprinderilor, centrelor de cercetare si a universitatilor si de diseminare a rezultatelor cercetarii in ceea ce priveste implementarea celui de-al cincilea program-cadru al Comunitatii Europene", precum si de "Reguli de participare a intreprinderilor, centrelor de cercetare si a universitatilor si de diseminare a rezultatelor cercetarii in ceea ce priveste implementarea celui de-al cincilea Program-cadru al Comunitatii Europene a Energiei Atomice".
    Pentru asigurarea dimensiunii comunitare a acestor programe specifice, a activitatilor si proiectelor propuse de tarile Europei Centrale si de Est este necesara includerea cel putin a unui partener din cadrul statelor membre ale Uniunii.
    Reprezentantii acestor tari vor participa ca observatori (fara drept de vot), pentru subiectele care sunt de interes pentru tarile lor, la comitetele din cadrul celui de-al cincilea program-cadru si/sau al Programului-cadru V - Euratom, depinzand de deciziile Consiliului de asociere (vezi titlurile acestor decizii prezentate in anexa A).
    8. Riscuri
    Guvernele nationale implicate trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a rezerva fonduri pentru acest scop din propriile bugete. Contributia din bugetele PHARE respective, reprezentand scopul prezentei propuneri de finantare, este necesara in stadiile initiale. Orice intarziere ulterioara din partea Comunitatii in procesul necesar de luare a deciziilor interne poate periclita posibilitatile tarilor Europei Centrale si de Est de a respecta termenele limita pentru plata contributiei proprii in anul 1999. O astfel de intarziere poate cauza o considerabila problema la nivel politic atata timp cat deciziile Consiliului de asociere contin clauze de penalitate pentru intarzierea platii.

    ANEXE

    Anexa A - Deciziile Consiliului de asociere
    Anexa B - Tabel informativ privind sumele de baza ale contributiei financiare ale tarilor din Europa Centrala si de Est pe perioada de desfasurare a celui de-al cincilea Program-cadru in domeniul cercetarii si tehnologiei

    ANEXA A

                    DECIZIILE CONSILIULUI DE ASOCIERE

    - Decizia nr. 4/99 a Consiliului de asociere U.E. - Bulgaria din 30 iulie 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii Bulgaria la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru activitati de formare profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 septembrie 1999
    - Decizia nr. 1/99 a Consiliului de asociere U.E. - Cehia din 30 iulie 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii Cehe la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru activitati de formare profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 august 1999
    - Decizia nr. 3/99 a Consiliului de asociere U.E. - Ungaria din 12 iulie 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii Ungare la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru activitati de formare profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 august 1999
    - Decizia nr. 1/99 a Consiliului de asociere U.E. - Letonia din 23 iulie 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii Letone la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru activitati de formare profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 august 1999
    - Decizia nr. 3/99 a Consiliului de asociere U.E. - Romania din 30 iunie 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Romaniei la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 iulie 1999
    - Decizia nr. 3/99 a Consiliului de asociere U.E. - Slovacia din 5 august 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii Slovacia la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru activitati de formare profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 septembrie 1999
    - Decizia nr. 4/99 a Consiliului de asociere U.E. - Slovenia din 30 septembrie 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii Slovenia la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002) si la programele pentru activitati de formare profesionala si cercetare (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 august 1999
    - Decizia nr. 2/99 a Consiliului de asociere U.E. - Estonia din 31 mai 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Estoniei la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 iunie 1999
    - Decizia nr. 5/99 a Consiliului de asociere U.E. - Lituania din 16 septembrie 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii Lituania la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 octombrie 1999
    - Decizia nr. 4/99 a Consiliului de asociere U.E. - Polonia din 4 august 1999 de adoptare a termenelor si conditiilor pentru participarea Republicii Polonia la programele Comunitatii in domeniul cercetarii, dezvoltarii economice si al demonstratiei (1998 - 2002), intrata in vigoare la 1 septembrie 1999.

    ANEXA B

                           VALORI INDICATIVE
ale contributiilor financiare ale tarilor ECE in perioada PC 5, astfel cum au fost negociate pentru deciziile Consiliului de asociere*) (si sprijinul PHARE ce va fi convenit anual)
                                                           - milioane euro -
 ______________________________________________________________________________
|     Perioada de    | Bulgaria| Republica| Estonia| Ungaria| Letonia| Lituania|
|    implementare    |         |    Ceha  |        |        |        |         |
|        a PC 5      |         |          |        |        |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|         1999       |   1,74  |    8,84  |  0,73  |  7,62  |  0,94  |   1,48  |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|         2000       |   2,72  |   13,83  |  1,14  |  11,93 |   1,47 |   2,31  |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|         2001       |   3,93  |   19,98  |  1,68  |  17,23 |   2,13 |   3,40  |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|         2002       |   5,05  |   25,67  |  2,15  |  22,14 |   2,74 |   4,36  |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|   Total solicitat  |         |          |        |        |        |         |
| Dupa o reducere de |         |          |        |        |        |         |
| circa 29% a valorii|  13,44  |   68,32  |  5,70  |  58,92 |   7,28 |  11,55  |
|    de baza a PIB   |         |          |        |        |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|        Total       |         |          |        |        |        |         |
| Valoarea de baza a |  18,86  |   95,78  |  7,98  |  82,60 |  10,21 |  16,17  |
|         PIB        |         |          |        |        |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Sprijin PHARE maxim|         |          |        |        |        |         |
|(33% din valoarea de|   6,22  |   31,61  |  2,63  |  27,26 |   3,37 |   5,34  |
|     baza a PIB)    |         |          |        |        |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Contributia minima |         |          |        |        |        |         |
|  a tarilor ECE din |         |          |        |        |        |         |
|  bugetul national  |   7,22  |   36,71  |  3,07  |  31,66 |   3,91 |   6,21  |
|(38% din valoarea de|         |          |        |        |        |         |
|     baza a PIB)    |         |          |        |        |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|

