ORDONANTA Nr. 35 din 30 ianuarie 2002
pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a
consiliilor locale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 90 din 2 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. IV.4 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Se aproba Regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor
locale, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta.
Art. 2
Pe baza prevederilor regulamentului-cadru prevazut la art. 1 consiliile
locale vor adopta regulamente proprii de organizare si functionare, adaptate
specificului unitatii administrativ-teritoriale, in termen de cel mult 60 de
zile de la intrarea in vigoare a acestuia. Regulamentele proprii se adopta cu
votul a cel putin doua treimi din numarul consilierilor in functie.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Hotararea
Guvernului nr. 103/1992 pentru aprobarea regulamentului-cadru orientativ de
functionare a consiliilor locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 47 din 23 martie 1992.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare a consiliilor locale
CAP. 1
Constituirea consiliului local
Art. 1
(1) Potrivit legii, in termen de 20 de zile de la data desfasurarii
alegerilor va avea loc sedinta de constituire a consiliului local. Convocarea
consilierilor declarati alesi, la sedinta de constituire a consiliului, se face
de catre prefect, prin ordin.
(2) Sedinta este legal constituita daca participa cel putin doua treimi din
numarul consilierilor declarati alesi. In cazul in care nu se poate asigura
aceasta majoritate, peste 3 zile se va organiza o noua sedinta. In acest scop
prefectul va emite un nou ordin de convocare. Daca nici de aceasta data nu se
prezinta cel putin doua treimi din numarul consilierilor declarati alesi de
catre biroul electoral de circumscriptie, prefectul va face o noua convocare
peste alte 3 zile, emitand in acest scop un nou ordin.
(3) Daca nici la a treia convocare nu se prezinta cel putin doua treimi din
numarul consilierilor declarati alesi, prefectul va dispune verificarea
motivelor care au determinat neprezentarea la sedinta a consilierilor absenti.
Daca absentele nu au la baza motive temeinice, determinate de: boala, care a
necesitat spitalizarea sau imobilizarea la pat; deplasarea in strainatate in
interes de serviciu; evenimente de forta majora, cum ar fi: inundatii sau alte
catastrofe care au impiedicat deplasarea, deces in familie sau alte situatii
similare, prefectul va emite un ordin prin care va declara vacante locurile
consilierilor declarati alesi, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocari
anterioare.
(4) Inainte de emiterea ordinului prevazut la alin. (3) prefectul va
verifica daca pe listele de candidati depuse de partidele politice, aliantele
politice sau aliantele electorale ai caror consilieri declarati alesi au lipsit
nemotivat mai sunt supleanti. In caz afirmativ, prin acelasi ordin se va
dispune organizarea unei noi sedinte de constituire la care vor fi convocati
supleantii.
(5) Daca pe listele de candidati ale partidelor in cauza nu mai sunt
supleanti sau acestia refuza la randul lor sa se prezinte la sedinta, prefectul
va dispune organizarea de alegeri pentru completarea posturilor declarate
vacante potrivit alin. (3). Alegerile se vor organiza in conditiile Legii nr.
70/1991 privind alegerile locale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, in cel mult 30 de zile de la data emiterii ordinului, si la acestea
vor putea participa toate partidele politice, aliantele politice sau aliantele
electorale care au depus initial liste de candidati, precum si candidatii
independenti care nu au fost declarati alesi la alegerile anterioare.
Art. 2
La sedinta de constituire legal intrunita poate participa si primarul care
a fost declarat ales, chiar daca procedura de validare a mandatului acestuia nu
a fost finalizata.
Art. 3
(1) Sedinta de constituire este deschisa de prefect sau de reprezentantul
acestuia, care il invita pe cel mai in varsta dintre consilieri, precum si pe
cei 2 asistenti ai acestuia sa preia conducerea lucrarilor sedintei. Asistenti
ai presedintelui de varsta vor fi desemnati cei mai tineri consilieri.
(2) Dupa preluarea conducerii sedintei se ia o pauza, in timpul careia se
constituie grupurile de consilieri, potrivit prevederilor Statutului alesilor
locali, iar secretarul unitatii administrativ-teritoriale prezinta
presedintelui de varsta si asistentilor acestuia dosarele consilierilor
declarati alesi si pe cele ale supleantilor lor, asa cum acestea au fost
primite de la biroul electoral de circumscriptie. Dosarele pot fi insotite de
optiunile scrise ale consilierilor alesi care ocupa functii incompatibile,
potrivit legii, cu calitatea de consilier.
(3) Daca primarul declarat ales a candidat si pentru functia de consilier
si a obtinut mandatul, dosarul acestuia va fi insotit de optiunea scrisa pentru
una dintre cele doua functii.
(4) Prevederile alin. (3) se aplica numai in cazul in care procedura de
validare a mandatului primarului a fost finalizata.
Art. 4
(1) La reluarea lucrarilor consilierii declarati alesi vor alege prin vot
deschis, exprimat prin ridicare de maini, o comisie de validare alcatuita din 3
- 5 consilieri locali. Numarul membrilor comisiei se stabileste prin vot deschis,
la propunerea presedintelui de varsta. Comisia este aleasa pe intreaga durata a
mandatului.
(2) Desemnarea candidatilor pentru comisia de validare se face de catre
grupurile de consilieri constituite potrivit art. 3 alin. (2). Numarul de
locuri cuvenite fiecarui grup se determina in functie de numarul de mandate
obtinute de grupul in cauza.
(3) Alegerea membrilor comisiei de validare se face individual, prin votul
majoritatii consilierilor prezenti la sedinta de constituire, iar rezultatul va
fi consemnat in hotararea nr. 1.
Art. 5
Comisia de validare a mandatelor alege din randul membrilor sai un
presedinte si un secretar, cu respectarea procedurii de vot prevazute la art. 4
alin. (3).
Art. 6
(1) Dupa alegerea comisiei de validare se dispune o noua pauza, in timpul
careia va fi examinata de catre comisie legalitatea alegerii fiecarui
consilier, pe baza dosarelor prezentate de presedintele de varsta, si se
elaboreaza propunerile de validare sau de invalidare a mandatelor. In acest
scop se incheie un proces-verbal al carui model este prezentat in anexa nr. 1.
(2) Daca primarul, al carui mandat a fost validat, a fost ales si consilier
si opteaza pentru functia de primar sau daca consilierii care detin functii
incompatibile opteaza in scris pentru renuntarea la functia de consilier, va fi
examinat, in vederea validarii, dosarul supleantului, respectiv supleantilor de
pe aceeasi lista, in ordinea in care cei in cauza au fost inscrisi pe lista de
candidati.
(3) Invalidarea alegerii unui consilier poate fi propusa de comisia de
validare numai daca aceasta a constatat ca au fost incalcate conditiile de
eligibilitate stabilite expres prin lege sau daca alegerea s-a facut prin
frauda electorala constatata de catre biroul electoral, potrivit prevederilor
Legii nr. 70/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Invalidarea mandatului se va propune si in cazurile prevazute la alin. (2).
(4) Consilierii care lipsesc motivat de la sedinta de constituire pot fi
validati sau invalidati in lipsa.
Art. 7
(1) Validarea sau invalidarea mandatelor se face in ordine alfabetica, prin
votul deschis al majoritatii consilierilor prezenti la sedinta. Persoana al
carei mandat este supus validarii sau invalidarii nu participa la vot.
(2) Rezultatul validarii mandatelor se consemneaza in hotararea nr. 2 care
se comunica de indata consilierilor care au absentat motivat.
Art. 8
(1) Dupa validarea mandatelor a cel putin doua treimi din numarul de
consilieri stabilit potrivit legii se va proceda la depunerea urmatorului
juramant: "Jur sa respect Constitutia si legile tarii si sa fac cu
buna-credinta tot ceea ce sta in puterile si priceperea mea pentru binele
locuitorilor comunei... (orasului, judetului). Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
(2) Juramantul se depune dupa urmatoarea procedura: secretarul comunei,
orasului, municipiului sau subdiviziunii administrativ-teritoriale a
municipiului va da citire juramantului, dupa care consilierii validati se vor
prezenta, in ordine alfabetica, in fata unei mese special amenajate, pe care se
afla un exemplar din Constitutie si Biblia. Consilierul va pune mana stanga
atat pe Constitutie cat si, daca este cazul, pe Biblie, va pronunta cuvantul
"jur", dupa care va semna juramantul de credinta, care va fi imprimat
pe un formular special.
(3) Juramantul se semneaza in doua exemplare. Un exemplar se pastreaza la
dosarul de validare, iar al doilea se inmaneaza consilierului.
(4) Consilierii care se declara atei sau care au o alta credinta decat cea
crestina pot depune juramantul fara formula religioasa. In acest caz juramantul
va fi imprimat pe formular fara aceasta formula.
(5) Consilierii care refuza sa depuna juramantul sunt considerati
demisionati de drept, fapt care se consemneaza in procesul-verbal al sedintei.
In acest caz se va supune validarii mandatul primului supleant de pe lista
partidului politic, aliantei politice sau aliantei electorale respective, daca
pana la validarea mandatului partidele politice si aliantele politice confirma
in scris apartenenta la partid a consilierului in cauza.
(6) Dupa depunerea juramantului de catre cel putin doua treimi din numarul
membrilor consiliului local presedintele de varsta declara consiliul legal
constituit. Declararea consiliului ca legal constituit se constata prin
hotararea nr. 3.
CAP. 2
Organizarea consiliului
SECTIUNEA 1
Presedintele de sedinta
Art. 9
(1) Dupa declararea consiliului local ca legal constituit se procedeaza la
alegerea presedintelui de sedinta. Alegerea se face prin votul deschis al
majoritatii consilierilor in functie. Durata mandatului presedintelui de
sedinta nu poate fi mai mare de 3 luni. Acelasi consilier poate fi ales
presedinte de sedinta cel mult de doua ori pe durata unui mandat. Mandatele nu
pot fi consecutive.
(2) Dupa alegerea presedintelui de sedinta acesta preia conducerea
lucrarilor consiliului.
(3) Rezultatul alegerii presedintelui de sedinta se consemneaza in
hotararea nr. 4.
(4) Hotararile nr. 1 - 4 se semneaza de presedintele de varsta si de cei 2
asistenti ai acestuia si se contrasemneaza de secretar. Aceste hotarari au
caracter constatator. Ele nu produc efecte juridice, neputand forma obiectul
unor actiuni in justitie.
Art. 10
(1) Presedintele de sedinta exercita urmatoarele atributii principale:
a) conduce sedintele consiliului local;
b) supune votului consilierilor proiectele de hotarari, asigura numararea
voturilor si anunta rezultatul votarii, cu precizarea voturilor pentru, a voturilor
contra si a abtinerilor;
c) semneaza hotararile adoptate de consiliul local, chiar daca a votat
impotriva adoptarii acestora, precum si procesul-verbal;
d) asigura mentinerea ordinii si respectarea regulamentului de desfasurare
a sedintelor;
e) supune votului consilierilor orice problema care intra in competenta de
solutionare a consiliului;
f) aplica, daca este cazul, sanctiunile prevazute de statutul alesilor
locali sau propune consiliului aplicarea unor asemenea sanctiuni.
(2) Presedintele de sedinta indeplineste orice alte atributii prevazute de
lege, de prezentul regulament-cadru sau insarcinari date de consiliul local.
SECTIUNEA a 2-a
Alegerea viceprimarului
Art. 11
(1) Consiliul local alege din randul membrilor sai pe viceprimar, respectiv
pe viceprimari. Alegerea se face prin vot secret.
(2) Propunerea de candidati pentru alegerea viceprimarului, respectiv a
viceprimarilor, se face de catre grupurile de consilieri, de catre consilieri
sau de catre primar.
(3) Dupa inregistrarea candidaturilor se ia o pauza in timpul careia se
completeaza buletinele de vot.
(4) Exercitarea votului se face intr-o cabina special amenajata, putandu-se
folosi, la alegere, una dintre urmatoarele modalitati:
a) fiecare consilier primeste un singur buletin de vot pe care sunt trecute
numele tuturor candidatilor. Intrand in cabina, din lista candidatilor vor fi
barate printr-o linie orizontala numele tuturor candidatilor pe care
consilierul nu doreste sa ii aleaga. Pe buletin va ramane nebarat numele
consilierului sau, dupa caz, al consilierilor pe care doreste sa il/sa ii
aleaga votantul;
b) pe buletinul de vot se scrie cuvantul "DA" in dreptul
numelui/numelor celui/celor pe care doreste sa il/sa ii voteze;
c) alte modalitati, la alegerea consiliului.
(5) Este declarat viceprimar candidatul care a obtinut votul majoritatii
consilierilor in functie.
(6) In situatia in care se aleg 2 viceprimari, sunt declarati alesi primii
2 candidati care au obtinut cel mai mare numar de voturi.
(7) In situatia in care nu s-a intrunit majoritatea prevazuta la alin. (5),
se organizeaza un al doilea tur de scrutin, in aceeasi sedinta, la care vor
participa candidatii situati pe primele doua locuri. La al doilea tur de scrutin
este declarat ales viceprimar consilierul care a obtinut cel mai mare numar de
voturi.
Art. 12
In caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor
participa numai candidatii care se afla in aceasta situatie. Va fi declarat ales
candidatul care a obtinut cele mai multe voturi.
Art. 13
Alegerea viceprimarului va fi consemnata in hotararea nr. 5 a consiliului
local. Prin aceeasi hotarare consiliul local ia act de incetarea mandatului de
consilier al viceprimarului, in locul acestuia fiind validat primul supleant
aflat pe lista partidului politic, aliantei politice sau aliantei electorale
respective, daca conducerea acestora confirma in scris ca persoana in cauza mai
este membru al partidului respectiv.
Art. 14
Durata mandatului viceprimarului este egala cu durata mandatului
consiliului local. In cazul in care mandatul consiliului local inceteaza
inainte de expirarea duratei normale de 4 ani, inceteaza de drept si mandatul
viceprimarului, fara vreo alta formalitate.
SECTIUNEA a 3-a
Comisiile de specialitate
Art. 15
(1) Dupa constituire consiliul local stabileste si organizeaza comisii de
specialitate pe principalele domenii de activitate.
(2) Domeniile de activitate in care se pot organiza comisii de
specialitate, denumirea acestora si numarul de membri, care va fi intotdeauna
impar, se stabilesc de catre consiliul local, in functie de specificul
activitatii din fiecare unitate administrativ-teritoriala.
(3) Principalele domenii de activitate in care se pot organiza comisii de
specialitate sunt prevazute in anexa nr. 2.
(4) Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
Art. 16
(1) Comisiile de specialitate lucreaza valabil in prezenta majoritatii
membrilor si iau hotarari cu votul majoritatii membrilor lor.
(2) Comisia poate invita sa participe la sedintele sale specialisti din
cadrul aparatului propriu al consiliului local sau din afara acestuia, in
special de la unitatile aflate in subordinea consiliului. Au dreptul sa
participe la sedintele comisiei si consilierii care au facut propunerile ce
stau la baza lucrarilor comisiei.
(3) Sedintele comisiei de specialitate sunt, de regula, publice. Comisia
poate hotari ca la dezbaterile sale sa fie prezente si alte persoane interesate
sau reprezentanti ai mass-media.
(4) Comisia poate hotari ca unele sedinte sau dezbaterea unor puncte de pe
ordinea de zi sa se desfasoare cu usile inchise.
Art. 17
(1) Numarul locurilor care revine fiecarui grup de consilieri sau
consilierilor independenti in fiecare comisie de specialitate se stabileste de
catre consiliul local, in functie de ponderea acestora in cadrul consiliului.
(2) Nominalizarea membrilor fiecarei comisii se face de fiecare grup de
consilieri, iar a consilierilor independenti, de catre consiliu, avandu-se in
vedere, de regula, pregatirea lor profesionala si domeniul in care isi
desfasoara activitatea.
(3) In functie de numarul membrilor consiliului, un consilier poate face
parte din 1 - 3 comisii, dintre care una este comisia de baza. Indemnizatia de
sedinta se va achita numai pentru activitatea desfasurata in comisia de baza.
Art. 18
Fiecare comisie de specialitate isi alege, prin votul deschis al
majoritatii consilierilor ce o compun, cate un presedinte si cate un secretar.
Art. 19
(1) Comisiile de specialitate au urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza proiectele de hotarari ale consiliului local;
b) se pronunta asupra altor probleme trimise de consiliul local spre
avizare;
c) intocmesc avize asupra proiectelor de hotarari si asupra problemelor
analizate, pe care le prezinta consiliului local.
(2) Comisiile de specialitate indeplinesc orice alte atributii stabilite
prin regulamentul de organizare si functionare a consiliului sau insarcinari
date prin hotarari ale consiliului local, daca acestea au legatura cu
activitatea lor.
Art. 20
(1) Presedintele comisiei de specialitate are urmatoarele atributii
principale:
a) asigura reprezentarea comisiei in raporturile acesteia cu consiliul
local si cu celelalte comisii;
b) convoaca sedintele comisiei;
c) conduce sedintele comisiei;
d) propune ca la lucrarile comisiei sa participe si alte persoane din afara
acesteia, daca apreciaza ca este necesar;
e) participa la lucrarile celorlalte comisii care examineaza probleme ce
prezinta importanta pentru comisia pe care o conduce;
f) sustine in sedintele de consiliu avizele formulate de comisie;
g) anunta rezultatul votarii, pe baza datelor comunicate de secretar.
(2) Presedintele comisiei indeplineste orice alte atributii referitoare la
activitatea comisiei, prevazute de lege, de regulamentul de organizare si
functionare a consiliului sau stabilite de consiliul local.
Art. 21
(1) Secretarul comisiei indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) efectueaza apelul nominal si tine evidenta participarii la sedinte a
membrilor comisiei;
b) numara voturile si il informeaza pe presedinte asupra cvorumului necesar
pentru adoptarea fiecarei hotarari si asupra rezultatului votarii;
c) asigura redactarea avizelor si proceselor-verbale etc.
(2) Secretarul comisiei indeplineste orice alte sarcini prevazute de
regulamentul de organizare si functionare a consiliului sau insarcinari
stabilite de comisie sau de catre presedinte.
Art. 22
(1) Convocarea sedintelor comisiei se face de catre presedintele acesteia
cu cel putin 3 zile inainte.
(2) Ordinea de zi se aproba de comisie la propunerea presedintelui. Oricare
dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme.
(3) Participarea membrilor comisiei la sedintele acesteia este obligatorie.
(4) In caz de absenta la sedinta comisiei de baza consilierului in cauza nu
i se acorda indemnizatie de sedinta. Daca absentele continua, fara a fi
motivate, presedintele comisiei poate aplica sanctiunile prevazute in
competenta sa de Statutul alesilor locali sau poate propune consiliului
aplicarea altor sanctiuni statutare, inclusiv inlocuirea lui din comisie.
Art. 23
Sedintele comisiilor de specialitate se desfasoara, de regula, inaintea
sedintelor consiliului, atunci cand ordinea de zi a sedintei acestuia cuprinde
probleme sau proiecte de hotarari asupra carora i se solicita avizul.
Art. 24
(1) Pentru dezbaterea proiectelor de hotarari sau a celorlalte probleme
repartizate comisiei presedintele acesteia va desemna un consilier care va face
in cadrul sedintei o scurta prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi,
daca aceasta nu este prezentata de initiator.
(2) Consilierul desemnat potrivit alin. (1) va redacta avizul comisiei, pe
baza amendamentelor si a propunerilor formulate de membrii acesteia, care au
fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenti.
(3) Avizele intocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea
necesara, atat amendamentele si propunerile acceptate, cat si cele respinse.
(4) Avizul intocmit potrivit alin. (2) si (3) se prezinta secretarului
unitatii administrativ-teritoriale, care se va ingriji de multiplicarea si
difuzarea acestuia catre consilieri, o data cu ordinea de zi.
Art. 25
Votul in comisii este, de regula, deschis. In anumite situatii comisia
poate hotari ca votul sa fie secret, stabilind de la caz la caz si modalitatea
de exprimare a acestuia.
Art. 26
(1) Lucrarile sedintelor comisiei se consemneaza, prin grija secretarului
acesteia, intr-un proces-verbal. Dupa incheierea sedintei procesul-verbal va fi
semnat de catre presedintele si secretarul comisiei.
(2) Presedintele poate incuviinta ca procesele-verbale ale sedintelor sa
fie consultate de alte persoane interesate care nu au participat la sedinta, cu
exceptia proceselor-verbale intocmite in sedintele ale caror lucrari s-au
desfasurat cu usile inchise.
Art. 27
Daca in urma dezbaterilor din sedinta consiliului local se impun modificari
de fond in continutul proiectului, presedintele de sedinta poate hotari
retrimiterea proiectului pentru reexaminare de catre comisia sau compartimentul
de specialitate care a intocmit avizul, respectiv raportul.
Art. 28
Activitatea comisiilor de specialitate poate fi verificata printr-o ancheta
hotarata de consiliul local, la cererea a cel putin doua treimi din numarul
consilierilor in functie.
Art. 29
(1) Consiliul local poate hotari organizarea unor comisii speciale de
analiza si verificare, la propunerea consilierilor sau a primarului.
(2) Componenta nominala a comisiilor prevazute la alin. (1), obiectivele si
tematica activitatii acestora, perioada in care vor lucra si mandatul lor se
stabilesc prin hotarare a consiliului local.
(3) Comisia de ancheta va prezenta consiliului local, la termenul stabilit
de aceasta, raportul intocmit in urma analizelor si verificarilor efectuate.
Raportul va cuprinde, daca este cazul, propuneri concrete de imbunatatire a
activitatii in domeniul supus analizei sau verificarii.
Art. 30
Operatiunile desfasurate in cadrul procedurii de constituire a comisiilor
de specialitate, numarul si denumirea acestora, numarul membrilor fiecarei
comisii si modul de stabilire a locurilor ce revin fiecarui grup de consilieri
sau consilieri independenti, precum si componenta nominala a acestora se
stabilesc prin hotararea nr. 6 a consiliului local.
SECTIUNEA a 4-a
Alte dispozitii
Art. 31
(1) Dupa preluarea conducerii lucrarilor consiliului de catre presedintele
de sedinta se trece la ceremonia de depunere a juramantului de catre primar,
daca procedura de validare a mandatului acestuia a fost finalizata. In acest
scop judecatorul desemnat de presedintele judecatoriei care a validat mandatul
prezinta in fata consiliului hotararea de validare.
(2) Dupa prezentarea hotararii de validare primarul va depune juramantul
prevazut la alin. (1) al art. 8, folosindu-se procedura stabilita in acelasi
text.
Art. 32
(1) Dupa depunerea juramantului primarul intra in exercitiul de drept al
mandatului.
(2) Pe timpul desfasurarii lucrarilor consiliului primarul este obligat sa
poarte esarfa. Primarul va ocupa in sala de sedinte un loc distinct, separat de
cel al presedintelui de sedinta.
(3) Daca la lucrarile consiliului participa si prefectul sau reprezentantul
sau, acestia vor ocupa, de asemenea, un loc distinct, separat de cel al
presedintelui de sedinta.
Art. 33
Primarul participa la sedintele consiliului si are dreptul sa isi exprime
punctul de vedere asupra tuturor problemelor inscrise pe ordinea de zi. Punctul
de vedere al primarului se consemneaza, in mod obligatoriu, in procesul-verbal
de sedinta.
Art. 34
(1) Secretarul comunei, orasului, municipiului sau al subdiviziunii
administrativ-teritoriale a municipiilor participa in mod obligatoriu la
sedintele consiliului. Secretarului ii revin urmatoarele atributii principale
privitoare la sedintele consiliului local:
a) asigura indeplinirea procedurilor de convocare a consiliului local, la
cererea primarului sau a cel putin unei treimi din numarul consilierilor in
functie;
b) asigura efectuarea lucrarilor de secretariat;
c) efectueaza apelul nominal si tine evidenta participarii la sedinte a
consilierilor;
d) numara voturile si consemneaza rezultatul votarii, pe care il prezinta
presedintelui de sedinta;
e) informeaza pe presedintele de sedinta cu privire la cvorumul necesar
pentru adoptarea fiecarei hotarari a consiliului local;
f) asigura intocmirea stenogramei sau a procesului-verbal, pune la
dispozitie consilierilor inaintea fiecarei sedinte procesul-verbal, respectiv
stenograma dactilografiata a sedintei anterioare, asupra continutului carora
solicita acordul consiliului;
g) asigura intocmirea dosarelor de sedinta, legarea, numerotarea paginilor,
semnarea si stampilarea acestora;
h) urmareste ca la deliberare si adoptarea unor hotarari ale consiliului
local sa nu ia parte consilierii care se incadreaza in dispozitiile art. 47
alin. (1) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001. Il informeaza
pe presedintele de sedinta cu privire la asemenea situatii si face cunoscute
sanctiunile prevazute de lege in asemenea cazuri;
i) prezinta in fata consiliului local punctul sau de vedere cu privire la
legalitatea unor proiecte de hotarari sau a altor masuri supuse deliberarii
consiliului; daca este cazul, refuza sa contrasemneze hotararile pe care le
considera ilegale;
j) contrasemneaza, in conditiile legii si ale prezentului regulament,
hotararile consiliului local pe care le considera legale;
k) poate propune primarului inscrierea unor probleme in proiectul ordinii
de zi a sedintelor ordinare ale consiliului local;
l) acorda membrilor consiliului asistenta si sprijin de specialitate in
desfasurarea activitatii, inclusiv la redactarea proiectelor de hotarari sau la
definitivarea celor discutate si aprobate de consiliu. Asemenea obligatii revin
si aparatului propriu al consiliului local.
(2) Secretarul indeplineste orice alte atributii stabilite de lege, de
regulamentul de organizare si functionare a consiliului sau insarcinari date de
consiliul local privitoare la buna organizare si desfasurare a sedintelor
consiliului.
CAP. 3
Functionarea consiliului local
SECTIUNEA 1
Desfasurarea sedintelor
Art. 35
(1) Ordinea de zi a sedintelor consiliului local cuprinde proiecte de
hotarari, rapoarte ale comisiilor de specialitate, rapoarte sau informari ale
conducatorilor unitatilor subordonate sau care se afla sub autoritatea
consiliului, timpul acordat declaratiilor politice, intrebarilor,
interpelarilor, petitiilor si altor probleme care se supun dezbaterii
consiliului. Ordinea de zi este inscrisa in cuprinsul invitatiei de sedinta
transmise consilierilor si se aduce la cunostinta locuitorilor prin mass-media
sau prin orice alt mijloc de publicitate.
(2) Proiectul ordinii de zi se intocmeste la propunerea primarului, consilierilor,
secretarului, comisiilor de specialitate sau la solicitarea cetatenilor.
(3) Proiectul ordinii de zi se supune aprobarii consiliului.
(4) Proiectele de hotarari si celelalte probleme asupra carora urmeaza sa
se delibereze se inscriu pe ordinea de zi numai daca sunt insotite de avizul
comisiilor de specialitate carora le-au fost transmise in acest scop si de
raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului propriu al
consiliului local. Raportul compartimentului de resort se intocmeste si se
depune la secretarul unitatii administrativ-teritoriale, inainte de intocmirea
avizului de catre comisia de specialitate, spre a putea fi avut in vedere de
catre aceasta comisie.
Art. 36
(1) Consilierii sunt obligati sa fie prezenti la lucrarile consiliului si
sa isi inregistreze prezenta in evidenta tinuta de secretar.
(2) Consilierul care nu poate lua parte la sedinta este obligat sa comunice
acest lucru primarului, presedintelui de sedinta sau secretarului.
Art. 37
Daca in unitatea administrativ-teritoriala exista delegati satesti, acestia
vor fi invitati in mod obligatoriu la sedintele consiliului in care se discuta
aspecte ce intereseaza satul respectiv. Delegatul satesc va fi ascultat asupra
problemei discutate si va vota. Votul sau are caracter consultativ.
Art. 38
(1) Dezbaterea problemelor se face in ordinea stricta in care acestea sunt
inscrise pe ordinea de zi aprobata. Dezbaterea incepe prin prezentarea pe scurt
a proiectului de hotarare sau a problemei inscrise pe ordinea de zi, pe care o
face initiatorul. Apoi se da cuvantul presedintelui comisiei de specialitate
si, daca este cazul, sefului compartimentului care a intocmit raportul.
(2) Dupa efectuarea prezentarilor prevazute la alin. (1) se trece la dezbateri.
(3) Consilierii vor participa la dezbateri in ordinea inscrierii la cuvant.
Presedintele de sedinta are dreptul sa limiteze durata luarilor de cuvant, in
functie de obiectul dezbaterii. In acest scop el poate propune consiliului spre
aprobare timpul ce va fi afectat fiecarui vorbitor, precum si timpul total de
dezbatere a proiectului. Consilierul este obligat ca in cuvantul sau sa se
refere exclusiv la problema care formeaza obiectul dezbaterii. Presedintele de
sedinta va urmari ca prezenta la dezbateri sa se faca din partea tuturor
grupurilor de consilieri. In cazul unor probleme deosebite se va aloca un
anumit timp fiecarui grup de consilieri, in functie de marimea acestuia.
Art. 39
(1) Presedintele de sedinta va permite oricand unui consilier sa raspunda
intr-o problema de ordin personal sau atunci cand a fost nominalizat de un alt
vorbitor.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul in care se cere cuvantul in
probleme privitoare la regulament.
Art. 40
Presedintele de sedinta sau presedintele oricarui grup de consilieri poate
propune incheierea dezbaterii unei probleme puse in discutia consiliului.
Propunerea de incheiere a dezbaterii se supune votului. Discutiile vor fi
sistate daca propunerea a fost acceptata de majoritatea consilierilor.
Art. 41
Este interzisa proferarea de insulte sau calomnii de catre consilierii
prezenti la sedinta, precum si dialogul dintre vorbitori si persoanele aflate
in sala.
Art. 42
In cazul in care desfasurarea lucrarilor este perturbata, presedintele de
sedinta poate intrerupe dezbaterile. El poate aplica sanctiunile stabilite de
Statutul alesilor locali in competenta sa ori poate propune consiliului
aplicarea de sanctiuni corespunzatoare.
Art. 43
Asupra proiectelor de hotarari au loc dezbateri generale si pe articole,
consilierii putand formula amendamente de fond sau de redactare. Amendamentele
formulate se supun votului consiliului in ordinea formularii lor. Daca s-a
adoptat textul initiatorului sau un amendament formulat anterior, celelalte se
socotesc respinse fara a se mai supune votului.
SECTIUNEA a 2-a
Elaborarea proiectelor de hotarari
Art. 44
(1) Dreptul la initiativa pentru proiectele de hotarari ale consiliului
local apartine primarului si consilierilor.
(2) Proiectele de hotarari vor fi insotite de o expunere de motive si vor
fi redactate in conformitate cu normele de tehnica legislativa. In acest scop
secretarul unitatii administrativ-teritoriale si personalul de specialitate din
aparatul propriu al consiliului vor acorda sprijin si asistenta tehnica de
specialitate.
Art. 45
(1) Proiectele de hotarari se inscriu pe ordinea de zi a sedintelor prin
mentionarea titlului si a initiatorului.
(2) Proiectele de hotarari se aduc la cunostinta consilierilor de indata,
cu indicarea comisiilor carora le-au fost trimise spre avizare si cu invitatia
de a formula si depune amendamente.
(3) Operatiunile prevazute la alin. (2) se realizeaza prin grija
secretarului unitatii administrativ-teritoriale.
Art. 46
(1) Proiectele de hotarari si celelalte materiale se transmit spre
dezbatere si avizare comisiilor de specialitate ale consiliului local, precum
si compartimentelor de resort ale aparatului propriu al consiliului, in vederea
intocmirii raportului. Nominalizarea comisiilor si compartimentelor carora li
se trimit materiale spre analiza se face de catre primar impreuna cu
secretarul.
(2) O data cu transmiterea proiectelor se va preciza si data de depunere a
raportului si a avizului, avandu-se grija ca raportul sa poata fi trimis si
comisiei de specialitate inainte de intocmirea de catre aceasta a avizului.
(3) Initiatorul proiectului sau al altor propuneri le poate retrage sau
poate renunta, in orice moment, la sustinerea lor.
Art. 47
(1) Dupa examinarea proiectului sau propunerii comisia de specialitate a
consiliului local intocmeste un aviz cu privire la adoptarea sau, dupa caz,
respingerea proiectului ori propunerii examinate. Daca se propune adoptarea
proiectului, se pot formula amendamente.
(2) Avizul se transmite secretarului unitatii administrativ-teritoriale,
care va dispune masurile corespunzatoare difuzarii lui catre primar si catre
consilieri, cel mai tarziu o data cu invitatia pentru sedinta.
Art. 48
Proiectele de hotarari si celelalte propuneri, insotite de avizul comisiei
de specialitate si de raportul compartimentului de resort din aparatul propriu
al consiliului, se inscriu pe ordinea de zi si se supun dezbaterii si votului
consiliului in prima sedinta ordinara a acestuia.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura de vot
Art. 49
(1) Votul consilierilor este individual si poate fi deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprima public prin ridicarea mainii sau prin apel
nominal.
(3) Consiliul local hotaraste, la propunerea presedintelui de sedinta, ce
modalitate de vot se va folosi, in afara de cazul in care prin lege sau
regulament se stabileste o anumita modalitate.
Art. 50
(1) Votarea prin apel nominal se desfasoara in modul urmator: presedintele
explica obiectul votarii si sensul cuvintelor "pentru" si
"contra". Secretarul unitatii administrativ-teritoriale va da citire
numelui si prenumelui fiecarui consilier, in ordinea alfabetica. Consilierul
nominalizat se ridica si pronunta cuvantul "pentru" sau
"contra", in functie de optiunea sa.
(2) Dupa epuizarea listei votul se repeta prin citirea din nou a numelui
consilierilor care au lipsit la primul tur.
Art. 51
(1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
(2) Redactarea buletinelor de vot va fi clara si precisa, fara echivoc si
fara putinta de interpretari diferite. Pentru exprimarea optiunii se vor
folosi, de regula, cuvintele "da" sau "nu".
(3) Buletinele de vot se introduc intr-o urna. La numararea voturilor nu se
iau in calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimata optiunea clara a
consilierului sau au fost folosite ambele cuvinte prevazute la alin. (2).
Art. 52
(1) Hotararile si alte propuneri se adopta cu votul majoritatii
consilierilor prezenti, in afara de cazul in care, prin lege sau regulament, se
dispune altfel.
(2) Abtinerile se contabilizeaza la voturile "contra".
(3) Daca in sala de sedinte nu este intrunit cvorumul legal, presedintele
amana votarea pana la intrunirea acestuia.
Art. 53
Consilierii au dreptul sa solicite ca in procesul-verbal sa se consemneze
expres modul in care au votat, secretarul fiind obligat sa se conformeze.
Art. 54
Proiectele de hotarari sau propunerile respinse de consiliu nu pot fi
readuse in dezbaterea acestuia in cursul aceleiasi sedinte.
Art. 55
(1) Pentru buna organizare a lucrarilor consiliului local, precum si pentru
solutionarea altor aspecte din activitatea sa, acesta isi va organiza un aparat
permanent de lucru, format din 1 - 3 persoane dintre care, in mod obligatoriu,
cel putin una va avea pregatire juridica.
(2) Aparatul permanent de lucru se organizeaza potrivit unei organigrame si
unui stat de functii proprii, aprobate de consiliul local, la propunerea
presedintelui de sedinta.
Art. 56
Incadrarea personalului din aparatul permanent de lucru se face pe baza de
concurs sau examen, organizat in conditiile legii. Comisia de concurs se
constituie prin hotararea consiliului local, acesta urmand sa faca si
incadrarea persoanelor care au castigat concursul.
Art. 57
Salarizarea personalului din aparatul permanent se face potrivit anexei nr.
II la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul
bugetar, cu modificarile si completarile ulterioare, iar cheltuielile aferente
se suporta din bugetul local.
Art. 58
(1) Daca nu este posibila angajarea in aparatul permanent de lucru a unui
specialist cu pregatire juridica, consiliul local poate hotari ca apararea
intereselor sale in fata instantelor de judecata sa se faca de un aparator
ales, cheltuielile urmand sa fie suportate din bugetul local.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) imputernicirea se semneaza de
presedintele de sedinta.
Art. 59
(1) Posturile din aparatul permanent de lucru al consiliului local nu se
includ in numarul maxim de posturi stabilit potrivit Ordonantei Guvernului nr.
80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile si
institutiile publice.
(2) Personalului din aparatul permanent al consiliului local nu i se aplica
prevederile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu
modificarile ulterioare.
(3) Personalul din aparatul permanent colaboreaza cu secretarul unitatii
administrativ-teritoriale la pregatirea sedintelor consiliului, asigurarea
documentarii si informarii consilierilor, intocmirea si difuzarea catre acestia
a dosarelor de sedinta si a oricaror alte materiale.
CAP. 4
Intrebari, interpelari, petitii si informarea consilierilor locali
Art. 60
(1) Consilierii pot adresa intrebari primarului, viceprimarului si
secretarului unitatii administrativ-teritoriale, precum si sefilor compartimentelor
din aparatul propriu al consiliului local sau ai serviciilor si unitatilor
subordonate.
(2) Prin intrebare se solicita informatii cu privire la un fapt necunoscut.
(3) Cei intrebati vor raspunde, de regula, imediat sau, daca nu este posibil,
la urmatoarea sedinta a consiliului.
Art. 61
Interpelarea consta intr-o cerere prin care se solicita explicatii in
legatura cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligatia de a raspunde in
scris, pana la urmatoarea sedinta a consiliului, sau oral, la proxima sedinta,
potrivit solicitarii autorului interpelarii.
Art. 62
(1) Consilierii pot solicita informatiile necesare exercitarii mandatului,
iar compartimentul, serviciul sau unitatea vizata sunt obligate sa i le
furnizeze la termenul stabilit.
(2) Informatiile pot fi cerute si comunicate in scris sau oral.
Art. 63
(1) Orice cetatean are dreptul sa se adreseze cu petitii consiliului local.
Acestea se inscriu intr-un registru special, sunt analizate si solutionate
potrivit reglementarilor legale in vigoare.
(2) Semestrial consiliul analizeaza modul de solutionare a petitiilor.
CAP. 5
Dispozitii privind exercitarea mandatului de consilier
SECTIUNEA 1
Drepturile si obligatiile consilierilor locali
Art. 64
Dupa validarea alegerilor consilierului i se elibereaza legitimatia de
consilier, precum si semnul distinctiv prevazut de Statutul alesilor locali.
Art. 65
(1) Pentru participarea la sedintele consiliului local si ale comisiilor de
specialitate consilierul primeste o indemnizatie de sedinta in cuantumul si in
conditiile stabilite de lege.
(2) Consilierul are dreptul, dupa caz, la diurna de deplasare si plata
cheltuielilor de transport si de cazare pentru activitatile prilejuite de exercitarea
mandatului.
Art. 66
Schimbarile survenite in activitatea consilierului, in timpul exercitarii
mandatului, se aduc la cunostinta consiliului local in cel mult 10 zile de la
data producerii acestora.
Art. 67
(1) Participarea consilierilor la sedintele consiliului local si ale
comisiilor de specialitate este obligatorie.
(2) Consilierul nu poate lipsi de la sedintele consiliului sau ale
comisiilor de specialitate din care face parte, decat in cazul in care a
obtinut aprobarea consiliului, respectiv a presedintelui comisiei, daca are
motive temeinice.
Art. 68
Consilierul local care absenteaza nemotivat la doua sedinte consecutive va
fi sanctionat, potrivit prevederilor Statutului alesilor locali.
Art. 69
Consilierul local poate demisiona prin cerere scrisa adresata consiliului.
Solutionarea cererii se va face in conditiile si cu procedura stabilite de
Statutul alesilor locali.
SECTIUNEA a 2-a
Sanctiuni
Art. 70
(1) Incalcarea de catre consilieri a obligatiilor ce le revin in
exercitarea mandatului constituie abatere si se sanctioneaza potrivit
prevederilor Statutului alesilor locali si ale prezentului regulament.
(2) La aplicarea sanctiunilor se va tine seama de gravitatea abaterii,
frecventa acesteia si conditiile producerii ei.
Art. 71
(1) In exercitarea atributiilor ce-i revin cu privire la mentinerea ordinii
si respectarea regulamentului in timpul sedintei consiliului presedintele de
sedinta poate aplica una dintre urmatoarele sanctiuni:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvantului;
d) eliminarea din sala de sedinta.
(2) Eliminarea din sala de sedinta echivaleaza cu absenta nemotivata.
Art. 72
(1) Consiliul local poate hotari cu votul a cel putin doua treimi din
numarul membrilor sai aplicarea urmatoarelor sanctiuni consilierilor locali
care, in exercitarea mandatului, au savarsit abateri de la prevederile legii si
ale prezentului regulament:
a) interzicerea de a participa la lucrarile urmatoarei sedinte a
consiliului;
b) excluderea temporara de la lucrarile consiliului si ale comisiei de
specialitate;
c) retragerea indemnizatiei de sedinta, pentru 1 - 2 sedinte.
(2) Pentru aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. a) si b)
cazul se va transmite comisiei de specialitate care are in obiectul de
activitate si aspectele juridice, aceasta prezentand un raport intocmit pe baza
cercetarilor efectuate, inclusiv a explicatiilor furnizate de cel in cauza.
Art. 73
Pe perioada sanctionarii consilierii in cauza nu sunt luati in calcul la
stabilirea cvorumului de lucru.
Art. 74
Interzicerea participarii la urmatoarea sedinta a consiliului, precum si
excluderea de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de specialitate au
drept consecinta neacordarea indemnizatiei de sedinta pe perioada respectiva.
Art. 75
Excluderea temporara de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de
specialitate nu poate depasi doua luni.
Art. 76
Pentru mentinerea ordinii in sedintele comisiilor de specialitate
presedintii acestora au aceleasi drepturi ca si presedintele de sedinta.
Acestia pot aplica sanctiunile prevazute la art. 71 alin. (1).
Art. 77
Prevederile prezentului regulament-cadru, privitoare la secretarul unitatii
administrativ-teritoriale, se aplica in mod corespunzator si secretarului
subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiilor.
Art. 78
Prevederile prezentului regulament-cadru vor fi avute in vedere si la
elaborarea si adoptarea regulamentelor proprii de catre consiliile judetene si
Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
Art. 79
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament-cadru.
ANEXA 1
la regulamentul-cadru
CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI (ORASULUI, MUNICIPIULUI) ..................
PROCES-VERBAL
incheiat astazi, ........., in prima sedinta a comisiei de validare a
Consiliului Local al Comunei (Orasului, Municipiului) .........
Astazi (data de mai sus) comisia de validare aleasa de Consiliul Local al
Comunei (Orasului, Municipiului) ......... in sedinta de constituire din data
de ......... a examinat, in conformitate cu prevederile art. 32 din Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare, legalitatea alegerii consilierilor. Comisia constata ca au fost/nu
au fost respectate dispozitiile legale si ca nu sunt/sunt cazuri de
incompatibilitate, fapt pentru care a hotarat sa propuna validarea tuturor/unui
numar de ......... consilieri, conform tabelului anexat.
Drept care, am incheiat prezentul proces-verbal.
Presedinte, Secretar,
Membrii,
ANEXA 2
la regulamentul-cadru
DOMENIILE DE ACTIVITATE
in care se pot organiza comisii de specialitate
1. Agricultura
2. Activitati economico-financiare
3. Activitati social-culturale, culte
4. Invatamant, sanatate si familie
5. Amenajarea teritoriului si urbanism
6. Munca si protectie sociala
7. Protectie copii
8. Protectie mediu si turism
9. Juridica si de disciplina
10. Validare
NOTA:
In functie de specificul activitatii si de numarul consilierilor, consiliul
poate hotari sa se organizeze comisii de specialitate si in alte domenii de
activitate sau o comisie sa aiba in obiectul de activitate doua sau mai multe
domenii.