HOTARARE Nr. 103 din 29 februarie 1992
pentru aprobarea regulamentului-cadru orientativ de functionare a consiliilor
locale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 47 din 23 martie 1992
ARTICOL UNIC
Se aproba regulamentul-cadru orientativ de functionare a consiliilor
locale, cuprins in anexa la prezenta hotarare.
ANEXA 1
REGULAMENTUL - CADRU ORIENTATIV
privind functionarea consiliilor locale
CAP. 1
Constituirea consiliilor locale si a comisiilor pe domenii de specialitate
Art. 1
Norme preliminare privind constituirea consiliilor locale
In conformitate cu prevederile Legii nr. 69/1991 privind administratia
publica locala, prefectul convoaca consiliile locale in sedinta de constituire,
precum si primarii alesi, in termen de 20 de zile de la data alegerii.
Art. 2
Prin grija secretarului consiliului vor fi prezentate celui mai in varsta
consilier si celor care il asista dosarele consilierilor, inclusiv ale
supleantilor de pe lista, inainte de comisia electorala de circumscriptie.
Dosarele vor fi insotite de operatiunile scrise ale consilierilor alesi ce
ocupa functii care devin, potrivit legii, incompatibile cu exercitarea mandatului
de consilier.
Art. 3
Pentru validarea mandatelor de consilieri, consiliile locale aleg dintre
membrii lor o comisie de validare compusa dintr-un numar impar de consilieri,
intre 3 si 7, dupa cum urmeaza: la consiliile comunale, comisia de validare
este compusa din 3 consilieri, la cele orasenesti din 5, iar la consiliile
municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, din 7 consilieri.
Art. 4
Componenta comisiei de validare va reflecta, pe cat posibil, configuratia
politica a consiliului.
Comisia de validare functioneaza pe intreaga durata a mandatului
consiliului.
Art. 5
Desemnarea de candidati pentru comisia de validare se face de gruparile de
consilieri care reprezinta aceleasi partide sau coalitie de partide, precum si
grupul independentilor.
Cel mai in varsta consilier supune la vot candidaturile depuse, in ordinea
descrescatoare a marimii grupului de consilieri care au facut propunerile.
Prin vot secret consiliul hotaraste asupra fiecarei propuneri, alegerea
membrilor comisiei de validare facandu-se prin votul a cel putin jumatate plus
unu din numarul total al membrilor sai.
Art. 6
Comisia de validare alege din randul membrilor sai un presedinte si un
secretar, respectandu-se procedura de vot mentionata la art. 5 alin. 3.
Art. 7
Procedura prevazuta la art. 4 si 5 cu privire la desemnarea candidatilor
pentru comisia de validare se aplica in mod corespunzator si in cazul
desemnarii presedintelui de sedinta, a viceprimarilor, a membrilor comisiilor
pe domenii de specialitate, precum si in alte asemenea situatii.
Art. 8
Dupa constituirea comisiei de validare se procedeaza la prezentarea
dosarului cu rezultatul validarii primarului. In cazul in care primarul a
candidat si pentru functia de consilier si a obtinut mandatul, dosarul va fi
insotit de optiunea scrisa a acestuia pentru una din cele doua functii.
Daca optiunea exprimata este pentru functia de primar, ulterior va fi
prezentat spre validare mandatul supleantului pentru functia de consilier,
devenita astfel vacanta.
Art. 9
Dupa validarea mandatelor si constituirea legala a consiliului, consilierii
depun juramantul conform legii.
Consilierii care refuza sa depuna juramantul sunt considerati demisionati
de drept, aceasta consemnandu-se in procesul-verbal al sedintei, urmand sa fie
desemnat, in termenul cel mai scurt, supleantul de pe lista sau se vor lua
masurile de completare a consiliului, prevazute de lege, dupa caz.
Art. 10
Primarul depune in fata consiliului juramantul prevazut in art. 18 din
Legea nr. 69/1991 privind administratia publica locala.
Art. 11
Dupa constituirea legala a consiliului se alege presedintele de sedinta, cu
votul majoritatii membrilor prezenti.
Art. 12
Consiliile locale comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor
municipiului Bucuresti aleg viceprimarii.
Art. 13
Propunerea de candidati poate fi facuta de catre primari sau consilieri.
Viceprimarii se aleg prin vor secret.
Art. 14
Este declarat ales viceprimar consilierul care a obtinut votul a cel putin
jumatate plus unu din numarul consilierilor prezenti.
In situatia in care nu s-a intrunit aceasta majoritate se organizeaza un al
doilea tur de scrutin, in aceeasi sedinta, la care vor participa candidatii
situati pe primele doua locuri. Este declarat ales consilierul care a obtinut
cel mai mare numar de voturi.
Art. 15
In caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care vor
participa numai candidatii care s-au aflat in aceasta situatie. Va fi declarat
ales candidatul care a obtinut cele mai multe voturi.
Art. 16
Viceprimarii alesi depun juramantul prevazut la art. 18 din Legea nr.
69/1991 si li se aplica in mod corespunzator, prevederile art. 39 alin. 2 din
lege.
Art. 17
Mandatul viceprimarilor are o durata de 4 ani si expira o data cu cel al
primarului.
Art. 18
Sectiunea a 2 a
Constituirea si functionarea comisiilor pe domenii de specialitate
In functie de specificul local si nevoile activitatii sale, consiliul local
organizeaza comisii de specialitate in domeniile: buget si finante; drepturile
omului, culte si probleme ale minoritatilor; ecologie si protectia mediului;
administratie publica, amenajarea teritoriului si urbanism, sanatate, cultura,
invatamant; munca si protectie sociala; juridic; relatii cu cetatenii.
Prevederile art. 6 se aplica in mod corespunzator.
Art. 19
Presedintele comisiei asigura reprezentarea acesteia in raporturile sale cu
consiliul si cu celelalte comisii. El conduce sedintele comisiei, poate propune
ca la lucrarile acesteia sa participe si alte persoane din afara ei, daca
interesele efectuarii lucrarii respective o cer; are acces, ca reprezentant al
comisiei, la lucrarile celorlalte comisii ce examineaza lucrari care prezinta
importanta pentru comisia pe care o conduce; indeplineste alte atributii
prevazute de prezentul regulament.
Secretarul comisiei asigura redactarea actelor (rapoarte, avize,
procese-verbale etc.) si efectueaza numararea voturilor exprimate in cadrul
sedintelor acesteia.
Art. 20
Convocarea sedintelor comisiei se face de catre presedintele acesteia, cu
cel putin 3 zile inainte.
Participarea consilierilor la sedintele comisiei este obligatorie.
In caz de absenta nejustificata la sedinta comisiei, consilierul in cauza
nu primeste indemnizatia de sedinta. Daca absentele continua, presedintele
comisiei poate propune consiliului inlocuirea acestuia.
Art. 21
Sedintele comisiei nu sunt publice. Comisia poate hotari ca la dezbaterile
sale sa fie prezente si alte persoane interesate sau reprezentanti ai presei.
Comisia poate invita sa participe la sedintele sale si alti specialisti. De
asemenea, la sedinte au dreptul sa participe consilieri care au facut propuneri
ce stau la baza lucrarilor acesteia (autori de proiecte de hotarari,
amendamente, de anchete), precum si, la cererea presedintelui comisiei,
functionari specialisti din serviciile publice locale.
Persoanele prevazute la alin. 1 si 2 pot fi ascultate in cadrul sedintei
comisiei, dar nu au dreptul de a participa la vot.
Art. 22
Presedintele comisiei va urmari ca, cel putin o data pe luna, inaintea
sedintei consiliului, o zi sa fie consacrata exclusiv activitatii in comisie.
Art. 23
Presedintele comisiei desemneaza unu sau mai multi raportori din randul
membrilor comisiei.
Acestia vor redacta raportul sau avizul comisiei, care va fi supus
aprobarii acesteia, prin vot.
Rapoartele si avizele vor cuprinde, in mod obligatoriu, pe langa opinia
majoritatii membrilor comisiei, si parerea contrara, motivata, a celorlalti
consilieri din comisie.
Art. 24
Comisia lucreaza valabil in prezenta a 2/3 din numarul membrilor sai si
adopta hotarari cu jumatate plus unu din numarul celor prezenti.
Votul in comisie este, de regula, deschis. In anumite situatii, hotarate
prin vot de membrii acesteia, se poate recurge si la vot secret.
Art. 25
Cu privire la desfasurarea sedintelor comisiei se incheie procese-verbale.
Acestea pot fi puse la dispozitia altor persoane decat membrilor comisiei
numai cu incuviintarea presedintelui acesteia, afara de cazul in care sedinta a
fost publica.
Art. 26
Comisiile de specialitate avizeaza proiectele de hotarari, efectueaza
anchete, hotarasc asupra altor probleme trimise de consiliu spre avizare si
intocmesc rapoarte pe care le prezinta consiliului.
Raportul va cuprinde propuneri motivate privind admiterea sau respingerea
proiectului de hotarare sau a actului examinat.
Raportul astfel intocmit va fi difuzat consilierilor cu cel putin 3 zile
inainte de data stabilita pentru dezbaterea proiectului de hotarare in sedinta
consiliului.
Art. 27
Daca in urma dezbaterilor din sedinta intervin modificari importante pentru
continutul proiectului, presedintele de sedinta solicita, prin votul
consilierilor, supunerea proiectului reexaminarii de catre comisie si
compartimentul de specialitate al serviciilor administratiei publice locale.
Art. 28
La cererea unei treimi din numarul membrilor sai, consiliul va putea hotari
organizarea unei comisii de ancheta cu respectarea prevederilor prezentului
regulament.
Comisia de ancheta prezinta raportul sau in sedinta consiliului, in urma
verificarilor facute pentru stabilirea adevarului in cauza care formeaza
obiectul activitatii comisiei.
CAP. 2
Sedintele consiliului local
Art. 29
Sectiunea I
Atributiile presedintelui de sedinta
La inceputul fiecarei sedinte a consiliului local, cel mai in varsta dintre
consilierii prezenti asigura alegerea presedintelui de sedinta.
Art. 30
Presedintele de sedinta are urmatoarele atributii:
a) supune votului consilierilor, componenta nominala a comisiilor
consiliului;
b) asigura mentinerea ordinii si respectarea regulamentului in timpul
sedintelor;
c) anunta rezultatul votarii si hotararile adoptate;
d) semneaza hotararile adoptate de consiliu:
e) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, de prezentul
regulament sau stabilite de consiliu.
Art. 31
In cazul in care presedintele ales pentru sedinta respectiva a consiliului
nu-si poate indeplini atributiile, se procedeaza la alegerea unui alt consilier
pentru aceasta functie, in conditiile prevazute de prezentul regulament.
Art. 32
Secretarul consiliului participa la sedintele acestuia, fara drept de vot,
si are urmatoarele atributii, in afara celor prevazute de lege:
a) efectueaza apelul nominal si tine evidenta participarii la sedinte a
consilierilor;
b) noteaza rezultatul votului si informeaza presedintele asupra cvorumului
necesar pentru adoptarea fiecarei hotarari ce se adopta de consiliu;
c) supravegheaza sau intocmeste stenogramele si procesele-verbale, urmand
ca acestea sa fie semnate, sigilate si parafate de persoanele prevazute de
lege, tine evidenta proceselor-verbale ale sedintelor in dosare speciale;
d) urmareste ca la deliberarea si adoptarea unor hotarari sa nu ia parte
consilierii care se incadreaza in dispozitiile art. 31 din Legea administratiei
publice locale, informand pe presedinte si facand cunoscuta sanctiunea
prevazuta de lege;
e) intocmeste si inainteaza primarului proiectul ordinii de zi a sedintelor
ordinare ale consiliului.
Art. 33
Sectiunea a II a
Desfasurarea sedintelor consiliului local
Proiectul ordinii de zi cuprinde proiectele de hotarari, rapoarte ale
comisiilor de specialitate, intrebari, interpelari, petitii sau alte probleme
propuse de primar sau de consilieri.
Proiectul de hotarari, discutate si avizate de comisiile de specialitate,
insotite de raportul de specialitate al compartimentului de resort al
serviciilor administratiei publice locale, se inscriu pe ordinea de zi, cu
respectarea prevederilor legale si ale prezentului regulament.
Art. 34
Consilierii sunt obligati sa fie prezenti la lucrarile consiliului si sa se
inscrie in registrul de prezenta, pastrat de secretarul consiliului.
Consilierul care nu poate lua parte la sedinta, din motive independente de
vointa sa, va trebui sa comunice aceasta secretarului consiliului.
Art. 35
La dezbateri nimeni nu poate lua cuvantul decat daca ii este dat de
presedinte.
Presedintele are dreptul sa limiteze durata luarilor de cuvant, in functie
de obiectul dezbaterilor.
Consilierul este obligat ca in cuvantul lui sa se refere exclusiv la
problema pentru care s-a inscris la cuvant.
Art. 36
Presedintele de sedinta va da cuvantul oricand unui consilier pentru a
raspunde intr-o problema de ordin personal.
Prevederile alin. 1 se aplica si in cazul in care se cere cuvantul in
probleme referitoare la regulament.
Art. 37
Presedintele consiliului poate cere incheierea dezbaterii unei probleme
puse in discutia consiliului.
Cererea de incheiere a dezbaterii se aproba cu votul a cel putin jumatate
plus unu din numarul consilierilor prezenti.
Art. 38
Este interzisa proferarea de insulte sau calomnii atat de catre cel care
are cuvantul, cat si de cei din sala de sedinta.
Se interzice dialogul intre vorbitori si persoanele aflate in sala.
Art. 39
In cazul in care desfasurarea sedintei este perturbata, presedintele poate
intrerupe sedinta si dispune eliminarea din sala a persoanelor, altele decat
consilierii, care impiedica in orice mod desfasurarea normala a sedintei consiliului.
Art. 40
Sectiunea a III a
Procedura initierii proiectelor de hotarari
Dreptul la initiativa pentru unele proiecte de hotarari apartin primarului
si consilierilor.
Proiectele de hotarari trebuie insotite de o expunere de motive si
redactate in forma prevazuta de lege.
Art. 41
Proiectele de hotarari se inscriu in ordinea de zi a sedintelor prin
mentionarea titlului si a initiatorului.
Ele se aduc la cunostinta consilierilor, in termenele prevazute de lege,
prin grija secretarului.
Art. 42
Proiectele de hotarari se transmit spre dezbatere comisiilor de
specialitate ale consiliului.
De asemenea, aceste proiecte si alte propuneri vor fi transmise si
compartimentelor de specialitate ale serviciilor administratiei publice locale.
Initiatorul proiectului sau al propunerilor poate sa-si retraga proiectul
sau propunerile pana la inscrierea acestora pe ordinea de zi.
Art. 43
Dupa examinarea proiectului sau propunerilor, comisia de specialitate a
consiliului si compartimentul de specialitate din cadrul serviciilor
administratiei publice intocmesc cate un raport cu privire la adoptarea sau,
dupa caz, modificarea ori respingerea proiectului sau propunerilor examinate.
Rapoartele, insotite de avizele necesare, se transmit secretarului
consiliului, care va lua masurile corespunzatoare pentru asigurarea cunoasterii
lor de catre primar si de catre consilieri.
Art. 44
Proiectele de hotarari si propunerile, avizate si insotite de rapoartele
serviciilor de specialitate, se supun dezbaterii si votului consiliului in
sedinta pe a carei ordine de zi au fost introduse.
Art. 45
Dezbaterea proiectului de hotarare sau a propunerilor este precedata de
prezentarea de catre initiator a motivelor care au condus la promovarea
proiectului, precum si raportul de specialitate.
Raportul de specialitate este prezentat de seful serviciului respectiv.
Art. 46
Pentru dezbaterea generala a proiectului sau a propunerilor, presedintele
consiliului da cuvantul consilierilor in ordinea inscrierii la cuvant.
Art. 47
Dezbaterile proiectelor de hotarari si a propunerilor sunt generale si pe
articole.
Consilierii pot lua cuvantul pentru a-si exprima punctul de vedere si a
propune modificari.
Presedintele consiliului poate supune spre aprobare sistarea discutiilor
asupra careia consiliul se pronunta prin vot.
Art. 48
Sectiunea a IV a
Procedura de vot
Votul consilierilor este personal si poate fi deschis sau secret.
Votul deschis se exprima public prin ridicarea mainii sau prin apel
nominal.
Consiliul hotaraste, la propunerea presedintelui de sedinta, ce modalitate
de vot va folosi, afara de cazul in care prin lege sau regulament se stabileste
o anumita procedura de vot.
Art. 49
Votarea prin apel nominal se face in modul urmator: presedintele explica
obiectul votarii si sensul cuvintelor "pentru" si "contra".
Secretarul consiliului da citire numelui si prenumelui consilierului, fiecare
consilier raspunde "pentru" sau "contra" si semneaza.
Dupa terminarea apelului se repeta numele si prenumele consilierilor care
nu au raspuns.
Art. 50
Pentru votul secret se folosesc buletine de vot.
Buletinele de vot se introduc intr-o urna, iar la numararea voturilor nu se
iau in calcul acele buletine de vot pe care nu a fost exprimata optiunea.
Art. 51
Hotararile si alte acte sau propuneri se adopta cu votul a cel putin
jumatate plus unu din numarul consilierilor prezenti, in afara de cazul in care
prin lege sau se dispune altfel.
Pentru adoptarea hotararilor este necesara prezenta a cel putin jumatate
plus unu din numarul consilierilor.
Daca in sala de sedinte nu sunt prezenti jumatate plus unu din numarul
consilierilor, presedintele amana votarea pana la intrunirea acestui numar.
Art. 52
Proiectele de hotarari sau propunerea respinsa de consiliu nu pot fi
readuse in discutia acestuia in cursul aceleasi sedinte.
CAP. 3
Exercitarea mandatului de consilier
Art. 53
Sectiunea I
Norme privind exercitarea mandatului de consilier
Consilierul se bucura de protectia acordata de lege.
Art. 54
Schimbarile survenite in activitatea consilierului, in timpul exercitarii
mandatului, se aduc la cunostinta consiliului in cel mult 10 zile de la data
aparitiei acestora.
Art. 55
Dupa validarea alegerilor, consilierului i se elibereaza legitimatia de
membru al consiliului.
Art. 56
Pentru participarea la sedintele consiliului si ale comisiilor pe domenii
de specialitate, consilierul primeste o indemnizatie de sedinta in cuantumul
stabilit de consiliu.
Consilierul are dreptul, dupa caz, la diurna de deplasare si plata
cheltuielilor de transport si de cazare pentru activitatile legate de
exercitarea mandatului.
Art. 57
Sectiunea a II a
Absente si demisii
Participarea consilierilor la sedintele consiliului si ale comisiilor pe
domenii de specialitate este obligatorie.
Nici un consilier nu poate lipsi de la sedintele consiliului sau comisiei
din care face parte decat in cazul in care a obtinut aprobarea consiliului sau
din motive temeinice.
Art. 58
Consilierul care absenteaza nemotivat la 2 sedinte consecutive poate fi
sanctionat, potrivit prezentului regulament.
Art. 59
Consilierul poate demisiona prin cerere scrisa adresata presedintelui de
sedinta, urmand a se aplica prevederile legale.
Art. 60
Sectiunea a III a
Sanctiuni
Incalcarea de catre un consilier a obligatiilor ce-i revin in exercitarea
mandatului constituie abatere si se sanctioneaza potrivit legii prezentului
regulament.
La aplicarea sanctiunilor se va tine seama de gravitatea abaterii,
frecventa acesteia si conditiile producerii ei.
Art. 61
In exercitarea atributiilor sale cu privire la mentinerea ordinii si respectarea
regulamentului in timpul sedintei, presedintele de sedinta poate aplica
urmatoarele sanctiuni:
a) chemarea la ordine;
b) retragerea cuvantului.
Art. 62
Consiliul poate hotari cu 2/3 din numarul membrilor sai la aplicarea
urmatoarelor sanctiuni, consilierilor care, in exercitarea mandatului au
savarsit abateri de la prevederile legii si prezentului regulament:
a) avertisment;
b) eliminarea din sala de sedinte;
c) revocarea din functia incredintata de consiliu.
Art. 63
Pentru abateri deosebit de grave prevazute de lege, consiliul poate
propune, cu votul a 2/3 din numarul membrilor sai, aplicarea masurilor
prevazute la art. 35 din Legea nr. 69/1991.
Art. 64
Sectiunea a IV a
Intrebari si interpelari, informatii, consilieri, petitii Fiecare consilier
poate adresa intrebari primarului, viceprimarului, secretarului consiliului,
precum si celorlalti sefi ai serviciilor administratiei publice locale.
Prin intrebare se solicita informatii cu privire la un fapt necunoscut.
Cei intrebati vor raspunde, de regula, imediat sau, daca nu este posibil,
la urmatoarea sedinta.
Art. 65
Interpelarea consta intr-o cerere prin care se solicita explicatii in
legatura cu un fapt cunoscut.
Cel interpelat are obligatia de a raspunde in termenele prevazute de la
art. 64 alin. 3.
Art. 66
Consilierii pot consulta acte sau dosare ale consiliului si pot primi
informatii la sediul autoritatii publice locale sau, dupa caz, ale serviciilor
publice ale acestora.
Informatiile se pot cere si comunica si in scris.
Art. 67
Orice cetatean are dreptul de a se adresa cu petitii consiliului local.
Art. 68
Petitiile se inscriu intr-un registru, primesc un numar, consemnandu-se
elementele principale cu privire la petent si obiectul lor.
Secretarul consiliului transmite petitia autoritatii competente, spre
analiza si solutionare.
Petitionarului i se aduce la cunostinta solutia adoptata, in termenul
prevazut de lege.
Semestrial, consiliul analizeaza modul de solutionare a petitiilor primite.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 69
Secretarul consiliului, precum si serviciile administratiei locale asigura
consilierilor asistenta de specialitate.
Art. 70