                               - continuare -
                                                           - milioane euro -
 ______________________________________________________________________________
|     Perioada de    | Polonia |  Romania |Slovacia|Slovenia| Toate  |  Media  |
|    implementare    |         |          |        |        | tarile |  anuala |
|        a PC 5      |         |          |        |        |   ECE  |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|         1999       |  20,74  |    5,90  |   3,31 |   3,10 |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|         2000       |  32,29  |    9,24  |   5,19 |   4,86 |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|         2001       |  47,58  |   13,34  |   7,49 |   7,01 |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|         2002       |  61,08  |   17,15  |   9,63 |   9,02 |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|   Total solicitat  |         |          |        |        |        |         |
| Dupa o reducere de |         |          |        |        |        |         |
| circa 29% a valorii| 161,69  |   45,63  |  25,62 |  23,99 | 422,14 |  105,54 |
|    de baza a PIB   |         |          |        |        |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
|        Total       |         |          |        |        |        |         |
| Valoarea de baza a | 226,22  |   63,96  |  35,91 |  33,64 | 591,33 |  147,83 |
|         PIB        |         |          |        |        |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Sprijin PHARE maxim|         |          |        |        |        |         |
|(33% din valoarea de|  74,65  |   21,11  |  11,85 |  11,10 | 195,14 |   48,78 |
|     baza a PIB)    |         |          |        |        |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|
| Contributia minima |         |          |        |        |        |         |
| a tarilor ECE din  |         |          |        |        |        |         |
|  bugetul national  |  87,04  |   24,52  |  13,77 |  12,89 | 227,00 |   56,76 |
|(38% din valoarea de|         |          |        |        |        |         |
|     baza a PIB)    |         |          |        |        |        |         |
|____________________|_________|__________|________|________|________|_________|

    *) Aceste decizii stabilesc ca rata pentru a obtine valorile calculate pe baza PIB "trebuie calculata in baza ultimelor date statistice corespunzatoare aceluiasi an de la Oficiul Statistic al Comunitatilor Europene (Eurostat), disponibile la data publicarii proiectului de buget preliminar al Comunitatilor Europene". (anexa I, art. 5 paragraful 2)

    ANEXA 3

                 INFORMARE SI PUBLICITATE
    pentru programele PHARE ale Uniunii Europene

    1. Scop si obiective
    Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a publicului si a transparentei actiunilor U.E., precum si crearii unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
    2. Principii generale
    Fiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor de finantare, precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatia Comisiei Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu delegatia Comisiei Europene din tara respectiva. Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor care se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
    Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor sus-mentionate. Ghidul informativ primit de la delegatia Comisiei Europene din tara respectiva este disponibil la autoritatile nationale, regionale si locale.
    3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
    Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu delegatia Comisiei, pentru toata durata memorandumului de finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate mai jos la lit. a) si b):
    a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul tarii beneficiare a informatiilor si a materialelor publicitare produse.
    b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU;
    - panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus;
    - panouri informative pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu indicatiile tehnice din Ghidul informativ pus la dispozitie de delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara;
    (ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE, ISPA sau SAPARD:
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile paragrafului 3 b)(i);
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de acesti solicitanti, care sa indice faptul ca o parte a acestui ajutor provine de la U.E., mai ales prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile de mai sus.
    4. Transparenta asistentei U.E. in cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari si publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta care le priveste direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Acestea trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.

    Formulare
    Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale, privind anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta, vor trebui sa indice faptul ca U.E. si, in mod special, programele PHARE, ISPA sau SAPARD asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de programele amintite. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, trebuie sa poarte si o sigla a U.E. de aceeasi marime.

    4.3. Publicul general
    Mass-media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de U.E., PHARE, ISPA sau SAPARD in special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
    In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei din tara respectiva.
    Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si comunicatelor de presa si comunicatelor publice.

    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, cum ar fi: conferinte, seminarii, targuri si expozitii in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmari sa faca explicita participarea U.E. In acest context vor fi expuse steagurile U.E. in camerele unde au loc intalniri si se va pune sigla U.E. pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.

    Materiale informative
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare, finantate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, trebuie sa contina pe prima pagina o indicare clara a participarii U.E., precum si sigla U.E., in cazul in care este folosita stema nationala sau regionala.
    In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea U.E.
    Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.

    5. Prevederi privind panouri, postere si placi comemorative
    Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii publicitare:
    Panouri
    Panourile cu informatii privind participarea U.E. la finantarea investitiei trebuie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare U.E. in proportie de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea U.E. trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii (tinand seama de marimea contributiei U.E.) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ ce se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
    Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placi comemorative, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.

    Placi comemorative
    Aceste placi vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placile trebuie sa cuprinda pe langa sigla U.E. si o mentiune privind programele PHARE, ISPA sau SAPARD si cofinantarea U.E.
    In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placa comemorativa ori poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata participarea U.E.

    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri trebuie consultata si informata delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi Comisia, prin intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va realiza un Ghid informativ, redactat in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 41/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 41 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu